Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19927)

Vierailija
18681/19927 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs paljon muilla on huonekaluja olohuoneessa? Meillä on pieni rintamiestalon olohuone ja tääl on 3 istuttava ja 2 istuttavat karseet sohvat, tv taso, tv, kaiuttimet, nojatuoli, keinutuoli, sohvapöytä, senkki. Oikea tavara ähky!!! Mietin miks meillä on näin paljon istumapaikkoja vaikka pärjättäis 4 henkinen perhe sohvalla ja kiikkutuolilla. Ajattelin hävittää pienemmän sohvan ja nojatuolin, ihan turhia kukaan edes istu noissa ja vieraita meillä käy parin kuukauden välein joku jos sitäkään.. ja miks vieraiden takia pitäis pitää huonekaluja, voihan sitä keittiön tuolin ottaa sitten olohuoneeseen

Minimalistiryhmässä joku kertoi laittoi sihvan kiertoon. Kirjoitti vielä kun mummo tulee käymään, kyllä hän voi lattialla istua. Mummo siis

Olen samassa ryhmässä ja sohvan pois laittanut kylläkin kertoi, ettei heillä käy vieraita pahemmin, eikä heillä käy "mummoikäisiä". Toinen kommentoija taas sanoi, että ei voi laittaa sohvaa pois, sillä heillä käy vanhoja eikä voisi itse enää istua lattialla.

Vierailija
18682/19927 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ olen vain kyllästynyt tähän vanhaan roinaan joka ei ole alunperin edes omaa vaan miehen entisestä elämästä.. Haluaisin ostaa uutta meille muttakun pitää olla niiiin ekologinen ja käyttää loppuun. Tavara on muutenkin alkanut ällöttää tämän karsimisen myötä. Lakanat oisnihana uusia semmosiksi yksittäisiksi eikä käyttää parisänky lakanaa kun se aina lähtee pois patjoilta

Eipä tuossakaan vastauksessa paljon järkeä ollut. Ensin tulet saarnaamaan muille, että meidän täytyy kaupoilla käydessä miettiä, että huonekalu kestää ikuisesti ja pyyhekin 10 vuotta, ja siksi emme oikeastaan saisi ostaa mitään, koska myöhemmin kuitenkin haluamme jotain kivempaa. Sitten selität, että omassa kodissasi ei ole juuri mitään sinun ostamaa. Eihän nuo asiat liity mitenkään toisiinsa. Ikävää, jos sinulla ei ole omia tavaroita, mutta siitä on aika pitkä harppaus toisten ihmisten ostamisen rajoittamiseen. 

Jos noudatat omia ohjeitasi, älä osta erillislakanoita, koska myöhemmin inhoat niitäkin ja haluat kivemmat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18683/19927 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on vasta 3. päivä tätä kuuta ja meiltä on lähtenyt jo 46 tavaraa. Mahtava fiilis, vaikka tuntuukin ettei tämä vielä missään näy. 

Vierailija
18684/19927 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläki lähtemässä 2 isoa kestokassillista keittiö tavaroita pois! 2 isoa säkkiä vein vaatteita ym uffin laatikkoon pari päivää sitten. Rakastan tyhjää tilaa nykyään!!!! Tyhjä kaappi on ihana. Lapsi kyllä kyseenalaisti että miksi kaapit on olemassa sitten kun kerran äippä tykkää tyhjistä kaapeista :D

Vierailija
18685/19927 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ongelma on se, että kun hankimme jotain uutta, ei raaskitakaan heittää vanhaa pois. Eli jos ostetaan vaikka uudet täkit ja tyynyt, jäävät vanhat pyörimään nurkkiin. Tai uusi reppu, niin vanha on kummiskin muka liian hyvä roskiin. Uusittavat tavarat muka jotenkin muuttuvat paremmiksi silmissä, kun uudet on hankittu ja pitäisi päästä vanhoista eroon. Ei johdonmukaista käytöstä kyllä ollenkaan.

Mulla on tää sama haaste! 

Mulla myös! Täytyy joka kerta tsempata, että ei jää vanha tavara roikkumaan kotiin. Mulla se ehkä osittain johtuu siitä, että nykytavara on välillä niin huonoa, että kun ostan uuden, niin säilytän vanhan varalta, jos se uusi meneekin melkein heti rikki. Eli jos laatu olisi parempaa, niin vanha rikkoontunutkin lähtisi kierrätykseen/roskiin nykyistä nopeammin. 

en nyt ymmärrä. Miksi ostaa uutta jos vanha on toimiva? Ja sitten vielä säilyttää se vanhakin? Juuri noin taitaa ne tavara kaaokset syntyä.

Uusi ostetaan siksi, että vanha ei toimi kunnolla. Vanha säästetään siksi, että uusi saattaakin olla loppupeleissä vielä huonompi kuin se huonoksi kulutettu. 

Vierailija
18686/19927 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi jos menee vähän aiheen vierestä, mutta onko teillä käytössä mitään systeemejä kesyttämään muutakin kaaosta kuin ylimääräisiä tavaroita?

Esimerkkinä vaikka vaatepyykki. Minulla ei ole mitään suuria määriä vaatteita, mutta pyykkikaaos ei silti helpotu, koska minulla on liikaa ERILAISIA vaatteita. Olen kiltisti pessyt värit erikseen, eri materiaalit pesuohjeiden mukaan, nuo hienopesussa, nämä kuudessakympissä, jne. Lopputulema on miljoona eri pyykkipussia ja nyssykkää, jotka pestään silloin kun pestään.

Nyt olen niin lopen kyllästynyt tuohon ruljanssiin, että olen heittänyt kaikki värit ja materiaalit yhdessä 60 asteeseen. (60 astetta siksi, että vanhan talon ullakolta tulee aina keväisin koiperhosia, enkä halua niiden leviävän vaatteisiin.) Toistaiseksi kaikki on pysynyt hyvässä kuosissa, mutta eihän tuota voi loputtomiin jatkaa, koska en halua vaatteita tuhotakaan ennen aikojaan.

Olen jopa harkinnut siirtymistä jonkin sortin "univormuun", että kaikki ylä- ja alaosat ovat keskenään samankaltaisia, tms. Miten te muut tämän hoidatte?

Toinen juttu sitten taas on paperikaaos, tai pikemminkin muistettavien asioiden kaaos. Minulla on tsiljoona eri muistilappua, muistikirjaa ja tärkeiden asioiden kansiota ympäriinsä, joita en sitten ikinä löydä silloin kun pitäisi. Tähänkin pitäisi keksiä jokin oikea järjestelmä. Joskus käytin bullet journalia, ja se toimi kyllä tosi hyvin niin kauan kuin käytin, mutta kun vähäksi aikaa tuli henkisesti kehno kausi, putosin kärryiltä ja menetin innostukseni koko hommaan. Pitäisi olla jokin sellainen systeemi, joka on niin helppo ja järjestelmällinen, että ei haittaa vaikka joskus ei ole energiaa nimeksikään.

Vierailija
18687/19927 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö helpottaisi, jos olisi vain yksi kalenteri? Täytyykö niitä olla monta ja lisäksi eri lippulappusia?

Vierailija
18688/19927 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö helpottaisi, jos olisi vain yksi kalenteri? Täytyykö niitä olla monta ja lisäksi eri lippulappusia?

No siis minulla on kyllä kalenteri, johon tulee kaikki hammaslääkäriajat, työpäivät, kuukautispäivät, ja sen sellaiset arjen menot ja muistamiset. Mutta en tiedä sitten onko minulla vain tavallista enemmän paperia tarvitsevia työprojekteja ja harrastuksia. Ne lippulappuset sitten ovat sellaisia, että minulla on paha tapa kirjoittaa paperille vaikka jokin tärkeä puhelinnumero, toiseen nurkkaan tarvitsemani kirjan nimi ja lisäksi vielä toiselle puolelle jokin idea projektiani varten. Järkevintä olisi tietysti, jos näille kaikille olisi selkeät paikat: tänne tallennan ideat, ja tuonne listan tarvitsemistani kirjoista, ja tuonne puhelinnumeroita ja sen sellaisia.

Joskus vuosia sitten yritin muuttaa kaiken digitaaliseksi, enkä pysynyt kärryillä yhtään. Tarvitsen sen kynän ja paperin. Mutta tarvitsisin ehdottomasti jonkin tarkan ja ankarankin systeemin tätä kaaosta hillitsemään.

En oikeastaan tiedä, onko tätä varten parempaa systeemiä kuin bullet journal. Pitäisi kokeilla sitä varmaan uudestaan. Tuli jonkin sortin korkea kynnys aloittaa uudelleen siitä, kun edellinen kokeilu meni niin pieleen.

Vierailija
18689/19927 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää ite oon aina pitänyt pyykkikonetta pyykkikorina eli kaikki vaan sinne nakkaa likaset vaatteet ja sitku täys niin aina 60 asteen pesu. Lakanat 90. Mun mielestä ihan turhaa erotella ja miljoona pyykkikoria olla ku se pyykkikone toimii korina...

Vierailija
18690/19927 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää ite oon aina pitänyt pyykkikonetta pyykkikorina eli kaikki vaan sinne nakkaa likaset vaatteet ja sitku täys niin aina 60 asteen pesu. Lakanat 90. Mun mielestä ihan turhaa erotella ja miljoona pyykkikoria olla ku se pyykkikone toimii korina...

Just noin ei kannata tehdä. Kone tulee ummehtuneen hajuiseksi ja homehtuu. Kone pitää olla pesujen välillä luukku avoinna muutenkin, ei missään nimessä kiinni. Samoin pesuainelokero pitää olla avoinna ja sieltä vedet kaadettuna pois.

Vierailija
18691/19927 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi jos menee vähän aiheen vierestä, mutta onko teillä käytössä mitään systeemejä kesyttämään muutakin kaaosta kuin ylimääräisiä tavaroita?

Esimerkkinä vaikka vaatepyykki. Minulla ei ole mitään suuria määriä vaatteita, mutta pyykkikaaos ei silti helpotu, koska minulla on liikaa ERILAISIA vaatteita. Olen kiltisti pessyt värit erikseen, eri materiaalit pesuohjeiden mukaan, nuo hienopesussa, nämä kuudessakympissä, jne. Lopputulema on miljoona eri pyykkipussia ja nyssykkää, jotka pestään silloin kun pestään.

Nyt olen niin lopen kyllästynyt tuohon ruljanssiin, että olen heittänyt kaikki värit ja materiaalit yhdessä 60 asteeseen. (60 astetta siksi, että vanhan talon ullakolta tulee aina keväisin koiperhosia, enkä halua niiden leviävän vaatteisiin.) Toistaiseksi kaikki on pysynyt hyvässä kuosissa, mutta eihän tuota voi loputtomiin jatkaa, koska en halua vaatteita tuhotakaan ennen aikojaan.

Olen jopa harkinnut

Mulla on ihan vaan yksi likapyykkikori minne kaikki vaatteet menee, pyykkipäivänä teen sisällöstä kasat 40- ja 60- asteisille, vaaleat ja tummat erikseen, vaatetarpeen mukaan katson minkä kasan ekana/sillä kertaa pesen

Vierailija
18692/19927 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just noin ei kannata tehdä. Kone tulee ummehtuneen hajuiseksi ja homehtuu. Kone pitää olla pesujen välillä luukku avoinna muutenkin, ei missään nimessä kiinni. Samoin pesuainelokero pitää olla avoinna ja sieltä vedet kaadettuna pois.

LUukku on kokoajan raollaan ja ei kuivat vaatteet mitään homehuta :D kone ei haise koska 60 astetta.. ja etikkaa. Helppoa ja minimalistista

Vierailija
18693/19927 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kone pyöriinyt vauvan takia tiuhaan eli 3-4 päivän välein, ennen kerran viikossa koneellinen tuli

Vierailija
18694/19927 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olen niin lopen kyllästynyt tuohon ruljanssiin, että olen heittänyt kaikki värit ja materiaalit yhdessä 60 asteeseen. (60 astetta siksi, että vanhan talon ullakolta tulee aina keväisin koiperhosia, enkä halua niiden leviävän vaatteisiin.) Toistaiseksi kaikki on pysynyt hyvässä kuosissa, mutta eihän tuota voi loputtomiin jatkaa, koska en halua vaatteita tuhot

"Mulla on ihan vaan yksi likapyykkikori minne kaikki vaatteet menee, pyykkipäivänä teen sisällöstä kasat 40- ja 60- asteisille, vaaleat ja tummat erikseen, vaatetarpeen mukaan katson minkä kasan ekana/sillä kertaa pesen"

Kiitos, voisin kokeilla tätä ja se varmasti helpottaisi kaaosta. Alunperin aloin säilöä pyykkejä pusseissa, koska pelkään koita ja turkiskuoriaisia (joita tässä vanhassa talossa on). Mutta pesen pyykkiä tosi usein, joten tuskin ne ehtisivät pyykkikorissa levitä.

Vierailija
18695/19927 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jopa harkinnut

Mä pesen siinä lämpötilassa, mikä on kylmin. Yleensä kaikki 40. Olen jo vuosia luopunut muistipapereista. Kaikki puhelimessa.

Mun kaikki vaatteet mahtuu yhteen kaappiin. Siellä on myös koko perheen lakanat, pyyheliinat .

Vierailija
18696/19927 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimiihan se näinkin! Minä vain tosiaan haluaisin pestä pyykit edes suurin piirtein pesuohjeiden mukaan, koska seassa on ihan kivojakin vaatteita. En kyllä mahdollisuuksien mukaan enää ikinä osta mitään hienopesua vaativaa, vaikeuttaa vaan turhaan elämää. Mutta tykkään talvella esimerkiksi neulepuseroista, joita ei voi niin vain heittää 60 asteen pesuun.

Vierailija
18697/19927 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on tärkeää, että koti on kaunis ja viihtyisä. Se ei tarkoita sisustuslehtikotia vaan omaan silmään kaunista kotia. Kotona tulee kuitenkin vietettyä niin paljon aikaa, että haluan sen olevan itselle mieluinen. Eri asia sitten jos kotona tulisi vietettyä todella vähän aikaa. Silloin siellä voisi käydä vain nukkumassa ja säilyttää tavaroita.

Jos kokisin oman kotini syystä tai toisesta epämiellyttäväksi, sisustaisin sinne ainakin yhden huoneen tai sopen oman näköiseksi ja vetäytyisin sinne viettämään aikaa/rentoutumaan. Työpaikallakin olen sisustanut pienellä budjetilla omaa työhuonettani (muutama ruukkukasvi, pari valaisinta, kiva juliste seinällä, oma teekuppi ym.) ja se on kerännyt ihastelua asiakkailta ja työkavereilta. 

Itselleni taas unelmakoti olisi yksinkertaisesti vaan siisti, puhdas ja minimalistinen. Mitään varsinaista sisustu

Meillä koti on kaunis ja viihtyisä. Pinnat ja tasot ovat tyhjiä. Meillä käy vieraita n kerran kk ja lähes joku krt joku sanoo jotain positiivistä kodista

Vierailija
18698/19927 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nyt ehkä pienesti aiheen ohi kysymys, mutta olen pohtinut kumpi kuluttaa vaatetta enemmän. Se, että sitä pitää pitkään päällä vai tiheämpi pesuväli? Kuluttaako siis hiki vaatetta enemmän vai tiheä peseminen? Pesen kyllä alustoppini hyvinkin usein, en kuitenkaan kestäisi ajatusta liikkua hikisissä vaatteissa. Tuli vain mieleeni kun näin hiutumaa topissa juurikin niiltä kohdin, joissa on pahiten hikoiluakin.

Vierailija
18699/19927 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On nyt ehkä pienesti aiheen ohi kysymys, mutta olen pohtinut kumpi kuluttaa vaatetta enemmän. Se, että sitä pitää pitkään päällä vai tiheämpi pesuväli? Kuluttaako siis hiki vaatetta enemmän vai tiheä peseminen? Pesen kyllä alustoppini hyvinkin usein, en kuitenkaan kestäisi ajatusta liikkua hikisissä vaatteissa. Tuli vain mieleeni kun näin hiutumaa topissa juurikin niiltä kohdin, joissa on pahiten hikoiluakin.

No kaiken kaikkiaan varmastikin pesu kuluttaa koko vaatetta eniten - pesussa kankaasta irtoaa aina nöyhtää, eli kankaasta kuluu materiaalia pois. Mutta vahva hikoilu värjää etenkin kainaloita. Kyllä oikeasti hikiset vaatteet kannattaa pestä miettimättä sitä, kuluuko vaate vai ei.

Vierailija
18700/19927 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi pyykkikoria ja toiseen kerään valkoiset ja toiseen kaiken värillisen. Sitten pyykkipäivänä kippaan lattialle ja lajittelen kasoihin, punaiset, siniset ja vihreät, mustat, raidalliset jne. 

Pesen sen kasan joka on suurin tai sen kasan, missä on "kiireellisimpiä" puhtaaksi saatavia vaatteita.

Jos koneellinen on pelkkää puuvillaa, niin pesen korkeassa lämpötilassa. Jos esimerkiksi urheiluvaatteita ei tule täyttä koneellista, niin sitten laitan samansävyistä puuvillavaatetta sekaan ja pesen sen urheiluvaatteen vaatimassa lämpötilassa sport-pesuaineella kaikki. Pesen urheiluvaatteet jokaisen käyttökerran jälkeen, niin pysyvät raikkaina ja niitä on mukava käyttää.

Käytän myös värinkerääjäliinoja, niin värit pysyvät hyvänä ja kestää paremmin samassa koneellisessa olla tekokuitua sekä väriä päästäviä puuvillavaatteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän