tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19938)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös tyssännyt karsiminen. Oon tehnyt jo kaikki helpot asiat, kuten poistanut selkeät roskat ja laittanut kiertoon helppoja poistettavia. Torissa on yli 100 myynti-ilmoitusta ja tavara ei enää liiku sielläkään.
Mulla on nyt neljä päivää vapaata ja tarviin teidän tsemppejä. Mitä te tekisitte neljän päivän aikana, kun haluaisitte muuttaa oman elämänne suuntaa tavarapaljouden suhteen?
Tiedän, että mahdotonta saada kaikki kuntoon neljän päivän aikana, kun tavaraa on vuosikymmeniä kerrytetty. Mutta haluaisin nyt käyttää tän 4 päivää isosti hyödyksi.
Mikä sulla on se näkyvin tavaramäärä? Mikä on se kasa, joka ärsyttää eniten ja aiheuttaa eniten sotkua. Itse lähtisin siitä etenemään.
Vaatteet on ehkä se isoin ongelma. Mut sitä osuutta oon vältellyt, koska mun pitäis ostaa uusia, jotta voisin vanhoista huonoista luopua.
Mun ois ehkä järkevin keskittyä vierashuoneeseen, jota meillä kutsutaan romuhuoneeksi. Teen siellä myös etätöitä. Rimuhuoneessa on kaikki, jolle ei muualta löydy paikkaa, kirppikselle menevät, pyykkitelineet, joissa kuivia pyykkejä ja nostettu sinne vaan pois kylppäristä keräämättä pyykkejä pois ym. Lähes kaikki tuoteryhmät on siellä edustettuna. Päivittäiset käyttötavarat, muistoesineet, poistoa odottavat jne. Sos.
Jos haluaa neljässä päivässä ison hyödyn aikaan ja muuttaa elämän suuntaa niin tilaa roskalava pihaan ja kanna tavaraa sinne. Muussa tapauksessa, realistisesti, neljä päivää on liian lyhyt aika lähtötilanne huomioiden.
Käyn läpi keittiön kaappeja kolmanteen kertaan ja edelleen läjä poistoja löytyi ja olisi enemmänkin mutta mies pistää vastaan huoh..
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa neljässä päivässä ison hyödyn aikaan ja muuttaa elämän suuntaa niin tilaa roskalava pihaan ja kanna tavaraa sinne. Muussa tapauksessa, realistisesti, neljä päivää on liian lyhyt aika lähtötilanne huomioiden.
No onpa lannistava kommentti. Toi on ku ehdottaisi äärimmäistä nälkäkuuria laihduttajalle ja sanois et jos et nyt oo syömättä seuraavaa 4 päivää niin et ikinä laihdu. Ja samal odottais et toi on aina se ratkasu et aina valitsee äärimmäisyyden ja lopettaa syömisen kuin että olisi kohtuullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa lannistava kommentti. Toi on ku ehdottaisi äärimmäistä nälkäkuuria laihduttajalle ja sanois et jos et nyt oo syömättä seuraavaa 4 päivää niin et ikinä laihdu. Ja samal odottais et toi on aina se ratkasu et aina valitsee äärimmäisyyden ja lopettaa syömisen kuin että olisi kohtuullinen.
Sä et nyt ihan ymmärrä.
Fakta on se, että klemmareita järjestelemällä et saa neljässä päivässä aikaan toivomaasi muutosta, koska aika on aivan liian lyhyt asetettuun tavoitteeseen nähden. Jos tavoite on noin iso ja aikaa neljä päivää, niin se tarkoittaa karsimista isolla kädellä. Miten se tavara voisi mitenkään muuten lähteä neljässä päivässä jos sen keräämiseen on mennyt vuosia?
Toki mielelläni kuulen oman konkreettisen neuvosi tuon tavoitteen saavuttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et nyt ihan ymmärrä.
Fakta on se, että klemmareita järjestelemällä et saa neljässä päivässä aikaan toivomaasi muutosta, koska aika on aivan liian lyhyt asetettuun tavoitteeseen nähden. Jos tavoite on noin iso ja aikaa neljä päivää, niin se tarkoittaa karsi
Jännä kun sä kirjoitat kuin olisit paikanpäällä näkemässä tilanteen ja tiedät, että klemmareita siellä vaan järjestellään. Ja että kaikki on roskiskamaa, vaikka siellä voi olla arvokastakin tavaraa, jolle ei vain ole sopivaa paikkaa. Sä et nyt itse taida ymmärtää.
Täällä samaa mieltä että neljä päivää on ihan liian vähä aikaa... toki kannattaa tehokkaasti karsia mutta et sää saa koko taloa karsittua.. itekki tossa sanoin että kolmas kerta ku käyn keittiön kaapit läpi ja edelleen löysin koko PÖYDÄLLISEN poistoja. Karsiminen on kyllä ihanaa ku ottaa kylmän vissy pullon ja hörpsii sitä samalla ja parhaimmassa tapauksessa käy hakeen pizzan tms ns palkinnoksi heh. Kannattaa ottaa ihan iisisti ja tehä hauskaa karsimisesta. Nyt ihan sormet syyhyää ku paistelee aurinko ikkunasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et nyt ihan ymmärrä.
Fakta on se, että klemmareita järjestelemällä et saa neljässä päivässä aikaan toivomaasi muutosta, koska aika on aivan liian lyhyt asetettuun tavoitteeseen nähden. Jos tavoite on noin iso
Eli mitkä ne sun konkreettiset neuvot onkaan karsijan asettama tavoite ja aikaraja huomioiden? Jos et osaa vastata niin turha jatkaa tätä vänkäämistä.
Olen juuri muuttamassa ja teen tavaroiden karsintaa rankalla kädellä. Tuntuu puhdistavalta heittää vanhaa tarpeetonta tavaraa pois. Uuteen kotiin menee vain sellaiset asiat, joita todella tarvitsen (eli hyvin vähän, muuttolaatikoita on alle 10 ja vaatekasseja muutama.
Mulla on tollasen romuhuoneen karsimiseen menny jo kaks vuotta... tavaraa oli lattiasta kattoon ihan oikeesti.. hyi ajatellakki. Vieläki on muutamia laatikollisia roinaa mille en tiiä mitä tekis. Esim verhoja.. vihaan niitten vaihtamista, tarviiko niitä vaihella? Perus valkoset on nytteki joka paikassa. Poistin keittiöstä koko verhotangot, ihanan valoisaa ja minimalistisen näköistä. Ukon roinat vaan pilaa näkymän
Mä en ymmärrä miten tosta kysymyksestä saa käsityksen, että on neljä päivää aikaa saada kaikki valmiiksi? Mä käsitän et on neljä päivää aikaa panostaa asiaan intensiivisesti ja haluaa tehdä asioiden eteen mahdollisimman paljon, jotta jatkossa olisi helpompaa jatkaa. Kertoo tiedostavansa, että neljässä päivässä ei korjaa vuosien aikana syntynyttä tilannetta, mutta haluaa aloittaa muutoksen. Sun ratkaisu on kaikki vaan roskiin. Mitä sit tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Poistan vähitellen lasten piirustuksia ja askarteluja. Vähitellen tarkoittaa sitä että kesällä jo karsin kun muuttivat kotoa, mutta nyt kävin taas kasojen kimppuun. Piirustuksia on hurjat määrät. Pitäisi olla vieläkin ankarampi. Samoin jotain koulujuttuja laitoin pois. Fakta on ettei niihin kukaan vuosien jälkeen palaa..Jotain kyllä jemmasin edelleen esim ainekirjoitukset ym kiinnostavaa.
Lasten leluja myös ihan järkyt määrät. Käyn niiden kimppuun kunnolla kesällä samalla kun järjestän ulkovaraston. Pakko saada tilaa kotiin. En halua olla varasto vaikka asun nyt yksin ja mulla tietysti enemmän tilaa kuin lapsilla. Parhaat ja rakkaimmat lelut toki jätetään.
Kävin eilen äidilläni ja ärsytti hänen tavaramäärä. Äiti ei onneksi ole mikään hamsteri mutta 77 vuodessa on kertynyt kippoa ja kappoa sekä valtava määrä kirjoja. Osa ihan rihkamaa kuten tekokukat ja jotkut matkamuistomaljakot. Sormet syyhysivät siivoamaan mutta
Mä, kun käyn mun vanhemmilla, ovat aina keränneet mulle kirppistavaraa. Asuivat ennen 4 huoneen asunnossa, nyt kaksiossa ja ei silloinkaan sitä tarpeetonta tullut.
Äitisi koti, mutta itse aloitettiin prosessi kysymällä olisiko antaa kirppistavaraa. Siitä,lähti. Nyt on niin vähän, kaikki mahtuu pakettiautoon
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten tosta kysymyksestä saa käsityksen, että on neljä päivää aikaa saada kaikki valmiiksi? Mä käsitän et on neljä päivää aikaa panostaa asiaan intensiivisesti ja haluaa tehdä asioiden eteen mahdollisimman paljon, jotta jatkossa olisi helpompaa jatkaa. Kertoo tiedostavansa, että neljässä päivässä ei korjaa vuosien aikana syntynyttä tilannetta, mutta haluaa aloittaa muutoksen. Sun ratkaisu on kaikki vaan roskiin. Mitä sit tapahtuu?
No entäpä jos tällä henkilöllä on todellinen tarve saada se ISO muutos aikaan neljässä päivässä. Tähänhän hän apua pyysi. Miten muuten se tapahtuu kuin kantamalla tavaraa ulos? Aika ei riitä myymiseen. Lahjoittamisen kanssakin voi tulla kiire, koska hän puhui ROMUhuoneesta. Lahjoittaminenkaan ei ole aina niin yksinkertaista kuin ajattelisi.
Romuhuone = päätökset joiden tekemistä olet tietoisesti siirtänyt ja nyt tekemättömät päätökset kummittelevat epäviihtyisässä huoneessa.
Itse yritin joskus vuosia sitten tehdä meidän autotallista romuhuoneen, mutta mies laittoi sille onneksi stopin. :D
Ohhoh wau, onpas asiani kirvoittanut erikoista keskustelua. Täällä siis se, joka kysyi apua, mistä aloittaa ja miten hyödyntää 4 vapaapäivää mahdollisimman tehokkaasti. Ensinnäkin kiitos sulle, joka annoit konkreettista apua ja kysyit, mikä häiritsee eniten. Rajaamalla pystyn keskittymään siihen, vaikka iso kohde onkin kokonainen huone. Joku käsitti ihan oikein, mitä meinaan romuhuoneella. En arvotonta vaan sekalaista. En myöskään sanonut, että kaikki mulle heti nyt. Vaan kuten sanoin, haluan muuttaa elämän suuntaa ja hyödyntää 4 kokonaista päivää asialle.
Juu en ole tilaamassa roskalavaa. Kiitos vaan tästä vinkistä. Alotin aamulla siitä, et keräsin ne pyykit pois naruilta ja kuivaustelineet pois. Nostelin toiseen huoneeseen isoimmat esineet, jotka palautuu tänne takaisin, mutta tarvitsen lisää liikkumatilaa avata kaappeja ja laatikoita. Pari kassia lähti lattialta myös, kun purin tavarat omille paikoilleen. Viikonloppureissusta tullessa on nostettu kassi tänne pois jaloista eteisestä ajatuksella, että puran myöhemmin.
Tässä kun pääsin yhdelle kaapille asti, huomasin et oon alihyödyntänyt sitä reippaasti. Voisin tyhjentää sen, pyyhkiä hyllyt ja sit tarkastella, mitä sinne jatkossa laitan ja mitkä lähtee kiertoon. Arvelen, että mun matkalaukku esim mahtuis sinne eikä tarttis olla esillä huoneen nurkassa.
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh wau, onpas asiani kirvoittanut erikoista keskustelua. Täällä siis se, joka kysyi apua, mistä aloittaa ja miten hyödyntää 4 vapaapäivää mahdollisimman tehokkaasti. Ensinnäkin kiitos sulle, joka annoit konkreettista apua ja kysyit, mikä häiritsee eniten. Rajaamalla pystyn keskittymään siihen, vaikka iso kohde onkin kokonainen huone. Joku käsitti ihan oikein, mitä meinaan romuhuoneella. En arvotonta vaan sekalaista. En myöskään sanonut, että kaikki mulle heti nyt. Vaan kuten sanoin, haluan muuttaa elämän suuntaa ja hyödyntää 4 kokonaista päivää asialle.
Juu en ole tilaamassa roskalavaa. Kiitos vaan tästä vinkistä. Alotin aamulla siitä, et keräsin ne pyykit pois naruilta ja kuivaustelineet pois. Nostelin toiseen huoneeseen isoimmat esineet, jotka palautuu tänne takaisin, mutta tarvitsen lisää liikkumatilaa avata kaappeja ja laatikoita. Pari kassia lähti lattialta myös, kun purin tavarat omille paikoilleen. Viikonloppureissusta
Sä et siis karsi tavaraa vaan järjestät sitä uudelleen. Kiitos tarkennuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Juu en ole tilaamassa roskalavaa. Kiitos vaan tästä vinkistä. Alotin aamulla siitä, et keräsin ne pyykit pois naruilta ja kuivaustelineet pois. Nostelin toiseen huoneeseen isoimmat esineet, jotka palautuu tänne takaisin, mutta tarvitsen lisää liikkumatilaa avata kaappeja ja laatikoita. Pari kassia lähti lattialta myös, kun purin tavarat omille paikoilleen. Viikonloppureissusta
Voin kertoa sinulle, että tulet viettämään myös kaikki tulevat lomasi samaa romuhuonetta järjestäen. Kun tavaraa on liikaa niin sitä tulee väkisinkin pengottua ja leviteltyä ympäriinsä. Viimeistään puolen vuoden tai vuoden kuluttua romuhuoneesi on samassa tilassa kuin nyt. Pysyvää järjestystä saat aikaan jos uskallat kohdata tavarapaljouden ja hyväksymään, että luopuminen aiheuttaa epämiellyttäviä tunteita, jotka ovat kuitenkin ohimeneviä.
Myöskään vaatekaappiasi et saa järjestykseen jos ajattelet, että sinun pitää käydä ennen karsimista ostoksilla.
Mä luen täällä ihan hämmästyneenä näitä kommentteja. Mielestäni en kirjoittanut, että en aio karsia ja järjestelen vain uudelleen? Se, että tarpeelliselle on selkeä paikka, ei kai meinaa etten aio turhasta luopua? Tässä juuri pakkailen tavaroita, jotka tänään sain myytyä torissa.
Mutta enempää en nyt taida tänne keskusteluun osallistua. Tuntuu et täällä on pari tyyppiä trollaamassa ja pilaamassa muiden hyvän ja kannustavan keskustelun. Oikeestan kun kattelee kirjoitusasua tarkemmin, taitaa olla yksi ja sama tyyppi. Toivon et löydät paremman kanavan purkaa pahaa oloa.
Miksi pitää hankkia jokaiselle ruualle oma kuormimakone, kuten vaikkapa perunoille?
Miksi pitää hankkia jokaisella ruualle oma keitinväline, kuten vaikkapa munille, riisille ja erilaiset uppokeittovälineet perunoille?
Miksi pitää olla kahvinkeitin, expressokeitin, capsulo laita?
Pitääkö olla leipäkone, vedenkeitin, soodastreamer ja kaikki muut mahdolliset?
Pitääkö olla väreihin ja tyyliin sopiva leivänpaahdin, kahvinkeitin ja jääkaappi?
Pitääkö hankkia uusi puhelin joka toinen vuosi?
Pitääkö läppärit, pöytäkoneet ja tabletitkin vaihtaa 3-4 vuoden välein?
Listaa voisi jatkaa ihan loputtomiin...
ps pitääkö maksaa näin paljon palkkaa/tukia, että sitä rahaa on vain väkisin tuhlattava ihan mihin sattuu ja maailma täytettävä romulla ja saasteella?
Mikä sulla on se näkyvin tavaramäärä? Mikä on se kasa, joka ärsyttää eniten ja aiheuttaa eniten sotkua. Itse lähtisin siitä etenemään.