tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20803)
Vierailija kirjoitti:
Sain siivottua tv-tasosta n. puolet. En paljoa heittänyt roskiin, laitoin kysymysmerkki-tavarat laatikkoon odottamaan (laatikko tv-tasossa myös :-) )
kirjoja en vielä heittänyt pois, mietin esim sanakirjan kohtaloa... En haluaisi heittää pois, mutta enpä sillä paljoa tee...
hyvä esimerkki säästöistäni: olen säästänyt n. 10kpl tyhjiä "kuoria" missä tulee valokuvatilaukset...:D huh... Mutta siis teki hieman pahaa heittää nekin pois... Mietin, että jos tarvitsen niitä jonain päivänä kirjekuoriksi tms...
ap
Osanottoni. Tavaroista luopuminenon vaikeaa. Mutta joskus on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen heitin pois olohousut jotka olin ostanut 90-luvulla jo mutta joita olin käyttänyt vähän. Kuminauha oli hapertunut ja vaikea korjata. Olo oli ristiriitainen. Miksi en käyttänyt useammin, mutta ehkä muutamia käyttökertoja kuitenkin tullut melkein 30-vuotiaille housuille ! Kun löydän hyvät farkut vien myös tekstiilikeräykseen nykyiset joissa reikiä ja rispaantumaa. Ne vaihdan uusiin ilolla; farkut ostettu 3 tai 4 vuotta sitten ja käyttö ollut erittäin runsasta.
Eniten harmittaa tietysti hutiostot jotka ovat kuin hukkaan heitettyä rahaa. Monessa vielä hintalappukin kiinni...Mutta onneksi olen nykyisin tarkempi ostaja. En osta mitään "ihan kivaa" ja värianalyysikin on nyt käyty !
Kuminauhan vaihtaminen ei ole mikään juttu. Pari krt vuodessa korjaan vaatteita Oodissa.
Otan päivän, jolloin pitää käydä toimistolla ja paluussa menen Oodiin. Onneks
Kuminauhat. Viimeiset 20-30 vuotta housujen, hameiden ja pikkuhousujen kuminauhat on ommeltu tehtaassa kiinni vaatteeseen. Niitä ei voi vaihtaa. Se on varmasti tarkoituskin. Kuminauha vanhenee yleensä ennen itse vaatetta, joten on pakko hävittää koko vaate. Näissä on toinenkin ikävä puoli. Jos vaate kiristää ta on löysä vyötäröstä, kuminauhaa ei pysty säätelemään itselle sopivaksi. Ennen oli helppoa pujottaa uusi kuminauda nauhakujaan hakaneulan tai tukkasoljen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen heitin pois olohousut jotka olin ostanut 90-luvulla jo mutta joita olin käyttänyt vähän. Kuminauha oli hapertunut ja vaikea korjata. Olo oli ristiriitainen. Miksi en käyttänyt useammin, mutta ehkä muutamia käyttökertoja kuitenkin tullut melkein 30-vuotiaille housuille ! Kun löydän hyvät farkut vien myös tekstiilikeräykseen nykyiset joissa reikiä ja rispaantumaa. Ne vaihdan uusiin ilolla; farkut ostettu 3 tai 4 vuotta sitten ja käyttö ollut erittäin runsasta.
Eniten harmittaa tietysti hutiostot jotka ovat kuin hukkaan heitettyä rahaa. Monessa vielä hintalappukin kiinni...Mutta onneksi olen nykyisin tarkempi ostaja. En osta mitään "ihan kivaa" ja värianalyysikin on nyt käyty !
Kuminauhan vaihtaminen ei ole mikään juttu. Pari krt vuodessa korjaan vaatteita Oodissa.
Otan päivän, jolloin pitää
Kuminauhan saa ratkottua irti ostovaatteesta. Vaatii enemmän työtä, mutta onnistuu kyllä vaihto.
Justiin katkoin yhden kuminauhan ja kiristin kun oli venynyt aivan älyttömästi
Kamppailen äidin ja isoäidin vanhojen tekstiilien kanssa, pöytäliinojen ja verhojen jne. En pysty luopumaan vaikka en koskaan käytä niitä!
Vierailija kirjoitti:
Kamppailen äidin ja isoäidin vanhojen tekstiilien kanssa, pöytäliinojen ja verhojen jne. En pysty luopumaan vaikka en koskaan käytä niitä!
Samoin
2 muovikassillista poistoja kasassa ja kolmas aloitettu.
Vierailija kirjoitti:
Tee niistä jotain mitä pystyt käyttämään. Pitsiliinasta saa pitsitopin tai pitsikassin. Meillä tytöt ompelivat mummini pöytäliinoista ja keittiöpyyheliinoista hienoja kasseja ja toppeja ja tulivat näin käyttöön. Varmasti mumminikin olisi tykännyt käsityöihmisenä, että nuoriso ompeli innoissaan. Äitini lempiverhot säästin ja mummin suuren juhlapöytäliinan. Samoin tekstiilit, joista itselleni tuli rakkaita muistoja. Joistain arkisemmista pöytäliinoista ompelimme yhdessä tyttöjen kanssa tyynyliinoja ja lakanoita pienimmän lapsemme sänkyyn.
Ja tavallisista froteepyyheliinoista ompelimme kaksinkerroin taitettuna kylpyhuoneen lattialle lattiapyyhkeitä, kun tulee suihkusta voi kuivata jalat niihin.
Minulla on kaapit täynnä tavaraa jota en käytä, mutta joka tuntuu tarpeelliselta aina kun yritän karsia. Karsiminen päättyy aina siihen, että laitan melkein kaiken takaisin kaappeihin ja luovun ehkä muutamasta tavarasta.
Nyt ajattelin kokeilla semmoista, että järjestän kaappeihin vain sellaiset tavarat, joita käytän aktiivisesti. Loput pakkaan varastoon. Tämä siksi kun luopuminen on niin hankalaa.
Miltä kuulostaa?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaapit täynnä tavaraa jota en käytä, mutta joka tuntuu tarpeelliselta aina kun yritän karsia. Karsiminen päättyy aina siihen, että laitan melkein kaiken takaisin kaappeihin ja luovun ehkä muutamasta tavarasta.
Nyt ajattelin kokeilla semmoista, että järjestän kaappeihin vain sellaiset tavarat, joita käytän aktiivisesti. Loput pakkaan varastoon. Tämä siksi kun luopuminen on niin hankalaa.
Miltä kuulostaa?
Kuulostaa siltä, että sinulla on sitten umpitäysi varasto, johon ei mahdu mitään ja jonka tavaroita ei pysty järjestämään mitenkään. Joskus se tulee sinulla eteen kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Miltä kuulostaa?
Mitään varastoja ei todellakaan pidä ottaa käyttöön turhan kaappitavaran säilyttämistä varten, eikä varsinkaan maksullista lisävarastoa pidä hankkia. Joku muu ratkaisu pitää löytää. Ongelmahan ei varastoon siirtämällä poistu, vaan pitää selvittää sitten joskus myöhemmin. Parasta on, että ei anna tällaisen täysin vältettävissä olevan ongelman edes syntyä.
Vierailija kirjoitti:
Mä vein kesällä uffin laatikkoon. Mitään en ole kaivannut takaisin vaikka silloin kirpaisikin. Käyttämättöminä olivat kaapissa vastuksina melkein parikymmentä vuotta. Esim mummon ja siskojensa tekemiä ja kirjomia tyynynpäällisiä, kauniita mutta epäkäytännöllisiä; olisi pitänyt ommella kaikkiin nauhat päihin että tyyny pysyy sisällä, ei ikinä tullut tuota tehtyä. Vähän väärän kokoisia nykytyynyihin. No, sinne uffiin menivät ja ostin oman maun mukaisia ihania tyynyliinoja ja nyt olen tyytyväinen joka kerran kun petaan puhtaita lakanoita.
Kuulostaa siltä, että sinulla on sitten umpitäysi varasto, johon ei mahdu mitään ja jonka tavaroita ei pysty järjestämään mitenkään. Joskus se tulee sinulla eteen kuitenkin.
Miten saan pään asetukset muutettua niin että pystyisin päättäväisesti luopumaan?!
No mun on taas ollut helpointa luopua juuri niin, että ensin vien turhat romppeet varastoon. Siellä kun ovat olleet vähän aikaa ne eivät jostain syystä näyttäydy mulle enää niin tärkeinä, kuin kotona kaapin hyllyllä. Varastosta saa tutut käydä hakemassa mitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuminauhan vaihtaminen ei ole mikään juttu. Pari krt vuodessa korjaan vaatteit
Kyllä, juuri näin. Ratkotaan vaan se sauma, jolla kuminauha on kiinni ja ommellaan uusi. Silloin voi myös jättää pienen kolon, josta kuminauhaa voi säätää. Jos ei omista konetta, käy vaikka kirjastossa (näitä on nykyisin paljon) tekemässä ompelutyön. Tai sitten teettää koko homman ompelijalla ja tukee suomalaista käsityöläistä.
Vierailija kirjoitti:
Miltä kuulostaa?
Kuulostaa siltä että löydät kuitenkin muutaman karsittavan tavaran, hienoa. Voit kokeilla vaikka sellaista, että käyt läpi saman kaapin/hyllyn/huoneen vaikka parin kolmen kuukauden välein ja aivan varmasti seuraavalla kerralla löytyy taas muutama poistettava juttu. Ei sitä kerralla tarvitsekaan olla kymmenittäin poistettavia tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Miltä kuulostaa?
Sitten kun laatikot on olleet varastossa tietyn ajan, esin 6kk-12kk, ja jos sieltä ole mitään tarvittu kertaakaan viet laatikon/laatikot avaamatta kierrätyskeskukseen.
Onko täällä keskusteltu Rinna Saramäen kirjasta Hyvän mielen vaatekaappi?
Ajattelin nyt kokeilla systeemiä, että vaatekaapissani olisi vain vaatteet, joita käytän nyt talvella. Muut pakkaan muovilaatikkoon ja vien varastoon odottamaan kevättä ja kesää. Tuli kivan väljä kaappi! Tavallisesti se on täyteen tungettu. Löytyi myös vaatteita, jotka olen ajatellut korjata, niidenkään ei tarvitse olla käyttövaatteiden seassa. Katson saanko korjattua ja jos en, niin luovun niistä.
Tämä! Nyt on aika juhlistaa elämää ja kauniita asioita!