tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20611)
Mä perin myös pari kattokruunua. Olivat upeita, mutta ei yhtään oman tyylisiä ja ne olisi jääneet vain kaappiin pölyttymään. Kaipasivat myös kipeästi puhdistamista eikä omat hermot ja taidot riitä. Meinasin aluksi, että vien ser-kierrätykseen, mutta kokeilin laittaa myyntiin 50e/kpl. Menivät kahdessa päivässä. Nyt joku toinen osaava kunnostaa ja saa iloa niistä.
Poistoja: käsirasva ja shampoo käytetty loppuun. Ei tarvitse ostaa uutta tilalle. Lisää kosmetiikkapoistoja tulossa, koska muutama tuote on loppumaisillaan.
Pitkästä aikaa yksi myyty tuote Torissa. Sitä valmistelen nyt lähetettäväksi. Pitäisi tehdä nyt ainakin 1 myynti-ilmoitus lisää, mutta pitää miettiä mikä se voisi olla. 2 ilmoitusta on vanhenemassa.
Vaihdoin perheen nukkumatyynyt uusiin ja vanhat heitin pois. Ostin jokaiseen tyynyyn suojuksen, jotta säilyvät parempina pidempään.
Tänään on siivouspäivä. Sain jo vessat pestyä. Yksi siivousaine loppui, mutta pitää ostaa uusi vastaava tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Poistoja: käsirasva ja shampoo käytetty loppuun. Ei tarvitse ostaa uutta tilalle. Lisää kosmetiikkapoistoja tulossa, koska muutama tuote on loppumaisillaan.
Pitkästä aikaa yksi myyty tuote Torissa. Sitä valmistelen nyt lähetettäväksi. Pitäisi tehdä nyt ainakin 1 myynti-ilmoitus lisää, mutta pitää miettiä mikä se voisi olla. 2 ilmoitusta on vanhenemassa.
Vaihdoin perheen nukkumatyynyt uusiin ja vanhat heitin pois. Ostin jokaiseen tyynyyn suojuksen, jotta säilyvät parempina pidempään.
Tänään on siivouspäivä. Sain jo vessat pestyä. Yksi siivousaine loppui, mutta pitää ostaa uusi vastaava tilalle.
Ihanan energistä! Tästä tulee itsekin hyvälle tuulelle ja tekee mieli alkaa touhuamaan!
Vaatteeni alkavat jo hajoamaan päälleni. Uusia ei kuitenkaan löydy, eikä niihin oikein ole rahaakaan. Jatkan näillä rääsyilläni. Toisaalta eipä sillä nyt kauheasti väliäkään ole kun en käy paljoa missään, eikä itselläni ole koskaan mitään tilaisuuksia, jonne pitäisi pukeutua siististi.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteeni alkavat jo hajoamaan päälleni. Uusia ei kuitenkaan löydy, eikä niihin oikein ole rahaakaan. Jatkan näillä rääsyilläni. Toisaalta eipä sillä nyt kauheasti väliäkään ole kun en käy paljoa missään, eikä itselläni ole koskaan mitään tilaisuuksia, jonne pitäisi pukeutua siististi.
Opettele korjaamaan. Vaatteita voi aina paikata.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vähän samantapainen tilanne. Mulla on käytössä todella paljon vaatteita, jotka on jotenkin rikki tai nuhjuisia. Esim aamutakkina käytän neuletakkia, jonka selässä reikä, mutta eipä se näin kotona haittaa, mutta vieraiden edessä en kehtaisi pitää. Lähes jokaiset housut kuluneet haaroista puhki, pikku reikiä paidoissa siellä täällä kissojen kynsistä jne. Alkaa oikeastaan olla tilanne, että enemmän on tekstiilijätekamaa kuin vaikka töihin päälle pantavaa. Hävettää mut samaan aikaan en toisaalta välitä. Uutta en saa ostettua kun olen lyhyt ja lihava, aina olisi jotaib fiksattavaa kun ei istu. Jos löytyy sopivaa, on se niin kallista etten raaski ostaa. Haaveilen siitä, että olisin normaalipainoinen ja voisin kaikista rikkinäisistä vaatteista luopua, mutta nyt pidän niistä kiinni kun mitään tilallekaan ei ole.
Vierailija kirjoitti:
No mitäpäs touhusit?
Lähdin asioille, en ennättänyt kotona tekemään mitään. Huomenna ajatuksissa pestä pyykkiä, vaihtaa lakanat, ehkä imuroida ja muutoin järjestellä.
Mitä sinä teit tänään?
Mä aloin tänään kuuntelemaan Anna Perhon Elämän koulu -podcastia. Pläräilin Podimoa ja yritin etsiä jotain viihdykettä. Annan podcastissa oli jakso Sotkuista eroon 15 minuutissa ja otsikko puhutteli mua heti. Kuuntelin sen samalla kun tein aamutoimiani ja ajoin Prismaan. Se oli kaikki niin tuttua mutta samaan tapaan innostavaa kuin teidän muiden kokemuksista ja tekemisistä lukeminen.
Oon nyt kuunnellut muitakin jaksoja samalla kun teen ruokaa ja laitoin pyykit koneeseen. Elämänhallintaan liittyviä asioita, jotka kyllä osuu ja uppoo muhun. Suosittelen muillekin kuunneltavaksi vaikka pyykkejä viikatessa.
Pari nostoa, mitkä mulla erityisesti jäi mieleen kuulluista jaksoista:
- Miksi et käyttäisi seuraavana 3 kuukautena järjestelmällisesti aikaa kodin raivaamiseen, jos se tavarapaljous tuottaa pahaa oloa? Oma lisäys: jos nyt aloittaisi ja joka päivä käyttäisi vaikka tunnin tähän raivaamiseen, mikä upea tilanne voisi olla juhannuksena? Sama pätee, jos alan nyt kävelemään joka päivä 1h ajan!
-Kun olet sen kodin sitten raivannut ja siivonnut tiptop, mihin sitten käyttäisit aikasi? Korjaako se siisteys kaiken vai onko jotain muuta myös korjattavaa, esim onko parisuhteessa kaikki hyvin? Voitko tehdä sitä uutta asiaa jo nyt siinä rinnalla? Oma lisäys: vaikka se ulkoilu tai ystävien näkeminen
-Entä jos keskittyisit perusasioihin ravitseva ruoka, ulkoilu ja riittävä uni sen sijaan, että vedät rajun pussiruokadieetin 3kk välein? Oma lisäys: toimisiko tavaratulvan stoppaaminen, perussiisteyden ylläpitäminen ja turhien karsiminen ihan perushyvänä arkikorjauksena tähän tavarapaljouteen?
Edellinen jatkaa Prisma-käynnin onnistumisia: ostin uuden aluspaidan, jota olin harkinnut pitkään. Oon yrittänyt kovasti välttää turhia ostoksia niin tällainen 15e paitakin tuntuu maata mullistavalta. Mutta nyt voin luopua parista rikkinäisestä.
Pyykinpesuaineet oli tarjouksessa 3kpl 10e ja meinasin jo ostaa mutta järkiinnyin. Olivat eri merkkiä kuin normaalisti käytän, oon saanut tarjousmerkistä allergiaa ja riskinä olisi että allergia uusii ja mulla olisi 3 turhaa pulloa sen sijaan, että maksan 5e huomattavasti pienemmästä määrästä mutta tuotteesta joka sopii mulle.
Muuttamisesta.. olen muuttanut aikuisiällä 3-4 vuoden välein ja joka kerta karsinut reilusti tavaraa. Ja aina sitä vaan on. En ole kova shoppailija, vaatteita ostan kohtuudella ja karsinkin niitä säännöllisesti. En osta juurikaan kodin tavaraa, lähinnä verhoja tms tarpeeseen. Lapsen tavaroita tietysti kertyy. Hämmästyttää vaan tämä kertyvän roinan määrä. Osin kyse on tietysti siitäkin, että tavara jonka katsoi säilyttämisen arvoiseksi pari vuotta sitten, onkin nyt turha säilyttää.
Viimeksi muutimme syksyllä, ja jouduin silloin varastoimaan kaikki tavarani hetkeksi. Vein osan vanhemmilleni, ja siellä ne ovat vieläkin Lähinnä sellaista tavaraa, joka oli edellisessäkin asunnossa varastossa. Vauvanvaatteita jne. Ei tee yhtään mieli hakea niitä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Muuttamisesta.. olen muuttanut aikuisiällä 3-4 vuoden välein ja joka kerta karsinut reilusti tavaraa. Ja aina sitä vaan on. En ole kova shoppailija, vaatteita ostan kohtuudella ja karsinkin niitä säännöllisesti. En osta juurikaan kodin tavaraa, lähinnä verhoja tms tarpeeseen. Lapsen tavaroita tietysti kertyy. Hämmästyttää vaan tämä kertyvän roinan määrä. Osin kyse on tietysti siitäkin, että tavara jonka katsoi säilyttämisen arvoiseksi pari vuotta sitten, onkin nyt turha säilyttää.
Viimeksi muutimme syksyllä, ja jouduin silloin varastoimaan kaikki tavarani hetkeksi. Vein osan vanhemmilleni, ja siellä ne ovat vieläkin Lähinnä sellaista tavaraa, joka oli edellisessäkin asunnossa varastossa. Vauvanvaatteita jne. Ei tee yhtään mieli hakea niitä takaisin.
Voisko auttaa sellainen, että otat kasseja ja laatikoita mukaan ja lajittelet vanhempien luona olevat tavarat niihin sen mukaan, meneekö lahjoitukseen, myyntiin, uuteen kotiin tai ihan roskiin/lajitteluun, jos onkin mennyt huonoon kuntoon? Käyt vaikka laatikko kerrallaan läpi aina kun siellä käyt kylässä. Vanhempasi eivät ehkä kehtaa sanoa, että sinne tuomasi tavara häiritsee tai vaivaa. Ja kun valikoit niistä varastotavaroista ne mitä konkreettisesti haluat vielä kantaa uuteen kotiin, on se karsinta ja kiertoon laittaminen ehkä helpompaa siellä varastolla versus että veisit kaikki mukanasi uuteen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäpäs touhusit?
Lähdin asioille, en ennättänyt kotona tekemään mitään. Huomenna ajatuksissa pestä pyykkiä, vaihtaa lakanat, ehkä imuroida ja muutoin järjestellä.
Mitä sinä teit tänään?
Mä sain vihdoinkin postitetuksi ystävälleni puseroita ja yhden kevättakkini. En itse käytä niitä, mutta ystäväni haluaa ne. Laitoin kuvat etukäteen kaikista joista oon luopumassa.
Sain myös käytyä läpi puisen arkun, jossa meillä on kaikki kynät, värit ja paperit ym. askartelujutut.
Oon varsinaisesti jo karsinnan tehnyt, mutta aina löytyy jotain poistettavaa.
Vintedissä meni eilisillasta tälle aamuun 3 tavaraa. Töiden jälkeen pakkasin ne ja vein ärrälle. Noista on tulossa rahaa 38 euroa.
Viikonloppuna aion viettää hetken kellarissa ja tavoitteena on löytää 50 myytävää. Vinted on kyllä hyvä keksintö.
Mä ostin yhden neuletakin 2020 tai 2021 eli monta vuotta sitten. En raaskinut ottaa sitä heti käyttöön vaan se on ollut koko ajan henkarissa käyttämättömänä. Nykyään se ei ole enää oikein tyyliäni. Päätin laittaa sen myyntiin kun tajusin että siihen on joku tarttunut kiinni ja siinä on pieni purkauma kahdessa kohtaa. En voikaan laittaa myyntiin. Ärsyttää. Otin sen nyt kotikäyttöön aamutakiksi, että tulisi edes vähän käytettyä.
Minä taas löysin jalkavoiteen merkinnällä expires 12/2020... Roskiin lähes täysi puteli. Hyvä muistutus taas itselle olla hilloamatta tavaraa kaapin perukoilla. Aloitin myös ruokakaappien tyhjentämisprojektin, käytän pois kaikki vanhat jauhot ja muut kuivatuotteet, mausteet ja pakastimen ruoka-aineet. Sitten mietin jonkun järkevän kotivarakokonaisuuden, jossa mitään ei jää vuosiksi kaappiin vaan ruoka kiertää koko ajan.
Mä laitoin pyörimään podcastin, jossa käsitellään tavaran vähentämistä ja kuuntelen sitä samalla kun puuhastelen nyt ainakin 2h kun pesukone on päällä. Laitan eteiseen penkille pahvilaatikon lahjoitustavaroille, muovikassin lahjoitusvaatteille ja muovikassin tekstiilijätteelle. Lisäksi on keittiössä muut perus lajitteluastiat. Tavoitteena kerätä taas poistettavia asioita poisvietäväksi samalla kun viikkaan edelliset pyykit ym arjen askareita teen.
Vähän sivu aiheen, mutta miten uskallatte myydä Vintedin kautta? Miten välttää siellä olevat huijaukset?
Vinkki: Onko sulla pääsiäisaskarteluun, esim virpomisvitsojen tekoon sopivia askartelutarvikkeita? Laita nyt jakoon esim paikkakuntasi roskalavalle! Pääsiäinen lähestyy ja höyhenet ym on yllättävän kalliita. Laitoin juuri omani jakoon, en tarvitse niitä, mutta joku lapsiperhe voi saada niistä iloa.