tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20621)
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/kuusihenkinen-perhe-56-neliota
Tuosta taas inspiraatiota karsimiseen olkaa hyvä
Vierailija kirjoitti:
Tänään jatkui autotallin siivous. Vietiin pakettiautollinen sekalaista puutavaraa kaatopaikalle. Kaiken maailman listan pätkää, hyllylevyä, vanhat keittiöntuolit, kaappi ym. Tuli oikeasti autollinen. Aivan turhaan siellä. Nyt pääsevät hakkeeksi ja energialaitokselle.
Lisäksi vietiin sorttiin pakettiautollinen lahjoituksia. Tavaraa riittää edelleen, ei huomaa tuota kuormaa missään. Autotallin kuorman kyllä huomaa, mutta kotona sisällä ei. Oon jopa vähän järkyttynyt.
Tavaraa lähtee sieltä täältä, siksi ei eroa huomaa. Mutta seuraavan kuorman jälkeen huomaa. Tyhjentelin äitini lapsuudenkotia ja siellä esim navetta oli täynnä kaikkea. Pikkuhiljaa kun saatiin tavaraa levitettyä, kierrätettyä, pari kk meni ja kyseinen alue oli tyhjä. Aikaa ja työtä se vaatii. Etenkin, kun noita alueita oli paljon. Siellä oli paljon mm vaatteita, jotka olivat täynnä pölyä ja muuta. Saunassa oli iso vesisäiliö ja viikonloppuisin se lämmitettiin. Pystyin laittaa moneen saaviin näitä vaatemöykkyjä likoamaan ja vesi oli hetkessä mustaa. Onneksi oli oma kaivo, muuten olisi tullut kalliiksi. Kaikki vaatteet, jotka olivat ehjiä, olivat aitoa vintagea ja sain ne myytyä hyvään hintaan.
Ja lisään vielä, että kannattaa ottaa valokuvia muistoksi jos haluat. Olen ottanut kuvia sellaisista mitä on ole halunnut fyysisesti enää säästää.
18231
Nyt on alkanut uusintana Kaaoksen kesyttäjät. Jakso 2 tulee parhaillaan tv:stä. Voi kun olisi mahdollisuus levittää tavarat tuollaiseen isoon varastoon, niin lajittelu olisi paljon helpompaa. Luultavasti monella muullakin on se ongelma, että kun yrittää arjen pyörityksen keskellä karsia, puhti loppuu kesken, tavarat jää pahimmillaan levälleen entistä pahemmin tai ne joutuu tunkemaan takaisin kaappeihin ennen kuin kunnollinen lajittelu ja järjestäminen on tehty.
Sitä vain ihmettelen, miksi ohjelmassa heitetään poistettavat ja lahjoitettavat tavarat järjettömiin sotkuläjiin. Esim. he kaatavat laatikollisen legoja lattialle, kun olisi paljon järkevämpää vain pitää ne siinä laatikossa. Samoin vaatteet, pikkusälä ynnä muu. Miksei niitä lajitella heti? Mutta ei, kaikki vain sikin sokin.
Vinkki astiatavaran eteenpäin kierrätykseen: Iittalan myymälään voi viedä rikkinäisiä ja huonokuntoisia astioita/laseja ym, myös niitä, jotka eivät ole kyseisen puljun merkkisiä ja kierrättävät ne eteenpäin mm. Tiilimassan rakennusaineiksi. Mielestäni tämä järkevämpää kuin sekajätteeseen laitto, jolloin menevät pääsääntöisesti vain polttoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavia poistoja täällä, mukava lukea edistymisiä! Itse tyhjensin tänään kirppispöytäni, saldona tasan 200 myytyä tavaraa/vaatetta
Millaisessa ajassa sait myytyä 200 tavaraa? Kuulostaa hurjalta. Kun minä katselen lähikirppikseni toimintaa, niin epäilen ettei saisi myytyä edes kymmentä.
Oli se pöytä melkein 2kk eli siihen nähden ei mitenkään kovaa menekkiä, tosin pikkupaikkakunta kyseessä eli oon tosi tyytyväinen että pääsin noinkin hyvin tavaroista eroon.
Ok, kiitos kommentista sinulle ja muillekin kirpparisaldonsa ilmoittaneille. Aika paljon hajontaa siinä, mitä saa tienattua. Tori-kauppakin on monien kertomusten mukaan aikamoista säätöä.
200 tavaraa kuukaudessa eli 25 viikossa. Eihän se mahdottomalta kuulosta, mutta omalla lähikirppikselläni 2 kk maksaa yli 200 euroa. Ei kannattaisi yrittää myydä esim. 1 eur/kpl kaikkea, saati että myisi jotain vielä halvempaa. Toivon, että pääsisin siihen mielenlaatuun, että voin antaa pois, enkä yritä saada tavaroista rahaa (jolle olisi tarvetta).
Jestas mikä epätoivo ja ahdistus iskikään kun huomasin Oikotiellä ilmoituksen asuintalossani myynnissä olevasta asunnosta. Tuo asunto oli niin paljon paremmassa kunnossa, niin paljon siistimpi ja siellä oli paljon vähemmän tavaraakin. Asunto oli samaa kokoa ja tietysti myös samanlainen pohjaratkaisu, mutta neliöt oli hyötykäytetty paljon paremmin ja asunto oli paremmin varusteltukin eli siellä oli tiskikonekin ja parempi pesukone. Kuivausrumpua tuolla ei tainnut olla. Itseäni ärsyttää suunnattomasti erityisesti tuo tiskikone kun itselleni on väitetty, että näihin asuntoihin ei muka saa laitettua tiskikonetta.
Ketjua luettuani olen vähän hämmentynyt siitä miten joku heittää ehjän ja kierrätyskelpoisen tavaran mieluummin roskiin kuin antaa sille mahdollisuuden jatkokäyttöön. Ei sinun muistosi siitä tavarasta huonone tai parane jos joku tuntematon lapsi saakin leikkiä vanhoilla leluillasi tai vaikka se päätyisi jonkun lelukeräilijän kokoelmaan roskiksen tai kellarikomeron sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki astiatavaran eteenpäin kierrätykseen: Iittalan myymälään voi viedä rikkinäisiä ja huonokuntoisia astioita/laseja ym, myös niitä, jotka eivät ole kyseisen puljun merkkisiä ja kierrättävät ne eteenpäin mm. Tiilimassan rakennusaineiksi. Mielestäni tämä järkevämpää kuin sekajätteeseen laitto, jolloin menevät pääsääntöisesti vain polttoon.
Eikä tarvitse olla Iittalan tarraa astiassa. Toivottavasti ymmärsin väärin tuon yhden kommentin, jossa joku perusteli astioiden laittamista roskiin sillä että tarratkin oli irronneet.
Miksi lelusi ei antsaisisi arvoistansa kohtelua? Lelut on tehty leikkimistä varten. Jos itse et halua säilyttää jotain lelua enää edes koristeena hyllyssä, niin ei todellakaan roskikseen, vaan oikea osoite on antaa se jollekin lapselle leikkeihin tai keräilijälle kokoelmaan. Lelumuseostakin voi kysellä haluavatko kokoelmiin. Niissä ei ole pelkästään ikivanhoja leluja, vaan ihan edellistenkin vuosien leluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarvitse olla Iittalan tarraa astiassa. Toivottavasti ymmärsin väärin tuon yhden kommentin, jossa joku perusteli astioiden laittamista roskiin sillä että tarratkin oli irronneet.
En tiennyt, että juomalaseja voi viedä kierrätykseen Iittalan myymälään, siksi heitin nyt ihan sekajätteeseen. En ole nyt uusia juomalaseja ostamassa ja jos ostan niin ostan tarpeeseen ihan vaan kirkkaita. Jos nyt yhtään lohduttaa niin nytkin jalassani on jo hajonneet housut, joita en voi heittää pois kun vastaavia ei ole enää myynnissä missään ja muutenkin olen niin lihava, että mitään vaatteita on mahdoton löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt, että juomalaseja voi viedä kierrätykseen Iittalan myymälään, siksi heitin nyt ihan sekajätteeseen. En ole nyt uusia juomalaseja ostamassa ja jos ostan niin ostan tarpeeseen ihan vaan kirkkaita. Jos nyt yhtään lohduttaa niin nytkin jalassani on
Zalandosta löytyy vaatekokoja 62/64 asti.
Valitettavasti joskus tekee hukkahankintoja. Yritän parantaa tapojani.
Vierailija kirjoitti:
Ketjua luettuani olen vähän hämmentynyt siitä miten joku heittää ehjän ja kierrätyskelpoisen tavaran mieluummin roskiin kuin antaa sille mahdollisuuden jatkokäyttöön. Ei sinun muistosi siitä tavarasta huonone tai parane jos joku tuntematon lapsi saakin leikkiä vanhoilla leluillasi tai vaikka se päätyisi jonkun lelukeräilijän kokoelmaan roskiksen tai kellarikomeron sijaan.
Samaa mietin. Eikö ole tavaran pahempaa kaltoinkohtelua heittää se roskiin kuin antaa jollekin eteenpäin. Miksi edes ajatella heti ilkeästi toisista, että he vain rikkoisivat ne lelut. Pahempaa tuhoa itse tekee sille heittämällä sen roskiin.
Enemmän kyllä olen nähnyt, että lapsia käsketään kohtelemaan tavaroita kauniisti ja hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Saman asian ajaa jäteasema, sieltäkin menee asfaltin tms, raaka-aineeksi
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää suunnattomasti erityisesti tuo tiskikone kun itselleni on väitetty, että näihin asuntoihin ei muka saa laitettua tiskikonetta.
Anteeksi mitä? Kuka on sanonut, ettei saa tiskikonetta laittaa, jos on omistusasunnosta kyse? Et ole tainnut koskaan käydä edes juttelemassa keittiösuunnittelijan kanssa. Tiskikoneen voi laittaa hyvinkin pieneen tilaan. Tietysti se aina vie tilaa alakaapeilta ja joutuu suunnittelemaan tosi tarkkaan joka sentin, mutta sellaista taloyhtiötä ei ole, joka kieltäisi yksittäisiä keittiökoneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Eikö ole tavaran pahempaa kaltoinkohtelua heittää se roskiin kuin antaa jollekin eteenpäin. Miksi edes ajatella heti ilkeästi toisista, että he vain rikkoisivat ne lelut. Pahempaa tuhoa itse tekee sille heittämällä sen roskiin.
Anteeksi, että kirjoitan näin (en halua loukata ketään), mutta jos ihminen on tosi rikki lapsuuden kokemusten jäljiltä, ehkä meidän muiden ei kannata heitä kovin ankaralla kädellä tuomita. Aina ei ihmisillä ole voimia käsitellä kaikkia asioita. Todennäköisesti hänen lelunsa ovat ihan tavallisia, ei mitään uniikkia museoaineistoa.
Katsoin just netistä ja esim. Espoossa sijaitseva lelumuseo kaipaa lähinnä suomalaisia leluja lahjoituksiin. Ei sinne tarvita lisää barbeja tai tavallisia pehmoleluja.
Mietin vaan että jos joku inhimillistää esimerkiksi leluja, niin millä logiikalla on parempi heittää ne olevinaan niin rakkaat ja tärkeät lelut roskiin tuhottavaksi kuin antaa ne eteenpäin. Minusta olisi hienoa jos joku minulle joskus tärkeä lelu olisi päässyt uusiin leikkeihin tai edes jonkun keräilijän hyllylle. Rikkinäiset, sotketut ja homeiset lelut asia erikseen, tietenkin.
Mitäs jos ei arvosteltaisi kenenkään valintoja siitä, että mitä säästää ja mitä ei. Vaan keskitytään pitämään tämä ketju hyvänmielen ketjuna, jollainen se on ollutkin ja jatketaan tavarapaljoudesta keskustelua :)
Mitä jos vaan otat ne loput tavarasi ensi kerralla kun siellä käyt ja et enää edes pidä yhteyttä. Soittakoot poliisit perään sinun lelujesi takia. XD kuulostaa kamalilta vanhemmilta kun kiristävät tuollaisella.
Valitettavasti mulla on melkein samat setit sun kanssa. Meillä oli paljon leluja ja sitten kävi niin, että vanhemmat erosi ja todella paljon tavaraa vaan pakattiin pahvilaatikoihin ja ne jäi sinne vuosiksi. Oon niitä nyt lapsettomana kolmekymppisenä käynyt läpi. Olen päätynyt myymään jotain keräilyleluja esim barbie ja lego settejä, osan olen heittänyt roskiin. Mutta jäljellä on edelleen enemmän kuin tarpeeksi. Vaikeaa kun on tunnearvoa ja tulee mieleen muistoja lapsuudesta.
Eilen heitin leluja roskiin ja tänään jatkuu laatikoiden läpikäyminen. En aio laittaa mitään kierrärykseen, vaan heitän roskiin ne mistä en saa helposti rahaa tai ne joilla ei ole tunnearvoa. Niistä tunnearvoisista saatan osasta luopua, vaikuttaa tässä vaiheessa siltä että niitä on liikaa. Asun kuitenkin aika ahtaasti. Tunnearvoiset lelut joista luovun joutuvat roskiin, koska jos luovun niistä, niin en halua niiden olevan missään olemassa muiden lasten leikeissä tai kaltoin kohdeltavana.
Eli siis miten aloitin karsimisen niin ensin laitoin selvät roskat roskiin. Eli rikkinäiset lelut joilla ei ollut oikeasti tunnearvoa. Lempileluni on ihan riekaleina, mutta sen olen säästänyt. Sitten myös huonolaatuiset, huonokuntoiset, lelut joista puuttuu palasia ym ja ei suurta tunnearvoa, roskiin.
Myyntiin meni vain muutama barbie joilla ei ollut tunnearvoa. Sain jotain 10-15e /kpl ja ei mielestäni maksanut vaivaa.
Loput mitä jää ajattelin pakata smartstore laatikoihin, mutta ei sekään olisi huono idea hankkia niille vitriiniä johon laittaa ledi nauhan, kuten tuo toinen kirjoittaja ehdotti. Henk koht mun on vaikea luopua varsinkin pehmoleluista, koska jotenkin miellän ne ajatteleviksi olennoiksi. En tiedä onko tämä joku laiminlyötyjen lasten yleinen ongelma aikuisena vai mikä homma.