Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20629)

Vierailija
17941/20629 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on kertynyt nurkkiin erilaisia paperikasseja ja pieniä muovikasseja esim apteekista. Oon alkanut käyttämään paperikasseja mainospostille ja kartongille. Näppärä pakata suoraan kassiin ja viedä mennessään, kun on täysi. Käyn mainokset läpi ja pakkaan kassiin. Joskus haluankin palata johonkin mainokseen, niin sieltä se kassista löytyy, mutta pyöri pöydillä ikuisuuksia.

Pieniä pusseja, esim leipäpussit ja pienet muovikassit, käytän mm metallitölkkien ja paristojen keräämiseen. Pussit on muuten hankalan kokoisia hyödyntää, mutta saavat uuden elämän vielä kierrätysroskien keräämisessä ja päätyvät samalla muovinkeräysastiaan.

Vierailija
17942/20629 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vartin päästä alkaa ohjelma, minkä haluan katsoa. Haastan nyt itseni ennen sitä käyttämään tän vartin järjestelyyn ja poistoihin. Lähden randomisti pyörimään kotona ja laitan tavaroita paikoilleen tai roskia roskiin vartin ajan niin paljon kuin ehdin. Haastan sut mukaan! Tuu kertomaan, mitä ehdit vartissa tekemään :)

Ai vitsi, tulipa flashback lapsuudesta! Äiti monesti "huijasi" minut siivoamaan, eli laitettiin munakelloon 10-15min aikaa ja siivottiin tavarat paikalleen, vähän silleen leikin varjolla. Muistan että se oli hauska juttu lapselle, vois kokeilla näin aikuisiälläkin taas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17943/20629 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt lähes joka vuosi karsia helmikuussa tavaroita. Me pidetään kotona aina juhlat maaliskuussa. Lapsen vaatekaappi siivottu, pienet ja ei-niin-lempparit vaatteet on kierrätetty. Lelut käyty läpi ja järjestelty. Kirjoituspöydänlaatikot siivottu pikkusälästä. Keittiön kuivakaappi siivottu, vuosien tahrat ja tummentumat seinissä siivottu ja maalattu, keittiötä päivitetty, kirjahylly siivottu, eteisen hattuhylly ja naulakko siivottu, yöpöytä siivottu, tv-taso siivottu ja pyyhitty.

Tekemättä: oma ja miehen vaatekaappi, kylppärin peilikaappi, siivouskomeron järjestely, keittiön sälälaatikoiden läpikäyminen, parvekkeen siivous, uusi sohva rikkinäisen tilalle.

Vierailija
17944/20629 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt lähes joka vuosi karsia helmikuussa tavaroita. Me pidetään kotona aina juhlat maaliskuussa. Lapsen vaatekaappi siivottu, pienet ja ei-niin-lempparit vaatteet on kierrätetty. Lelut käyty läpi ja järjestelty. Kirjoituspöydänlaatikot siivottu pikkusälästä. Keittiön kuivakaappi siivottu, vuosien tahrat ja tummentumat seinissä siivottu ja maalattu, keittiötä päivitetty, kirjahylly siivottu, eteisen hattuhylly ja naulakko siivottu, yöpöytä siivottu, tv-taso siivottu ja pyyhitty.

Tekemättä: oma ja miehen vaatekaappi, kylppärin peilikaappi, siivouskomeron järjestely, keittiön sälälaatikoiden läpikäyminen, parvekkeen siivous, uusi sohva rikkinäisen tilalle.

Kuulostaa ihanan tehokkaalta ja järjestelmälliseltä! Oottepa saaneet huikeasti aikaan!

Ite haaveilen kans järjestelmällisestä vuosittaisesta kodin siivouksesta ja karsimisesta, mutta aina se puhti loppuu kesken ja sitä tulee ripoteltua pitkin vuotta.

Vierailija
17945/20629 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vartin päästä alkaa ohjelma, minkä haluan katsoa. Haastan nyt itseni ennen sitä käyttämään tän vartin järjestelyyn ja poistoihin. Lähden randomisti pyörimään kotona ja laitan tavaroita paikoilleen tai roskia roskiin vartin ajan niin paljon kuin ehdin. Haastan sut mukaan! Tuu kertomaan, mitä ehdit vartissa tekemään :)

Ai vitsi, tulipa flashback lapsuudesta! Äiti monesti "huijasi" minut siivoamaan, eli laitettiin munakelloon 10-15min aikaa ja siivottiin tavarat paikalleen, vähän silleen leikin varjolla. Muistan että se oli hauska juttu lapselle, vois kokeilla näin aikuisiälläkin taas

Mä harrastan tätä etätyöpäivinä niin, että laitan kahvin tippumaan ja sinä aikana laitan mahdollisimman monta tavaraa paikalleen, esim. tiskit koneeseen tai plärään mainokset ja vien eteiseen paperikassiin. Tai kun työkaveri sanoo, että soittaa "kohta" teamsissa, viikkaan pyykkinarulta pyykkejä sen odotusajan. Saan parin minuutin mikrotauon työstä ja mieltä painavia asioita edistettyä.

Vierailija
17946/20629 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannatti tänään viedä tuotenäytteet tyrkylle. Yksi shampoonäyte ja kasvovoidenäyte tuli käyttöön, kun olivat helposti saatavilla. Eipä ne odottaneetkaan käyttöä kuin 3 kuukautta 🙈

Vierailija
17947/20629 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkö sulla pakastemarjat käyttämättä ja kesällä ihmettelet, mihin mansikat saisi mahtumaan kun edellisetkin on vielä pakastimessa? Mä oon alkanut iltaisin kaatamaan pakastepusseista marjoja rasiaan jääkaappiin sulamaan tai jos ovat rasiassa, niin rasia jääkaappiin. Jännästi ne tulee seuraavana päivänä syötyä puuron ja raejuuston tai jogurtin kanssa :) välillä teen marjasekoituksia vaihtelun vuoksi, esim. mansikkaa ja mustikkaa samaan kippoon sulamaan.

Vierailija
17948/20629 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paha tapa syksyllä ostaa vitamiineja ja maitohappobakteereja ym taistellaksi kaamosta ja flunssakautta vastaan. Sit unohdan ottaa niitä tai oon ostanut niin ison purkin, ettei talven aikana ehdi käyttämään. Kaikki purkit on keittiön kaapissa korissa kahvimukien vieressä, että muistaisin ottaa. Tein inventaarion ja nyt syön tunnollisesti päiväysjärjestyksessä pois näitä vajaita purkkeja. Meinasin jo ostaa d-vitamiinia kaupasta, mut onneks huomasin et viime talven purkista on vielä ainakin kuukauden tarpeet.

Vierailija
17949/20629 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kamppailen itseäni vastaan kaikessa järjestelyssä ja raivaamisessa. En voi sietää tavaroita tasoilla ja esillä, haluaisin kaiken ylimääräisen sälän pois näkyvistä, koska ne alkaa ahdistaa ja ärsyttää. Mut kun laitan ne pois näkyvistä, ne on myös pois mielestä. Ja silloin jäävät karsimatta ja siivoamatta. Mun on pakko pitää tavaroita esillä, jotta ärsytän itseni kuvaamaan ja laittamaan myyntiin tai lahjoittamaan pois. Ja taas alkaa stressaamaan ja ärsyttämään, kun eivät menekään kaupaksi ja kaikki pyörii esillä. Yritän kerätä yhteen paikkaan pois myytävät, ettei niitä olisi joka huoneessa, mutta nyt on käytännössä yksi "romuhuone" täysi poistettavaa ja hävettää.

Vierailija
17950/20629 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HAASTE VIIKONLOPULLE! Haastan teidät kanssaraivaajat tekemään vähintään yhden tai jopa kaikki nämä viikonlopun aikana. Itse aion nämä minulle helpot asiat tehdä.

1) Palauta hutiostokset kauppaan/verkkokauppaan, jos kuitti tallella ja palautusaikaa jäljellä. 

2) Palauta lainassa olevat, esim. kaverilta tai kirjastosta. 

3)Vie paristot keräykseen (Onko joulun jäljiltä vielä valoja/kynttilöitä laittamatta pois ja niissä loppuunkäytetyt patterit?)

4)Vie kierrätysroskat pois

5)Vie pullot kauppaan ja lunasta arpavoitot (Veikkauksen joulukalenteri vielä viemättä, laitoin lompakon viereen laukkuun, niin muistuu kassalla)

Vierailija
17951/20629 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

6) Tyhjennä käsilaukku pöydälle ja kerää roskat ja ylimääräiset pois. Laita vain tarvittavat takaisin 

7)Tyhjennä auton ovitaskut roskista, ravistele matot, jos et voi myös imuroida koko autoa. Tarkista, onko takakontissa jotain ylimääräistä.

8)Valitse kolme poistettavaa tavaraa ja tee ilmoitus nettikirppikselle

9)Laita puhelimeen ajastus ja käytä 15min vain tavaroiden viemiseen paikoilleen ja vaella huoneesta toiseen. Vie aina mennessäsi, tuo aina tullessasi.

10)Kohtaa joku pahimmista ja ahdistavimmista karsimis/siivoamiskohteistasi. Laita puhelimeen ajastus ja käytä 15min siihen inhottavimpaan hommaan ja aloita sitä edes vähän. Itse käyn vaatekaapin kimppuun vartin ajaksi.

Vierailija
17952/20629 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pattereissahan on parasta ennen/viimeisen käyttöpäivän merkintä esim. ruokien tapaan. Tarkistin jo tuossa aikaisemmin omat patterin ja vein vanhentuneet teipattuna SER-keräykseen. Mutta, kuinka kauan lamput säilyvät? Niissä en ainakaan nähdyt tuollaista merkintää. Hyvin vanhoja taitavat kuitenkin olla. Mietin, että pitäisikö vaan viedä ne suosiolla SER-keräykseen laatikosta pyörimästä. En edes osaa monimutkaiseen kattovalaisimeen tuollaista vaihtaa. 

Vierailija
17953/20629 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on uusi, aiempaa isompi talo joka vielä tyhjä. Pelottaa jo nyt, että tavaraa kertyy vuosien saatossa

Vierailija
17954/20629 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on uusi, aiempaa isompi talo joka vielä tyhjä. Pelottaa jo nyt, että tavaraa kertyy vuosien saatossa

Me ollaan myös muuttamassa syksyllä aiempaa huomattavasti isompaan taloon. Mua pelottaa myös, että kerään sen täyteen kaikkea turhaa tai että äiti ja anoppi kantaa meille kaikkea koska "teillä on tota tyhjää tilaa" ja jatkan samaan tapaan kuin ennen ja kiitän ja otan vastaan. Vasta remontoimme taloa ja anoppi olisi jo nyt halunnut tuoda syksyä varten odottamaan hänen vanhoja lakanoita ja pyyhkeitä. Mieheni osaa sanoa tiukasti ei ja voi ojentaa "yllätyslahjan" äidilleen takaisin ja sanoa, että tällaista ei olla pyydetty eikä tarvita. Itseä sillon hävettää ja nolottaa, mutta tuntuu olevan ainoa toimiva tapa anoppiin. Puhelimessa mies toistelee joskus kymmenen kertaa "ei kiitos, ei tarvita, älä tuo". Haaveenani on kuitenkin ostaa aivan uusia, toisiinsa sointuvia lakanoita ja pyyhkeitä. Meillä on suurin osa muilta saatuja ja vanhoja. Yritän myydä kirppiksellä nyt pois mahdollisimman paljon, jotta saan niillä rahoilla sitten uutta mieluisaa tilalle.

Vierailija
17955/20629 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesin tänään kaikki meikkisiveltimet. Oon viikonloppuisin ilman meikkiä, niin oli hyvä hetki pestä kaikki niin ehtii maanantaiksi hyvin kuivua 

Vierailija
17956/20629 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on kertynyt nurkkiin erilaisia paperikasseja ja pieniä muovikasseja esim apteekista. Oon alkanut käyttämään paperikasseja mainospostille ja kartongille. Näppärä pakata suoraan kassiin ja viedä mennessään, kun on täysi. Käyn mainokset läpi ja pakkaan kassiin. Joskus haluankin palata johonkin mainokseen, niin sieltä se kassista löytyy, mutta pyöri pöydillä ikuisuuksia.

Pieniä pusseja, esim leipäpussit ja pienet muovikassit, käytän mm metallitölkkien ja paristojen keräämiseen. Pussit on muuten hankalan kokoisia hyödyntää, mutta saavat uuden elämän vielä kierrätysroskien keräämisessä ja päätyvät samalla muovinkeräysastiaan.

Mä käytän muovisia leipäpusseja ihan sekajätteen roskiksena. Kaiken kun lajittelee niin sekajätteenä tulee tosi vähän mitään ja jos tulee niin 90 % se mahtuu koon puolesta pieneenkin leipäpussiin. Pidän paria pussia käsilaukussa sen varalta että tuolla ulkona kun liikkuu tuleekin tarve, esim. joskus poimin roskia kadunvarrelta siinä leipäpussi on hyvä käden suojaksi.

Vierailija
17957/20629 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tavarapaljoutta, vaan mun äidillä ja anopilla on. Kun käyn heidän luona saan kotona sen jälkeen raivosiivouskohtauksen, kun ahdistun niistä tavararöykkiöistä. Meillä tavaroiden karsiminen ja järjestely on jatkuvaa. Aina möyhin lisää karsittavaa. Nyt mielessä on hävittää vanhat valokuvien negatiivit. Niitä on kolme kenkälaatikollista. Tuskin meidän lapset niitä haluaa koluta kun meistä aika jättää.  

Kävin tiukalla seulalla läpi myös lakanat ja pyyhkeet, jätin vain meidän lempparit jäljelle. Loput laitoin joko UFFille tai tekstiilikeräykseen. Liinavaaatekaappi on nyt raikas ja selkeä. 

Vierailija
17958/20629 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole tavarapaljoutta, vaan mun äidillä ja anopilla on. Kun käyn heidän luona saan kotona sen jälkeen raivosiivouskohtauksen, kun ahdistun niistä tavararöykkiöistä. Meillä tavaroiden karsiminen ja järjestely on jatkuvaa. Aina möyhin lisää karsittavaa. Nyt mielessä on hävittää vanhat valokuvien negatiivit. Niitä on kolme kenkälaatikollista. Tuskin meidän lapset niitä haluaa koluta kun meistä aika jättää.  

Kävin tiukalla seulalla läpi myös lakanat ja pyyhkeet, jätin vain meidän lempparit jäljelle. Loput laitoin joko UFFille tai tekstiilikeräykseen. Liinavaaatekaappi on nyt raikas ja selkeä. 

Mulla on aika sama tilanne. Kun tuun kotiin, raivosiivoan ahdistuneena, kun en halua omaa kotia samaan jamaan. Anoppi ja äiti yrittää joka kerta antaa jotain mukaan, kaikkea sellaista mitä eivät halua enää itse (30 vuotta vanhat pyyhkeet ja lakanat, eripari astiat), mutta niitä ei saa heittää poiskaan. Mua ihan loukkaa se, että he odottavat että me haluttais käyttää jotain sellaista ja meidän pitäisi oma koti täyttää sellaisella, mitä itse haluavat heittää pois. 

Vierailija
17959/20629 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuhaasteeseen tarttuneena kestokassissa autossa mukana paristot, apteekkiin menevät vanhentuneet lääkkeet, postiin menevä paketti ja lainakirjat. Paristot ja lääkkeet viety, loput vien kun lähdetään kyläilemästä kotiinpäin.

Vierailija
17960/20629 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain eilen vietyä vaatekassit kierrätykseen. Seuraavaksi luovun vanhasta paistinpannusta. Uusi on jo hankittuna. 

Tänään kaksi poistoa. Aion löytää vielä 8 poistoa lisää, koska keskustelussa mainittu tavara-ahdistus vaivaa täälläkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi