tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20630)
Mun äiti on aikamoinen hamsteri, mutta välillä tuskastuu tilanteeseensa ja haluaa hukata tavaroitaan. Inspiraatio on kuitenkin hyvin hetkellinen ja hyvin herkkä katoamaan. Oon yrittänyt mahdollisimman neutraalisti jutella, että koitan omaa kotia karsia ja jos hänelle tulee tarve esim. viedä jotain kierrätykseen tai kaatikselle, voin viedä samalla kun vien omiani. Enimmäkseen ei muka ole mitään vietävää, mutta välillä hän yllättää. Pohjustan asiaa ohimennen kommentilla tyyliin "pitääpä muuten muistaa nostaa takakonttiin ne tekstiilikeräykseen menevät, vien ensi viikolla töiden jälkeen". Sitten soitan muutaman päivän päästä, että "huomenna olisin menossa, oliko sulla muuten mitään". Ennen töistä lähtöä kysäisen vielä viestillä, ajanko hänen kautta. Tällä taktiikalla onkin saattanut löytyä joku vanha kiharrin tai muu, minkä voisin samalla viedä.
Tänään vien kolme pussillista vaatteita kierrätykseen. Keräsin ne jo maanantaina ja sitten jäi muovikassit kotiin lojumaan. Tänään hoidan homman loppuun.
Siivotakin pitäisi. Sain sängyt pedattua, pyykit ripustettua ja kohta voin tyhjentää astianpesukoneen. Myös käsilaukun sain järjesteltyä siistiksi. Olo on tehoton, kuin olisi kipeäksi tulossa, mutta yritän silti.
Mukavaa, että täällä on vilkasta ja kannustavaa keskustelua <3
Mä vein myös tekstiilijätteitä, kynsilakkoja ja jäteöljyä pois. Samalla ajoin kivalle lenkkipaikalle kävelylle. Saa vähän etäisyyttä tavarakaaokseen ja uutta virtaa jatkaa.
Viikonlopun tavoitteena on viedä lääkejätteet pois. Ne on valmiiksi pakattu, mutta unohtuu aina kun apteekkiin niin harvoin asiaa. Tänä viikonloppuna otan asiakseni viedä ne pois.
Otan tavoitteeksi viedä paristot ja loisteputket pois viikonloppuna. Ne saa viedä lähikaupan eteisen keräyspisteeseen maksutta, mutta unohtuu aina. Otan auton kyytiin pahvilaatikon, johon nostelen näitä poisvietäviä valmiiksi, niin ovat mukana kun liikun kylillä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän inspiroimana kävin nyt hetken mielijohteesta poistamassa aterinlaatikosta naarmuisia, pinttyneen likaisia ja muuten kärsineitä aterimia ja yhdet umpisurkeat sakset. Tuohon meni ehkä 5 minuuttia. Vien nuo pienmetallin kierrätykseen kun lähden seuraavan kerran ulos. Hyviä ateria ja hyviä saksia on muuten todella vaikea löytää ja naarmuuntuvat ja ruostuvat todella nopeasti.
Miten niin vaikea? Fiskarsit eivät ruostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän inspiroimana kävin nyt hetken mielijohteesta poistamassa aterinlaatikosta naarmuisia, pinttyneen likaisia ja muuten kärsineitä aterimia ja yhdet umpisurkeat sakset. Tuohon meni ehkä 5 minuuttia. Vien nuo pienmetallin kierrätykseen kun lähden seuraavan kerran ulos. Hyviä ateria ja hyviä saksia on muuten todella vaikea löytää ja naarmuuntuvat ja ruostuvat todella nopeasti.
Valitettavasti ne ruostuvat tyyliin heti kun niitä pesee ja jälkiä jää.
Laitoin 6 ilmoitusta tänään Toriin ja sain kolmesta jo kyselyt. Varovasti olen toiveikas, että ne menisi tänään vielä kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ne ruostuvat tyyliin heti kun niitä pesee ja jälkiä jää.
Mulla on 15 vuotta vanhoja Fiskarsin saksia ja edelleen ovat siistit.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin 6 ilmoitusta tänään Toriin ja sain kolmesta jo kyselyt. Varovasti olen toiveikas, että ne menisi tänään vielä kaupaksi.
Minäkin sain tällä viikolla pari tavaraa kaupaksi. Yhdestä tuli kovasti kyselyä mutta se nainen taisi vaan haluta tuhlata molempien aikaa koska useamman päivän viestinvaihdon jälkeen nyt on täysi radiohiljaisuus kun pitäisi maksaakin tavara.
Tollanen on inhottavaa. Mulla onneksi meni nämä kolme tavaraa kaupaksi ja ovat pakattuna odottamassa postitusta. Oon tällä viikolla tienannut yhteensä 85 euroa, kun oon viitsinyt uusia ilmoituksia, jotka ei ennen joulua menneet kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun mua alkaa ärsyttää sotkut siellä ja täällä ja kaikki tuntuu ylivoimaiselta, siistin yhden asian ja annan itselleni luvan, että se riittää kunnes suhtaudun asioihin rauhallisemmin. Tänään se oli keittiönpöytä, jonka tyhjensin ja pyyhin rätillä ja jätin tyhjäksi. Muualla on kaaos, mut yksi paikka on siisti ja levollinen.
Eilen se asia oli kolmen pyykkitelineen tyhjentäminen ja sohvatyynyjen järjestys ja torkkupeiton taittelu.
Toisille tosi pikku juttuja, mutta kun oma mieli ja koti on kaaoksessa ja itse lamaantunut, pienillä asioillakin on merkitystä.
Tässä on ihan hyvä pointti. Yksi pieni asia kerrallaan. Muuten ei pääse edes alkuun.
Meillä ei ole ihan noin hurja tilanne arjessa mutta joskus pitää vain katsoa siitä sotkusta poispäin ja sanoa itselleen että EI, et siivoa. Säästän itseäni. Annan sen siivota joka sotkun aiheutti (mies, lapset). Siivoan tai käyn läpi sitten jonkun muun jutun jossain toisaalla.
Saanko udella, mitä tuo kauppoja tehnyt on onnistunut myymään? Tämä oman kotini kaaos on jotain, jota en enää oikein pysty sanoin edes kuvaamaan. Suurin syyllinen tähän on toinen ihminen, joka ei tee kotitöitä, mutta sotkee, eikä suostu mistään tavaroistaan luopumaan, vaikka olen miljoonaa kertaa pyytänyt. Sitten kehtaa valittaa, että itselläni on muka liikaa tavaraa. Tiedoksi ihan vaan, että käytössäni ei ole edes vaatekaappia, vaan vaatteeni mahtuvat aika pitkälle muutamaan muovikassiin ja paperini yhteen kansioon, joka on yhdessä noista muovikasseista. Lipaston laatikossakin on hyvin vähän käyttämiäni tavaroita mm. pari laturia, vessassa tietysti tarvitsemani tuotteet ja vaatekomerossa käyttämiäni lakanoita ja pyyhkeitä sekä keittiössä astioita, joita on toki paljon. Ehkä tästä pitää sitten yrittää karsia. Kuitenkin valtaosa tavaroista tosiaan on sen toisen asukkaan.
Sain myytyä pleikkapelejä ja seinälautasen. Hinnoittelen yleensä niin, että tarkistan mihin hintaan muut myy ja laitan samaan hintaan tai pari euroa halvemmalla. Kalliimpia laitan esim. 25e, jolloin ajattelen siihen 5e tinkivaran. Tai esim. 12e, jolloin on luontevaa tingata tasakymppiin. Muutaman euron tuotteista olen valmis tinkaamaan euron tai kaksi. Tai jos joku ostaa useamman tuotteen kerralla, oon valmis antamaan isommin alea, esim. tänään annoin 10e alea kolmesta tavarasta.
Ennen olin ehdottomampi enkä antanut isoja alennuksia. Sittemmin tajusin, että jos joku tinkaa 25e tuotteen vaikka 18 euroon, on se vain 2e päässä tavoitehinnastani ja nopeammin käsistä pois kuin että hilloan puoli vuotta lisää tai loppuelämäni.
Vaatteet ei tällä hetkellä liiku mulla ollenkaan, sisustustavarat satunnaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Saanko udella, mitä tuo kauppoja tehnyt on onnistunut myymään? Tämä oman kotini kaaos on jotain, jota en enää oikein pysty sanoin edes kuvaamaan. Suurin syyllinen tähän on toinen ihminen, joka ei tee kotitöitä, mutta sotkee, eikä suostu mistään tavaroistaan luopumaan, vaikka olen miljoonaa kertaa pyytänyt. Sitten kehtaa valittaa, että itselläni on muka liikaa tavaraa. Tiedoksi ihan vaan, että käytössäni ei ole edes vaatekaappia, vaan vaatteeni mahtuvat aika pitkälle muutamaan muovikassiin ja paperini yhteen kansioon, joka on yhdessä noista muovikasseista. Lipaston laatikossakin on hyvin vähän käyttämiäni tavaroita mm. pari laturia, vessassa tietysti tarvitsemani tuotteet ja vaatekomerossa käyttämiäni lakanoita ja pyyhkeitä sekä keittiössä astioita, joita on toki paljon. Ehkä tästä pitää sitten yrittää karsia. Kuitenkin valtaosa tavaroista tosiaan on sen toisen asukkaan.
Luulen, että hän itsekin tiedostaa, että ongelman juurisyy on enemmän hänen omissa tavaroissaan kuin sinun tavaroissa. Toisen tavaroita on helpompi poistaa kuin omia ja toisen asiat tietää aina paremmin kuin omat. Itse haen pontta omaan karsimiseen auttamalla muita kirppistelemään. Innostun ihan eri tavalla sitten kotona, kun toinen saa karsittua tai saan ideoita toisen kodista, miten jotkut tavarat olisi hyvä järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mua alkaa ärsyttää sotkut siellä ja täällä ja kaikki tuntuu ylivoimaiselta, siistin yhden asian ja annan itselleni luvan, että se riittää kunnes suhtaudun asioihin rauhallisemmin. Tänään se oli keittiönpöytä, jonka tyhjensin ja pyyhin rätillä ja jätin tyhjäksi. Muualla on kaaos, mut yksi paikka on siisti ja levollinen.
Eilen se asia oli kolmen pyykkitelineen tyhjentäminen ja sohvatyynyjen järjestys ja torkkupeiton taittelu.
Toisille tosi pikku juttuja, mutta kun oma mieli ja koti on kaaoksessa ja itse lamaantunut, pienillä asioillakin on merkitystä.
Tässä on ihan hyvä pointti. Yksi pieni asia kerrallaan. Muuten ei pääse edes alkuun.
Meillä ei ole ihan noin hurja tilanne arjessa mutta joskus pitää vain katsoa siitä sotkusta poispäin ja sanoa itselleen että EI, et siivoa. Säästän itseäni. Annan sen siivota joka sotkun aiheutt
Mä taistelen tän asian kanssa töissä kahvihuoneessa. Turhan usein se oon minä, joka tyhjentää tiskikoneen, jotta lounastauolla saadaan astiat sinne. Tai minä, joka järjestelen tavarat paikoilleen kun muut katsoo vain vieressä. Meitä on noin 50. Välillä protestoin ja tiskaan käsin omani pois tai jätän kaiken muun pitkin ja kerään vain omani pois. Kun joku huikkaa perään, että "hei tääl ois nää muutki vielä", niin huikkaan takaisin, että "joo kannattaa varmaan siivota nekin, moikka!" ja poistun huoneesta. Kyllä sitten joku muu ottaa vinkistä vaarin. En halua olla ikävä muille tai osoittaa mieltä, mutta en myöskään yksin vastuussa siisteydestä.
Oon ollu lähiaikoina mukana tyhjentämässä kahta kuolinpesää. Toiseen ei liittynyt tunteita, toiseen sitäkin enemmän. Toisessa oli selkeät sävelet; mitään ei säästetä vaan lajitellaan ja eteenpäin kierrätykseen tai roskiin. Muut kauhisteli rankkuutta ja raakuutta, mutta itse nautin ja rentouduin. Omassa kodissa vaikeaa tehdä päätöksiä tavaran suhteen, mutta kun oli toisen tavaroita rationaalisesti arvioimassa ja hävittämässä, sain voimaa hävittää omianikin. Aloin arvioimaan omia tavaroitani samaan tyyliin, kelpaisiko vielä jollekin toiselle käyttöön, vienkö kierrätyskeskukseen vai lajittelen raaka-aineena kiertoon. Lähti esim. vanhat koulukirjat paperinkeräykseen ja kannet pahvinkeräykseen. Säästin aapisen.
Moni täällä on ehdottanut, että kerää turhat varastoon ja sieltä sitten pois, jos ei kaipaa tietyn ajan kuluessa. Oon tyhjentänyt kuolinpesän/ison omakotitalon tavarasta ja kyllä siinä oli hommaa. En haluais sitä samaa kokemusta omaisilleni mun jäljiltä, että kaapeista ja varastoista löytyisi sekalaisia tavaralaatikoita, mitä käydä läpi. Yritän tässä tehdä tavallaan kuolinsiivousta ja hukata tavaroita sitä mukaa, kun päätän etten halua pitää. Pääasiallisesti yritän myydä, koska tarvitsen rahaa, mutta olen myös antanut pois.
Vartin päästä alkaa ohjelma, minkä haluan katsoa. Haastan nyt itseni ennen sitä käyttämään tän vartin järjestelyyn ja poistoihin. Lähden randomisti pyörimään kotona ja laitan tavaroita paikoilleen tai roskia roskiin vartin ajan niin paljon kuin ehdin. Haastan sut mukaan! Tuu kertomaan, mitä ehdit vartissa tekemään :)
Vierailija kirjoitti:
Vartin päästä alkaa ohjelma, minkä haluan katsoa. Haastan nyt itseni ennen sitä käyttämään tän vartin järjestelyyn ja poistoihin. Lähden randomisti pyörimään kotona ja laitan tavaroita paikoilleen tai roskia roskiin vartin ajan niin paljon kuin ehdin. Haastan sut mukaan! Tuu kertomaan, mitä ehdit vartissa tekemään :)
Tässä haasteen heittäjä kirjoittaa. Vein eteisestä paikoilleen saippuan, jonka eilen sain ja nostin kassista vain lipaston päälle. Avasin yhden laatikon, mistä heitin pois yhden laitteen muun kieliset käyttöohjeet ja random papereita, joita ei enää tarvita. Lisäksi heitin pois kännykän muovit ja muut roippeet, mitä uuden puhelimen paketin mukana tullut. Eipä ole tuotakaan laatikkoa pahemmin availtu, jos ne on saaneet tuolla olla 4 vuotta koskematta.. en käsitä miksi ne on tuonne alunperin laitettukaan eikä roskiin, sillä puhdasta roskaa olivat.
Löysin samasta laatikosta 3 ylimääräistä kaukosäädintä aiemmista telkkareista, jotka lähteneet SER-keräykseen. Oon säästänyt kun ovat toimineet uudessakin telkkarissa, jos vaikka kake menisi rikki. Yksi ylimääräinen varmasti riittäisi. Ostaisikohan joku kirppiksellä muut? 😅