tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20634)
Menee yksinkirjoitteluksi, mutta seitsemäs poistopussi on nyt täynnä. Lisäksi vien työpaikalle omaan työhuoneeseeni yhden valaisimen.
Mulla on ollut käytä pois-haaste vuoden alusta. Kosmetiikkaa olen saanut mukavasti vähennettyä eikä tarvetta uusille hankinnoille.
Menee yksinkirjoitteluksi, mutta seitsemäs poistopussi on nyt täynnä. Lisäksi vien työpaikalle omaan työhuoneeseeni yhden valaisimen.
Mulla on ollut käytä pois-haaste vuoden alusta. Kosmetiikkaa olen saanut mukavasti vähennettyä eikä tarvetta uusille hankinnoille.
Minulla oli yli kuukauden tauko karsimisessa mutta viikonloppuna tartuin taas toimeen, pienimuotoisesti. Kaksi roskapussillista lehtileikkeitä ja sälää odottaa poisviemistä. Tästä se taas lähtee.
Muuta ja ota mukaasi vain se minkä jaksat kantaa.
Meillä ei ole vaatehuonetta tai varastoa, missä voisi säilyttää isompia juttuja, kuten kausivaatteita tai sitteriä, kehtoa yms mahdollista seuraavaa lasta odottavia tavaroita. Vaatekaappeja taas on senkin edestä, yksi niistä tuplaleveä tankokaappi. Tyhjensin sen pois vaatekäytöstä ja sain sinne säilöön kaikki isommat asiat. Jee! Vähensi nimittäin tavarakasoja nurkista ja sängyn alta.
Vähän tökkii taas muuten tämä tavaratyö. On aika voimaton olo tämän talon kanssa, seitsemän perheenjäsentä ja lapset vielä aika pieniä. Kaamea tavaramäärä tämän kokoisella porukalla, vaikka yhdellä ihmisellä olisikin ihan normaali määrä tavaraa. Itsestäänselvyyshän tämä on ja sen kanssa eletään, mutta joskus meinaa uuvuttaa 🙊
Myytäviäkin ois vaikka kuin, mutta en ole saanut aikaiseksi. No yhdet kuomat myin ja jotakin on mennyt roskiin. Mutta enemmän tuntuu nyt olevan "haalimisvaihe" kun on taas pitänyt pitkin syksyä ostaa lapsille talvikamppeita, luistimia, suksia ja monoja.
En ole saanut sitten joulun alun mitään tehtyä. Yksi säkki vaatekeräykseen, ei muuta.
Pitäis saada joku uusi kevätvaihde tässä päälle mutta ei lähde, ei. Kellarissa olis tyhjennettävää ja kaapeissakin jotain. Mutta kun ei nyt irtoa.
Ostin uudet tyynyt ja heitin kaikki ikivanhat roskiin. Tavaran määrä ei kyllä vähentynyt mutta nyt on puhtaat uudet tyynyt kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä kommentteja lukiessa tuli kyl tyhmä fiilis. Minä nimittäin tuskailin äsken mihin kummaan saan kaikki lahjat jemmattua lapsilta. Olen tuhlannut niihin omaisuuden. En ole edes ajatellut että edes jouluna kaikilla ei ole varaa ostaa lahjoja. Minä kun yleensä tuskailen sen kanssa mitä ostaisin kun kaikkea on. Ja liikaa. Tuli vähän hölmö olo täytyy myöntää.
No ihan sama..Lapseni, suvun ensimmäinen lapsenlapsi, sai viime joulunakin yli 30 lahjaa. Tuli kyllä paha mieli kun toisille "sukat ja suklaapukki". Ihan tavallisia palkansaajia ollaan mutta jouluun on aina panostettu. Lahjat harkittuja ym mutta liikaahan tuo on.
Mua ahdisti kanssa jo ennen joulua kun tiesin että miehen äiti ostaa taas järkyttävän määrän krääsää, "sukantäytettä" niinkuin täällä Englannissa sanotaan. Olen yrittänyt hitenovaraisesti ja myös ei niin hienovaraisesti vihjailla että pari pientä lahjaa tai yksi isompi per lapsi on ihan riittävä määrä mutta kun ei käy... Melkein itkin kun sieltä pusseista paljastui taas muovihärpäke muovihärpäkkeen perään. Oli myös ostanut lapsille t-paidat Temusta, ne laitoin miehen mukana takaisin kun olivat mitä lie kangasta, ei ainakaan puuvillasta tietoakaan. Ja mies sanoi hänelle että pliis älä osta Temusta vaatteita kun me ollaan tarkkoja kemikaalikuormasta etenkin lapsilla. Miehen sisko oli kans ostanut yöppärit pojille, muuten ihan kiva ja ainakin ne ei ollut halpikset mut ei niitä silti voi käyttää kun hiostavaa fleeceä,, kuka sellaisissa pystyy nukkumaan? Meidän pojat ei halua edes päivällä pitää housuja kun kuulemma niin kuuma... Mutta joo nyt sitten pikkuhiljaa heitän pois niitä leluja kun ei niillä jaksettu leikkiä edes kymmentä minuuttia eikä ne mahdu mihinkään. Helpompi poistaa niitä kuin vanhoja joihin on kiinnytty mutta ärsyttää planeetan puolesta ja turha rahanmeno myös. Okei nyt on avauduttu. Anoppi on siis aivan ihana ihminen muuten, tämä puoli hänessä vain ärsyttää. Muuten odotan innolla tätä kevättä kun siirretään nuorimmainen pois nukkumasta meidän huoneesta niin saadaan pinnasänky pois ja saan vihdoin kirjoituspöydän mahtumaan! Ehkä saan selvitettyä paperikaaoksen sitten myös...
Jee meillä muutto ja hyvä syy käydä omaisuus läpi ja karsia! Suunnilleen saman kokoiseen muutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä keskusteltu Rinna Saramäen kirjasta Hyvän mielen vaatekaappi?
Ajattelin nyt kokeilla systeemiä, että vaatekaapissani olisi vain vaatteet, joita käytän nyt talvella. Muut pakkaan muovilaatikkoon ja vien varastoon odottamaan kevättä ja kesää. Tuli kivan väljä kaappi! Tavallisesti se on täyteen tungettu. Löytyi myös vaatteita, jotka olen ajatellut korjata, niidenkään ei tarvitse olla käyttövaatteiden seassa. Katson saanko korjattua ja jos en, niin luovun niistä.
Mulla on ollut tämä tyyli pari vuotta. Käyttövaatekaapissa vain ne mitä oikeasti käytän, toisessa kaapissa sitten kesävaatteet, vähän pienet tai vähän isot, äitiysvaatteet jne. Olen perheellistymisiässä eli vaihtelua tulee siinäkin kun välillä olen raskaana tai imetän ja paino vaihtelee välillä, siksi aika iso vaatevarasto 😅
Mutta siis vain ne käyttämäni käyttövaatekaapissa ja lisäksi yhteen laatikkoon kerään koko perheen korjattavia vaatteita. Ei ole ongelmaa valita vaatteita päälle, kun vaihtoehdot ovat aika rajattuja.
Vierailija kirjoitti:
Muuta ja ota mukaasi vain se minkä jaksat kantaa.
Tämän aion tehdä kun lapset muuttavat omilleen. Matkalaukullinen tavaraa vain.
Jos epäröit opiskeluajan kalusteiden kierrättämistä, niin käy katsomassa alueen facen roskalava tai torin annetaan -osasto. Siellä on melko uusia, ihan arvokkaitakin huonekaluja ilmaiseksi. Eli näillä mitä nyt säilöt ei ole mitään arvoa.
Jos joskus tulee tilanne että tarvitset jotain eikä ole varaa ostaa, niin saat sen varmaan jostain ilmaiseksi. Ei kannata hillota niitä varastossa jos niistä on yhtään stressiä ja huolta.
Maailmassa on tavaraa jo niin paljon että iso osa on arvokasta vain jos sillä on sinulle joku käyttöarvo, eli jos se on käytössä , eikä varastossa.
Aloitin 30 päivän karsimishaasteen sovellettuna. Eli ensimmäisenä päivänä yksi tavara, toisena kaksi jne. Haasteen aikana lähtee 465 tavaraa, en kyllä ole tätä laskenut, korjatkaa jos on väärin.
Olen ajatellut että tämä on liian hidas omalle kärsivällisyydelle, mutta näin YouTubesta kun se tehtiin kolmessa päivässä ja ajattelin kokeilla.
Ekana päivänä tuli kasaan 48 tavaraa, tästä jatketaan.
Tämä etenee hitaasti. Sai rykäistyä kaikki nyt väärässä paikassa olleet laatikot pois kodinhoitohuoneesta ja kaapeista. Kauhea homma setviä ja laittaa pois, sillä täytyy raivata myös sotkussa olleet kaapit, jotta säilöttävät saa oikeille paikoille. Tekisi mieli vain tunkea kaikki takaisin, mutta siihen en enää lähde.
Kassillinen lähti tekstiilijätettä poistoon. Ylhäällä joku kommentoi olevansa käytä pois -haasteessa. Se on ollut itsellänikin tässä käynnissä. Käytän huonot vaatteet pois yöppärinä, esim leggarit, nuhjaantuneet paidat jne. Myös kaikki rasvat, purkit ja putelot kuuluu tähän. Lakanat ovatkin olleet tehokäytössä jo, niitä on jo osa lähtenyt poistoon, kun haperoitui ja meni rikki.
Minäkin olen iloinnut siitä että alkuvuoden ensimmäisinä viikkoina olen saanut jo kaksi voideputelia käytettyä loppuun. Jääkaappia olen myös tyhjentänyt sekä pakastinta, nyt pitäisi jaksaa tehdä ruokaa kuivaruokakaappiin hamstraamistani raaka-aineista jotta saisi niitäkin pois kaapista.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin 30 päivän karsimishaasteen sovellettuna. Eli ensimmäisenä päivänä yksi tavara, toisena kaksi jne. Haasteen aikana lähtee 465 tavaraa, en kyllä ole tätä laskenut, korjatkaa jos on väärin.
Olen ajatellut että tämä on liian hidas omalle kärsivällisyydelle, mutta näin YouTubesta kun se tehtiin kolmessa päivässä ja ajattelin kokeilla.
Ekana päivänä tuli kasaan 48 tavaraa, tästä jatketaan.
Tää kuulostaa hyvältä! Taidan ryhtyä myös!
Ehkä olen jo kirjoittanut tänne tästä. Kuitenkin siis oma pakastimeni hyllyt ovat jotenkin vääntyneen ja jumittuneet, eikä hylly liiku kunnolla, eikä ovi mene kunnolla kiinni kuin väkisin vääntämällä, eikä aina silloinkaan. Ovi oli jäänyt jossakin vaiheessa pitkäksi aikaa auki ja piti heittää pois paketti jäätelöä, yksi kalafilee ja jotain muutakin. Kalapuikot ja paketin riisipiirakoita uskalsin laittaa uuniin ja syödä kun eivät olleet kunnolla edes sulaneet. Noista ei onneksi mitään seurannut. Sitten tyhmänä ostin kuitenkin vielä pussillisen lohkoperunoita ja pienen jäätelön kun en uskonut heti pakastimen ongelmia. Sain nuo syötyä, mutta kun ongelmat pakastimen kanssa vain pahenivat tajusin, että en osta enää pakastimeen mitään. Jos ostan jotain pakasteita niin ne pitää syödä heti tai samana päivänä. Onneksi roskiin menneen tavaran määrä jäi vähäiseksi kun en muutenkaan ole pakastinta juuri tällaisista syitä suuresti täytellyt. Hyvin olen tässä ilman pakastimen käyttöäkin pärjännyt. Uutta en ole ostamassa kun tuo on jääkappipakastin ja jääkaappi toimii normaalisti. Nyt pakastin on tyhjä ja turhia pakasteita en ostele.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen jo kirjoittanut tänne tästä. Kuitenkin siis oma pakastimeni hyllyt ovat jotenkin vääntyneen ja jumittuneet, eikä hylly liiku kunnolla, eikä ovi mene kunnolla kiinni kuin väkisin vääntämällä, eikä aina silloinkaan. Ovi oli jäänyt jossakin vaiheessa pitkäksi aikaa auki ja piti heittää pois paketti jäätelöä, yksi kalafilee ja jotain muutakin. Kalapuikot ja paketin riisipiirakoita uskalsin laittaa uuniin ja syödä kun eivät olleet kunnolla edes sulaneet. Noista ei onneksi mitään seurannut. Sitten tyhmänä ostin kuitenkin vielä pussillisen lohkoperunoita ja pienen jäätelön kun en uskonut heti pakastimen ongelmia. Sain nuo syötyä, mutta kun ongelmat pakastimen kanssa vain pahenivat tajusin, että en osta enää pakastimeen mitään. Jos ostan jotain pakasteita niin ne pitää syödä heti tai samana päivänä. Onneksi roskiin menneen tavaran määrä jäi vähäiseksi kun en muutenkaan ole pakastinta juuri tällaisista syitä suuresti täytell
Sait siitä sitten kattilakaapin!
Onko täällä ketää, joka olisi opiskellut ammattijärjestelijäksi? Itseäni tässä oman kokemuksen myötä on se alkanut kiinnostamaan, mutta mietin miten töitä alalta löytyy?
Tammikuun kuudes poistopussi täyttyi tänään. Yksi pussi odottaa viemistä kierrätykseen, mutta muut ovat jo viety pois. Tällaiset poistot eivät varsinaisesti näy täällä kotona, mutta onhan tuo iso määrä jos kaikki 6 pussia lojuisivat vaikka lattialla.