tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20642)
Kävin läpi joulukoristelaatikot ja melkein täysi muovikassillinen tuli poistoja. Lisäksi yhden isomman ja arvokkaamman koristeen laitoin myyntiin.
Tyttären huoneesta tuli muutama kosmetiikkapoisto. Turha säilyttää sellaista mitä ei käytä.
Nyt jatkuu siivous.
Sain eilen ja tänään käytyä todella isot kasat papereita lävitse ja melkein puolen metrin pinosta jäi säästöön jotain kymmenen paperia. Tai nekin lentää paperinkeräykseen, kunhan olen niitä vähän enemmän tutkinut. Monta kansiota lähti pois hyllystä. Kannattaa vaan ryhtyä heti hommaan, eikä siirtää sitä aina toiseen ajankohtaan. Joskus se ois kumminkin tehtävä, niin miksei sitten samantien. Ehkä ei nyt kumminkaan ihan näin perjantai-iltana..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako kirpputorille viedä käsinneulottuja reikäisiä villasukkia langoiksi? En ehdi enkä kunnolla osaakaan niitä parsia, eikä ole tarvettakaan kun ehjiäkin villasukkia riittää. Ottaisiko joku vastaan langoiksi purettavaksi? En tunnista lankoja, suurin osa on sukkalangoista neulottuja mutta keinokuituisempiakin voi olla joukossa.
jos purat ne keriksi, niin joku ehkä saattaisi muutaman euron maksaakin..olettaen että olet pessyt ne sukat ensin. Itse en kirppareilta lankoja osta.
Itselläni on ollut varmaan lähemmäs kymmenen vuotta kirppispaikka eri paikkakunnilla, joka perustuu vaihdantaan. Vien tavaraa, se myydään ja myynnillä saan saldoa.
Yhdessä kirpparilla omistaja otti minulle sivuun mm Arabian asioita, villavaatteita, kultakoruja ja Iittalan lasikuutioita. Kuution verran sain kerran myyntiä ja kultaakaan ei usein tullut.
Arabiaa tuli joka viikko. Ne vietiin Arabian second hand palveluun, kuten myös villaa. Villavaatteet purin, pesin langan, neuloin sellaisia 8 x 12 cm korkeita tonttuja. Tein niitä satoja, varmaan lähemmäs 1000 kpl. Niitä myytiin yhdessä venesatamassa ja hyvin iso säkillinen meni Japaniin, yhteen hotelliin. Jonkin verran tein sukkia, samaan venesatamaan ja yhden neuleen.
Jälkikäteen voin sanoa aivan liikaa aikaa meni siihen, kuinka vähän sai rahaa. Mutta pienellä paikalla kirppikselle ei tullut aarteita myyntii ja lisäksi paljon astioita tuli siksi myyntiin, kun myyjät tiesi ne meni.
Yksikin nainen oli paljon tehnyt askarteluja ja hän lähetti kuvan onko millekään näille käyttöä. Hänellä oli iso määrä vanua ja ne kaikki varattiin minulle. Sitä mukaa, kun myyntiä tuli, ostettiin mun saldolla näitä vanupusseja. Siksi aloin niitä tonttuja tekemään.
Vaihtaminen on hyvä tapa kierrättää, mutta minun tapauksessa erittäin hidas
Tänään jopa 3 Torikauppaa. Esineet isoja joten poisto näkyy huushollissa. Hyvä ja kiitollinen mieli. Myyntirahoilla hankin pojalleni joululahjan joka maksaa melkein 500. Mutta olen jo saanut noin 400 tarpeettomasta tavarasta. Myyn myös muiden antamia esineitä koska "eivät jaksa". Ovat iloisia kun saavat tavaraa kiertoon.
Olen ihan keskituloinen, ei tämä minulle kultakaivos ole. Mutta tykkään siitä että korvamerkkaan myynnistä saadut rahat, pienetkin.
Salatuissa elämissä muuttajan, pois lähtevän ja häädetyn tavarat mahtuvat aina tyyliin yhteen vedettävään laukkuun. Voi kun oikeasti olisikin noin ja kaikki kodin tavarat mm. liinavaatteet, astiat jne. vain jäisivät asunnon seuraavalle asukkaalle kuten tässä sarjassa tuntuu usein olevan.
Jatkoin tänään sesonkikoristeiden karsimista. Luurankovaloketju ei enää toiminut. Turhat Halloween asusteet saivat lähteä. Vajaa muovikassillinen tuli poistoja.
Keli muuttui hetkessä talviseksi. Nyt on eteinen kuin pommin jäljiltä.
Päivät olleet toimintaa täynnä. Täytyy yrittää kiriä kotitöissä. Onneksi nyt voi keskittyä joulun odotukseen, kun Halloween on juhlittu pois.
Hauska tuo Salkkarit huomio. Kieltämättä houkutteleva, kun täällä lievän sekasotkun keskellä yritän saada järjestystä aikaan. :)
Jos teillä on ylimääräisiä joulukoristeita, ne kannattaa nyt parin seuraavan viikon aikana käydä läpi ja lahjoittaa eteenpäin Konttiin ym. eikä vasta joulun jälkeen.
Kaksi muovikassillista poistoja + eteisen kuramatto sai lähdöt tänään.
Eteinen on nyt kondiksessa. Löysin omasta jemmasta uuden eteismaton kauhtuneen tilalle. Keliin sopimattomat vaatteet on siirretty jemmaan ja talvikauden varusteet ovat nyt väljästi omilla paikoillaan.
Tänään olen siivonnut ahkerasti. Koti näyttää taas siistiltä ja selkeältä. Vien vielä kierrätysroskat pois. Niitäkin ehti kertyä liikaa.
Meillä tehdään remonttia. Tyhjensin yhden makuuhuoneen kokonaan. Hirveä homma ! Huonekaluja ei ollut montaa mutta kirjoja, kukkaruukkuja, koristetyynyjä, koristetavaraa, lamppuja, pehmoja lasten jäljiltä (muuttaneet jo omilleen). Nyt on pakko karsia tavaraa joka menee huoneeseen sitten takaisin kun kaikki on valmista. Jospa hennoisin ihan lahjoittaa vain. Ei ole energiaa eikä mielenkiintoa myymiseen. Kun tämä tästä helpottaa käyn kyllä huone kerrallaan kodin läpi. Tavara on riesa !! Ja tyhjä tila kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään remonttia. Tyhjensin yhden makuuhuoneen kokonaan. Hirveä homma ! Huonekaluja ei ollut montaa mutta kirjoja, kukkaruukkuja, koristetyynyjä, koristetavaraa, lamppuja, pehmoja lasten jäljiltä (muuttaneet jo omilleen). Nyt on pakko karsia tavaraa joka menee huoneeseen sitten takaisin kun kaikki on valmista. Jospa hennoisin ihan lahjoittaa vain. Ei ole energiaa eikä mielenkiintoa myymiseen. Kun tämä tästä helpottaa käyn kyllä huone kerrallaan kodin läpi. Tavara on riesa !! Ja tyhjä tila kaunis.
Vie kirjat, joita et aio enää lukea uudestaan kirjaston kierrätyshyllyyn. Kukkaruukut olohuoneeseen. Karsi koristetyynyistä osa pois ja jätä mieluisimmat kaksi. Nekin voi viedä olohuoneeseen. Koristetavaroista säästäisin vain pari itselle tärkeintä ja loput lahjottaisin pois. Valaisimia voisi riittää lukuvalot ja ehkä kattovalaisin, jos tarpeen. Pehmoista jättäisin pari per lapsi ja ne olisivat sellaisia, joista lapsi itsekin on tykännyt, enkä vain minä. On ihanaa nukkua makuuhuoneessa, jossa ei ole mitään turhaa. Meillä on makkarissa vain sänky, tuoli, katto- ja lukuvalot ja pimennysverhot. Lattialla sängyn vieressä herätyskello kirja ja lukulasit. Lämpimillä värisävyillä seinissä ja vuodevaatteissa olemme saaneet tilaan pehmeyttä ja tunnelmaa. Myös valaistus on himmennettävissä. Siivous on uskomattoman nopeaa. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Kutsut lapset kylään valitsemaan tavaroista ne mitä haluavat itselleen ja loput surutta pois.
Eilen hajosi paita ja tänään sukka. Tämä oli vain hyvä asia. Jo muutenkin rähjäisiksi käyneet vaatteet voin heittää nyt rikkinäisinä hyvällä omalla tunnolla pois.
Kiitos tästä ketjusta! Tämä on hyvää vertaistukea. Olen itse muuttamassa pienempään asuntoon ja yritän karsia tavaraa.
Mulle suuri osa "extra" tavarasta on tullut perintönä, isovanhempien ja vanhempien kodista ja ollut mulla vain jossain kaapeissa. Yritän analysoida miksen pysty laittamaan ylimääräistä tavaraa pois, ja huomaan muutaman eri syyn:
-tunnesyyt esim lasten vanhoissa leluissa tai omissa lapsuuden tavaroissa (kukaan ei nyt käytä näitä, ei oikeasti tarvita, mutta koen hirveän vaikeaksi pistää pois)
-mahdollinen/kuviteltu rahallinen suuri arvo. Perittynä suomalaista taidelasia ja designia. Todellisuudessa ei varmasti hirveän suurta arvoa ja myynnin vaiva isompi, ei pääse tuntipalkoille. Kuitenkin nyt kipuilen näiden pois laittamisessa kun ajattelen että jos näistä sittenkin saisi ison summan rahaa. Itsellä hieman tiukka rahatilanne nyt, niin siksi mietin että pitäiskö näitä nyt kuitenkin hillota sen takia että jos sitten joskus saisin näitä laitettua myyntiin? Toisaalta niiden varastoiminenkin maksaa siinä mielessä että joudun sitten elämään laatikoiden kanssa uudessa kodissa jos ne otan sinne mukaan, verrattuna siihen jos veisin ennen muuttoa kierrätyskeskukseen ja pääsisin kerralla eroon kaikesta joka ei uuteen kotiin mahdu.
Olisko kellään ajatuksia tai neuvoja miten edetä tässä pattitilanteessa? Mulla on aika selvillä mitä sinne mahtuu ja mitä oikeasti tarvitsemme.
-turhaa tavaraa vuosia hillonnut
Turhaa tavaraa vuosi hillonnut jatkaa:
Mulle auttaa asian hahmottamisessa sellainen ajatusleikki, että kuvittelen että sen lisäksi että muutamme tuohon pienempään asuntoon, meille jäisi tämä vanha asunto "varastoksi".
MItä kaikkea jättäisinkään tänne "varastoon"! Oi että, ottaisin vain ne esineet ja tavarat, joita oikeasti käytämme ja tarvitsemme! Mutta miksi sitten en pysty viemään kierrätykseen niitä jotka tuossa tilanteesa jäisivät tähän kuvitteelliseen ilmaiseen varastoon? Ja luulenpa ettei täältä varastosta mitään koskaan edes haettaisi vuosikausiin! Miksi siis en pysty näitä tavaroita kierrätykseen ihan suoraan viemään?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä ketjusta! Tämä on hyvää vertaistukea. Olen itse muuttamassa pienempään asuntoon ja yritän karsia tavaraa.
Mulle suuri osa "extra" tavarasta on tullut perintönä, isovanhempien ja vanhempien kodista ja ollut mulla vain jossain kaapeissa. Yritän analysoida miksen pysty laittamaan ylimääräistä tavaraa pois, ja huomaan muutaman eri syyn:
-tunnesyyt esim lasten vanhoissa leluissa tai omissa lapsuuden tavaroissa (kukaan ei nyt käytä näitä, ei oikeasti tarvita, mutta koen hirveän vaikeaksi pistää pois)
-mahdollinen/kuviteltu rahallinen suuri arvo. Perittynä suomalaista taidelasia ja designia. Todellisuudessa ei varmasti hirveän suurta arvoa ja myynnin vaiva isompi, ei pääse tuntipalkoille. Kuitenkin nyt kipuilen näiden pois laittamisessa kun ajattelen että jos näistä sittenkin saisi ison summan rahaa. Itsellä hieman tiukka rahatilanne nyt, niin siksi mietin että pitäiskö näitä nyt kuitenkin hillota sen takia ett
Säästäisin mieluumminkin niitä omia lapsuuden leluja, kuin näitä arvokkaitakin esineitä, koska niitä nyt ei vaan voi korvata rahallakaan.
Tee niin, että vie arvokkaampia astioita ja koriste-esineitä ostavaan ja myyvään liikkeeseen nämä perimäsi mahdolliset arvokkaat esineet. En nyt veisi ihan ensimmäiseksi kierrätyskeskukseenkaan.
Näistä omista lapsuuden tavaroista säästäisin sen sijaan kaikki, joista tykkäsin lapsena, loput lahjoittaisin tuttujen lapsille, jos joku haluaisi ne ottaa, muuten sitten vaikka Konttiin tai muulle hyväntekeväisyyskirpparille.
Omien lasten tavaroista säästäisin ne, joista he itse tykkäsivät. Antaisin heidän itse valikoida ne ja vievän mukanaan pois. Jos eivät suostuisi niitä ottamaan, säilyttäisin niistä ne joista itse tykkäisin ja loppuja tarjoaisin taas tuttujen lapsille. Jäljelle jääneet lasten tavarat Konttiin tai hyväntekeväisyyteen.
Joo ei arvokkaampia asioita kannata kierrätyskeskukseen viedä, vaan osto- ja myyntiliike on oikea osoite. Samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa siitäkin, että säästä omia lapsuuden juttuja. Niiden lahjoittamista katuisit. Tietysti voit luopua niistä, joista et niin välitä.
Mä lahjoitin teini-ikäisenä kaikki leluni naapurin lapsille. Kyllä kadutti jälkeenpäin..
Mulla on jokaisen kaapin eessä karsea kasa romua. Valuu aina kaapista kun yritän etsiä jotain. Ukko hommas jätesäkkejä ja mättää nyt viikonloppuna kaikki läjät niihin ja aikoo viedä kierrätyskeskukseen. Sillä itellä ei oo oikein mitään roinaa ja kaiken lisäks mun romukasat koostuu hänen äitiltä ja mummolta saaduista lahjoituksista. Ukko on sanonut niille mut silti ne tuo niitä sekalaisia lahjoituskassejaan aina mulle kirppisreissujensa jälkeen. Mua ne pitää köyhänä joka tarttee kaikkea.
Joulu taas alkaa ahdistaa. Voi kumpa aikuiset ei antaisi lahjoja vaan nautittaisiin joulupyödässä yhdessä!
Samaistun. Kaikki on niin nostalgista, kun omista lapsosista kyse.