tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20642)
Tänään jatkuu pyykinpesu. Pesen myös meidän päiväpeiton.
Sohvan pesin heti aamusta tekstiilipesurilla. Tuli taas sellaista kuravettä, hyi olkoon.
Poistoina yksi lapsen leluautoista, jonka koira pureskeli roskiskuntoon.
Olen taas sortunut tilaamaan Vintedistä. Viimeksi eilen lapselle Metsolan jumpsuitin seuraavassa koossa. Täytyy nyt laittaa piste tuolle tilailulle ja lopettaa Vintedin selaaminen luppohetkinä. Mutta tällaista aaltoliikettä tämä on näiden tavaroiden kanssa. Välillä luovun, välillä hankin lisää. Pitäisi oppia olemaan hankkimatta lisää, mutta kaltaiselleni harakalle se on vaikeaa.
Syksy on tuonut taas jonkinlaista painetta tavaroiden karsimisen jatkamiselle. Joskus ärsyttää, kun tuntuu että tästä ei tule loppua. Usein edellisellä kierroksella jätetyt tavarat osuvat pahasti hermoon kaappeja aukoessa, ja tekisi mieli heittää kaikki roskiin. Mitä sitten jos on paljon tyhjiä kaappeja? Muutamia hyllyjä ja laatikoita on jo tyhjänä ja melkein kaikki irtonaiset säilytyskalusteet (kirjahyllyä lukuunottamatta) on tyhjennetty ja myyty.
Vaatteet on lähes täydellisesti karsittu, jäljellä on vain muutamia alushousuja, jotka ovat olleet vääränkokoisia eikä niitä ole halunnut heittää pois kun ovat täysin käyttämättömiä. Kerran kokeiltu kotona ja jääneet kaapin perälle. Pitäisi olla joku laki että kaikkien alushousujen mitoitusten pitäisi olla samat, näitä hutiostoksia tulee varmaan muillekin. Nyt en enää osta kun peruspuuvilla-alkkareita joiden koko ei ole niin justiinsa, ihokin kiittää kun ei ole keinokuituja ärsyttämässä. Onko muilla näitä alushousuongelmia? Muut tavarat voi laittaa kiertoon, mutta mitä näille voi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Syksy on tuonut taas jonkinlaista painetta tavaroiden karsimisen jatkamiselle. Joskus ärsyttää, kun tuntuu että tästä ei tule loppua. Usein edellisellä kierroksella jätetyt tavarat osuvat pahasti hermoon kaappeja aukoessa, ja tekisi mieli heittää kaikki roskiin. Mitä sitten jos on paljon tyhjiä kaappeja? Muutamia hyllyjä ja laatikoita on jo tyhjänä ja melkein kaikki irtonaiset säilytyskalusteet (kirjahyllyä lukuunottamatta) on tyhjennetty ja myyty.
Vaatteet on lähes täydellisesti karsittu, jäljellä on vain muutamia alushousuja, jotka ovat olleet vääränkokoisia eikä niitä ole halunnut heittää pois kun ovat täysin käyttämättömiä. Kerran kokeiltu kotona ja jääneet kaapin perälle. Pitäisi olla joku laki että kaikkien alushousujen mitoitusten pitäisi olla samat, näitä hutiostoksia tulee varmaan muillekin. Nyt en enää osta kun peruspuuvilla-alkkareita joiden koko ei ole niin justiinsa, ihokin kiittää kun ei ole keinokuituja ärsyttä
Voihan sitä kysyä tutuilta onko heillekin kertynyt vääränkokoisia, mutta käyttämättömiä alusvaatteita ja kokeilla jos löytyisi omaa kokoa. Eihän siinä mitään ihmeellistä ole, jos ovat käyttämättömiä.
Pistin tänään pois kaikki sellaiset asiat, joiden käyttöä olin vain aina jatkanut, vaikka tavara jo selvästikin loppuun käytetty. Parvekkeelta lähti vanha luuta sekä lattiaharja. Keittiöstä tiskiharja, eväsrasioita ja vahakangas. Päivän ruokaan käytin niin paljon kaikkia jämiä kuin vain pystyin. Tuli tilaa mauste- ja jääkaappiin. Kylppäristä muovinen suihkujakkara, saunaharja, hiusharja ja suihkuverho. Eteisestä matto. Hävitin myös ison kasan turhaa paperia, virastopaperia ja piirustuksia. Nyt on kiva fiilis. Mitään ei edes tarvinnut ostaa tilalle. Kotoa löytyi vaihtokappaleet.
Tuo linkitetty juttu kuolinsiivouksesta oli tosi inspiroiva, kiitos siitä.
Onko täällä muita, jotka kadehtivat Ensitreffit alttarilla-ohjelman Jennin siistiä, puhdasta ja järjestelmällistä kotia? Toki tuolla on yksi kaapillinen varmuusvarastoa, jonka sisältö on aika ihmeellinen, mutta muuten tuo koti olisi aika pitkälle ainakin oma unelmieni koti varsinkin, jos inhoamani vaalean sisustuksen korvaisi tummanharmaalla ja mustalla.
Huomenna alkaa sitten Stockmannin Hullut päivät, jotka olisi toki pitänyt jo vuosia sitten lopettaa kokonaan. Haluan kuitenkin mennä sinne katselemaan. Mietin toki vielä pariin kertaan, että ostanko tuolta mitään. Katson varmaan vielä tarjouksia netistä.
Kävin Sokoksella viikonloppuna. Ei jonoja. En ole edes katsonut Stockan tarjontaa
Viikonloppuna sain käytyä talvivaatteet läpi. Lankkasin uudestaan kengät ja kaiki ovat valmiina. Kannatti tehdä työ keväällä
Vierailija kirjoitti:
Huomenna alkaa sitten Stockmannin Hullut päivät, jotka olisi toki pitänyt jo vuosia sitten lopettaa kokonaan. Haluan kuitenkin mennä sinne katselemaan. Mietin toki vielä pariin kertaan, että ostanko tuolta mitään. Katson varmaan vielä tarjouksia netistä.
Jos tavaran vähentämisestä haaveilee, niin silloin kannattaa välttää viimeiseen asti kauppoihin menoa.
Vain silloin kun tulee ihan selvä tarve jollekin tuotteelle, niin sitten täsmäostoksena hankkiminen ilman kaupoissa haahuilua. Itse katson aina ensiksi löytyisikö käytettynä, ja jos ei, niin sitten vasta kauppaan.
Tyhjensin yhden laatikollisen tavaraa lahjoituskassiin, olin säilyttänyt tavaraa varmaan vuoden ajatellen että yritän myydä niitä mutta nyt totesin että enpä jaksa. Hassua miten heti tuli kevyempi fiilis kun ei tarvitse enää käyttää energiaa siihen että miettii että pitäisi tehdä myynti-ilmoituksia.
Meiltä lähti pois ensimuki, loppuun kulunut keittiöpyyhe ja tarpeettomia papereita. Tosi vähän poistettavaa, mutta kiva saada edes jotain tarpeetonta ulos, koska näin vuodenajan vaihtuessa lapsiperheessä pitää tehdä monenlaisia hankintoja.
Tekisi mieli poistaa 12v vanha pussilakana. Siinä on yksi parsittu pieni reikä. Pari repeämää helmassa ja yksi pieni ikitahra. En tiedä pitääkö jatkaa käyttöä kunnes lopulta tulee joku iso repeämä vai olisiko pussilakanoita hyvä uusia säännöllisesti. Aluslakanat on helpommat, koska kuluvat muutamassa vuodessa puhki.
Muutam vuoden kuluttua uuteen minitaloon. Neliöitä tulee olemaan 50 (nyt 82). Asun talossa yksin. Lapset ovat jo omillaan. Lapsenlapsia ei vielä.
Aikaa on tosiaan vuosi mutta huomaan että ajattelu on kääntynyt tulevaa kohti. Puntaroin kotini kalustusta sillä silmällä tarvitsenko jatkossa todella ? Minulla on sohva ja 3 nojatuolia. 2 tuoleista lähtee. Minulla on 2 sänkyä ja suuri sohva..Toinen sängyistä pois jne.
Omistan myös paljon sisustustavaraa, verhoja ja mattoja. Säilytän kauneimmat ja värisävyltään samat. Haluan pikku kodistani harmonisen.
Yritän myydä tavaraa ja olla ostamatta lisää. Jokainen poisto helpottaa tulevaa muuttoa ja tuo hyvää mieltä.
Olen 5-kymppinen ja monet kodit ja tyylit läpi käynyt. Nyt alkaa uusi aika. Avainsanoina seesteisyys, kodikkuus, ekologisuus, rauha. Tuntuu omalta. Tuntuu kodilta.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä lähti pois ensimuki, loppuun kulunut keittiöpyyhe ja tarpeettomia papereita. Tosi vähän poistettavaa, mutta kiva saada edes jotain tarpeetonta ulos, koska näin vuodenajan vaihtuessa lapsiperheessä pitää tehdä monenlaisia hankintoja.
Tekisi mieli poistaa 12v vanha pussilakana. Siinä on yksi parsittu pieni reikä. Pari repeämää helmassa ja yksi pieni ikitahra. En tiedä pitääkö jatkaa käyttöä kunnes lopulta tulee joku iso repeämä vai olisiko pussilakanoita hyvä uusia säännöllisesti. Aluslakanat on helpommat, koska kuluvat muutamassa vuodessa puhki.
Tekstiilikeräyspisteisiin voi viedä puhtaita lakanoita.
Luin uutisista artikkelin vanhasta kaatopaikasta, joka päästää myrkkyvettä vesistöön. Näitä vanhoja kaatopaikkoja on vaikka kuinka paljon ja ne on vain maisemoitu piiloon. Käsittämätöntä, että vielä reilu kymmenen vuotta sitten lähes kaikki roska on vaan kipattu maahan. Onneksi nyt on asiat paremmin, mutta tämän luettuani tuli olo, että mitään ei tee enää mieli ostaa. Varsinkin kun suuri osa tavaroista hajoaa yllättävänkin nopeasti tänä päivänä ja päätyy lopulta sekajätteeksi kuitenkin.
Muistaako kukaan kuinka paljon tavaraa suomalaisella on keskimäärin, onko sitä tutkittu? Laskeskelin äsken että olen lahjoittanut 80 tavaraa parin kuukauden aikana eikä se näy eikä tunnu missään, vaikka 80 tavaraa tuntuu aika isolta määrältä jos kaiken keräisi samaan kasaan.
En tiiä monta tavaraa muilla on, mut meillä on liikaa ja varmasti keskiarvoa enemmän. Mitenköhän ne tavarat lasketaan, tietääkö kukaan? Siis lasketaanko joka lautanen, kuppi, kippo, lanka, nappi ja nippeli erikseen? Ja lasketaanko määrään paperit, valokuvat yms.?
Vierailija kirjoitti:
En tiiä monta tavaraa muilla on, mut meillä on liikaa ja varmasti keskiarvoa enemmän. Mitenköhän ne tavarat lasketaan, tietääkö kukaan? Siis lasketaanko joka lautanen, kuppi, kippo, lanka, nappi ja nippeli erikseen? Ja lasketaanko määrään paperit, valokuvat yms.?
Itse lasken poistoja tehdessäni erikseen tietyn koon ylittävät asiat. Astiat erikseen tietenkin, lankakerän joo, rullalangankin joo, mutta sitten jotkut hakaneulat, kuminauhat ja naulat taas ei. Yksittäisiä paperiarkkeja tai valokuvia en myöskään laskisi, mutta tästä on varmasti eriäviä mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan kuinka paljon tavaraa suomalaisella on keskimäärin, onko sitä tutkittu? Laskeskelin äsken että olen lahjoittanut 80 tavaraa parin kuukauden aikana eikä se näy eikä tunnu missään, vaikka 80 tavaraa tuntuu aika isolta määrältä jos kaiken keräisi samaan kasaan.
Tais olla tyyliin 50 000 tavaraa per koti, keskimäärin, eli eipä se 80 missään tunnu 😅 itse pidän nyt kirppispöytää johon olen kantanut valehtelematta 5 ikean säkillistä vaatetta ja tuntuu ettei tuo vaatemäärä silti pienene ollenkaan. Talvella tein myös vaatekarsintaa, silloin en jaksanut alkaa hinnoittelurumbaan vaan vein kierrätykseen miltei 10 pussillista. Minimalismi alkanut kiinnostaa kummasti, tuntuu että tämä elämä menee jatkuvaan tavaramäärän pyörittämiseen