tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20642)
Sempalot-lehtisessä ei mitään ostettavaa. Huippukiva!
Luin joskus jostain, että nettishoppailussa sen ostamiseen liittyvän "mielihyvän" saa yleensä jo sillä, että lisää tuotteet ostoskoriin ilman varsinaista ostamista. Omalla kohdalla se toimii: joskus kun tuntuu siltä, että haluan ostaa vaikka kosmetiikkaa netistä kerään tuotteita ostoskoriin, mutta en osta niitä samana päivänä. Yleensä seuraavana päivänä jo totean ettei niille ole tarvetta.
Minulla shoppaily on vähentynyt siksi, että minusta on tullut vähitellen kranttu. Nuorena ihastuin uusiin vaatteisiin ja sisustuksiin aika kritiikittömästi. Joskus ei se tyyli istunut lainkaan itselle ja kadutti... Nyt ehkä tietää paremmin mitkä ei sovi (beige, musta) ja mitkä paremmin (viininpunainen, tummanvihreä). En myös voi muuttua ultratrendikkääksi ilman nolouden tunnetta 😀. Siispä omituisella hihoilla varustetut mekot ja korkokengät eivät oo mun juttu.
Kosmetiikkalaukku tuli siivottua siksi, että naamaan ilmestyi ärsytysihottuma. Olen yrittänyt selvittää syyllisen ja ehkä löysinkin. Hammastahnoissa ja shampoissa yms on sodium laureth sulfate nimistä.kuivattavaa, liian tehokkaasti pesevää ainetta. Heitin paljon pois. Pikkuhiljaa yritän selvittää mitkä voiteet, hammastahnat jne sopii. Siihen asti ilman... Nivea, vaseliini ovat toistaiseksi päässeet pannasta.
Vierailija kirjoitti:
Kosmetiikkalaukku tuli siivottua siksi, että naamaan ilmestyi ärsytysihottuma. Olen yrittänyt selvittää syyllisen ja ehkä löysinkin. Hammastahnoissa ja shampoissa yms on sodium laureth sulfate nimistä.kuivattavaa, liian tehokkaasti pesevää ainetta. Heitin paljon pois. Pikkuhiljaa yritän selvittää mitkä voiteet, hammastahnat jne sopii. Siihen asti ilman... Nivea, vaseliini ovat toistaiseksi päässeet pannasta.
Sama ongelma, meni aikanaan niin pahaksi että pesin puoli vuotta hiukset pelkällä ruisjauholla. Nyt kestää päänahka taas sls:n, on työ löytää shampoo ilman sitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla shoppaily on vähentynyt siksi, että minusta on tullut vähitellen kranttu. Nuorena ihastuin uusiin vaatteisiin ja sisustuksiin aika kritiikittömästi. Joskus ei se tyyli istunut lainkaan itselle ja kadutti... Nyt ehkä tietää paremmin mitkä ei sovi (beige, musta) ja mitkä paremmin (viininpunainen, tummanvihreä). En myös voi muuttua ultratrendikkääksi ilman nolouden tunnetta 😀. Siispä omituisella hihoilla varustetut mekot ja korkokengät eivät oo mun juttu.
Se, että tunnet oman tyylisi ei tee sinusta kranttua! Vain fiksun koska et osta sellaista mikä ei tulisi käyttöön.
Ostin itselleni uudet leviksen farkut. Oli tarve, mutta olen pitkittänyt hankintaa, koska farkkujen ostaminen on jotenkin vaikeaa. Mietin, että ostaisin 3 halvemmat, kuin nuo levikset, mutta inhoan sitä, kun omistamissani halvemmissa farkuissa sivusauma kääntyy säären puolelle ja farkkujen pesun väri on epätasainen. Siispä satsasin kunnon farkkuihin ja voi että olen tyytyväinen. Uskon, että nyt ei tarvitse vuosiin ostaa uusia, koska farkkukangas on kunnon farkuissa kestävämpi. Käytän töissä edelliset huonolaatuiset pois. Arvelen, että kuluvat kohta haaroista puhki.
Taaperolle piti ostaa potta. Onneksi löytyi alesta. Vintedistä ostin taaperolle tarvitsemansa toppatakin siirtymiä varten päiväkotiin. Myös seuraavan koon vaatetta ostin käytettynä muutaman kappaleen. Itselleni ostin käytettynä merkkineuleen, josta tuli vaatekaapin kulmakivi.
Meillä on nyt sellainen vaihe tavaroiden kanssa, että poistot pitää korvata uusilla. Esim. vanhat talvikengät ulos, uudet tilalle. Mitään isompia poistoja/myytäviä ei taida enää olla. Oma vaatekaappini voisi hyötyä karsinnasta, mutta vaikeaa on. Viikonloppuna siivosin vaatekaappini, mutta en pystynyt tekemään ainuttakaan poistoa. Vaatteita on siltä vielä liikaa.
Tänään aion pitää siivouspäivän ja katsotaan löytyykö poistoja. Tärkeintä kuitenkin saada koti siistiin kuntoon. Arki kun aina räjäyttää kodin epäjärjestykseen.
Kävin uteliaisuudesta katselemassa Sokoksen 3+1-päivillä. Siellä ei ollut yhtään mitään sellaista, jota olisin halunnut ostaa. Huvitti kun näin tuolla muutaman keski-ikäisen naisen, jotka olivat kuin eivät olisi koskaan aikaisemmin Sokoksella käyneetkään ja ihmettelivät toisilleen kun joku täysin turha tavara olikin myyty jo loppuun, eikä näille riittänyt.
Yksi siivousaine käytetty loppuun. Lasken poistoksi, koska en korvaa sitä uudella.
Aluslakana kului puhki -> roskiin
Lapsen kylpylelu meni rikki -> roskiin
Nyt on lattiat imuroitu, keittiö puhdas, 2 vessaa pesty, toinen koneellinen pyykkiä pyörii koneessa, sängyt pedattu, palauteltu tavaroita paikoilleen. Ym. Siivous ei ole vielä valmis, mutta voiton puolella ollaan jo.
Vierailija kirjoitti:
Kävin uteliaisuudesta katselemassa Sokoksen 3+1-päivillä. Siellä ei ollut yhtään mitään sellaista, jota olisin halunnut ostaa. Huvitti kun näin tuolla muutaman keski-ikäisen naisen, jotka olivat kuin eivät olisi koskaan aikaisemmin Sokoksella käyneetkään ja ihmettelivät toisilleen kun joku täysin turha tavara olikin myyty jo loppuun, eikä näille riittänyt.
Oman näkemykseni mukaan tuo on enemmän joku laarinpohjienkaivelutapahtuma. Jos nyt sattuu olemaan joku hajakoko/-väri olemaan toivomastaan vaatteesta, niin hyvä homma. Kyllä sitä on onnellisessa asemassa, jos tai kun ei tarvitse mitään. Itsellä tosin lempihousut hajoamassa (mikä on aidosti ongelma, kun pitää kuitenkin töissä näyttää ihmiseltä), ja kyseistä merkkiä myydään Sokoksella ja ikinä ei ole väriä eikä koko, kun verkkokaupasta katsoo. Nyt ennen 3+1 -päiviä tilanne oli vielä normaalia surkeampi; kuten totesin jossain aloituksessani, eivät he edes yritä täyttää varastoja. Tilasin valmistajan omilta sivuilta.
Tällainen vain muistuttaa siitä, ettei asiakkailla/kuluttajilla ole oikeasti mitään väliä, laitetaan vain pinkkiä sokerikuorrutusta ja hienoja mainoslauseita päälle.
Taitaa tavarataloketjuilla mennä aika huonosti ja kaupalla yleisemminkin. Sokoksella ollut tosi huono tarjonta monessa tuotteessa. Tarvitsen uuden syystakin eikä siellä ollut kuin muutama malli, huvin mitäänsanomaton ja epäkiinnostava, kun mustaa en huoli. Samoin tavaratalojen lankavalikoima on hyvin suppea, joten pitää mennä lankakauppaan.
Kävin tänään ostoskeskuksessa ostamassa lapsille talvikengät ja iso parkkipaikka oli täynnä autoja.
Tavallaan ihmetellyt onko meillä lama vai ei. Taitaa olla pelkkä.polarisaatio...
Vein muutaman kirjan kirjaston vaihtohyllyyn. Yksi niistä oli joululahja viime joululta miehen veljeltä. En lukenut kirjaa ja totesin että en varmasti lähivuosina tule lukemaankaan, koska aihepiiri ei niin paljoa kiinnosta ja sivuja oli 600. Totesin itselleni rehellisesti että lapsiperheen arki on sen verran kiireistä että en halua kohteliaisuudesta tai muodon vuoksi alkaa lukea paksua kirjaa tai säilyttää sitä monta vuotta hyllyssä kohteliaisuudesta. Ennen ajattelin niin että kyllähän nyt lahjoja on ainakin muutama vuosi säilytettävä. Enää en ajattele niin, paitsi ehkä muutaman läheisen antamien lahjojen kohdalla. Mutta jos joku kaveri tai anoppi tai miehen veli antaa mulle lahjan niin se riittää että kiitän kohteliaasti ja kehun lahjaa ja voin laittaa sen vaikka seuraavalla viikolla eteenpäin. Kiva huomata edistystä omassa ajattelussa.
törmäsin tällaiseen lehtijuttuun, siinä on hyviä kuvia välivaiheesta eli totaalikaaoksesta, joka monesti kammottaa ennen urakan aloittamista. Tämä on hyvä malli myös sellaisille joita pelottaa että raivausurakan jälkeen tulee kodista ns. sieluton beige, ei sen tarvitse ellei se ole juuri se tyyli joka itselle sopii.
Ja se mistä urakka lähti eli terveyshuolesta, niin kieltämättä itsekin jokusen vuoden nuorempana mutta yksin asuvana pohtinut että mitä jos mulle käy jotakin juuri silloin kun kämppä on kaaoksessa, että sitten hävettää :D Itselleni tää artikkeli nousi fb-feediin sopivasti, pitääkin tehdä viikonloppuna vähän kodin haltuunottoa tässä, jotenkin vähän kaikki taas levällään, kun töissä ollut hetkistä ja vkl pääosin ollut sitten aika zombiena väsyneenä eikä jaksanut hoitaa kun välttämättömimmät jutut.
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään ostoskeskuksessa ostamassa lapsille talvikengät ja iso parkkipaikka oli täynnä autoja.
syksy saattoi ehkä yllättää monet kun nyt iski täysillä ja ehkä huomattu, että lapset kasvaneet vaatteista ulos tai oma syystakki tullut tiensä päähän. Ainakin tässä pk-seudulla se viileneminen tapahtui hetkessä.
Vietiin tänään 12 laatikollista muiden ihmisten antamia tavaroita kirppikselle.
Viime viikon myynti oli n 800 euroa. Tarpeeton tavara ei ikinä lopu, mutta onneksi kirppiksillä voi kierrättää ja löytyy uusi käyttöjä. Huomenna luultavasti sama satsi.
Oon aatellut alkaa taas ompelemaan. Omenat on käsitelty, kasvimaa tyhjennetty. Arkisiivous ei paljoa vaadi. Olen aikoinaan tehnyt koristetyynyjä myyntiin. Halloweeniksi en kerkeä, mutta joulu, ystävänpäivä, pääsiäinen
Vierailija kirjoitti:
törmäsin tällaiseen lehtijuttuun, siinä on hyviä kuvia välivaiheesta eli totaalikaaoksesta, joka monesti kammottaa ennen urakan aloittamista. Tämä on hyvä malli myös sellaisille joita pelottaa että raivausurakan jälkeen tulee kodista ns. sieluton beige, ei sen tarvitse ellei se ole juuri se tyyli joka itselle sopii.
Ja se mistä urakka lähti eli terveyshuolesta, niin kieltämättä itsekin jokusen vuoden nuorempana mutta yksin asuvana pohtinut että mitä jos mulle käy jotakin juuri silloin kun kämppä on kaaoksessa, että sitten hävettää :D Itselleni tää artikkeli nousi fb-feediin sopivasti, pitääkin tehdä viikonloppuna vähän kodin haltuunottoa tässä, jotenkin vähän kaikki taas levällään, kun töissä ollut hetkistä ja vkl pääosin ollut sitten
https://www.helsinginuutiset.fi/teemat/7798763
Tuossa toimiva linkki juttuun
Ei poistoja tänään, mutta olen siivonnut ja pessyt pyykkiä. Vein sentään kierrätysroskat. Nyt onkin ollut tavoitteena saada koti perussiistiin kuntoon, koska työpäivien jälkeen en jaksa edes pyykkiä pestä.
Tänään kuorma jäteasemalle, muutama pesukone, vanha imuri, turhia kaakelilaatan paloja, jokunen loistelamput.
Säilytetty vuosia ulkorakennuksessa, nyt ne lähti.
Puhki kuluneita lenkkivaatteita meni myös roskiin.