tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20645)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavarapaljoutta tämäkin ! Heihättekö pois vaatteet joissa on tahroja joita ei saa millään konstilla pois.
Mulla kiva paita mutta siinä nyt 2 tahraa jotka eivät ihan silmille pomppaa mutta itseäni häiritsee.
Paita on myös hyvin lyhyt (selkä vilkkuu jos käsiä nostaa) ja se pitää aina silittää...
Mutta kuosi ja malli mieleiset.
Tämmöseen takerrun tänään. Pois vai ei...?
Pois.
Jos tarvitsee edes pohtia niin pois. Säilytettävistä tietää samantien, että tämän ehdottomasti haluan säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Nuo nuorten kirjat kyllä yleensä liikkuu hyvin kirjaston vaihtohyllyistä, mutta kaikki mikä sieltä katoaa ei lähde kiertoon, vaan kirjaston henkilökunta joutuu siivoamaan sieltä likaiset, homeen hajuiset tai pitkään siellä lojuvat kirjat pois. Joten jos olet vienyt huonokuntoista ja rähjäistä kirjaa vaihtokärriin ja päätellyt että kyllä ne on jollekin kelvannut kun ovat sieltä hävinneet, niin ei, olet vaan lisännyt työntekijöiden taakkaa ja kunnan jätekuluja. Vaihtokärriin vain ehjiä ja suht hyväkuntoisia kirjoja, ei ilmaisjakeluja tai lyhennelmiä.
No nämä mun Tiinat ja Lotat ja muut olivat kyllä kuin uusia. Vain minä olin ne yhden kerran lukenut. Ja olin pienenä aina niin tarkka tavaroistani. Ei siellä kyllä mitään nuhjuisia kirjoja ollut muutenkaan. Lehdetkin oli niputettuja täysiä vuosikertoja, eikä mitään hiirenkorville luettuja irtonumeroita. Tosin olihan kirjastotädillekin saattanut kelvata mun hyvin pitämäni kirjat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavarapaljoutta tämäkin ! Heihättekö pois vaatteet joissa on tahroja joita ei saa millään konstilla pois.
Mulla kiva paita mutta siinä nyt 2 tahraa jotka eivät ihan silmille pomppaa mutta itseäni häiritsee.
Paita on myös hyvin lyhyt (selkä vilkkuu jos käsiä nostaa) ja se pitää aina silittää...
Pois.
Jos tarvitsee edes pohtia niin pois. Säilytettävistä tietää samantien, että tämän ehdottomasti haluan säilyttää.
Ei välttämättä. Olen katunut tosi montaa juttua, joista olen karsimisvimmoissani luopunut.
En toki halua tällä vaikeuttaa kenenkään muun karsimista, mutta minulle ainakin toimii parhaiten hidas ja pohtiva luopumistyyli. Vaikka jokin välimatkan kori "ehkä" -tavaroille.
Ne tavarat joista tulee "voisin luopua tästä, mutta jos kuitenkin... en ole varma... ääh" -fiilis, yleensä aiheuttavat sitä minulle jostain tietystä syystä, joka pitää käsitellä ennen luopumista. Ne tavarat, joista on helppo luopua nopeasti, ovat niitä, joista tulee ihan päinvastainen helpottunut fiilis, "huh, pääsinpäs tuostakin eroon".
Mutta kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pois.
Ei välttämättä. Olen katunut tosi montaa juttua, joista olen karsimisvimmoissani luopunut.
En toki halua tällä vaikeuttaa kenenkään muun karsimista, m
Teetkin väärin päin. Oikea kysymys on "haluanko pitää?" eikä "haluanko luopua?".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pois.
En toki hal
"Teetkin väärin päin. Oikea kysymys on "haluanko pitää?" eikä "haluanko luopua?"."
No joka tapauksessa vastaus voi olla "ehkä". Mikä ero siinä sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Totta, voisin kokeilla vielä 60-asteessa samalla kun pesen lakanapyykkiä. Sitten olen ainakin tehnyt kaikkeni ja voin luopua hyvillä mielin.
Paita on ostettu 2020 ja olen sitä käyttänyt paljon. Tosi kiva muuten mutta käsiä ei voi nostaa ylös kun se on päällä...🙈
Senkin vuoksi helpompi luopua kun on ainakin ollut 5 vuotta aktiivikäytössä. Hyvä ostos.
Erinomainen tahranpoistoaine on sekoittaa vihreää fairya ja ruokasoodaa tahnaksi, levittää tahralle, ja antaa vaikuttaa jonkun aikaa (puoli tuntia-tunti). Tahna pitää huuhtoa pois tekstiilistä ennen pyykkikoneeseen laittoa, ettei fairy vaahtoudu koneessa ja tule tiivisteitten läpi lattialle.
Meillä mies ei raaski luopua mistään. Vaatehuoneessa enemmän hänen vaatteita kuin minun. Valtaosa näistä rytätty hyllylle niin ettei niitä edes käytetä. On kokoja xs-xL välillä, ja ei heitä niitä liian pieniä tai suuria tai menneen vuosikymmenen tyylisiäkään pois, koska paino saattaa heilahtaa tai jotain. Astiastoa olisin halunnut karsia, mutta mies ei suostu. Saattaa vaikka tulla 20hlö seurue kylään, vaikka minulla ei ole kavereita eikä sukulaisia ja meille ei noin montaa ihmistä edes kotiin mahdu samanaikaisesti eli mitään juhlia täällä ei pidetä. Kirjahylly täynnä miehen kirjoja, vaikka hän ei niitä lue. Itse yritin ehdottaa, että säästettäisiin klassikot, vanhat opiskelu tai tietokirjat ja muutama spessumpi lempikirja joita minulla on ihan lapsuudestakin jo jäänyt. Ei, meillä pursuaa kirjahylly ihan kaikista kirjoista. Sama on vanhat elektroniikkalaitteet, niistä ei luovuta jos vaikka joku harrasteprojekti tulisi. Kovalevyt ja muutaman varajohdon kutakin tyyppiä hyväksyn, mutta oikeasti noita laitteita on meillä monta sängynaluslaatikollista täynnä ja toimiviakin tavaroita on varaosiksi asti! Vuodevaatteet ja pyyhkeet, niitäkin on miehellä tosi paljon. Äitinsä on jotain lahjonut meille ja todellisuudessa pärjättäisiin varsin hyvin jollakin vaikka viidellä pussilakanalla ym, mutta meillä on vaikka joka kuukauden päivälle. Tyynyliinojakaan ei vaihdeta viikottain, silti laatikollinen on vähän nyhjääntyneitäkin. Itsekin toki säästän tavaraa. On yksi laatikko, jossa on minun romuja ja säilytän sitä kellarissa. Nakkaan sen pois, jos tuntuu ettei ole vuodessa tarvinnut tavaroita sieltä. Saippuoita on kertynyt synttärilahjoina ym, mutta ne sentään kuluu käytössä ja mahtuvat nekin yhteen toilettilaukkuun. Vaatteista olen pyrkinyt luopumaan ja ei tärkeitä koriste-esineitä olen pistänyt pois. No ne ei sinne kirjahyllyyn koristeeksi mahdukaan, niin sekin vaikuttaa. Isovanhempien jäämistöstä olen yrittänyt kieltäytyä, ja ottanut vain tärkeimpiä tauluja meille ettei kerry sitä tavaraa yhtään enempää. Auttakaa! Mies ei suostu edes isompaan taloon muuttamaan, vaikka olisin todellakin valmis ostamaan siitä enemmistön. Nykyinen koti omistetaan puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies ei raaski luopua mistään. Vaatehuoneessa enemmän hänen vaatteita kuin minun. Valtaosa näistä rytätty hyllylle niin ettei niitä edes käytetä. On kokoja xs-xL välillä, ja ei heitä niitä liian pieniä tai suuria tai menneen vuosikymmenen tyylisiäkään pois, koska paino saattaa heilahtaa tai jotain. Astiastoa olisin halunnut karsia, mutta mies ei suostu. Saattaa vaikka tulla 20hlö seurue kylään, vaikka minulla ei ole kavereita eikä sukulaisia ja meille ei noin montaa ihmistä edes kotiin mahdu samanaikaisesti eli mitään juhlia täällä ei pidetä. Kirjahylly täynnä miehen kirjoja, vaikka hän ei niitä lue. Itse yritin ehdottaa, että säästettäisiin klassikot, vanhat opiskelu tai tietokirjat ja muutama spessumpi lempikirja joita minulla on ihan lapsuudestakin jo jäänyt. Ei, meillä pursuaa kirjahylly ihan kaikista kirjoista. Sama on vanhat elektroniikkalaitteet, niistä ei luovuta jos vaikka joku harrasteprojekti tulisi. Kovalevyt ja muutaman v
Täsmennän: Koti omistetaan puoliksi, mutta irtaimisto on miehen 85%:sti! Kaapit tursuaa tavaraa ja siivoaminen on hankalaa Oikeita hyödyllisiä juttuja vaikea löytää kaiken turhan keskeltä. Tuntuu välillä että omistan vain seinät! Ystävätkin ihmettelivät aikoinaan kun yhteen muutettiin että eikö minulla ole omia tavaroita ollenkaan. On niitäkin, mutta hyvin vähän. 5 vuotta ollaan omistettu tämä koti ja tuntuu vieläkin, että olen vain vieras. Uusia yhteisiä asioita ei voida hankkia, kun mies haluaa säilyttää vähintäänkin varastossa vanhoja ihan huonekalujakin. Onneksi meillä on suht tilava varastorakennus, mutta ei sinne vajaan ole mitään järkeä minusta säilöä kolmea ruokapöytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten yksinkertainen täytyykään olla, jos kuvittelee saavansa laatua vitosella..? Jotain piraattituotteita tai sen merkin kakkos- tai kolmosluokan laatua
Kyllä joskus vaan saa kun osuu oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Kerran jopa sanoin kirppismyyjälle että älä myy noin halvalla, saat siitä enemmänkin. Hän sanoi ettei sillä väliä kun haluaa vaan tavaroista eroon.
Näinpä! Silloin todellakin kannattaa ostaa useampi kappale kun saa halvalla hyvää. Ostin lidlistä alle 15€ housut 10 v sitten. Ne on edelleenkin moitteettomat. Ainoa vika on kuluminen haaroista.
Juuri näin saat itsellesi aikaan palstalla puhutun tavarapaljouden.. ei kannata, makukin muuttuu
Ehkä sinä saat, minä en. Tiedän tasan tarkkaan, mitä haluan ja kun löydän hyvän, ostan monta. Maku ei muutu, minulla on käytössä 30 vuotta vanhoja, omia vaatteita. Tällainen onnistuu, jos tunnistaa laadun ja tuntee oman tyylinsä. Minulle ei käytännössä koskaan käy niin, että tykästyn vaatteeseen ja viiden vuoden päästä en pidä siitä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies ei raaski luopua mistään. Vaatehuoneessa enemmän hänen vaatteita kuin minun. Valtaosa näistä rytätty hyllylle niin ettei niitä edes käytetä. On kokoja xs-xL välillä, ja ei heitä niitä liian pieniä tai suuria tai menneen vuosikymmenen tyylisiäkään pois, koska paino saattaa heilahtaa tai jotain. Astiastoa olisin halunnut karsia, mutta mies ei suostu. Saattaa vaikka tulla 20hlö seurue kylään, vaikka minulla ei ole kavereita eikä sukulaisia ja meille ei noin montaa ihmistä edes kotiin mahdu samanaikaisesti eli mitään juhlia täällä ei pidetä. Kirjahylly täynnä miehen kirjoja, vaikka hän ei niitä lue. Itse yritin ehdottaa, että säästettäisiin klassikot, vanhat opiskelu tai tietokirjat ja muutama spessumpi lempikirja joita minulla on ihan lapsuudestakin jo jäänyt. Ei, meillä pursuaa kirjahylly ihan kaikista kirjoista. Sama on vanhat elektroniikkalaitteet, niistä ei luovuta jos vaikka j
Kerääppäs ne omat tavarasi kasaan ja näytä konkreettisesti miehellesi kuinka hän lähes yksin asuttaa yhteistä taloanne. Ehkäpä liikaa kyselet lupia tavaroiden vähentämiseen. Senkus mätät niitä pussilakanoita ja astioita laatikoihin ja viet niitä pois, vaikka kierrätyskeskukseen. Sano että sä asut siellä myös ihan samalla tavalla. Olethan tärkeämpi kuin jotkut pussilakanat. Sitten pikkuhiljaa vähentelet niitä tavaroita, ei se mies kaikkia kippoja ja pyyheliinoja voi muistaa. Sano kaikkeen vaan, että sä olet talon emäntä ja tää on sun huusholli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten yksinkertainen täytyykään olla, jos kuvittelee saavansa laatua vitosella..? Jotain piraattituotteita tai sen merkin kakkos- tai kolmosluokan laatua
Kyllä joskus vaan saa kun osuu oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Kerran jopa sanoin kirppismyyjälle että älä myy noin halvalla, saat siitä enemmänkin. Hän sanoi ettei sillä väliä kun haluaa vaan tavaroista eroon.
Näinpä! Silloin todellakin kannattaa ostaa useampi kappale kun saa halvalla hyvää. Ostin lidlistä alle 15€ housut 10 v sitten. Ne on edelleenkin moitteettomat. Ainoa vika on kuluminen haaroista.
Juuri näin saat itsellesi aikaan palstalla puhutun tavarapaljouden.. ei kannata, makukin muuttuu
No mutta pidä sinä sitten vain seuraavatkin 30 vuotta viittä samanlaista paitaa päälläsi ja loppuelämä niitä aina samanlaisia housujasi, kukin tyylillään. Kyllä mäkin makuni tunnen ja laadukkaasti pukeudun, mutta ei tulisi mieleen käyttää aina samanlaisia vaatteita, että vanha kun kuluu, niin pakasta heti uus samanlainen tilalle. Ei kiitos. Kuulostaa tylsältä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei koskaan ole ollut taipumusta hamstrata mitään toisin kuin Isä vainaalla:) itse olen minimalisti.
En siis omista juuri mitään tavaraa kuin perus huonekalut, perus keittiövälineet, vinyylit, kasetit, cd levyt, soittimet musiikin harrastukseen ja olemattoman vaatekaapin. Muistot menneestä, edesmenneistä ja nykyisistä ihmisistä pidän kolmessa kenkälaatikossa.
Minulla ei lapsia ole, enkä askartele nykyisin, mutta ennen tein kaikkia koruja yms omia kangasmerkkejä ja t-paitoja. Nykyisin säilytän ompelu kamoja kenkälaatikossa. Kenkälaatikko on kompakti ratkaisu ja kaikki samassa paikassa.
Pyrin aina pääsemään eroon tavaroista, vaatteista ja muista jutuista joita en koe tarvitsevani. Ensin kysyn kavereilta tarviiko kukaan, jos ei niin kysyn hyväntekeväisyys paikoista. Jos ei kelpaa nii jätän roskakatokseen lattialle jos uskon tavaroiden joillekkin kelpaavaan. Joskus jos kaverit varannu kirpparin nii antanu sinne
Tuo laatikko roskakatokseen on hyvä idea. Meilläpäin (omakotitaloalue) jotkut laittavat tavaraa ihan portin pieleen ja kyltin, että saa ottaa. Aina kannattaa kokeilla, jos tavara vielä löytäisi käyttäjän. Joku kertoi heittäneensä cd-levyjä roskiin: niistä moni tekee kuulemma hyvin toimivia linnunpelättejä marjapuskiin. Juuri näin kesällä Kiertsissä yhden rouvan, joka näitä ilmaiskorista poimi. Tällä ei ole tarkoitus syyllistää vaan ihan vain ajattelen, että jos on mahdollisuus, voi kokeilla jotain helppoa lahjoituskeinoa saada tavara kiertoon, jos se ei omilla tavallisilla konsteilla kelpaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko sukulaisen nurkissa asuva valittaa kuitenkin vaikka johonkin muuhunkin ketjuun välillä, tai anna meidän muiden kertoa esimerkiksi tiskikonetottumuksistamme syyllistämättä.
En saa nyt sukulaisen kanssa asuvalle kirjoitettua niin, että lainaisin hänen viestiään.
Älkää aikuiset ihmiset viitsikö uhriutua, jos joku sanoo jotain poikkipuolista. Aivan vihoviimeisenä älkää komennelko ketään pois.
Sinä moniongelmainen, sukulaisen kanssa asuva: Kirjoita tänne vaan, jos se edes vähän auttaa. Toivoisin kyllä kovasti, että saisit myös muuta apua jostain. Facebookissa on vertaisryhmiä tosi paljon ja sinne voi kirjoittaa myös nimettömänä. Lisäksi on liittojen auttavat puhelimet, Autismiliitolla on varmasti omansa.
Ihmiset eivät ymmärrä, miten siinä ainoassa sukulaisessa voi olla kiinni, vaikka se olisi kuinka kamala ja kun voimat ovat kerta kaikkisen loppu ja tulot mitättömät, ei voimia ole kohentaa omaa elämää. Oletko ollut Kelaan yhteydessä, että voisi tarkistaa, oletko johonkin muuhun tukeen oikeutettu.
En osaa muuta sanoa kuin että toivon, että jonain päivänä elämäsi helpottuu. Ja tosiaan, sen kuin kirjoitat tänne. <3
Kummasti tuota tavaraa kertyy. Tyhjensin mökillä kaappeja ja vinttiä ja sieltä sain kerättyä ison kasan kaikkea piensisustustavaraa jotka on sinne alunperin kotoa kulkeutunut, ajatuksella että laitan mökille. No en ole laittanut. Iso ikeakassillinen tekstiileitä ja kolme isoa kaupan kestokassillista sisustustavaraa. Roskikseenkin meni puoli jätesäkillistä tavaraa😓 Vielä jäi mutta koska meillä on siellä vielä yläkerran huoneet remontoitava loppuun ja kalustettava, en ihan kaikkea vielä pistänyt pois kun voi olla että tarvii niiden sisustamiseen. Kotonakin on jemmassa kaikkea tavaraa odottamassa tuon remontin valmistumista. Oikea ikuisuusprojekti sekin. Pitäisi otta itseä niskasta kiinni ja alkaa hommiin niin saisi selvyyttä noihin tavaroihin että mikä on oikeasti tarpeellista ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti tuota tavaraa kertyy. Tyhjensin mökillä kaappeja ja vinttiä ja sieltä sain kerättyä ison kasan kaikkea piensisustustavaraa jotka on sinne alunperin kotoa kulkeutunut, ajatuksella että laitan mökille. No en ole laittanut. Iso ikeakassillinen tekstiileitä ja kolme isoa kaupan kestokassillista sisustustavaraa. Roskikseenkin meni puoli jätesäkillistä tavaraa😓 Vielä jäi mutta koska meillä on siellä vielä yläkerran huoneet remontoitava loppuun ja kalustettava, en ihan kaikkea vielä pistänyt pois kun voi olla että tarvii niiden sisustamiseen. Kotonakin on jemmassa kaikkea tavaraa odottamassa tuon remontin valmistumista. Oikea ikuisuusprojekti sekin. Pitäisi otta itseä niskasta kiinni ja alkaa hommiin niin saisi selvyyttä noihin tavaroihin että mikä on oikeasti tarpeellista ja mikä ei.
Mä en ikinä veisi kesämökilleni mitään koriste- tai sisustusesineitä. Siellä olisi pelkästään luonnosta peräisin olevia sisustuselementtejä ja nekin sieltä mökin ympäristöstä. Mutta makuja on monenlaisia ja kaikki yhtä oikeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään tein valitettavasti hukkahankinnan ja ostin appelsiinilta tuoksuvaa Fairya, joka olikin kaikilla tavoin hirveää. Hirveää oli yhä ja tuli jotenkin läpi vaikka sekoitin sen vanhan tiskiaineen rippeiden joukkoon. Vanhan tiskiaineen rippeet jäivät auttaneet yhtään hävittämään tuota hirvitystä. Tuon hajun peseminen pois astioista on ilmeisesti mahdotonta. Huomenna pitää varmaan ostaa vihreää Fairy power maxia ja tiskata tänään tiskaamani astiat uudelleen sekä ujuttaa tuohon joukkoon pieni tippa tuota hirvitystä niin saan tuon käytettyä.
Käytä se wc-pöntön putsaamiseen.
Samaa mieltä. Ostin Sittarista marseillesaippuaisen astianpesuaineen. Muuten hyvä, mutta ei sitä halua kestänyt keittiössä - on nyt pöntönpesuaineena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidliä haukutaan, mutta saksalaiset on kyllä tarkkoja laatu- ja turvallisuusasioissa, Saksassa ei saa käsittääkseni kuluttajille myydä ihan mitä tahansa shaibaa. Vaikka on edullista, niin moni tuote kestää kyllä laatuvertailun paljon kalliimpaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään tein valitettavasti hukkahankinnan ja ostin appelsiinilta tuoksuvaa Fairya, joka olikin kaikilla tavoin hirveää. Hirveää oli yhä ja tuli jotenkin läpi vaikka sekoitin sen vanhan tiskiaineen rippeiden joukkoon. Vanhan tiskiaineen rippeet jäivät auttaneet yhtään hävittämään tuota hirvitystä. Tuon hajun peseminen pois astioista on ilmeisesti mahdotonta. Huomenna pitää varmaan ostaa vihreää Fairy power maxia ja tiskata tänään tiskaamani astiat uudelleen sekä ujuttaa tuohon joukkoon pieni tippa tuota hirvitystä niin saan tuon käytettyä.
Käytä se wc-pöntön putsaamiseen.
Samaa mieltä. Ostin Sittarista marseillesaippuaisen astianpesuaineen. Muuten hyvä, mutta ei sitä halua kestänyt keittiössä - on nyt pöntönpesuaineena.
Halut kuuluukin ehkä makuuhuoneeseen ;D mutta joo, hyvä kun veski sopii ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidlistä onkin tullut myös minun lempikauppani. Laadukkaita tuotteita, ei ole joutunut kokemaan pettymyksiä. Aluksi en edes vilkaissut niitä, mutta mieli on hyvistä kokemuksista johtuen muuttunut.
Nuo nuorten kirjat kyllä yleensä liikkuu hyvin kirjaston vaihtohyllyistä, mutta kaikki mikä sieltä katoaa ei lähde kiertoon, vaan kirjaston henkilökunta joutuu siivoamaan sieltä likaiset, homeen hajuiset tai pitkään siellä lojuvat kirjat pois. Joten jos olet vienyt huonokuntoista ja rähjäistä kirjaa vaihtokärriin ja päätellyt että kyllä ne on jollekin kelvannut kun ovat sieltä hävinneet, niin ei, olet vaan lisännyt työntekijöiden taakkaa ja kunnan jätekuluja. Vaihtokärriin vain ehjiä ja suht hyväkuntoisia kirjoja, ei ilmaisjakeluja tai lyhennelmiä.