tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20761)
Vastauksena tätä kysyneelle niin tänään päättyviä tarjouksia pyyhkeistä ja lakanoista on ainakin Hemtexillä, Finlaysonilla ja Citymarketissa. Tarjoukset ovat tyyliin 2 yhden hinnalla tai -50%.
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena tätä kysyneelle niin tänään päättyviä tarjouksia pyyhkeistä ja lakanoista on ainakin Hemtexillä, Finlaysonilla ja Citymarketissa. Tarjoukset ovat tyyliin 2 yhden hinnalla tai -50%.
Näköjään joo Hemtexillä on paljon tuota kaksi yhden hinnalla. Tavarakaaoksen selättämistä yrittävän painajainen 😅
Vanha elektroniikka kuten puhelimet ja tietokoneet kannattaisi kierrättää esimerkiksi tuon mainitun Seiffin kautta tietoturvallisesti, jotta raaka-aineet saadaan takaisin kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Vanha elektroniikka kuten puhelimet ja tietokoneet kannattaisi kierrättää esimerkiksi tuon mainitun Seiffin kautta tietoturvallisesti, jotta raaka-aineet saadaan takaisin kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Houkuttaisi konmarin oppien mukaan ottaa kategoria kerrallaan. Onko täällä kokemuksia vastaavasta karsinnasta? Onko siinä järkeä? Ajatuksena vaan houkutteleva hoitaa kategoria kerralla kuten paperit, kodintekstiilit yms...
Aloitin tavaroiden vähentämisen konmari-menetelmällä, mutta ylläpito on nykyään sellaista freestyle-tyyppistä. Mielestäni konmari oli hyvä tapa aloittaa, sillä siinä aloitetaan niistä helpoimmista tavararyhmistä, esim vaatteista, toimistotarvikkeista jne. Muistoesineet ja valokuvat olivat mulle vaikeimmat. Minulla on niitä vieläkin paljon, vaikka paljon on mennyt poiskin. Käyn vaatteita ja kenkiä läpi vuosittain, sillä iän myötä jalat leviää (Iik!) eivätkä ennen niin ihanat juhlakengät mahdukaan. Yritin myydä niitä kirppiksellä, mutta en saanut myytyä. Vaatteita ostan lähinnä säätarpeiden mukaan. Pakkasella takissa ja rukkasissa pitää olla kunnon toppaukset eivätkä mitkään pesussa liiskaantuneet. Olen poistanut kodista lastulevykaapit ja korvannut ne puisilla lipastoilla. Koska niihin mahtuu vain rajallisesti tavaraa, sen määrä pysyy kurissa. En ole ääriminimalisti, mutta olen edistynyt karsimisessa hyvin ja kulutan paljon vähemmän rahaa ostoksiin.
Miten voitte vastustaa ostamisen kiusausta? Minä rakastan kauniita, laadukkaita vaatteita ja esineitä, joita ennen ostelin miettimättä. Nykyään en enää, mutta ihanan tuotteen nähdessäni joudun etsimään itsestäni sen tahdonvoiman etten osta.
Olen opetellut katsomaan kauniita asioita vain nauttimalla katsomisesta ilman ,että minun pitäisi saada ne itselleni. Sitä suurempi nautinto on, kun oikeasti tarvitsee jotain ja saa rauhassa miettiä millaisen ostaisi. Tosin todellista tarvetta harvemmin näin keski-ikäiselle enää tulee, kun koti on valmis ja vaatteita kaapit täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voitte vastustaa ostamisen kiusausta? Minä rakastan kauniita, laadukkaita vaatteita ja esineitä, joita ennen ostelin miettimättä. Nykyään en enää, mutta ihanan tuotteen nähdessäni joudun etsimään itsestäni sen tahdonvoiman etten osta.
Näin joulun alla voi mieluummin ostaa muille taikka hyväntekeväisyyteen, esim lapsille kerätään lahjoja eri paikoissa.
Meinaa pää seota kaiken roinan keskellä. Olen tehnyt karsintaa jo toistakymmentä vuotta ja rakastaisin minimalistista ja jopa askeettista ympäristöä kotona. Siihen en koskaan tule pääsemään vaikka raivaan, organisoin ja karsin oikeastaan koko ajan.
Tällä hetkellä ongelma on se, että muutimme isompaan kotiin kuin missä olemme koskaan asuneet ja silti säilytystilaa on vähemmän kuin koskaan aiemmin. Meillä on pieni lapsi ja toinen tulossa ja tämä vaihe on todella kuormittava: yksi huone on täynnä kaikenlaista odotustila-tavaraa eli esikoiselta jo poistettua ja pienemmän syntymää odottelevia kuten turvakaukaloa, pinnasänkyä, vaatteita vaikka kuinka paljon yms yms. En saa näitä mitenkään kauniisti niin, että mun kauneutta ja estetiikkaa vaativa mieleni olisi tyytyväinen. Tekisi mieli heittää ihan kaikki roskiin. Olen niin kyllästynyt kun mikään kaappi ei ole ojossa. Yhtäkään lisäsäilytyshuonekalua ei tähän huusholliin kuitenkaan tule. Kyllä pian neljän ihmisen tavarat pitäisi mahtua 110 neliöön. Meillä ei ole tilaa ulkovaatteille, noille välivaihetavaroille (kuten esikoisen pieneksi hiljattain jääneet vaatteet, jotka tulevat tulokkaalle käyttöön ehkä joskus 3 vuoden kuluttua sekä lelut myös), takkeja on siellä täällä kun eteinen on säilytysjärjestelmältään jotain täydellisen surkuhupaisaa näin isossa asunnossa (esim. lapsen kamppeet ovat vessassa...) ja pyykit eivät mahdu kuivumaan mihinkään muualle telineessä kuin asuinhuonetiloissa. En kestä yhtään tällaista sekasortoa. Mikä avuksi? Varastohäkki on täynnä eli sitä ei voida nyt tässä hyödyntää. Muuten meillä on väljää ja siistiä mutta kun avaa minkä tahansa kaapin, iskee kauhu silmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Houkuttaisi konmarin oppien mukaan ottaa kategoria kerrallaan. Onko täällä kokemuksia vastaavasta karsinnasta? Onko siinä järkeä? Ajatuksena vaan houkutteleva hoitaa kategoria kerralla kuten paperit, kodintekstiilit yms...
Aloitin tavaroiden vähentämisen konmari-menetelmällä, mutta ylläpito on nykyään sellaista freestyle-tyyppistä. Mielestäni konmari oli hyvä tapa aloittaa, sillä siinä aloitetaan niistä helpoimmista tavararyhmistä, esim vaatteista, toimistotarvikkeista jne. Muistoesineet ja valokuvat olivat mulle vaikeimmat. Minulla on niitä vieläkin paljon, vaikka paljon on mennyt poiskin. Käyn vaatteita ja kenkiä läpi vuosittain, sillä iän myötä jalat leviää (Iik!) eivätkä ennen niin ihanat juhlakengät mahdukaan. Yritin myydä niitä kirppiksellä, mutta en saanut myytyä. Vaatteita ostan lähinnä säätarpeiden mukaan. Pakkasella takissa ja rukkasissa pitää olla kunno
Tällaista vähän ajattelinkin että ensin rankempi karsinta metodilla ja siitä sitten ylläpito joustavasti miten tarve ilmenee. Tuntuu vain että kaikkea on kaikkialla ja hankala saada todellista selvyyttä tavaran määrästä. Kiitos!
Sain myytyä pienet ja sirot nahkasaappaat palvelukirpparin kautta ja sain hyvän summan rahaa, vaikka puolet myynnistä jää kirpparille! Ihanan helppoa ja sai taskurahaa muuhun. Ensimmäinen kirppismyynti itselle ja se tuntui niiiin hyvältä! Pitäisi seuraavaksi alkaa myydä vauvantarvikkeita. Enempää lapsia ei tule ja jos jostain syystä tulee, tarvikkeet saa aina ostettua uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
ap kirjoittelee. samoin miestäni ahdistaa tavaramäärä täällä. ja kun katson ympärille, niin kyllähän täällä lähes kaikki on mun roudaamaa tavaraa tänne.. :<
just se, että ajattelen kaikesta, että joskus tarvin tätä...
Minulla on n. 30 paria erilaisia kenkiä, joista käytän eri vuodenaikoina noin 5 paria. Niitä on vaan tullut pikkuhiljaa, vaikka aina silloin tällöin laitan muutamat Uffille. Jotkut eivät vaan tunnu mukavilta jaloissa tai joku muu syy, miksi roikkuvat telineessäni.
Olen tänne aikaisemmin monta viestiä kirjoittanut, mutta en nyt jaksa edes yrittää niitä etsiä tai niitä lainata. Ihan aluksi tuohon edelliseen viestiin vastauksena, että itselläni on 4 paria kenkiä, joista yhdet alkavat olla jo loppuunkäytetty. Nämä riittävät hyvin.
Mutta sitten varsinaiseen asiaan. En yleensä katsele ohjelmia, joissa muiden kotia näkyy eli mitään sisustus, talonrakennus tai näitä Suomen kaunein koti-ohjelmia, joista muuten näin yhden pätkän tuo tuossa esitelty koti oli räikeä ja täynnä roinaa. Nyt kuitenkin olen katsellut Ensitreffit alttarilla-ohjelmaa, jossa on näkynyt myös koteja, joissa osallistujat ovat majailleet. Tämä olen nyt laukaissut itsessäni jonkinlaisen ahdistuksen. Nämä kodit kun ovat olleet pääpiirteissään hyvin siistejä ja jopa osin minimalistisia. Omani ei noita ole. Heräsinkin nyt aikaisin aamulla murehtimaan tätä. Mielelläni tekisin tälle jotain, mutta kun joudun asumaan sukulaiseni luona ja valtaosa tavaroista on sukulaiseni niin ei tälle paljoa voi tehdä. Siivoaminen ja muutkin hommat, jotka jäävät täysin vastuullani olisi myös niin paljon helpompi hoitaa, jos tavaraa olisi vähemmän. Kärsin myös mm. ahdistuksesta ja muusta vastaavasta ja voisin niin paljon paremmin siistissä ja puhtaassa kodissa. Kunpa edes yhden paikan saisi tyhjäksi.
Black friday-tarjouksista tein hankintoja. Harmittaa vaan kun olisi sittenkin pitänyt ostaa liinavaatteet toisessa värissä. Olen jo pessytkin ne, joten en vaihtaakaan. Joka tapauksessa lakanoita ja pyyhkeitä en nyt pitkään aikaan tarvitse ja tyynyliinoja ostan vielä pari mustaa kun löydän. Päätin myös pitkän pohdinnan jälkeen, että aterimista ostan jatkossa Careliaa tai jonkun toisen ison setin samaa sarjaa kun aika on siihen kypsä ja heitän vihdoin vanhat ja naarmuiset keskenään erilaiset pois. Tarvitsemani talvitakki, housut, hanskat ja alusvaatteet ovat vielä ostamatta, mutta haluan todellakin ryhtyä mahdollisimman pian ryhtyä siihen osittaiseen ostolakkoon eli ostaa vain ruokaa, ei edes herkkuja, perushygieniaa sekä tarpeen vaatiessa sukkia ja alusvaatteita. Samalla toivon myös laihtuvani ja säästäväni hammaslääkäriin, jota todella tarvitsen. Tietenkään tämä ei jo olemassaolevaan tavaran määrää paljoa vähennä tai kodin nykyistä kaaosta helpota. Se siisti ja puhdas, osin minimalistinen koti on ainakin omalla kohdallani muodostunut jo suureksi unelmaksikin. Valitettavasti siihen pääseminen ei kohdallani ole läheskään täysin pelkästään itsestäni kiinni. Haluan myös ostaa sellaista tavaraa, josta sitten oikeasti pidän ja jonka voin käyttää sitten ihan loppuun. Siksi nyt joidenkin ostaminen onkin niin vaikeaa.
Nyt alkaa kunnon hävitys lopuista ylimääräisistä, ensi talvena muutto torpalle 45 neliön kerrostaloasunnosta. Neliöt ei muutu, säilytystilat kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tänne aikaisemmin monta viestiä kirjoittanut, mutta en nyt jaksa edes yrittää niitä etsiä tai niitä lainata. Ihan aluksi tuohon edelliseen viestiin vastauksena, että itselläni on 4 paria kenkiä, joista yhdet alkavat olla jo loppuunkäytetty. Nämä riittävät hyvin.
Mutta sitten varsinaiseen asiaan. En yleensä katsele ohjelmia, joissa muiden kotia näkyy eli mitään sisustus, talonrakennus tai näitä Suomen kaunein koti-ohjelmia, joista muuten näin yhden pätkän tuo tuossa esitelty koti oli räikeä ja täynnä roinaa. Nyt kuitenkin olen katsellut Ensitreffit alttarilla-ohjelmaa, jossa on näkynyt myös koteja, joissa osallistujat ovat majailleet. Tämä olen nyt laukaissut itsessäni jonkinlaisen ahdistuksen. Nämä kodit kun ovat olleet pääpiirteissään hyvin siistejä ja jopa osin minimalistisia. Omani ei noita ole. Heräsinkin nyt aikaisin aamulla murehtimaan tätä. Mielelläni tekisin tälle jotain, mutta kun joudun asumaan sukulaiseni l
Lisäksi ärsyttää suunnattomasti kun maanantaina käytin todella paljon aikaa erilaisiin kotihommiin ja nyt koti näyttää jo siltä kun mitään ei olisi tehty. Sukulaiseni ei tietenkään huomannut, että olisin jotain tehnyt.
Kyllä, muistan, että olet useamman kommentin aiheesta jo kirjoittanut. Haluaisit muuttaa kotia, joka ei ole sinun. Haluaisit hävittää tavaroita, jotka eivät ole sinun. Ymmärrän, että turhauttaa ja tuntuu kurjalta, mutta valitettavasti et saa päättää toisen ihmisen omaisuudesta.
Voisitko jotenkin pehmeästi taivutella sukulaistasi ymmärtämään tuntojasi? Olisiko jokin keino päästä asumaan yksin haluamallasi tavalla?
Vaatteet käyty läpi! Kaikki muodottomaksi/rikkinäiseksi/muuten epäsopivat poistettu ja osan vaatteiden käyttötarkoitus päivitetty (edustusvaate -> kotivaate). Pari vaatetta meni muokkauspinoon ja niiden muokkaaminen on jo aloitettu. Tuntuu hyvältä kun kaapissa on vaan järkeviä vaatteita. Samalla laskin kaikkien kappalemäärät ja määrittelin että montako per vaatetyyppi saa olla. Jos niitä on nyt enemmän niin ok, en ala käyttökelpoista hävittämään. Mutta enempää en hommaa ennenkuin määrä tippuu alle kappalemäärän enkä osta yli sen. Tarvittaessa toki päivitän laskelmat jos siltä näyttää ettei normiarjessa kierto riitä, mutta uskon että tämä on hyvä näin.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä ongelma on se, että muutimme isompaan kotiin kuin missä olemme koskaan asuneet ja silti säilytystilaa on vähemmän kuin koskaan aiemmin. Meillä on pieni lapsi ja toinen tulossa ja tämä vaihe on todella kuormittava: yksi huone on täynnä kaikenlaista odotustila-tavaraa eli esikoiselta jo poistettua ja pienemmän syntymää odottelevia kuten turvakaukaloa, pinnasänkyä, vaatteita vaikka kuinka paljon yms yms. En saa näitä mitenkään kauniisti niin, että mun kauneutta ja estetiikkaa vaativa mieleni olisi tyytyväinen. Tekisi mieli heittää ihan kaikki roskiin. Olen niin kyllästynyt kun mikään kaappi ei ole ojossa. Yhtäkään lisäsäilytyshuonekalua ei tähän huusholliin kuitenkaan tule. Kyllä pian neljän ihmisen tavarat pitäisi mahtua 110 neliöön. Meillä ei ole tilaa ulkovaatteille, noille välivaihetavaroille (kuten esikoisen pieneksi hiljattain jääneet vaatteet, jotka tulevat tulokkaalle käyttöön ehkä joskus 3 vuoden kuluttua sekä lelut myös), takkeja on siellä täällä kun eteinen on säilytysjärjestelmältään jotain täydellisen surkuhupaisaa näin isossa asunnossa (esim. lapsen kamppeet ovat vessassa...) ja pyykit eivät mahdu kuivumaan mihinkään muualle telineessä kuin asuinhuonetiloissa. En kestä yhtään tällaista sekasortoa. Mikä avuksi? Varastohäkki on täynnä eli sitä ei voida nyt tässä hyödyntää. Muuten meillä on väljää ja siistiä mutta kun avaa minkä tahansa kaapin, iskee kauhu silmille.
En nyt täysin saa kiinni ongelmastasi.Teillä on siistiä ja väljää, mutta mielestäsi kauhea kaaos. Sitten toisaalta sanot, ettei ole tilaa ulkovaatteille, välivaihetavaroille, eikä kolmen vuoden päästä käyttöön tuleville lapsen tarvikkeille.
Haluat säilyttää ensimmäisen lapsen tarvikkeita, joita ehkä tarvitaan vasta kolmen vuoden päästä. Onko täysin välttämätöntä hillota esikoisen vaatteita noin pitkä aika?
Myönnät, että teillä on vähemmän kaappeja kuin edellisessä kodissa, mutta et halua niitä yhtään lisää. Vetoat siihen, että asuinneliöitä on 110. Mitä merkitystä pelkillä asuinneliöillä on? Teillähän voisi olla 600 neliötä, mutta jos tavaroille ei ole tarpeeksi kaappeja, niin sitten ei ole. Ei se asia neliöillä muutu, etenkään kun ongelma tuntuu olevan eniten pääsi sisällä. Et pysty nauttimaan siististä kodistasi, kun ajattelet jatkuvasti kaappien sisältöä.
Minusta sinulle sopisi se tuttu vertaus kaappien siivoamisesta jouluksi. Että jos et joulua kaapissa vietä, ei pitäisi haitata, jos siellä on vähän kaaosta. On vähän huolestuttavaa, että haluat heittää tulevan lapsen turvakaukalot ja muut tarvikkeet roskiin, koska ne eivät täytä esteettisen silmäsi vaatimuksia. Ei kai ne lapsen tultuakaan sinua voi miellyttää, jos eivät nytkään, vai miten? Sittenhän ne ainakin ovat esillä, eikä niitä pysty viemään varastoon, vaikka siellä olisikin tilaa.
Kuulostaa siltä, että haaveilet yksin asumisesta minimalistisessa kodissa, vaikka olet valinnut lapsiperhe-elämän. Minusta sinun kannattaisi hyväksyä se, että lasten takia tavaraa on enemmän kuin ehkä haluat, ja hankkia tarpeeksi säilytyskalusteita. Kun kerta itsekin tiedät, ettei eteisessä ole kunnollisia kaappeja, miksei niitä voi sinne laittaa, eikä pakkomielteisesti pitää kiinni ajatuksesta, että mitään kalusteita ei saa hankkia? Hieman on itsekeksittyä ongelmaa tuossa mukana.
Vuosien kuluessa olen hankkinut eroon kaikista kodin joulutavaroista, joita oli aikoinaan paljon. Nytkään niitä ei ole yhtään. Olen nyt katsellut kyllä Prismassa, että millaisia joulukoristeita on myynnissä, mutta yhtäkään niistä ei edes tehnyt mieli ostaa. Toki led-kynttilää olen miettinyt, mutta enpä taida sitäkään ostaa. Myös punertavaa lakanaa olen miettinyt, mutta kun ei tuollaista nyt keväällä tai kesällä halua käyttää, eikä kotona ole mitään muutakaan tuon väristä niin turha ja tarpeeton ostos tuokin olisi. Jo useamman vuoden kodin joulukoristelu on ollut minimalistista tyyliin yksi sähkökynttelikkö ikkunalaudalla. Tämä vuonna ei ole sitäkään. Tuonkin vein lopulta SER-kierrätykseen kun tuon valo oli niin kirkas, että kävi vaan pahasti silmiin. Tämä on oikeastaan hyvin vapauttavaa. Koti on mukavampi paikka joulunakin ilman turhaa sisustusroinaa joulukoristeina, eivätkä sitten valtaosaa vuodesta vie turhaan säilytystilaa laatikossa.
Uskaltaakohan kysyäään, että missä oli hyviä tarjouksia pyyhkeistä ja lakanoista? Mun olisi pakko ostaa joitakin, korvaamaan vanhoja rikkinäisiksi asti käytettyjä.