Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20764)

Vierailija
13761/20764 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutosta jo 4 vuotta ja edelleen varastossa on ne laatikot mitkä sinne silloin vietiin. Ahdistaa jo pelkkä ajatus koko varaston läpikäymisestä, olisi pitänyt hankkiutua tavaroista eroon jo aiemmin eikä roudata niitä varastoon pölyttymään. Eli vinkkejä häkkivaraston tyhjennykseen? Miten saada se yhdessä päivässä tehtyä? Pelkään että levitän tavarat käytävälle ja 90% menee kuitenkin takaisin sinne varastoon kun en raaski luopua vaikka järki sanoo että ei tarvii.

Jos et ole tavaraa kaivannut 4 vuoteen, niin varmaan kaiken voi laittaa eteenpäin katsomatta sisältöön. Mutta koska jonkun pitäisi katsoa kuitenkin tavarat läpi, jotta kaikki menisivät asianmukaiseen jatkokäsittelyyn, niin jos vain saat jonkun ystävän auttamaan tässä, tai sitten palkkaat jonkun. Jos tosiaan et pysty itse tätä tekemään. Jos kotikin on täynnä tavaraa, niin ulkopuolinen apu olisi varmaan tarpeen tässä vaiheessa. 

Vierailija
13762/20764 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelen, jos olen tätä jo joskus aikaisemmin täällä kysymys. Kysyn kuitenkin mielipiteitä sopivasta ruokailuvälineiden, lakanoiden, pyyhkeiden ja kattiloiden määrästä kun asunnossa asuu kaksi ihmistä. Luulen, että tarvitsen vielä yhden pussilakanasetin ja yhden kylpypyyhkeen. Mitään hienoa tai kalliita en ajatellut kuitenkaan ostaa, vaan ihan Prismasta tai Citymarketista ostaa. Millainen kylpypyyhe kannattaa ylipäätään ostaa? Haluamani lakanat ovat kalliita, mutta usein tarjouksessa. Nyt eivät sitten tietenkään ole tarjouksessa, mutta ehkä viimeistään Black fridayssä ovat taas tarjouksessa. 

Kahdet uudet housut ja talvikäsineet toki tarvitsen, mutta kun en jaksa koskaan mennä housuja kauppaan kokeilemaan. Outoa sinällään, että kun katselin takkia näihin keleihin niin kovin ohutta takkia oli tarjolla kalliiseen hintaan ja vanha jo vähän kärsinyt mm. selvästi liian kuumassa pesemäni takki vaikutti yhä noita paksu

No lakanoiden määrä, tosi minimalistilla on vain yhdet, sitten semi minimalistilla on 2, mutta näkisin että kolmet kappaleet per nukkuja on perusteltu kohtuullinen määrä. Minulla on yksi kylpypyyhe aina käytössä, on hamam, niin kuivuu nopeasti, sitten on yksi ns. salipyyhe/reissupyyhe eli on aina pakattuna (on myös hamam)  ja yksi pyyhe tukanvärjäystä varten.

Ruokavälineistä sen verran, että jos pesette koneessa niin kannattaa olla välineitä sen verran, että astianpesukoneen käyttäminen on järkevää. Kun asuimme kahdestaan miehen kanssa, niin pesimme paljon käsin, viikonloppuisin sitten saimme ehkä pienen koneellisen täyteen. Nyt 4 hengen  perheenä  saamme kapeamman koneen täyteen päivässä tai kahdessa, ja se riittää meille. 

Kattiloiden määrä riippuu myös kuinka paljon tekee ruokaa, itse ehkä lähtisin ajatuksesta, että yksi isompi kattila keittoja varten ja sitten pienempi, jossa saa lisukkeet, kuten perunan tai riisin keitettyä. Voittehan aina kokeilla jollain tietyllä määrällä tavaroita, loput laitatte jonnekin kaappiin laatikossa tms, ja sitten kokeilette jonkun tietyn ajan, että pärjäättekö vähemmällä. Jos pärjäätte vaikka 3kk ajan niin sitten voi luopua ylimääräisistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13763/20764 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva aloittaa joulusiivous ja tavaroiden karsinta jo ajoissa, mut viikonloput on menny viime viikkoina väsymyksen ja erilaisten flunssien parissa. Huoh! No ehkä ensi viikonloppuna sitten! Tai ainakin yksi aktiivinen ilta tällä viikolla.

Pienemmällä lapsella tuntuu olevan paljon toiveita joulupukille, mut iso lapsi totesi, että hänellä on paljon kaikkea turhaa. Kumpaakaa ei kiinnosta, tulevatko tavarat uusina vai käytettyinä. Molemmat myös nykyisin hyviä luopumaan - tosin itsellä ei ole ollut tarmoa ja aikaa raivaukseen.

Iloista viikkoa kaikille!

Vierailija
13764/20764 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva aloittaa joulusiivous ja tavaroiden karsinta jo ajoissa, mut viikonloput on menny viime viikkoina väsymyksen ja erilaisten flunssien parissa. Huoh! No ehkä ensi viikonloppuna sitten! Tai ainakin yksi aktiivinen ilta tällä viikolla.

Pienemmällä lapsella tuntuu olevan paljon toiveita joulupukille, mut iso lapsi totesi, että hänellä on paljon kaikkea turhaa. Kumpaakaa ei kiinnosta, tulevatko tavarat uusina vai käytettyinä. Molemmat myös nykyisin hyviä luopumaan - tosin itsellä ei ole ollut tarmoa ja aikaa raivaukseen.

Iloista viikkoa kaikille!

niinhän ne flunssat ja kaamos verottaa jaksamista. Yksi vaihtoehto on tehdä nakkilista itselleen ja valita arki-iltaisinkin joku homma, mikä vie ehkä max tunnin niin ei jää viikonlopulle liikaa paineita vain aikaa lepoonkin hyvällä omallatunnolla.

Vierailija
13765/20764 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaavaillut itselleni en osta mitään vuotta. Vielä pitää säännöt viilata, mutta käytännössä hupiostelu kiellettyä. Jos jotain ihan välttämättä tarvitsee eikä vaihtoehtoa ole niin ostetaan, mutta ei muuten. Ajattelin aloittaa sen hetimmiten vaikka vuoden vaihteeseen on vielä aikaa.

Aion samalla myös keskittyä seuraavan vuoden (aloitan siis samantien, mutta voimassa myös 2024 niinkuin ylempi) karsimiseen. Kaapit kaikenlaista täynnä, tuplakappaleita on varmasti ja tavaraa mitä ei ole käytetty vuosiin. Niitä sitten myyntiin, lahjoitukseen, kierrätykseen tai roskiin. En ole esimerkiksi vuosiin papereitani käynyt läpi, siellä on varmasti paljon, mitä heittää roskiin. Ehkä sitä löytäisi samalla kuulokkeet, jotka on olleet yli kuukauden hukassa. Ne on siis varmasti täällä jossain, en vain tiedä missä. 110 neliöön menee äkkiä monenlaista hukkaan

Kuulokkeista tuli mieleen että melkein sorruin bf-tarjoukseen. Tuli halvalla kuulokkeet vastaan, mutta tovin mietittyäni totesin että mulla on kyllä toimivat kuulokkeet kunhan ne löydän. Sinne jäi uudet kuulokkeet, olo kuin voittajalla!

Vierailija
13766/20764 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hävitätte mahdollisen tietoturvariskin sisältävät tavarat, kuten vanhat puhelimet ja tietokoneet?

Mulla on seissyt hyvin vähällä käytöllä vanhempi PC tietokone kuvaputkinäytöllä jo vuodesta 2009, kun ei raaski toimivaa konetta romuttaakaan, ja se sisältää tietysti kiintolevyllä kaikenlaista informaatiota, joka tosin on jo varmuuskopioitu uudemmille koneille ja muistitikuille, mutta ei ole vaan jaksanut tyhjentää sitä vanhan koneen kiintolevyä vieläkään.

Yhden läppärin hajonnut kiintolevy on vielä kanssa tallessa, itse läppäri meni jo ser jätteisiin, irrotin juuri tietoturvasyistä sen kiintolevyn irti ensin. Kiintolevy on ilmeisesti jotain lasimaista materiaalia, ja esim. vasaralla rikki lyöminen ainakin kuoret irrotettuna saattaisi johtaa terävien sirpaleiden lentämiseen vaikkapa silmään.

Hajonneita MicroSD muistikorttejakin alkaa näköjään kasaantua, pitäisi varmaan pihdeilä tms. särkeä ne lukukelvottomaksi ennen roskiinheittoa.

Vierailija
13767/20764 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavarapaljoudesta pääsee helposti eroon muuttamalla. Mieluummin niin että jättää hamsterin vanhaan tavaroita pursuavaan kotiin. Muuttaminen uuteen täysin tyhjään asuntoon ilman matkalaukkuja vastaa useamman vuoden terapiakäyntejä.

Vierailija
13768/20764 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululahjoiksi ostat kirjoja Huuto.netistä tai Tori.fiistä. 

Ja laitat omat romppeesi myyntiin tai viet kierrätykseen, romut roskikseen.

Vierailija
13769/20764 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hävitätte mahdollisen tietoturvariskin sisältävät tavarat, kuten vanhat puhelimet ja tietokoneet?

Mulla on seissyt hyvin vähällä käytöllä vanhempi PC tietokone kuvaputkinäytöllä jo vuodesta 2009, kun ei raaski toimivaa konetta romuttaakaan, ja se sisältää tietysti kiintolevyllä kaikenlaista informaatiota, joka tosin on jo varmuuskopioitu uudemmille koneille ja muistitikuille, mutta ei ole vaan jaksanut tyhjentää sitä vanhan koneen kiintolevyä vieläkään.

Yhden läppärin hajonnut kiintolevy on vielä kanssa tallessa, itse läppäri meni jo ser jätteisiin, irrotin juuri tietoturvasyistä sen kiintolevyn irti ensin. Kiintolevy on ilmeisesti jotain lasimaista materiaalia, ja esim. vasaralla rikki lyöminen ainakin kuoret irrotettuna saattaisi johtaa terävien sirpaleiden lentämiseen vaikkapa silmään.

Hajonneita MicroSD muistikorttejakin alkaa näköjään kasaantua, pitäisi varmaan pihdeilä tms. särkeä ne lukukelvottom

Vasaralla voi hajottaa. Jos levy on sellainen, että sirpaleita saattaisi irrota niin kastele talouspaperia ja pistä pari kierrosta ympärille. Pitää sirpaleet paikoillaan. Toinen vaihtoehto on pahvista teipata kotelo ympärille jonka läpi mäiskii. Laitteet pystyy nollata asetuksista jos ne saa vielä päälle.

Vierailija
13770/20764 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"TOISEN ROMU ON TOISEN AARRE"

ROSKA ON ROSKA, ei se siitä aarteiksi muutu.

Vierailija
13771/20764 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanoiden ja pyyhkeiden ym. käyttötavaroiden määrää tärkeämpää on minusta se, että kaikelle on paikkansa ja mieluiten poissa silmistä.

Esim. itse teen sesongein lahjaksi erilaisia leivonnaisia, joihin keräilen vanhoja ja persoonallisia kakkuvuokia, piparimuotteja ym. Mulla on näille oma iso hyllypaikkansa keittiössä. Pidän niistä myös vain mieluiset ja muut annan eteenpäin. Katson, että niin kauan kuin tila kaapissa löytyy, kämppä pysyy siistinä.

Eli joku 10 pyyhettä on tietysti aika paljon, mutta esim. 4-5 per naama ei ole kovin outoa mielestäni, itse vaihdan pyyhettä todella usein ja liinavaatteille on se oma komero johon mahtuvat ihan vaivatta. Nyt muutamme pari neliötä pienempään asuntoon, ja olemme miehen kanssa erikseen panostaneet sisustukseen niin että säilytystilaa löytyy oikeissa kohdissa, pyrkimällä minimoimaan avohyllyt ja tavaran kertymisen huonekalujen päälle.

Vierailija
13772/20764 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden ja pyyhkeiden ym. käyttötavaroiden määrää tärkeämpää on minusta se, että kaikelle on paikkansa ja mieluiten poissa silmistä.

Esim. itse teen sesongein lahjaksi erilaisia leivonnaisia, joihin keräilen vanhoja ja persoonallisia kakkuvuokia, piparimuotteja ym. Mulla on näille oma iso hyllypaikkansa keittiössä. Pidän niistä myös vain mieluiset ja muut annan eteenpäin. Katson, että niin kauan kuin tila kaapissa löytyy, kämppä pysyy siistinä.

Eli joku 10 pyyhettä on tietysti aika paljon, mutta esim. 4-5 per naama ei ole kovin outoa mielestäni, itse vaihdan pyyhettä todella usein ja liinavaatteille on se oma komero johon mahtuvat ihan vaivatta. Nyt muutamme pari neliötä pienempään asuntoon, ja olemme miehen kanssa erikseen panostaneet sisustukseen niin että säilytystilaa löytyy oikeissa kohdissa, pyrkimällä minimoimaan avohyllyt ja tavaran kertymisen huonekalujen päälle.

Itse tehty leivonnainen, ihana lahja. <3

Vierailija
13773/20764 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavarapaljoudesta pääsee helposti eroon muuttamalla. Mieluummin niin että jättää hamsterin vanhaan tavaroita pursuavaan kotiin. Muuttaminen uuteen täysin tyhjään asuntoon ilman matkalaukkuja vastaa useamman vuoden terapiakäyntejä.

No tämä menee jo sarjaan jenkkien hoarder -ohjelmat, on useita erillisiä romuvarastoja vuokrattuna ja puoliso on jo muuttanut toiseen asuntoon kun ei mahdu sen hamsterin tavaroiden sekaan. Ja toisaalta myös kun miettii, että jättää toisen yksin ongelmiensa kanssa, vaikka on ihan selvää että sillä on hoitoa vaativa sairaus.

Vierailija
13774/20764 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt pari kertaa Seiffi-palvelua. Melko helpo ja halpa tapa, vaikka hiukan maksaakin. https://seiffi.fi/

Vierailija
13775/20764 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen (tai mies on) hajottanut vanhat puhelimet yms ihan fyysisesti, vanha tietokone hajotettiin kiintolevy ihan silppuamalla. 

Vierailija
13776/20764 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Houkuttaisi konmarin oppien mukaan ottaa kategoria kerrallaan. Onko täällä kokemuksia vastaavasta karsinnasta? Onko siinä järkeä? Ajatuksena vaan houkutteleva hoitaa kategoria kerralla kuten paperit, kodintekstiilit yms...

Vierailija
13777/20764 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajonneita MicroSD muistikorttejakin alkaa näköjään kasaantua, pitä

Itse olen porannut kiintolevyt reikiä täyteen ja laittanut poltettaviin jätteisiin vielä kaiken varalta sen jälkeen. kannettaviin en ole vielä koskenut kun en ole viitsinyt tutkia missä ne kiintolevyt niissä on.

Vierailija
13778/20764 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin harkitsen aloittavani älä osta mitään-vuoden vuoden 2024 alusta. Nyt kuitenkin sitä ennen tarvitsen talvitakin, käsineet ja housut. Tänään on vielä tarjouksia pyyhkeistä ja lakanoista. Pitää nyt nopeasti miettiä, että tarvitsenko uusia noita ja sitten lopettaa näiden ostaminen kunnes kaikki vanhat on käytetty loppuun. Sama pitäisi tehdä ruokailuvälineiden kanssa. Uusia astioita en tarvitse. Jos nyt päätän tuon aloittaa, jota siis todella toivon jää tuon ulkopuolelle tietysti ruoka ja perushygienia sekä tietysti muut välttämättömät menot. Liian paljon sitä rahaa välttämättömään myös kuluu. Myös alusvaatteita ja sukkia pitää tarpeen vaatiessa voida ostaa. Nämä kun kuluvat hyvinkin nopeasti ja näitä pitää oikeasti olla paljon, että pelkästään noiden takia ei tarvitse pyykkiä pestä ja voi vaihtaa aina kun haluaa. Kun ruoasta jättää herkut ostamatta niin varmasti säästää ja toivottavasti ei lihoa. Voi kun pystyisin tähän.

Vierailija
13779/20764 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen (tai mies on) hajottanut vanhat puhelimet yms ihan fyysisesti, vanha tietokone hajotettiin kiintolevy ihan silppuamalla. 

Itse poraan kiintolevyn täyteen reikiä poralla. Tutun tietoturva-asiantuntijan vinkki. 

Vierailija
13780/20764 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin harkitsen aloittavani älä osta mitään-vuoden vuoden 2024 alusta. Nyt kuitenkin sitä ennen tarvitsen talvitakin, käsineet ja housut. Tänään on vielä tarjouksia pyyhkeistä ja lakanoista. Pitää nyt nopeasti miettiä, että tarvitsenko uusia noita ja sitten lopettaa näiden ostaminen kunnes kaikki vanhat on käytetty loppuun. Sama pitäisi tehdä ruokailuvälineiden kanssa. Uusia astioita en tarvitse. Jos nyt päätän tuon aloittaa, jota siis todella toivon jää tuon ulkopuolelle tietysti ruoka ja perushygienia sekä tietysti muut välttämättömät menot. Liian paljon sitä rahaa välttämättömään myös kuluu. Myös alusvaatteita ja sukkia pitää tarpeen vaatiessa voida ostaa. Nämä kun kuluvat hyvinkin nopeasti ja näitä pitää oikeasti olla paljon, että pelkästään noiden takia ei tarvitse pyykkiä pestä ja voi vaihtaa aina kun haluaa. Kun ruoasta jättää herkut ostamatta niin varmasti säästää ja toivottavasti ei lihoa. Voi kun pystyisin täh

Omissa en osta mitään säännöissä on sallittua korvata tuote, joka on hajonnut ja sitä tarvitsee ja mitään muuta ei voi käyttää korvikkeena. Mutta nimeomaan niin että yksi sisään, yksi ulos. Huvikseen tai "tarpeeseen" en siis osta. Kuten jos lakana menee hajalle niin en osta kun kaapissa on vielä ainakin kolmet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi