Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20766)

Vierailija
13681/20766 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä ystävälläni tupa täynnä tavaraa jonka kokee rasitteeksi, ei jaksa käydä läpi. Olemme tarjonneet apua kaaoksen selvittelyssä, mutta ei sitä huoli. Valittaa ja valittaa vaan, ei sitä valitusta jaksa kuunnella.

Vierailija
13682/20766 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä ystävälläni tupa täynnä tavaraa jonka kokee rasitteeksi, ei jaksa itse käydä läpi. Olemme tarjonneet apua ja tukea, mutta ei ota sitä vastaan. Valittaa ja valittaa vaan, ei sitä valitusta jaksa kuunnella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13683/20766 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun luovut tavaroistasi: kierrätykseen, kirpparille, roskiin niin mitään et tule kaipaamaan, et hetken päästä edes muista niitä. Ja sinun on helpompi hengittää. Kokemusta on.

Sori, että joudun taas kommentoimaan, että sellaista ohjetta ei ole, että se sopisi kaikille ihmisille ja tämä edellinen kuuluu niihin. Kokemusta on. 

Vierailija
13684/20766 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lehteen ilmoitus että annetaan pois kaikki. Se helpottaa oloa usko pois.

Vierailija
13685/20766 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun yksi samassa rapussa asunut oli muuttamassa pois laittoi rappuun oikeasti tuota tyyliä olevan ilmoituksen, jossa kertoi antavansa osan tavaroistaan pois ja niitä sai mennä katsomaan asuntoon kunhan ilmoitti ensin. Kenellekään kelpaamattomat tavarat aikoi sitten viedä kaatopaikalle. En tiedä tästä enempää, sillä itseäni eivät nämä rojut kiinnostaneet.

Vierailija
13686/20766 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä edeltää kuitenkin se prosessi, että käyt läpi mitä tavaroita on säilytettävä ja minkä voi antaa pois.

Vierailija
13687/20766 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee todellakin hermot tähän tavarapaljouteen kun toinen asunnossa asuva ei suostu ymmärtämään tilannetta. Pari lommoista ja naarmuista mukia ja yhden kaikin tavoin kärsineen uunikulhon, jota ei enää saanut millään edes kunnolla puhtaaksi olen tässä viime päivinä sentään onnistunut heittämään pois sekä toki myös käymään vähän vanhoja papereita taas läpi.

Vierailija
13688/20766 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan muu edes yrittänyt luetteloida kaikkia tavaroitaan johonkin tekstitiedostoon tms.? Toki nopeasti käytettäviä kulutustavaroita, kuten saippuat ja hammastahnat ei kannata luetteloida, mutta kestävämmät tavarat.

Itse tein tällaisen luettelon 2000-luvun alussa, toki silloisella n. 25 vuotiaalla minulla ei vielä kovin paljon roinaa ollutkaan, joten se oli kohtuudella tehtävissä ja olen ajan saatossa muokkaillut, täydentänyt ja poistanut poistuneita tavaroita ko. listasta. Ei se ehkä siltikään ole pysynyt ihan 100% ajantasalla, ainakin kodin tekstiileistä, vaatteista, tms. epäilen että ei ole tullut pysyttyä ihan ajantasalla.

Saman kategoria tavaroita, joita on enemmälti, olen tehnyt oman listansa, kuten esim. cd-, dvd-, blu-ray levyistä sekä konsolien peleistä.

Esim. laitteiden osalta tiedostossa on hankintapäivämäärä- ja paikka, hinta, sarja- / valmistenumero, täydellinen merkki- ja mallimerkintä sekä takuukuitin olinpaikka. Lisäksi jos ko. laitteella alkaa olemaan jotain ongelmia, teen sille oman tiedoston ja kirjaan häiriöt, korjaukset, jne. siihen ylös.

Kuviakin on joistain tavaroista tullut otetuksi, mutta ei varmasti läheskään kaikista. Arvokkaimmat ja mielenkiintoisimmat ainakin on tullut myös kuvatuksi.

Näin ainakin jos ei muista, olikos mulla jotain harvoin käytettävää tavaraa vielä jäljellä, jos sitä ei heti löydä, niin voi etsiä tästä tiedostosta, ja sitten on vaan se etsimisen vaiva :P Joo, pitäisi varmaan lisätä myös joku olinpaikka näille, mutta eihän ne kuitenkaan sitten pysy siellä...

Vierailija
13689/20766 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan muu edes yrittänyt luetteloida kaikkia tavaroitaan johonkin tekstitiedostoon tms.? Toki nopeasti käytettäviä kulutustavaroita, kuten saippuat ja hammastahnat ei kannata luetteloida, mutta kestävämmät tavarat.

Itse tein tällaisen luettelon 2000-luvun alussa, toki silloisella n. 25 vuotiaalla minulla ei vielä kovin paljon roinaa ollutkaan, joten se oli kohtuudella tehtävissä ja olen ajan saatossa muokkaillut, täydentänyt ja poistanut poistuneita tavaroita ko. listasta. Ei se ehkä siltikään ole pysynyt ihan 100% ajantasalla, ainakin kodin tekstiileistä, vaatteista, tms. epäilen että ei ole tullut pysyttyä ihan ajantasalla.

Saman kategoria tavaroita, joita on enemmälti, olen tehnyt oman listansa, kuten esim. cd-, dvd-, blu-ray levyistä sekä konsolien peleistä.

Esim. laitteiden osalta tiedostossa on hankintapäivämäärä- ja paikka, hinta, sarja- / valmistenumero, täydellinen merkki- ja mallimerkintä sekä takuukuitin olinpaikka. Lisäksi jos ko. laitteella alkaa olemaan jotain ongelmia, teen sille oman tiedoston ja kirjaan häiriöt, korjaukset, jne. siihen ylös.

Kuviakin on joistain tavaroista tullut otetuksi, mutta ei varmasti läheskään kaikista. Arvokkaimmat ja mielenkiintoisimmat ainakin on tullut myös kuvatuksi.

Näin ainakin jos ei muista, olikos mulla jotain harvoin käytettävää tavaraa vielä jäljellä, jos sitä ei heti löydä, niin voi etsiä tästä tiedostosta, ja sitten on vaan se etsimisen vaiva :P Joo, pitäisi varmaan lisätä myös joku olinpaikka näille, mutta eihän ne kuitenkaan sitten pysy siellä...

Tuohon kaikkien tavaroiden listaamiseen liittyy varmaan ihan harrastuksen ilosta listaamista, joten en ihan pysty vastaamaan aiheeseen, mutta jotain omia ajatuksia heräsi silti. Pyrin itse (varmaan konmarista vaikuttuneena) siihen, että tietyn lajin tavarat löytyisivät kaikki samasta paikasta. Näin en tarvitse listaa niistä, koska löydän ne kyllä muutenkin kun avaan vain oikean kaapin tai laatikon. Jos taas olen varastoinut tavaraa johonkin, missä siihen ei helposti pääse käsiksi, saatan tehdä muistilistan näistä. Yhdessä ahtaammassa asunnossa säilytettiin paljon tavaraa laatikoissa sängyn alla, joten numeroin laatikot ja teippasin makkarin vaatekaapin oven sisäpuoleen listan, mitä numeroiduissa laatikoissa suunnilleen oli.

Lasten ulkovaatteet ja asusteet taas kirjoitan tarkasti ylös puhelimen muistilistaan. Ostan suurimman osan niistä käytettynä tai bongaan alennuksista, joten joudun ennakoimaan paljon ja usean lapsen vaatepyörityksestä on paljon helpompi pysyä perillä, kun voi kesken kirppishulinaa tai illalla nukkumaanmennessä tarkistaa, oliko tuote tarpeellinen tai mitkä kengät lapselle pitikään kaivaa seuraavaksi laatikosta.

Lasten ulkovaatelistaan merkitsen vaatteen koon, värin/kuvion ja jos on jotain erityistä huomioitavaa. Kenkälistaan merkitsen myös sisämitan ja samasta tiedostosta löytyvät myös lasten jalkojen mitat.

Ostoksilla sitten aina mittanauha taskussa, niin välttyy hutiostoksilta 😊

Silloin tällöin teen itselleni listaa myös esim omista kausivaatteista, jotta tiedän mitä bongailla itselleni väärän kauden aikana tai mitä olla ostamatta.

Ylipäätään pyrin siihen, että tavara olisi niin helposti hallittavissa ettei sitä tarvitsisi listata, mutta toisinaan se on tosiaan meille hyvin tärkeää, ettei kertyisi niitä miljoonaa saman kokoista takkia tai kenkäparia 😁

Vierailija
13690/20766 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun näkökulmasta ja juurikin ihmisenä, jonka tavoitteena tai ainakin haaveena, jota muista ihmisistä johtuen ei ole mahdollista saavuttaa on osittainen minimalismi ja ennenkaikkea siisti ja puhdas koti tämä Aarrepaja-ohjelma on alkanut ärsyttämään oikein kunnolla. Aivan käsittämätöntä tavaraa, jota ei olisi pitänyt koskaan edes hankkia tuodaan kunnostettavaksi, vaikka ehkä parasta olisi vaan hankkiutua koko tavarasta eroon. Toisaalta juurikin tuo tunteiden siirtäminen ja kiihtyminen tavaraan esim. vaikeiden ihmissuhteiden tai sosiaalisten kontaktien mahdottomuuden vuoksi on kai yksi suurimmista syistä, miksi tavarasta ei haluta tai pystytä hankkiutua eroon. Kuitenkin monesti se, että pääsee jostakin hankalasta tavarasta vihdoin eroon on oikeasti henkisestikin hyvinkin vapauttavaa ja ahdistusta poistavaa.

Vierailija
13691/20766 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 5lasta ja aika hyvä lista päässä mitä on ja mitä joku tarttee, tänään kävin Prismassa ja oli todella hyvät alet vähän kaikista lasten jutuista niin hyvin pelasi muisti keltä puuttuu ja mitä, nyt saaolla tyytyväinen kun säästin pitkän pennin🙂Meillä on iso lämmin varasto missä säilön käyttöä odottavat ja ne on sinne selkeästi sijoitettu niin se helpottaa heti.

Vierailija
13692/20766 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän keskustelun näkökulmasta ja juurikin ihmisenä, jonka tavoitteena tai ainakin haaveena, jota muista ihmisistä johtuen ei ole mahdollista saavuttaa on osittainen minimalismi ja ennenkaikkea siisti ja puhdas koti tämä Aarrepaja-ohjelma on alkanut ärsyttämään oikein kunnolla. Aivan käsittämätöntä tavaraa, jota ei olisi pitänyt koskaan edes hankkia tuodaan kunnostettavaksi, vaikka ehkä parasta olisi vaan hankkiutua koko tavarasta eroon. Toisaalta juurikin tuo tunteiden siirtäminen ja kiihtyminen tavaraan esim. vaikeiden ihmissuhteiden tai sosiaalisten kontaktien mahdottomuuden vuoksi on kai yksi suurimmista syistä, miksi tavarasta ei haluta tai pystytä hankkiutua eroon. Kuitenkin monesti se, että pääsee jostakin hankalasta tavarasta vihdoin eroon on oikeasti henkisestikin hyvinkin vapauttavaa ja ahdistusta poistavaa.

Toivottavasti tässä keskustelussa kun asiaa on alunperinkin tarkasteltu eri näkökulmasta näkemystäni ymmärretään paremmin. Sitä, mitä yritin sanoa ei ymmärretty tuossa Aarrepaja-keskustelussa. Tuolla näkökulma kun on se, että on jo kulttuuriperinnönkin kannalta hienoa, kuinka vanhat turhat roskakuntoiset pahimmillaan vuosikausia käyttämättömänä varastoissa olleet tilaa vievät ja suuren tunnelatauksen sisältävät tavarat kunnostetaan suuria resursseja käyttäen, vaikka nuokin resurssit voisi käyttää johonkin oikeasti järkevään ja tärkeään. En selvästi ole sitä kohderyhmää, jolle Aarrepaja-ohjelma on suunnattu, enkä sitä ymmärrä. Toisaalta en ymmärrä jotain antiikkia tai vintageakaan. Sehän on oikeasti varsin usein vain vanhaa ja käytettyä ylihintaista tavaraa hienolla nimellä. Joo, yhtään tuollaista tavaraa en itse ole hankkimassa, enkä vanhoja roskiin kuuluvia tavaroitani ties minkä nimessä ole suurilla resursseilla kunnostamassa tai entisöimässä. Toisaalta läheskään jokaisen poisheittämäni tavaran tilalle en myöskään ole uutta turhaa hankkimassa, koska oikeasti tavoittelen sitä osittaista minimalismia ja toivon sen vielä joskus olevan mahdollista.

Vierailija
13693/20766 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 5lasta ja aika hyvä lista päässä mitä on ja mitä joku tarttee, tänään kävin Prismassa ja oli todella hyvät alet vähän kaikista lasten jutuista niin hyvin pelasi muisti keltä puuttuu ja mitä, nyt saaolla tyytyväinen kun säästin pitkän pennin🙂Meillä on iso lämmin varasto missä säilön käyttöä odottavat ja ne on sinne selkeästi sijoitettu niin se helpottaa heti.

Oispa mullakin aina hyvä lista päässä 😁 ei pysy muistissa ei, joskus en edes muista että oon ostanut vaikka itselleni uuden talvitakin edellisenä keväänä ja iloisesti yllätyn sitten syksyllä talvikamoja esiin kaivaessa. Yritä sitten kaikkia niitä lasten vaatekappaleita muistaa. Aika paljon on tällä hetkellä kuormitusta muilla elämänalueilla, joten listat pelastavat paljon 😊

Tietty olen myös aika tarkka ostosten kanssa, prismasta löytyy yhdelle lapselle sopivat hanskat ( jos niistä on kokoja jäljellä), toiselle pitää ostaa hanskat ja kypärälakki toisesta liikkeestä, meidän lapsille toimivaksi todettuja kenkämerkkejä ei löydy ollenkaan ja niin edelleen. Haalarit ja takit nyt sentäs saattas löytyä, mutta niistä tietyistä on sen verran harvoin todella hyviä tarjouksia, että yleensä ostan muualta. Että poukkoillaan sitten. Valinta toki sekin ettei tyydy kompromisseihin, tai sitten meillä vaan on erityisen palelevat ja tuntoherkät lapset, että on tarkkaa että vaate on just oikeanlainen.

Vierailija
13694/20766 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tässä keskustelussa kun asiaa on alunperinkin tarkasteltu eri näkökulmasta näkemystäni ymmärretään paremmin. Sitä, mitä yritin sanoa ei ymmärretty tuossa Aarrepaja-keskustelussa. Tuolla näkökulma kun on se, että on jo kulttuuriperinnönkin kannalta hienoa, kuinka vanhat turhat roskakuntoiset pahimmillaan vuosikausia käyttämättömänä varastoissa olleet tilaa vievät ja suuren tunnelatauksen sisältävät tavarat kunnostetaan suuria resursseja käyttäen, vaikka nuokin resurssit voisi käyttää johonkin oikeasti järkevään ja tärkeään. En selvästi ole sitä kohderyhmää, jolle Aarrepaja-ohjelma .....a.

En tunne Aarrepaja-ohjelmaa, mutta luultavasti ymmärsin ajatuksesi, ainakin osittain. En itsekään ole vanhojen tavaroiden ystävä, vaikka saatan ihailla retrokalusteilla sisustettuja koteja. Joskus olen niistä ottanut sisustusvinkkejä ja hommannut käytetyn huonekalun tms, mutta jotenkin ne aina päätyvät minulta uudelleen kiertoon. Ne eivät tunnu sopivan kotiini ja alkavat"hiertää" jossain vaiheessa

Olenbtosi epäkäytännöllinen ihminen eikä vanhan kunnostus minulta luonnistu. Tv-ohjelmissa harvoin otetaan puheeksi sitä miten paljon aikaa ja rahaa kunnostus ja käsityö voi viedä. Maalit, pensselit, hiomapaperit, hiomakoneet jne eivät tosiaan ole ilmaisia, eivät myöskään tekstiilityön vaatimat tarvikkeet. Aika kamalaa ylihintaa otetaan rautakaupassa! Minulla on kaunis koti, vaikka kalusteet on ostettu noista parjatuista halvemman hintaluokan kalustemyymälöistä.

Vierailija
13695/20766 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut nykyisessä kodissa reilu vuoden.

Joka kk käyn jonkun kohdan kotoa läpi ja kierros lähtee uudestaan puolen vuoden välein.

Olin miesystävän kanssa käynyt hänen kotia jo läpi ennen minun tänne muuttoa, yhdessä.

Mies on ollut ihan innoissaan, luki jopa konmarin.

Tavaraa on lähtenyt kiitettävästi, vielä on miehen komerointa täynnä, jotka ovat hänen omaisuuttaan ja ovet pysyvät kiinni.

Mutta jutun juuri. 2 kk ei ole täältä lähtenyt mitään kirppislaatikkoon. Täällä ei olla valmiina, eikä tarvitsekaan, mutta olen aivan innoissani tästä

Vierailija
13696/20766 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräällä ystävälläni tupa täynnä tavaraa jonka kokee rasitteeksi, ei jaksa itse käydä läpi. Olemme tarjonneet apua ja tukea, mutta ei ota sitä vastaan. Valittaa ja valittaa vaan, ei sitä valitusta jaksa kuunnella.

Kokemuksesta voin sanoa että se pitää itse selvittää, kukaan muu ei voi sitä tehdä toisen puolesta. Ihmiset arvostavat eri asioita ja vanha viisaus "yhden roska on toisen aarre" pitää paikkansa. Voit auttaa vain antamalla vinkkejä miten siivota tai mihin hävittää tavarat. Hänen puolestaan et voi mennä heittämään mitään pois tai siivoamaan pyytämättä. Kannustaminen ja positiivisuus, sitä hän tarvitsee. Ei pilkkaamista, nauramista, halveksuntaa tai selkään puukottamista.

Urakan pilkkominen pienempiin, jopa hyvin pieniin osiin eli vaikka yksi lehtipino tai yksi laatikko, yleensä auttaa. Kannusta miettimään rahaa jonka saa myymällä osan tavaroista.

Vierailija
13697/20766 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tässä keskustelussa kun asiaa on alunperinkin tarkasteltu eri näkökulmasta näkemystäni ymmärretään paremmin. Sitä, mitä yritin sanoa ei ymmärretty tuossa Aarrepaja-keskustelussa. Tuolla näkökulma kun on se, että on jo kulttuuriperinnönkin kannalta hienoa, kuinka vanhat turhat roskakuntoiset pahimmillaan vuosikausia käyttämättömänä varastoissa olleet tilaa vievät ja suuren tunnelatauksen sisältävät tavarat kunnostetaan suuria resursseja käyttäen, vaikka nuokin resurssit voisi käyttää johonkin oikeasti järkevään ja tärkeään. En selvästi ole sitä kohderyhmää, jolle Aarrepaja-ohjelma on suunnattu, enkä sitä ymmärrä. Toisaalta en ymmärrä jotain antiikkia tai vintageakaan. Sehän on oikeasti varsin usein vain vanhaa ja käytettyä ylihintaista tavaraa hienolla nimellä. Joo, yhtään tuollaista tavaraa en itse ole hankkimassa, enkä vanhoja roskiin kuuluvia tavaroitani ties minkä nimessä ole suurilla resursseilla kunnostamassa tai entisöimässä. Toisaalta läheskään jokaisen poisheittämäni tavaran tilalle en myöskään ole uutta turhaa hankkimassa, koska oikeasti tavoittelen sitä osittaista minimalismia ja toivon sen vielä joskus olevan mahdollista.

Antiikkiesineiksi lasketaan Suomessa esineet jotka ovat vähintään 100 vuotta vanhoja, joten ovathan ne tosiaan vanhoja. Itse pidän paljon tavaroista joilla on historiaa ja olen kiinnostunut historiasta muutenkin. Pidän siitä historian tunteesta mikä tavaroista hehkuu, on mukava kuvitella millaiset eri ihmiset ovat niitä eri vuosikausina käyttäneet.

Antiikkiesineiden arvo tulee siitä että niillä on esteettisestä tai historiallista arvoa. Antiikki on myös laadukasta, koska määritelmän mukaan antiikkiesineen tulee olla alkuperäisessä kunnossa (tai lähellä sitä)

"Hienot nimet" taas tulevat tarpeesta mistä tavaroiden nimeäminen muutenkin, halusta erottaa erilaiset ja eri aikakausien tavarat toisistaan. Helpottaa keskustelua ja tavaroiden ostamista ja myymistä. 

Vierailija
13698/20766 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitä, mitä yritin sanoa ei ymmärretty tuossa Aarrepaja-keskustelussa."

Tai ehkä he ymmärsivät, mutta olivat vain kanssasi eri mieltä. Sori, mutta kuulostaa vähän siltä kuin luulisit, että oma näkemyksesi asiassa on ainoa ja oikea. 

Jokainen pitäköön huolta omasta tontistaan. Ihan turhaa arvostella toisten ihmisten kotona olevia tavaroita. Sinäkään et tiedä, miltä Aarrepajaan tavaroita tuovien kodeissa näyttää. Osalla varmasti on paljon muitakin tavaroita, mutta toisilla ehkä hyvinkin minimalistista.Jos he haluavat säilyttää suvussa kulkeneen esineen, kuka sinä olet sanomaan, että se pitäisikin heittää pois?

Tuskin itsekään teet jatkuvasti hyödyllisiä asioita tai käytät resursseja oikein. 

Vierailija
13699/20766 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tilanne että päässyt kertymään kaapit ja paikat aivan täyteen turhaa tavaraa. Tavaraa on niin paljon että sitä pitää käydä pienissä osissa tai pää ei mitenkään pysy perässä ja tulee valtava kaaos jota ei selvitä. Toki kun ottaa huomioon että tavaraa on vuosia kerätty niin eihän sitä muutamassa päivässä saa käytyä läpi. Sain myös juuri adhd diagnoosin eli syy turhan osteluun löytyi

Vierailija
13700/20766 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaa vinkkejä päästä alkuun kun alkaa hetken päästä ahdistaa kun tavaroita levittää laatikoista ja niitä tuntuu olevan liikaa. Pitäs ilmeisesti tehdä vieläkin pienemmissä osissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä