tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20783)
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus 50 v. kirjoitti:
Olen nainen, mutta olen lopullisen kyllästynyt sekä Roskalava ryhmiin että nettikirppistelyyn. Joku tekee av, sitten tulee yv ja lopulta perutaan. Hoh-hoijaa!
En jaksa tätä säätämistä: heitän toimivan tavaran suoraan sekajätteeseen tai vien ViaDia tai Hope järjestölle, jos osuu ajoreittini varrelle.
Tämä on myös ihan ok. Jokainen tekee oman jaksamisensa ja tahtonsa mukaan. Jollekulle kirppistely voi olla kiva harrastus. Jollekulle taas muut asiat, esim. vapaa-aika ovat arvokkaampia.
Musta kirppistely on kivaa ajanviettoa ystävän kanssa.
Tänä kesänä emme pääse, meillä on ystäväni kassa kesälomat peräjälkeen ja meillä on vielä rippijuhlat.
Rippijuhlien vuoksi aloitin tammikuussa, taas, kodin läpikäymisen.
4 kk myöhemmin oli kasassa 6 Ikean kassillista. Kotin lähelle avattiin uusi kirppis Bella. Sain rahaa yli 500 euroa.
Ensi vuonna sitten. Mm tarpeettomat astiat, mitä ostettiin rippijuhlia varten, saa lähteä kiertoon
Missä kaupungissa on uusi kirppis Bella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkä ketju, joten varmaan tätäkin asiaa on puitu jossain vaiheessa, mutta kysyn silti. Onko kellään ollut ongelmana kosmetiikan hamstraaminen? Mulla on aivan valtava määrä shampoita, hoitoaineita, suihkugeelejä, käsisaippuaa...Jostain syystä haluan koko ajan kokeilla uusia, ja nyt on alkanut ahdistaa tuo purkkien määrä ja se ajatus siitä, että kestää vuosia käyttää ne kaikki. Haluaisin eroon melkein kaikista, mutta kun osa on lähes käyttämättömiä, niin tuntuu pahalta heittää pois. Ja oletteko pystyneet lopettamaan ostelun? Jatkuvasti tulee uusia houkutuksia kauppoihin.
Tärkeintä on katkaista sisään tulevan tavaran virta, eli löytää keinot millä ostelu loppuu. Toisilla toimii itsekuri, joku muu tarvitsee jotain muuta. Itse esim en lue mainoksia, postilaatikossa on mainoskielto niin ei tule houkutuksia.
Itse ostelen edelleen välillä uutta kosmetiikkaa koska tykkään kokeilla uutta ja tarpeet muuttuu ikääntyessä ja ihon muuttuessa. Joskus tulee ostettua uutta myös matkoilla kun oli arvioinut tarpeen väärin.
Jos huomaan kosmetiikan kertyvän, katkaisen ostelun saman tien ja päätän käyttää kaikki vanhat pois ennen kuin ostan uutta. Ylimääräinen kosmetiikka on kaikki samalla hyllyllä kaapissa, joten näen helposti kun niitä alkaa kertyä.
Välillä tarvitsee myös luovuutta jotta saa kaiken kulutettua, esimerkiksi hutiostos käsivoide voi mennä jalkavoiteena, suihkugeeli käsisaippuana ja jotkut pesuaineet jopa siivouksessa. Osan myös lahjoitan pois tutuille jotka tykkäävät myös kokeilla uusia tuotteita, mutta eivät halua ostaa niitä.
Kaikkea mahdollista, joka on ns saippuaa voi käyttää vessanpesuun. Sinne minulta menee liian kuivattavat suihkugeelit ja huonot shampoot. Ja tuoksuu hyvälle. Ei vessaa tarvitse myrkyillä pestä, jos ajoittain poistaa kalkit ja putsaa joka päivä.
Tällainen monikäyttöisyys on mahtava juttu. Itsekin pyrin vastaavaan ja vaikka meikkien kohdalla miettimään että kävisikö joku luomiväri myös kulmakarvoihin tai aurinkopuuteri luomiväriksi jne. Joskus tosin on myös myönnettävä itselle että nyt tuli hutiostos ja laitettava joku tuote rehellisesti roskiin kun on sitä aikansa kokeillut ja käyttänyt. Vaikka huonon värinen huulipuna, hankala sitä on oikein muutenkaan käyttää, vaikkakin voi kokeilla sekoittaa toiseen sävyyn, huulirasvaan jne. Mutta on myös hyvä taito rehellisesti pystyä myöntämään että silloin tällöin tulee hutiostoksia ja pystyä luopumaan niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen, mutta olen lopullisen kyllästynyt sekä Roskalava ryhmiin että nettikirppistelyyn. Joku tekee av, sitten tulee yv ja lopulta perutaan. Hoh-hoijaa!
En jaksa tätä säätämistä: heitän toimivan tavaran suoraan sekajätteeseen tai vien ViaDia tai Hope järjestölle, jos osuu ajoreittini varrelle.
Tämä on myös ihan ok. Jokainen tekee oman jaksamisensa ja tahtonsa mukaan. Jollekulle kirppistely voi olla kiva harrastus. Jollekulle taas muut asiat, esim. vapaa-aika ovat arvokkaampia.
Tänä kesänä emme pääse, meillä on ystäväni kassa kesälomat peräjälkeen ja meillä on vielä rippijuhlat.
4 kk myöhemmin oli kasassa 6 Ikean kassillista. Kotin lähelle avattiin uusi kirppis Bella. Sain rahaa yli 500 euroa.Ensi vuonna sitten. Mm tarpeettomat astiat, mitä ostettiin rippijuhlia varten, saa lähteä kiertoon
Eikö olisi ollut fiksumpaa vuokrata tai lainata astiat, eikä ostaa niitä yksien juhlien takia? Jos teillä on muutaman vuoden päästä valmistujaiset, niin ostatko taas uudet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 kk myöhemmin oli kasassa 6 Ikean kassillista. Kotin lähelle avattiin uusi kirppis Bella. Sain rahaa yli 500 euroa.Ensi vuonna sitten. Mm tarpeettomat astiat, mitä ostettiin rippijuhlia varten, saa lähteä kiertoon
Eikö olisi ollut fiksumpaa vuokrata tai lainata astiat, eikä ostaa niitä yksien juhlien takia? Jos teillä on muutaman vuoden päästä valmistujaiset, niin ostatko taas uudet?
Astioiden vuokraus tulee kyllä hyvin kalliiksi, jos asuu vähänkään syrjäisemmällä seudulla. Jos ottaa astioiden tuontipalvelun, se tulee maksamaan maltaita. Jos hakee itse, sekin tulee maksamaan ja hirveä röijääminen.
Kirppiksiltä saa todella edullisesti kahvikuppeja nykyään.
Täsmäkysymys: Mitä teen 15 vuotta vanhoille mitaleille, joita sain kun pelasin jalkapalloa lapsena ja nuorena? Näitä on noin 30. Ei tunnearvoa. Onko paras paikka metallinkeräys? Vai järjestääkö naapuruston lapsille pihakisat, joissa jokainen palkitaan mitalilla🥇
Hauska idea tuo lasten palkitseminen mitaleilla pihakilpailussa! Olen aikoinani perinyt isän mitalit, jotka taisin jättää kiinteistön mukana myytyyn irtaimistoon, jos vaikka uusi omistaja olisi keksinyt niille käyttöä tai saa niistä.iloa. Kyseessä ei siis ollut mitään sotilasmitaleja, vaan ammattiuralla ja harrastusten parissa saatuja. En itse oikein tajua tuota prenikoiden palvontaa. Koen ne vanhanaikaisiksi ja jotenkin hassuiksi, tapa tuntea itsensä tärkeäksi? En kuitenkaan ole kertonut tästä kellekään paheksunnan pelossa.
Vierailija kirjoitti:
Täsmäkysymys: Mitä teen 15 vuotta vanhoille mitaleille, joita sain kun pelasin jalkapalloa lapsena ja nuorena? Näitä on noin 30. Ei tunnearvoa. Onko paras paikka metallinkeräys? Vai järjestääkö naapuruston lapsille pihakisat, joissa jokainen palkitaan mitalilla🥇
joku päiväkoti saattaisi olla näistä ehkä kiinnostunut?
Nyt on Citymarketista halvalla Teeman poistuvien värien astioita. En saa sortua ostamaan. Itselläni taitaa olla jo ennestään joku 14-16 Teeman mukia ja kulhoja ja lautasiakin paljon. Siis ihan monen vuoden aikana nuo on tarjouksista ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kodinsiisteys on miehenkin vastuulla ja meillä asiasta on pystytty keskustelemaan ja mieskin siivonnut omia muttereitaan ja johtojaan. Otan kerran vuoteen kirpparipöydän ja mies siihen on laittanut noita omiaan myyntiin mitä ei tarvii ja sitten on ostettu kunnon säilytysjärjestelmät missä kaikki on omalla paikallaan eikä pyöri sekalaista missään. Ehkä olen natsivaimo, mutta todellakaan koti ei ole täysin minun vastuulla, tarpeetonta tavaraa karsii ja kierrättää molemmat.
Teilläkin nainen ottaa kirpparipöydän, ei mies.
Se on vain materiaa kirjoitti:
Hauska idea tuo lasten palkitseminen mitaleilla pihakilpailussa! Olen aikoinani perinyt isän mitalit, jotka taisin jättää kiinteistön mukana myytyyn irtaimistoon, jos vaikka uusi omistaja olisi keksinyt niille käyttöä tai saa niistä.iloa. Kyseessä ei siis ollut mitään sotilasmitaleja, vaan ammattiuralla ja harrastusten parissa saatuja. En itse oikein tajua tuota prenikoiden palvontaa. Koen ne vanhanaikaisiksi ja jotenkin hassuiksi, tapa tuntea itsensä tärkeäksi? En kuitenkaan ole kertonut tästä kellekään paheksunnan pelossa.
Uskomatonta, että tämä kommentti on saanut enemmän ylä- kuin alapeukkuja, mutta hyvä tietää, että poismuuttaessa kannattaa jättää kaikenlaista romua jälkeensä seuraavan asukkaan siivottavaksi.
Ennen kaikissa facebookin neule- ja ompeluryhmissä katsoin ihaillen kaikkia toisten ostoksia ja kuvia mitä kaikkea toisilla jo onkaan. Nyt olen herännyt karsimisen myötä myös ekologisuuteen enemmän ja kauhistelen (yksin päässäni, en kenellekään kommentoi mitään), että kuinka oikeasti menee överiksi monilla jo. Kauan maapallo kestää tätä överikulutusta?
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, että tämä kommentti on saanut enemmän ylä- kuin alapeukkuja, mutta hyvä tietää, että poismuuttaessa kannattaa jättää kaikenlaista romua jälkeensä seuraavan asukkaan siivottavaksi.
Oletko myynyt vanhaa maataloa tai muuta kiinteistöä? Ilmeisesti et, jos kuvittelet että jokainen varasto, puuliiteri, muu ulkorakennus ja vinttikomero tyhjennetään putipuhtaaksi.
Kyllä ne myydään ihan niine hyvineen.
Itsellä on kokemusta niin myynnistä kuin ostamisestakin.
Omakotitalo varsinkin kaava-alueella sitten taas tyhjennetään täysin niinkuin osakehuoneistokin.
Täällä on tasannevaihe menossa karsimisen suhteen. Ja niin taitaa olla monella muullakin kun tämä ketju on hidastunut ja iso osa keskustelusta on vähän ohi aiheesta.
Itse en ole vielä karsimiseni kanssa ns päädyssä, vaan ehkä siellä 90 prosentin tienoilla omaan tavoitteeseen nähden. Kerään tässä vähän voimia ja motivaatiota jatkaakseni myöhemmin.
Olisi kiva kuulla missä vaiheessa muut ovat ja ajatuksia siitä onko tavoitteet muuttuneet matkan varrella. Ja tietysti myös tilannepäivitystä karsimisen loppuun saaneita, että onko elämä muuttunut ja onko tullut repsahduksia ja mihin on lopullinen tavaramäärä asettunut.
Sitten ne uudet asukkaat totesi, että mitä hittoa tänne on jätetty ja heitti mitalit roskiin samantien.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on tasannevaihe menossa karsimisen suhteen. Ja niin taitaa olla monella muullakin kun tämä ketju on hidastunut ja iso osa keskustelusta on vähän ohi aiheesta.
Itse en ole vielä karsimiseni kanssa ns päädyssä, vaan ehkä siellä 90 prosentin tienoilla omaan tavoitteeseen nähden. Kerään tässä vähän voimia ja motivaatiota jatkaakseni myöhemmin.
Olisi kiva kuulla missä vaiheessa muut ovat ja ajatuksia siitä onko tavoitteet muuttuneet matkan varrella. Ja tietysti myös tilannepäivitystä karsimisen loppuun saaneita, että onko elämä muuttunut ja onko tullut repsahduksia ja mihin on lopullinen tavaramäärä asettunut.
Koen että olen hyvässä vaiheessa. Miehen tavaroihin en koske mutta muuten kaikki on karsittu ja järjestetty. Huomaan silti, että aina kun vuodenaika vaihtuu on hyvä käydä ainakin vaatekaapit läpi.
Eniten uutta karsittavaa tulee siitä kun elämäntilanne muuttuu. Esim lasten muutto kotoa toi mukanaan isot karsimiset. Nyt on kohta edessä suvun kesämökin hallintaoikeuden siirto vanhemmalta sukupolvelta meille ja siitä tuleekin sitten tosi iso urakka. En meinaa uudistaa sisustusta kokonaan enkä tehdä isompia remontteja mutta sitä tavaraa on ihan mielettömät määrät.
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan oli että myytiin kiinteistö irtaimistoneen. Eli ostaja oli halunnut ostaa kiinteistön tavaroineen. Kyllä silloin ostaja on tietoinen että mukana tulee myös paljon sellaista mitä ei todennäköisesti itse tule tarvitsemaan.
Mihinkään kerrostaloasuntoon ei tietenkään jätetä tavaroita myydessä ilman erillistä sopimista.
Santa von Nen kirjoitti:
Missä kaupungissa on uusi kirppis Bella?
Google tuntematon ?
Tuossa vähän aikaisemmin joku kirjoitti tuon ns. kovan muovin suhteen, että kannattaa guuglata "muovi kuuluu kiertoon" tai "ämpäristöpäivä". Vietetään vuosittain joskus kesäkuun alkupuolella.