tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20783)
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee ongelmia tämän tyyppisistä syistä: ostin vajaa 10 vuotta sitten repun, joka miellytti silloin silmää. Se on edelleen täysin käyttökelpoinen ja hyvin kätevä käyttöesine - hyvä selässä, tilava, jne. Mutta en tykkää enää siitä miltä se näyttää - on jotenkin pikkutyttömäinen. Mutta periaate ei anna myöten luopua täysin käyttökelpoisesta esineestä ja rahan laittamisesta uuteen. Ei kyllä toisaalta rahatilannekaan anna juurikaan myöten. Kyseinen reppu varmaankin kestää seuraavat 20 vuotta. Eli kuljen pikkutyttörepun kanssa hamaan mummouteen asti... Muilla samoja "ongelmia"? (Oikeastihan tämä ei ole suuri ongelma - minulla kuitenkin on se reppu...)
Itsellä samanlainen ongelma. Työreppu on useamman vuoden vanha, eikä ihan sitä mitä olisi halunnut. Jokin kiireessä vain piti hommata. Ei se silmää miellytä eikä sovi yleiseen pukeutumiseeni toimistolla, mutta toisaalta taas se on täysin ehjä ja toimii tarkoituksessaan. Toisaalta sitä voisi ehkä tuunata? En tiedä
Vierailija kirjoitti:
Mihin voisi kierrättää ehjiä VHS-kasetteja?
Tampereella on Nextiili, jonne voi lahjoittaa vaatteita ja tekstiilejä sekä käsityö- ja askartelutarvikkeita: https://www.nextiili.fi/
"Otamme vastaan:
kaikenkuntoiset
puhtaat ja hajuttomat
• vaatteet
käyttämättömät, vähänkäytetyt ja paljon rakastetut. Reiät ja pesussa lähtemättömät tahrat eivät haittaa
• kengät, laukut ja asusteet
ehjät ja siistit
• kodin tekstiilit
vuodevaatteet, pyyhkeet, verhot, pöytäliinat jne.
• kankaat ja A4-kokoa suuremmat kangastilkut
• langat
• nahka ja turkis
• käsityömateriaalit
ja -tarvikkeet
mukaanlukien keskeneräiset käsityöt
• askartelumateriaalit
ja -tarvikkeet
• ompelukoneet
iällä ja kunnolla ei väliä"
Lahjota, anna ilmaseks ja sitte tyyppi laittaa myyntiin kalliilla. Ei. Ennemmin vien roskiin jos en itse edes vähän rahaa saa vastineeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella on Nextiili, jonne voi lahjoittaa vaatteita ja tekstiilejä sekä käsityö- ja askartelutarvikkeita: https://www.nextiili.fi/
"Otamme vastaan:
kaikenkuntoiset
puhtaat ja hajuttomat
• vaatteet
käyttämättömät, vähänkäytetyt ja paljon rakastetut. Reiät ja pesussa lähtemättömät tahrat eivät haittaa
ehjät ja siistit
• kodin tekstiilit
• langat
• nahka ja turkis
• käsityömateriaalit
ja -tarvikkeet
• askartelumateriaalit
ja -tarvikkeet
• ompelukoneet
Lahjota, anna ilmaseks ja sitte tyyppi laittaa myyntiin kalliilla. Ei. Ennemmin vien roskiin jos en itse edes vähän rahaa saa vastineeksi.
En ole mikään kuukausilahjoittaja tai muutenkaan osallistu hyväntekeväisyyteen ja siksi ajattelen, että mun hyväntekeväisyyteni on lahjoittaa Suomen punaiselle ristille, Konttiin tavaraa myytäväksi, käyttöön tai jos se työllistää ja siten auttaa ihmisiä niin in siitä saan hyvän mielen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Otamme vastaan:
kaikenkuntoiset
puhtaat ja hajuttomat
• vaatteet
ehjät ja siistit
• kodin tekstiilit
• langat
• nahka ja turkis
• käsityömateriaalit
ja -tarvikkeet
• askartelumateriaalit
ja -tarvikkeet
• ompelukoneet
No tuskin se tyyppikään niistä mitään saa, jos et sinäkään ole saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Otamme vastaan:
kaikenkuntoiset
puhtaat ja hajuttomat
• vaatteet
ehjät ja siistit
• kodin tekstiilit
• langat
• nahka ja turkis
• käsityömateriaalit
ja -tarvikkeet
• askartelumateriaalit
ja -tarvikkeet
• ompelukoneet
En ole mikään kuukausilahjoittaja tai muutenkaan osallistu hyväntekeväisyyteen ja siksi ajattelen, että mun hyväntekeväisyyteni on lahjoittaa Suomen punaiselle ristille, Konttiin tavaraa myytäväksi, käyttöön tai jos se työllistää ja siten auttaa ihmisiä niin in siitä saan hyvän mielen.
Minäkin lahjoitan välillä eräälle pienen seurakunnan kirppikselle tavaraa. Myyvät ja käyttävät (omien sanojensa mukaan) rahat tyttöjen koulutukseen, Afrikassa. Joskus ostankin jotain kannatuksen vuoksi. Pientähän se on mutta uskon että pienistä summista joskus kertyy yhdessä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihatöissä on aika mennyt, nyt ei jaksa ulkona olla, liian kuumaa. Siispä sisällä pengon kaapeista myytävää. Vuosien tauon jälkeen aion kokeilla kirppispöydän vuokrausta. On sen verran paljon särkyvää isoa tavaraa joita ei kukaan osta postituksella. Toivottavasti saa edes jotain menemään, enemmän kuin pöytävuokran verran. Epäilyttää kyllä.
Varmaan riippuu kaupungista. Täällä 30e hujakoilla ne järkevällä paikalla olevat pöydät ja siihen päälle tarrat ja kuskaaminen. Itse en laita kun tajusin, että pitäisi olla muutaman satasen edestä myytävää, että kannattaa.
Asun pienessä kaupungissa, kirppis on uusi, vasta avautumassa joten toivon että alussa asiakkaita riittää. Perinteisellä tyylillä laput täytyy itse tehdä, tarroja ei ole. Pöytävuokra 20€. Ehkä sieltä jokunen euro tulee omaan pussiinkin. Pakko uskoa ja pakko päästä tavaroista eroon, mutta en halua lahjoittaa kuitenkaan, rahalle on käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee ongelmia tämän tyyppisistä syistä: ostin vajaa 10 vuotta sitten repun, joka miellytti silloin silmää. Se on edelleen täysin käyttökelpoinen ja hyvin kätevä käyttöesine - hyvä selässä, tilava, jne. Mutta en tykkää enää siitä miltä se näyttää - on jotenkin pikkutyttömäinen. Mutta periaate ei anna myöten luopua täysin käyttökelpoisesta esineestä ja rahan laittamisesta uuteen. Ei kyllä toisaalta rahatilannekaan anna juurikaan myöten. Kyseinen reppu varmaankin kestää seuraavat 20 vuotta. Eli kuljen pikkutyttörepun kanssa hamaan mummouteen asti... Muilla samoja "ongelmia"? (Oikeastihan tämä ei ole suuri ongelma - minulla kuitenkin on se reppu...)
Itsellä samanlainen ongelma. Työreppu on useamman vuoden vanha, eikä ihan sitä mitä olisi halunnut. Jokin kiireessä vain piti hommata. Ei se silmää miellytä eikä sovi yleiseen pukeutumiseeni toimistolla, mutta toisaalta taas se on täysin ehjä ja toimii tarkoituksessaan. Toisaalta sitä voisi ehkä tuunata? En tiedä
Itselläni myös iso reppu mikä ei enää miellyttänyt. Käytän sitä säilytykseen eli tungin täyteen tavaraa mikä oli menossa varastoon. Pahvilaatikon korvike siis :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Otamme vastaan:
kaikenkuntoiset
puhtaat ja hajuttomat
• vaatteet
ehjät ja siistit
• kodin tekstiilit
• langat
• nahka ja turkis
• käsityömateriaalit
ja -tarvikkeet
• askartelumateriaalit
ja -tarvikkeet
• ompelukoneet
Onpa kehno asenne. Jos koen, että tavaralla voi olla arvoa, koetan myydä viikon tai pari torissa tai vastaavassa. Jos en saa myytyä, niin mieluusti lahjoitan jollekin, jolla on enemmän aikaa ja tilaa myyntiin. Pääsen tavarasta eroon ja tuskin kukaan, joja minun vanhoja romuja hakee on miljonääri, todennäköisesti tarpeeseen menee sekin raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, onnittelut sinulle 1000 tavaraa! On upea suoritus!
Kiitos !
Aikaa on mennyt tosi monta v, mutta nyt on pysynyt vakiona.
Lähden kohta Japaniin ja yritän sanoa itselleni on ok ostaa matkalta jotain. Tuskin uudestaan menen.
On ok ostaa muisto itselleen. Ne on omalla kohdalla pysyviä sisustuksen elementtejä, koska niillä on tärkeä merkitys - ne tuovat hyviä muistoja mieleen. Puinen lohikäärme Thaimaasta, Sekhmet kissapatsas Egyptistä, katutaiteilijan tekemä feenikslintu Roomasta, villaviltti Skotlannista jne. Joku random sisustusesine ties mistä ei juuri tunteita ole herättänyt ja on karsimisessa saanut lähteä kiertoon. Aina ei tarvitse käyttää edes rahaa, toin Turkista juomapullollisen ranrahiekkaa, oli mielestäni epätavallisen kokoista ja kaunista. Se on myös sisustuksessa esillä.
Mielummin hyödyllistä asioista, kuten kauhoja, ruokaa ja käyttövaatteita, kuten paikallinen hattu tai farkut. Ei missään tapauksessa koriste-esineitä joka kohteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi taas pitää vaatehaasteen. Olen joskus vuosia sitten pitänyt tämän, alkoi kun pesukone oli rikki, mutta jatkoin, kunnes kaappi oli tyhjä:
1. Varmista, että kaikki vaatteet on kaapissa, eikä varastossa tms. Poislukien ne täysin väärän kauden tavarat, esimerkiksi talvitakit ja toppahousut. Ne voit käydä läpi tavallisesti viime talvea ajatellen.2. Saat pestä pyykkiä vasta, kun kaikki vaatteeet ovat olleet käytössä ja tarvitsevat pesua. Tähän poikkeus alusvaatteet joita voit pestä, kun kaikki on käytetty kerran läpi. Samoin jos on joku harrastus, niin kun harrastusvaatteet on kierrätetty läpi, niin voit niitä pestä ja pitää uusiksi. Ulkovaatteet ja kengät saa käyttää useammin, mutta pyri niitäkin kaikkia käyttämään, sekä huoltaa ja pestä nekin.
3. Luovu vaateista, joita et voi pitää: liian isot, liian pienet, epämukavat päällä, et saa asua aikaiseksi tai et halua muuten enää koskaan pitää, vaikka yhden päivän kestit.
4. Jos tapanasi on valikoida mitä vaatteita peset, mieti voitko luopua niistä jotka eivät sitten meinaa millään päätyä pestyiksi. Eikä muuten huvita sen pyykkivuoren kanssa pestä jotain epämukavia housuja, vaikka olivat miten kalliit.
Voin kertoa, että alkoi töissä tulemaan asuista kommenttia muutaman viikon päästä :D osa oli positiivisia ja loputkin hymyilytti ainakin työkavereita.
Itse laitoin poikkeukseksi vain erikoishienon juhlamekon, jota olen muutaman kerran kokeilun jälkeen kyllä käyttänyt. Kaikki muutkin juhlavaatteet joutui kiertoon. Olin lähibaarissa aikas hienoissa vaatteissa, kun muilla oli verkkarit ja tuulitakit.Samalla voisi ottaa kuvan jokaisesta asusta, niitähän on jotain appejakin tähän? Niin on jatkossa helpompi nähdä miltä ne vaatteet oikeasti näyttää sinun päällä.
Kiva haaste. Tosin itselläni vaatekaappi niin täynnä, että en tähän rupea paitsi pikkareiden osalta voisin ruveta. Osa vaatteistahan olisi liian kuumia tietyillä ilmoilla.
Ongelmaksi tulee lähinnä mihin ne likaiset vaatteet saa järkevästi säilöön, kun vaatetta on niin paljon. Toki tuossa kohtaa voi miettiä miksi sitä vaatetta on niin paljon. Ainahan voi jättää liian kuumat vaatteet vielä haasteen ulkopuolelle ja tehdä minihaasteen kesän jälkeen.
Minulla on ongelmana, kun olen siirtynyt etätöihin, että on ihan liikaa noita vaatteita, jotka on hyviä päällä ja sopivia, mutta kotitoimistolla on vaan verkkareissa ja kivassa paidassa. Sitten on kaapissa ja välillä myös ostelee, kuitenkin erilaisia mekkoja ja vastaavia, jotka ei kulu loppuun ikinä, kun niitä käyttää sen kerran viikossa. En käyttänyt useinkaan samoja vaatteita peräkkäisinä päivinä, niin laitoin ne aina vaan tuulettumaan työpäivän jälkeen ja 3-5käytön jälkeen pesuun, jos en siis tahrinut tms vaatteita. Samalla kaavalla siis menisi koko kuukauden lähityöpäivät yhdellä mekolla ilman pesua, niin eihän se kulu ikinä loppuun. Kai se vaan pitäisi niitä karsia rankalla kädellä, vaikeaa se on. Niitä tavallaan tarvitsee ja käyttää, ne on kivoja ja sopivia, mutta niitä on vaan liikaa.
Ei taitaisi haaste paljoa auttaa. Kaikkia vaatteita voisin käyttää, mutta kotiverkkarit on vaan kivoimmat kotona.Jos idea on, että tulee testattua kaikki vaatteensa ja ne jättää pesemättä siksi, että ei menisi sekaisin mitä on käyttänyt ja mitä ei, niin tämän voi toteuttaa vaikka pesisikin käytetyt. Olen kuullut sellaisia vinkkejä, että henkarissa olevista vaatteista pesun jälkeen käännetään henkari toisin päin ja kaapissa olevat jätetään tai käännetään pesun jälkeen nurinpäin. Sitten pyrkii ottamaan aina niitä vielä pitämättömiä. Käyhän se näinkin. (mutta voi myös tarpeen vaatiessa käyttää uudestaan jotain vaatetta, jota oli jo kokeillut)
Tämä henkarivinkki on tosi hyvä, kiitos! Tai jos ovat kaapissa niin sitten vaikka laittaa aina pienon alimmaiseksi ne, joita on jo pidetty. Tuo että käyttää kaikki vaatteet ja vasta sitten pesee tuntuu ehkä itselleni vähän vieraalta, kun pyykkikorii täyttyy liikaa ja toisaalta mieluummin pyrin pesemään pyykkiä suht usein ettei pyykit loju korissa viikkokaupalla. Mutta sekin voi toimia jollekin ja esim. alushousujen tai sukkien kohdalla tuota voisi kokeillla.
Itselle käy niin, jos suosikkivaatteet on puhtaana, niin laitan ne aina päällä. Siksi tämä pesemättömyys voisi toimia. Kokeilin taas kaikki mekot päälle kesän alussa, muutama meni pois, mutta älytön määrä niitä jäi kaappiin. En millään varmasti käytä niitä kaikkia.
Shortseja kävi myös läpi, niissä arkikäyttöön hyvät ovat kauhtuneita ja hyvässä kunnossa olevat on kaikki todella lyhyitä. Niissä on minun vaikea netissä kuvasta arvoida onko liian lyhyitä. Käytän lyhyitä kuitenkin välillä, vaikka uimaan mennessä tai kuumina päivinä mökillä, mutta tarvitsisin niitä ehkä muutamat. Nyt niitä on varmaan lähemmäs kymmennet, mutta kaikki kivoja ja sopivia, miten päättää mitkä laittaa poies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos !
Lähden kohta Japaniin ja yritän sanoa itselleni on ok ostaa matkalta jotain. Tuskin uudestaan menen.
On ok ostaa muisto itselleen. Ne on omalla kohdalla pysyviä sisustuksen elementtejä, koska niillä on tärkeä merkitys - ne tuovat hyviä muistoja mieleen. Puinen lohikäärme Thaimaasta, Sekhmet kissapatsas Egyptistä, katutaiteilijan tekemä feenikslintu Roomasta, villaviltti Skotlannista jne. Joku random sisustusesine ties mistä ei juuri tunteita ole herättänyt ja on karsimisessa saanut lähteä kiertoon. Aina ei tarvitse käyttää edes rahaa, toin Turkista juomapullollisen ranrahiekkaa, oli mielestäni epätavallisen kokoista ja kaunista. Se on myös sisustuksessa esillä.
Mielummin hyödyllistä asioista, kuten kauhoja, ruokaa ja käyttövaatteita, kuten paikallinen hattu tai farkut. Ei missään tapauksessa koriste-esineitä joka kohteesta.
Juuri jotain keittiöjuttuja, tai hius jne.
Harva suomalainen on niin laiha, että voi Japanista ostaa farkut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vaihtanut ei mukavat uusiin, miellyttäviin.
Etsin nykyistä reppua varmaan 3 vuotta.
Kun löysin, myin vanhan 5 eurolla ja sitten vasta ostin uuden. Nykyistä tulen käyttämään vuosia
Onko teidän mielest' helpompi luopua tavarasta, jos ajattelette saavanne sen myydyksi?
Minusta on paras, että kun en tarvitse enää tavaraa, se lähtee pois. Juuri joku haki tuolin kympillä. Hän katseli myös myynnissä ollutta mattoa, mutta ei ollut yhtään käteistä enää tehdä heräteostosta. Selvästikään ei ollut varoissaan. Minä annoin sen hänelle kaupan päälle, molemmille tuli hyvä mieli, ja minun ei tarvinnut viedä ehjää tavaraa roskiin.
Miksi se asia olisi siitä muuttunut, että olisin saanut vitosen enemmän. Olisi tuntunut lähinnä kiusalta heittää se ennemmin roskiin, kuin antaa jollekulle, joka oli sen tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän mielest' helpompi luopua tavarasta, jos ajattelette saavanne sen myydyksi?
Mulla tämä on vähän päivästä kiinni. Joskus on "kierrätyspäiviä" jolloin lähtee paljon hyväntekeväisyyteen, joskus iskee kitsaus ja yritän myydä kaiken. Yritän käyttää näitä helppoja päiviä hyväksi ja vien tavarat nopeasti kiertoon, että saan luovuttua niistä. Joskus käy niinkin, että kaivan tavaroita kasseista takaisin kaappeihin kun katumus iskee. Ajattelen että tulen sittenkin vielä käyttämään niitä. Muutaman viikon tai kuukauden päästä huomaan että ei niitä sitten kuitenkaan ole tullut käytettyä. Eli jos epäröin, se on yleensä merkki siitä että ei sitä tavaraa kuitenkaan käytä ja siitä voi luopua heti.
Ajatuksen tasolla tämä jo toimii, mutta ei vielä ihan täysin käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos !
Ei liity ketjun aiheeseen mitenkään, mutta kyllä japanilaisiakin on monen kokoisia, ja johonkin he pukeutuvat.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti. Esim minulla oli saatu yöpöytä. Oli ihan ok ja toimiva, en tykännyt siitä.
Etsin sopivaa ja keräsin siihen varaa varmaan pari v.
Kun sopiva löytyi, myin vanhan pois ja ostin uuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos !
Ei liity ketjun aiheeseen mitenkään, mutta kyllä japanilaisiakin on monen kokoisia, ja johonkin he pukeutuvat.
Kysypä mistä koon 50 ostaa vaatteet . Netistä.
Kaupoissa on lähinnä vain japanilaisittain normikokoisillle
Noniin, nyt tuli ihka ensimmäinen "poisto vähän kaduttaa" -hetki.
Olen paljon itselleni turhaa laittanut pois enkä ole ennen mitään niistä kaivannut takaisin.
Nyt kävi niin, että äitini alkoi kertoilla lapselleni juttuja eräästä minun lapsuuden lelusta, joka ilmeisesti oli ollut minulle tärkeä.
Hän on käynyt omat varastonsa läpi, koska haluaisi näyttää lelun lapselleni.
Itse muistan miten heitin kyseisen lelun pois, ehkä noin puoli vuotta sitten ajatuksella, etten sillä mitään tee.
Enkä ollut kyllä tehnytkään, enkä itse muista lelun "tunnearvoa" lapsuudesta, minulle siis lähes mitätön tavara.
Nyt kuitenkin vähän kaduttaa, koska lapsikin odotti että saisi lelun nähdä ja mahdollisesti omiin leikkeihinsä.
Olen lapsen puolesta hieman surullinen vaikka tiedän, että lelu oli itselleni nykyään turha.
Miten tästä tunteesta pääsee eroon ja onko jollekin käynyt samoin?
Mulla on sama ongelma välikausitakkien kanssa. Kierrätykseen liian huonokuntoisia, roskiin liian hyväkuntoisia. Myymällä saa ehkä vitosen per kappale.