Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20783)

Vierailija
13201/20783 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielipiteitä korkokengistä? Huomasin tuossa vaatekaappia siivotessani, että niitä on useampi pari jotka joka täysin käyttämättömiä tai käytetty ehkä 1-2 kertaa kun ovat nimenomaan hienompia juhlakenkiä, ihan kalliiden merkkien kenkiä, joille ei vain ole ollut käyttöä. Ovat olleet siellä tallessa jonkun 10 vuotta. En toki viimeisimmistä muotivirtauksista tiedä, mutta vaikuttavat ihan klassisilta, jolloin joku voisi ne halutakin. Siksi olen itsekin niitä säilytellyt, ajatellut, että ehkä niille on käyttöä.

Tekisi vain mieli hankkiutua niistäkin eroon, ihan koska en ole käyttänyt niitä oikeastaan ollenkaan. Joten tuntuu turhalta vain säilöä niitä.

Joten mitä tehdä?

(a) säilöä mahdollisten tulevien juhlien varalle?

(b) yrittää myydä? (ostaako kukaan edes kenkiä?)

(c) kuskata vain Kierrätyskeskukseen?

Itse olen säilyttänyt yhden parin klassisia mustia korkkareita. Käyvät kaikkiin juhliin häistä hautajaisiin varmaan loppuelämän.

Joskus aika ajaa ohi. Suosittelen, että enne kieroon laittamista pidät edes pari tuntia jalassa kävellen niitä kenkiä, jotta huomaat että ei murene ihan palasiksi. Tulee muuten ostajalle paha mieli, vaikka homma muuten ihan hyväntekeväisyyttä olisikin.

Tässä sulle mielen räjäyttävä fakta: jopa 1970-luvulta olevia korkokenkiä myydään ja käytetään. Joten olet harvinaisen väärässä. Joskus kannattaa pitää turpa kiinni kun ei tajua yhtään mistä puhuu.

https://www.myvintage.uk/vintage-shoes

Vierailija
13202/20783 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielipiteitä korkokengistä? Huomasin tuossa vaatekaappia siivotessani, että niitä on useampi pari jotka joka täysin käyttämättömiä tai käytetty ehkä 1-2 kertaa kun ovat nimenomaan hienompia juhlakenkiä, ihan kalliiden merkkien kenkiä, joille ei vain ole ollut käyttöä. Ovat olleet siellä tallessa jonkun 10 vuotta. En toki viimeisimmistä muotivirtauksista tiedä, mutta vaikuttavat ihan klassisilta, jolloin joku voisi ne halutakin. Siksi olen itsekin niitä säilytellyt, ajatellut, että ehkä niille on käyttöä.

Tekisi vain mieli hankkiutua niistäkin eroon, ihan koska en ole käyttänyt niitä oikeastaan ollenkaan. Joten tuntuu turhalta vain säilöä niitä.

Joten mitä tehdä?

Itse olen säilyttänyt yhden parin klassisia mustia korkkareita. Käyvät kaikkiin juhliin häistä hautajaisiin varmaan loppuelämän.

Joskus aika ajaa ohi. Suosittelen, että enne kieroon laittamista pidät edes pari tuntia jalassa kävellen niitä kenkiä, jotta huomaat että ei murene ihan palasiksi. Tulee muuten ostajalle paha mieli, vaikka homma muuten ihan hyväntekeväisyyttä olisikin.

Tässä sulle mielen räjäyttävä fakta: jopa 1970-luvulta olevia korkokenkiä myydään ja käytetään. Joten olet harvinaisen väärässä. Joskus kannattaa pitää turpa kiinni kun ei tajua yhtään mistä puhuu.

https://www.myvintage.uk/vintage-shoes

Paljon vanhempiakin myydään ja ostetaan! Tässä 1920-luvulta kenkäpari:

https://www.etsy.com/fi-en/listing/1120214818/shoes-antique-1920s-silk?…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13203/20783 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten mitä tehdä?

Tämä on tärkeä huomio, tavarat hajoavat myös käyttämättömänä. Käyttämättömiä kenkiä ei tule huollettuakaan eikä ajan myötä tullutta kulumista ehkä huomaakaan. 

Ei ollut tärkeä huomio vaan täysin päin mäntyä oleva kuvitelma joltain tyhmältä ja tietämättömältä.

Maailmalla myydään vuosikymmeniä vanhoja kenkiä, jopa 60-luvulta ja vanhempia. Laadukkaat tuotteet kestävät jopa sukupolvien ajan.

Jos sä olet niin köyhä että olet ostanut vain jotain halpislenkkareita Prismasta ja ne eivät kestä, niin ei kannata olla niin tyhmä että kuvittelee sun halpiskokemusten olevan mitenkään yleistettävissä.

Ainakin omat 200 euron talvikenkäni pohjat murenivat olemattomiin puolessa tunnissa, kun olivat 3 vuotta käyttämättä. Kenkäliikkeen myyjä kertoi sen johtuvan juuri siitä, että ei ole käytetty, jolloin pohjan kumiin alkaa tulla muutoksia. Riippuu siis materiaalista, ei hinnasta.

Vierailija
13204/20783 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavarat todella herättää suuria tunteita meissä puoleen ja toiseen.

Vierailija
13205/20783 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ostako mitään.

Vierailija
13206/20783 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin..kävin pitkästä aikaa eräässä pop upissa. En tiedä miksi sinne menin koska en mitään tarvitse.

Tulin ulos yöpaidan kanssa. Olin juuri kirjannut kalenteriini mitä EN SAA ostaa ja yöpaidat olivat kieltolistalla. No niin..Nyt minulla on 9 yöpaitaa.

Ostin hyvin erikoisen puseron joka oli henkarissa nätti mutta päälläni...hm. Ja pusero on tosiaan erikoinen ! Sopisi ehkä baariin mutta enhän niissä käy.

70 euroa meni ja 2 hutiostosta tuli. Lievä harmitus nyt. Toki voinhan noista myöhemmin innostua..ja tulipahan tuettua yrittäjää.

Luulin että osaan jo hyvin harkita shoppailuni mutta näköjään en vieläkään ole maalissa. Kiva lauantaina. Aikaa, rahaa >>hölmöt hömppäostokset !!

Vierailija
13207/20783 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

13206 jatkaa. Mikä ihme auttaisi noihin hutiostoihin jotka minulla ovat vaatteita. Sisustustavaraa en enää onneksi osta.

Ostan pieniä/outoja/erikoisen värisiä vaatteita, sekä sellaisia joita jo omistan riittävästi esim alusvaatteet ja yöpaidat. Kaupassa olen jotenkin hullaantunut mutta kotona tulee melkein itku.

No kerran ostin vaaleanpunaisen kalliin takin. Kotona inhosin sitä ja ihan itkin vikaostosta. Nykyään takki on suosikkini !!

Mutta paljon jää kampetta käyttämättä ihan

Vierailija
13208/20783 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liimaa pankkikorttiin kuva kehitysmaiden lapsityöläisistä saastaisissa tehtaissa. Sieltä se on sinunkin uusi ihana vaate tullut. Vaikkakin ostit sen eurolla tai tuhannella eurolla. Samoin kankaat vaikka itse vaatteet tekisitkin. Ja muutkin tavarat. Käytetyn vaatteen/tavaran ostaminen ei poista sitä mistä sekin on tullut.

Asia on eri jos itse kasvatat ja valmistat tuotteen. Kankaan tai puutavaran, tarkoitan.

Mutta jos sinulla ei ole omaatuntoa, asia on toisin... 🥺

Vierailija
13209/20783 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liimaa pankkikorttiin kuva kehitysmaiden lapsityöläisistä saastaisissa tehtaissa. Sieltä se on sinunkin uusi ihana vaate tullut. Vaikkakin ostit sen eurolla tai tuhannella eurolla. Samoin kankaat vaikka itse vaatteet tekisitkin. Ja muutkin tavarat. Käytetyn vaatteen/tavaran ostaminen ei poista sitä mistä sekin on tullut.

Asia on eri jos itse kasvatat ja valmistat tuotteen. Kankaan tai puutavaran, tarkoitan.

Plääpläplää!

Vierailija
13210/20783 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä varmaan juokset ympäriinsä alastomana ympäri vuoden ... ?

Vierailija
13211/20783 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten mitä tehdä?

Tämä on tärkeä huomio, tavarat hajoavat myös käyttämättömänä. Käyttämättömiä kenkiä ei tule huollettuakaan eikä ajan myötä tullutta kulumista ehkä huomaakaan. 

Ei ollut tärkeä huomio vaan täysin päin mäntyä oleva kuvitelma joltain tyhmältä ja tietämättömältä.

Maailmalla myydään vuosikymmeniä vanhoja kenkiä, jopa 60-luvulta ja vanhempia. Laadukkaat tuotteet kestävät jopa sukupolvien ajan.

Jos sä olet niin köyhä että olet ostanut vain jotain halpislenkkareita Prismasta ja ne eivät kestä, niin ei kannata olla niin tyhmä että kuvittelee sun halpiskokemusten olevan mitenkään yleistettävissä.

Ainakin omat 200 euron talvikenkäni pohjat murenivat olemattomiin puolessa tunnissa, kun olivat 3 vuotta käyttämättä. Kenkäliikkeen myyjä kertoi sen johtuvan juuri siitä, että ei ole käytetty, jolloin pohjan kumiin alkaa tulla muutoksia. Riippuu siis materiaalista, ei hinnasta.

Niin, tuollahan nimenomaan sulle kerrottiin, että talvikengissä käytetty polyuretaani on se, joka hajoaa käyttämättömänä. Joten jospa et vertaisi halpoja talvikenkiäsi nahkapohjaisiin korkokenkiin. Annat vain itsestäsi tosi tyhmän kuvan. Ja 200 euroa tarkoittaa nimenomaan halpoja kenkiä.

Olisi mukavaa jos tämä ketju voisi säilyä mukavana keskusteluna ilman toisten haukkumista ja halveksuntaa syyttä suotta.

Vierailija
13212/20783 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilumii

Vierailija
13213/20783 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13214/20783 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummon korkokengistä irtosi korot kun niillä tanssin. Korot oli ilmeisesti olleet kiinni nauloilla ja liimalla. Ei ollut muovia edes pohjissa.

90-luvun lopussa ostetuissa rullaluistimissa, jotka löysin kaappien perältä, irtosi myös pohjat vähitellen muutaman kymmenen kilometrin luistelun jälkeen pari vuotta sitten.

Hienoa, jos on osannut ostaa hyvää tavaraa, joka kestää aikaa. Monet meistä ei kuitenkaan osaa.

Vierailija
13215/20783 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sit järkee säästellä semmoisia vaatteita, joita ei käytä usein? Kuitenkin tuntuu että sitten jossain vaiheessa niille tulee käyttöä ja sit joutuu ostaan ne uudestaan. Niin kumpi kannattaa, heittää menemään vai mitä?

Vierailija
13216/20783 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sit järkee säästellä semmoisia vaatteita, joita ei käytä usein? Kuitenkin tuntuu että sitten jossain vaiheessa niille tulee käyttöä ja sit joutuu ostaan ne uudestaan. Niin kumpi kannattaa, heittää menemään vai mitä?

No tämä riippuu. Esimerkiksi juhla-asu:

kannattaa säästää, koska juhlia tulee aina, mutta toisaalta oma tyyli voi olla muuttunut ja haluatkin uuden. Jos käy välillä metsässä tms. niin kumisaappaat kannattaa säästää, mutta ne voi haperoitua ennen seuraavaa käyttöä.

Joku paita mitä käyttää harvoin, pois vaan, niin todennäköisesti löydät jonkun muun paidan tarvittaessa.

Myös jos näet, ettei tälle tule koskaan käyttöä, niin pois vaan. Sitten jos viiden vuoden päästä tarvitseekin, nii ostaa uuden. Ei tulevaisuutta voi ennustaa, oman harkinnan mukaan.

Itse säästän jos näen, että käyttöä voi tulla seuraavan vuoden aikana, vaate kestää aikaa, on kallis tai hankala hankkia tai on jotenkin todella ihana käyttää.

Vierailija
13217/20783 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten mitä tehdä?

Niin, tuollahan nimenomaan sulle kerrottiin, että talvikengissä käytetty polyuretaani on se, joka hajoaa käyttämättömänä. Joten jospa et vertaisi halpoja talvikenkiäsi nahkapohjaisiin korkokenkiin. Annat vain itsestäsi tosi tyhmän kuvan. Ja 200 euroa tarkoittaa nimenomaan halpoja kenkiä.

Halvat kengät kun maksaa 200e? Oletko joku katujengiläinen, joka sipsuttelee varastetuissa Louuuiiiss Vuittonin kengissä?

Vierailija
13218/20783 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13219/20783 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun työmatkan varrella on kirppis, jolla on täyden palvelun palvelu. Onpa hassusti kirjoitettu.

Teen ma-pe työaikaa, aamuvuoro, iltavuoro ja kerran kk on 11-19 työaika. Nämä kiertää, eli kun nyt on ma, seuraavassa kk on ti jne.

Yritän käydä joka viikko jonkun hyllyn, kaapin jne läpi ja ylimääräiset laitan yhteen nurkkaan.

Kun kaappi alkaa olemaan täynnä, varaan kirppispaikan. Sinne on 6 vkon jonot.

Otan n 2 kk aikaisemmin yhteyttä voinko tuoda tavarat tänä tiettynä päivänä

Vien ne matkalla töihin, kirppis aukeaa klo 10.

Vien tonne autollisen n 3 krt kk. Saan vanhemmiltani, kummeilta, appivanhemmilta, parilta ystävältäni tarpeetonta tavaraa.

Ei siitä hirveesti rahaa tule, mutta ostan rahalla aina jotain kotiin. Esim meidän keittiön kello jätättää, nyt on tarkoituksena viedä vanha kirppikselle ja ostetaan uusi. Kun vaan löytäisin mieleisen

Eli sinulla on rikkinäinen kello, joka ei käy oikeassa ajassa, vaikka toivottavasti olet patterit vaihtanut, ja tämän sysipskan aiot myydä kirpparilla eteenpäin? Mikä sinua oikein vaivaa? Huonoa kevättä ja kaikkea pahaa sinulle.

Kello on retro, varmaan 70 luvulta.

Tietenkin laitan lapun jätättää.

Olkoot vaikka Jeesuksen vanha mutta ei kukaan osta kelloa joka jätättää. Ihan turhaa työtä teet.

Jos nämä ihmiset saisivat päättää, kaikki kaunis, kunnolla tehty ja esteettinen olisi tuhottu.

Jos sinulla on siis jotain tällaista vanhaa ja vaikka rikkikin, älä ensisijaisesti heitä sitä pois. Kelloja voi tosiaan korjauttaa ja itse olen ostanut retrokellon koristeeksi, vaikka se ei edes käy. Yhtenä esimerkkinä heitän vielä vaikkapa teatteri-ja tv-lavastukset, joihin jatkuvasti kaivataan vanhaa tavaraa.

Se, että omaan kokemusmaailmaan ei mahdu vanha tavara koristeena tai se, että joku korjaa vanhoja villasukkia mielellään, ei tarkoita sitä, ettei tällaisia ihmisiä olisi. Jotenkin todella takapajuista boomerajattelua. Luulin, että jo kaikki ovat tietoisia esim. visible fixing -ilmiöstä.

Hei, tämä ketju on kirjaimellisesti vertaistukiketju ihmisille jotka ovat ongelmissa tavaramääränsä kanssa juurikin siksi että haluamme epätoivoisesti SÄILYTTÄÄ tai hamstrata kotiinsa kaiken mahdollisen, oli siinä järkeä tai ei. Jos haluat saarnata ihmisille siitä kuinka rikkinäiset villasukat ja kellot ja tiesmitkä kannattaa säilöä koska joku teatteri jossain voi niitä haluta, niin olet aivan väärässä ketjussa. 

Samaa mieltä 100%. Oikeasti kaikki ei ymmärrä sitä mielentilaa, mikä hamstraajalla on. Eikä edes tarvitse olla hamstraaja. Minulla on siisti koti, mutta paljon tavaraa (kaapeissa ja kellarissa), josta pitäisi luopua. Luopuminen on vaikeaa, koska minulla on tunneside niihin tai ajattelen, että tarvitsen niitä tai "joku" voisi tarvita/ottaa varaosia jne. Ei auta yhtään lukea sellaisia kommentteja, joissa neuvotaan kierrättämään kaikki maailman napit, vetoketjut, nukkaantuneet vaatteet sun muut. Tai vaikka rikkinäiset mukit, koska joku voi haluta istuttaa just siihen sun rikkinäiseen mukiin jonkun viherkasvin.

Päin vastoin kun alkaa lajittelemaan nappeja, helmiä, tarroja yms yms niin siinä meneekin yhtäkkiä kuukausia ja sillä aikaa on tullut uutta tavaraa. Moni on siinä tilanteessa, että tarvitsee vauhtia. Oikeasti pitäisi vain laittaa epämääräiset tavarat roskiin, siis siihen isoon harmaaseen sekajäte laatikkoon.

Suoraan sanottuna on tämän ongelman kanssa kamppailevien ihmisten kiusaamista alkaa saarnaamaan, että kaikki pitää kierrättää jonnekin uffeihin, konttiin, FB roskalavaryhmään tai soitella teatterit ja turvakodit läpi. IKINÄ ei tule valmista jos tuolle tielle lähtee.

Vierailija
13220/20783 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuin kokonaan keittiön verhoista. Olivat jo aikansa eläneet. Yli 10v käytössä olleet ja aina heti pesun jälkeen laitettu takaisin ikkunaan. Uusia en aio hankkia tilalle. Keräävät vaan rasvaa ja pölyä. Keittiöstäkin tuli raikkaampi ja valoisampi. Meidän kotona enää olohuoneessa on verhot.

Olen myös vihdoin onnistunut saamaan shoppailun kuriin. Ei tee mitään mieli ja olen tyytyväinen siihen mitä on. Mieluummin karsin tavaraa kuin ostan uutta.

Poistoja tulee säännöllisesti ja kun tilalle ei tule hankittua uutta, niin koti siistiytyy ja selkiytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän