tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20783)
Vierailija kirjoitti:
Sain idean tuosta, että yksi kerrallaan käydään huoneet/kaapit läpi. Päätin ottaa tämän nyt meille käyttöön ja annoin lasten valita huone siivotaan yhdessä ensin. Tyhjennetään tavarat, siivotaan joka nurkka ja laitetaan tavarat takaisin paikoilleen.
Mä oon tehnyt tätä vuosia.
Urakka on valtava.
Huoneet, joissa on paljon tavaraa, käy läpi mielummin hylly kerralla.
Itse siivoan esim keittiön niin, että ensiksi esim kuivaruokahyllyt, sitten astiat jne.
Lasten huoneet tehtiin niin, että kaikki vaatteet Ikean kasseihin ja lelut laatikoihin. Huonekalut ja käytiin läpi mm seinät, katto jne.
Tämä johtui siitä, että aina oli vaatteita, jotka olivat liian pieniä ja rikkinäisiä.
Yhtenä vuotena käytiin kaapit läpi joulun välipåivinä ja helmikuussa, kun oli lasten huoneen vuoro, vietiin vain huonekalut pois, siivottiin ja takaisin.
Kummatkkn lapset ovat muuttaneet pois kitoa ja on kuulemma tosi outoa, kun ei ole näitä sivoamisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työmatkan varrella on kirppis, jolla on täyden palvelun palvelu. Onpa hassusti kirjoitettu.
Teen ma-pe työaikaa, aamuvuoro, iltavuoro ja kerran kk on 11-19 työaika. Nämä kiertää, eli kun nyt on ma, seuraavassa kk on ti jne.
Yritän käydä joka viikko jonkun hyllyn, kaapin jne läpi ja ylimääräiset laitan yhteen nurkkaan.
Kun kaappi alkaa olemaan täynnä, varaan kirppispaikan. Sinne on 6 vkon jonot.
Otan n 2 kk aikaisemmin yhteyttä voinko tuoda tavarat tänä tiettynä päivänä
Vien ne matkalla töihin, kirppis aukeaa klo 10.Vien tonne autollisen n 3 krt kk. Saan vanhemmiltani, kummeilta, appivanhemmilta, parilta ystävältäni tarpeetonta tavaraa.
Ei siitä hirveesti rahaa tule, mutta ostan rahalla aina jotain kotiin. Esim meidän keittiön kello jätättää, nyt on tarkoituksena viedä vanha kirppikselle ja ostetaan uusi. Kun vaan löytäisin mieleisen
Eli sinulla on rikkinäinen kello, joka ei käy oikeassa ajassa, vaikka toivottavasti olet patterit vaihtanut, ja tämän sysipskan aiot myydä kirpparilla eteenpäin? Mikä sinua oikein vaivaa? Huonoa kevättä ja kaikkea pahaa sinulle.
Kello on retro, varmaan 70 luvulta.
Tietenkin laitan lapun jätättää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on raadin mielipide naarmuisista lautasista? Itselläni on kulhoja ja lautasia joissa näkyy käytön jälkiä, eli ovat ehjiä, mutta eivät tietenkään näytä kivalta. Ajattelin vaihtaa laadukkaampiin, mutta mitä näille vanhoille tekee? Laittaako roskiin vain? Voiko näitä edes käyttää elintarvikekäytössä, esim. eläimille?
Jos ovat keramiikkaa, niin Iittalan myymälät ottavat vastaan. Ne murskataan ja tehdään uusia lautasia tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työmatkan varrella on kirppis, jolla on täyden palvelun palvelu. Onpa hassusti kirjoitettu.
Teen ma-pe työaikaa, aamuvuoro, iltavuoro ja kerran kk on 11-19 työaika. Nämä kiertää, eli kun nyt on ma, seuraavassa kk on ti jne.
Yritän käydä joka viikko jonkun hyllyn, kaapin jne läpi ja ylimääräiset laitan yhteen nurkkaan.
Vien ne matkalla töihin, kirppis aukeaa klo 10.Vien tonne autollisen n 3 krt kk. Saan vanhemmiltani, kummeilta, appivanhemmilta, parilta ystävältäni tarpeetonta tavaraa.
Ei siitä hirveesti rahaa tule, mutta ostan rahalla aina jotain kotiin. Esim meidän keittiön kello jätättää, nyt on tarkoituksena viedä vanha kirppikselle ja ostetaan uusi. Kun vaan löytäisin mieleisen
Eli sinulla on rikkinäinen kello, joka ei käy oikeassa ajassa, vaikka toivottavasti olet patterit vaihtanut, ja tämän sysipskan aiot myydä kirpparilla eteenpäin? Mikä sinua oikein vaivaa? Huonoa kevättä ja kaikkea pahaa sinulle.
Olkoot vaikka Jeesuksen vanha mutta ei kukaan osta kelloa joka jätättää. Ihan turhaa työtä teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on raadin mielipide naarmuisista lautasista? Itselläni on kulhoja ja lautasia joissa näkyy käytön jälkiä, eli ovat ehjiä, mutta eivät tietenkään näytä kivalta. Ajattelin vaihtaa laadukkaampiin, mutta mitä näille vanhoille tekee? Laittaako roskiin vain? Voiko näitä edes käyttää elintarvikekäytössä, esim. eläimille?
Jos ovat keramiikkaa, niin Iittalan myymälät ottavat vastaan. Ne murskataan ja tehdään uusia lautasia tms.
Ne naarmut saa pois. Googleta boniasiivous
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkoot vaikka Jeesuksen vanha mutta ei kukaan osta kelloa joka jätättää. Ihan turhaa työtä teet.
Kyllä kellon voi korjata, ja jopa vanhoja kelloja ostetaan.
Kaikki eivät halua muovista patterikelloa.
T. Eräs jonka seinillä on jopa jokunen kaunis käymätön kello.
Vierailija kirjoitti:
Kävin vaatekaappini läpi. Luulin ettei sieltä tulisi mitään poistoa, mutta yhdet ylisuuret shortsit, yksi kulahtanut ja lörpsähtänyt toppi, huonot urheiluhousut ja urheilupaita, josta oli jo olkaimet menneet pilalle saivat lähteä. Kylläpä nyt taas tuntuu paremmalta kun on askel kohti määränpäätä.
Mulla oli iso kestokassi ihan täynnä kesävaatteita. Kokeilin kaikki ja kaikki sähköiset ja pienet sai lähteä ja muut ei enää kivat. Jäi pieni kestokassillinen ja ne kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavalliseen viisarilliseen seinäkelloon voi vaihtaa uuden koneiston, näppärä pystyy tekemään vaihdon myös itse. Koneisto ei ole kovin kallis ja operaatio kannattaa ehdottomasti tehdä, jos pitää kellon ulkonäöstä tai sillä on tunnearvoa. Koneisto on se muovinen pieni laatikko kellon takana, johon laitetaan paristo. Samalla voi joutua uusimaan viisarit, kaikkia viisareita ei saa sovitettua kaikkien koneistojen akseliin ilman lisäaskartelua.
Vierailija kirjoitti:
Minä unelmoin siitä, että vielä joku päivä pystyn luopumaan tavaroista. Haluaisin elää kodissa, jossa ei ole mitään turhaa. Jostain syystä en kuitenkaan pysty luopumaan tietyistä tavaroista. Tulee tunne, että on mennyt rahaa hukkaan. Jos astiat olis vaikka Ikeasta, niin luopuminen olisi helpompaa, mutta koska olen pistänyt rahaa esim. Arabian tuotteisiin, niin ei olekaan niin yksinkertaista. Siirsin ne pois keittiön kaapista, ja jotenkin tuli kevyt olo, kun kaappi ei pursunnut tavaraa. Kokonaan en ole pystynyt luopumaan. Ja astiat ei ole ainoa ongelma. On liikaa petivaatteita, kosmetiikkaa, kirjoja, vaatteita ja käsityötarvikkeita.
Itse ajattelen tällaisissa tilanteissa, että se raha on jo mennyt, ja käyttämätön tavara vie vain lisää aikaa ja rahaa (= pitää ehkä jollain tavalla hoitaa, vähintään pyyhkiä pölyt tai siirtää siivotessa + vie tilaa, minkä vuoksi voi joutua lopulta jopa muuttamaan isompaan asuntoon). Tyhjän panttina olevat tavarat eivät mitenkään maksa itseään takaisin.
Mukavaa viikonloppua sinulle!
annoin liinavaatteita matonkuteiksi ja ostin uusia muutaman. mulla on vaatehuone muttei eteisessä komeroita eikä makkarissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä unelmoin siitä, että vielä joku päivä pystyn luopumaan tavaroista. Haluaisin elää kodissa, jossa ei ole mitään turhaa. Jostain syystä en kuitenkaan pysty luopumaan tietyistä tavaroista. Tulee tunne, että on mennyt rahaa hukkaan. Jos astiat olis vaikka Ikeasta, niin luopuminen olisi helpompaa, mutta koska olen pistänyt rahaa esim. Arabian tuotteisiin, niin ei olekaan niin yksinkertaista. Siirsin ne pois keittiön kaapista, ja jotenkin tuli kevyt olo, kun kaappi ei pursunnut tavaraa. Kokonaan en ole pystynyt luopumaan. Ja astiat ei ole ainoa ongelma. On liikaa petivaatteita, kosmetiikkaa, kirjoja, vaatteita ja käsityötarvikkeita.
Mulla oli sama vika muutamia vuosia sitten. Harmittelin rahan menoa, jos laitan vain pois.
Aloin pistämään kaikkia huonoja pois. Rikkinäistä ym. Tuntui hyvältä lopulta ja tuo täältäkin saatu vinkki, että rahat ovat jo menneet ostaessa tavaran. Siinä en ole edelleenkään hyvä, mutta toisinaan onnistun!
Nykyisin laitan myyntiin tavaraa ja jos se ei vain mene kaupaksi, niin oikein iloisena pistän eteenpäin, jos ei mene parissa viikossa. En jaksa katsella tavaroita, joita en vain tarvitse. Ja tulen hyvälle mielelle kun näen kaverini lapsilla köytössä meidän lasten vanhoja vaatteita. Ne tulivat käyttöön edelleen ja se on kiva.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vanhoja Arabian lautasia käyttänyt kukkaruukkujen alusina. Kulhoja taas hedelmävateina.
Mulla oli paljon omia ja lasten vaatteita. Viimeksi kun möin kirpparilla, tulos oli plus miinus nolla. Nyt heitin omat vaatteet uffin laatikkoon (jätesäkillisen), kuluneet roskiin. Lasten vaatteet lahjoitan ystävälle joka kutsui meidät kylään. Niitäkin vaatteita on säkillinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen tällaisissa tilanteissa, että se raha on jo mennyt, ja käyttämätön tavara vie vain lisää aikaa ja rahaa (= pitää ehkä jollain tavalla hoitaa, vähintään pyyhkiä pölyt tai siirtää siivotessa + vie tilaa, minkä vuoksi voi joutua lopulta jopa muuttamaan isompaan asuntoon). Tyhjän panttina olevat tavarat eivät mitenkään maksa itseään takaisin.
Mukavaa viikonloppua sinulle!
Tarvitsee ehkä hieman insinöörihenkeä jotta tällainen ajatusleikki kiinnostaa, mutta koska itselläni sitä on niin kommentistasi inspiroituneena aloin laskemaan mitä turhan tavaran hilloaminen voi teoreettisesti maksaa - mutta ajassa, ei tavaroiden vaatimassa tilassa.
Kuvitellaan että sinulla on 5 turhaa tavaraa, joista pitää pyyhiä pölyt ja siirtää siivouksen tieltä viikottain. Jokaisen siistimiseen ja siirtelyyn menee minuutti, joten viikossa käytät vain 5 minuuttia näiden tavaroiden huoltoon. Ei kuulosta pahalta, eihän? Mutta vuodessa tämä tekeekin yhteensä 4,5h.
Jos omat turhat tavarasi eivät ole esillä, älä takerru pölyjen pyyhkimiseen vaan ajattele tilalle kaappien siivoamiseen käyttämäsi aika, varaston järjestelyn aika tai vaiva joka tulee kun siirtelet turhia tavaroita käyttötavaroiden edestä tai mikä tahansa ylimääräinen puuha mitä turhista tavaroista sinulle tulee vuoden aikana.
Jos kuukausipalkka on 3000€/kk, tilille tulee (veroprosentista riippuen) noin 2300€/kk. Eli yhden tunnin työn arvo on 14€ (2300€ / 22 / 7,5).
Tämän laskukaavan mukaan 5 turhan tavaran säilyttämisen hinta on vuodessa 63 euroa. Kahdessa vuodessa 126 euroa ja kolmessa 189 euroa. Rahaa siis menee vain lisää hukkaan koko ajan turhaa tavaraa säilyttäessä, mutta oman arvokkaan vapaa-ajan muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne naarmut saa pois. Googleta boniasiivous
Tällaisesta en ole kuullutkaan! Boniasiivousta en löytänyt, mutta ilmeisesti puhdistuskivi puree naarmuihin. Tässä linkki jos muitakin kiinnostaa: https://anna.fi/lifestyle/koti-ja-sisustus/naarmut-mukisi-pohjalla-eiva…
Toinen vaihtoehto vois olla facebookin roskalava-ryhmät! Itsellä mennyt mukavasti tavaraa siellä, myös vanhanaikaista/kulunutta tavaraa.
Mun kaikki irto-omaisuus huonekaluja ja pyörää lukuunottamatta mahtuu yhteen Samsungin isoon matkalaukkuun. Se toimii mittarina. Koko perheen kamat mahtuu pieneen pakettiautoon, myös jokaisen oma Samsung, meitä on neljä. Suosittelen. Ihminen ei tartte sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaikki irto-omaisuus huonekaluja ja pyörää lukuunottamatta mahtuu yhteen Samsungin isoon matkalaukkuun. Se toimii mittarina. Koko perheen kamat mahtuu pieneen pakettiautoon, myös jokaisen oma Samsung, meitä on neljä. Suosittelen. Ihminen ei tartte sen enempää.
Ei kai ihminen tartte mitään, jos tuolle tielle lähtee. Mutta jos elämään etsii selviytymisen lisäksi kauneutta ja sisältöä, ainakin minä tarvitsen esimerkiksi pianon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot väärässä. Ostettiin jo.
Päätinkin tehdä fb ilmoituksen.
Heti meni, haettiin eilen ja rahatkin on tuhlattu