tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20785)
Päiväkodit saattaa myös olla kiinnostuneita mitaleista. Meidän lasten päiväkodissa joskus jaettiin urheilupäivän jälkeen tällaisia kierrätysmitaleja. Niitä voi sitten surutta laittaa itsekin kiertoon seuraavan pienen leikkiin. (Jostain syystä lapset rakastavat niitä!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen loppuunkäyttömisen kannalla nykyään. Oon tehnyt jo vuosia kotona töitä.
Minulla on muutama vaate mitä käytän ja vaste, esim joggarit kestää n 2 v.
Petivaatteet kestää ihan max 3 v.
Astioita joskus tippuu ja menee rikki.Meillä on todella hyvät säilytystilat ja helpoiten käy shoppailu omilla kaapeilla
Mutta aina voisi tehdä paremmin
Miten ihmeessä petivaatteet kestävät max. 3 v? Meillä lakanat ovat jatkuvassa käytössä eli menevät pyykkikoneen ja kuivausrummun kautta illaksi takaisin sänkyyn, ja samat Marimekon lakanat ovat noin 20 vuotta olleet käytössä. Tosin vasta viimeiset 10 vuotta tällä jatkuvan käytön syklillä, sitä ennen olivat välillä kaapissakin.
- Ne 20v vanhat lakanat ovat laadultaan aivan eri laatua, mitä tänä päivänä kaupasta saa ostettua. Nykylakanat eivät kestä vaikka olisivat kalliit.
jep, vuosi sitten ostettu kotimainen perkaalipussilakana tuntuu jo nyt jännän ohentuneelta ja lähtenyt purkautumaan ala-aukosta,vaikka on ollut rauhallisessa aikuiskäytössä n. kerran kuussa pestynä( ei ole ainoa lakanasettini ;) )..saa nähdä kestääkö vielä vuoden...sekä tietty kutistunut kivasti siinä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä käynnissä laatikoiden siivous. Mitä tekisitte tavaroille kuten vanhat musiikkikasetit, CD-levyt, urheilumitalit? Kaseteista ja CD-levyistä olen itse asiassa miettinyt, että voisikin säilyttää ja kuunnella, niin ei tarvitsisi maksaa suoratoistopalveluista (ilman mainoksia). Mutta mitä esimerkiksi urheilumitaleille? Mihin jätteeseen ne edes kuuluvat? Metallinkierrätykseen?
Meillä sellaiset nimettömät urheilumitalit menivät torissa kun ilmaiseksi annettiin.
Olen itse saanut 2000-luvulla kaksi mitalia, koska mitalin sai ihan jokainen neljännes- tai puolimaratonilla maaliviivan ylittänyt kilpailija. En ehkä ole hyvä urheilija, mutta kovasti yritin, joten mitaleistani en kyllä luovu!
Vierailija kirjoitti:
Tässä käynnissä laatikoiden siivous. Mitä tekisitte tavaroille kuten vanhat musiikkikasetit, CD-levyt, urheilumitalit? Kaseteista ja CD-levyistä olen itse asiassa miettinyt, että voisikin säilyttää ja kuunnella, niin ei tarvitsisi maksaa suoratoistopalveluista (ilman mainoksia). Mutta mitä esimerkiksi urheilumitaleille? Mihin jätteeseen ne edes kuuluvat? Metallinkierrätykseen?
Tarjoaisin mitalit maksutta Torissa tai jossain muualla tai veisin Kierrätyskeskukseen.
Onpa jännä tunne, kun vihdoin alan päästä viimeisimmän tavarakaaoksen herraksi ja olen nyt lähes tyhjässä asunnossa. Olen muuttamassa, tarkoitus oli muuttaa jo aiemmin, mutta panikoin sen suhteen, etten yksinkertaisesti ehdi hoitaa koko tavarakaaosta. Mutta onpa olo kevyt ja vapaa kun lähes kahden vuoden urakoinnin jälkeen valtaosa turhasta tavarasta on poissa! Yksi iso kaappi pitää vielä myydä. Sellainen aivan ihana, iso maalaisantiikkikaappi 1800-luvulta, joka on kuitenkin tosi epäkäytännöllinen muuttoihin - vaatii pianonkuljettajat kuskaamaan, joten pelkkä siirto maksaa sellaisen 200 euroa, jos edes sopii kannettavaksi Helsingin kantakaupungin kerrostalojen rapuissa.
Ja vaatteita ja tavaroita pitää vielä käydä läpi, sillä niitä on liikaa ja moni sellainen, jota en halua säilyttää. Mutta onpa keventävää päästä tavaroista eroon ja selkeyttää myös sitä, mikä on itselle tärkeää, eli jättää paremmin tilaa niille tärkeille tavaroille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni kaikki cd:t roskiin. Eipä niille muuta paikkaa ole. Olivat niin naarmuisiakin, että tuskin olisi soineet. Kasetit on hävitetty jo joskus 90-luvulla.
DVD ja blu-rayt on taas meillä vieläkin käytössä. Veivät vaan hirveästi tilaa. Otin pois omista koteloista ja ostin laatikot joihin ne saa laitettua. Tasku/kansiomallisia löytyy helposti, mutta minä halusin nimenomaan laatikoita, mutta löysin lopulta. Joku seitsemän säkkiä tuli muoviroskaa ja nyt levyt mahtuu kahteen tv-tason kaappiin. Aiemmin vei kokonaisen kirjahyllyn. Kansipapereista tein vihkot laatikon päälle, niin voi helpommin selata mitä on siellä. Hienommat boxit jätin esille alkuperäispakkauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni kaikki cd:t roskiin. Eipä niille muuta paikkaa ole. Olivat niin naarmuisiakin, että tuskin olisi soineet. Kasetit on hävitetty jo joskus 90-luvulla.
DVD ja blu-rayt on taas meillä vieläkin käytössä. Veivät vaan hirveästi tilaa. Otin pois omista koteloista ja ostin laatikot joihin ne saa laitettua. Tasku/kansiomallisia löytyy helposti, mutta minä halusin nimenomaan laatikoita, mutta löysin lopulta. Joku seitsemän säkkiä tuli muoviroskaa ja nyt levyt mahtuu kahteen tv-tason kaappiin. Aiemmin vei kokonaisen kirjahyllyn. Kansipapereista tein vihkot laatikon päälle, niin voi helpommin selata mitä on siellä. Hienommat boxit jätin esille alkuperäispakkauksissa.
Jos ne CD-levyt heittää roskiin, niin sekaroskaan? Vai johonkin kierrätykseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta DVD-levyjen kotelot eivät vie juurikaan tilaa kirjahyllystä tai kaapista, joten en ole koskaan harkinnut sitä, että pitäisin itse levyt mutta luopuisin koteloista. Jos taas muistelee vanhoja VHS-videokasetteja, ne veivät todella paljon tilaa, minkä takia DVD-levyjen tulo oli helpotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen loppuunkäyttömisen kannalla nykyään. Oon tehnyt jo vuosia kotona töitä.
Minulla on muutama vaate mitä käytän ja vaste, esim joggarit kestää n 2 v.
Petivaatteet kestää ihan max 3 v.
Astioita joskus tippuu ja menee rikki.Meillä on todella hyvät säilytystilat ja helpoiten käy shoppailu omilla kaapeilla
Mutta aina voisi tehdä paremmin
Miten ihmeessä petivaatteet kestävät max. 3 v? Meillä lakanat ovat jatkuvassa käytössä eli menevät pyykkikoneen ja kuivausrummun kautta illaksi takaisin sänkyyn, ja samat Marimekon lakanat ovat noin 20 vuotta olleet käytössä. Tosin vasta viimeiset 10 vuotta tällä jatkuvan käytön syklillä, sitä ennen olivat välillä kaapissakin.
- Ne 20v vanhat lakanat ovat laadultaan aivan eri laatua, mitä tänä päivänä kaupasta saa ostettua. Nykylakanat eivät kestä vaikka olisivat kalliit.
Sain joululahjaksi Ikeasta pussilakanan. Todella nätti.
Laitoin sen ennen uutta vuotta sänkyyn, oon pessyt n 2 vkon välein.
Kuluminen näkyy selvästi. Tosin maksoi n 25 e, ei voi liikaa odottaa.
Kaapissa on vanhojakin, mutta ei kannata ostaa lainkaan uusia. Kirppikseltä vain niitä vanhoja
Minä asun 37 neliön yksiössä eikä ole tavaraa liikaa. Käyn säännöllisesti läpi, mitä minulla on. Se onnistuu helposti, kun avaa jonkun laatikon tai kaapin. Ajoittain ne voi siinä samalla myös syynätä läpi ja heittää turhat pois. Jos ei muuta jaksa, niin voi läpikäydä vaikka yhden hyllyn kaapista ja seuraavalla kerralla sitten toisen hyllyn jne. Turha sitä on niska limassa koko asuntoa koittaa raivata.
Tavaroihin, turhaankin, liittyy yleensä jotain tunteita, minkä takia niistä pidetään kiinni. Ne pitää saada hoidetuksi ja johan alkaa turhat roinat lentää pois.
Myös järjestys auttaa siihen, ettei turhaa kerry. Kun heti tietää, missä minkäkin paikka on, tavarat pysyvät järjestyksessä. Ja kun keräyspaikka alkaa pursuta, on aika tyhjentää ja siivota se paikka ylimääräisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CD levyjä monet käyttävät askartelussa. Surullista että niin monet eivät ymmärrä että kaikkea PITÄÄ ensin tarjota ilmaiseksi vaikka torissa eikä heittää roskiin. C kaseteille on myös ostajakuntansa, etenkin raskaamman musiikin kaseteille.
Eräs ihminen kertoi juuri että oli tehnyt ikkunaremonttia ja oli aikeissa viedä vanhat kaatopaikalle. Päätti kuitenkin kokeilla lahjoittaa torissa. Tunti julkaisemisen jälkeen oli ottaja ilmoittautunut ja tullut hakemaan. Oli myös vuolaasti kiitellyt koska oli pitkään etsinyt juuri sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla toimilla tuhosit juuri levyjen arvon, kukaan ei koskaan osta niitä ilman koteloita, ovat jätettä.
Tuo on ehkä pahinta kun mitään ei saisi pistää roskiin..ja ikiselle tavaralle pitäisi keksiä joku mihin tarjota oli se heijastin, vaate tai cd.. olisihan se ihanteellista kun kaikki löytäisi jatkosijoitus paikan, mutta jos kämppä on täynnä tavaraa ei loppuelämä riitä kun yrittää etsiä kuka tarvii kun mitään ei saisi roskiin mennä..pitäisi soitella päiväkoteihin, pistää tuotteita ilmaisryhmiin ja ootella kelpaako jollekkin yms yms
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ehkä pahinta kun mitään ei saisi pistää roskiin..ja ikiselle tavaralle pitäisi keksiä joku mihin tarjota oli se heijastin, vaate tai cd.. olisihan se ihanteellista kun kaikki löytäisi jatkosijoitus paikan, mutta jos kämppä on täynnä tavaraa ei loppuelämä riitä kun yrittää etsiä kuka tarvii kun mitään ei saisi roskiin mennä..pitäisi soitella päiväkoteihin, pistää tuotteita ilmaisryhmiin ja ootella kelpaako jollekkin yms yms
Niin itse olet tavarasi hankkinut niin itse varmaan myös asianmukaisesti ja ekologisesti hankkiudut niistä eroon? Ja ei, se tapa ei ole ehjän tavaran/vaatteen tms sekäjätteeseen heittäminen.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä nykyaikana tällainen "ekologisuus". Ostetaan uutta viherpestyä mukaekologista tavaraa ja vaatetta mutta ei osata kantaa vastuuta jo hankitun ehjän tavaran kierrättämisestä. Ihan yhtä vastuutonta kuin ostaa turhaa härpäkettä jota ei koskaan tarvitse tai käytä. Pitäisi lailla kieltää ehjän tavaran tai materiaalin heittäminen kaatikselle. Konmaritus ollut varmaan aika katastrofaalinen muotioikku jätefirmoille. Suurin osa hävittänyt täysin käyttökelpoista tavaraa ja sitten ostanut uutta tilalle kun huomaa että tarvitseekin. Muoti sanelee kaikkea typerää.
Cd-levyjä voi ripustaa kasvimaalle, pelottaa pois lintuja syömästä marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla toimilla tuhosit juuri levyjen arvon, kukaan ei koskaan osta niitä ilman koteloita, ovat jätettä.
Voi ei... En niitä mihinkään aio myydä. Eipä nuo välttämättä ikuisesti kestä, teoreettinen maksimi taitaa olla sata vuotta, mutta monta on jo lakannut toimimasta.
Ja mikään ei estä hommaamasta tyhjää muovikoteloa, lykkäämästä kansilehdykkää takaisin ja olen taas miljonääri :D
Joku tuolla sanoi, ettei vie niin paljon tilaa kotelot, niin aiemmin meni kokonainen kirjahylly, nyt 2 alakaappia noille mun elokuville ja sarjoille, ehkä 1000kpl. Toki itsellekin oli aiemmin todella tärkeää, että levyt oli hyllyssä esillä ja helposti saatavilla ja juuri oikeassa järjestyksessä, niin ymmärrän, että moni haluaa niitä niin säilöä, eikä laittaa pienempään tilaan. Eri elämänvaiheissa on eri asiat tärkeitä, nyt haluan että kodissa on väljää ja tavarat piilossa. Useammin katson nykyään suoratoistoa, niin noita levyjä voi kaivella tarvittaessa.
Ihan sekajätettähän ne kotelot ja levyt on. Vähän tuntui pahalt viedä roskiin, mutta sinne ne olisi mennyt ajan saatossa yksi kerrallankin. Onneksi nykyään ei tartte ostaa fyysisiä levyjä, vaan voi kuunnella ja katsellä palvelusta. Myöskin nykyään toivottavasti kiinnitetään enemmän huomiota siihen, että tuotettavat asiat voidaan kierrättää.
Ei kaikelle löydy ottajaa, varsinkaan naarmuisille cd-levyille ei ole suuret markkinat. Mutta hyvä, kun moni teistäkin jaksaa etsiä vanhoille tavaroille uusia koteja. Aina ekana tarkistan torin ja market placen, kun tarvitsen jotain. Ja jos vanhat tavarat ei mene kavereille, niin yritän torissa antaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Oon ehkä vähän itsekäs, mutta käyn kesällä kirppiksellä.
Meillä on ilmaiskirppis, eli jokainen euro on kotiinpäin.
Laitan epämääräiset yhteen laatikkoon ja lapun 0.20 e kpl, 10 kpl 1 e.
Hyvin menee kaupaksi
Meillä sellaiset nimettömät urheilumitalit menivät torissa kun ilmaiseksi annettiin.