Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20785)

Vierailija
12741/20785 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pakannut ylimääräiset yli 5 e arvoiset Sellpyn kassiin ja lähettänyt Ruotsiin myyntiin (se kassi pitää tietysti ensin tilata sieltä). Ei tarvitse kuin pakata kassi, tilata kuljetuspalvelu hakemaan se ilmaiseksi ovelta ja jäädä odottamaan pizza-, leffa- ja kahvittelurahoja.

Sellpy hoitaa kaiken muun. Itse saa kyllä korjata ja täsmentää hintoja ja tietoja, jos haluaa. Saman verran niistä prosentteina vähintään saa, kuin jos näkee kauhean vaivan ja ravaa kirpparilla - jossa lopulta joutuu myymään kaiken 50% alennuksella.

Myyntiin soveltumattomat sitten hyväntekeväisyyteen tai jätekierrätykseen.

Kuinka paljon tähän mahtuu/voi laittaa? Maksaako tuo kassin tilaus/lähettäminen?

Voisin kyllä laittaa sinne nuo mitä harkitsin antavani vain ilmaiseksi johonkin konttiin. Rahalle olisi tarvetta, mutta en jaksa kirppisrumbaa ym.

Olen kuullut, että ei mistään perus henkkamaukasta saa mitään. Pitää olla laadukkaita vaatteita.

Vierailija
12742/20785 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle myös ihan puhtaasti roskiin heittäminen on vaikeaa. Tänään vein mainosmeikkipussin ihan roskiin. Olin pyöritellyt sitä varmaan puoli vuotta koska olihan se ehjä ja uusi ja käyttökelpoinen..Mutta kuitenkin turha ja ilmainen kaupanpäällinen. Ja alushousut joista haarapala täynnä reikiä. Kyllä ne vielä menee..

Älytöntä

Myyminen on ok, samoin lahjoittaminen. Mutta esim mainosroina jota saan työn kautta messuilta ym on hankalaa koska on vaikea kierrättää hyväkin esine jos siinä lukee isolla joku firma..

Mainosjutut on myös mulle vähän vaikeita, koska periaatteessa tuntuu typerälle heittää roskiin käyttämätön tuubihuivi, heijastin, kynä, avainnauha, kangaskassi jne. mutta em myöskään oikeasti käytä niitä monikäyttöisiä pipo/tuubihuivi mikälie virityksiä enkä tarvitse 50 kangaskassia tai 40 heijastinta. Nykyään yritän jos suinkin muistan "unohtaa" mainoslahjat sen paikan naulakkoon, johonkin nurkkaan tai tuolille, josta ne tavarat sain, jotta ne eivät edes päädy kotiini ja ne voi sitten antaa jollekin seuraavassa tilaisuudessa. En vain aina muista ja silloin jos siellä lahjakassissa on myös jotain houkuttelevaa, kuten suklaata niin usein kassi päätyy kotiin, herkuttelen suklaalla ja mietin että jaahas, taas näitä heijastimia jne.... Ja näitä tilanteita on vielä itselläni kohtuu usein, koska työn ja harrastuksen kautta käyn kaikenlaisissa tilaisuuksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12743/20785 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle myös ihan puhtaasti roskiin heittäminen on vaikeaa. Tänään vein mainosmeikkipussin ihan roskiin. Olin pyöritellyt sitä varmaan puoli vuotta koska olihan se ehjä ja uusi ja käyttökelpoinen..Mutta kuitenkin turha ja ilmainen kaupanpäällinen. Ja alushousut joista haarapala täynnä reikiä. Kyllä ne vielä menee..

Älytöntä

Myyminen on ok, samoin lahjoittaminen. Mutta esim mainosroina jota saan työn kautta messuilta ym on hankalaa koska on vaikea kierrättää hyväkin esine jos siinä lukee isolla joku firma..

Mainosjutut on myös mulle vähän vaikeita, koska periaatteessa tuntuu typerälle heittää roskiin käyttämätön tuubihuivi, heijastin, kynä, avainnauha, kangaskassi jne. mutta em myöskään oikeasti käytä niitä monikäyttöisiä pipo/tuubihuivi mikälie virityksiä enkä tarvitse 50 kangaskassia tai 40 heijastinta. Nykyään yritän jos suinkin muistan "unohtaa" mainoslahjat sen paikan naulakkoon, johonkin nurkkaan tai tuolille, josta ne tavarat sain, jotta ne eivät edes päädy kotiini ja ne voi sitten antaa jollekin seuraavassa tilaisuudessa. En vain aina muista ja silloin jos siellä lahjakassissa on myös jotain houkuttelevaa, kuten suklaata niin usein kassi päätyy kotiin, herkuttelen suklaalla ja mietin että jaahas, taas näitä heijastimia jne.... Ja näitä tilanteita on vielä itselläni kohtuu usein, koska työn ja harrastuksen kautta käyn kaikenlaisissa tilaisuuksissa.

Eikö olisi parempi kieltäytyä kokonaan lahjakassista, joka on täynnä mainostuotteita, kuin ottaa se vastaan esimerkiksi kassista löytyvän suklaan takia ja yrittää "unohtaa" kassi jonnekin?

Vierailija
12744/20785 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pitäisi yrittää toimia niin, etten ostaisi mitään uusia tavaroita muuten kuin aivan absoluuttiseen hätään ja tarpeeseen. Ei kuitenkaan onnistu niin helposti. Mutta jos saan pidettyä tuosta kiinni, en ainakaan pahenna tilannetta, joka on haastava tavarapaljouden keskellä. Jos mieli on vapaa, esim. lomalla tai pidemmällä vapaalla, silloin onnistuu tavaran karsiminen, mutta arjessa ei. Siksi yritän olla ostamatta uutta tavaraa. Ymmärrän edellissivulla olleen painon kanssa kamppailleen vaateongelman, samaa itsellä ja samoista syistä. Myös sellaista aivan liian pitkälle mennyttä säästäväisyyttä, nuhjuuntuneita sukkia "kotikäyttöön" ja sama aika monessa muussakin vaatteessa, ja siksi vaatekaapin hyllyt täynnä eikä oikein löydy mitään ja pahimmillaan stressiä lähes joka päivä. Kokeilin alkuvuodesta ns. pomodoro-menetelmää eli ajastin soimaan 15 min päästä ja sen ajan sukkien tmv. läpikäyntiä ja kaikki ei-mukavat vain suosiolla roskiin. Onnistui. Yritän pitää tuollaisen vartin kerran viikossa, silläkin tavalla pääsee etenemään - kunhan en osta mitään uutta tilalle.

Vierailija
12745/20785 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun pitäisi yrittää toimia niin, etten ostaisi mitään uusia tavaroita muuten kuin aivan absoluuttiseen hätään ja tarpeeseen. Ei kuitenkaan onnistu niin helposti. Mutta jos saan pidettyä tuosta kiinni, en ainakaan pahenna tilannetta, joka on haastava tavarapaljouden keskellä. Jos mieli on vapaa, esim. lomalla tai pidemmällä vapaalla, silloin onnistuu tavaran karsiminen, mutta arjessa ei. Siksi yritän olla ostamatta uutta tavaraa. Ymmärrän edellissivulla olleen painon kanssa kamppailleen vaateongelman, samaa itsellä ja samoista syistä. Myös sellaista aivan liian pitkälle mennyttä säästäväisyyttä, nuhjuuntuneita sukkia "kotikäyttöön" ja sama aika monessa muussakin vaatteessa, ja siksi vaatekaapin hyllyt täynnä eikä oikein löydy mitään ja pahimmillaan stressiä lähes joka päivä. Kokeilin alkuvuodesta ns. pomodoro-menetelmää eli ajastin soimaan 15 min päästä ja sen ajan sukkien tmv. läpikäyntiä ja kaikki ei-mukavat vain suosiolla roskiin. Onnistui. Yritän pitää tuollaisen vartin kerran viikossa, silläkin tavalla pääsee etenemään - kunhan en osta mitään uutta tilalle.

ei noin vaan ala käyttämään kulahtaneita sukkia ulkokenkien ja työnkenkien alla niin kuluvat kyllä lopulta aivan puhki, jolloin voit oikeutetusti heittää ne pois.

Vierailija
12746/20785 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älytöntä

Nappaa suklaa kassista ja sen jälkeen unohda kassi jonnekin. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
12747/20785 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei noin vaan ala käyttämään kulahtaneita sukkia ulkokenkien ja työnkenkien alla niin kuluvat kyllä lopulta aivan puhki, jolloin voit oikeutetusti heittää ne pois.

Ehkä vähän kulahtaneet menee noin, mutta ei todellakaan epämukavat. Eikä kaikilla ole mitään varsinaisia työkenkiä, joissa ne sukat maagisesti hajoaa. Tuskin kukaan laittaa työkenkiinkään epänukavat ja huonot sukat, joita saa olla korjailemassa koko ajan?

Meillä ollaan töissä ihan sukkasillaan tai sisäkengillä.

Vierailija
12748/20785 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älytöntä

Vierailija
12749/20785 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älytöntä

Minä olen näitä heijastimia, avainnauhoja ym. kerännyt kassiin, jonka sitten lahjoitan arpajaisia tai ongintoja järjestävälle koululuokalle/koululle. Mutta, joku järki tässäkin, ettei vaan siirrä krääsää taholta toiselle. Mutta esim. heijastimet on tässä ihan hyviä ja järkeviäkin!

Vierailija
12750/20785 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainosjutut on myös mulle vähän vaikeita, koska periaatteessa tuntuu typerälle heittää roskiin käyttämätön tuubihuivi, heijastin, kynä, avainnauha, kangaskassi jne. mutta em myöskään oikeasti käytä niitä monikäyttöisiä pipo/tuubihuivi mikälie virityksiä enkä tarvitse 50 kangaskassia tai 40 heijastinta

Eikö olisi parempi kieltäytyä kokonaan lahjakassista, joka on täynnä mainostuotteita, kuin ottaa se vastaan esimerkiksi kassista löytyvän suklaan takia ja yrittää "unohtaa" kassi jonnekin?

Jätä se kassi kirjaston naulakkoon. Joku ottaa sen tai sitten henkilökunta pistää sen roskiin ilman omantunnonvaivoja.

Vierailija
12751/20785 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt alkuvuodesta lukenut ja vienyt pois suurimman osan niistä ilmaiskirjoista, joita olin haalinut kotiini vaihtokirjahyllyistä. Huh, kirjat ovat painavia! Reppu meni rikki, kun vein viidettä kertaa kirjoja pois, joten nyt pitää sitten ostaa uusi iso reppu... Kirjojen raahaaminen repussa on muuten ollut todella tehokasta hyötyliikuntaa: syke on ollut yhtä korkea kuin hölkkälenkeillä.

Vierailija
12752/20785 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsimishimo on kova. Haluaisin, että kaikki kaapit olisivat siistejä ja väljiä ja karsintaa on tullut tehtyä aika kauan. Silti aloitan aina uuden kierroksen. Nyt tilanne on se, että ihan helposti ei mitään pois laitettavaa löydykään ja se suorastaan ahdistaa. Kaapeissa on lähinnä tarpeellista mutta miksi sitten kaikki kaapit pursuavat tavaraa? Miehellä on iso liuta takkeja ja treenikamoja, jotka vievät tilaa eikä hän suostu karsimaan, lapsen ulkokamat ja joka keliin sopivat varusteet täyttävät eteisen. Vaunut ovat myös eteisessä, joka on aina tukossa kuin nenä heinänuhassa. Ja sitten mietityttää, onko lapsella tarpeeksi leluja ja tekemistä, kun emme ole ostaneet hänelle kuin muutamia juttuja, jotta kaapit eivät heti hänen elämänsä alusta saakka olisi ihan tupaten täynnä krääsää. Kirjoja lainataan kirjastosta, ulkolelut ovat ulkona ja vaatteita melko maltillisesti. Kaapistot taitavat olla epäkäytännöllisiä, sillä ei tällä tavaramäärällä pitäisi tuntua ahtaalta mutta niin vain tuntuu. Olen yrittänyt hyödyntää laatikoita ja säilytysbokseja, jotta säilytys olisi helpompaa ja ennen kaikkea esteettistä, mikä on minulle melkein tärkein asia järjestyksen ylläpidossa mutta kaapit ovat niin hassun kokoisia, että oikean kokoisia ratkaisuja on vaikea löytää.

No, tänä vuonna jo 67 tavaraa poistettu, valtaosa niistä on myyty. Tarkoitus on poistaa se 365 tavaraa. Saas nähdä kuinka käy.

Vierailija
12753/20785 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älytöntä

Kannattaako myydä sieluaan ilmaisen suklaan takia? Mitä useampi ottaa vastaan mainoslahjoja joita ei tahdo, sitä enemmän niitä valmistetaan. Ekologisesta näkökulmasta se ei ole kovinkaan hyvä asia. Minäkin olen suklaan ystävä, joten ymmärrän kiusauksen, mutta suklaata saa onneksi kaupoistakin, tosin rahaa vastaan...

Vierailija
12754/20785 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta vuotta on mennyt hyvin, eli en ole ostanut juuri mitään ylimääräistä. Nyt on töissä stressaava tilanne, ja huomaan selailevani netistä ostettavaa. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?

Vierailija
12755/20785 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen näköjään ihminen, jolla on aina kaapit täynnä, joten koitan uutta taktiikkaa eli en karsi, vaan yritän käyttää vanhat ihan loppuun. Näin säästän rahaakin, kun uutta ei voi ostaa, kun ei "mahdu" mihinkään, ainoastaan pieneksi jääneistä luovun. Lapsia ei ole, joten ei ole lapsiperheen pakollista tavarankierrätysrumbaa.

Vierailija
12756/20785 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta vuotta on mennyt hyvin, eli en ole ostanut juuri mitään ylimääräistä. Nyt on töissä stressaava tilanne, ja huomaan selailevani netistä ostettavaa. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?

Sama juttu ja tästä kirjoitinkin pari sivua sitten ketjussa. Useampi asia ahdistaa nyt kerralla ja pitäisi joko odottaa, että kohtalo päättää tai tehdä itse ratkaisuja. Koska asiat ovat todella isoja ja vaikuttavat koko perheeseen ja loppuelämäämme (yritetäänkö toista lasta, yritänkö vaihtaa ahdistavaa työpaikkaa, muutetaanko kaupungista maalle, menenkö vielä opiskelemaan) ja päätöksiä ei välttämättä voi tässä hetkessä tehdä, olen tosi ahdistunut ja yritän helpottaa oloa ostamalla ja materialla. Mitä paremmin voin, sitä vähemmän ostan. Ostaminen on eskapismia, että edes jossain asiassa on päätösvaltaa, onnistumista ja kontrollia.

Vierailija
12757/20785 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan tunteiden säätely heräteostoksilla, joiden tekemisestä saa hyvin lyhytaikaista mielihyvää, vain pahentaa tunne-elämän ongelmia pidemmällä aikavälillä.

Vierailija
12758/20785 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko linkata tuollaisen tutkimuksen? Kuulostaa kiinnostavalta.

Vierailija
12759/20785 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi tämän artikkelin alla on mainittu muutama tutkimus (klikkaa Lähteet). Itse artikkelikin on minusta ihan hyvä. En saa täällä linkkiä aktiiviseksi, en tiedä miksi, kun muilla sivustoilla linkkaaminen onnistuu.

Shoppailuriippuvuus | Päihdelinkki.fi (paihdelinkki.fi)

Vierailija
12760/20785 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englanninkielisestä Wikipediasta löytyy paljon tutkimuksia, jos etsii tietoa haulla compulsive buying (disorder).