tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20768)
Pk seudulla on hinnoittelupalveluita.
Työhuoneen kaapeista olen 2 ottanut kirppiskäyttöön. Kiikutan sinne, kun huomaan on tarpeeton.
Max 2 krt vuodessa tulee kirppiskeikka.
Vanhemmilta tulee aina kestokassillinen. Onpahan poissa, jos heidän kotia pitää joskus tyhjentää
OULU kirjoitti:
Onko täällä Oululaisia?
Mihin hittoon nuo siivotut tavarat saa viedä?
Minulla olisi vaatteitta ja lastenleluja ja kirjoja ja astioita, mutta en pääse eroon niistä.
Olen yrittänyt myydä ja lahjoittaa niitä nettikirpparilla, mutta hirveä säätäminen noutojen ja ohareiden kanssa, av yv otan, en otakkaan, mittaa sieltä ja täältä, saisko lisäkuvia, varaan ja ilmoitan kun suostun saapumaan paikalle....
Kirppispöydät ovat järkyttävän kalliita ja niissäkin on se hinnoittelun ja pöytien siistimisen vaiva ja kuitenkaan kaikki ei mene kaupaksi.
No jos jaksan tähän ruveta, niin mille kirppikselle kannattais viedä?
Helppomyyntiä kyselin, mutta jonot on niin pitkiä, että jos nyt varaa, niin pöydän saa vasta juhannuksena!!!
Oulun kaupungin kierrätyskeskus on ihan vitsi! Todella vähän tavaraa, ihan suoranaista roskaa ja krääsää täynnä. Pimeät ja kolkot tilat, mutta voi kait sinne tavaransa dumpata, jos haluaa. Harmittaa kovasti, kun muiden paikkakuntien kierrätyskeskuksia nähneenä tietää, että homma vois toimia myös tosi kivasti!
Kirppiksistä ihan ehdottomasti Järkikirppis, oon aina saanut hyvät myynnit, vaikka tuotteet ollut perus kodin tavaraa 1-3e/kpl (ei mitään iittalaa tai artekkia). Järkikirppiksellä käy tosi paljon porukkaa, joten siihen pöydän siistimiseen joutuu käyttämään aikaansa. Jos ei kirppistely inspaa, niin Kontti Limingantullissa on siisti ja hyvä, itse vien sinne.
Vierailija kirjoitti:
OULU kirjoitti:
Onko täällä Oululaisia?
Mihin hittoon nuo siivotut tavarat saa viedä?
Minulla olisi vaatteitta ja lastenleluja ja kirjoja ja astioita, mutta en pääse eroon niistä.
Olen yrittänyt myydä ja lahjoittaa niitä nettikirpparilla, mutta hirveä säätäminen noutojen ja ohareiden kanssa, av yv otan, en otakkaan, mittaa sieltä ja täältä, saisko lisäkuvia, varaan ja ilmoitan kun suostun saapumaan paikalle....
Kirppispöydät ovat järkyttävän kalliita ja niissäkin on se hinnoittelun ja pöytien siistimisen vaiva ja kuitenkaan kaikki ei mene kaupaksi.
No jos jaksan tähän ruveta, niin mille kirppikselle kannattais viedä?
Helppomyyntiä kyselin, mutta jonot on niin pitkiä, että jos nyt varaa, niin pöydän saa vasta juhannuksena!!!
Värtön kierrätyskeskus.
Eläinsuojeluyhdistys Popopet ry ottaa vastaan kirpparitavaraa, Googlella löytyy yhteystiedot. Tuotot menee kokonaan eläinsuojelutyöhön. Varasto on keskustassa mutta vain erikseen sovittaessa auki koska toiminta pyörii 100% vapaaehtoisvoimin.
Lapset tarvii tosi vähän tavaroita. Välttämättömiä asioita on vain harva. Loput on sitten näitä "tää ois kiva", "mullakin oli tällänen lapsena", "anopin mielestä tätä tarvitaan" - lista on loputon. Mä saan jatkuvasti itseni kiinni ajatuksesta, että lapsi tarvii asiasta x lastenversion. Juu ei. Melkein jo ostin kirpparilta Ikean kauhavispiläpaistolastasetin, kun ne oli niin söpöjä miniversioita aikuisten vastaavista. Kunnes ymmärsin, että lapsi leikkii ihan tyytyväisenä oikealla vispilällä. Eihän siinä oo mitään muuta eroa kun se koko!
Joko joulu lahjoineen ahdistaa? Itse olen jo pitkään pyytänyt lahjaksi kuluvaa tavaraa, kuten teetä, mausteita ja kynttilöitä. Vaan eipä nämäkään usein mene ihan putkeen.
Lahjaksi tulee irtoteetä koska se on kai kivemman näköinen lahja kuin pussiteepaketti. Vaan jää käyttämättä, kun arjen touhujen keskellä ei jaksa alkaa värkkäämään irtoteen kanssa, pussi on vain paljon kätevämpi ja helpompi. Mausteet on joulumausteita tai jotain erikoisia joilla ei löydy käyttökohteita. Kynttilät kauniita ja koristeellisia, mutta ei sisustukseen sopivia. Voi kun saisi vain yksinkertaisia kynttilöitä ja tavallisia arkimausteita.
Taidan olla vaikea lahjottava. Ehkä vielä joskus läheiset suostuvat siihen ettei aikuisten kesken vaihdeta lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Joko joulu lahjoineen ahdistaa? Itse olen jo pitkään pyytänyt lahjaksi kuluvaa tavaraa, kuten teetä, mausteita ja kynttilöitä. Vaan eipä nämäkään usein mene ihan putkeen.
Lahjaksi tulee irtoteetä koska se on kai kivemman näköinen lahja kuin pussiteepaketti. Vaan jää käyttämättä, kun arjen touhujen keskellä ei jaksa alkaa värkkäämään irtoteen kanssa, pussi on vain paljon kätevämpi ja helpompi. Mausteet on joulumausteita tai jotain erikoisia joilla ei löydy käyttökohteita. Kynttilät kauniita ja koristeellisia, mutta ei sisustukseen sopivia. Voi kun saisi vain yksinkertaisia kynttilöitä ja tavallisia arkimausteita.
Taidan olla vaikea lahjottava. Ehkä vielä joskus läheiset suostuvat siihen ettei aikuisten kesken vaihdeta lahjoja.
Voithan lahjoittaa ne eteenpäin. Kynttilät ainakin voi laittaa hyväntekeväisyyskirppikselle tai kierrätyskeskukseen. Tee saattaisi mennä työpaikalla? Tai osta itellesi sellassii täytettäviä teepusseja, joihin laitat valmiiksi sen saamasi irtoteen.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä kuulostaa hankalalta. Ehkä sitä voisi vähän iisimmin ottaa lahjojen kanssa. Kuulostaa siltä että toiveesi otetaan jo huomioon melko hyvin ja siitä kannattaa olla kiitollinen. Varmasti on parempi että ostat itse ne sisustukseen sopivat kynttilät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä kuulostaa hankalalta. Ehkä sitä voisi vähän iisimmin ottaa lahjojen kanssa. Kuulostaa siltä että toiveesi otetaan jo huomioon melko hyvin ja siitä kannattaa olla kiitollinen. Varmasti on parempi että ostat itse ne sisustukseen sopivat kynttilät.
Tottakai olen kiitollinen, kaunis ajatus lahjojen taustalla toki on. En tiedä millä tavalla pitäisi ottaa iisisti? Kiitän kauniisti lahjoista ja hankkiudun niistä eroon lahjan antajaa loukkaamatta. Ja ostan tietysti itse tavallisen tylsät pöytäkynttilät hassunhauskojen paljastakamuksisten joulupukki-kynttilöiden tilalle.
Itselleni riittäisi yhdessäolo läheisten kesken, en kaipaa yhtään lisää tavaraa. Mutta ehdotukseni siitä että lahjottaisiin vain lapset eikä ostettaisi aikuisten kesken lahjoja ei kelpaa muille, joten tällä kai mennään hamaan loppuun asti.
Minä en koskaan suoranaisesti konmarittanut, mutta kuultuani erään podcastin kautta konmari-periaatteesta innostuin ja kokeilin tehdä suursiivon. Silloin kaverit kommentoi skeptisesti että no nyt se innostuu jostain ja hankkiutuu roinasta eroon ja sitten hankkii uutta tilalle, mutta kyllä se oivallus on säilynyt ja viisi vuotta on mennyt enemmän tai vähemmän näin.
Entisenä jonkin asteisena hamstraajana olenkin nykyään päinvastaisesti sellainen ihminen, joka saa tyydytystä siitä kun saa käyttää jääkaapista tai pakastimesta tavaraa pois ja luoda tyhjää tilaa. Tavaraa ei enää oikeastaan tarvitse heittää pois, kun kaikki tarvittava on jo heitetty ja uutta ei hankita tilalle, ellei oikeasti puntaroida että jokin on oikeasti hyödyksi. Uutta tavaraa hankkiessa mietin pitkän aikaa tarvitsenko sitä todella. Tämä koskee myös vaatteita. Nykyään ostan pelkästään kestävää ja laadukasta tavaraa ja mietin pitkään, tarvitsenko sitä todella.
Omalla kohdalla pari vuotta jatkunut etätyöskentely on muuten tehnyt elämästä siinä mielessä helpompaa, ettei paljon tarvitse pohtia mitä aamulla pistää päälle, vaatetus on kotona ollessa kokolailla aina sama. Tämä on auttanut oivaltamaan, että miksi sitä tarvitsisi muuallakaan aina vaihdella vaatekertaa ja myös julkisilla paikoilla samoissa vaatteissa esiintyminen tuntuu enemmänkin ylpeyden aiheelta kuin häpeälliseltä.
Ja edellinen jatkaa vielä, tämä nyt oli tällaista pohdintaa turvallisesti anonyymilla palstalla, ketään loukkaamatta. Kun ei näille lahjojen antajille halua suoraan sanoa asiasta ettei loukkaa tunteita. Kuitenkin suhteellisen pieni harmi tämä.
Kun mitään ei tarvitse ja sen vähän mitä haluaa ostaa työssäkäyvänä ihmisenä yleensä itse, on vaikea keksiä lahjatoiveita innokkaille joulushoppailijoille. Ajattelin että tämä ketju olisi hyvä paikka pohdiskella ja purkaa harmia tavaravuoren kasvusta, mutta ehkä olin väärässä paikassa.
Mukavaa joulun odotusta kaikille, tavaroilla ja ilman.
Etätyöt, kun alkoivat, ostin sähköpöydän. Tyhjensin vietashuoneen, myin lopukta kaikki huonekalut ja maalasin seinät.
Siitä se alkoi. Jäin koukkuun karsimiseen. Parissa kk lähti ehkä 100 tavaraa pois.
Viime jouluksi ostin kunnon sängyn, sekin fb myynneillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edellinen jatkaa vielä, tämä nyt oli tällaista pohdintaa turvallisesti anonyymilla palstalla, ketään loukkaamatta. Kun ei näille lahjojen antajille halua suoraan sanoa asiasta ettei loukkaa tunteita. Kuitenkin suhteellisen pieni harmi tämä.
Kun mitään ei tarvitse ja sen vähän mitä haluaa ostaa työssäkäyvänä ihmisenä yleensä itse, on vaikea keksiä lahjatoiveita innokkaille joulushoppailijoille. Ajattelin että tämä ketju olisi hyvä paikka pohdiskella ja purkaa harmia tavaravuoren kasvusta, mutta ehkä olin väärässä paikassa.
Miksi tulkitsit negatiivisen kautta että olet väärässä keskustelussa? Tämä on ninemonaan keskustelupalsta, jossa kyllä saa ottaa kantaa myös toisten kommentteihin. Saa asiallisesti hieman haastaakin toisia, pieni kritiikkikin on joskus ok. Ehkä myös tässäkään asiassa ei kannata olla niin vakava - ja ottaa iisimmin. Se auttaa oikeasti paljon.
Viime joulun aikoihin samaisessa ketjussa oli oikein mukavat vertaistukikeskustelut epätoivotuista lahjaröykkiöistä ja siitäpä nämä pohdinnat tuli mieleen löytäessäni viimejouluiset teet kaapista.
Eli ei, en ota vakavasti, en menetä yöuniani, en pilaa omaa tai muiden joulua asialla enkä draamaile muutakaan kummallista. Osaan ottaa joulun iisisti, viettää aikaa läheisten kanssa, kiittää lahjoista ja ostaa itse kynttiläni kuten kuka tahansa normaali aikuinen.
Halusin pohdiskella asiaa, ehkä vertaistukea, ideoita paremmin toimivista lahjaideoista tai kokemuksia miten muut ovat onnistuneet sopimaan maltimmisemmasta lahjanvaihdosta aikuisten kesken? Sellaista henkeä ketjussa oli ennen ja se oli hedelmällistä ja mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ostanut mitään black friday -kampanjoista pelkkiä huijausalennuksia :/
On se kumma että tällainen petosmenettely saa jatkua vuodesta toiseen minkään tahon puuttumatta asiaan!
Kai tää on yksi esimerkki ihmisen laumakäyttäytymisestä. Huomasin muutama vuosi sitten että vaikka meni joululahjaostoksille tarkan listan kanssa, niin siellä paniikissa sinkoilevien ihmisten keskellä se ostohulluus tarttui ja tuli älytön hinku ostaa ihan mitä tahansa sen oman listan lisäksi. Sellainen tunne että ihan kuin tavara olisi loppunut maailmasta ja oli pakko ostaa vaan jotain.
Nykyään ostan lahjat hiljaisina hetkinä ja yleensä vaan kuluvaa, syötävää tai juotavaa, niin ei kenenkään jää pyöriteltävää romua mun takia.
Kävin tänään tavaratalossa ja Clas Ohlssonilla, tuli vähän paniikki joulusäntäilevistä ihmisistä, joululaulujen tekopirteästä pakkosoitosta ja kaikista ”lahjaideoista” jotka oli valmiiksi jo paketoitu. Käsittämätöntä krääsää kasapäin. Piti monta kertaa kerrata mielessä, miksi olin kaupassa ja katsoa kauppalista. Ostin tavallisia sukkia itselleni rikki menneiden tilalle, niitä on turha kytätä alesta tai kirppiksiltä. Ostin varmasti käytössä kuluvia asioita joulun elämysten / lahjoituslahjakorttien kylkeen: pieniä syötäviä ja makeita ja samalla kaavalla lapsen kaverisynttäreille kuluvan, tarpeellisen mutta ilahduttavan askartelutarvikkeen lahjaksi. Clasulta tiukasti vain puuttuva polttimo lamppuun ja paristot jotka meni molemmat suoraan käyttöön, ei varalle laatikkoon. Eteisen valo on ollut pimeä jo pitkään.
Silti tuli paha olo kaikista röykkiöistä ja yltäkylläisyydestä. Auttoi hieman ravistaa itsensä irti kun kuvittelin joulukosmetiikkapakkaukset parin viikon päästä -50% lapuilla ja nahka-asusteet niinä eläiminä joita ne kerran olivat. Paljon täytyy vielä kulutuksen ja joulun sanoman muuttua, että tänne pallolle saamme jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulkitsit negatiivisen kautta että olet väärässä keskustelussa? Tämä on ninemonaan keskustelupalsta, jossa kyllä saa ottaa kantaa myös toisten kommentteihin. Saa asiallisesti hieman haastaakin toisia, pieni kritiikkikin on joskus ok. Ehkä myös tässäkään asiassa ei kannata olla niin vakava - ja ottaa iisimmin. Se auttaa oikeasti paljon.
Viime joulun aikoihin samaisessa ketjussa oli oikein mukavat vertaistukikeskustelut epätoivotuista lahjaröykkiöistä ja siitäpä nämä pohdinnat tuli mieleen löytäessäni viimejouluiset teet kaapista.
Eli ei, en ota vakavasti, en menetä yöuniani, en pilaa omaa tai muiden joulua asialla enkä draamaile muutakaan kummallista. Osaan ottaa joulun iisisti, viettää aikaa läheisten kanssa, kiittää lahjoista ja ostaa itse kynttiläni kuten kuka tahansa normaali aikuinen.
Halusin pohdiskella asiaa, ehkä vertaistukea, ideoita paremmin toimivista lahjaideoista tai kokemuksia miten muut ovat onnistuneet sopimaan maltimmisemmasta lahjanvaihdosta aikuisten kesken? Sellaista henkeä ketjussa oli ennen ja se oli hedelmällistä ja mukavaa.
Mun kokemuksen mukaan ihmiset ymmärtää asiat ihan erilailla jokainen. Enkä oikeasti tiedä, kuinka voisin enää vääntää paksummasta rautalangasta.. Oon siis kokeillu antaa ihan tarkkoja ohjeita (lapseni haluaisi lahjaksi tämän legopaketin ks. kuva) ja silti tulee eri tavaraa. Joo ei se vaarallista ole, enkä pahoita mieltäni, mutta välillä melkein naurattaa. Nykyään sanon aina että ei lahjoja, mutta jos on pakko antaa, niin suklaata. Oon niin sokerihiiri että kaikki suklaa menee alas, joten on toiminut. Ehkä se on jotenkin luonnekysymys: oon itse sellainen pilkunviilaaja että jos joku pyytää jotain tiettyä niin varmistan kaksi kertaa että oli juuri se sama. Mun mies ja äiti taas on sellasia huithapeleita että kunhan menee vähän sinne päin niin on hyvä. Ja siis tämä kaikella rakkaudella, ihania ovat molemmat ja kadehdin toisissa tilanteissa heidän huolettomuuttaan.
Minuakin ahdistaa tuleva tavaramäärä, kun jo valmiiksi tietää, että suurin osa niistä ei tule käyttöön, koska
eivät vain kertakaikkiaan ole mieluisia, ovat väärää kokoa jne.
Se on kumma, kun yrittää sanoa, että lapset ovat jo niin isoja, että haluavat itse valita vaatteensa, niin ei... ostetaan mitä sattuu halpakrääsää ja missä sattuu koossa.
Sama leluissa ja tavaroissa, toivotaan esim. lahjakorttia tai pientä rahasummaa jolla voisi osallistua lapselle tarpeellisen harrastusvälineen hankkimiseen, niin ei... ihme krääsää työnnetään säkkitolkulla ovista ja ikkunoista. Pahinta on, kun sitä krääsää ei kukaan muukaan halua, vaikka ilmatteeksi koitan jakaa facen kirppisryhmissä. Tutuille en ees kehtaa, muutamia kertoja olen laittanut krääsäkasoista kuvia, että saa hakea jos haluaa, mutta heillä sama tilanne.
Voisi kuvitella, että itse olen maailman helpoin lahjottava, minulla on kaksi selkeää lempparia, mistä pidän ja ja mitä toivon hyvin selkeäsanaisesti. Mieluiten ei lahjoja lainkaan, tai jos on pakko niin nämä.
Toivon tietynmerkkisen suklaarasian tai tietyn pienen joulukukan. Sekin on vaan kumma, että en ole vuosikausiin niitä saanut, kun lahjan antajien mielestä on tervetullutta vaihtelua ostaa jotain eri merkkistä suklaata ja erilainen joulukukka. En varsinaisesti syö muuten suklaata, kuin juurikin jouluisin ja silloin toivoisin nimenomaan sitä omaa herkkuani, samoin tuo kukka, että mielelläni katsoisin ja hoivaisin sitä itselleni mieluista kukkaa, molempia näitä on on helposti jokapaikasta saatavana.
Silti lähes joka joulu käyn sitten ostamassa nämä itse kaupasta, kun lahjaksi tuli taas jotain ihan muuta.
Kannatan siis syvästi sitä ajatusta, että ihmiset vain toivottaisi keskenään hyvää ja rauhallista joulua ja ostaisivat itse kukin itselleen mieluiset lahjat.
Kaikki olisivat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen mukaan ihmiset ymmärtää asiat ihan erilailla jokainen. Enkä oikeasti tiedä, kuinka voisin enää vääntää paksummasta rautalangasta.. Oon siis kokeillu antaa ihan tarkkoja ohjeita (lapseni haluaisi lahjaksi tämän legopaketin ks. kuva) ja silti tulee eri tavaraa. Joo ei se vaarallista ole, enkä pahoita mieltäni, mutta välillä melkein naurattaa. Nykyään sanon aina että ei lahjoja, mutta jos on pakko antaa, niin suklaata. Oon niin sokerihiiri että kaikki suklaa menee alas, joten on toiminut. Ehkä se on jotenkin luonnekysymys: oon itse sellainen pilkunviilaaja että jos joku pyytää jotain tiettyä niin varmistan kaksi kertaa että oli juuri se sama. Mun mies ja äiti taas on sellasia huithapeleita että kunhan menee vähän sinne päin niin on hyvä. Ja siis tämä kaikella rakkaudella, ihania ovat molemmat ja kadehdin toisissa tilanteissa heidän huolettomuuttaan.
Tästä on juuri tänään toinen ketju menossa ja siellä oli yllättävän paljon kohtalotovereita. Tietyiltä ihmisiltä ei millään voi tulla lahjaksi sitä mitä on pyydetty, tilanteessa, jossa lahjoja itse on pyytänyt lahjatoivelistaa.
Minulla on tästä jo vuosikymmenien kokemus. Muistan sen joulun, kun en saanut listalta mitään. Listaa oli erikseen pyydetty ja se oli täynnä maltillisia toiveita. Lahjaksi annettuja tavaroita ei saa vaihtaa tai heittää pois, ne on rakkaudella valittuja ja annettuja!
Noista kokemuksista on minun tavarankeruuni lähtenyt. Ei-toivotusta ei ole saanut luopua, toivottua ei ole saanut, kaikki tavara on korviketta.
Omat lapseni ovat aina saaneet käytännössä kaiken toivomansa lahjaksi. Kun saa haluamaansa, elämää ei tarvitse täyttää korviketavaralla. Muutama täsmätoive riittää. He kykenevät luopumaan liian pieniksi käyneistä tavaroista, niistä ei tarvitse pitää kiinni. He saavat uuden ikäkauden mukaista toiveiden mukaista tavaraa tilalle ja ennen kaikkea he saavat toiveensa oikea-aikaisesti. Eikä jotain Ryhmä Hauta neljäsluokkalaisena, kun ei sitä nelivuotiaana saanut. Tämänkin olen kokenut, vuosien takaisen toiveen täyttäminen ajateltiin kai arvokkaammaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaako kukaan enää 15 vuotta vanhoja lasten vaatteita vai ovatko ne lumppua ?
Tuskin ostaa. Uusia ja nykyaikaisia lastenvaatteita myydään kirppareilla niin paljon, että noin vanhat tuskin kiinnostavat ketään. Vie ne poltettavaan jätteeseen tai Nextiiliin tai vastaavaan tekstiilikeräykseen. Kauppojen tekstiilikeräyksiin en veisi.
Just tämän takia lasten vaatteet kannattaa kierrättää heti kun jäävät pois käytöstä. Mulla on tapana ottaa lastenkirppikseltä myyntipaikka keväällä ja syksyllä, ja pistän tulevan sesongin kamppeet myyntiin. Toki tämä tarkoittaa, että jemmaan esim. talvihaalareita kesän yli, mutta eipä ne oikein kesän korvalla liiku, syksyllä menee kaikki. Ja toisaalta voi sitten vielä ennen myyntiä katsoa, olisiko vielä käyttöä vai onko jäänyt pieneksi. Hyvin käy kauppa kun laittaa siistiä tavaraa, ja vaivannäkökin on lopulta aika vähäistä kun ei muuta tarvitse kuin hinnoitella ja kuskata pöytään. Täytän yleensä pöytää pari-kolme kertaa, niin ei tule kerralla liian täyteen. Yllättävän paljon sitä kampetta ehtii jäädä pieneksi tuollakin syklillä, toki osin siksi että aika harvat vaatteet kiertää omien lasten välillä kun ei tuo poika oikein isosiskon vanhoista kamppeista innostu. Onneksi jotain neutraaleja ulkovaatteita ja kenkiä saa käyttöön pienemmällekin.
epäkiitollinen? kirjoitti:
Minuakin ahdistaa tuleva tavaramäärä, kun jo valmiiksi tietää, että suurin osa niistä ei tule käyttöön, koska
eivät vain kertakaikkiaan ole mieluisia, ovat väärää kokoa jne.
Se on kumma, kun yrittää sanoa, että lapset ovat jo niin isoja, että haluavat itse valita vaatteensa, niin ei... ostetaan mitä sattuu halpakrääsää ja missä sattuu koossa.
Sama leluissa ja tavaroissa, toivotaan esim. lahjakorttia tai pientä rahasummaa jolla voisi osallistua lapselle tarpeellisen harrastusvälineen hankkimiseen, niin ei... ihme krääsää työnnetään säkkitolkulla ovista ja ikkunoista. Pahinta on, kun sitä krääsää ei kukaan muukaan halua, vaikka ilmatteeksi koitan jakaa facen kirppisryhmissä. Tutuille en ees kehtaa, muutamia kertoja olen laittanut krääsäkasoista kuvia, että saa hakea jos haluaa, mutta heillä sama tilanne.Voisi kuvitella, että itse olen maailman helpoin lahjottava, minulla on kaksi selkeää lempparia, mistä pidän ja ja mitä toivon hyvin selkeäsanaisesti. Mieluiten ei lahjoja lainkaan, tai jos on pakko niin nämä.
Toivon tietynmerkkisen suklaarasian tai tietyn pienen joulukukan. Sekin on vaan kumma, että en ole vuosikausiin niitä saanut, kun lahjan antajien mielestä on tervetullutta vaihtelua ostaa jotain eri merkkistä suklaata ja erilainen joulukukka. En varsinaisesti syö muuten suklaata, kuin juurikin jouluisin ja silloin toivoisin nimenomaan sitä omaa herkkuani, samoin tuo kukka, että mielelläni katsoisin ja hoivaisin sitä itselleni mieluista kukkaa, molempia näitä on on helposti jokapaikasta saatavana.
Silti lähes joka joulu käyn sitten ostamassa nämä itse kaupasta, kun lahjaksi tuli taas jotain ihan muuta.Kannatan siis syvästi sitä ajatusta, että ihmiset vain toivottaisi keskenään hyvää ja rauhallista joulua ja ostaisivat itse kukin itselleen mieluiset lahjat.
Kaikki olisivat tyytyväisiä.
On niin tuttua. Olen miettinyt mistä tässä oikein on kyse ja tullut siihen tulokseen että jonkinlaisesta vallasta ja hallinnasta. Samoin olen pyytänyt vain syötäviä ja kuluvia juttuja, mutta aina tulee jotain laatikon täytettä. Olen sitten päätellyt että voin huoletta lahjoittaa nämä hutilahjat eteenpäin. Nytkin olen pakannut lahjoiksi aiemmin saamiani lahjoja. Pitää vain katsoa että ei mene takaisin antajalle. Mun äiti on aina ollut passiivis-agressiivinen lahjoja ja romun kierrättäjä. Kun pyysin kukkamaljakkoa synttärilahjaksi niin toi muun tavaran ohella oman vanhan ja rikkinäisen. Mainitsi vielä että oli rikki jo valmiiksi. Kyllä silloin mietin että enkö ole oikeasti sen lahjan arvoinen kun saan rikkinäistä tavaraa. Kysyy mitä haluan ja sitten kun antaa lahjan niin pitää kauhean valituksen siitä miten vaikea se oli löytää. Vaikka olisin sanonut mistä sen saa ja hinnankin valmiiksi. Viime synttärilahjaksi pyysin tavallisen muovisen kastelukannun, kun ajattelin että niitä on kaupoissa sadoittain keväisin, että ei tarvitse nähdä vaivaa. Eikö mitä, oli NIIN vaikea löytää, eikä myyjäkään löytänyt. Siis Prismasta. Et silleen. Eli haluaa vaan tehdä itsestään niin tärkeän. Ja lahjakortti ei ole hänen mielestään lahja, eli hänen on saatava päättää mitä ostaa. Saatiin sitten sovittua että joululahjojen maksimihinta on kympin. Ei mene rahaa paljon hukkaan, niin ei ota päähän niin paljon. Koska hän ei ole myöskään koskaan tyytyväinen saamiinsa lahjoihin ja negatiivista sanottavaa tulee jo lahjaa avattaessa, niin paha mieli tulee tästäkin. En todellakaan jaksa enää välittää.
Laskin häneltä saamieni joulukuusen muotoisten koristeiden määrää ja niitä on vähintään viisitoista. Viime jouluna valitti kun kaikki antavat hänelle vain pieniä kuusia !? Yhden koristeen antoi niin, että sanoi samalla, en viitsinyt ottaa tätä käyttöön kun siitä lähtee hilettä joka paikkaan. Laittoi siis vahingon kiertämään. Meni roskiin, en minäkään halua sitä hilettä joka paikkaan.
Anteeksi kun meni äitisuhteen puimiseksi!
Toiselta suunnalta saan kirjoja, jotka on valittu antajan maun mukaan ja hän on lukenut ne itse ennen joulua. Eli muutkaan eivät pidä minua oikean lahjan arvoisena? Itse olen aina käynyt mitä kirjoja haluavat, mutta en kysy enää. Taidan käydä ostamassa kirjat kirppiksiltä oman maun mukaan. Tai jättää ostamatta lahjat kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaako kukaan enää 15 vuotta vanhoja lasten vaatteita vai ovatko ne lumppua ?
Tuskin ostaa. Uusia ja nykyaikaisia lastenvaatteita myydään kirppareilla niin paljon, että noin vanhat tuskin kiinnostavat ketään. Vie ne poltettavaan jätteeseen tai Nextiiliin tai vastaavaan tekstiilikeräykseen. Kauppojen tekstiilikeräyksiin en veisi.
Just tämän takia lasten vaatteet kannattaa kierrättää heti kun jäävät pois käytöstä. Mulla on tapana ottaa lastenkirppikseltä myyntipaikka keväällä ja syksyllä, ja pistän tulevan sesongin kamppeet myyntiin. Toki tämä tarkoittaa, että jemmaan esim. talvihaalareita kesän yli, mutta eipä ne oikein kesän korvalla liiku, syksyllä menee kaikki. Ja toisaalta voi sitten vielä ennen myyntiä katsoa, olisiko vielä käyttöä vai onko jäänyt pieneksi. Hyvin käy kauppa kun laittaa siistiä tavaraa, ja vaivannäkökin on lopulta aika vähäistä kun ei muuta tarvitse kuin hinnoitella ja kuskata pöytään. Täytän yleensä pöytää pari-kolme kertaa, niin ei tule kerralla liian täyteen. Yllättävän paljon sitä kampetta ehtii jäädä pieneksi tuollakin syklillä, toki osin siksi että aika harvat vaatteet kiertää omien lasten välillä kun ei tuo poika oikein isosiskon vanhoista kamppeista innostu. Onneksi jotain neutraaleja ulkovaatteita ja kenkiä saa käyttöön pienemmällekin.
Sama täällä.
Käydään aina vaatteet läpi ennen kautta. Talvilomalla vko 8 katsotaan kaikki kesävaatteet, viimeistään vappuna on talvivaatteet pesty ja pakattu.
Kiertoon kauden mukaisesti.
Mä vien joko Konttiin tai värtön kierrätyskeskukseen. Värtössä on paljon niin huonolaatuista kamaa, että mielelläni vien mieluummin sinne, jotta ois parempaakin myynnissä 😅 ja onpahan paikallinen.
Limingantullin konttiin taas on helppo viedä, kun voi jättää siihen ulkopuolelle keräyslaatikkoon, jos ei olekaan kerinnyt aukioloaikojen puitteissa käymään.
Itse oon sitten myynyt tavaraa Järkikirppiksellä tai Kempeleen Wanillassa. Molemmissa on käyny kauppa hyvin, järkikirppiksellä tosin on vilkkaampaa. Wanillassa on kuitenkin helppomyyntipalvelu mitä ei välttämättä järkikirppiksellä oo, jonoista en tiedä. Ja wanillaan saa lahjoittaa myymättä jääneet tuotteet.