Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20763)

Vierailija
9181/20763 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu tulee ja kohta on yhden lapsen synttäritkin. Spurttasin lasten lelujen kanssa ja keräsin varmaan 80% pois. Osa meni kirppiskassiin, osan lajittelin teemoittain lastenhuoneen kaappiin niin, että sieltä on helppo valita ja vaihtaa leluja käyttöön.

Ajattelin, että kirppiskassi saa vielä jonkun aikaa lepäillä kaapissa siltä varalta, että lapset jotain kaipailevat. Muutenhan ois kyllä nyt hyvä aika myydä leluja, jos joku joulupakettiin etsii. Itsekin olen käytettynä ostanut pienten lahjoja.

Jos muuten joku aikoo myydä lasten talvivaatteita, kannattaa pistää heti myyntiin! Uudenvuoden jälkeen alkaa ajatukset pikkuhiljaa jo suunnata kevättä kohti ja talvikamat ei mene enää niin hyvin.

Meillä on muuten viime aikoina mennyt monta astiaa rikki. Olen ollut siitä erittäin onnellinen 😂 lisää ei tule, ellei tunnu siltä että on pakko korvata.

Vierailija
9182/20763 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas arvottiin perheen kanssa, kuka antaa kenellekin lahjan. Annamme siis jokainen perheenjäsen vain yhden lahjan, jonka arvo on sovittu ennakkoon. Usein olemme pitäneet lahjan antajat salaisuutena, jotta jouluna saa mahdollisesti jännittää, keneltä lahjan saa. Lahjan antaja voi joko ostaa mitä itse haluaa, tai sitten kysyä lahjottavalta, onko hänellä toiveita. Tänä vuonna pääsin helpolla, kun sisaruksella oli valmiina ajatus siitä mitä haluaa.

Kaikki saavat siis lahjan, mikä on kivaa, mutta aikuisille ihmisille ei kummempia vuoria kerry, eikä joulu käy kenenkään kukkaron päälle. Meillä lahjan arvo tänä vuonna on siis vain 20e. Ja halutessaan saa toki kieltäytyä osallistumasta 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9183/20763 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tekstiilijätettä pystyikään viemään? Oliko muuta vaihtoehtoa kuin H&M?

Olisi jätesäkillinen vähän kaikenlaista. Pk-seutu.

Vierailija
9184/20763 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu tulossa, niin jaan taas tämän meidän kaveripiirin joululahjavinkin. Jokainen ostaa jotain mitä oikeasti haluaa tai tarvitsee itselleen ja postaa ystäväryhmään tai yksityisviestillä kuvan ja kiitoksen joululahjasta. Näin joulumuistaminen on hoidettu, mutta kenellekään ei kerry turhaa krääsää tai joudu lähtemään pikaostoksille, kun kaveri tulossa käymään.

Joskus on myös menty yhdessä vaikka kylpylään lahjaksi toisillemme.

Vierailija
9185/20763 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tekstiilijätettä pystyikään viemään? Oliko muuta vaihtoehtoa kuin H&M?

Olisi jätesäkillinen vähän kaikenlaista. Pk-seutu.

Vie sorttiasemalle: https://www.hsy.fi/jatteet-ja-kierratys/lajittelu/vaatteet-ja-tekstiili…

Ja tuolla onkin lueteltu, millaisia tekstiilejä saa viedä ja mitkä eivät sovellu.

Vierailija
9186/20763 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuunnellut Laura Frimanin kirjaa Tauko. Se on viihdyttävä, hauska ja paikoin viiltävän rehellinen. Tosin paljon turhaakin siinä on, mutta ihan kelpo "oma kokemus shoppailulakosta".

Vierailija
9187/20763 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain myytyä jotain lastenvaatteita ja kirjoja postituksella. Jes. Mutta aika säätöä tää fb-kirppistely kyllä on. Taidan kokeilla kerran ja ne mitä ei mene niin annan pois. Aina vaan ihmettelen, miten yksittäisistä tavaroista kertyy iso kasa. Nyt sain myytyä kaksi lastenkirjaa, 5 pokkaria, vauvanhaalarin ja asusteita sekä 10 lelua kolmelle eri ihmiselle. Vein ne postiin ja pakettien yhteispaino oli lähemmäs kuusi kiloa ja kestokassi tarvittiin kantamiseen. Mietin siinä, että onneksi näitä ei tarvitse muuttaa uuteen kotiin keväällä, vaikka ei ne kaapissa yksittäisinä tuntunut vievän kovin paljoa tilaa.

Vierailija
9188/20763 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko taas niin, että tää ketju hiljenee joulukuussa ja sitten tammikuussa taas herää eloon? Onko kaikki jo joulunodotustunnelmissa? :D

Vierailija
9189/20763 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen kuolinsiivouksessa siinä vaiheessa että kiertoon on lähdössä jo ns. arvotavaraa ja tavaroita joilla tunnearvoa. Seuraavassa muutossa en enää viitsi niitä mukanani kantaa. Että olen kypsä kaikenlaisiin lahjaksi saatuihin muistoesineisiin, niitä sitten siirtelet vuosi tolkulla kaapista laatikkoon ja laatikosta toiseen ja taas toiseen - ja ehkä sittenkin vielä kerran varastosta vitriiniin jne. Nyt ei kylläkään ole onneksi vitriiniä kun ei kuulu vuokra-asunnon kiinteään sisustukseen. Enkä halua enää syödä enkä juoda mistään muu miasti oista, ne lähtee nyt.

Vierailija
9190/20763 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko taas niin, että tää ketju hiljenee joulukuussa ja sitten tammikuussa taas herää eloon? Onko kaikki jo joulunodotustunnelmissa? :D

Joulutunnelmissa täällä ainakin jo! Täähän olisi ajankohtainen aihe nimenomaan nyt jouluna, joka on monessa kodissa vuoden kulutuspiikki.

Omaan jouluun liittyy todella vähän tavara. Joulukoristeet mahtuu yhteen kestokassiin, lahjoja ostan vain kahdelle kummilapselle. Tänä vuonna toinen saa tavaralahjan, jonka toivoi ja tulee käyttöön harrastukseen. Vanhempi kummilapsi saa leffalippuja ja lahjakortin herkkukauppaan.

Perheen kesken sovittu, että aikuiset ei osta toisilleen lahjoja, enkä osta lahjoja sisarusten lapsille. Saavat kyllä lahjoja tarpeeksi kummeilta ja mummeilta. Jokainen tuo jotain joulupöytään, niin se jouluruokailun järjestäminenkään ei jää yhden harteille.

Mua myös ilahduttaa mun vanhempien luona olevat joulukoristeet, ne on suurin osa samoja kuin mun lapsuudessa. Aika kestävää kulutusta, että joulukoristeet palvelee vuosikymmeniä.

Vierailija
9191/20763 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perheessä 8 aikuista (isä ja äiti, kolme lasta +heidän puolisot) ja ollaan sovittu, että jokainen ostaa yhdelle lahjan. Budjetti on 80€. Tää on ollut hyvä! Jokainen osaa heittää jotain toivetta ja tuolla summalla saa jo jonkin ihan järkevän lahjan. Ei ole lahjastressiä, kun vaan yhdelle ostaa.

En muista kirjoitinko tänne alkuvuodesta/viime vuoden lopulla, että aion tämän 2021 vuoden aikana kiinnittää huomiota tavaravirtaan, eli mitä ostan kotiin. Ajattelin että hyödytöntä karsia, jos sitä tavaraa kuitenkin koko ajan tulee. No, vuoden aikana on jäänyt niin monta tavaraa kaupan hyllylle, että olen ihan superylpeä itsestäni! Ennen olin shoppailija, varsinkin tunneshoppailija, annoin itselleni luvan uusiin vaatteisiin ja kosmetiikkaan ja vaikka mihin jos oli syytä juhlaan tai mieli ollut murheellinen, lohtua tavarasta. En ole kertaakaan haikaillut niiden tavaroiden perään, mitä olisin siinä hetkessä halunnut ostaa, mutta jätin ostamatta muistuttamalla itseäni tästä päätöksestä.

Sain vuoden aikana säästöön 7600€! Ne on nyt rahastoissa. Aion jatkaa samaa linjaa, jokaikinen ostos on harkittava tarkkaan, miksi ostaisin tämän, tarvitseeko oikeasti, miksi minulla on halu ostaa tämä, jne. Nyt joulukuussa en laita välttämättä säästöön, vaan ehkä tuhlaan itseeni, varaan jalka- ja kasvohoidot, käyn kylpylässä, kampaajalla ja ravintoloissa.

Vierailija
9192/20763 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt.

Tyhjensin muutaman ison vetolaatikon keittiön tasoille. Käyttämättömät tavarat lahjoiksi eteenpäin ja muut kiertoon. Lahjan saajille sanon, että jos ei ei ole käyttöä niin saa laittaa kiertoon. Vain muutama tavara jäi omaan kaappiin. Heräsin taas huomaamaan kuinka moni tavara on jonkun muun valitsema. Lahja, matkamuisto, minulle kiertoon annettu, kuolinpesästä säästetty. Ja kuinka moni noista saaduista tavaroista on sellaisia, että niitä ei ole käytetty kertaakaan. Tilaa tulisi jo sillä että laittaisi kaikki muiden valitsemat kiertoon. Osasta olen jo luopunut, mutta osasta en, on ehkä hieman vielä työstettävää syyllisyydentunteiden kanssa. Harmi sinänsä, sillä pitäisihän minulla olla oikeus valita mitä säästän omassa kotonani.

Vierailija
9193/20763 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt.

Tyhjensin muutaman ison vetolaatikon keittiön tasoille. Käyttämättömät tavarat lahjoiksi eteenpäin ja muut kiertoon. Lahjan saajille sanon, että jos ei ei ole käyttöä niin saa laittaa kiertoon. Vain muutama tavara jäi omaan kaappiin. Heräsin taas huomaamaan kuinka moni tavara on jonkun muun valitsema. Lahja, matkamuisto, minulle kiertoon annettu, kuolinpesästä säästetty. Ja kuinka moni noista saaduista tavaroista on sellaisia, että niitä ei ole käytetty kertaakaan. Tilaa tulisi jo sillä että laittaisi kaikki muiden valitsemat kiertoon. Osasta olen jo luopunut, mutta osasta en, on ehkä hieman vielä työstettävää syyllisyydentunteiden kanssa. Harmi sinänsä, sillä pitäisihän minulla olla oikeus valita mitä säästän omassa kotonani.

Tämä juuri on se lahjomisen ongelmien ydin, ja tämä keskustelu leimahtaa täällä jatkuvasti.

Jotkut osaavat ja jaksavat lahjoa tosi osuvasti, mutta suuri osa lahjoista ja lahjoittamisista lähtee antajan tarpeista.

Tykkää tehdä käsitöitä: sukkia koko suvulle, vaikka nuoret kerrostaloasujat eivät niitä tarvitse. (Sanottakoon, että itse pidän villasukista ja ottaisin ne mielelläni lahjaksi.)

Innostuu itse joogasta/uudesta ruokavaliosta/artesaanioluista tms: antaa kaikille joogamaton/keittokirjan/kaljaa lahjaksi.

Suvun rakas mummi kuoli: tavarat jaetaan kaikille lapsenlapsille, vaikka nämä eivät tee vanhoilla koristetyynyillä mitään.

Matkamuistot, muumimuki jne: näytti kaupassa kivalle ja tuli ostohimo. Väärässä ympäristössä se näyttää väärältä, tai on pariton kappale.

Kiinnostuksenaiheen laajentaminen kaikkeen: koiranomistaja saa lahjaksi koirakuvioisen paidan, vaikka henkilö ei käytä ollenkaan kuviollisia vaatteita.

Näin sitä roinaa kertyy, ja kamala syyllisyys siitä, että toisen valitsema lahja ei kelpaa. Jopa siitä saatetaan syyllistää, että koko on väärä ja saaja tästä asiallisesti huomauttaa.

Toisaalta ihmiset eivät edes pidä lahjomisesta. Lahjoja ostetaan stressi päällä pakolla, ja sillä juuri näitä täysin hutilahjoja syntyy. Napataan kaupasta ensimmäinen käteensattuva tavara ja päätetään, että saaja pitää tuosta.

Myös kuluvat tavarat ovat ongelma. Moni ajattelee, että viini, kynttilät tai servietit ovat hyvä geneerinen lahja, mikä kuluu käytössä pois. Ei meillä ainakaan.

Tälle joululle ostaisin itse kaikille käsirasvaa. Parin vuoden käsienpesu yhdistettynä pakkasiin on tehnyt pahaa jälkeä. Pieleen taitaisi sekin mennä, osa käyttää vain omaa luottomerkkiään ja toiset eivät alkaisi käyttää rasvaa vain sillä, että saisivat sitä lahjaksi.

Vierailija
9194/20763 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on aika haalia lisää tavaraa, jotta on taas ensi vuodeksi mitä karsia. (Sarkasmi)

Vierailija
9195/20763 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellainen hankala tapa, että hamstrausinto koskee kovasti huonekaluja. Nehän sitten vievät hirveästi tilaa, ovat painavia, hankala varastoida, autottomana hankala päästä niistä eroonkaan, usein muuttavana aivan hirveä murheenkryyni. Toivon että oppisin jotain tuoreimmasta virheestäni:

Oli pakko saada takaisin vanha keittiönpöytä tuoleineen. Se oli kiertänyt parilla kaverilla, olemme kaikki tätä usein muuttavaa sorttia, opiskelijoita ja nuoria köyhiä aikuisia. Kaverit muuttivat ja pöytä kävi tarpeettomaksi, minulla oli sille tilaa ja tarvetta koska oma pöytäni oli niin epämukava ja liian pieni. Olin oikein romantisoinut pöydän mielessäni, en ollut sitä nähnyt aikoihin... Kaverit kärräsivät pöydän tänne ja siinä se nyt on, ihan hirveän huonokuntoinen, iso ja painava. Paljon mukavampi kuin edellinen pöytäni, jonka muuten omistan myös, tuoleineen, koska avopuolisoni ei halua luopua siitä vaikkei sille ole tilaa eikä käyttöä.

No, ehkä edes luonto kiittää, kun on käytettyä tavaraa. Mutta olisin varmaan tyytyväisempi, jos olisin vain hankkinut vaikka Torista ehjän, käytetyn ja vaikkapa nätimmän ja kevyemmän pöydän. Mutta pakko oli saada se nostalginen pöytä, joka on ihan hirveässä kunnossa muttei niin kiva että viitsisin sitä korjata.

Vierailija
9196/20763 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sellainen hankala tapa, että hamstrausinto koskee kovasti huonekaluja. Nehän sitten vievät hirveästi tilaa, ovat painavia, hankala varastoida, autottomana hankala päästä niistä eroonkaan, usein muuttavana aivan hirveä murheenkryyni. Toivon että oppisin jotain tuoreimmasta virheestäni:

Oli pakko saada takaisin vanha keittiönpöytä tuoleineen. Se oli kiertänyt parilla kaverilla, olemme kaikki tätä usein muuttavaa sorttia, opiskelijoita ja nuoria köyhiä aikuisia. Kaverit muuttivat ja pöytä kävi tarpeettomaksi, minulla oli sille tilaa ja tarvetta koska oma pöytäni oli niin epämukava ja liian pieni. Olin oikein romantisoinut pöydän mielessäni, en ollut sitä nähnyt aikoihin... Kaverit kärräsivät pöydän tänne ja siinä se nyt on, ihan hirveän huonokuntoinen, iso ja painava. Paljon mukavampi kuin edellinen pöytäni, jonka muuten omistan myös, tuoleineen, koska avopuolisoni ei halua luopua siitä vaikkei sille ole tilaa eikä käyttöä.

No, ehkä edes luonto kiittää, kun on käytettyä tavaraa. Mutta olisin varmaan tyytyväisempi, jos olisin vain hankkinut vaikka Torista ehjän, käytetyn ja vaikkapa nätimmän ja kevyemmän pöydän. Mutta pakko oli saada se nostalginen pöytä, joka on ihan hirveässä kunnossa muttei niin kiva että viitsisin sitä korjata.

Voi ei! :D

Nyt teidän kannattaa kompromissina luopua molemmista pöydistä ja ostaa molempien mielen mukainen tilalle.

Vierailija
9197/20763 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei! :D

Nyt teidän kannattaa kompromissina luopua molemmista pöydistä ja ostaa molempien mielen mukainen tilalle.

Kyllä, näin täytyy tehdä seuraavaksi! Tosin etsimme taas uutta asuntoa, joten ajattelin että ollaan nyt naimisissa näiden huonekalujen kanssa siihen asti, että seuraava asunto on tiedossa. Ettei nyt osteta jotain, mikä ei sitten sovikaan uuteen. Toki jos sattuisi nyt jätelava tulemaan lähiaikoina pihalle, niin siinä olisi hyvä sauma heittää pois näitä vanhoja... Ongelmana vain ettei vielä voi tietää milloin muutto tulee, että onko siihen kolme kuukautta vai puoli vuotta vai vielä pidempään. Mutta tällaista tämä nyt on! On tässä muutakin karsittavaa, mutta eniten tilaahan nämä typerät huonekalut vievät :D

Vierailija
9198/20763 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa muuten joskus joku mainitsi vakuumipussit. Ostin vihdoin ja viimein (ihan Tokmannilta) ja elämäni mullistui... Asun siis ahtaasti, joten ihan jo tarpeellinen tavara täyttää kaapit. Tavaran vähentämiseen nuo toki eivät auta, mutta helpompi järjestää nyt ne jäljelle jääneet tarpeelliset, kun kaappiin jää vähän tilaakin.

Vierailija
9199/20763 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta saadun vinkin pohjalta kävin varastossa ja keräsin sieltä pois järkyttävän ison kasan pahvilaatikoita. Ihan olleet silmien edessä, muttei ole tullut mieleen hankkiutua niistä eroon tai edes pistää niitä kasaan.

Jotenkin oon vaan tuijottanut niiden ohitse, että onpa ahdasta ja eihän täällä ole mitään mistä voisi luopua... no totuuden nimessä pari erikokoista pahvilaatikkoa säästin ja niiden sisälle sopivasti kääremuovia. Johan taas vähän helpotti. 

Toki vielä on käymättä iso aikakausilehtien pino... nekin löytyisi netistä mut...

Vierailija
9200/20763 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö huutonet on hyvä kauppapaikka? Kuulin, että olisi hiljentynyt jo paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä