Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20763)

Vierailija
9161/20763 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin, jos on sitä ihmistyyppiä joka kiintyy tavaroihin ja kiinnittää niihin ne muistot, niin kannattaa aloittaa organisoimalla tavaroita.

Heittää pois (kierrättää/myy) vain roskia ja sellaisia tavaroita joihin ei koe tunnesidettä ja on helppo laittaa pois. Näin asia tuntuu helpommalta aloittaa, koska ei joudu luopumaan niistä muistoista vaan ainoastaan järjestelee tavarat. Pyrkii kuitenkin tunnistamaan roskat, jotka laitetaan pois.

Sitten vaan kasaa vaikka lapsuusmuistot tiettyyn paikkaan, kun niitä on monta laatikollista, niin alkaa huomaamaan, että nämä oli ne tärkeät ja muita en oikeasti tarvitse. Jos taas tavarat on ympäriinsä, tulee se huoli, että mitä jos tämä on nyt ainoa mitä on jäljellä.

Vierailija
9162/20763 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon edellisessä viestissä olleeseen:

"Surutyö täytyy toki käydä läpi, en kehoita heittämään kaikkea pois viikko hautajaisten jälkeen. "

Oikeastaan tuo on juuri se oikea hetki, jos tavaroiden läpikäymistä lykkää yli kaksi kuukautta, ei osaa enää luopua oikein mistään. Kaikelle alkaa tulla merkitys,"tästä mummo joi aina kahvia, ei voi luopua" joo, tuolla kaapissa on 12 samanlaista mukia.

Kun taas heti kuoleman jälkeen osaa paremmin haravoida sieltä niitä oikeasti tärkeitä juttuja ja voi myydä/lahjoittaa ne hyväkuntoiset tavarat eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9163/20763 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on oikeasti tarpeellista säästää ja mikä ei?

Oli kysymys tuolla hyvässä viestissä. Käyttötavaroiden kanssa osasit hyvin kertoa mitä kannattaa säästää. Jos minulle tulee vastaan joku vaikea käyttöesine, niin kysyn näitä kysymyksiä:

Kuinka usein tämmöisiä tarvitaan? Laseja menee rikki, vasaroita ei niinkään.

Saisinko uuden tämmöisen kahdella kympillä prismasta?

Onko minulla tilaa säilöä tätä?

Säilyykö tämä sen 10 vuotta, ennen kuin tarvitsen sitä?

Noiden summana sitten päätän, että säilönkö vai en. Välillä on tehnyt vääriä valintoja, eikä maailma ole siihen kaatunut, eikä kukaan kuollut.

Sitten nuo suvun tekemät tai perintönä saadut tavarat. Nehän tuossa edellisessä kysymyslistassa kaatuu aina siihen "saisinko vastaavan kaupasta". Minä ratkaisin asian, niin, että otin ne vaan käyttöön ja niille joille en käyttöä löytänyt laitoin pois. Minulla on lapsia enkä halua samaa "pitääkö vuokrata varasto näille perintötavaroille" -ahdistusta heille. Vaan, että ihania muistotavaroita käytetään ja samalla luodaan uusia muistoja. Joku täällä joskus sanoikin, että jos ottaa ne muistoesineet käyttöön, joko lapset rikkoo ne tai sitten kiintyy niihin niin paljon, että ottavat mukaansa lähtiessään, koska "ei ole joulu, ilman mummon pitsiliina".

Itse en ajatellut olevani käsityöihminen, mutta kaikkea outoa olen noista vanhoista askarrellut, että sopivat minun kotiin. Monia laitan esiin juuri jouluna, on mukava muistella sukua ja sopivat joulun henkeen. Muutamia projekteja on vielä kesken ja muutama on mennyt pieleen, mutta kai niistä on jotain oppinut. Eikä silloinkaan taivas tippunut päähän vaikka tuhosin suvun vanhan kaapin.

Ota vaan kaikki esille ja mieti miten voisit oikeasti käyttää niitä ja jos ovat vaan niin rumia, ettet keksi mitään käyttöä, niin laita kiertoon. Joku sukulainen on kuitenkin ne tehnyt tuottamaan iloa, eikä tuskaa ja ahdistusta.

Vierailija
9164/20763 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastot ei voi ottaa dvd-levyjä vastaan, niistä maksetaan erillinen hinta tekijänoikeuskorvauksineen eli kirjaston levyt ovat ns. vuokraoikeuslevyjä. Musiikkilevyjä ja äänikirjoja taas voi viedä.

Kirjaston vaihtokärreihin voi dvd:t viedä, jos sitä ei ole erikseen kielletty, riippuu kirjastosta.

t: kirjastotäti

Vierailija
9165/20763 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noo onhan se aika hölmöä ostaa kengät sovittamatta. Vaikka olisi ollut sekä oikea että vasen, niin eihän ne välttämättä olisi silti olleet hyvät ja istuvat kengät. Jalkaa ja kenkää on niin monenlaista ja mallista.

Tällainen arvostelu ei kuulu tähän ketjuun.

On monia tilanteita milloin kengät voi aivan hyvin ostaa netistä. Itse olen ostanut esim samaa mallia mitä itselläni jo on, mutta edelliset ovat menneet rikki. Tai kumisaappaat, pihasandaalit ym joissa istuvuus ei ole niin tärkeä. Tai luottomerkki jossa tietää minkä mallisille jaloille kengät on tarkoitettu ja tietää jo kokemusta että kengät sopivat itselle.

Monella pikkupaikkakunnalla lähin kunnollinen kenkäkauppa voi olla todella kaukana, hullua voi olla myös ajella tuntikaupalla kenkien perässä jos mahdollista tilata kotiovelle.

Vierailija
9166/20763 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noo onhan se aika hölmöä ostaa kengät sovittamatta. Vaikka olisi ollut sekä oikea että vasen, niin eihän ne välttämättä olisi silti olleet hyvät ja istuvat kengät. Jalkaa ja kenkää on niin monenlaista ja mallista.

On monia tilanteita milloin kengät voi aivan hyvin ostaa netistä. Itse olen ostanut esim samaa mallia mitä itselläni jo on, mutta edelliset ovat menneet rikki. Tai kumisaappaat, pihasandaalit ym joissa istuvuus ei ole niin tärkeä. Tai luottomerkki jossa tietää minkä mallisille jaloille kengät on tarkoitettu ja tietää jo kokemusta että kengät sopivat itselle.

Monella pikkupaikkakunnalla lähin kunnollinen kenkäkauppa voi olla todella kaukana, hullua voi olla myös ajella tuntikaupalla kenkien perässä jos mahdollista tilata kotiovelle.

Isojalkaisille ihmisille, etenkin naisille, internet on suunnaton siunaus! Kengät tulevat kijalkakauppoihin ja ketjuihinkin kuulemma jonain valmiina lajitelmana, esim. 2 kpl kokoa 37, 3 kpl 38, 2 kpl koko 40, 1 kpl kokoa 41. Isot koot loppuvat äkkiä kesken ja vielä isompia ei tule lainkaan.

Vierailija
9167/20763 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isojalkaisille ihmisille, etenkin naisille, internet on suunnaton siunaus! Kengät tulevat kijalkakauppoihin ja ketjuihinkin kuulemma jonain valmiina lajitelmana, esim. 2 kpl kokoa 37, 3 kpl 38, 2 kpl koko 40, 1 kpl kokoa 41. Isot koot loppuvat äkkiä kesken ja vielä isompia ei tule lainkaan.

Kengänkokoni on 42 ja kenkiä olisi hyvin vaikea löytää kaupoista. Minulla on pari luottomerkkiä jota tilaan. Yhtään virheostosta ei olekaan enää netistä tilaamisen aikana. Ennen useinkin, kun tuli kokeiltua, josko jalka mahtuisi sittenkin kokoon 41 tai hätäpäissään oli pakko ostaa jotkut kengät oikeastaan vain siksi, että ne mahtuivat jalkaan.

Vierailija
9168/20763 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ainakin vuoden ollut vaatehuoneessa iso säilytyslaatikko, johon olen tunkenut vaatteita, joita haluaisin lyhentää/tuunata. En ole käyttänyt niitä ollenkaan. Minulla on ompelukone ja saumuri, joita en ole käyttänyt koskaan.

Aina välillä tulee tunne, että laitan ne kaikki pois. Roskiin tai kierrätykseen.

Kuulostaa että tuunattavat vaatteet on projekti joka ei tule koskaan etenemään, mutta aiheuttaa sinulle jatkuvaa stressiä ja huonoa omaatuntoa. Ehkä olisi aika vapauttaa itsesi siitä? Tuunattavat vaatteet pois, saumuri ja ompelukone myyntiin. Saat tilaa kotiin ja mieleen :)

Vierailija
9169/20763 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Se on ihan varmasti mennyt niin, että esiesiesi-isät ovat kyllästyneet niihin eläväisiin hölöttäjiin ja tuumineet keskenään "ei hitto en jaksa noita pellejä, lähetään pohjoiseen!" Italialaiset yms. jäivät etelään huutamaan ja heiluttelemaan käsiään.”

Varmaan ihan huumorilla kirjoitettu, mut aika rasistinen läppä. Näin ne suomalaiset luovat sitä narratiivia, että me ollaan järkeviä ja muut etelässä heiluttelevat käsiä.

Vähän ohis, jatketaan raivaamista. :)

Vierailija
9170/20763 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Se on ihan varmasti mennyt niin, että esiesiesi-isät ovat kyllästyneet niihin eläväisiin hölöttäjiin ja tuumineet keskenään "ei hitto en jaksa noita pellejä, lähetään pohjoiseen!" Italialaiset yms. jäivät etelään huutamaan ja heiluttelemaan käsiään.”

Varmaan ihan huumorilla kirjoitettu, mut aika rasistinen läppä. Näin ne suomalaiset luovat sitä narratiivia, että me ollaan järkeviä ja muut etelässä heiluttelevat käsiä.

Eiköhän tuolla viitattu italialaisen tapaan elehtiä käsillään puhuessaan, eikä siihen toisenlaiseen käsienheilutteluun :)

Vierailija
9171/20763 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin lokakuussa vikat legot myyntiin.

Heti tammikuussa alettiin kokoamaan, kesällä tilasin puuttuvat palat, lokakuussa tein ilmoitukset ja tänään vein vikan paketin ärrälle.

Jätesäkillinen on poissa meiltä.

Vierailija
9172/20763 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja pienijalkaisille. Terv. koko 35, ei saa käytännössä mistään liikkeestä.

Vierailija
9173/20763 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuolla viitattu italialaisen tapaan elehtiä käsillään puhuessaan, eikä siihen toisenlaiseen käsienheilutteluun :)

puhuminen ”pelleistä” sinusta myös ok? Sori vaan, mut italialainen kulttuuri on lähellä sydäntä ja tyhmät yleistykset ärsyttävät.

Vierailija
9174/20763 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introvertti voisi kirjoittaa täsmälleen samoin ekstroverteista. Ei kumpikaan ihmistyyppi tietenkään ole "parempi" kuin toinen, heillä on vain eri mukavuusalueet.

Suomalaiset ja italialaiset ovat kummatkin valkoisia eurooppalaisia, ei sitä nyt ihan "rasismiksi" voi sanoa.

Vierailija
9175/20763 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Surutyö täytyy toki käydä läpi, en kehoita heittämään kaikkea pois viikko hautajaisten jälkeen. "

Oikeastaan tuo on juuri se oikea hetki, jos tavaroiden läpikäymistä lykkää yli kaksi kuukautta, ei osaa enää luopua oikein mistään. Kaikelle alkaa tulla merkitys,"tästä mummo joi aina kahvia, ei voi luopua" joo, tuolla kaapissa on 12 samanlaista mukia.

Kun taas heti kuoleman jälkeen osaa paremmin haravoida sieltä niitä oikeasti tärkeitä juttuja ja voi myydä/lahjoittaa ne hyväkuntoiset tavarat eteenpäin.

Toisaalta ahdistuneena voi tehdä toiseenkin suuntaan huonoja ratkaisuja, esimerkiksi isoisäni kuoleman jälkeen äitini laittoi kierrätykseen ihan KAIKEN ennen kuin itse ehdin säästää sieltä itselleni tärkeitä muistoja. Itsekin on katunut sitä myöhemmin, mitä kaikkea tuli annettua pois. Eikä edes tuttavilta, joille oli annettu tavaroita, saanut niitä muutamia takaisin, mikä oli mielestäni todella epäreilua... väitteet olivat tyyliin "voi harmi myin ne jo eteenpäin/annoin serkun kummin kaimalle/heitin roskiin/koira söi".

Vierailija
9176/20763 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta ahdistuneena voi tehdä toiseenkin suuntaan huonoja ratkaisuja, esimerkiksi isoisäni kuoleman jälkeen äitini laittoi kierrätykseen ihan KAIKEN ennen kuin itse ehdin säästää sieltä itselleni tärkeitä muistoja. Itsekin on katunut sitä myöhemmin, mitä kaikkea tuli annettua pois. Eikä edes tuttavilta, joille oli annettu tavaroita, saanut niitä muutamia takaisin, mikä oli mielestäni todella epäreilua... väitteet olivat tyyliin "voi harmi myin ne jo eteenpäin/annoin serkun kummin kaimalle/heitin roskiin/koira söi".

Siksi onkin hyvä tehdä jonkin sortin kuolinsiivous, että ne tärkeät asiat sieltä jalostuvat.

Appivanhempani ovat hyödyntäneet korona-aikaa tähän. On käyty läpi papereita ja valokuvia ja säästetty niistä ne tärkeät. Kuratoitua kokoelmaa on kiva selata jatkossakin kuvista, lehtileikkeistä, todistuksista, matkamuistoista yms. kuin että kaikki olisi vaan valtavana sekasotkuna.

Vierailija
9177/20763 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

puhuminen ”pelleistä” sinusta myös ok? Sori vaan, mut italialainen kulttuuri on lähellä sydäntä ja tyhmät yleistykset ärsyttävät.

Ei ole ok, tässä nyt viitattiin meidän (kuvitteellisten) esi-isien tunnelmiin, eikä kukaan sanonut ketään pelleiksi. Tälläisen typerän väännön voisi kyllä jättää kokonaan pois tästä keskustelusta, niitä on jo muut ketjut täynnä. 

Vierailija
9178/20763 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surun keskellä voi toimia erikoisilla tavoilla ja tehdä huonoja päätöksiä. En itse tekisi tämmöisessä tilanteessa mitään lopullista päätöstä ellei olisi aivan pakko. Sitä voi tosiaan katua myöhemmin. 

Vierailija
9179/20763 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä tilaamisesta ollut kyse, vaan sovittamisesta. Tilaa kotiin ja sovittaa! Kengässähän voi olla vaikka jokin valmistusvirhe, itselleni ainakin on sattunut joskus kohdalle kenkä, jonka sisällä oli jonkinlainen liimauskohta asettunut huonosti ja hankasi jalkaan terävästi. Aina kannattaa sovittaa, sitä tuttuakin kenkämallia.

Vierailija
9180/20763 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, varasto siivottu ja noin puolet tavarasta poistettu. Nyt mahtuu lisää turhaa tavaraa sinne sisään. Todennäköisesti varasto pengotaan seuraavan kerran muuttopuuhissa, mutta sekään ei ihan vielä ensi vuonna tapahdu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan