Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20761)

Vierailija
9141/20761 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ostanut mitään black friday -kampanjoista pelkkiä huijausalennuksia :/

On se kumma että tällainen petosmenettely saa jatkua vuodesta toiseen minkään tahon puuttumatta asiaan!

Kai tää on yksi esimerkki ihmisen laumakäyttäytymisestä. Huomasin muutama vuosi sitten että vaikka meni joululahjaostoksille tarkan listan kanssa, niin siellä paniikissa sinkoilevien ihmisten keskellä se ostohulluus tarttui ja tuli älytön hinku ostaa ihan mitä tahansa sen oman listan lisäksi. Sellainen tunne että ihan kuin tavara olisi loppunut maailmasta ja oli pakko ostaa vaan jotain.

Nykyään ostan lahjat hiljaisina hetkinä ja yleensä vaan kuluvaa, syötävää tai juotavaa, niin ei kenenkään jää pyöriteltävää romua mun takia.

Vierailija
9142/20761 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ostanut mitään black friday -kampanjoista pelkkiä huijausalennuksia :/

On se kumma että tällainen petosmenettely saa jatkua vuodesta toiseen minkään tahon puuttumatta asiaan!

Kai tää on yksi esimerkki ihmisen laumakäyttäytymisestä. Huomasin muutama vuosi sitten että vaikka meni joululahjaostoksille tarkan listan kanssa, niin siellä paniikissa sinkoilevien ihmisten keskellä se ostohulluus tarttui ja tuli älytön hinku ostaa ihan mitä tahansa sen oman listan lisäksi. Sellainen tunne että ihan kuin tavara olisi loppunut maailmasta ja oli pakko ostaa vaan jotain.

Nykyään ostan lahjat hiljaisina hetkinä ja yleensä vaan kuluvaa, syötävää tai juotavaa, niin ei kenenkään jää pyöriteltävää romua mun takia.

En tunnista tuollaista ostoinnostusta, mutta minä nyt olenkin introvertti ja varmaan vähän assburgerikin, joten minuun ei juurikaan vaikuta muiden käytös, en ole laumaihminen vaan yksinäinen susi, erakkoluonne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9143/20761 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa miettiä järjellä: löytyvätkö kaikki tavarat kun niitä tarvitaan? Ja jos et muista omistavasi jotain tavaraa, tarvitsetko sitä. Olen itse saman pulman edessä Etanapannut vuodelta 1982, asartelutarpeita (en kokaan askartele), kukkakorjea (en koskaan laitniihin mitään) jne...

Vierailija
9144/20761 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia siivoukseen kirjoitti:

Nyt kannattaa miettiä järjellä: löytyvätkö kaikki tavarat kun niitä tarvitaan? Ja jos et muista omistavasi jotain tavaraa, tarvitsetko sitä. Olen itse saman pulman edessä Etanapannut vuodelta 1982, asartelutarpeita (en kokaan askartele), kukkakorjea (en koskaan laitniihin mitään) jne...

Pois vaan kaikki!

Ongelmaksi monella muodostuu se, että tavaraa olisi oikeasti lähdössä niin paljon pois, että siinä vaiheessa alkaa jänistää. Pitää vaan kovettaa sielu silti. Etanapannuja, askartelutarvikkeita tai kukkakoreja ei ole tarvinnut tähänkään asti, ei tarvitse jatkossakaan.

Vierailija
9145/20761 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunnista tuollaista ostoinnostusta, mutta minä nyt olenkin introvertti ja varmaan vähän assburgerikin, joten minuun ei juurikaan vaikuta muiden käytös, en ole laumaihminen vaan yksinäinen susi, erakkoluonne.

Tämä on meidän assien vahvuus: joukkoilmiöt eivät tartu meihin yhtä helposti kuin moniin muihin.

Ehkä joskus menneisyydessä me assit olemme puhuneet heimolle järkeä, kun porukka on ollut matkalla tuhoon jonkin uuden kultin takia. Ai niin, mutta minähän olenkin ilmastoaktivisti. Lienee nykyajan versio järjen puhujista.

Vierailija
9146/20761 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienen tylsimys, mutta lapseni halusivat syys-lokakuussa eräät kalliimmanpuoleiset hankinnat, joten ehdotin niitä joululahjaksi. Saivat valita, saavatko nämä hankinnat heti vai vasta jouluna. Halusivat heti. Eli lahjat hoidettu, ei tarvii mennä ruuhkaan heräteostoksille. Muutenkin teini-ikäiset toivovat lähinnä rahaa, ja sitä saa seinästä (jos saa ;-)

Vierailija
9147/20761 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiirettä käytetään alennusmyynneissä sotkemaan päätöksentekoa: tarjous voimassa vain tänään. Kannattaa ihan rauhassa googlailla hintavertailu, ja miettiä vielä kerran, tarvitaanko tai olisiko tuote löydettävissä käytettynä..

Vierailija
9148/20761 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta BF-tarjoukset eivät edes ole erityisen hyviä. Ehkä muutama tosi hyvä tarjous houkuttimena, mutta niitä on tietysti rajattu määrä, joka loppuu heti aamusta. Loput tarjoukset ovat samanlaisia, joita muutenkin tulee pitkin vuotta. Ihmiset kuitenkin ostavat hirveästi, kun raskaalla mainostuksella ja päivien ja viikkojen odotuksella luodaan sellainen hype. No, mikäs minä olen kieltämään. Ja totta kai kauppojen kannattaa pitää tällainen päivä, kun se toimii hyvin. Toivotaan nyt vain, että kaikki BF-päivän ostokset tulevat olemaan järkeviä, harkittuja ja tulevat tarpeeseen!

Juuri luin jostain - sorry kun en muista lähdettä - että keskimääräinen todellinen Black Friday -alennus on 4 %.

Vierailija
9149/20761 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on meidän assien vahvuus: joukkoilmiöt eivät tartu meihin yhtä helposti kuin moniin muihin.

Ehkä joskus menneisyydessä me assit olemme puhuneet heimolle järkeä, kun porukka on ollut matkalla tuhoon jonkin uuden kultin takia. Ai niin, mutta minähän olenkin ilmastoaktivisti. Lienee nykyajan versio järjen puhujista.

Ja sitten ne ja kaikki muut hiljaiset tyypit ovat kertyneet tänne. Selitin tätä joskus ulkomaalaiselle työkaverille. Se on ihan varmasti mennyt niin, että esiesiesi-isät ovat kyllästyneet niihin eläväisiin hölöttäjiin ja tuumineet keskenään "ei hitto en jaksa noita pellejä, lähetään pohjoiseen!" Italialaiset yms. jäivät etelään huutamaan ja heiluttelemaan käsiään.

Siksi me ollaan tällaisia kuin täällä ollaan. Ei se nyt ihan tervehenkistä ole muutenkaan ollut tulla tänne kylmään ja pimeään, vaikka neljä vuodenaikaa on kyllä aika magee juttu. Jatkossa meillä on vain kaksi, kesä ja loputon syksy. :( Ei tänne enää tultaisi...

Vierailija
9150/20761 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin askossa. Luki jotain että kaikki tuotteet -60% paitsi jotkut pienellä mainitut. Yksi työpöytä oli mikä olisi lähtenyt heti mukaan, mutta ei siinä mitään alennusta sitten ollutkaan. Kävin sitten vielä iskussa ja parilla kirpparilla mutta vesiperän vedin. On se kumma kun yhtä pöytää ei löydy. Ostin sitten laatikon kaljaa. Juon niitä tässä vanhan, korjaamani, 90-luvun lastulevypöydän ääressä ja maapallokin kiittää.

Vierailija
9151/20761 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako viedä kirppikselle vaatteita ym nyt enää joulukuussa vai vasta tammi/helmikuun aikana? Muistelen joskus lukeneeni, että joko juuri ennen joulua tai juuri joulun jälkeen olisi hiljaisinta, mutten enää muista kummin päin se oli.

Vierailija
9152/20761 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako viedä kirppikselle vaatteita ym nyt enää joulukuussa vai vasta tammi/helmikuun aikana? Muistelen joskus lukeneeni, että joko juuri ennen joulua tai juuri joulun jälkeen olisi hiljaisinta, mutten enää muista kummin päin se oli.

Joulukuu on vuoden huonoin aika. Ennen joulua ihmiset käyttävät rahansa uusiin tavaroihin, eivätkä jouda kiertelemään kirppiksillä. Jo marraskuussa alkaa hiljetä.

Vierailija
9153/20761 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin askossa. Luki jotain että kaikki tuotteet -60% paitsi jotkut pienellä mainitut. Yksi työpöytä oli mikä olisi lähtenyt heti mukaan, mutta ei siinä mitään alennusta sitten ollutkaan. Kävin sitten vielä iskussa ja parilla kirpparilla mutta vesiperän vedin. On se kumma kun yhtä pöytää ei löydy. Ostin sitten laatikon kaljaa. Juon niitä tässä vanhan, korjaamani, 90-luvun lastulevypöydän ääressä ja maapallokin kiittää.

Tämä kirous vainoaa minuakin, sen kerran kun olisin jotain tosissani ostamassa, ei varmasti löydy ensimmäisestä, eikä toisestakaan kaupasta. Saat ajella suunnilleen koko kaupungin läpi ennenkuin löytyy ja tietysti kalliiseen hintaan, ei satu koskaan mitään hyviä tarjouksia silloin kun tarve on jollekin tavaralle :/

Vierailija
9154/20761 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulukuu on vuoden huonoin aika. Ennen joulua ihmiset käyttävät rahansa uusiin tavaroihin, eivätkä jouda kiertelemään kirppiksillä. Jo marraskuussa alkaa hiljetä.

Ok, kiitos. Vien sitten tammikuun lopulla!

Vierailija
9155/20761 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meilläkin oli etanapannu, kertaakaan ei käytetty, kymmenen vuoden jälkeen lähti sitten kiertoon. Häälahjaksi saatu, eli ei itse hankittu.

Vierailija
9156/20761 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan ottaako kirjastot nykyään lahjoituksia vastaan, kirjoja ja dvd-levyjä. Se olisi kätevä paikka niille, voisi käydä lainaamassa tarvitessaan. En tosin muista, milloin meillä on edellisen kerran katsottu jotain dvd- tai bluray -levyjä, siksi olisinkin näitä karsimassa. Kirjoja kyllä luen päivittäin.

Vierailija
9157/20761 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastot ottavat vastaan yleensä vain uutta tai tosi kysyttyä aineistoa. Monissa on kyllä kierrätyshyllyjä, johon voi jättää kirjoja ym.

Vierailija
9158/20761 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaston kierrätyshyllyssä saattaa olla myös lappu "Tuothan max 5 kirjaa kerralla!"

Kyllä sieltä silti saattaa löytyä 10 sairaanhoitajan vanhaa oppikirjaa tai 10 venäjänkielistä romaania tai 15 valittujen palojen kirjalyhennelmää, mutta siksihän se hylly onkin ääriään myöten täynnä...

--> Kirjoista on jossain määrin hankala päästä eroon.

Vierailija
9159/20761 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

(1/2)

Todella hyvä ketju! Läheskään kaikkea en ole lukenut (459 sivua :'D) mutta jo alkupuolella kamppailleilla on ihan samanlaisia ajatuksia ja ongelmakohtia kuin itselläkin. Haluan nyt jakaa oman kontribuutioni.

Olen ollut elämästäni ekat ~25 vuotta totaalihamsteri, nyt olen yli kolmekymppinen ja jo useamman vuoden karsinut turhaa tavaraa. Monesti hamstraamiseen liittyy jonkinasteiset mielenterveysongelmat tai puutteelliset tunteidenkäsittelytaidot, niin kuin itsellänikin. Olin herkkä, yksinäinen ja koulukiusattu ja tavaroihin liittyi valtavia tunnelatauksia, ne ikään kuin korvasivat puutteellisia ihmissuhteita. Tällaisessa tilanteessa ei toimi esim se, että jos et ole nähnytkään tavaraa kymmeneen vuoteen, se ei ole säästämisen arvoinen. Tavaraa on niin järkyttävät määrät, että fiksutkin tavarat hautautuvat sinne sekaan!

Olen omalla kohdallani toiminut niin, että olen vain pikkuhiljaa karsinut tavaraa, mikä on jäänyt tarpeettomaksi. Olen vienyt kierrätyskeskukseen, uffille ja viime kädessä jopa roskiin kymmeniä kasseja tavaraa. Nyt tavaran määrä alkaa olla siinä pisteessä, että on mahdollista alkaa karsia muutakin kuin niitä selviä roskia ja täysin turhia tavaroita. Tätä ennen se ei ole ollut mahdollista, kun on ollut niin monta selvittämätöntä "mysteerilaatikkoa" lapsuudenkodin vintillä. Tässä muutamia ajatuksia ja vinkkejä, myös ex-hamsterinäkökulmasta:

1) Kokoa kaikki samanlainen tavara yhteen. Vasta sitten voi nähdä, mitä niistä haluaa oikeasti säästää, ja mitkä voi laittaa pois. Silloin tuntuu, että tekee oikeasti valinnan itse täydellä ymmärryksellä, kun ei enää pelota, että varastoista voi löytyä vielä jotain ylläreitä. Tämä onnistuu hamsterilla yleensä vasta, kun on jonkin verran tavaraa saatu karsittua pois.

2) Hankkiudu terapiaan. Sitä kautta voi saada hyviä työkaluja tunteiden käsittelyyn. Jos terapiaan ei ole mahdollista päästä (se on täällä tehty uskomattoman vaikeaksi), ja muutenkin sen tueksi, harjoittele tunteiden tunnistamista ja sanoittamista. Harjoita itsetutkiskelua. Jos ahdistaa ja tuntuu pahalta, pysähdy hetkeksi hiljaa ja yritä miettiä, mikä tunne oikeastaan juuri nyt purkautuu ahdistuksena. Yksinäisyys? Suru? Kaipaus? Ärsytys? Viha? Epäoikeudenmukaisuus? Myös meditaatio ja mindfullness ovat hyvä lisä arkeen, mutta niitä täytyy harjoitella, jotta toimii!

Vierailija
9160/20761 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

(2/2)

3) Tavara ei korvaa ihmisssuhteita tai sisäistä rauhaa. Monesti johonkin tavaraan saattaa jäädä kiinni siksi, että se muistuttaa jostain, mitä puuttuu. Ilmeisimpänä esimerkkinä kuollut läheinen. Läheinen ei tule takaisin, vaikka säästäisit kaikki hänen vaatteensa. Muistot säilyvät sydämessä. Surutyö täytyy toki käydä läpi, en kehoita heittämään kaikkea pois viikko hautajaisten jälkeen. Mutta voisiko kuolleen läheisen muistaa vaikka yhdestä tai kahdesta tärkeästä esineestä?

4) Jokaiselle ihmiselle sopiva tavaranmäärä on yksilöllinen. Joku tykkää äärimmäisestä minimalismista, joku tykkää säästää muiden mielestä hassujakin asioita. Oikean tavaranmäärän tietää siitä, että kaikelle on paikkansa, säilytystilat eivät tursua yli, eikä tavaroista ahdistu.

5) Äskeiseen liittyen, mieti, mitkä asiat ovat sinulle kaikkein tärkeimpiä ja Se Juttu. Ihan sama vaikka sinulla olisi kolmen kansion kokoelma jogurttipurkin kansia, jos ne tuottavat sinulle iloa ja sinulla on tilaa säilyttää ne, säilytä. Karsi sitten jotain muuta enemmän, jos tilanpuute vaivaa.

6) Vaatteissa pätee todella hyvin se, että jos se on vähän huono, vähän epämukava, vähän vääränkokoinen, pikkusäädön tarpeessa (etkä harrasta ompelua) niin pois vaan. Vaikka paita olisi kuinka nätti päällä, kaapista tulee joka kerta valittua muuta päälle jos se vähän kinnaa hartioista tai materiaali on epämiellyttävää. Yllättävän pienellä vaatemäärällä pärjää, ja laadulla on väliä.

Suvussani harrastetaan käsitöitä, ja itselleni kaikkein vaikeinta on miettiä, mitä niille tekisi. Ei oikein voi laittaa toisen tekemää pois, ja pelkään myös etten nyt ns. ymmärrä niiden arvoa ja myöhemmin kaipaisin paljonkin. Toisaalta töitä on niin paljon, että ne vievät merkittävän määrän säilytystilaa, joka kelpaisi muuhunkin käyttöön...

Muutenkin olen kokenut hankalaksi, kun en entisen hamsteritaipumukseni takia koe osaavani kovin hyvin määrittää sitä, mikä on oikeasti tarpeellista säästää ja mikä ei. Opettelun kautta olen saanut tähän asiaan jotain tolkkua, mutta jos jollakulla on antaa vinkkejä, kuuntelen mielelläni. Joitain tavaroita, joita en ole heittänyt pois hamsteriuden vuoksi, olen myöhemmin ottanut ilolla käyttöön, kun taas joitain olen hillonnut 20 vuotta ja todennut että mitä hittoa tällaisiakin säilyttää. Miten tällaiset tavarat erottaa toisistaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi