tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20761)
Vierailija kirjoitti:
Minun ongelmani on se, mihin nämä turhat tavarat voi laittaa? Roskiksiin ei mahdu, tavaraa on niin paljon, että sen vieminen johonkin ei minulta yksin onnistu.
Jos pihalla olisi lava, niin sinne olisi helppo kiikuttaa tavarat. Jos lava tulisi yllätyäen kahdeksi päiväksi, en ehtisi mukaan. Pitäisi tietää kuukausi etukäteen, milloin lava tulee. Näin voisi tehdä kotiin keskelle huonetta kasoja poistoista. Ja sitten vaan urakalla kasat siististi lavalle, josta joku voi tarvittaessa niitä myös ottaa.
Jos lavan tilaa kadulle, se täyttyy naapurin talon asukkaiden tavaroista hetkessä ja lasku tulee kuitenkin itselle.
Minusta kaupungin pitäisi paremmin huolehtia että lavoja olisi käytössä.
Ei kyllä ole kaupungin vastuulla huolehtia, että ihmiset saa roskalavalliset rojuaan noudetuksi kotiovelta. Jokaisen omalla vastuulla miettiä asia jo ostovaiheessa, että miten sen tavaran elinkaaren saa hoidettua.
Se on kivaa, kun saa tavaroita pienempään tilaan. Itse laitoin dvd- ja blueraylevyt pois muovikoteloista ja siirsin ne sellaisiin koteloihin. Sain yhden kaapin pois, tilaa säästyi älyttömästi. Voi olla, että joskus pystyy luopumaan levyistä kokonaan, mutta vielä niitä on ainakin katsonut, eikä kaikkea löydy suoratoistoista. Toisaalta levyjen osto on lähes loppunut, vaikka niitä oli kertynyt joku 400.
Olen nyt tämän kesän ja syksyn ollut ostamatta vaatteita, päätin, että käytän kaikki vanhat loppuun. Ostan uusia sitten vasta, kun oikeasti ei ole mitään jäljellä. Vasta muutama vaate on mennyt roskiin, hirveät määrät on vielä vaatetta sekä kaapissa, että varastossa niitä liian pieniä. Painoa on onneksi lähtenyt myös jonkun verran. Katsotaan sitten 2025 sitä vaatekaupoille menoa taas.
Aiotteko lähteä huomenna hakemaan hyviä Black Friday -tarjouksia vai vietättekö Älä osta mitään -päivää?😃
Vierailija kirjoitti:
Aiotteko lähteä huomenna hakemaan hyviä Black Friday -tarjouksia vai vietättekö Älä osta mitään -päivää?😃
Lisään vielä, että tässä ketjussa kun ollaan, niin jälkimmäinen varmaan tuntuisi olevan ”oikea” vastaus, mutta toisaalta, ei kai meiltäkään liene kiellettyä ostaa hyvällä tarjouksella jotain, mitä oikeasti tarvitsee ja muutenkin ostaisi?😃 Kunhan on rehellinen itselleen - tarvitseeko varmasti ja ostaisiko varmasti?
Itselläni ei ole juuri nyt mitään ostettavaa, joten tämä ei ole mitään osteluhuuman puolustelua, kunhan pohdin!
Vierailija kirjoitti:
Noo onhan se aika hölmöä ostaa kengät sovittamatta. Vaikka olisi ollut sekä oikea että vasen, niin eihän ne välttämättä olisi silti olleet hyvät ja istuvat kengät. Jalkaa ja kenkää on niin monenlaista ja mallista.
Minä en tajunnut, että Kuoma lady-saappaissa koko 38 on kapeampi lesti kuin lasten kuoma-saappaissa koko 38. Ja kun olin noita ladysaappaita jo käyttänyt, ei tietenkään voinut palauttaa. Mitäs ostin sovittamatta.
Minusta BF-tarjoukset eivät edes ole erityisen hyviä. Ehkä muutama tosi hyvä tarjous houkuttimena, mutta niitä on tietysti rajattu määrä, joka loppuu heti aamusta. Loput tarjoukset ovat samanlaisia, joita muutenkin tulee pitkin vuotta. Ihmiset kuitenkin ostavat hirveästi, kun raskaalla mainostuksella ja päivien ja viikkojen odotuksella luodaan sellainen hype. No, mikäs minä olen kieltämään. Ja totta kai kauppojen kannattaa pitää tällainen päivä, kun se toimii hyvin. Toivotaan nyt vain, että kaikki BF-päivän ostokset tulevat olemaan järkeviä, harkittuja ja tulevat tarpeeseen!
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ehkä hankkia älypuhelin, vaikka vanha nokia 1100 toimiikin vielä. Ja on tämä iPad. Mietin asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tilasin joululahjoja netistä sekä kävin tilaamassa silmälasit, niissä se 50 % ale tuntuu.
Huomenna taidan viettää älä osta mitään -päivää.
Minusta on järkevää ostaa tarvittavat alesta. Pyrin ostamaan kaiken jostain black fridaysta, kupongilla tai muusta alesta. Koska alea ei ole aina, niin saa lisää harkinta-aikaa siihen tarvitseeko tuotetta oikeasti ja pärjääkö ilman. Säästää sitten myös rahaa, kun ei osta kalliilla.
Toki on aina se riski, että alesta ostaa turhaa. Siksi ei kannata ostaa mitään, jota ei ole paria päivää pohtinut ja miettinyt tarvittavia ominaisuuksia.
Nyt ei ole mitään ostettavaa. Joululahjatkin on vielä auki, kun ei oikein mitään tarvita. Lapselle on kiva jotain ostaa, mutta vaikea on hänenkin keksiä. Olen sanonut, jos ei jouluksi keksi, niin voidaan ostaa myöhemminkin, kun tulee joku oikea tarve tai uusi villitys. On innostunut mopoista, mutta ikää puuttuu joku kolme vuotta vielä.
Ylellä artikkeli aiheeseen liittyen: "Kotimme ei ole varasto" – viisi oivallusta, joilla saa pidettyä kaapit väljinä https://yle.fi/aihe/a/20-10001692
Vierailija kirjoitti:
Minusta on järkevää ostaa tarvittavat alesta. Pyrin ostamaan kaiken jostain black fridaysta, kupongilla tai muusta alesta. Koska alea ei ole aina, niin saa lisää harkinta-aikaa siihen tarvitseeko tuotetta oikeasti ja pärjääkö ilman. Säästää sitten myös rahaa, kun ei osta kalliilla.
Toki on aina se riski, että alesta ostaa turhaa. Siksi ei kannata ostaa mitään, jota ei ole paria päivää pohtinut ja miettinyt tarvittavia ominaisuuksia.
Nyt ei ole mitään ostettavaa. Joululahjatkin on vielä auki, kun ei oikein mitään tarvita. Lapselle on kiva jotain ostaa, mutta vaikea on hänenkin keksiä. Olen sanonut, jos ei jouluksi keksi, niin voidaan ostaa myöhemminkin, kun tulee joku oikea tarve tai uusi villitys. On innostunut mopoista, mutta ikää puuttuu joku kolme vuotta vielä.
Tytölle on paljon helpompi keksiä kuin pojalle. Minäkin haluan antaa jotain ja kyllähän nyt oikeasti lapset, tai siis teinit/nuoret, pettyisivät, jos mitään ei tulisi. Meillä on näköjään K-lahjoja kassissa: kirja, kosmetiikkaa, karkkia, kalenteri.
Tuhannet Black Friday -tarjoukset ovat valealennuksia, paljastaa data
Onko muita joita häiritsee tavarapaljous töissä? Esim päiväkodissa jossa liikaa leluja, liikaa kirjoja, liikaa kaikkea? Lapset kierroksilla, tavarat aina hukassa ja sitoo hirveästi työvoimaa se tavarasta huolehtiminen. Mieluummin lukisin lapsille kuin pesisin barbeja ja niiden roinaa!
Vierailija kirjoitti:
Nyt vasta viisikymppisenä olen havahtunut siihen, että minulla on erittäin todennäköisesti Asperger ja/tai ADHD. Lääkäriin kun ei nyt pääse, niin on aika vaikea saada diagnoosia. Joku sitä kuitenkin täällä kysyy. Olen tehnyt nettitestejä, ja suurella todennäköisyydellä näin on.
Olen nyt miettinyt, että se voi olla yksi osasyy siihen, että minulla on ollut suuria vaikeuksia tavaroista luopumisen kanssa. Olisihan se tavallaan helpotus, jos olisi edes joku selittävä tekijä. En sitä kuitenkaan käytä tekosyynä roinan säilyttämiselle, vaan olen edistynyt paljon ja teen koko ajan töitä asian kanssa.
Minulla käynyt sama. Lapsellakin samaa havaittavissa. Molemmilla meillä tutut asiat edustaa turvallisuutta ja vakautta. Tutuista rakkaista tavaroista luopuminen on joka kerran kova paikka, ei vaikuta vaikka se on pieni tai rikki tai sitä ei oikeasti käytä enää. Huomaan, että käytämme samoja lempivaatteita ja kalusteita kunnes ne ovat ihan rikki. Kalusteiden paikkaa ei vaihdeta, eikä nyt varsinkaan muuteta.
Vierailija kirjoitti:
Tuhannet Black Friday -tarjoukset ovat valealennuksia, paljastaa data
Olen huomannut tämän itsekin, jos pitää ostaa jotain kalliimpaa teen listan, jossa on muutama erilainen malli ja mistä saa halvimmalla ja mikä on hinta. Usein huomaa, että alessa sanotaan normaalihinnaksi vaikka 399, vaikka minun listalla lukee 349 tms. Näin ei tule ostettua vain sen takia, että oli alessa ja sitten ostinkin jopa kalliimmalla kuin normaalihinta viereisessä kaupassa.
Toki vaikuttaa myös kauppa, mieluummin ostan tarjouksesta paikalliselta yksityisyrittäjältä kuin sama normaalihinta jostain Amazonista. Mutta siinäkin kohtuus ja omien tulojen mukaan, joskus on raha tiukemmalla ja pitää ostaa sieltä mistä halvin.
Joulukoristeet on mulla läpinäkyvissä kannellisissa laatikoissa. Huomasin että joka joulu otin ne kaikki esiin, mutta käytin aika samoja. Helpotti kun päätin, että yksi laatikko riittää, ja valitsin siihen kaikki ne lempparit. Loput sai mennä, eikä tuntunut miltään.
Viime viikonloppuna siivosin pitkästä aikaa kaappeja oikein huolella, oli melkeinpä järkyttävää huomata, miten paljon tavaraa sieltä lähti (eikä silti koti näytä yhtään tyhjemmältä, paitsi jos kurkkaa kaappeihin, jotka ovat nyt siistissä järjestyksessä ja tavarat nätisti laatikoissa!) Suuresti iloa tuotti se, että iso osa tavaroista löysi uuden kodin ja käyttäjän, vaikka aika paljon meni roskiinkin. Suosittelen paikallisia FB-puskaradioita & annetaan ilmaiseksi -ryhmiä, yllättävän omituisetkin tavarat menevät heti, kun ilmaiseksi jakaa.
Vierailija kirjoitti:
En ostele enää alennumyynneistä oikeastaan mitään, tulee yleensä hutiostoksia.
En ole koskaan ostanut mitään black friday -kampanjoista pelkkiä huijausalennuksia :/
On se kumma että tällainen petosmenettely saa jatkua vuodesta toiseen minkään tahon puuttumatta asiaan!
Noo onhan se aika hölmöä ostaa kengät sovittamatta. Vaikka olisi ollut sekä oikea että vasen, niin eihän ne välttämättä olisi silti olleet hyvät ja istuvat kengät. Jalkaa ja kenkää on niin monenlaista ja mallista.