tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20761)
Ou nou. Löysin juuri kasan opiskelupapereita vuosituhannen vaihteesta. Pääasiassa sivuaineesta, josta en tajua yhtään mitään, enkä enää haluakaan tajuta. :D
Ongelmana kaapit. En osaa pitää niitä järjestyksessä vaan sullon niihin aina kaiken sikin sokin. Neuvoja?
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana kaapit. En osaa pitää niitä järjestyksessä vaan sullon niihin aina kaiken sikin sokin. Neuvoja?
Ensin kaappien siivous perusteellisesti. Kaikki turha ja varmuuden vuoksi säästetty niistä pois, tai vähintään pyhität tällaiselle roinalle yhden kaapin, etkä ripottele roinaa sinne minne mahtuu.
Sen jälkeen järjestät kaiken tarpeellisen järkevästi laatikoihin ja koreihin. Jos tavara on jatkuvassa käytössä, säilytysrasian kannattaa olla kanneton, sillä liian hankalasti paikalleen laitettava tavara ei mene omalle paikalleen. Jos tavaraa tarvitaan vain harvoin (langat, kankaat, askartelutavarat, jatkojohdot, joulukoristeet jne.) säilytysratkaisun kannattaa olla kannellinen. Samalla rajaat tavaraa niin, että yli tämän laatikon ei niitä lankoja vaan saa hommata.
Viimeiseksi nimikoi kaikki hyllyt ja muut paikat. Se ihan oikeasti auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mieti ensin mikä on sinulle sopiva organisointityyli?
Jaksatko näpertää kaikki asiat pieniin erillisiin kategorioihin vai mieluummin kaivat tarvittaessa isommasta kasasta tavarat? Esimerkiksi lyijykynät, tussit, kumit, terottimimet, kuulakärkikynät erikseen vai kaikki samassa penaalissa? Voi olla, että jossain haluaa laittaa tarkemmin tai laajemmin, mutta yleisesti kannattaa tunnistaa kumpaa on. Eikä sitä kumpaa haluaisi olla, vaan kumpaa oikeasti on.
Sitten pitääkö tavarat olla näkyvillä vai piilossa? Unohdatko tavarat jos et näe niitä ja siksi jäävät kasoiksi? Vai ärsyttääkö tavarat ja siksi haluat sulloa ne piiloon?
Tällä perusteella sitten isompia tai pienempiä erilaisia koreja. Läpinäkyviä koreja, jos haluat visuaalista. Muista laittaa kaikkeen myös etiketti, mitä siellä on.
Älä kasaa mitään päällekäin ja vältä kansia. Tavaran paikalleen laittamisen pitäisi olla yhtä helppoa kuin sen heittämisen kasaan. Eli ei niin, että siirrät neljää laatikkoa ja sitten avaat kannen, jonka sisällä on rasioita, joiden kannet pitää avata. Vaan avaat kaapin oven ja laitat omaan kippoonsa, joko isoon kasaan tai pieneen organisoituun kippoon.
Jos olet sellainen, että kaikella pitää olla tietty paikka, niin ole myös armollinen, et löydä sitä täydellistä pipojen säilytysrasiaa, ne vaan pitää olla mytyssä laatikossa. Ja varsinkin jos on muita perheessä, ei ne osaisi sitä käyttää oikein. Voit myös tehdä pahvista jakajia laatikoihin, kunnes sopiva löytyy.
Jos olet taas sellainen, jonka tavarat ei mene sinne kaappiin, niin tee avohyllyä ja naulakoita.
Jos taas ei haittaa penkoa sitä laatikkoa, kunhan tavarat saa helposti piiloon, niin kaikelle vaan oma laatikko hyllyltä, hyllynjakajia ja vastaavia, että tavarat on mahdollisimman järkevästi. Yhtä helposti ne patterit löytyy sekaisesta "patterikorista" kuin sellaisesta missä on oma osasto kaikille eri kokoisille ja tyyppisille paristoille. Kaappi näyttää vaan paljon siistimmältä, kun siellä on korit missä lukee "patterit", "lamput", "kiinnikkeet" jne eikä vaan sellaista yhtä kasaa. Kun noissa ei ole kansia, niin yhtä helppoa heittää uudet paristot kaupasta tullessa sinne kaappiin.
Etenkin mun mies on just tuollainen liian tarkka järjestelijä ja seurauksena mikään ei mene ikinä paikalleen edes hänen itsensä toimesta. Meillä molemmilla on myös kova tarve säilöä hienosti kaikki varmuuden vuoksi säilöttävä. Esim. noi kaikki opiskelupaperit oli siististi aineittain ja kursseittain järjestetty värillisten väripaperien kanssa.
Ja kuinka monta kertaa niitä oli tarvittu, vaikka miten olisi helppo löytää etsimänsä?
Tasan nolla kertaa, tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Etenkin mun mies on just tuollainen liian tarkka järjestelijä ja seurauksena mikään ei mene ikinä paikalleen edes hänen itsensä toimesta. Meillä molemmilla on myös kova tarve säilöä hienosti kaikki varmuuden vuoksi säilöttävä. Esim. noi kaikki opiskelupaperit oli siististi aineittain ja kursseittain järjestetty värillisten väripaperien kanssa.
Ja kuinka monta kertaa niitä oli tarvittu, vaikka miten olisi helppo löytää etsimänsä?
Hävitin kaikki opiskelupaperit kun opiskelusta on jo niin kauan. Tietokin muuttuu koko ajan, että osa ei ole enää edes oikeaa tietoa enää.
Kyllä helpotti kun sai ne pois nurkista pyörimästä.
Viikonloppuna siivosin pari kaappia ja taas kassillinen vaatteita keräykseen sekä erilaista diipadaapaa roskikseen. Kun uuden ostamisen suhteen niukka linja, niin kerta kerralta kaapit tyhjenee mukavasti. Kaikkea huttua sitä vuosikymmenien aika kotiin onkin kertynyt.
Etsin juhliin asuun sopivaa laukkua (tämä on niitä viheliäisiä naisen elämään kuuluvia asioita, joista pyristelen eroon - miksi pitää olla niin monenlaisia asuja ja laukkuja, kävisikö 1-3 vaihtoehtoa) ja löysin tyytyväisenä ysäriltä säilyttämäni, nyt niin muodikkaan "kainalolaukun". Siis sellaisen lyhythihnaisen, joka asettuu ylös. Keinonahkaa. Paljon käytetty.
Olin hyvin tyytyväinen kunnes huomasin jotain kummallista kirkkaassa valossa: keinonahka oli paikoin venynyt ja vanunut aivan kamalan näköisesti, ilmeisesti jo silloin kun käytin laukkua. Se oli usein täynnä tavaraa ja pinta oli venynyt. Nyt se näytti siltä, että päällä oleva "kangas" saattaisi revähtää auki kuin vanhat surkeat sukkahousut, hetkellä millä hyvänsä. Mietin miten en ollut tätä nähnyt aikoinaan ja olin vain tepastellut venynyt kulahtanut kassi kainalossani tyytyväisenä. Tämä oli hyvä esimerkki siitä, miten oma silmä tottuu nuhjuisiinkin vaatteisiin ja asusteisiin, ja pitää niitä vielä hyvännäköisinä ja arvatenkin voisi kuvitella myyvänsä kirpparillakin..
Valitsin toisen laukun ja hyvänä lopputulemana laukkuvalikoimani kutistui entisestään. Ei, en aio ostaa trendikästä ysärilaukkua. Minulla on pari pitkähihnaista mustaa nahkalaukkua, joihin olen ajatellut vaihtaa suutarilla uudet hihnat. Sellaiset, että voin pitää laukkua alhaalla tai kainalossa.
Annan sellaisen vinkin, että pieni kirpaisu luopuessa ei tunnu miltään, kun saa vastalahjaksi tilaa ja avatuutta ympärilleen. Tämä on oikeasti jotain niin mahtavaa. Olen pitänyt vuoden kirpparipöytää ja myynyt omaa sekä vanhempien muutosta ylijäänyttä tavaraa. Voittoa tulee muutama kymppi viikossa, mutta se ei ole pointti. Olen poistanut vuoden aikana yli tuhat tavaraa, vienyt kierrätykseen 5 laatikkoa tavaraa (mm. Käsityöjuttuja joita en käytä ikinä) ja vienyt vanhat pyyhkeet ym kissatalon keräykseen. Meillä on 4 hengen perheellä enää lempparivaatteita käytössä ja yksi pyykkikoppa. Vaatteet lähtee saman tien eteenpäin, kun jäävät pieneksi. Minulla on aivan älyttömästi lisää aikaa ja energiaa, kun siivoaminen ja kodinhoito on todella paljon helpompaa. Olen vauvan kanssa kotona toukokuuhun ja siihen mennessä täältä lähtee vielä tuhatkunta tavaraa. En enää kiertele kirppareilla tai kaupoissa. Teen täsmäostot kun tarvitsee ja silloin on varaa ostaa juuri mielekkäät, kun ei ole tuhlannut moniin ei-niin-kivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävitin kaikki opiskelupaperit kun opiskelusta on jo niin kauan. Tietokin muuttuu koko ajan, että osa ei ole enää edes oikeaa tietoa enää.
Kyllä helpotti kun sai ne pois nurkista pyörimästä.
Nämä olivat luonnontieteistä, joten tieto ei muutu, mutta... tiedon esittämistapa on muuttunut. Kalvotussilla suoraan kalvolle kirjoitettu ja siitä sitten kopioitu paperille, mitkä minä olen käynyt kopioimassa itselleni. Kauhea määrä paperia yhteen kurssiin. Samat tiedot löytyy vähintään englanniksi koneella kirjoitettuna netistä ja niitä laskuja en enää osannut laskea sitäkään vähää kuin silloin opiskellessani. :)
Luulin, että opiskelupaperit oli jo siivottu pois, mutta nuo olivat olleet eri paikassa jemmassa.
Toimii kun aikoo lähteä viemään roskapussia, niin kiertääkin asunnon vielä se roskapussi kädessä. Usein tulee lisättyä jotain roskaa lattioilta tai tasoilta. Varsinkin lasten huoneista löytyy paperisilppua ja jos jonkinlaista roskaa mikä leikeistä heitetty pois muttei roskiin asti ole kulkeutunut.
Heh, hassua miten tämä tavarapaljouden vähentäminen jää päälle ja muuttaa ajatusmaailmaa. Tänään aamulla puin päälleni kivan trikoomekon, joka on ollut luottomekkoni arjessa jo pari vuotta. Sopii hyvin muodoilleni, on helppo asustaa moneen menoon ja on silittämättä siisti. Nyt kuitenkin huomasin, että trikoo on paikoitellen hiutunut ja venynyt. Tänään vielä puin mekon, koska hiutuneet kohdat jäivät villapaidan alle piiloon, mutta päälimmäinen ajatus oli "jes, illalla saan laittaa tämän pois ja taas tulee kaappiin tilaa"!
Kaapissa on vielä muutama muu mekko, jotka nyt pääsevät ahkerampaan käyttöön. Ei niissäkään mitään vikaa ole, luottomekkoon on vaan ollut niin helppo tarttua.
Minulla on ainakin vuoden ollut vaatehuoneessa iso säilytyslaatikko, johon olen tunkenut vaatteita, joita haluaisin lyhentää/tuunata. En ole käyttänyt niitä ollenkaan. Minulla on ompelukone ja saumuri, joita en ole käyttänyt koskaan.
Aina välillä tulee tunne, että laitan ne kaikki pois. Roskiin tai kierrätykseen.
Koti alkaa olla tavarapaljoudelta ja sekaisuudelta pelastettu, mutta välillä tulee ostettua jotain esimerkiksi kirpputorilta. Olen huomannut, että ostokset lähinnä vain kaduttavat jälkikäteen kun eivät kuitenkaan ole olleet mitään välttämättömyyksiä ja vievät tilaa pienessä kodissa, jossa ei lopulta ole paljoa säilytystilaa kuin välttämättömille tavaroille.
Taidan tehdä vielä pienen karsimiskierroksen ja lopettaa kirppisten kiertelyn huvina, tavoitteena oli helposti siivottava koti ja lisääntynyt vapaa-aika, jolloin voin vaikka mennä uimaan tai lukea kirjoja. Rahan säästyminen ei haittaa myöskään. Toki joskus on oikeasti ostettava tarpeellista, mutta tällä hetkellä mitään tarvetta ei ole. Olen kai jotenkin koukussa kodin raivaamiseen, saan suurta tyydytystä pois lähtevästä tavarasta. Tärkeintä on kuitenkin nyt oikeasti lopettaa kirpputoreilla käynti, jotta pääsen tavaran pyörittelystä eroon ja voin tehdä jotain muuta ajallani.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ainakin vuoden ollut vaatehuoneessa iso säilytyslaatikko, johon olen tunkenut vaatteita, joita haluaisin lyhentää/tuunata. En ole käyttänyt niitä ollenkaan. Minulla on ompelukone ja saumuri, joita en ole käyttänyt koskaan.
Aina välillä tulee tunne, että laitan ne kaikki pois. Roskiin tai kierrätykseen.
Tässä on nyt kaksi vaihtoehtoa.
Joko tuunaat ne kaikki, tai sitten luovut niistä.
Kotitonttu ei käy sieltä hyllyltä niitä tuunaamassa. 🧝🏼♀️
Päätä tekeväsi tuunaukset joku päivä, kutsu vaikka kaveri kylään, jolla on myös kaikkea korjattavaa ja tuunattavaa.
Tai luovu taas palasta unelmaminääsi, joka korjaa, tuunaa ja ompelee persoonallisia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt kaksi vaihtoehtoa.
Joko tuunaat ne kaikki, tai sitten luovut niistä.
Kotitonttu ei käy sieltä hyllyltä niitä tuunaamassa. 🧝🏼♀️
Päätä tekeväsi tuunaukset joku päivä, kutsu vaikka kaveri kylään, jolla on myös kaikkea korjattavaa ja tuunattavaa.
Tai luovu taas palasta unelmaminääsi, joka korjaa, tuunaa ja ompelee persoonallisia vaatteita.
Omalla kohdalla korjaukset vielä tulee tehtyä, mutta uuden ompelu jää aina puolitiehen. Nytkin on useampi keskeneräinen projekti kaapissa odottamassa inspistä.
Karsiminen on niin mukavaa.
Esim eteisen.
Kengät käyn läpi, onko käyttökunnossa, onko tarvetta jne.
Aikaa menee max 2 h
Vissiin oon karsinut liikaa. Huomasin lumen tultua ettei mulla ole kunnon talvikenkiä enää kun olivat hajonneet viime kevät talvella. Lenkkareissa luistelin kun turvallisemmat kuin korkeakorkoiset nilkkurit. Pitää miettiä tarkkaan mitkä hankkii. Kumisaappaat löytyy joilla pärjää loskakelissä mutta pakkasella eivät toimi kun villasukat ei mahdu saappaisiin.
Kysyitkö tarjousta yrityksiltä, jotka ostavat koti-irtaimistoa? Ainakin kuolinpesiä ostetaan. Onko tietoa kodintyhjennyksen palvelun hinnoista ja mitä koti-irtaimistosta maksetaan?
Vanhuksilla on yleensä valtavasti tavaraa. Kodissa on huonekaluja, vaatteita, kenkiä, kirjoja, koriste-esineitä ja astioita kymmenien vuosien ajalta. Omakotitalossa voi pahimmillaan olla kolme kerrosta lattiasta kattoon asti täynnä tavaraa. On kaappia, hyllyä ja lipastoa tavaraa täyteen tungettuna, jotta ovet eivät mene kiinni. Osa kuljettaa kesämökille tavaroita, jotka eivät mahdu kotiin. Valtava tavaramäärä vanhuksen asunnossa on myös paloturvallisuusriski.
Paljonko vuokravaraston vuokra on kuukaudessa? Tuleeko vuokravarasto ja kirpputoripöydän vuokraus kalliimmaksi kuin lahjoittaa kaikki tavarat Nextiiliin, Pelastusarmeijalle, Fidalle, SPR:n Konttiin tai seurakunnalle? Oletko laskenut vuokravaraston vuokrakulut, palkan työhön kulutetusta ajasta, polttoainekulut ja kirpputoripöytien vuokrat kahden vuoden ajalta?
Vierailija kirjoitti:
Kirppis pidetty. 412 € kahdelta viikolta myynti. Rahaa tilille siis joku 330 €. Vuokravarastoon palasi kaksi laatikkoa kun kirpparille vietiin 7. Tosin osa meni pöydän tyhjennyksestä suoraan Konttiija kirpputoripöyän.
Yhteensä siellä on 3 muuttolaatikollista myytävää jäljellä. Nyt alkaa olla siinä ja siinä kannattaako nykyisillä kirppistaksoilla enää ottaa pöytää vai pitääkö loput raahata johonkin ilmaiselle peräkonttikirppikselle. Vaatteet ei liikkuneet yhtään. Yksi mekko meni ja yksi huppari. Ehkä kaksi kauluspaitaa.
Varasto on siis vuokrattuna lähinnä isovanhempien tavaroiden vuoksi. Pääsivät palvelutaloon niin on myyty heidän tarpeettomia pois parin vuoden ajan ja osaa sesonkitavaroista kierrätetään/säilytetään että mummon iloksi voi vaihtaa jouluverhot, kevätverhot, kesäverhot jne.
Jatkan silti kotonakin jatkuvaa tavaran läpikäyntiä ja pihavarastossa on laatikko mihin vien turhaksi todettua tavaraa. Viimeksi sinne meni nahkakorkkarit jotka on ostettu 7 vuotta sitten enkä ole kertaakaan pitänyt. Huoltanut vain kerran vuodessa. Kaikkea sitä säilöö. Koska ehkä ensi vuonna olenkin korkkareissa kipsutteleva..
Kahdesta edellisestä viestistä tuli mieleen, että kuppiin siirtyminen oli myös tavaranhallinnan kannalta erinomaisen fiksu päätös. Enää ei tarvitse muistaa ostaa siteitä tai tamponeja, säilyttää niitä kotona ja ties missä käsilaukussa ja sitten huolehtia aina roskista. Kuppi ja sen säilytyspussukka vievät tosi vähän tilaa ja kulkevat iisisti mukana.