tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20761)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelen tässä sprn kirppikselle tavaralastin keräämistä.
Ongelmana on yksi englanninkielinen kirjasarja, neljä tai viisi kirjaa. En lue enää sen tyyppistä kirjallisuutta, mutta kirjat on kuin uusia, eikä niitä saa mistään ostettua jos kadun niiden kierrätystä.
Olen kipuillut jo pitkään näiden kanssa. Ne on myytävien joukossa, ei kirjahyllyssä ja olen yrittänyt hivuttaa niitä ulospäin jo pitkään. Kuitenkin jo ajatus niiden lahjoittamisesta tekee melkein fyysisesti kipeää.
Onko teillä vastaavanlaisia kipukohtia ja miten olette niiden kanssa toimineet?Olen sitä mieltä, että jos jokin asia herättää noin suuria tunteita, niin silloin kannattaa pitää se. Ei kaikkea ns. tarpeetonta tarvitse hävittää. Muutama kirja vie niin vähän tilaa ettei mikään raivausurakka mene pilalle niiden takia. Voit myös ajatella, että pääset niistä kyllä myöhemminkin eroon, jos haluat, nyt voit aivan hyvin säilyttää ne.
Mulla on tällaisia tavaroita isohko pahvilaatikollinen. Eipä haittaa siellä yläkaapissa.
Mm siellä on perintöastioita. Olen ottanut niitä käyttöön yksitellen, esim hedelmävatina.
Kyllä nekin joskus rikki menee.
Vierailija kirjoitti:
Voin luopua monista astioista ja vaatteista, mutta kirjoista luopuminen tekee kipeää. Paperikirjat on inflaatiossa, ne ei kelpaa kirjastoon ja tuskin kirpputorillekaan. Jotkut kirjat katoavat ikuisiksi ajoiksi. Jos sairastun tai joudun eläkkeelle, paperikirjat ovat korvaamattomia kavereita.
Samaa mieltä. Jäin eläkkeelle juuri ennen koronan leviämistä ja sitten loukkasin vielä jalkani. Joudun rajoittamaan nyt tilapäisesti elämää ja olemaan paljon sisällä. Ihana asia kirjahyllyni. Olen käynyt kaikki kirjat huolella läpi ja ne säästämäni tuovat iloa joka päivä. Kaunokirjallisuutta, runoteoksia, elämänkertoja, suuria taidekirjoja toistakymmentä kpl. Ei ole koskaan tekemisen puutetta. Aina jokin kaunis taidekirja auki pöydällä, joku runo silloin tällöin, mielenkiintoinen elämänkerta menossa. Luen viidellä eri kielellä, kielien kertaamista samalla. Ja vähän opiskelujakin. Televisiota ei ole, netissä olen vähän. Asun yksin. Kirjat on todella kannattanut säilyttää.
Ei kirjoja tajua jos niitä ei vaan tajua. Tarkoitan että minusta on hassua, miten monille himolukijoillekin nykyään fyysinen kirja on kauhistus. Minulle ja monille muille taas mikään muu tavara ei tuota niin paljon iloa kuin fyysinen kirja. Minulle tuottaa iloa ja lohdullista, turvallista oloa sekä jo luetut kirjat - tutut vanhat ystävät - että lukemattomat - kutsut uusiin seikkailuihin - omassa hyllyssä. Siispä en luovu kuin niistä, jotka ovat olleet pettymyksiä. Nykyään näitä ei tule juurikaan, kun osaan valikoida kirjaostokseni paljon tarkemmin, ja usein lainaan kirjan ensin kirjastosta, katson nappaako se, ja ostan jos se nappaa oikein kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on yksi englanninkielinen kirjasarja, neljä tai viisi kirjaa. En lue enää sen tyyppistä kirjallisuutta, mutta kirjat on kuin uusia, eikä niitä saa mistään ostettua jos kadun niiden kierrätystä.
Olen kipuillut jo pitkään näiden kanssa. Ne on myytävien joukossa, ei kirjahyllyssä ja olen yrittänyt hivuttaa niitä ulospäin jo pitkään. Kuitenkin jo ajatus niiden lahjoittamisesta tekee melkein fyysisesti kipeää.
Onko teillä vastaavanlaisia kipukohtia ja miten olette niiden kanssa toimineet?
Laita Huuto-nettiin.
Ainakin ennen vanhaan ihmisillä oli paljon kirjoja. Niihin menee monta muuttolaatikkoa, vaikka 10 jos on iso kirjahylly. Kotona se ei näytä isolta määrältä, kunnes sen purkaa niihin laatikoihin..
Mulla meni edellisessä muutossa ihan hirveästi tavaraa kiertoon, ja nyt kun elää tämän vähemmän tavaramäärän kanssa, sekin alkaa tuntua jotenkin runsaalta. Vaikka tavaraa nykyään about puolet verrattuna aikaisempaan. Siihen tottuu, ja sitten alkaa taas tuntua "liialta" se tavara, vaikka mitään varsinaista roinaa ei enää olisi. Vähän psykologinen juttu ja voi tulla ns. kierre siitä tunteesta, että on liikaa tavaraa. Vähän kuten laihdutuskin minulla, menee helposti överiksi ja alkaa hallita elämää liikaa. Nyt olen päättänyt etten ota stressiä tavarasta tällä hetkellä. Kuten en ota laihduttamisestakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä vastaavanlaisia kipukohtia ja miten olette niiden kanssa toimineet?Laita Huuto-nettiin.
Oli iso nivaska kirjoja siellä, yhden sain myytyä. Torissa ovat kyllä myynnissä nytkin.
Nyt vasta viisikymppisenä olen havahtunut siihen, että minulla on erittäin todennäköisesti Asperger ja/tai ADHD. Lääkäriin kun ei nyt pääse, niin on aika vaikea saada diagnoosia. Joku sitä kuitenkin täällä kysyy. Olen tehnyt nettitestejä, ja suurella todennäköisyydellä näin on.
Olen nyt miettinyt, että se voi olla yksi osasyy siihen, että minulla on ollut suuria vaikeuksia tavaroista luopumisen kanssa. Olisihan se tavallaan helpotus, jos olisi edes joku selittävä tekijä. En sitä kuitenkaan käytä tekosyynä roinan säilyttämiselle, vaan olen edistynyt paljon ja teen koko ajan töitä asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Skannaa kirjat pdf-tiedostoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Juhuu, ostettiin asunto. Muutetaan kerrostalokolmiosta rivitalokolmioon. Makkareiden määrä ei siis kasva, mutta uudessa kodissa on enemmän neliöitä, kodinhoitohuone(!) ja oma piha. Ekaa kertaa muutetaan lasten kanssa ja haluan nyt hoitaa projektin kunnolla alusta loppuun. Vinkkejä? Muutto on huhtikuun alussa. Nuorempi lapsi täyttää pian vuoden, joten onneksi voin myydä vauvakamat nyt talven aikana. Oon myös säästänyt kaikenlaista tavaraa mm. huonokuntoisia t-paitoja ("voihan tätä kotona käyttää, vaikka helmassa onkin reikä") ja lommoisia astioita. Nyt nuo saavat kyytiä, kun en niitä kyllä ala muuttolaatikoihin pakkaamaan.
Onnea, uusi oma koti on aina ihana juttu.
Kannattaa käydä nyt jo ennen joulua ainakin yksi karsimiskierros läpi. Juuri sillä ajatuksella, että haluanko tämän sinne uuteen kotiin?
Paljon tulee varmaan "ehkä" tyyppistä tavaraa, jos kodissa on tilaa (varasto/iso komero), ne ehkät voi pakata jo nyt sinne ja käydä sitten vielä uudelleen ehkä-laatikot läpi, onko kaivannut tai kaivanut niistä mitään? Tarvitseeko oikeasti? Ja mikään ei estä luopunasta joistain vasta muuton jälkeen, jos eivät sovikaan uuteen.
En ostaisi uusia huonekaluja tai muuta ennen kuun olette uudessa kodissa. Vanhoista, jotka tietää ettei sovi, voi luopua, mutta uudet vasta kun tilaa on katsonut hetken ja on tarkka ajatus siitä mitä kaipaa.
Jos on paljon tuplia, vaikka kaksi samankokoista paistinpannua, pakkaa parempi jo nyt. Käytä huonompia kunnes muutto on käsillä ja laita sitten pois, helpompi luopua kun on käyttänyt loppuun. Muista pitää pakatut tavarat erillään "ehkä-tavaroista" ja laittaa merkinnät mitä laatikoissa on. Samaa tekniikkaa voi käyttää vaatteisiin ja ihan mihin vaan, mitä on teillä paljon.
Pakatessa voi tulla väsymys, eikä kaikki tavaroita jaksa käsitellä, niin muista, ettei tavaraa ole pakko säilyttää vaikka sen muutti uuteen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli myös kirjasarja, jota tiesin, etten enää lue, en saa myydyksi, mutta oli jotenkin todella tärkeä. Askartelin niistä sivupöydän työhuoneeseen. Tarvitsin jonkun lisätason etätyön vuiksi. Liimasin niitä päällekkäin aina hieman vinoon, että tuli sellainen spiraalimainen ja lopuksi liimasin puutarjottimen päälle. Jos olisi kiva kansikuva, niin lasi olisi voinut toimia myös, jos taas olisivat kauhean värisiä voisi maalata ne kannet. Olisi voinut tehdä pari jalkaa ja työpöydän. Periaatteessa noita voisi vielä, esim maailmanlopun iskiessä lukea, kunhan irrottaisi toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Juhuu, ostettiin asunto. Muutetaan kerrostalokolmiosta rivitalokolmioon. Makkareiden määrä ei siis kasva, mutta uudessa kodissa on enemmän neliöitä, kodinhoitohuone(!) ja oma piha. Ekaa kertaa muutetaan lasten kanssa ja haluan nyt hoitaa projektin kunnolla alusta loppuun. Vinkkejä? Muutto on huhtikuun alussa. Nuorempi lapsi täyttää pian vuoden, joten onneksi voin myydä vauvakamat nyt talven aikana. Oon myös säästänyt kaikenlaista tavaraa mm. huonokuntoisia t-paitoja ("voihan tätä kotona käyttää, vaikka helmassa onkin reikä") ja lommoisia astioita. Nyt nuo saavat kyytiä, kun en niitä kyllä ala muuttolaatikoihin pakkaamaan.
Onnea uuden kodin hankinnasta! Muutto on ainutlaatuinen tilaisuus mennä kaikki tavarat läpi ja miettiä haluaako niitä elämässään enää pitää. Koska aikaa on hyvin, tekisin viikkokohtaisen suunnitelman, minkä tilan tai tavararyhmän katson läpi. Aloita kaikkein helpoimmasta, kuten vaikka varastoon pakatuista tavaroista, kausitavaroista tai lapsille pieneksi/tarpeettomaksi käyneestä tavarasta. Jotkin tavarat voi jo nyt pakata valmiiksi muuttoa odottamaan.
Omien voimavarojen mukaan myy tai vie kierrätykseen saman tien, kun poistoja alkaa tulla. Mahdollisimman paljon veisin kierrätykseen tai antaisin ilmaiseksi, koska myymisessä on paljon vaivaa ja helposti käy niin, että myytävät tavarat alkavat olla riesa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä vastaavanlaisia kipukohtia ja miten olette niiden kanssa toimineet?Skannaa kirjat pdf-tiedostoiksi.
No siinä olisikin jo iltapuhdetta kerrakseen skannerin äärellä. Itse keksisin kyllä hauskempaakin käyttöä vapaa-ajalle, vaikka ihan jo pään takominen seinään olisi parempaa ajanvietettä.
-eri
No siinä olisikin jo iltapuhdetta kerrakseen skannerin äärellä. Itse keksisin kyllä hauskempaakin käyttöä vapaa-ajalle, vaikka ihan jo pään takominen seinään olisi parempaa ajanvietettä.
-eri[/quote]
Joo, ja eihän ne sitten enää olisi kirjoja, vaan ne pitäisi lukea jostain koneelta, että siinä olisi joku järki. Haluan lukea kirjani fyysisistä versioista ihan perinteisellä tavalla. Erilaisia tuutteja tulee tuijotettua ihan liikaa muutenkin. Joskus mietin kuinka monella ne ovat pääsyy unettomuuteen.
Onko kukaan tuunannut vanhoista vaatteista uusia, eli käyttänyt niitä ihan uuden vaatteen materiaaleina. Mietin kun on niitä ei niin mieleisiä vaatteita, että josko niistä käyttäisi kankaita vaikka uusien t-paitojen tekemiseen. Kopioisi kaavat niistä mieleisistä ja tehtailisi niitä lisää.
50+ naisena menee hermo näihin kauppojen valikoimiin kun t-paidoissa on ihan liian isot kaula-aukot ja 5-10 cm liian lyhyt helma. Videstää kun aina vilkkuu joko rinnat tai napa. Mistä olette löytäneet säädyllisiä ja kestäviä t-paitoja? Bonusta olisi jos olisivat vielä kotimaisia ja luonnonmateriaalia.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan tuunannut vanhoista vaatteista uusia, eli käyttänyt niitä ihan uuden vaatteen materiaaleina. Mietin kun on niitä ei niin mieleisiä vaatteita, että josko niistä käyttäisi kankaita vaikka uusien t-paitojen tekemiseen. Kopioisi kaavat niistä mieleisistä ja tehtailisi niitä lisää.
50+ naisena menee hermo näihin kauppojen valikoimiin kun t-paidoissa on ihan liian isot kaula-aukot ja 5-10 cm liian lyhyt helma. Videstää kun aina vilkkuu joko rinnat tai napa. Mistä olette löytäneet säädyllisiä ja kestäviä t-paitoja? Bonusta olisi jos olisivat vielä kotimaisia ja luonnonmateriaalia.
Mulla on päinvastainen ongelma, lähes kaikki kunnollisista materiaaleista valmistetut t-paidat ovat niitä joissa on se resoripääntie, joka minua ahdistaa todella paljon. Ei meinaa löytyä avarampaa tai sitten ne on kaikki niitä liian lyhyitä. Siksi menen melkein aina topissa ja villatakissa, topeissa on pidempiä malleja sopivalla pääntiellä.
Vierailija kirjoitti:
Marimekko, Nudge (Helsingissä), erilaiset eko merkit, jos verkkokauppoja katsoo niin kalliimpi hinta korreloi myös kankaan laatuun. Eli kunnon laatupaitaa ei saa 20e muutoin kuin -80% alelaarista. Satasen hinta taas ei ole laadun tae sekään. Etsimistä ja tuoteselosteiden lukemista tarvitaan
Vierailija kirjoitti:
Pure wasten t-paidat on hyviä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pure wasten t-paidat on hyviä!
Onko ne luonnonmateriaalia? Ne mitä olen nähnyt, niin ovat muovia.
Kaappi kerrallaan tavara hupenee. Uutta ostaessa lähinnä korvaan hajonnutta. Tätä menoa seuraava muutto tulee olemaan ihanan yksinkertainen.