Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20761)

Vierailija
9001/20761 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viesti nro 9000! Bileet!

Sen kunniaksi jokainen poistaa kotoaan vielä 9000 tavaraa? xD

No nyt on haaste kohdillaan! Tähän voisi vaikka innostua! Voisi luvata jonkun kivan palkinnon itselleen kun tämän saavuttaa!

Jos on nurkista 9000 turhaa tavaraa poissa, se on jo palkinto itsessään IMHO!

Vierailija
9002/20761 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään raivattiin 7- ja 9-vuotiaiden poikien huone! Ovat pitkään joutuneet siivoamaan ihan yksin, vailla äidin apua tai valvovaa silmään, sillä olen ollut monta kuukautta äärirajoilla hankalan raskauden takia. Oli paljon hienosäädön tarvetta kertynyt, vaikka muuten osaavatkin hyvin itse siivota. Tyhjennettiin koko huone kaikesta tavarasta, pestiin ja imuroitiin, ja takas laitettiin vain sellaista, millä vielä leikitään. Loput tavarat odottavat vielä, jos ja kun niistä jotain tarvitaan, tai sopivaa säilytyskoria. Esim. miekoille haluan sellaisen sateenvarjotelineen tyyppisen, ja leikkikitarat olisi kiva laittaa seinälle. Jäljelle jäävän vien vähitellen kierrätykseen, lahjaksi tai ihan roskiin, mikä nyt on tarkoituksenmukaista.

Nyt jatkossa onnistuu siivous paremmin taas itsenäisesti, ja tuli koko huoneesta valoisampi ja viihtyisämpi. Kauan sitä tuskaillen katselinkin, surren lyhyttä lapsuutta, joka kuluu tässä kamalassa huoneessa. No, loppujen lopuksi vain muutama kuukausi, ehkä eivät joudu psykologin sohvalle aikuisena vielä tämän takia.

Oma työhuone seuraavaksi vuorossa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9003/20761 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko sellaisen lelun poistaa, jolla lapsi ei leiki mutta kysyttäessä ei halua myöskään luopua? Jos lelu yhtäkkiä häviäisi lelulaatikon pohjalta, niin ei edes huomaisi eikä kyselisi perään. Yritän tehdä tilaa, kun joulut ja synttärit taas edessä ja tavaraa tulee väkisinkin.

Ei. Lelu ei ole sinun, on lapsen.

On helpompi hävittää toisen, kuin omia tavaroita.

Kun aloin karsimaan, aloitin varastoista, sen jälkeen kaapeista.

Vasta, kun nämä oli karsittu hyvään kuntoon, lapset olivat nähneet mitä teen ja halusivat osallistua.

Lapsilähtöisesti ollaan menty ja lapset saavat itse pitää rahat myynneistä.

Esikoinen päätti toissa kesänä voi luopua legoistaan.

Hän alkoi kokoamaan niitä, tilattiin puuttuvat osat ja myytiin. Rahat laitettiin puhelimeen.

Ei se ole ihan näin suoraviivaista, kyllä lasten vanhemmilla on vastuu lapsen tavaroista ja siihen kuuluu myös tavaroiden karsiminen jos niitä on liikaa, toki lapsen iän mukaan. Nykyään lapset saavat ihan järjettömän määrän tavaraa ja toiset lapset ei haluaisi luopua mistään, ei kukaan pysty säilyttämään sellaista määrää. 

Samaa mieltä, kyllä ne tavarat ovat enimmäkseen vanhempien vastuulla. Toki sitä mukaa kun lapsi kasvaa, niin haluaa itse päättää enemmän. Tässäkin ketjussa on 9000 viestiä karsimisen vaikeudesta, eipä sitä vastuuta ja ahdistusta voi lapsen harteille syytää. Mutta pitää tuntea lapsensa ja tietää mitkä leluista ovat hänelle tärkeitä. Aina voi laittaa varastoon, jos ei ole varma kaipaako lapsi. Samalla tavalla kuin siivousta pitää lapselle opettaa, mutta se on aikuisen vastuulla varmistaa, että on tarpeeksi siistiä, niin karsintaa ja tavaroista luopumista pitää opettaa, mutta vastuu on aikuisella.

Ehdottomasti oma lapsi pitää tuntea.

Meillä minä olin suurin syyllinen tavaramääriin. Aloitin varastosta, jonka jälkeen siirryin sisätiloihin. Näiden jälkeen alettiin lasten kanssa käymään enemmän läpi heidän vaatteita, leluja, tavaroita.

Itse näytin mallia ja he huomasivat eron.

Vierailija
9004/20761 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viesti nro 9000! Bileet!

Ilmeisesti vuosien työ on kannattanut, koska mulla ei ole 9 000 tavaraa vaan ehkä kuudesosa siitä. Ihan hyvä määrä yksinasuvalle kaupunkilaiselle.

Joskus leikittelen ajatuksella, montako muuttolaatikkoa tarvitsisin näiden siirtämiseen. Yksi nyrkkisääntö on yksi laatikko neliömetriä kohden, mutta veikkaan sen olevan reilusti liikaa minulle.

Vierailija
9005/20761 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko sellaisen lelun poistaa, jolla lapsi ei leiki mutta kysyttäessä ei halua myöskään luopua? Jos lelu yhtäkkiä häviäisi lelulaatikon pohjalta, niin ei edes huomaisi eikä kyselisi perään. Yritän tehdä tilaa, kun joulut ja synttärit taas edessä ja tavaraa tulee väkisinkin.

Jo rahasta jotain tajuava lapsi kannattaa opettaa kirpputoriin - lapsi saa rahat myymistään leluista ja saa käyttää ne johonkin seuraavaan mieluisaan hankintaan. Näin oppii laittamaan kamaa kiertoon kun ei sitä enää käytä

ja oppii ymmärtämään myös sen että työtä tekemällä saa rahaa.

Vierailija
9006/20761 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut tätä ketjua aktiivisesti vuodesta 2018, mutten ole juuri kommentoinut. Aloitin omassa kodissa tietoisen tavaratulvan torppaamisen tuolloin nelisen vuotta sitten (tosiaan, tajuttuani, että järjestäminen ei pääty ikinä, mikäli tavaraa tulee koko ajan ovesta sisään entiseen malliin), kun vanhempainvapaalla oli aikaa tuumailla asioita.

Nyt, vuosia myöhemmin, tilanne alkaa olla mielestäni todella hyvä. Täysin turhia tavaroita ei juuri tule enää vastaan, tarvittaville on omat paikat ja ne palautuvat niille tarvittaessa hyvinkin nopeaan. Siivoaminen on ihanan helppoa ja yksinkertaista. Oma silmä (ja puolison!) on myös harjaantunut: jos joku asia jää tarpeettomaksi, niin se lähtee saman tien (kierrätykseen/kierrätyskeskuslaatikkoon/nettiin annetaan-palstalle tai myyntiin). Luopumisesta on tullut helpompaa. Raivaaminen on siis, hyvässä ja pahassa, ehdottomasti enemmän prosessi kuin projekti. Tämä ehkä tsemppinä ja lohdutuksena heille, jotka ovat vasta aloittelemassa omaa urakkaansa.

Viimeaikaiseen keskusteluun liittyen: (pienen) lapsen tavaroiden vähentäminen ja karsiminen ei tosiaan ole mitenkään suoraviivaisen helppoa hommaa. Omat vanhempani laittoivat tavaraa ns. salaa kiertoon. Minä en siitä suuremmin traumatisoitunut, mutta sisarukseni muistelee edelleen silloin tällöin haikeudella, mitä kaikkea "meidän omaisuutta" hävitettiin lupaa kysymättä. En halua itse lähteä samalle tielle omien lasteni kanssa, mutta toisaalta mielestäni on tärkeää, että lapsikin oppii luopumaan ja punnitsemaan tarpeellisen ja tarpeettoman välillä (ja tietysti myös ymmärtämään eron 'tarpeen' ja 'halun' välillä).

Siivosimme leikki-ikäiseni kanssa hänen huoneensa (täyssiivous, kaikki pois, pesu & imurointi, tavarat paikoilleen). Samalla käytiin lelut läpi. Laitoin pienen laatikon ovensuuhun ja sanoin, että siihen voi laittaa lelut, joita hän ei enää tarvitse (ja annetaan ne sitten muille lapsille). Hän kiikuttikin sinne kaksi lelua saatesanoilla "näillä en leiki" (enkä tosiaan ole nähnyt hänen niillä leikkivän kuukausiin). Tästä se lähtee?! Pienillä askelilla pienen ihmisen kanssa.

Pohjimmiltaan pyrin kuitenkin ajattelemaan, että tämä lapsiperhe-elämä tavaroineen ja sotkuineen kestää häviävän pienen ajan. Yritän olla lapsille esimerkkinä, auttaa ja kannustaa lapsen ikään sopivalla tavalla. Luulen nimittäin, että näitä duplorakennelmia ja piirustuskasoja tulee vielä joskus vähän ikäväkin, ja silloin en halua ajatella, että käytin aikanaan valtavasti energiaa saadakseni ne (nopeammin) pois yhteisestä kodistamme.

Vierailija
9007/20761 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viesti nro 9000! Bileet!

Ilmeisesti vuosien työ on kannattanut, koska mulla ei ole 9 000 tavaraa vaan ehkä kuudesosa siitä. Ihan hyvä määrä yksinasuvalle kaupunkilaiselle.

Joskus leikittelen ajatuksella, montako muuttolaatikkoa tarvitsisin näiden siirtämiseen. Yksi nyrkkisääntö on yksi laatikko neliömetriä kohden, mutta veikkaan sen olevan reilusti liikaa minulle.

Ihan älytön tuo laatikko neliömetriä kohden. Vai kuinka pieni se laatikko on? Itse muutin 45 neliöisestä asunnosta ja muuttolaatikoita oli 14. Lisäksi tietysti isot huonekalut, mitkä ei mennyt laatikoissa. Laatikot oli Clas Ohlsonin 60*35*40 pahvilaatikoita. Melkoinen hamsteri pitäisi olla, että 45 neliöiseen asuntoon laittaisi vielä 30 laatikollista tavaraa!

Vierailija
9008/20761 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivattiin tänään lasten huoneesta puolijätesäkillistä tavaraa. Ihanaa kun he jokaisella suursiivouskierroksella haluavat luopua jostain. Ja uutta roinaa ei tule tilalle, eivät kuulemma toivo joululahjaksi mitään, koska eivät tarvitse mitään.

Pikku hiljaa raivausprojekti edistyy, kaappi kerrallaan.

Vierailija
9009/20761 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raivattiin tänään lasten huoneesta puolijätesäkillistä tavaraa. Ihanaa kun he jokaisella suursiivouskierroksella haluavat luopua jostain. Ja uutta roinaa ei tule tilalle, eivät kuulemma toivo joululahjaksi mitään, koska eivät tarvitse mitään.

Se on kiva, kun lapset kasvavat sen verran isommiksi, etteivät enää halua lahjaksi turhaa rojua, vaan jonkun isomman jutun, johon voi vielä ottaa vaikka sukulaisia mukaan hankintaan. Lapset arvostavat lahjaa enemmän ja turhan tavaran määrä kotona laskee huomattavasti.

Vierailija
9010/20761 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kanssaraivaajille kuuluu? 

Vierailija
9011/20761 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän täällä tuskassa käyttää loppuun sukkia, paitoja ja alusvaatteita ennen kuin ostan uusia. Joudun jo tosi tarkkaan katsomaan mitä laitan päälleni kun lähden jonnekin muualle kuin koiralenkille.

Kohta on kuitenkin jo ostettava vaatteita, ja mietin kun mikä olisi sopiva määrä vaikka tpaitoja. Viikon pyykkikuorman verran?

Vaatteiden määrä kannattaa oikeasti miettiä järjellä. Esimerkiksi t-paitojen määrä pitää suhteuttaa siihen kuinka usein käyttää t-paitaa, kuinka paljon on muita vastaavia vaikka lyhythihaisia mekkoja ja vaatteiden kokonaismäärä siihen, kuinka usein pesee pyykkiä. Minä asun yksin ja sukkia ja alusvaatteita, vaikka pesen ne tyynyliinojen ja käsi- ja keittiöpyyhkeiden kanssa, niin silti pitää olla kahden viikon varasto. Kun taas muissa vaatteissa viikon varasto riittää. Toki ne sitten menee huonoksi tavallaan nopeammin, vaikka samat käyttökerrat saa. Pitää shoppailla useammin uusia, jos pidät vaatetta kaksi kertaa viikossa kuin kerran kuussa. Vaikka vuoden lopussa saldo on, että neljä paitaa meni, mutta onko niitä kerralla kuinka monta.

Nyt on itsellä hirveän vaikea tilanne, koska kaappi on täynnä käyttämättömiä työvaatteita, sopivia ja hyvä kuntoisia, mutta omaan arkeen liian tylsiä/asiallisia ja epämukavia, siis kotona löhöilyyn. Tiedän, että tuskin näin kolmevitosena vielä saa loppu elämää vain löhötä, rahat loppuu pian ja töihin pitää palata. Ärsyttää vaan kun 70% kaapin sisällöstä on sellaisia joita en ole viimeisen reiluun vuoteen käyttänyt. Eikä ole ylimääräistä tilaa pakata niitä poiskaan. Silloin kun olin töissä, niin käytin niitä kaikkia. Tykkään vaihdella asua ja tyyliä, varsinkin, kun töissä tuskin saa olla yksisarvishaalarissa joka päivä, vaan pitää pikkuisen asiallisemmin pukeutua.

Kävin Amerikassa ostoksilla ja pari v sen jäljeen vaihdoin töitä.

Vaatteet eivät tuntuneet omilta.

Aloin vaan käyttämään, aluksi ei ollut vaihtoehtojakaan. Äkkiä mieli muuttui

Vierailija
9012/20761 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kiva, kun lapset kasvavat sen verran isommiksi, etteivät enää halua lahjaksi turhaa rojua, vaan jonkun isomman jutun, johon voi vielä ottaa vaikka sukulaisia mukaan hankintaan. Lapset arvostavat lahjaa enemmän ja turhan tavaran määrä kotona laskee huomattavasti.

Mä käyn 2 x vuodessa lasten kanssa heidän huoneet läpi.

Tänä vuonna on yht tullut 2 huoneesta 2 banaaniöaatikollista, roskaa 1 muovipussillinen. Tosi vähän

Vierailija
9013/20761 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Olen pitänyt tämän vuoden ”älä osta mitään turhaa” lupausta. Mielestäni en ole kauheasti ostellutkaan MUTTA laskin ostoksieni summan joka kohosi yli kolmeen tuhanteen euroon! Ja summassa näkyy vaan verkkokauppa ostokset. Saa lupaus jatkua ensi vuonnakin, kun tämä vuosi ei mennytkään niin hyvin. Ehkä nyt teen seurannan kuukausitasolla. Ehkä on helpompi pitää lupaustaan kuukausi kerrallaan. En halua tukkia tyhjennettyjä kaappeja uudella tavaralla.

Vierailija
9014/20761 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Olen pitänyt tämän vuoden ”älä osta mitään turhaa” lupausta. Mielestäni en ole kauheasti ostellutkaan MUTTA laskin ostoksieni summan joka kohosi yli kolmeen tuhanteen euroon! Ja summassa näkyy vaan verkkokauppa ostokset. Saa lupaus jatkua ensi vuonnakin, kun tämä vuosi ei mennytkään niin hyvin. Ehkä nyt teen seurannan kuukausitasolla. Ehkä on helpompi pitää lupaustaan kuukausi kerrallaan. En halua tukkia tyhjennettyjä kaappeja uudella tavaralla.

Minua auttoi, kun päätin etten osta mitään mikä ei ole listalla. Kaikki paitsi ruoka, Vessapaperi ja hammastahna pitää tulla listalta. Minulla oli ylimääräinen vihko, jonka otin listakäyttöön, viimeisellä sivulla on itse lista. Muille sivuille olen kirjannut, jos haluan jotain. Sitten on pitänyt vastata kysymyksiin:

Miksi tarvitsen tämän?

Missä käytän?

Mihin käytän?

Kuinka usein käytän?

Onko kotona jo vastavia tavaroita?

Jos on miksi ne eivät käy? Ja tarvitsenko niitä kaikkia?

Mitkä ominaisuudet tuotteelta tarvitaan?

Jonkun astianpesuaineen kanssa käyn vaan kysymykset läpi, katson ettei ole kaapissa ja totean tarvitsevani ja laitan listalle.

Moni turhempi tuote on jäänyt vaan merkinnäksi, kun ei noin paljon ole edes jaksanut ajatella ja joistain esimerkiksi uudesta talvitakista, on essee kirjoitettuna. Korona on auttanut siinä mielessä, ettei ole missään kauppakeskuksessa nähty ystävien kanssa.

On ihan hyvä pohtia miksi ja mitä tavaroita oikeasti tarvitsee ja onko sitten muita mistä voi luopua. Kun miettii, miksi nykyiset vaikka takit ei sovellu, saa kattavan listan takilta vaadittaviin ominaisuuksiin, eikä tule ostettua taas yhtä ihan kivaa.

Vierailija
9015/20761 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viesti nro 9000! Bileet!

Ihan älytön tuo laatikko neliömetriä kohden. Vai kuinka pieni se laatikko on? Itse muutin 45 neliöisestä asunnosta ja muuttolaatikoita oli 14. Lisäksi tietysti isot huonekalut, mitkä ei mennyt laatikoissa. Laatikot oli Clas Ohlsonin 60*35*40 pahvilaatikoita. Melkoinen hamsteri pitäisi olla, että 45 neliöiseen asuntoon laittaisi vielä 30 laatikollista tavaraa!

Miksi tää on saanut miinusta? Mäkin olen ymmärtänyt ton "laatikko per neliö" logiikan samalla tavalla ja sehän on tosi paljon.

Vierailija
9016/20761 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te säiytätte isoja sesonkitavaroita?

Esim.tänä hellekesänä tuli hankittua ensimmäisen kerran pöytätuuletin. Joo, ehkä tehtiin virhe, kun heitettiin pakkauslaatikko roskiin. Nyt ei ole tuulettimelle mitään paikkaa komeroissa, ja siellä se kököttää edelleen makuuhuoneen pöydällä tarpeettomana.

Vierailija
9017/20761 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim.tänä hellekesänä tuli hankittua ensimmäisen kerran pöytätuuletin. Joo, ehkä tehtiin virhe, kun heitettiin pakkauslaatikko roskiin. Nyt ei ole tuulettimelle mitään paikkaa komeroissa, ja siellä se kököttää edelleen makuuhuoneen pöydällä tarpeettomana.

Osa tällaisista on verkkovarastossa, osa vaatehuoneen tai kiinteiden vaatekaappien ylimmillä hyllyillä. Pöytätuulettimen lisäksi meillä on tällaisia kausittain tai harvemmin tarvittavia mm. joulukoristeet, mehumaija, parveketuolien pehmusteet ja monet liikuntavälineet.

Vierailija
9018/20761 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viesti nro 9000! Bileet!

Miksi tää on saanut miinusta? Mäkin olen ymmärtänyt ton "laatikko per neliö" logiikan samalla tavalla ja sehän on tosi paljon.

On saanut miinusta tuon ”melkoinen hamsteri pitää olla” -lausahduksen takia. Hieman ylimielistä varmaan useammankin mielestä. 😊

Vierailija
9019/20761 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viesti nro 9000! Bileet!

Ei se sinällään ole, jos ajattelee, että pakkaisi kaikki vaatteetkin näihin laatikoihin ja kaikki kellarissa tms varastossa olevat tavarat. Minulla on aika lailla tuon verran laatikoita mennyt aiempina muuttoina ennen isompaa karsimista ja siihen lisäksi vaatteet ja huonekalut päälle. Toki esimerkiksi kahvinkeitin vie käytännössä yhden laatikon yksin, kirjoja ei kovin paljoa voi yhteen laatikkoon pakata ja minulla on noin 400 elokuvan kokoelma. Elokuvat veivät tuhottomasti tilaa, jonka vuoksi otin ne pois koteloista ja laitoin cd-askuihin laatikkoon. Nyt menee tv-tason kaappeihinsa kaikki.

Vierailija
9020/20761 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ullakolla, siellä on nimenomaan joululaatikko, tuuletin, muutama huonekalu joita tarvitaan aikanaan kun lapsi muuttaa pois, eikä oikein muuta. Paitsi meillä miehen cd-levyt (ei omisteta cd-soitinta) ja kirjat joista hän ei suostu luopumaan. Minusta varastotilatkin kannattaa pitää järjestyksessä. Jos on paljon laatikoita, niin joku hylly on hyvä, minä hain torin annetaan palstalta vaan jonkun avohyllyn. Nyt vasemmalla hylly ja oikealla voi kävellä, perällä on isommat tavarat, kuten varahuonekalut ja niiden edessä joulukuusi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi