tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20761)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kerran vuodessa käyn läpi koko huushollin ja heitän kaiken turhan pois. Yleensä jos en ole jotain tavaraa käyttänyt vuoteen, niin se joutaa pois., joku arvokkaampi voi olla kauemmin.
En ole koskaan myynyt kirppareilla, vaan heitän kaiken roskiin, astiat, kattilat, pannut, vuokat, laitteet ja kapineet, vaatteet jopa sellaset, joita en ole yhtään tarvinnut/käyttänyt. Mun mielestä kirpparipaikat on kallita ja pitäs olla autokuormallinen tavaraa myytävänä, jotta sinne kannattaisi pöytää laittaa. Mua ei kiinnostaisi tuoda kirpparilta takasin samoja tavaroita.Vähän sama meidän pikkupaikkakunnalla. Hirveällä työllä saan juuri ja juuri katettua pöydän hinnan. Siihen pitää hinnoitella ja pyykätä ja silittää monta päivää, ja sitten käydä joka päivä oikomassa ja viemässä lisää. Uuvuttavaa.
Mun ystävä asuu pienellä paikkakunnalla ja on törmännyt samaan.
Kotipaikkakunnalla on toimiva kirppis.
Kun hänen vanhempansa käyvät kylässä, ottavat kirppistavarat mukaan ja ystäväni vie ne kirppiksen täyspalveluun, kun on käymässä vanhempiensa luona.
Jos paikkakunnalla ei ole kirppistä, voisi kai kysyä esim. seurakunnan diakonilta tietääkö hän ihmisiä joille tavarat olisivat tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohdin tässä lapseni vanhoja koulukirjoja poistaessa, että onko se oikein? Siis lapsi itse pystyy osan poistamaan kivuitta, eikä se itsellenikään sen suurempaa tunnetta aiheuta. Lähinnä mietin, että oma äitini on säästänyt meiltä lapsilta varastoonsa kaikki koulukirjoista lähtien. Tuntuu vain etten ehkä ole tarpeeksi kiintynyt lasteni lapsuusmuistoihin? Kadunko sitä kun ovat isompia? En usko, että katuisin, sillä en näe syytä katsella jotain laskuja. Tarinat säilytän kyllä.
Kai vertaan nyt itseäni liikaa äitiini, joka taas ei osaa laskea irti meistä lapsistaan ollenkaan.Ehkä vähän turhaa tajunnanvirtaa, mutta tämä kävi vain mielessä tässä lapsen kanssa karsiessa.
Tarinat säilyttää ja muu kylmästi pois. Mieti ootko itse palannut omiin koulukirjoihin? Tuskin. Oma äitinikin on säilyttänyt enkä oo avannut muutakun tarinavihon. On asioita mihin sinä ja lapsesi haluaa palata, mutta tuskin se on kolmosluokan matikan tai ympäristotiedon kirja.
Näin siis teemmekin. Vain tarinat talteen ja kaikki muu roskiin. En ole omiini palannut, sillä en edes saa vanhempieni varastosta heittää noita omiani pois. Ne on äidilleni niin suuri ja tärkeä muisto, että en saa koskea niihin. Rehellisesti sanottuna, ne ovat olleet koskemattomina 20 vuotta heidän varastossaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohdin tässä lapseni vanhoja koulukirjoja poistaessa, että onko se oikein? Siis lapsi itse pystyy osan poistamaan kivuitta, eikä se itsellenikään sen suurempaa tunnetta aiheuta. Lähinnä mietin, että oma äitini on säästänyt meiltä lapsilta varastoonsa kaikki koulukirjoista lähtien. Tuntuu vain etten ehkä ole tarpeeksi kiintynyt lasteni lapsuusmuistoihin? Kadunko sitä kun ovat isompia? En usko, että katuisin, sillä en näe syytä katsella jotain laskuja. Tarinat säilytän kyllä.
Kai vertaan nyt itseäni liikaa äitiini, joka taas ei osaa laskea irti meistä lapsistaan ollenkaan.Ehkä vähän turhaa tajunnanvirtaa, mutta tämä kävi vain mielessä tässä lapsen kanssa karsiessa.
Tarinat säilyttää ja muu kylmästi pois. Mieti ootko itse palannut omiin koulukirjoihin? Tuskin. Oma äitinikin on säilyttänyt enkä oo avannut muutakun tarinavihon. On asioita mihin sinä ja lapsesi haluaa palata, mutta tuskin se on kolmosluokan matikan tai ympäristotiedon kirja.
Näin siis teemmekin. Vain tarinat talteen ja kaikki muu roskiin. En ole omiini palannut, sillä en edes saa vanhempieni varastosta heittää noita omiani pois. Ne on äidilleni niin suuri ja tärkeä muisto, että en saa koskea niihin. Rehellisesti sanottuna, ne ovat olleet koskemattomina 20 vuotta heidän varastossaan.
Mulla oli jossain muistolaatikossa yksi lukion aine. Muistin kirjoittaneeni sen ja muistin saaneeni siitä kovasti opettajalta kehuja, muuta en siitä muistanut. Niinpä valitsemani loppuratkaisu pääsi siinä tarinassa yllättämään samalla lailla kuin opettajankin, koska olin tosiaan täydellisesti unohtanut koko tarinan. :D
Myös muutama esitelmä on tallessa. Niitä en ole lukenut, mutta näyttäväthän ne hienolta ja niihin on uhrattu paljon aikaa.
Lapset ovat saaneet itse päättää mitä säästävät. Muutaman tarinavihon tai hienosti koristellun tavallisen vihon olen myös poiminut säästettäväksi. 10 cm korkeaan pahvilaatikkoon mahtuu kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Epätoivo! Talo on kaaoksessa ja pitäisi järjestää juhlat. Tilanne on siis se, että tavaroilla ei ole paikkoja, niitä lojuu kaikkialla. Mietin, että jos pakkaisin tavarat laatikoihin ja siirtäisin varastoon. Vai miten saisin homman nopeasti haltuun?
Minä siivoisin kaiken vaan varastoon. Toki aina katsoen, jos on jotain selkeästi roskaa tai turhaa, niin veisi roskiin tai kierrätykseen päivän päätteeksi. Ja tosiaan siivosin kaiken sinne varastoon, jos tila vaan riittäisi, niin, että koti olisi malliesimerkki hyvin minimalistisesta kodista. Lähtisi kaikki lakanat jotka eivät ole sängyissä, kaikki lelut jotka ei mahdu lelulaariin, suurimman osan vaatteista, ison osan keittiötarvikkeista (toki huomioiden juhlat), tyhjentäisin kirjahyllyt, yläkaapit ja romulaatikot ja kaiken. Varastoon yrittäisin pikkuisen järjestellä, jos aika riittäisi, esimerkiksi laatikkoon teksti "leluja", "keittiö","vaatteita", "sekalaista" ja niin edelleen. Varaston ovi lukkoon ja avain piiloon, ettei kukaan hae mitään varastosta. Samalla pitää sitoutua ostolakkoon. Muulle perheelle voi sanoa, että haetaan ne sitten parin viikon päästä sunnuntaina, jos on jotain mitä erityisesti kaipaavat.
Sitten juhlien jälkeen, kun aikaa ja energiaa on, niin yksi laatikko tai kategoria kerrallaan esiin sieltä varastosta ja oikeasti miettii tarvitseeko tätä. Kun on jonkin aikaa elänyt ilman turhien tavaroiden stressiä, niin ei niitä välttämättä halua enää elämäänsä ja toisaalta ne mitä on kaivannut tuottaa suunnattomasti iloa. Järjestellesäkin voi vielä laittaa ehkä-tavaroita takaisin varastoon ja käydä vaikka keväällä uudestaan läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epätoivo! Talo on kaaoksessa ja pitäisi järjestää juhlat. Tilanne on siis se, että tavaroilla ei ole paikkoja, niitä lojuu kaikkialla. Mietin, että jos pakkaisin tavarat laatikoihin ja siirtäisin varastoon. Vai miten saisin homman nopeasti haltuun?
Minä siivoisin kaiken vaan varastoon. Toki aina katsoen, jos on jotain selkeästi roskaa tai turhaa, niin veisi roskiin tai kierrätykseen päivän päätteeksi. Ja tosiaan siivosin kaiken sinne varastoon, jos tila vaan riittäisi, niin, että koti olisi malliesimerkki hyvin minimalistisesta kodista. Lähtisi kaikki lakanat jotka eivät ole sängyissä, kaikki lelut jotka ei mahdu lelulaariin, suurimman osan vaatteista, ison osan keittiötarvikkeista (toki huomioiden juhlat), tyhjentäisin kirjahyllyt, yläkaapit ja romulaatikot ja kaiken. Varastoon yrittäisin pikkuisen järjestellä, jos aika riittäisi, esimerkiksi laatikkoon teksti "leluja", "keittiö","vaatteita", "sekalaista" ja niin edelleen. Varaston ovi lukkoon ja avain piiloon, ettei kukaan hae mitään varastosta. Samalla pitää sitoutua ostolakkoon. Muulle perheelle voi sanoa, että haetaan ne sitten parin viikon päästä sunnuntaina, jos on jotain mitä erityisesti kaipaavat.
Sitten juhlien jälkeen, kun aikaa ja energiaa on, niin yksi laatikko tai kategoria kerrallaan esiin sieltä varastosta ja oikeasti miettii tarvitseeko tätä. Kun on jonkin aikaa elänyt ilman turhien tavaroiden stressiä, niin ei niitä välttämättä halua enää elämäänsä ja toisaalta ne mitä on kaivannut tuottaa suunnattomasti iloa. Järjestellesäkin voi vielä laittaa ehkä-tavaroita takaisin varastoon ja käydä vaikka keväällä uudestaan läpi.
Vaikka meillä ei ole juhlia tulossa, niin voisin kyllä tehdä ton saman. Kaikki vaan laatikoihin ja muutaman viikon päästä yks kerrallaan lajitteluun. Voihan olla että se auttaisi irroittamaan otetta näistä vielä jäljellä olevista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin talon raivaa helposti parissa viikossa tai kuukaudessa, tilanteesta riippuen. Mutta se johtuu siitä että olen tehnyt jo vuosia tätä työtä, olen kehittänyt itselleni sopivat tekniikat, olen selvittänyt mitkä ovat omia sudenkuoppia, mihin karsiminen juuri minun kohdallani helposti tökkää ja miten näistä pääsee yli, mikä tavara on juuri minulle tärkeää pidemmän päälle ja mikä ei jne.
Jos kerran talon raivaa parissa viikossa tai kuukaudessa, niin miten sinä kuitenkin olet vuosia tehnyt sitä hommaa? Ei ihan loogista.
On aivan loogista, kun ajattelee, että raivaus ei ole kertaluonteinen urakka, vaan (etenkin lapsiperheissä) sitä tulee tehdä usein, kun tavaraa jää pieneksi tai ei muuten enää sovi. Lisäksi omat ajatukset ja preferenssit muuttuvat ajan myötä, jolloin aiemmin säästetyt tavarat eivät enää tunnukaan säilyttämisen arvoisilta.
Mä käyn joka kk yhden osan kodista.
Esim kun käyn keittiön läpi, otan kaikki tavarat kaapeista, laitan ne takaisin, jos koen niitä tarvitsevan.
Se, mitä olen oppinut, on luopumisen helppous. Jos sama tarpeeton tavara tulee toistamiseen vastaan, se menee nopeasti kirppiskasaan.
Shampanjalaseja on liikaa, mutta laitan ne kiertoon, kun lasten isoimmat juhlat ovat joskus pidetty. Siihen asti käytetään normaalisti ja olen myös lainannut niitä.
Olin lahjoittamassa ison kasan ilmaiseksi lasten pieniä vaatteita ja tavaroita pois. Mutta muistin, että meillähän on täällä kirppis, jossa on drop in palvelu. Eli vien tuotteet sinne ja myyvät niitä kaksi viikkoa. Tästä saa 50% itselle ja 50% menee kirppikselle. Ajattelisin, että mielummin kokeilen tätä, voisin saada edes sen muutaman mahdollisen euron, jos muutenkin olisin vain ilmaiseksi antamassa.
Onko kukaan kokeillut näitä palveluita?
Vierailija kirjoitti:
Jos paikkakunnalla ei ole kirppistä, voisi kai kysyä esim. seurakunnan diakonilta tietääkö hän ihmisiä joille tavarat olisivat tervetulleita.
Hopelle voi myös postittaa, jos omalla paikkakunnalla ei ole Hopea. Kannattaa ottaa yhteyttä ensin ja kertoa, millaista tavaraa olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele, koska meillä tehty näin aikoinaan ja edelleen on varastot täynnä niitä äkkiä piiloon siivottuja roinaa.
Nyt se vasta onkin tuskallista kaivaa niitä pois.
Tosin meillä on tavaraakin ehkä normaaliperhettä enemmän ja talokin jäätävän kokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kerran vuodessa käyn läpi koko huushollin ja heitän kaiken turhan pois. Yleensä jos en ole jotain tavaraa käyttänyt vuoteen, niin se joutaa pois., joku arvokkaampi voi olla kauemmin.
En ole koskaan myynyt kirppareilla, vaan heitän kaiken roskiin, astiat, kattilat, pannut, vuokat, laitteet ja kapineet, vaatteet jopa sellaset, joita en ole yhtään tarvinnut/käyttänyt. Mun mielestä kirpparipaikat on kallita ja pitäs olla autokuormallinen tavaraa myytävänä, jotta sinne kannattaisi pöytää laittaa. Mua ei kiinnostaisi tuoda kirpparilta takasin samoja tavaroita.Miksi ihmeessä heität käyttökelpoista ka jopa käyttämätöntä tavaraa roskiin, kun voisit lahjoittaa ne kierrätyskeskukseen tai kirppiksille ja sitä kautta tarvitseville??
Kaikilla pienillä paikkakunnilla ei ole mitään sellaista kirppistä, mihin voi lahjoittaa, vain sellainen johon pitää maksaa pöytä.
Uffin kontteja ainakin löytyy pieniltäkin paikkakunnilta ja seurakunnat ottaa usein eli luultavasti kyselemällä löytyy oikea osoite.
On törkeää laittaa ehjää roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele, koska meillä tehty näin aikoinaan ja edelleen on varastot täynnä niitä äkkiä piiloon siivottuja roinaa.
Tosin meillä on tavaraakin ehkä normaaliperhettä enemmän ja talokin jäätävän kokoinen.
Eikös se tavara ole silloin tarpeetonta ja siitä voisi luopua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin meillä on tavaraakin ehkä normaaliperhettä enemmän ja talokin jäätävän kokoinen.Eikös se tavara ole silloin tarpeetonta ja siitä voisi luopua?
Niin luulisi, mutta kun alat käydä läpi lasten vanhoja tavaroita, niin aikaa menee ja iso osa halutaankin säästää jne.
Ei ole vielä ollut tarpeeksi aikaa käydä kaikkia läpi, mutta iso on jo käyty ja paljon lähtenyt pois.
Siltikin koen, että hirmuinen homma ja olisi pitänyt kerralla laittaa eteenpäin eikä säilöä
Ei ole sivistynyttä käytöstä huomautella kirjoitusvirheistä!
Tältä YouTube kanavalta löytyy loistavia niksejä
^^Käsiteltiin Alejandroa jo aiemmin. Kannattaa huomata, että hänellä on ihan valtavasti tavaraa. Karsimisen idoliksi ei siis sovi.
Aina kannattaa ensin karsia ja ostaa vasta sitten säilytyskalusteet, ettei käy noin. Kaikelle mahdolliselle on oma purkki/rasia/kori/laatikko.
Siistiä ja järjestyksessä hänellä on kyllä, siitä peukku!
Vierailija kirjoitti:
^^Käsiteltiin Alejandroa jo aiemmin. Kannattaa huomata, että hänellä on ihan valtavasti tavaraa. Karsimisen idoliksi ei siis sovi.
Aina kannattaa ensin karsia ja ostaa vasta sitten säilytyskalusteet, ettei käy noin. Kaikelle mahdolliselle on oma purkki/rasia/kori/laatikko.
Siistiä ja järjestyksessä hänellä on kyllä, siitä peukku!
Totta, mutta tuossa on hyvä esimerkki, että kodin ei ole pakko olla minimalistinen ollakseen hyvin järjestetty ja tavaraa voi olla paljonkin kunhan kaikelle on oma paikkansa. Tosin pienessä yksiössä täytyy järjestää ja karsia hieman rankemmalla kädellä kuin valtavassa talossa, jossa tilaa säilyttää on runsaasti, mutta kyllä itse olen saanut paljon niksejä tuolta kanavalta omaan pikkukämppääni.
Tehokkain, mutta myös eniten aikaa ja energiaa vievä tapa karsia turhia tavaroita on muutto.
Sen voi tehdä vaikka ei olisi muuttamassa oikeasti ja silloin vielä huone kerrallaan. Tein lomalla olohuoneeseen ja keittiöön, nyt on niin siistiä ja helppo elää. Ennen lomaa säilöin laatikoita ja pussukoita pakkaamista varten. Näitä kotonakin oli jo jonkin verran. Tosin suunnitelmissa oli muutenkin tehdä vähän remonttia, niin otin tavaran karsinnan mukaan projektiin.
1. Varmista, että muissa huoneissa tai varastoissa ei ole tähän huoneeseen kuuluvia tavaroita. Tee oma laatikko tai tila myytäville/lahjoitettaville. Laita ne heti myyntiin tai vie autoon pois vietäväksi.
2. Pakkaa tavarat pois, ikään kuin olisit muuttamassa. Mieti jokaisen tavaran kohdalla tarvitsetko vai voisiko myydä/lahjoittaa. Roskat roskiin. Tein myös ehkä -pinon, jonka kävin läpi uudelleen lopuksi. Tavarat jotka eivät tähän tilaan kuuluneet vein omille paikoilleen. Pyyhi pölyt myös jokaisesta tavarasta, kuten muuttoon pakatessa kuuluu. Yritä pakata järjestykseen ja laita lappu päälle mitä laatikossa /pussissa on.
3. Pakkaa pois myös matot, verhot, taulut ja viimeiseksi siirrä kaikki, myös huonekalut pois huoneesta. Pakkaa kaikki tekstiilit pesukoneen tai imuroinnin kautta, vain puhtaat pakataan. Pyyhi pölyt ja liat myös huonekaluista. Minulla sohva ei mahtunut muualle, mutta siirsin sen keskelle huonetta ja vein sohvatyynyt pois. Kattolampun jätin myös huoneeseen, koska toista lamppua en omista ja tuo on hankala irrottaa. TV:n jätin myös seinälle, sille ei muuta paikkaa ole.
4. Siivoa tila kunnolla, pyyhi seinät ja katto, imuroi, pese lattia, pese ikkunat.
5. Elä ainakin yksi yö tyhjän huoneen kanssa. Pohdi millaisen tunnelman haluat huoneeseen, mitä käytännön funktiota, mikä oli hankalaa vanhassa ja miten voisi helpottaa elämää. Mitä tavaroita oikeasti haluat laittaa takaisin? Tähän voi käyttää apuna mood boardeja, sisustus -appeja, sisustuslehtiä, kaverin mielipidettä, mitä vaan. Voit myös hankkia uusia huonekaluja, jos vanhat ei sovi tai kunnostaa vanhoja vaikka maalaamalla ja vaihtamalla vetimiä. Muista hankkiutua eroon tarpeettomista. Voit samalla tarvittaessa maalata, tapetoida tai muuten rempata huonetta.
6. Suunnittelu huonekalut ensiksi uusille paikoilleen, toki usein on sama vanha paikka, mutta ajatuksellisesti uuteen kotiin.
7. Pura tavarat ikään kuin niitä ei olisi lainkaan käsitelty vaiheessa 3. Pohdi siis jokaisen tavaran kanssa haluatko pitää sen, sopiiko se tunnelmaan, tarvitseeko sitä, rakastatko sitä. Sitten jos päädyt pitämään sen, pyyhi pölyt ja laita paikoilleen. Minulla ainakin tuli vielä jonkin verran poistoa tällä toisella kierroksella, useimmat olivat tosin olleet siinä ehkä pinossa ekalla kerralla.
Näin jokainen tavara on käsitelty kahteen kertaan. Tilaa on ajateltu, usein tilaan vaan muutetaan ja sitten on ikuisesti sohva takaseinällä, koska siellä se on aina ollut. Ainakin on tosi siistiä, jos ei muuta voita.
Olen leikannut loppuunkuluneet astiapyyhkeet, tyynyliinat, lakanat ja teepaidat räteiksi joita käytän kertakäyttöisesti mm. grillin puhdistukseen. Säästää talouspaperia. Aika kauan muuten menee ennen kuin trikooyöpaita josta erityisesti tykkään päätyy saksien uhriksi. Kun kyynärpäihin tulee reikä, teen yöpaidasta lyhythihaisen. Ihanan pehmeä on tuollainen elinkaarensa päässä oleva trikoovaate!