tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20741)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitte kuvitella miten kovasti mä odotan jo sitä päivää, että olen saanut aikuislukiosta paperit taskuun. Päätin siis hakea itselleni hieman myöhemmällä iällä tuon lakin itselleni, koska urahaaveet vaihtuivat aika radikaalisti ja lukio tekee hyvän pohjan sille toiselle koulutukselle, jonne aion myöhemmin hakea.
Mulla on siis aivan TAJUTON määrä kaikkia kirjoja, vihkoja, kyniä... Ja kaikki ne laskimet sun muut viivottimet matematiikkaan. Ihan siis kaikenlaista koulusälää. Nythän on jo hienosti niitä digitaalisia oppikirjoja tarjolla, mutta minkäs teet kun olen hankkinut näitä paperisia jo ajat sitten vinon pinon. Lisäksi hullaannuin sen verran, että olen hankkinut noiden tavallisten oppikirjojen lisäksi joitain muutakin materiaalia mitä voi hyödyntää opinnoissa. Esimerkiksi psykologia kiinnostaisi kirjoittaa, niin olenpa sitten huomaamattani onnistunut hamstraamaan kaikkia siihen liittyviä muitakin kirjoja... Voi ei. :D On nää paperiset kirjat nyt toisaalta muutenkin kivempia, kun näihin saa paremmin tehtyä omia merkintöjä eikä silmät väsy niin paljoa kuin konetta tuijottaessa.
Oon konmarittanut tällä hetkellä valtaosan mun muista kirjoista/tavaroista, mutta nyt mulle on jäänyt vaan tällainen Mount Everestin kokoinen oppikirjapino tänne. Vaikeaa tässä on sekin, kun ei ole kovin järjestelmällinen tyyppi ja yhtäkkiä sitä huomaa, että näitä kirjoja ja muita opiskelutavaroita tursuaa ihan joka puolelta! Nyt voin vaan haaveilla siitä miten siistiltä kämppä näyttäisi, kun en voisi enää levitellä näitä kirjoja täällä ympäriinsä.
Tätä keskustelua on ollut kyllä kiva lukea. Itse yritän etsiä täältä inspiraatiota lähinnä tuohon vaatteiden karsimiseen ja käyn muuten vaan lukemassa ja haaveilemassa.
Onko sulla ihan fyysinen laskin? Eihän sellaista enää edes saa ottaa kirjoituksiin vaan käytössä on vaan tietokoneen laskinohjelmistot. Samoin paperista MAOL:ia ei saa enää yo-saliin viedä eli kannattaisi mieluummin opetella sähköisen MAOL:in käyttö.
t. matikanope
Pääsykokeissa sitten taas käytetäänkin fyysistä laskinta ja lasketaan kynällä ja paperilla.
Samoin yliopiston tenteissä ei välttämättä hyväksytä esimerkiksi kännykän käyttöä laskimena. Niin että en nyt ihan laskimesta aloittaisi karsintaa :)
Vierailija kirjoitti:
Hamstraajaluonnetta en ymmärrä ollenkaan, käsittämätöntä haalia tavaraa, jota ei tarvitse ja vielä oudonpaa on, ettei turhasta tavarasta halua luopua.
Sinäkö määrittelet, mikä tavara on toiselle "turhaa"?
Minulla on paljonkin tavaraa eikä mikään siitä turhaa, koska minä en osta tavaraa, jonka koen turhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitte kuvitella miten kovasti mä odotan jo sitä päivää, että olen saanut aikuislukiosta paperit taskuun. Päätin siis hakea itselleni hieman myöhemmällä iällä tuon lakin itselleni, koska urahaaveet vaihtuivat aika radikaalisti ja lukio tekee hyvän pohjan sille toiselle koulutukselle, jonne aion myöhemmin hakea.
Mulla on siis aivan TAJUTON määrä kaikkia kirjoja, vihkoja, kyniä... Ja kaikki ne laskimet sun muut viivottimet matematiikkaan. Ihan siis kaikenlaista koulusälää. Nythän on jo hienosti niitä digitaalisia oppikirjoja tarjolla, mutta minkäs teet kun olen hankkinut näitä paperisia jo ajat sitten vinon pinon. Lisäksi hullaannuin sen verran, että olen hankkinut noiden tavallisten oppikirjojen lisäksi joitain muutakin materiaalia mitä voi hyödyntää opinnoissa. Esimerkiksi psykologia kiinnostaisi kirjoittaa, niin olenpa sitten huomaamattani onnistunut hamstraamaan kaikkia siihen liittyviä muitakin kirjoja... Voi ei. :D On nää paperiset kirjat nyt toisaalta muutenkin kivempia, kun näihin saa paremmin tehtyä omia merkintöjä eikä silmät väsy niin paljoa kuin konetta tuijottaessa.
Oon konmarittanut tällä hetkellä valtaosan mun muista kirjoista/tavaroista, mutta nyt mulle on jäänyt vaan tällainen Mount Everestin kokoinen oppikirjapino tänne. Vaikeaa tässä on sekin, kun ei ole kovin järjestelmällinen tyyppi ja yhtäkkiä sitä huomaa, että näitä kirjoja ja muita opiskelutavaroita tursuaa ihan joka puolelta! Nyt voin vaan haaveilla siitä miten siistiltä kämppä näyttäisi, kun en voisi enää levitellä näitä kirjoja täällä ympäriinsä.
Tätä keskustelua on ollut kyllä kiva lukea. Itse yritän etsiä täältä inspiraatiota lähinnä tuohon vaatteiden karsimiseen ja käyn muuten vaan lukemassa ja haaveilemassa.
Onko sulla ihan fyysinen laskin? Eihän sellaista enää edes saa ottaa kirjoituksiin vaan käytössä on vaan tietokoneen laskinohjelmistot. Samoin paperista MAOL:ia ei saa enää yo-saliin viedä eli kannattaisi mieluummin opetella sähköisen MAOL:in käyttö.
t. matikanope
Pääsykokeissa sitten taas käytetäänkin fyysistä laskinta ja lasketaan kynällä ja paperilla.
Samoin yliopiston tenteissä ei välttämättä hyväksytä esimerkiksi kännykän käyttöä laskimena. Niin että en nyt ihan laskimesta aloittaisi karsintaa :)
Jep, ei ole sähköistynyt yliopiston malu-kokeet ja tuskin sitä tekevätkään.
Nykyaikana saattaa siis tarvita kolme laskinta: lukiossa ja yo-kirjoituksissa sähköinen, pääsykokeissa nelilaskin ja opiskelussa funktio/graafinen laskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatketaanpa taas normaalia mukavaa keskustelua. Olen itse alkanut miettimään, että millä tavoin saisin vältettyä enemmän uuden ostamista ja tehtyä tavaroista monikäyttöisempiä, tuunattua ehkä vanhoja tms.
Joten, mitä sellaisia tavaroita teillä on tällä hetkellä käytössä, joita olette muokanneet tai jotka on tarkoitettu johonkin muuhun käyttötarkoitukseen, kuin missä niitä käytätte? Olisi kiva kuulla vinkkejä laidasta laitaan ja saada ideoita. Onhan näitä täällä keskustelussa jo ollut paljon, mutta aina voi myös löytyä uusia kekseliäitä ideoita ja ei ole pahitteeksi kerrata hyvin toimivia vanhojakaan juttuja.
No, ei nyt täysin uuteen käyttöön, mutta kuitenkin: minulla ei ole juomalaseja enää, juon kaiken mukista. Mukeja tosin on muutama, ettei tarvitse juomien välissä tiskata. Heitin mieluummin pois lasit tilaa viemästä kuin kivoja ja monikäyttöisempiä mukejani.
Minulla on kauniita perittyjä kristallilaseja, joita ei viitsi käyttää ja jotka hautuivat kaapin perukoilla. Minulla on niitä nyt kylppärissä. Pidän laseissa meikkejä ja topsipuikkoja. Näin näen ne joka päivä.
Hauska idea! Itselläni on samaan tarkoitukseen tuikkukuppeja, joihin sopii hyvin topsipuikkoja ja vanulappuja. Ovat helpommin saatavilla kuin omista pakkauksistaan. Ja kauniitakin ovat.
Minä on konmarittanut vanupuikot ja -laput. Tai ei se ole konmaritusta vaan olen pyrkinyt pois turhasta roinasta ja muovista. Olen aika itsekäs ja yleensä en hirveästi vaahtoa ympäristöasioista, mutta jopa minä tiedän että muovi on ikävä aine ja toisaalta ärsyttää turha tavara.
Joten minulla on kestolappuja ja pesulappuja, jotka olen ihan ostanut ja joita pesen sekä käsin, että välillä heitän koneeseen. Vanupuikkojen sijaan olen hankkinut kestopuikkoja sekä pari pakettia bambusta tehtyjä - ja todennut, että niillä kestopuikoilla pärjää hyvin. Kestopuikkoja löytyy mm. Ruohonjuuresta.
Ohis, Topzit on jo monta vuotta saanut pahvivarrella, muovia niissä ei ole. Ja kohtahan se kielletään kaikissa paikoissa. Vanupuikkojen paha ongelma on siinä, että niitä heitetään vessanpönttöön. Autottoman, lentämättömän, lapsettoman ja melko minimalistisen elämäntavan omaavana ja pitkään esimerkiksi vaatteiden ostolakossa olleena olen valmis elämään sen ekosynnin kanssa, että muutaman vuoden välein ostan vanupuikkoja enkä kestotuotetta. Ennen sai myös hyviä ympäristösertifioituja vanulappuja, mutta ne kävivät muutenkin tarpeettomiksi kun luovuin kasvovedestä.
Täällä toinen, olen 40v ja en ole koskaan omistanut autoa, en ole hankkinut lapsia enkä juuri osta tavaraa. Saisi varmaan koko suku käyttää topsipuikkoja paketin viikossa ja silti ollaan reilusti plussan puolella hiilijalanjäljessä.
Noista topsipuikoista syyllistäminen on aika lillukanvarsia muutenkin, oikeat ongelmat on ihan muualla kuin muutamassa topsipuikossa, jotka Suomessa menee vieläpä polttojätteeseen.
Ei kai tarkoitus ole syyllistää ketään yksittäistä ihmistä topspuikoistaan, mutta eihän se nyt mitään kamalaa syyllistämistä ole ajatella, että olisi halutessaan mahdollisuuksia parantaa silläkin saralla. Jos miljardi lapsetonta, autotonta minimalistia käyttää niitä topspuikkoja niin ei siitä mikään pieni kasa puikkoja tule.
Sitten jos samat lapsettomat, autottomat minimalistit käyttävät kertakäyttöisiä juomapillejä ja elmukelmua ja kosteuspyyhkeitä ja mitä kaikkea ihmiset nyt ihan tavallisesti käyttävät, niin kaikista niistä jätekasoja syntyy, ihan lapsettomuudesta ja autottomuudesta huolimatta.
Ei synny, kun Suomessa nuo poltetaan energiaksi. Jos hiilijalanjälki oikeasti kiinnostaa, niin kannattaa luopua autosta, lemmikeistä, linhansyönnistä ja asua kerrostalossa.
Vaan menee ihan sivuraiteille ja harmilliseksi vänkäämkseksi taas, tätä maailmaa tuhoavaa topsipuikkokriisiä voinemme jatkaa toisessa ketjussa?
Menee sivuraiteille mutta tuo ajatuksesi, että on ihan ok käyttää kertakäyttötuotteita koska polttamisesta syntyy energiaa, on vahingollinen. Noista elmukelmuista, muovipilleistä ja muista jää poltettaessakin jäljelle kasa mikromuovia sisältävää kuonaa, ei ne mitenkään mystisesti katoa maailmasta sillä että polttaminen tuo energiaa.
Jos nyt haluaa tässä jatkaa, niin eipä se kestotuotteiden jatkuva peseminen ja veden ja pesuaineiden lotraaminen täysin egologista ole sekään. Ei kukaan täällä länsimaissa voi elää 100% ekologisten arvojen mukaan ja meillä jokaisella on muitakin arvoja ja elämää minkä kanssa luovitaan. Itselleni hygienia on tärkeää ekologian ohella ja todellakin käytän topsipuikkoja ja vanulappuja ilman omantunnon tuskia sen vähän mitä niitä tarvitsen. Samoin myös vessapaperia ja terveyssiteitä. Samalla ymmärrän täysin miksi joku muu ei halua luopua autostaan tai koirastaan tai jättää lapsia hankkimatta vaikka kokisikin egologiset arvot muuten tärkeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhentuneet tai muuten käyttämättömät hajuvedet voi käyttää vessan ilmanraikastajana.
Oikein säilytetty hajuvesi ei käytännössä vanhene. Vanhimmat tuoksuni yli 100 pullon kokoelmastani ovat 70-luvun puolelta. Opetus olkoon, että kun kohtelee tavarapaljouttaan sen ansaitsemalla rakkaudella, on myös vähemmän tavaraa, mistä on pakotettu suru puserossa luopumaan.
Avattu hajuvesipullo vanhenee parissa-kolmessa vuodessa. Ja täytyisi säilyttää jääkaapissa, jotta säilyisi hyvänä. Tämä ot.
Ei pidä paikkaansa. Minulla on useampi kymmenen pulloa viime vuosituhannelta, joita säilytän normaalissa huoneenlämmössä auringonvalolta suojattuna, eikä yksikään ole pilaantunut, vaikka tuoksuprofiili on varmasti vuosien kuluessa jonkin verran muuttunut alkuperäisestä. Vertailun vuoksi: minulla on useista näistä myös nykyinen versio kokoelmissani, ja originaali vesittämätön tuoksu on lähes poikkeuksetta parempi ja miellyttävämpi.
Minuakin kiinnostaisi ihan vilpittömästi tietää millä tavalla hajuvedetnmenevät huonoksi parissa vuodessa? Minulla on useampi 10 vuotta sitten avattu hajuvesipullo, jotka tuoksuu edelleen aivan yhtä hyvältä. Tuleeko niihin vuosien kuluessa jotain myrkyllisiä yhdisteitä vai millä tavalla vanhentuminen ilmenee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua helpotti siihen paperin määrään, kun kielsin mainokset, lopetin lehtitilaukset, ja otin laskut e- laskuksi. Sen jälkeen tulee enää kauhean vähän paperia.
Komppaus tälle. Paperin hallinta helpottui huomattavasti, kun sitä ei enää tule sisään juuri ollenkaan. Edelleen pitää jotain juttuja mapitella talteen (verotodistuksia, takuukuitteja jne), mutta sisään kannetun paperin määrän vähennyttyä, homma on hallussa varsin hyvin.
Paperi oli mulle aiemmin yksi iso ongelma ja edelleen mulla on tallella ihan liikaa esimerkiksi opiskeluihin liittyviä papereita.
Jep. Mulla oli aiemmin kaikki maksetut laskutkin nätisti mapitettuna, vielä verkkopankkiaikanakin. En ymmärrä miksi. Kotiin tulee enää veropaperit ja palkkalaskelma, ja kaikki paperit mahtuvat yhteen pieneen laatikkoon (mappia en halua enää käyttää, vaivalloista se rei'ittäminen). Pankki- ja vakuutuspapereitakaan en säästä, koska ne ihan samat löytyvät verkosta.
Minulla on 10 mappia erilaisia papereita, pitäisi jaksaa käydä läpi. Seassa on kuitenkin säilytettäviäkin, kuten lääkärin lausuntoja ja muuta. Ehkä otan lasillisen viiniä ja jokin kiva sarja pyörimään telkusta ja karsimaan. Säilytettävät paperit nyt menisi varmastikin yhteen mappiin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 10 mappia erilaisia papereita, pitäisi jaksaa käydä läpi. Seassa on kuitenkin säilytettäviäkin, kuten lääkärin lausuntoja ja muuta. Ehkä otan lasillisen viiniä ja jokin kiva sarja pyörimään telkusta ja karsimaan. Säilytettävät paperit nyt menisi varmastikin yhteen mappiin.
Aloita sillä, että jaottelet tyypin mukaan.
Veropaperit, laskut, lääkäripaperit, todistukset jne. mitä kategorioita tuleekaan.
Ison osan papereista voit heittää lukematta pois (verot, tiliotteet, laskut) jne.
Olen tehnyt tuon kuolinpesälle. Mappeja oli kymmeniä ja se oli ihan järjetön urakka. Papereista eroopääseminenkin olisi ollut tosi hankalaa, ellei puolisoni olisi sattunut olemaan pikkufirmassa töissä ja tiennyt missä on tietosuojasulon avain...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua helpotti siihen paperin määrään, kun kielsin mainokset, lopetin lehtitilaukset, ja otin laskut e- laskuksi. Sen jälkeen tulee enää kauhean vähän paperia.
Komppaus tälle. Paperin hallinta helpottui huomattavasti, kun sitä ei enää tule sisään juuri ollenkaan. Edelleen pitää jotain juttuja mapitella talteen (verotodistuksia, takuukuitteja jne), mutta sisään kannetun paperin määrän vähennyttyä, homma on hallussa varsin hyvin.
Paperi oli mulle aiemmin yksi iso ongelma ja edelleen mulla on tallella ihan liikaa esimerkiksi opiskeluihin liittyviä papereita.
Jep. Mulla oli aiemmin kaikki maksetut laskutkin nätisti mapitettuna, vielä verkkopankkiaikanakin. En ymmärrä miksi. Kotiin tulee enää veropaperit ja palkkalaskelma, ja kaikki paperit mahtuvat yhteen pieneen laatikkoon (mappia en halua enää käyttää, vaivalloista se rei'ittäminen). Pankki- ja vakuutuspapereitakaan en säästä, koska ne ihan samat löytyvät verkosta.
Veropaperit voit käydä heti klikkaamassa Omaverossa sähköiseksi! Ja oletko ihan varma, ettei palkkalaskelmakin tulisi? Verkkopalkka ottaa puolelta tusinalta lähettäjiä vastaan. Mä olen pätkätyöläinen ja vaihdan työpaikkaa kerran tai kaksi vuodessa, eikä mulle ole tullut siis ehkä 10 vuoteen palkkalaskelmaa kirjeenä kuin kerran yhden loppupalkan yhteydessä. Palkkalaskelma oli siellä erillisen ohjelmiston kautta, johon mulla ei ollut pääsyä enää työsuhteen päätyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veropaperit voit käydä heti klikkaamassa Omaverossa sähköiseksi! Ja oletko ihan varma, ettei palkkalaskelmakin tulisi? Verkkopalkka ottaa puolelta tusinalta lähettäjiä vastaan. Mä olen pätkätyöläinen ja vaihdan työpaikkaa kerran tai kaksi vuodessa, eikä mulle ole tullut siis ehkä 10 vuoteen palkkalaskelmaa kirjeenä kuin kerran yhden loppupalkan yhteydessä. Palkkalaskelma oli siellä erillisen ohjelmiston kautta, johon mulla ei ollut pääsyä enää työsuhteen päätyttyä.
Joo, nämäkin saisi sähköisenä mutta jostain syystä tykkään että ne ovat paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaisi ihan vilpittömästi tietää millä tavalla hajuvedetnmenevät huonoksi parissa vuodessa? Minulla on useampi 10 vuotta sitten avattu hajuvesipullo, jotka tuoksuu edelleen aivan yhtä hyvältä. Tuleeko niihin vuosien kuluessa jotain myrkyllisiä yhdisteitä vai millä tavalla vanhentuminen ilmenee?
Tuskin muuttuu myrkylliseksi, mutta saattaa muuttua väljähtyneen/eltaantuneen/epämiellyttävän tms. tuoksuiseksi jos esimerkiksi altistuu valolle tai kuumuudelle. Samoin tuoksuun pääsee epäpuhtauksia, niin tuoksu voi muuttua.
Hyvissä olosuhteissa säilytetty tuoksu pysyy moitteettomassa kunnossa pitkään.
Pimeässä ja viileässä/tavallisessa huoneenlämmössä kun säilyttää tuoksupullonsa, niin tuoksuista on iloa kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. matikanope
Jep, ei ole sähköistynyt yliopiston malu-kokeet ja tuskin sitä tekevätkään.
Nykyaikana saattaa siis tarvita kolme laskinta: lukiossa ja yo-kirjoituksissa sähköinen, pääsykokeissa nelilaskin ja opiskelussa funktio/graafinen laskin.
Ja jos menee taidealalle, ei tarvitse kuin siveltimiä, tai sormet ja avaran mielen. Luulin tulleeni ihan väärään ketjuun, ja ahdistuin matematiikkaneuvoista ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veropaperit, laskut, lääkäripaperit, todistukset jne. mitä kategorioita tuleekaan.Ison osan papereista voit heittää lukematta pois (verot, tiliotteet, laskut) jne.
Olen tehnyt tuon kuolinpesälle. Mappeja oli kymmeniä ja se oli ihan järjetön urakka. Papereista eroopääseminenkin olisi ollut tosi hankalaa, ellei puolisoni olisi sattunut olemaan pikkufirmassa töissä ja tiennyt missä on tietosuojasulon avain...
Siis veitte kuolinpesän paperit pikkufirman silppuriroskikseen? En olisi kehdannut, sillä se maksaa sille pikkufirmalle. Vertaisin varastamiseen, jos paperia oikeasti oli tosi paljon.
Mieluimmin vaikka kokko sopivan sateisena tai talvisena päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Viinilasit minulla on vieraita varten, eivät toki esillä mutta kaappia täyttämässä. Itse voisin juoda viiniä vaikka muumimukista, en huomaisi eroa maussa ja veikkaan että ei oikeasti kukaan muukaan, mutta se vaan on jostain syystä väärin juoda viiniä mukista. Voin vain kuvitella parin kaverini ilmeet jos tarjoaisin heille viiniä jostain muusta kuin juuri sille viinille tarkoitetusta lasista... Vaikka todellisuudessa hekin ovat ihan vain viinisieppoja, eivät todellakaan mitään harrastajia, ekan lasin jälkeen kaikki maistuu hyvältä jne.
Kirjat minulla on kaikki kaapissa, koska en ole löytänyt mieleisiä hyllyjä. Seinähyllyille haluaisin niitä laittaa, kaapista on työlästä kaivaa. Olisivat myös kivan näköisiä, ja ehkä vähän ajattelen tässä sitäkin että olisi kiva kun vieraat huomaisivat, että tällaisia minä luen! Eli esittämistä siis.
Vieraita käy muutaman kerran vuodessa, hekin siis hyviä kavereita... En ikinä kutsu esimerkiksi sukulaisia kylään.
Vähän myös hävettää esillä oleva kissanvessa. Ei niinkään miltä se näyttää, vaan miltä se saattaa haista. Tyhjennän toki, mutta joskus haju jää vähän leijumaan, kun on pieni asunto. Eikä kissanvessaa voi pitää vessassa, koska kissa ei halua käydä siellä ja sitä paitsi sitten pitäisi pitää vessan ovea auki. Ja vessaan näkee suoraan olohuoneen sohvalta.
Meillä on ollut useita kissoja ja niiden vessoja ja sanonpa vaan, että myös kissanvessoihin voi seota. Siis sillä tavalla, että haluaa aina ostaa sen uusimman mallin tai tekniikan ja sitten herra kissa onkin sitä mieltä, että huono mikä huono eikä käy ollenkaan siinä uudessa.
No kuitenkin, asiaan. Meillä oli yhdessä välissä 1 vessoista ihmisten vessassa ja silloin totuimme pitämään ovea auki. Se ei onneksi ole suoraan olohuoneen vieressä, mutta toki sinne näkee. Tästä tulee paineita pitää vessa(t) siistinä, mikä on ainakin itselle hyvä asia. Toinen hyvä asia on se, että ilma vaihtuu, erityisesti jos vessa on sellainen yhdistetty kylppäri/vessa. Meidän pyykit kuivuvat hetkessä, eikä märkätiloissa ole koskaan ummehtunutta tai kosteaa. Nyt kissanvessaa ei ole siellä, mutta olemme tottuneet pitämään oven auki. Vieraiden tullessa se suljetaan. Ja kissaroskis (samanlainen kuin vaipparoskis) majailee siellä myös.
Kissanvessan voi piilottaa kaappiin, komeroon tai ostaa niin hienon, ettei sitä halua piilottaa. Katso esim. sellaisia missä on nousevat kierreportaat :) Vessa voi olla myös just sopiva johonkin outoon koloon tai jonkin pöydän / tuolin alle. Mitä omituisempi paikka niin todennäköisesti kissa pitää siitä. Ihan ruokapaikan viereen en laittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veropaperit, laskut, lääkäripaperit, todistukset jne. mitä kategorioita tuleekaan.Ison osan papereista voit heittää lukematta pois (verot, tiliotteet, laskut) jne.
Siis veitte kuolinpesän paperit pikkufirman silppuriroskikseen? En olisi kehdannut, sillä se maksaa sille pikkufirmalle. Vertaisin varastamiseen, jos paperia oikeasti oli tosi paljon.
Ei kaupungissa voi mitään kokkoja sytyttää.
Joku järki nyt oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaupungissa voi mitään kokkoja sytyttää.
Joku järki nyt oikeasti.
Tilasin yhdessä työpaikassa sulojen tyhjennyksiä, sellaisen keskikokoisen tyhjennys maksoi satasen. Jos samalla summalla veisi tavaraa työpaikalta, mitä muuta se olisi kuin varastamista?
Tuli noista papereista ja mapeista mieleen sellainen asia, että kannattaa joskus pysähtyä kun on tekemässä rutiininomaisesti jotain "itsestään selvää" asiaa. Että mitä tekee, miksi, mistä on oppinut sen tavan ja onko se järkevä.
Minä nimittäin opin kotona, että paperit on säilytettävä, kaikki. Ja kuitit ym pitää tallettaa, kaikki. Ja ne pitää mapittaa, kaikki. Sanotaanko näin, että muuten ihanilla vanhemmillani oli kaikki tallella. Lähtien heidän omista koulukirjoistaan meidän koulukirjoihin, vuosikymmenten ajan kerättyihin seinä- ja vuosikalentereihin, Anttilan postimyyntikuvastoihin, pestyihin pakasterasioihin, lasten talvisaappaisiin ala-asteelta lähtien.. voitte kuvitella loput.
Ja minä mapitin. Pitkälle melkein kolmikymppiseksi kunnes jokin naksahti päässä. Se saattoi olla jokin koulukirja, jota tarjosin divariin ja myyjä sanoi, ettei hän ota koska "koulukirjat vanhenevat". Menin kotiin ja katselin kaikkia kirjojani, erityisesti koulukirjoja, vihkoja, muistiinpanoja. Tietenkin minulla oli KAIKKI tallessa. En tarvinnut niitä koskaan. Laitoin pois. Muutaman vuoden säilytin vielä sana- ja kielioppikirjoja, sitten tuli netti ja nekin lähtivät.
Ja lopulta otin ne mapit, silppusin, vein roskia, laitoin mapit kiertoon.
Nykyisin minulla on yksi lokerokansio, missä tärkeät paperit. Yhtään kuittia en säilytä, joskus otan kännykällä kuvan jos on kyse takuusta. Laitan kaikki käyttöohjeet ja muut roskiin.
Ainoa mitä ostin lisää on Lidlin halpa silppuri. Nyt ei ole tekosyitä hillota paperiroskaa mihinkään.
Minäkin mapitin ja arkistoin. Oli lokerikkoa ja mappeja. Kunnes minullakin naksahti ja hävitin systemaattisesti kaiken, ja heitin kaikki mapit roskiin. Mitään en niistä ole tarvinnut ja katunut. Sinne meni matkamuistokartat ja opiskelupaperit. Oikeasti mitään ei niillä tee, kun asia vanhenee ja kaikki on netissä saatavissa nykyään. Ja pankki, vero ja omakanta.
Luulen että kaksi eri trollia. Voi olla samakin ihminen.
Varmaan aika monella alalla näin. Matikka ei kuitenkaan vanhene ja matikanopena välillä on tullut kaiveltua omista opiskelupapereista ylöspäin eriyttävää materiaalia omille opiskelijoille. Kyllä mun opiskelupapereissa olisi paljon myös karsittavaa, mutta kaikkea en todellakaan halua heittää pois, koska seassa on myös materiaalia, jota voin työssäni käyttää ja käytänkin.