tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20735)
Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajalla on oikeus reklamoida viallisesta tuotteesta. Ostaja olisi siis voinut palauttaa talvitakin kauppaan ja kauppa olisi purettu. Miksi ostaja säilytti takkia kaapissa eikä palauttanut sitä kauppaan ja pyytänyt rahoja takaisin?
Vierailija kirjoitti:
No jo on kallista lystiä! En todellakaan maksaisi 22 euroa takin vetoketjun vaihdosta! 22 eurolla saa kirpputorilta jo ehjän, hyväkuntoisen ja laadukkaan takin.
Miksi et palauttanut talvitakkia ostopaikkaan eli kauppaan? Tuotteessa oli selvä valmistusvirhe. Olisit voinut vaatia kuluttajansuojalain ja virhevastuun mukaan kaupalta takin hinnan takaisin ja myös omat matkakulusi asian hoitamiseksi. Vaatteen ja kenkien pitää kestää tavallisessa käytössä vähintään puoli vuotta (6 kuukautta).
Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Myyjän vastuu viallisesta tai puutteellisesta tavarasta:
- https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehe…
"Lähtökohta on, että kuuden kuukauden virheolettamaa sovelletaan kaikkien kulutustavaroiden kaupassa joitain poikkeuksia (esimerkiksi elintarvikkeet) lukuun ottamatta. Myös vaatteet ja kengät kuuluvat virheolettaman piiriin...."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudehko talvitakki jossa on vetoketju rikki, vaan en saa vietyä ompelijalle. Viime talven jo odotti kaapissa, liekö onnistuu tänäkään talvena. Roskiin?
Vie heti huomenna!
Ei tarvitse odottaa talveen asti.
Kierrätykseen tietenkin, vaikka UFF:in vaatelaatikkoon.
Älytöntä viedä roskiin uudehkoa takkia, kun joku esim työtön tai köyhä opiskelija, joka viitsii vetoketjunkin itse korjata, voi saada sen parilla eurolla.
Oletko montakin kertaa vaihtanut talvitakin vetoketjun? Ammattilainen ottaa tuosta työstä viisikymppiä, ja työtön tai opiskelija ei todennäköisesti edes osaa sitä. Uffilla ei kyseiseen työhön ole henkilökuntaa, eivätkä he myöskään myy rikkinäisiä vaatteita. Joten ne henkilöt, joiden mielestä vetoketjun vaihto on pikkujuttu, voivat varmasti vaihtaa omiin ja kaverien takkeihin ehjät vetoketjut ennen kierrätykseen vientiä.
Ei ole tarkoitus kuittailla, mutta käsittääkseni tässä ketjussa tarkoituksena on sisäistää, mikä on tavaroista huolehtimisen vaiva.
Jyväskylän Sovatekilla vetoketjun vaihto takkiin maksoi 22€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma väliaikaisesta lattialla nukkumisessa on? Eron jälkeen luovuin sängystä ja nukuin puoli vuotta paksulla runkopatjan tapaisella patjalla lattialla. En kokenut mitään ongelmaa. Voisin tehdä sitä edelleen, mutta sänky nyt vaan on sisustuksessa siistimmän näköinen.
Olen asuntosijoittaja ja en vuokraa enää nuorille tytöille asuntoa.
Patja lattialla riittää ja lakanoita kuivataan ovien karmien päällä. Tämä on vakio.
Mulla on palkattuna ihminen, joka hoitaa vuokrauksen ja jokaiseen asuntoon on lisötty johonkin oveen tanko.
On tosi ikävää, kun ohjeista ei välitetä, omat aivot eivät vielä ymmärrä mitä voi tapahtua.
Yhden yli 30 vuotiaan kanssa tuli uhkaus raastupaan asti, kun asunnon kaikki 3 ovea irvistivät, oli pakko vaihtaa ja 2 eri huoneessa oli nukuttu patjalla, parketissa iso kosteusläikkä.
Vakuutusyhtiö pesi kätensä, tytön vanhemmat sanoivat ei meillä ole varaa ja normaalia kulumista toi on.
Ei ole !
Patja tekee hyvin nopeasti patjan kokoisen jäljen lattiaan. Siihen auttaa vain lattian vaihto
Tässä puhutaan väliaikaisesta toiminnasta ja lisäksi neuvotaan nostamaan patja seinälle päiväksi tuulettumaan. Japanilaiset nukkuvat futon-patjoilla näin, ja heillä patjoja varten on omat kaapistot huoneissa. Sellaisesta ei tule mitään märkiä länttejä ja kosteusvaurioita.
Veikkaan, että moiset vauriot ovat seurausta ihan jostain muusta. Koiran pissaamisesta tai ison juomapullon kaatumisesta tms. Ovien lenkottaminen ei oikeastaan kuulu asiaan mitenkään?
Olen ollut Japanissa ja nukkunut moisella.
Tässä kerrottiin jollain on ollut runkopatja lattialla. Kun hikoilee yöllä, pitää patjassa olla jalat, jotta hiki pääsee haihtumaan.
Minun tapauksessa vuokralainen laittoi patjan lattialle ja se oli siinä, kunnes muutti pois.
Yhdessä FB ryhmässä kysyttiin missä kuivaat lakanat. N 100 vastasi , n 95% kertoi kuivaavansa ovien päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma väliaikaisesta lattialla nukkumisessa on? Eron jälkeen luovuin sängystä ja nukuin puoli vuotta paksulla runkopatjan tapaisella patjalla lattialla. En kokenut mitään ongelmaa. Voisin tehdä sitä edelleen, mutta sänky nyt vaan on sisustuksessa siistimmän näköinen.
Patja lattialla riittää ja lakanoita kuivataan ovien karmien päällä. Tämä on vakio.
Mulla on palkattuna ihminen, joka hoitaa vuokrauksen ja jokaiseen asuntoon on lisötty johonkin oveen tanko.
On tosi ikävää, kun ohjeista ei välitetä, omat aivot eivät vielä ymmärrä mitä voi tapahtua.
Yhden yli 30 vuotiaan kanssa tuli uhkaus raastupaan asti, kun asunnon kaikki 3 ovea irvistivät, oli pakko vaihtaa ja 2 eri huoneessa oli nukuttu patjalla, parketissa iso kosteusläikkä.
Vakuutusyhtiö pesi kätensä, tytön vanhemmat sanoivat ei meillä ole varaa ja normaalia kulumista toi on.
Ei ole !
Patja tekee hyvin nopeasti patjan kokoisen jäljen lattiaan. Siihen auttaa vain lattian vaihto
Ihmeellistä logiikkaa, ihan kuivausrummussa kuivasin lakanani vaikka lattialla nukuinkin väliaikaisesti (mikä yhteys näissä edes on?) ja patja tietysti päiväksi ylös tuulettumaan. Patjan pohjassa on myös kehikko joten ei ihan muhi lattiaa vasten.
Vierailija kirjoitti:
No jo on kallista lystiä! En todellakaan maksaisi 22 euroa takin vetoketjun vaihdosta! 22 eurolla saa kirpputorilta jo ehjän, hyväkuntoisen ja laadukkaan takin.
Miksi et palauttanut talvitakkia ostopaikkaan eli kauppaan? Tuotteessa oli selvä valmistusvirhe. Olisit voinut vaatia kuluttajansuojalain ja virhevastuun mukaan kaupalta takin hinnan takaisin ja myös omat matkakulusi asian hoitamiseksi. Vaatteen ja kenkien pitää kestää tavallisessa käytössä vähintään puoli vuotta (6 kuukautta).
Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Myyjän vastuu viallisesta tai puutteellisesta tavarasta:
- https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehe…
"Lähtökohta on, että kuuden kuukauden virheolettamaa sovelletaan kaikkien kulutustavaroiden kaupassa joitain poikkeuksia (esimerkiksi elintarvikkeet) lukuun ottamatta. Myös vaatteet ja kengät kuuluvat virheolettaman piiriin...."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudehko talvitakki jossa on vetoketju rikki, vaan en saa vietyä ompelijalle. Viime talven jo odotti kaapissa, liekö onnistuu tänäkään talvena. Roskiin?
Vie heti huomenna!
Ei tarvitse odottaa talveen asti.
Kierrätykseen tietenkin, vaikka UFF:in vaatelaatikkoon.
Älytöntä viedä roskiin uudehkoa takkia, kun joku esim työtön tai köyhä opiskelija, joka viitsii vetoketjunkin itse korjata, voi saada sen parilla eurolla.
Oletko montakin kertaa vaihtanut talvitakin vetoketjun? Ammattilainen ottaa tuosta työstä viisikymppiä, ja työtön tai opiskelija ei todennäköisesti edes osaa sitä. Uffilla ei kyseiseen työhön ole henkilökuntaa, eivätkä he myöskään myy rikkinäisiä vaatteita. Joten ne henkilöt, joiden mielestä vetoketjun vaihto on pikkujuttu, voivat varmasti vaihtaa omiin ja kaverien takkeihin ehjät vetoketjut ennen kierrätykseen vientiä.
Ei ole tarkoitus kuittailla, mutta käsittääkseni tässä ketjussa tarkoituksena on sisäistää, mikä on tavaroista huolehtimisen vaiva.
Jyväskylän Sovatekilla vetoketjun vaihto takkiin maksoi 22€.
Vetoketju repesi irti takin reunasta eikä pysy enää kiinni, pitäisi siis ommella uusiksi kiinni. Tällainen ei taida mennä virhevastuuseen, kun on ihan oma moka.
Turha kuluttaminen loppuu heti kun olemme tyytyväisiä elämäämme, heti kun pystymme sanomaan: "En tarvitse mitään. Minulla on jo kaikki mitä haluan. (Kirjasta Frank Martela: Elämän tarkoitus)
Harrastimme ennen vaellusta. Nyt ei enää pystytä.kantamaan raskaita reppuja ja könyämään telttaan. Onneksi löytyi nuorempi sukulainen joka oli saanut retkeilyherätyksen. Hauska tietää että hyvät välineet pääsevät taas uusiin seikkailuihin. Teltta, makuualustat, keitin ynnä monet muut tavarat eivät enää muistuta siitä, ettei niitä ole käytetty moneen vuoteen.
Joku kyseli kesätavaroista!
Itse sain vihdoin vietyä rullaluistimet takaisin kierrätyskeskukseen.
Ostin ne sieltä noin 6 vuotta sitten ja kerran, siis KERRAN!!, tuli käytyä luistelemassa.
Minä jopa ihan pidin siitä, mutta en näköjään tarpeeksi.
Nyt kotimme lähelle tehtiin uutta asvalttia 15km ja ensin mietin kaksi viikkoa, pitäisikö lähteä luistelemaan, olisi ainakin sileä ja hyvä tie. En mennyt ja sitten sai luistimet lähteä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole !
Ihmeellistä logiikkaa, ihan kuivausrummussa kuivasin lakanani vaikka lattialla nukuinkin väliaikaisesti (mikä yhteys näissä edes on?) ja patja tietysti päiväksi ylös tuulettumaan. Patjan pohjassa on myös kehikko joten ei ihan muhi lattiaa vasten.
Harvalla opiskelijalla on kuivausrumpu.
Pesukoneesta otettu lakana laitetaan kuivumaan oven päälle, mikään ovi ei siitä tykkää.
Eikä se jälki lattiaan tule heti. Kyllä se vaatii pidemmän ajan.
Yhteys on siinä, kun tietämättömyydellä / väliinpitämättömyydellä saadaan isoja vaurioita aikaan asuntoon.
15 neliön kokoisen parketin vaihto ei ole ilmaista, ovista puhumattakaan.
Patja lattialla ilman nostamista päiväksi pois, ei ole hyvä idea
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole juurikaan sesonkivaatteita, siis kesä- ja talvivaatteita. Paitsi tietysti toppavaatteet ja talvikengät. Muuten pukeudun samoihin mekkoihin ja paitoihin kesät talvet. Minä vaan kerrostan niitä. Kesällä voi olla lyhythihainen, talvella sen alla on pitkähihainen tms. Mekko käy helteellä ja talvella sen alla on jälleen pitkähihaista, tai vartalonmyötäinen mekko ja sitten toki paksut sukkikset tai leggingsit.
Kotona on niin lämmin, että talvellakin pärjää paljasjaloin ja puolialasti. Työpaikalla taas niin tehokas ilmastointi, että kesälläkin tarvitsee villasukat ja neuleen niskaan.
Joten ehkä tässäkin on jollekin ideaa? Yksinkertaistaa vaatteita niin, että ne käyvät eri vuodenaikoina.
Kiitos vinkistä, tuo kuulostaa järkevältä. Täytyypä itse alkaa kiinnittää huomiota siihen, että vaatteita tulisi käytettyä ympäri vuoden. Toki joitain kesämekkoja tai shortsit ja pari kivaa toppia on kiva olla käytännön olosuhteiden ja vaihtelun takia samoin kuin talvella vaikka pari neuletta tai talvisemmat saappaat tai nilkkurit, mutta kyllä itselläni on ihan liikaa vain kesällä käytettäviä vaatteita.
Toisaalta tänä kesänä tuli otettua joitain vuosia kaapissa olleita vaatteita käyttöön ja tein myös sen oivalluksen että mökilläkin on kiva olla siistit, nätit vaatteet. Ei kaikista parhaimpia tietenkään, mutta en oikeastaan viihdy mökilläkään missään kovin kulahtaneissa vaatteissa ja kun aikaa tuli tänäkin kesänä vietettyä mökillä paljon (ja edelleen jatkuu pitkälle syksyyn) niin ei niitä nättejä kivoja vaatteita ole järkeä säästää johonkin "ihmisten ilmoille" tai muihin tärkeämpiin tilaisuuksiin. Voi olla, että silloin jää joku kiva vaate käyttämättä. Itselleni on yllättävän paljon merkitystä oman fiiliksen takia sillä, että on edes kohtuullisen siistit ja kivat vaatteet, myös kotona ja mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin vaatteet ovat kulahtaneita? Pelkään että kuljen jossain ryysyissä, pukeutuminen ja muoti ei kiinnosta yhtään ja vaatekaupoissa käyminen on myrkkyä, mutta haluaisin kuitenkin näyttää siistiltä. Mistä tietää että vaate on ”liian kulunut”? Sen huomaan jos esim t-paita tulee pesusta venahtaneena tai vaate on mennyt huonon leikkauksen vuoksi kieroon, mutta entä sellainen pikkuhiljaa tuleva kuluma? Nythän kulutetutkin kuosit on muotia, mitä eroa onko se kaupasta tullut vai itse kulutettu. Nukkapallot huomaan ja poistan nukanpoistajalla, mutta entäs se semmoinen hento yleisnöyhtä/pesunukka vai mitä se on.. tai valkoisen/mustan värinmenetys, milloin on liian kulahtanut? Tai jos tulee reikä ja sen paikkaa, mutta muutamankin piston paikkaus näkyy väkisinkin, muuttuuko ryysyksi?
Oon niin hukassa 😅
Ei sitä kukaan muu tiedä kuin sinä. Kuinka huoliteltu haluat olla? Minä käytän aika kulahtaneita vaatteita, jos pidän niistä muuten. Käyttäisin myös paikattua vaatetta jos vain osaisin paikata. Eihän koko paikkaamisessa ole järkeä, jos vaate heitetään pois. Teen tavallista toimistotyötä ja useimmiten samojen ihmisten kanssa. Kun siellä osa porukasta on huppareissa tai hellemekoissa, ei minunkaan vaatteitteni tarvitse olla ihan priimaa. En lähtisi iltapukujuhlaan nyppyisessä asussa, mutta arjessa riitää ehjät ja puhtaat vaatteet. Kotivaatteessa tingin ehjyydestäkin.
Lähinnä kai hain sellaista yleistä näkemystä vaatteista, mikä ”taso” olisi vielä suurimman osan mielestä siistiä tai huoliteltua. Joskus tulee vastaan henkilö joka oikein huokuu huoliteltua olemusta, ja arvelen että tällöin vaatteet ovat uusia tai max ?kuinka kauan? käytettyjä. (Ei liitetä tähän vaatteen laatu keskustelua, vaikka se onkin olennainen osa, mutta laatua on nykyään vaikea arvata ostaessa)
Itse en halua lähteä kotivaate/menovaate jaotteluun koska haluan ensisijaisesti että voin kiskaista kaapista minkä tahansa vaatteen mihin tahansa menoon ja ne sopii toisiinsa ja ovat siinä kunnossa että niitä kehtaa pitää. Okei, iltapukujuhlat voidaan jättää tämän ulkopuolelle, sellaisia on ehkä kerran 5-10vuodessa joten vuokraamo. Mitään erikoisia menoja mulla ei ole arjessa ja työvaatteetkin työn puolesta, jonkin verran olen kyllä työvaatteissa iltaisinkin 😅 univormupukeutuminen olisi mun juttu myös vapaa-ajalla, koska sitten ei tarvitsisi uhrata yhtäkään ajatusta pukeutumiselle, työajalla se jo toteutuu. Täytyisi työstää tuota..
Onko kaikilla muilla ihmisillä iltapukujuhlia 5-10 kertaa vuodessa? Olen ilmeisesti todella outo, kun en muista yksiäkään sellaisia. Akateemiset juhlat ehkä joskus tulevaisuudessa, mutta muuten ei.. häätkin ovat olleen sellaiset, että niissä on pärjännyt juhlamekolla/housuasulla.
Olen tuo aiempi kommentoija. Meillä ei siis todellakaan ole mitään akateemisia juhlia, mutta lasken häät ”pukujuhlaksi” kun sillon ”pitää” olla joku klänninki. En käytä hameita ikinä ja hiukan juhlavampaa materiaalia oleva kokomekko on mulle jo lähes iltapuku ja jos tilaisuus vaatii juhlakampauksen niin ne on pukujuhlat 😂 eli jotkut tuommoiset ”sukujuhlat” saattaa olla 5-10 v välein. Pönötysvaatteet tai -tilaisuudet on mun painajainen, en jotenkaannole yhtään oma itseni niissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole juurikaan sesonkivaatteita, siis kesä- ja talvivaatteita. Paitsi tietysti toppavaatteet ja talvikengät. Muuten pukeudun samoihin mekkoihin ja paitoihin kesät talvet. Minä vaan kerrostan niitä. Kesällä voi olla lyhythihainen, talvella sen alla on pitkähihainen tms. Mekko käy helteellä ja talvella sen alla on jälleen pitkähihaista, tai vartalonmyötäinen mekko ja sitten toki paksut sukkikset tai leggingsit.
Kotona on niin lämmin, että talvellakin pärjää paljasjaloin ja puolialasti. Työpaikalla taas niin tehokas ilmastointi, että kesälläkin tarvitsee villasukat ja neuleen niskaan.
Joten ehkä tässäkin on jollekin ideaa? Yksinkertaistaa vaatteita niin, että ne käyvät eri vuodenaikoina.
Kiitos vinkistä, tuo kuulostaa järkevältä. Täytyypä itse alkaa kiinnittää huomiota siihen, että vaatteita tulisi käytettyä ympäri vuoden. Toki joitain kesämekkoja tai shortsit ja pari kivaa toppia on kiva olla käytännön olosuhteiden ja vaihtelun takia samoin kuin talvella vaikka pari neuletta tai talvisemmat saappaat tai nilkkurit, mutta kyllä itselläni on ihan liikaa vain kesällä käytettäviä vaatteita.
Toisaalta tänä kesänä tuli otettua joitain vuosia kaapissa olleita vaatteita käyttöön ja tein myös sen oivalluksen että mökilläkin on kiva olla siistit, nätit vaatteet. Ei kaikista parhaimpia tietenkään, mutta en oikeastaan viihdy mökilläkään missään kovin kulahtaneissa vaatteissa ja kun aikaa tuli tänäkin kesänä vietettyä mökillä paljon (ja edelleen jatkuu pitkälle syksyyn) niin ei niitä nättejä kivoja vaatteita ole järkeä säästää johonkin "ihmisten ilmoille" tai muihin tärkeämpiin tilaisuuksiin. Voi olla, että silloin jää joku kiva vaate käyttämättä. Itselleni on yllättävän paljon merkitystä oman fiiliksen takia sillä, että on edes kohtuullisen siistit ja kivat vaatteet, myös kotona ja mökillä.
Huomasin kanssa jossain kohtaa, että miksi mökillä pitäisi olla reikäiset pieruverkkarit, kun puiden kantoon riittää, että heitän päälle mökkituulitakin ja hanskat. Etten minä siellä muuten mitään sellaista tee, mikä vaatteita repisi ja pihkaisi. Olikin mukavaa lähteä mökille ihan samoissa tavallisissa vaatteita, mitä kotonakin vapaalla pidän. Ja hävitin ne kamalat mökkivaatteet
Hajoavista vaatteista ym tuotteista pitäisi ehdottomasti tehdä reklamaatio, mutta se taitaa aika usein jäädä ihmisillä tekemättä, itsellänikin. Muutaman kerran olen tehnyt ja se on aina ihan uskomatonta vääntämistä ja helpoimmillaankin silti pidetään asiakasta syyllisenä ja joutuu toistuvasti kertomaan asiat. Ikea on tässä poikkeus, siellä reklamaatiot on hoidettu hyvin asiallisesti ja se jopa ohjaa jo omaa ostopäätöstäni heidän suuntaan kun ei tarvitse pelätä asioiden hoitoa mahdollisissa ongelmatilanteissa.
Mites tällainen perustapaus, kun tavallinen vaikka trikoopaita menee ekassa pesussa kieroksi? Onko joku joskus valittanut tällaisesta ja saanut vielä korvauksen? Olettaen tietysti että on pesty ohjeen mukaan. En ikipäivänä usko että mikään hennes tai lindex tms suostuisi sellaisia hyvittämään, vaikka kai pitäisi. Muutamia tällaisia paitoja on sattunut joskus itselle ja sittemmin olen oppinut katsomaan langansuuntaa ja onko kappaleet leikattu suoraan.
Olen lueskellut ketjua myös alusta ja siellä on puhetta myös sisään tulevan tavaran vähentämisestä. Kiinnostaisi kuulla karsimisen jälkeisestä elämästä, että mitkä on parhaat toimivat keinot estää uuden kaman tulos vanhan ja karsitun tilalle? Erityisesti omat vaatteet huolettaa. Olen jo karsinut osan sellaisia, joita en ole vuosiin käyttänyt tai jotka ovat väärää kokoa. Kun jatkan ja saan oikeasti kaappiin tilaa, En halua huomata myöhemmin, että vaatteiden kulutus vain kasvaa, kun opin laittamaan kamaa nopeammin kiertoon. Se on sitten ekologisesti vielä huonompi kuin pitää kaapit täynnä turhaa, jos se kuitenkin hillitsee ostamasta uutta.
Seuraako joku teistä muuten ketään minimalismiin perehtynyttä youtubettajaa? Jos seuraa, niin laittakaa suosituksia tulemaan! Kanava voi olla joko englanninkielinen tai sitten suomalainen. Minua kiinnostaa siis laajana käsitteenä tuo minimalismi, eli ei pelkästään vaatteiden karsintaan liittyvät videot vaan ylipäänsä sellainen ekologinen, vähämateriaalinen, siisti ja "hidas" elämä ilman turhia hössötyksiä.
Olisi kiva myös kuulla perustelut, että miksi tykkää seurata juuri niitä ketä seuraa, niin voin ehkä myös vähän valikoida, mikäli tähän kommenttiin vastaisikin useampi ja niitä linkkejä alkaa tulla läjäpäin. :)
Kiitän etukäteen <3
Vierailija kirjoitti:
Olen lueskellut ketjua myös alusta ja siellä on puhetta myös sisään tulevan tavaran vähentämisestä. Kiinnostaisi kuulla karsimisen jälkeisestä elämästä, että mitkä on parhaat toimivat keinot estää uuden kaman tulos vanhan ja karsitun tilalle? Erityisesti omat vaatteet huolettaa. Olen jo karsinut osan sellaisia, joita en ole vuosiin käyttänyt tai jotka ovat väärää kokoa. Kun jatkan ja saan oikeasti kaappiin tilaa, En halua huomata myöhemmin, että vaatteiden kulutus vain kasvaa, kun opin laittamaan kamaa nopeammin kiertoon. Se on sitten ekologisesti vielä huonompi kuin pitää kaapit täynnä turhaa, jos se kuitenkin hillitsee ostamasta uutta.
Olen kirjoitellut alusta asti.
Hyväksyntä. Normaaliin elämään kuuluu, että kamaa tulee ja menee. Tavaravirtaa saa hallituksi, mutta täydellisyyden tavoittelu lamaannuttaa.
Jos jotain haluan, maksan täyden hinnan. Säästän sillä, ettei kertakaikkiaan katso mitään alennuksia. Kaikki alennuskupongit ja muut ovat turhia. Käytän ne siinä harvinaisessa tapauksessa, että olen pitkään harkinnut jotain joka tapauksessa. Muuten deletoin kaikki ale-kupongit heti.
Ei mitään ilmaiskrääsää, ei yhtään ostosta kylkiäisten kanssa. Jos pakko helliä itseäni, ostan leikkokukkia.
Isovanhempien "lahjat" (=omat romut meille) ovat edelleen ongelma, mutta vien ne Kontiin ja tarpeen mukaan suoraan sorttiasemalle kylmän rauhallisesti. Voisivat itse viedä, mutta jos ei 40-lukulainen siihen pysty, niin pieni juttu minulle.
Joskus tulee arvoesineitäkin heiltä. Silloin Konttiin lähtee meiltä jotain vähemmän arvokasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt useampia vuosia vähentänyt tavaraa, aloitin vaatteista. Vaatteiden suhteen ekan kerran tein radikaalin Konmarin, eli kasasin kaikki vaatteet yhteen läjään ja aloitin siitä. Jäljelle jäi noin 20% vaatteista. Sen jälkeen olen tehnyt useampia kierroksia vaatteiden karsimisessa. Ne arvokkaimmat/uusimmat olen pikkuhiljaa myynyt kun en raaskinut viedä kierrätykseen. Nyt on jäljellä ehkä noin 10% siitä lähtötasosta, ja ulkovaatteita lukuunottamatta vaatteeni mahtuvat yhteen 50cm rekkitankoon (väljästi) ja kahteen vetolaatikkoon. Myös näistä voisi vielä karsia, ja tarkoitus onkin. Huomioitavaa on, että minulla ei ole sellaisia harrastuksia, jotka vaatisivat erikseen kummoisempia vaatekertoja, yhdet jumppavaatteet on ja koiran ulkoilutusta varten ulkoiluvaatteita.
Mitä sitten on tullut ostettua näiden vuosien aikana. Konmaritus alkoi ehkä 5-6 vuotta sitten. Se on ottanut minulta aikaa, koska ajoittain luopuminen on minulle vaikeaa ja haluan käydä tätä asiaa lävitse ajan kanssa ymmärtääkseni itseäni paremmin.
Karsimisen ohella olen pudottanut painoa noin 15 kg, siksi olen ostanut mekon, yhdet housut, pari pellavaista paitaa ja muutaman puuvillaisen t-paidan. Yhden juhlamekon ja housut sinne alle oman pojan häihin. Painonpudotusprosessia aion vielä jatkaa, joten olen ollut ihan tyytyväinen näillä vaatteilla. Eli ainakaan minulla uusien vaatteiden ostelu ei ole lähtenyt lapasesta. Lisäksi karsittuani vaatevarastoani olen huomannut mikä tyyli sopii minulle, että pidän kaikkein mieluiten rentoja ja mukavia vaatteita ja olen jättänyt kaikki keinokuidut pois (hiostaa, nyppyyntyy ja on sähköisiä).
Kaupoilla käydessäni katselen harjoittelumielessä vaatteita ja aika harvoin löydän mitään mikä olisi täydellinen vaate. En käy alennusmyynneissä, enkä osta yhtään "sinnepäin" olevaa vaatetta, vaan jos ostaisin, niin sen pitäisi olla minulle kaikin puolin täydellinen. Useat kivan näköiset vaattet karsiutuvat pois jo pelkän materiaalin vuoksi, niin monessa vaatteessa on muovia. Lisäksi ostan vain sellaista, minkä voin ottaa käyttöön heti. Varalle en osta enää mitään.
Samalla olen toki Konmarittanut muuta huushollia (kirjoja, astioita, sisustusta jne) ja myös koko elämääni (yksipuolisia, energiaa vieviä ystävyyssuhteita ja olen siirtynyt tekemään 90% työstäni etätyönä, koska huomasin että toimiston muutama negatiivinen persoona imi kaiken elämäniloni). Elämäni on siis muuttunut ihan täysin Konmarin ansiosta. Lähivuosina muutamme todennäköisesti pienempään kotiin.
Joku varmasti huomaa ristiriidan kun puhun Konmarituksesta ja siitä, miten kauan minulla on kestänyt tämän kanssa. Joka kierroksella olen luopunut kaikesta, mistä olen kohtuudella siinä hetkessä voinut luopua ja jokainen kierros on vienyt minua eteenpäin. Aina huomaan että olen valmis luopumaan tavaroista, joista aiemmin halusin ehdottomasti pitää kiinni. Minun kohdallani myös tämä hidas tahti on tuonut elämääni paljon positiivisia muutoksia.
Vaatteiden ja muiden tavaroiden kohdalla uusien hankintaan on tullut nyt ihan toisenlaista harkintaa kuin ennen. Nyt ostoprosessissa on järki mukana, ja hyvin tarkkaan miten onko tämä nyt jotain mitä ehdottomasti tarvitsen ja haluan. Kotona pyrin oman mielenrauhani vuoksi visuaaliseen selkeyteen, eli esillä ei ole kuin muutama sisustusesine, ja niitäkin karsin pikkuhiljaa.
Omalla kohdalla olen tyytyväinen pienehköön vaatevarastoon myös siksi, että kaapissa lähes kaikki on lempivaatteita, eikä niitä ole paljon joten valitsemiseen ei tarvitse käyttää aikaa eikä energiaa. Mieti myös tätä jos tulee hinku ostaa jotain uutta. Ja osta vain jos vaate on sinulle kaikinpuolin ihan täydellinen. Ei enää mitään kompromisseja.
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjoittanut tästä tänne jo aiemminkin, mutta one in, one out -periaate toimii meillä edelleen hyvin. Eli aina jos tuot jotakin uutta kotiin, laitat jotakin muuta kiertoon. Ei lisäänny tavaramäärä.
Vierailija kirjoitti:
Seuraako joku teistä muuten ketään minimalismiin perehtynyttä youtubettajaa? Jos seuraa, niin laittakaa suosituksia tulemaan! Kanava voi olla joko englanninkielinen tai sitten suomalainen. Minua kiinnostaa siis laajana käsitteenä tuo minimalismi, eli ei pelkästään vaatteiden karsintaan liittyvät videot vaan ylipäänsä sellainen ekologinen, vähämateriaalinen, siisti ja "hidas" elämä ilman turhia hössötyksiä.
Olisi kiva myös kuulla perustelut, että miksi tykkää seurata juuri niitä ketä seuraa, niin voin ehkä myös vähän valikoida, mikäli tähän kommenttiin vastaisikin useampi ja niitä linkkejä alkaa tulla läjäpäin. :)
Kiitän etukäteen <3
Googlaa Becoming Minimalist. Sieltä löytyy sekä blogikirjoituksia, Youtube-videoita että paljon linkkejä muihin minimalismi/ hidas elämä/ olennaiseen keskittyminen yms. sivuihin.
Tavaratuska tulee myös siinä kohtaa, kun ei enää mahdu vanhaan vaatekokoon. Minulla iän takia on kadonnut kapea vyötärö, ja minulla meni vaatekoon lisäksi tyyli vaihtoon. En voi enää pitää vöitä ja muotoon ommeltuja paitoja, enkä edes farkkuja, koska mummovyötärö. En haluaisi silti mummoutua, joten minulla on mennyt koko tyyli ja sen myötä koko vaatevarasto uusiksi. Tuottaa tuskaa luopua laadukkaasta villakangastakista, joka olisi mennyt toisetkin kymmenen vuotta, mutta ei mene enää nappi kiinni. Juhlaleninkien, jakkujen ja toppien kanssa sama, ne palvelivat jo 15 vuotta, mutta nyt tuli loppu.