Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20735)

Vierailija
7801/20735 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän hidastaa myös se että vetoketjun vaihto näyttää maksavan melkein saman verran kuin itse takki maksoi. Edulliset työpaja ym ompelupaikat ovat niin kaukana ettei niihin autottomana pääse. Ja aina on kiire ja kaikki muut sata kiireisempää asiaa ajaa ohi. Ehkä pitää vain luovuttaa, uuden talvitakinkin tilasin jo viime talvena kun tuli kylmä.

Ei se vetoketjuton takki tyhjänpanttina siellä kaapissa mitään tuota,

"kuluttaa" vain, kun vie tilaa ja aiheuttaa sinulle turhautumista ja harmitusta. 

Vetoketjun vaihdatus kirpaisee sen maksuhetken, mutta sitten saat taas takin hyötykäyttöön ja se takki lämmittää sinua ja mieltäsi viileillä keleillä.  

Vierailija
7802/20735 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudehko talvitakki jossa on vetoketju rikki, vaan en saa vietyä ompelijalle. Viime talven jo odotti kaapissa, liekö onnistuu tänäkään talvena. Roskiin?

Olen opetellut korjaamaan vetoketjuja, niin ei tarvitse vaihtaa niitä ja onhan se myös ekologista. Vaihtaminen on muutenkin niin hidasta ja hikistä hommaa. Jos ketju ei pysy enää kiinni, niin veto-osaa pitää tiukentaa eli painaa kiinni aluksi kevyesti tonteilla tai muilla pihdeillä. Jos taas veto-osaa on kadonnut kokonaan niin niitä voi ostaa kierrätyskeskuksista tai ihan ompelutarvikeliikkeestä. Jyväskylässä kierrätyskeskuksessa on paremmat valikoimat.

Idean sain Intian slummeista kertovasta dokkarista, siellä oli mies jonka ammatti oli vetoketjunkorjaaja. Ihmettelin miksi ei asia ole tullut mieleeni, ja tutkin YouTube-videoita, jossa korjaamista opetetaan. Olen pelastanut jo monta takkia, joiden vetskarin vaihto olisi tullut kalliiksi tai tosi työlääksi. Kierrätyskeskuksista saa myös vetoketjuja, jos ei voi enää korjata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7803/20735 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma väliaikaisesta lattialla nukkumisessa on? Eron jälkeen luovuin sängystä ja nukuin puoli vuotta paksulla runkopatjan tapaisella patjalla lattialla. En kokenut mitään ongelmaa. Voisin tehdä sitä edelleen, mutta sänky nyt vaan on sisustuksessa siistimmän näköinen.

Olen asuntosijoittaja ja en vuokraa enää nuorille tytöille asuntoa.

Patja lattialla riittää ja lakanoita kuivataan ovien karmien päällä. Tämä on vakio.

Mulla on palkattuna ihminen, joka hoitaa vuokrauksen ja jokaiseen asuntoon on lisötty johonkin oveen tanko.

On tosi ikävää, kun ohjeista ei välitetä, omat aivot eivät vielä ymmärrä mitä voi tapahtua.

Yhden yli 30 vuotiaan kanssa tuli uhkaus raastupaan asti, kun asunnon kaikki 3 ovea irvistivät, oli pakko vaihtaa ja 2 eri huoneessa oli nukuttu patjalla, parketissa iso kosteusläikkä.

Vakuutusyhtiö pesi kätensä, tytön vanhemmat sanoivat ei meillä ole varaa ja normaalia kulumista toi on.

Ei ole !

Patja tekee hyvin nopeasti patjan kokoisen jäljen lattiaan. Siihen auttaa vain lattian vaihto

Vierailija
7804/20735 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudehko talvitakki jossa on vetoketju rikki, vaan en saa vietyä ompelijalle. Viime talven jo odotti kaapissa, liekö onnistuu tänäkään talvena. Roskiin?

Vie heti huomenna!

Ei tarvitse odottaa talveen asti.

Kierrätykseen tietenkin, vaikka UFF:in vaatelaatikkoon.

Älytöntä viedä roskiin uudehkoa takkia, kun joku esim työtön tai köyhä opiskelija, joka viitsii vetoketjunkin itse korjata, voi saada sen parilla eurolla.

Oletko montakin kertaa vaihtanut talvitakin vetoketjun? Ammattilainen ottaa tuosta työstä viisikymppiä, ja työtön tai opiskelija ei todennäköisesti edes osaa sitä. Uffilla ei kyseiseen työhön ole henkilökuntaa, eivätkä he myöskään myy rikkinäisiä vaatteita. Joten ne henkilöt, joiden mielestä vetoketjun vaihto on pikkujuttu, voivat varmasti vaihtaa omiin ja kaverien takkeihin ehjät vetoketjut ennen kierrätykseen vientiä.

Ei ole tarkoitus kuittailla, mutta käsittääkseni tässä ketjussa tarkoituksena on sisäistää, mikä on tavaroista huolehtimisen vaiva.

Jyväskylän Sovatekilla vetoketjun vaihto takkiin maksoi 22€.

Vierailija
7805/20735 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma väliaikaisesta lattialla nukkumisessa on? Eron jälkeen luovuin sängystä ja nukuin puoli vuotta paksulla runkopatjan tapaisella patjalla lattialla. En kokenut mitään ongelmaa. Voisin tehdä sitä edelleen, mutta sänky nyt vaan on sisustuksessa siistimmän näköinen.

Olen asuntosijoittaja ja en vuokraa enää nuorille tytöille asuntoa.

Patja lattialla riittää ja lakanoita kuivataan ovien karmien päällä. Tämä on vakio.

Mulla on palkattuna ihminen, joka hoitaa vuokrauksen ja jokaiseen asuntoon on lisötty johonkin oveen tanko.

On tosi ikävää, kun ohjeista ei välitetä, omat aivot eivät vielä ymmärrä mitä voi tapahtua.

Yhden yli 30 vuotiaan kanssa tuli uhkaus raastupaan asti, kun asunnon kaikki 3 ovea irvistivät, oli pakko vaihtaa ja 2 eri huoneessa oli nukuttu patjalla, parketissa iso kosteusläikkä.

Vakuutusyhtiö pesi kätensä, tytön vanhemmat sanoivat ei meillä ole varaa ja normaalia kulumista toi on.

Ei ole !

Patja tekee hyvin nopeasti patjan kokoisen jäljen lattiaan. Siihen auttaa vain lattian vaihto

Tässä puhutaan väliaikaisesta toiminnasta ja lisäksi neuvotaan nostamaan patja seinälle päiväksi tuulettumaan. Japanilaiset nukkuvat futon-patjoilla näin, ja heillä patjoja varten on omat kaapistot huoneissa. Sellaisesta ei tule mitään märkiä länttejä ja kosteusvaurioita.

Veikkaan, että moiset vauriot ovat seurausta ihan jostain muusta. Koiran pissaamisesta tai ison juomapullon kaatumisesta tms. Ovien lenkottaminen ei oikeastaan kuulu asiaan mitenkään?

Vierailija
7806/20735 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie heti huomenna!

Älytöntä viedä roskiin uudehkoa takkia, kun joku esim työtön tai köyhä opiskelija, joka viitsii vetoketjunkin itse korjata, voi saada sen parilla eurolla.

Oletko montakin kertaa vaihtanut talvitakin vetoketjun? Ammattilainen ottaa tuosta työstä viisikymppiä, ja työtön tai opiskelija ei todennäköisesti edes osaa sitä. Uffilla ei kyseiseen työhön ole henkilökuntaa, eivätkä he myöskään myy rikkinäisiä vaatteita. Joten ne henkilöt, joiden mielestä vetoketjun vaihto on pikkujuttu, voivat varmasti vaihtaa omiin ja kaverien takkeihin ehjät vetoketjut ennen kierrätykseen vientiä.

Ei ole tarkoitus kuittailla, mutta käsittääkseni tässä ketjussa tarkoituksena on sisäistää, mikä on tavaroista huolehtimisen vaiva.

Aika halvalta kuulostaa, vantaalla 69e viime talvena.

Vierailija
7807/20735 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie heti huomenna!

Aika halvalta kuulostaa, vantaalla 69e viime talvena.

Se on työllistämistoimintaa, ja kyllä kirjautin siellä viime syksynä kahden työtakin vetoketjut. Niillä taitaa olla hinnastokin sivuillaan.

Voihan olla että vastaavia on myös pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
7808/20735 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on kallista lystiä! En todellakaan maksaisi 22 euroa takin vetoketjun vaihdosta! 22 eurolla saa kirpputorilta jo ehjän, hyväkuntoisen ja laadukkaan takin.

Miksi et palauttanut talvitakkia ostopaikkaan eli kauppaan? Tuotteessa oli selvä valmistusvirhe. Olisit voinut vaatia kuluttajansuojalain ja virhevastuun mukaan kaupalta takin hinnan takaisin ja myös omat matkakulusi asian hoitamiseksi. Vaatteen ja kenkien pitää kestää tavallisessa käytössä vähintään puoli vuotta (6 kuukautta).

Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Myyjän vastuu viallisesta tai puutteellisesta tavarasta:

- https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehe…

"Lähtökohta on, että kuuden kuukauden virheolettamaa sovelletaan kaikkien kulutustavaroiden kaupassa joitain poikkeuksia (esimerkiksi elintarvikkeet) lukuun ottamatta. Myös vaatteet ja kengät kuuluvat virheolettaman piiriin...."

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie heti huomenna!

Vierailija
7809/20735 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin vaatteet ovat kulahtaneita? Pelkään että kuljen jossain ryysyissä, pukeutuminen ja muoti ei kiinnosta yhtään ja vaatekaupoissa käyminen on myrkkyä, mutta haluaisin kuitenkin näyttää siistiltä. Mistä tietää että vaate on ”liian kulunut”? Sen huomaan jos esim t-paita tulee pesusta venahtaneena tai vaate on mennyt huonon leikkauksen vuoksi kieroon, mutta entä sellainen pikkuhiljaa tuleva kuluma? Nythän kulutetutkin kuosit on muotia, mitä eroa onko se kaupasta tullut vai itse kulutettu. Nukkapallot huomaan ja poistan nukanpoistajalla, mutta entäs se semmoinen hento yleisnöyhtä/pesunukka vai mitä se on.. tai valkoisen/mustan värinmenetys, milloin on liian kulahtanut? Tai jos tulee reikä ja sen paikkaa, mutta muutamankin piston paikkaus näkyy väkisinkin, muuttuuko ryysyksi?

Oon niin hukassa 😅

Ei sitä kukaan muu tiedä kuin sinä. Kuinka huoliteltu haluat olla? Minä käytän aika kulahtaneita vaatteita, jos pidän niistä muuten. Käyttäisin myös paikattua vaatetta jos vain osaisin paikata. Eihän koko paikkaamisessa ole järkeä, jos vaate heitetään pois. Teen tavallista toimistotyötä ja useimmiten samojen ihmisten kanssa. Kun siellä osa porukasta on huppareissa tai hellemekoissa, ei minunkaan vaatteitteni tarvitse olla ihan priimaa. En lähtisi iltapukujuhlaan nyppyisessä asussa, mutta arjessa riitää ehjät ja puhtaat vaatteet. Kotivaatteessa tingin ehjyydestäkin.

Lähinnä kai hain sellaista yleistä näkemystä vaatteista, mikä ”taso” olisi vielä suurimman osan mielestä siistiä tai huoliteltua. Joskus tulee vastaan henkilö joka oikein huokuu huoliteltua olemusta, ja arvelen että tällöin vaatteet ovat uusia tai max ?kuinka kauan? käytettyjä. (Ei liitetä tähän vaatteen laatu keskustelua, vaikka se onkin olennainen osa, mutta laatua on nykyään vaikea arvata ostaessa)

Itse en halua lähteä kotivaate/menovaate jaotteluun koska haluan ensisijaisesti että voin kiskaista kaapista minkä tahansa vaatteen mihin tahansa menoon ja ne sopii toisiinsa ja ovat siinä kunnossa että niitä kehtaa pitää. Okei, iltapukujuhlat voidaan jättää tämän ulkopuolelle, sellaisia on ehkä kerran 5-10vuodessa joten vuokraamo. Mitään erikoisia menoja mulla ei ole arjessa ja työvaatteetkin työn puolesta, jonkin verran olen kyllä työvaatteissa iltaisinkin 😅 univormupukeutuminen olisi mun juttu myös vapaa-ajalla, koska sitten ei tarvitsisi uhrata yhtäkään ajatusta pukeutumiselle, työajalla se jo toteutuu. Täytyisi työstää tuota..

Onko kaikilla muilla ihmisillä iltapukujuhlia 5-10 kertaa vuodessa? Olen ilmeisesti todella outo, kun en muista yksiäkään sellaisia. Akateemiset juhlat ehkä joskus tulevaisuudessa, mutta muuten ei.. häätkin ovat olleen sellaiset, että niissä on pärjännyt juhlamekolla/housuasulla.

Ehkä kerran 5-10 vuodessa...

Vierailija
7810/20735 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin vaatteet ovat kulahtaneita? Pelkään että kuljen jossain ryysyissä, pukeutuminen ja muoti ei kiinnosta yhtään ja vaatekaupoissa käyminen on myrkkyä, mutta haluaisin kuitenkin näyttää siistiltä. Mistä tietää että vaate on ”liian kulunut”? Sen huomaan jos esim t-paita tulee pesusta venahtaneena tai vaate on mennyt huonon leikkauksen vuoksi kieroon, mutta entä sellainen pikkuhiljaa tuleva kuluma? Nythän kulutetutkin kuosit on muotia, mitä eroa onko se kaupasta tullut vai itse kulutettu. Nukkapallot huomaan ja poistan nukanpoistajalla, mutta entäs se semmoinen hento yleisnöyhtä/pesunukka vai mitä se on.. tai valkoisen/mustan värinmenetys, milloin on liian kulahtanut? Tai jos tulee reikä ja sen paikkaa, mutta muutamankin piston paikkaus näkyy väkisinkin, muuttuuko ryysyksi?

Oon niin hukassa 😅

Ei sitä kukaan muu tiedä kuin sinä. Kuinka huoliteltu haluat olla? Minä käytän aika kulahtaneita vaatteita, jos pidän niistä muuten. Käyttäisin myös paikattua vaatetta jos vain osaisin paikata. Eihän koko paikkaamisessa ole järkeä, jos vaate heitetään pois. Teen tavallista toimistotyötä ja useimmiten samojen ihmisten kanssa. Kun siellä osa porukasta on huppareissa tai hellemekoissa, ei minunkaan vaatteitteni tarvitse olla ihan priimaa. En lähtisi iltapukujuhlaan nyppyisessä asussa, mutta arjessa riitää ehjät ja puhtaat vaatteet. Kotivaatteessa tingin ehjyydestäkin.

Lähinnä kai hain sellaista yleistä näkemystä vaatteista, mikä ”taso” olisi vielä suurimman osan mielestä siistiä tai huoliteltua. Joskus tulee vastaan henkilö joka oikein huokuu huoliteltua olemusta, ja arvelen että tällöin vaatteet ovat uusia tai max ?kuinka kauan? käytettyjä. (Ei liitetä tähän vaatteen laatu keskustelua, vaikka se onkin olennainen osa, mutta laatua on nykyään vaikea arvata ostaessa)

Itse en halua lähteä kotivaate/menovaate jaotteluun koska haluan ensisijaisesti että voin kiskaista kaapista minkä tahansa vaatteen mihin tahansa menoon ja ne sopii toisiinsa ja ovat siinä kunnossa että niitä kehtaa pitää. Okei, iltapukujuhlat voidaan jättää tämän ulkopuolelle, sellaisia on ehkä kerran 5-10vuodessa joten vuokraamo. Mitään erikoisia menoja mulla ei ole arjessa ja työvaatteetkin työn puolesta, jonkin verran olen kyllä työvaatteissa iltaisinkin 😅 univormupukeutuminen olisi mun juttu myös vapaa-ajalla, koska sitten ei tarvitsisi uhrata yhtäkään ajatusta pukeutumiselle, työajalla se jo toteutuu. Täytyisi työstää tuota..

Onko kaikilla muilla ihmisillä iltapukujuhlia 5-10 kertaa vuodessa? Olen ilmeisesti todella outo, kun en muista yksiäkään sellaisia. Akateemiset juhlat ehkä joskus tulevaisuudessa, mutta muuten ei.. häätkin ovat olleen sellaiset, että niissä on pärjännyt juhlamekolla/housuasulla.

Kerran 5-10 vuodessa tuossa sanottiinkin, eikä 5-10 kertaa vuodessa. Eli tuon kirjoittajalla iltapukujuhlia on voinut olla esimerkiksi vuonna 2002, 2009 ja 2019. Tai jotain ihan muuta. Mutta harvoin kuitenkin. Minulla on iltapuku, jota on viimeksi käytetty vuonna 2016. En tiedä tuleeko seuraava juhla vuoden päästä tai ei ikinä. Mutta olkoon kaapissa nyt niin ei tarvitse sitten uuttakaan hommata, jos vanha käy vielä. Se ei kaapissa vie sen enempää tilaa kuin pari epämääräistä trikoohuitaletta, joita pidän kotimekkona. Hävitän ne ensin, jos on pakko karsia jotain.

Vierailija
7811/20735 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo on kallista lystiä! En todellakaan maksaisi 22 euroa takin vetoketjun vaihdosta! 22 eurolla saa kirpputorilta jo ehjän, hyväkuntoisen ja laadukkaan takin.

Miksi et palauttanut talvitakkia ostopaikkaan eli kauppaan? Tuotteessa oli selvä valmistusvirhe. Olisit voinut vaatia kuluttajansuojalain ja virhevastuun mukaan kaupalta takin hinnan takaisin ja myös omat matkakulusi asian hoitamiseksi. Vaatteen ja kenkien pitää kestää tavallisessa käytössä vähintään puoli vuotta (6 kuukautta).

Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Myyjän vastuu viallisesta tai puutteellisesta tavarasta:

- https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehe…

"Lähtökohta on, että kuuden kuukauden virheolettamaa sovelletaan kaikkien kulutustavaroiden kaupassa joitain poikkeuksia (esimerkiksi elintarvikkeet) lukuun ottamatta. Myös vaatteet ja kengät kuuluvat virheolettaman piiriin...."

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie heti huomenna!

No ei todellakaan ole kallista. Osta sä sillä 20 eurolla kirpparilta takki, mä vien mun 300e takin kyllä mieluusti korjattavaksi.

Toisekseen jos kyse on vaikka talvitakista, niin vaikkei sitä puolta vuotta käytettäisi putkeen niin et voi viedä takaisin kauppaan seuraavana talvena vaikka silloinkin takki on uudehko.

Vierailija
7812/20735 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtasesti uusista, hajonneista vaatteista kannattaa tehdä reklamaatio ja palauttaa sinne mistä olet ostanut! Ei ole kuluttajan tehtävä miettiä, mitä tehdä huonosti valmistetulle vaatteelle, ja ostetun ja maksetun vaatteen tulee kestää ns. normaalia käyttöä. Jos vaate on ostettu vuosia sitten, reklamointi ei välttämättä enää onnistu, mutta vähän käytetystä vaatteesta voi kyllä reklamoida, vaikka ei olisi ihan eilen ostettu. Itse olen saanut palautettua esimerkiksi kengät vuosi ostamisen jälkeen, kun hajosivat ehkä kolmen käyttökerran jälkeen. Poikkeuksellisen sään takia en tullut ottaneeksi kenkiä käyttöön heti ostamisen jälkeen kuten olin suunnitellut.

Vierailija
7813/20735 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon niin hukassa 😅

Kerran 5-10 vuodessa tuossa sanottiinkin, eikä 5-10 kertaa vuodessa. Eli tuon kirjoittajalla iltapukujuhlia on voinut olla esimerkiksi vuonna 2002, 2009 ja 2019. Tai jotain ihan muuta. Mutta harvoin kuitenkin. Minulla on iltapuku, jota on viimeksi käytetty vuonna 2016. En tiedä tuleeko seuraava juhla vuoden päästä tai ei ikinä. Mutta olkoon kaapissa nyt niin ei tarvitse sitten uuttakaan hommata, jos vanha käy vielä. Se ei kaapissa vie sen enempää tilaa kuin pari epämääräistä trikoohuitaletta, joita pidän kotimekkona. Hävitän ne ensin, jos on pakko karsia jotain.

Ah, nolo... luin ja ymmärsin siis ihan pieleen.. No, ehkä en sitten kuitenkaan ole outo, typerä vaan :D

Vierailija
7814/20735 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisekseen jos kyse on vaikka talvitakista, niin vaikkei sitä puolta vuotta käytettäisi putkeen niin et voi viedä takaisin kauppaan seuraavana talvena vaikka silloinkin takki on uudehko.

Voi viedä. Talvitakin tulee kestää kauemmin kuin puoli vuotta.

Vierailija
7815/20735 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie heti huomenna!

EI UFFILLE!

Niitä ei korjata siellä, eli tuo menee roskiin.

Voi laittaa Toriin ilmoitukseen, että annetaan takki, vetoketju risa.

Tätä olisin itsekin ehdottanut.

Kerran huomasin, että minulle oli kertynyt kokonainen pahvilaatikollinen korjattavia vaatteita, jotka oli tarkoitus korjata, ”kunhan ehdin”. Nähdessäni miten paljon niitä oli, myönsin itselleni, etten koskaan tulisi tekemään sitä. Laitoin koko laatikon Torin annetaan-palstalle. Siinä oli erikokoisia lasten ja naisten vaatteita, ihan perussisävaatteita. Viat olivat ratkenneita saumoja, hajonneita vetoketjuja yms, jotka voi korjata huomaamattomiin. Ja kyllähän ne jollekin kelpasivat!

Vierailija
7816/20735 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opetellut korjaamaan vetoketjuja, niin ei tarvitse vaihtaa niitä ja onhan se myös ekologista. Vaihtaminen on muutenkin niin hidasta ja hikistä hommaa. Jos ketju ei pysy enää kiinni, niin veto-osaa pitää tiukentaa eli painaa kiinni aluksi kevyesti tonteilla tai muilla pihdeillä. Jos taas veto-osaa on kadonnut kokonaan niin niitä voi ostaa kierrätyskeskuksista tai ihan ompelutarvikeliikkeestä. Jyväskylässä kierrätyskeskuksessa on paremmat valikoimat.

Idean sain Intian slummeista kertovasta dokkarista, siellä oli mies jonka ammatti oli vetoketjunkorjaaja. Ihmettelin miksi ei asia ole tullut mieleeni, ja tutkin YouTube-videoita, jossa korjaamista opetetaan. Olen pelastanut jo monta takkia, joiden vetskarin vaihto olisi tullut kalliiksi tai tosi työlääksi. Kierrätyskeskuksista saa myös vetoketjuja, jos ei voi enää korjata.

Juu! Ainakin täkäläisestä Kontista saa vetoketjuja, nappeja, pitsejä, nahanpaloja, magneetteja, kulkusia, vaatepaikkoja yms. pikkutavaraa kilohinnalla. Taisi olla 3 e/100 g. Sieltä haen tarvitessani napit ja vetoketjut. Niitä on niin paljon, että melko varmasti löytyy sopivan kokoinen.

Vierailija
7817/20735 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, kylläpä sattuu silmiin tässä ketjussa useasti mainittu "kelpaa vaikka jollekin työttömälle" tai tuo työllistämistoiminnan (=palkattoman orjatyön) tukeminen, kun ei raaskita maksaa aitoa hintaa oman vaatteen korjaamisesta... Itse tässä siis työttömänä ihan yhtä lailla karsin tavaroitani ja raivaan kotia siistimpään kuntoon, ollaan kuulkaa ihan samanlaisia ihmisiä kuin tekin. En minäkään tarvitse rojua, ja tosiaan toivon, etten joudu ikinä osaksi noita työllistämispalveluilta! Samaan kastiin kuuluu muuten myös pk-seudun kierrätyskeskukset. Se on kyllä harmi, koska kierrättää haluaisin, mutta en halua tukea moista nöyryytystä ja orjuutusta. Jos ihmiset palkattaisiin sinne oikeasti, mutta kun ei! Pitäähän työttömälle kelvata muiden rojut ja muiden rojujen seulominen palkatta...

Vierailija
7818/20735 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äh, kylläpä sattuu silmiin tässä ketjussa useasti mainittu "kelpaa vaikka jollekin työttömälle" tai tuo työllistämistoiminnan (=palkattoman orjatyön) tukeminen, kun ei raaskita maksaa aitoa hintaa oman vaatteen korjaamisesta... Itse tässä siis työttömänä ihan yhtä lailla karsin tavaroitani ja raivaan kotia siistimpään kuntoon, ollaan kuulkaa ihan samanlaisia ihmisiä kuin tekin. En minäkään tarvitse rojua, ja tosiaan toivon, etten joudu ikinä osaksi noita työllistämispalveluilta! Samaan kastiin kuuluu muuten myös pk-seudun kierrätyskeskukset. Se on kyllä harmi, koska kierrättää haluaisin, mutta en halua tukea moista nöyryytystä ja orjuutusta. Jos ihmiset palkattaisiin sinne oikeasti, mutta kun ei! Pitäähän työttömälle kelvata muiden rojut ja muiden rojujen seulominen palkatta...

Vähän samaan kastiin menee ne lahjoitusilmoitukset, joissa etsitään sitä kaikkein eniten tarvitsevaa vastaanottajaa. Ikään kuin kuin vähävaraisen, köyhän, sairaan tai muuten hankalassa elämäntilanteessa olevan pitäisi ansaita muiden armeliaisuus tekemällä selkoa tilanteestaan ventovieraalle, joka sitten pisteyttää heidät ja katsoo, kuka on kaikista tarvitsevimmassa asemassa ja sitten kiitollisena ottaa vastaan kaikki, mitä heille tarjotaan. Samanlainen ylenkatse siinäkin on taustalla. Tutkimuksessa tästä puhutaan ansaitseva köyhä -ilmiönä, jonka juuret ulottuvat viktoriaaniselle ajalle.

Vierailija
7819/20735 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä. Ihmiset pistävät ihan silkkaa roskaa keräyksiin ja oikeuttavat tekonsa ajattelemalla kuinka joku vähävarainen kiitollisena kyynelsilmin ottaa vastan nämä reikäiset housut.

Mieti pieni hetki omalle kohdallesi. Jos kotisi palaisi, ilahtuisitko sinä jonkun vanhoista, reikäisistä housuista ja takista, jossa ei vetoketju toimi? Vai tuntuisiko siltä, että lyötyä lyödään ja paha ei anna paljostakaan? Tulipalossahan monet tavarat jäävät sitä paitsi jäljelle, ovat vain nokiset ja savuiset ja likomärät --> käyttökelvottomat, ja vaatteet mennään hakemaan ihan kaupasta.

Työttömyys myös edelleen näyttäytyy erikoisasiantuntijuutena kaikkeen. Kuten toi vetskarin vaihto takkiin, se on korjausompelijan hommaa ihan syystä.

Vierailija
7820/20735 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuden kuukauden virheolettama tarkoittaa sitä, että jos vika ilmenee kuuden kuukauden sisällä tavaran ostamisesta, oletetaan lähtökohtaisesti, että virhe on ollut tavarassa jo myyntihetkellä ja kuuluu myyjän vastuulle.

"Ostaja voi vedota tavaran virheeseen myös kuuden kuukauden virheolettaman ja takuuajan päättymisen jälkeen, jos tavaran kestoikä normaalikäytössä jää lyhyemmäksi kuin mitä ostaja voi yleisen mittapuun perusteella olettaa."

"Kulutustavaroiden kauppaa ja takuuta koskevan EY-direktiivin 1999/44/EY mukaan myyjä vastaa tavaran virheestä, jos virhe ilmenee kahden vuoden kuluessa tavaran luovutuksesta. Suomen lakiin kahden vuoden määräaikaa ei kuitenkaan ole otettu. Tätä perustellaan lakia koskevassa hallituksen esityksessä sillä, että kestokulutustavaroiden piilevä virhe voi ilmetä myöhemminkin." (lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä