Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20715)

Vierailija
7241/20715 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keittiötavarat ja astiat ovat yksi murheenkryyni! Meillä on mm. 3 keskikokoista kattilaa, 1 suuri kattila, 1 höyrytyskattila, 2 pientä kattilaa, 2 teflon-paistinpannua, 1 pieni keraaminen paistinpannu, 1 valurautapannu, 1 iso uunivuoka, 1 kapea uunivuoka, 1 uunipata... Mielestäni ainakin yksi keskikokoinen kattila, toinen teflon-pannu ja lähes käyttämätön valurautapannu joutaisivat pois tilaa viemästä, mutta pääkokki on eri mieltä. Vaikka tiedän ettei käytä noita... Ja meitä on kaksi, ei mikään suurperhe!

Astioita on myös aivan liikaa säilytystilaan nähden. Olen salaa iloinen, että aika moni tuoppi ja lasikulho on räksähtänyt rikki viime aikoina.

Kannattaa valita taistelut. Jos toisen tärkeä harrastus on ruuanlaitto pitää sille olla kotona tilaa. Sitten voi yrittää astioita karsia, koska niitähän ei niin harrastukseen tarvitse. Tai muualta asunnosta, sillä verukkeella, että keittiö on hänen valtakuntaa. Keittiössä sitten yrittää keksiä parempia järjestyksiä ja säilytysratkaisuja ja siirtää turhempiä yläkaappeihin.

Yläkaappi on täynnä myös eikä säilytyskalusteita mahdu enempää, silti tavaroita pyörii pöydällä ja tasoilla (joita siis on hyvin vähän myös, tämä on oikeasti pieni keittiö!). Siksi nuo tupla- ja jopa triplakappaleet häiritsevät, kun aina niitä joutuu siirtelemään tieltä pois. Ja minä olen sitten taas se, joka on päävastuussa siivoamisesta. Kiva että toisen työtä (ruoanlaitto) helpotetaan (?!), mutta toisen työ (siivoaminen) sitten puolestaan saa vaikeutua vaikka miten...

Mahtuisivatko ne jonnekin muualle?

Sitten jos puoliso sattuisi tarvitsemaan sitä kolmatta paistinpannua, jota ei käytä koskaan, voit sanoa "ai se... vein sen jo puoli vuotta sitten eteisen kaappiin".

Ei kerta kaikkiaan mahdu. Säilytystilaa on niin minimaalisesti... Ainoa ratkaisu on karsia tavaramäärää. Paljon olen jo karsinut, mutta siltikään ei vielä ole hyllytilaa muualta vapautunut ylimääräisille keittiövälineille.

Voisiko kokeilla ovelaa pitkän tähtäimen suunnitelmaa? Siivoat keittiöstä niitä, jotka eivät ole käytössä laatikkoon kellariin/ullakolle/varastoon. Ohi mennen mainitset, kun toinen on jotenkin ajatuksissaan, että veit varastoon kun ei kaappiin mahdu. Samalla yrittä sopia puolison kanssa, ettei lisää osteta, kun edelliset ei mahdu.

Sitten joskus joulun jälkeen ohimennen taas mainitsee, että aiot heittää varastosta kaikki muut paitsi joulukoristeet ja kesävaatteet (tai mitä oikeasti tarpeellista teillä nyt varastossa onkaan) pois. Ja kysyt onko siellä mitään mitä hän haluaa säästää. Ja jos ei erikseen muista mainita kaikkia kattiloita ja patoja, niin viet itseksesi vaan hiljaa pois. Ja jos jollekin on ollut tarvetta, niin se on jo varastosta haettu. Jos puoliso itse kävi varastolla joulun aikaan, odota taas pari kuukautta, ettei varmasti muista mitä siellä oli.

Vierailija
7242/20715 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostamisesta tulee hyvä mieli, siksihän sitä tehdään niin paljon! Lahjan antajalla on kätevää, hän voi ostaa jotain ja saada kiksit siitä ja sen jälkeen antaa tavaran eteenpäin. Itselle jää vain hyvä mieli ja lahjansaaja sitten tuskailee lahjansa kanssa.

Yltäkylläisessä lahjatulvassa on myös se harmillinen puoli, että sitten ei voi itse hankkia sitä mitä oikeasti haluaa. Tai jos hankkii, on tuplakappaleita. Eli tavarapaljoutta.

Isovanhempien ihastuttavimpia puolia ovat ne, kun antavat lahjaksi jätesäkillisen tavaraa ja seuraavalla kyläreissulla alkavat arvostella, kun meillä on niin paljon tavaraa. No mistähän hitto vie johtuisi! Ollaan myös samoilta ihmisiltä saatu esim. loputtomasti pyyhkeitä ja lakanoita lahjaksi ja saatteena "voitte sitten heittää huonot pois!" Joskus annoin eräälle isovanhemmalle kassillisen kirppistavaraa, kun kysyi onko meillä jotain, ja voi sitä voivottelua, kun siellä oli hyväkuntoisia tekstiilejä. Ei me tarvita kymmentä pussilakanaa, joten pakko alkaa karsia jo käyttökuntoisiakin. Tässäkin vielä kaupan päälle se, että haluaisin itse valita minkä kuosisessa lakanassa nukun, enkä jonkun toisen tarjouslöytöä. Pyyhkeitä tulee yksittäisenä lahjana jne. jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7243/20715 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innokas lahjan antaja voi unohtaa, että tavaroista voi olla hidasta hankkiutua vastuullisesti eroon. On valokuvattava laadukkaat kuvat, jaettava oikeaan osastoon toriin ja sitten odotellaan, millaisia pyyntöjä tulee.

Kokemuksia tori.fi:n Annetaan-osastolta:

- Voitko tuoda tavaran sinne ja sinne? (en kuljeta ilmaistavaroita, käytin jo aikaani ilmoituksen väsäämiseen)

- Tulin noutamaan, mutta en jaksa etsiä oveasi, voitko kuitenkin tuoda sinne ja sinne?

- Voitko postittaa, jos maksan postit? (Kyllä, mutta olen pyytänyt euron korvausta siitä vaivasta, että pakkaamiseen voi hankalanmuoitoisen tavaran kanssa mennä hyvinkin puoli tuntia sekä tarvikkeita - tämän jälkeen vastaanottajasta ei kuulukaan enää...)

Itse vien aina ilmaistavaroita noutaessani jonkin pienen lahjan, esim. omatekoista hilloa tai suklaapatukan, minusta se on kohteliasta. Syötävät on helppo hävittää.

Vierailija
7244/20715 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, tuli keveä olo kun vein kaksi kassillista kankaita ja muita käsityökamoja kiertoon. Joskus nuorempana ompelin paljon, mutta viime aikoina ei ole enään intoa ollut. Pitkään siirtelin kankaita edestakaisin, mutta kankaiden ajattelemisesta ja näkemisestä tuli silti vain syyllinen olo. Nyt kun vein ne pois, ne eivät enää "huutele" tuolta. Seuraavaksi lankojen pariin, niitä riittääkin monta laatikollista..

Vierailija
7245/20715 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, tuli keveä olo kun vein kaksi kassillista kankaita ja muita käsityökamoja kiertoon. Joskus nuorempana ompelin paljon, mutta viime aikoina ei ole enään intoa ollut. Pitkään siirtelin kankaita edestakaisin, mutta kankaiden ajattelemisesta ja näkemisestä tuli silti vain syyllinen olo. Nyt kun vein ne pois, ne eivät enää "huutele" tuolta. Seuraavaksi lankojen pariin, niitä riittääkin monta laatikollista..

Minne veit kiertoon? Minullakin on kassillinen kankaita, joista en takuulla ompele ikinä mitään, mutta tyhmältä tuntuisi roskiin heittää...

Vierailija
7246/20715 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne veit kiertoon? Minullakin on kassillinen kankaita, joista en takuulla ompele ikinä mitään, mutta tyhmältä tuntuisi roskiin heittää...

En ole tuo, kenelle kohdistit kysymyksen, mutta jos olet Pirkanmaalta ja kulkua on Tampereelle, niin Nextiili on oiva osoite. Muuallakin on varmaan tällaisia, jotka ottavat kankaita vastaan, kysy ja googlaa. Päiväkodit tms. Eläisuojeluihmiset, joilla on kotihoidossa loukkaantuneita eläimiä, ottavat lakanoita ja kankaita eläinten hoitoon.

Vierailija
7247/20715 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nextiiliin vein. Katsoin että pk-seudulla voi viedä kierrätyskeskukseen, ja sieltä niitä jaetaan eteenpäin ilmaiseksi kouluille ja päiväkodeille.

Vierailija
7248/20715 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontti-kirppiksellä ym. paikoissa myydään myös kaikenlaista käsitöihin liittyvää, eli varmaan ottavat sinne vastaan.

Vierailija
7249/20715 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun seudulla poistotekstiilejä vastaanotetaan lajitteluasemilla ja lisäksi muutamilla kirppiksillä ja kaupoissa. Ainakin Länsikeskuksessa, Wiklundilla ja Manhattanissa. Lisäksi lähiseudun kunnissa on välillä pop up -tekstiilijätekeräyksiä.

Muuallakin asuvat löytävät tietoa oman alueensa jätehuollon nettisivulta.

Vierailija
7250/20715 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosin Pelastusarmeijaa. Ateisti olen itse, mutta apu kuitenkin menee varattomille. Täysboikotissa on vain UFF ja kaikenlaiset annetaan -ryhmät, muuten käytän vaihtelevasti sitä kierrätystapaa, mikä on helpoin.

Vierailija
7251/20715 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä suosin Pelastusarmeijaa. Ateisti olen itse, mutta apu kuitenkin menee varattomille. Täysboikotissa on vain UFF ja kaikenlaiset annetaan -ryhmät, muuten käytän vaihtelevasti sitä kierrätystapaa, mikä on helpoin.

Miksi boikotoit uffia ja annetaan-ryhmiä? Luulisi ainakin jälkimmäisen olevan ihan ok, paitsi jos kyseessä hankaluus.

Vierailija
7252/20715 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi boikotoit uffia ja annetaan-ryhmiä? Luulisi ainakin jälkimmäisen olevan ihan ok, paitsi jos kyseessä hankaluus.

Uffin toimintaa epäeettisyyden vuoksi ja ryhmiä siksi, että käytän somea muutenkin mahdollisimman vähän, en halua päästää vieraita kotiin tai vastailla mihinkään kyselyihin.

Vierailija
7253/20715 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Innokas lahjan antaja voi unohtaa, että tavaroista voi olla hidasta hankkiutua vastuullisesti eroon. On valokuvattava laadukkaat kuvat, jaettava oikeaan osastoon toriin ja sitten odotellaan, millaisia pyyntöjä tulee.

Kokemuksia tori.fi:n Annetaan-osastolta:

- Voitko tuoda tavaran sinne ja sinne? (en kuljeta ilmaistavaroita, käytin jo aikaani ilmoituksen väsäämiseen)

- Tulin noutamaan, mutta en jaksa etsiä oveasi, voitko kuitenkin tuoda sinne ja sinne?

- Voitko postittaa, jos maksan postit? (Kyllä, mutta olen pyytänyt euron korvausta siitä vaivasta, että pakkaamiseen voi hankalanmuoitoisen tavaran kanssa mennä hyvinkin puoli tuntia sekä tarvikkeita - tämän jälkeen vastaanottajasta ei kuulukaan enää...)

Itse vien aina ilmaistavaroita noutaessani jonkin pienen lahjan, esim. omatekoista hilloa tai suklaapatukan, minusta se on kohteliasta. Syötävät on helppo hävittää.

Älä hyvä ihminen vie vieraalle mitään itsetehtyä ruokaa, ei ihmiset uskalla syödä vieraan tekemää, kun ikinä ei tiedä millainen ihminen tekijä on. Roskiin menevät.

Vierailija
7254/20715 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on riesana vanha puusohva.

On siis täysin käyttökuntoinen ja ihan siisti, meillä ollut olohuoneessa nyt muutaman vuoden. Äitini hankki sen ilmaiseksi tori.fin kautta, maalasi ja antoi meille.

Se on hyvin ajanut asiansa, mutta on se niin hirveän huono istua.. Ihan Joo, sopii sisustukseen, mutta ei siinä esim voi lapsen kanssa sylityksin istua, kun ei siihen mahdu ja takamus puutuu alle vartissa.

Nyt se on selkeästi vaan jämähtänyt meille, koska on äidiltäni hyvää hyvyyttä saatu..

Mitä tehdä?

Vierailija
7255/20715 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siis täysin käyttökuntoinen ja ihan siisti, meillä ollut olohuoneessa nyt muutaman vuoden. Äitini hankki sen ilmaiseksi tori.fin kautta, maalasi ja antoi meille.

Se on hyvin ajanut asiansa, mutta on se niin hirveän huono istua.. Ihan Joo, sopii sisustukseen, mutta ei siinä esim voi lapsen kanssa sylityksin istua, kun ei siihen mahdu ja takamus puutuu alle vartissa.

Nyt se on selkeästi vaan jämähtänyt meille, koska on äidiltäni hyvää hyvyyttä saatu..

Mitä tehdä?

Eihän sillä olekaan tarkoitus istua, vaan se on varavuode ja muun aikaa kerää pyykkejä. Myönnän, että en yhtään tiedä millaista sillä on nukkua.

Jos se teille mahtuu, antaisin olla koristeena. Jos ei mahdu, myisin pois.

Taas jossain määrin ajattelematon antaminen. Äitisi sai kivan harrastusprojektin ja hyvän mielen teille antamisesta, kun itselle ei vaan mahdu...

Vierailija
7256/20715 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tehdä?

Jos se on hyvässä kunnossa, voit yrittää myydä sen tai jos haluat siitä nopeasti eroon, soita kierrätyskeskukseen tai Konttiin ja pyydä heitä hakemaan se myytäväksi. Jos se on mielestäsi riesa, ei sinun tarvitse sitä kotonasi pitää vaikka äitisi on sen teille antanut.

Vierailija
7257/20715 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tehdä?

Takaisin toriin myyntiin tai lahjoitettavaksi? Puusohvat käsittääkseni liikkuvat ihan hyvin, kun ei ole tuholaisvaaraa. Kangas- ja nahkasohvat puolestaan ovat sekajätettä nykyisin.

Vierailija
7258/20715 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uffin toimintaa epäeettisyyden vuoksi ja ryhmiä siksi, että käytän somea muutenkin mahdollisimman vähän, en halua päästää vieraita kotiin tai vastailla mihinkään kyselyihin.

Yritin lukea Uffista, ilmeisesti siis veronkiertohommia (?). Ja joka järjestössä tuntui olevan yhteinen ongelma: vaatteet kärrätään EU:n kautta Afrikkaan ja muualle kehitysmaihin, jossa ne joko myydään tai dumpataan. Jätteiden lajitteluhan noissa maissa ei ole kunnossa.

Taidan suosia suomalaista energiajätekeräystä edelleen.

Vierailija
7259/20715 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin jos sohva on tyyliltään 50-60-lukulainen ja hyvässä kunnossa, se mennee nopsaan kaupaksi.

Vierailija
7260/20715 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hylly kerrallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi