tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20702)
Vierailija kirjoitti:
Meitä on täällä paljon sellaisiakin, jotka ovat seuranneet ketjua alusta saakka, tuhansien viestien ajan.
Useimmat meistä osaavat kyllä ostaa uutta krääsää, vaikkapa sitä Bypiasia, neuvomattakin. Sen sijaan neuvoja kaivataan vanhasta luopumiseen, uudelleen käyttämiseen, kierrättämiseen ja ekologiseen elämäntapaan.
Bypiasille on muistaakseni täällä oma ketjunsa, joten jos alkaa kovin kovasti rönsytä, siellä varmaankin voi jatkaa.
Kyllä on ihmisellä paha olla. Kannattaisikohan sinun pyrkiä kouluun tai töihin jos koulutusta takana, epäilen kyllä käyttäytymisestäsi johtuen.
Mistä sitä tavaraa oikein tulee? Kaupoista, tavarataloista, verkkokaupoista, kirpputoreilta, Facebook-ryhmistä, Torista, kavereilta, naapureilta, sukulaisilta, peräkonttikirppiksiltä. Iso osa tavarapaljoudesta on turhia heräteostoja.
Kaappien, komeroiden, hyllyjen ja lipastojen ostaminen ei auta tavarakaaokseen. Kun tavaraa on kotona liikaa, niin osasta pitää luopua. Kannattaa siivota ja järjestellä ensin mahdollinen kodinhoitohuone ja varasto kuntoon. Kun kodinhoitohuoneeseen ja varastoon saa raivattua toimivaa säilytystilaa, niin sinne voi siirtää kausitavaroita ja harvemmin käytettäviä tavaroita säilytykseen.
Itselle tarpeetonta tavaraa lajitellaan ja laitetaan kierrätykseen. Monet paikat ottavat lahjoituksia vastaan.
On hyvä järjestellä kotia päivittäin vaikkapa 15-30 minuuttia, esimerkiksi yksi hylly kerrallaan. Näin tavarakaaoksen kesyttämisestä ei tule epätoivoista, ikävää ja kohtuutonta urakkaa, jossa koko perheeltä menee hermot.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitä tavaraa oikein tulee? Kaupoista, tavarataloista, verkkokaupoista, kirpputoreilta, Facebook-ryhmistä, Torista, kavereilta, naapureilta, sukulaisilta, peräkonttikirppiksiltä. Iso osa tavarapaljoudesta on turhia heräteostoja.
Kaappien, komeroiden, hyllyjen ja lipastojen ostaminen ei auta tavarakaaokseen. Kun tavaraa on kotona liikaa, niin osasta pitää luopua. Kannattaa siivota ja järjestellä ensin mahdollinen kodinhoitohuone ja varasto kuntoon. Kun kodinhoitohuoneeseen ja varastoon saa raivattua toimivaa säilytystilaa, niin sinne voi siirtää kausitavaroita ja harvemmin käytettäviä tavaroita säilytykseen.
Itselle tarpeetonta tavaraa lajitellaan ja laitetaan kierrätykseen. Monet paikat ottavat lahjoituksia vastaan.
On hyvä järjestellä kotia päivittäin vaikkapa 15-30 minuuttia, esimerkiksi yksi hylly kerrallaan. Näin tavarakaaoksen kesyttämisestä ei tule epätoivoista, ikävää ja kohtuutonta urakkaa, jossa koko perheeltä menee hermot.
Hyviä huomioita. Jos tuntuu, että karsimisesta huolimatta tavarakaaos ei tunnu helpottavan, suosittelen hankintojen kirjaamista ylös vaikka muutaman kuukauden ajan. Se voi auttaa selventämään, kuinka paljon, mistä ja millaista tavaraa kotiin tulee.
Erinomainen pointti myös tuo, että karsinta on eri asia kuin järjestely. Liika on silti liikaa vaikka se olisi järjestyksessä. Youtubessa tulee välillä vastaan video nimeltä The most organized home in America tai vastaava, ja se on hyvä esimerkki kodista, joka on (ainakin videolla) tip top, mutta jossa on ihan tolkuton määrä tavaraa. Jotkut pystyvät sellaista pitämään yllä, mutta useimmille on sitä helpompaa mitä vähemmän on tavaraa.
Materian hamstraus ei ole sairaus, vaan oire. Jos haluat oireesta eroon, on hoidettava sairaus.
Lääkkeen resepti on tässä:
1. Ymmärrä oma kuolevaisuutesi: aika jättää sinusta 100 % todennäköisyydellä. Pidä tämä mielessäsi aina.
2. Hylkää kuvitelmat tärkeydestäsi, se on egosi luoma valhe. Ymmärrä, että todellisuudessa sinun elämälläsi ei ole mitään merkitystä; kun kuolemastasi on kulunut 30 vuotta kukaan ei kaipaa sinua ja 50 vuoden päästä kukaan ei muista, että olisit koskaan elänyt. Mikä tilanne mahtaa olla 10 000 vuoden päästä? Pidä mielessäsi tämäkin.
3. Ymmärrä, että on aika sulkea hengityskone ja on aika lakata suremasta. Ymmärrä että jos haluat elää, luovu takertumasta elämään.
Kun "hiffaat" ja hyväksyt edelliset, elämässäsi alkaa tapahtuu suuria muutoksia kuin itsestään. Muun muassa materian hamstraamisesta tulee sinulle suorastaan vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Materian hamstraus ei ole sairaus, vaan oire. Jos haluat oireesta eroon, on hoidettava sairaus.
Lääkkeen resepti on tässä:1. Ymmärrä oma kuolevaisuutesi: aika jättää sinusta 100 % todennäköisyydellä. Pidä tämä mielessäsi aina.
2. Hylkää kuvitelmat tärkeydestäsi, se on egosi luoma valhe. Ymmärrä, että todellisuudessa sinun elämälläsi ei ole mitään merkitystä; kun kuolemastasi on kulunut 30 vuotta kukaan ei kaipaa sinua ja 50 vuoden päästä kukaan ei muista, että olisit koskaan elänyt. Mikä tilanne mahtaa olla 10 000 vuoden päästä? Pidä mielessäsi tämäkin.
3. Ymmärrä, että on aika sulkea hengityskone ja on aika lakata suremasta. Ymmärrä että jos haluat elää, luovu takertumasta elämään.
Kun "hiffaat" ja hyväksyt edelliset, elämässäsi alkaa tapahtuu suuria muutoksia kuin itsestään. Muun muassa materian hamstraamisesta tulee sinulle suorastaan vastenmielistä.
Täräkkää tekstiä. Tuostahan siinä pohjimmiltaan on kyse. Saman lopputuloksen saa myös kääntymällä buddhalaiseksi.
Mutta toki on myös mahdollista, että materian kanssa pystyy elämään loppuikänsä ihan sovussa, ostamatta uutta ja käyttäen vanhat loppuun. Mutta kaikki lähtee siitä oivalluksesta, että ostamasi karkkipussin muovikäärekin on olemassa kauemmin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeen resepti on tässä:1. Ymmärrä oma kuolevaisuutesi: aika jättää sinusta 100 % todennäköisyydellä. Pidä tämä mielessäsi aina.
Jep, oman takuuvarman kuolevaisuuden ajattelu tekee hyvää itse kullekin aina välillä, auttaa laittamaan asiat tärkeysjärjestykseen ja oikeaan mittakaavaan. Memento mori.
Huomaan, että minulla ei ole paikkoja monille käyttötavaroille, koska ne pyörivät aina ympäri kämppää. Laukku, reppu, tohvelit, lompakko, hiusharja, juomapullo, kuulokkeet, laturit... Kaikki siis sellaisia, joita käytän yleensä päivittäin, mutta joille ei sitten käytön jälkeen olekaan mitään sijaa minne laskea. Johtunee siitä, että säilytystilaa on vähän ja se vähäinen tila on sitten täytetty vähemmän tarpeellisella tavaralla... En todellakaan aio hankkia jotain uutta naulakkoa ja lipastoa näitä varten, vaan muuta tavaraa täytyy nyt poistaa tieltä!
Minä tajusin tänä kesänä, että en välttämättä enää ehdi elämäni aikana lukea kaikkia niitä kirjoja, joita minulla on, tai katsoa kaikkia niitä elokuvia, joita minulla on. Minulla on niitä niin paljon, samoin kuin muuta tavaraa. En ole enää perillä siitä, mitä kaikkea minulla on komeroissa ja kaapeissa. Vaatteitakin on niin paljon, että en ehdi pitää useimpia vuosiin ja eteisen naulakko romahti takkien painon alla (korjasin sen kyllä ja sulloin osan takeista komeroihin). Enkä ole vieläkään löytänyt sitä kivaa juttua, joka minun piti antaa sukulaislapselleni jo vuosia sitten - ja hän on kohta täysikäinen eikä taatusti olisi enää kiinnostunut siitä, jos sattuisin löytämään sen. Kai minun pitäisi tehdä jotain tälle ongelmalle, mutta toisaalta olen aika tyytyväinen - tämä on positiivinen ongelma - pahempaa olisi kyyhöttää tyhjässä yksiössä.
Vierailija kirjoitti:
Kai minun pitäisi tehdä jotain tälle ongelmalle, mutta toisaalta olen aika tyytyväinen - tämä on positiivinen ongelma - pahempaa olisi kyyhöttää tyhjässä yksiössä.
Onneksi tavarapaljoudesta on pitkä matka tyhjään asuntoon. Kyllä sen sitten huomaa kun osuu ns sweet spotiin ja tavaraa on juuri sopivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai minun pitäisi tehdä jotain tälle ongelmalle, mutta toisaalta olen aika tyytyväinen - tämä on positiivinen ongelma - pahempaa olisi kyyhöttää tyhjässä yksiössä.
Onneksi tavarapaljoudesta on pitkä matka tyhjään asuntoon. Kyllä sen sitten huomaa kun osuu ns sweet spotiin ja tavaraa on juuri sopivasti.
Tämä on varmaan trolli kuten tuo edellinenkin kommentti, saattaa olla sama ihminenkin.
Vierailija kirjoitti:
Huomaan, että minulla ei ole paikkoja monille käyttötavaroille, koska ne pyörivät aina ympäri kämppää. Laukku, reppu, tohvelit, lompakko, hiusharja, juomapullo, kuulokkeet, laturit... Kaikki siis sellaisia, joita käytän yleensä päivittäin, mutta joille ei sitten käytön jälkeen olekaan mitään sijaa minne laskea. Johtunee siitä, että säilytystilaa on vähän ja se vähäinen tila on sitten täytetty vähemmän tarpeellisella tavaralla... En todellakaan aio hankkia jotain uutta naulakkoa ja lipastoa näitä varten, vaan muuta tavaraa täytyy nyt poistaa tieltä!
Suosittelen kaikille joka päivä käytettäville tavaroille kulhoa. Ne on helppo laskea sinne, kun tulee sisään, ja löytyvät juuri sieltä, kun seuraavan kerran taas lähtee. Ei mene aikaa tavaran hakemiseen viidestä eri paikasta.
Kulho eteisen kaappiin tai lipaston päälle (jos lipasto on) tai vaikka keittiön tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko todistukset skannata? Eihän niitä mihinkään tarvitse, mutta jos muistoarvon vuoksi haluaisi säilyttää. Korjatkaa, jos puhun potaskaa, mutta ei kai ylioppilastodistustakaan tarvita, jos on tutkintoja sen jälkeen? Minun hommissani virallinen pätevyysvaatimus on maisterintutkinto. Ei kai sen lisäksi ketään kiinnosta, millaiset arvosanat ylioppilastodistuksessa oli?
Yhdeltä tutulta oli kysytty yo-todistusta työnhaussa... Hän on koulutukseltaan tohtori, mutta esimiehen mukaan "yo-todistus kertoo yleissivistyksestä".
Itseltäni jäisi hakematta moiseen paikkaan. :D Tutulla on tosi hyvä todistus, ja sai paikan.
KOSKI-palvelusta voi lähettää varmistetun linkin vastaanottajalle ja näyttää sekä yo- että maisterintodistuksen sieltä. Maisterintodistus kannattaa silti säilyttää, meillä ei ainakaan töissä ole mitään digipalveluita. Todistus piti kiikuttaa sopparin allekirjoitukseen mukaan ja siitä otettiin juhlallisesti kopio.
Veikkaan, että aika harvalla meistä on niin monta päästö- ja tutkintotodistusta, että niistä syntyisi tavarapaljous.. Kodin paperit yleensä mahtuvat sellaiseen yhteen arkistohaitarikansioon, jossa on useampia lokerolohkoja A4-kokoisille papereille. Periaatteessa kai nuokin voisi viedä pankin lokerikkoon, jos on jotain arvokasta mitä siellä säilyttää. Mutta se yksi mappi/kansio ei vie tilaa kuin pienen nurkan jostain kaapista.
Jos teillä on useampi käsilaukku tai reppu ja niissä sekalaista tavaraa niin suosittelen, että siirrätte sen irtosälän (maski, nenänliinat, pastillit, huulirasva, kampa..) yhteen tai useampaan pussukkaan. Sitten ne pussukat sellaiseen laatikkoon mihin kaikki mahtuvat. Laukut hyllylle tai naulakkoon tyhjänä ja pussukat omaan paikkaan. Näin ei tarvitse metsästää sitä huulirasvaa joka laukun pohjalta ulos lähtiessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kaikille joka päivä käytettäville tavaroille kulhoa. Ne on helppo laskea sinne, kun tulee sisään, ja löytyvät juuri sieltä, kun seuraavan kerran taas lähtee. Ei mene aikaa tavaran hakemiseen viidestä eri paikasta.
Kulho eteisen kaappiin tai lipaston päälle (jos lipasto on) tai vaikka keittiön tasolle.
Tätä voisin kokeilla. Kaappien kätköistä saattaa vielä jokin kulho tai rasia hyvinkin löytyä ja ainakin keittiönpöydälle mahtuisi tai yhdelle sivupöydälle. Jos ei löydy, niin sitten täytyy miettiä jokin muu vaihtoehto, koska kulho-ostoksille en lähde! Reppu ja kassi olisi kiva saada mahtumaan eteisen naulakkoon, mutta se vaatii järjestelyä ja karsimista... Tuskin mahdotonta sekään, täytyy vain kokeilla. Kaappia ei ole eteisessä muuta kuin minimaalisen pieni siivouskomero, joka täyttyy jo imurista ja työkalupakista.
Sitten kun koti on siivottu voikin mennä työpaikalle ja siivota työpisteensä! Marie Kondon (ja Scott Schonensheinin) uusin teos on "Työnilon löytämisen taika". Ja sitä ei kuulkaa löydy, jos ei työpöytä herätä ilon pirskahduksia aamusta :)
Ja niin tottahan se on. Jos työpöytä pursuaa lappuja, joissa on jotain "tärkeää" söherrystä, ja roskia, ja vanhoja printtejä niin ei siinä paljoa tehokkuus kuki. Ja kaapeissa on vielä vuoden 97 printatut loppuraportit..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko todistukset skannata? Eihän niitä mihinkään tarvitse, mutta jos muistoarvon vuoksi haluaisi säilyttää. Korjatkaa, jos puhun potaskaa, mutta ei kai ylioppilastodistustakaan tarvita, jos on tutkintoja sen jälkeen? Minun hommissani virallinen pätevyysvaatimus on maisterintutkinto. Ei kai sen lisäksi ketään kiinnosta, millaiset arvosanat ylioppilastodistuksessa oli?
Yhdeltä tutulta oli kysytty yo-todistusta työnhaussa... Hän on koulutukseltaan tohtori, mutta esimiehen mukaan "yo-todistus kertoo yleissivistyksestä".
Itseltäni jäisi hakematta moiseen paikkaan. :D Tutulla on tosi hyvä todistus, ja sai paikan.
KOSKI-palvelusta voi lähettää varmistetun linkin vastaanottajalle ja näyttää sekä yo- että maisterintodistuksen sieltä. Maisterintodistus kannattaa silti säilyttää, meillä ei ainakaan töissä ole mitään digipalveluita. Todistus piti kiikuttaa sopparin allekirjoitukseen mukaan ja siitä otettiin juhlallisesti kopio.
Veikkaan, että aika harvalla meistä on niin monta päästö- ja tutkintotodistusta, että niistä syntyisi tavarapaljous.. Kodin paperit yleensä mahtuvat sellaiseen yhteen arkistohaitarikansioon, jossa on useampia lokerolohkoja A4-kokoisille papereille. Periaatteessa kai nuokin voisi viedä pankin lokerikkoon, jos on jotain arvokasta mitä siellä säilyttää. Mutta se yksi mappi/kansio ei vie tilaa kuin pienen nurkan jostain kaapista.
Ei viekään, mutta ei kaikkea mahdollista kannata säästää silti, että ne eivät vie tilaa.
Itse olen heittänyt kaikki peruskoulun todistukset pois, vuosien takaisten kesätöiden työtodistukset pois ja monta muutakin sellaista paperia, mitkä aiheuttavat minulle vain ikäviä muistoja, ja joita en missään tapauksessa tule koskaan käyttämään mihinkään.
Puolisollani taas nuo kaikki ovat tallessa.
Kummankaan tapa ei ole väärä. Minä voin vaikka sellaisenaan napata ohuen kansioni mukaan mihin tahansa työhaastatteluun tai vastaavaan, eikä mukana ole mitään turhaa, voin antaa sen vaikka sellaisenaan toiselle selattavaksi. Ei tarvitse tehdä mitään esityötä ennen lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä voisin kokeilla. Kaappien kätköistä saattaa vielä jokin kulho tai rasia hyvinkin löytyä ja ainakin keittiönpöydälle mahtuisi tai yhdelle sivupöydälle. Jos ei löydy, niin sitten täytyy miettiä jokin muu vaihtoehto, koska kulho-ostoksille en lähde! Reppu ja kassi olisi kiva saada mahtumaan eteisen naulakkoon, mutta se vaatii järjestelyä ja karsimista... Tuskin mahdotonta sekään, täytyy vain kokeilla. Kaappia ei ole eteisessä muuta kuin minimaalisen pieni siivouskomero, joka täyttyy jo imurista ja työkalupakista.
Olen taitellut yhdestä kestokassista ”laatikon” jossa pidän muita kasseja ja pientä sälää kuten sateenvarjoa, aurinkolaseja jne. Ihan varmasti joku säilytysratkaisu jo kotoa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tauti iski, ei korona, ja makoilen täällä kuumeessa. Kuuntelin YouTubesta Fumio Sakin Goodbye things äänikirjat, on siellä ilmaiseksi kuunneltavana. Suosittelen ja on hyviä oivalluksia.
Samoin Tedtalkeissa on monta minimalismi aiheista puhetta, saa taas potkua omaan työhön.Onko tuota edelleenkään suomennettu? Kirja on yksi parhaista minimalismista ja hakkaa minusta kevyesti Marie Kondon kirjat. Jos ruotsi taittuu, Storytelistä se löytyy muistaakseni nimellä Hejdå saker.
Elämäntapa on äärimmäinen, mutta tuosta sai silti paljon inspiraatiota. Usein tietty tuomitsevuus ja mustavalkoisuus liittyy tällaiseen kirjallisuuteen, mutta tästä sellainen puuttui. En haluaisi elää täsmälleen samalla tavalla, mutta mielettömän innoittavaa silti.
https://twothirds.com/blogs/posts/fumio-sasaki-longing-for-less
Ihan varmasti hakkaa Marie Kondon kirjat mennen tullen, kun konmari-metodi ei ole minimalismia..
Huono sanavalinta minulta puhua minimalismista kun kyse oli ylipäänsä tavarasuhdetta käsitteleväkirjallisuus. Fumio Sasakin käytännön vinkit ovat minusta parempia kuin monessa muussa ohjeita antavassa kirjassa tai blogissa. Vaikka en kaikkia viittäkymmentä noudatakaan.
Minä pidän sekä Marie Kondosta että Fumio Sasakista. Heidän lähestymistapansa on erilainen. Kondo on käytännönläheinen, järjestelmällinen ja hän antaa tarkat ohjeet miten edetä, hyvin yksityiskohtaisesti. Fumio puhuu enemmän filosofiasta, siitä MIKSI ihminen hamstraa ja miksi tavaraa kerätään. Molemmissa "metodeissa" on oma tärkeä sanomansa. Pidän hyvin paljon siitä, miten rehellisesti ja aidosti Fumio käyttää itseään esimerkkinä ja miten usein ostamme roinaa esittääksemme jotain muille ihmisille, emmekä edes varsinaisesti itsellemme. Mutta pidän myös Kondon kirkkaan simppelistä tavasta listata, että nyt otetaan kaikki pikkuhousut tuohon kasaan, laitetaan pois ne rumat ja kamalat, ja sitten viikataan kaikki sieviksi paketeiksi pieneen kenkälaatikkoon.
Meitä on täällä paljon sellaisiakin, jotka ovat seuranneet ketjua alusta saakka, tuhansien viestien ajan.
Useimmat meistä osaavat kyllä ostaa uutta krääsää, vaikkapa sitä Bypiasia, neuvomattakin. Sen sijaan neuvoja kaivataan vanhasta luopumiseen, uudelleen käyttämiseen, kierrättämiseen ja ekologiseen elämäntapaan.
Bypiasille on muistaakseni täällä oma ketjunsa, joten jos alkaa kovin kovasti rönsytä, siellä varmaankin voi jatkaa.