Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20692)

Vierailija
6721/20692 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on se ongelma, että en yksinkertaisesti tiedä miten tavarasta pääsisi eroon!

Ensinnäkin on vaikeuksia luopua, mutta sitten kun päätän, että tätä en tarvitse, niin en raaskisi antaa ilmaiseksi. Olen koettanut myydä nettikirppareilla, mutta se on toivottaman työlästä.

Asun pienellä paikkakunnalla, eikä täällä ole kirpputoria lainkaan. UFF vaatekeräys on, ei muuta.

Olen myös koettanut lahjoittaa, mutta siinäkin on osottautunut työlääksi päivystää sitä hakijaa, joka ei tulekaan sovittuna aikana, tai ei osaa sanoa tarkkaa aikaa. 

Jätekeskukseen en viitsisi hyvää ja käypää tavaraa pois heittää. Sitäpaitsi sekin maksaa 30eur kerta, jos sinne autolastillisen vie.

Ei pidä ajatella sitä tavaraa arvoa tuovana, vaan tilaa ja energiaa vievänä. 30€ on pieni raha siitä tilasta ja energiasta jonka säästää siinä, kun tavaraa ei enää ole.

======

Ostetun tavaran arvo putoaa murto-osaan heti kun kassakone kilahtaa. Ei kannata kuvitella että jonkin mekon hinta on vaikka 50eur kun olet kävellyt kaupasta ulos uusi mekko kassissa tai päällä. Arvo on lähempänä viittä euroa. Tämä kalkyyli auttaa minua luopumaan vanhoista vaatteista: kierrätyslootiin vain. Ei kannata muutaman euron takia myyskennellä torissa. Oma aika on sekin arvokasta.

Totta, ja ajatelkaas vielä sitä että tavarat ostetaan verotetulla rahalla ja että siihen tavaran hintaankin sisältyy veroa aika paljon. Tämä on yksi syy miksi ostan mahdollisimman vähän ja jos mahdollista niin käytettyä.

Vierailija
6722/20692 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joiden lapset ovat jo muuttaneet omilleen, alkakaa vain ajoissa hankkiutua turhista tavaroista eroon. On hirveää setviä jonkun himohamsterin kuolinpesää. Olen kolme sellaista setvinyt ja sen jälkeen aloin konmarittaa omaa huushollia. Se on hyvä systeemi, ajattelutapa muuttuu väkisinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6723/20692 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, joiden lapset ovat jo muuttaneet omilleen, alkakaa vain ajoissa hankkiutua turhista tavaroista eroon. On hirveää setviä jonkun himohamsterin kuolinpesää. Olen kolme sellaista setvinyt ja sen jälkeen aloin konmarittaa omaa huushollia. Se on hyvä systeemi, ajattelutapa muuttuu väkisinkin.

Täällä just sellainen menossa. Osan lahjoitan, osan myyn. Juuri saatiin myytyä kotiteatteri, millä ei ole ollut käyttöä aikoihin. Lähes kuutio tavaraa ulos ovesta. Tilaa tuli ruhtinaallisesti ja isot pölynkerääjät on nyt pois nurkista! Olen niin iloinen että voisin tanssia!!!

Ensimmäinen päämäärä on saada turhat säilytyskalusteet tyhjäksi ja sitten pois kokonaan. Tulee selkeämmän ja rauhallisen näköistä ja on niin paljon helpompi siivota.

Vierailija
6724/20692 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä just sellainen menossa. Osan lahjoitan, osan myyn. Juuri saatiin myytyä kotiteatteri, millä ei ole ollut käyttöä aikoihin. Lähes kuutio tavaraa ulos ovesta. Tilaa tuli ruhtinaallisesti ja isot pölynkerääjät on nyt pois nurkista! Olen niin iloinen että voisin tanssia!!!

Ensimmäinen päämäärä on saada turhat säilytyskalusteet tyhjäksi ja sitten pois kokonaan. Tulee selkeämmän ja rauhallisen näköistä ja on niin paljon helpompi siivota.

Oispa hyvä asennemuutoskoulutus kun ottaisi jonkun hamsterin mukaan tyhjennyskeikalle toisen hamsterin kuolinpesään. Tulisiko ihmeparantuminen?

Vierailija
6725/20692 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netflixissä on sarja Marie Condon raivaamiskeikoista. Sieltä saa inspiraatiota. Niissä huusholleissa on röykkiöittäin kaikkea tavaraa. On lapsiperheitä, eläkeläispariskuntaa, sinkkuja jne. Kannattaa katsoa.

Vierailija
6726/20692 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oispa hyvä asennemuutoskoulutus kun ottaisi jonkun hamsterin mukaan tyhjennyskeikalle toisen hamsterin kuolinpesään. Tulisiko ihmeparantuminen?

Sille hamsterille tulisi autollinen tavaraa mukaan, koska oli "hyvää tavaraa laittamassa pois"...

Vierailija
6727/20692 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi tavaran karsija. Pitkään oli mielessä lapsen huoneen tavaroiden karsiminen mutta en vain saanut aikaiseksi ennen kuin päätin fiksata koko huoneen uuteen uskoon, pienen lapsen huoneesta koululaisen huoneeksi. Tein sisustussuunnitelman ja sen innoittamana siivosimme pojan kanssa yhdessä huoneen niin, että kävimme joka ikisen tavaran läpi. Kaksi isoa Ikean säkkiä lähti kierrätyskeskukseen, lähinnä leluja pelejä. Olisi niistä ehkä muutaman kympin saanut mutta en jaksanut alkaa myyntirumbaan. Päivä meni, ja parasta oli kun poika itsekin huomasi miten ihanalta valmis, karsittu huone näytti. Jokaisella tavaralla on oma laatikkonsa, esimerkiksi Legot on lajiteltu väreittäin Ikean laatikostoon. Minulla estetiikan halu toimii suurimpana motivaattorina siivoamiseen, jota muuten olen aina inhonnut.

Vierailija
6728/20692 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin maalle ja ah ihanan iso varasto ja mieskin sanoi, että maalla asumisessa tarvitaan kaikenlaista, pitää olla varastotilaa. Lupasin itselleni pyhästi käydä kaikki läpi ja karsia tarpeettomat, mutta nyt ei ole enää järkevää olla minimalisti :)

Uutta vaatetta itselleni en aio ostaa, kun haluan säästää pahan päivän varalle, eikä maalla ole niin justiinsa toi ulkonäkö, mun mielestä.

Vierailija
6729/20692 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi tavaran karsija. Pitkään oli mielessä lapsen huoneen tavaroiden karsiminen mutta en vain saanut aikaiseksi ennen kuin päätin fiksata koko huoneen uuteen uskoon, pienen lapsen huoneesta koululaisen huoneeksi. Tein sisustussuunnitelman ja sen innoittamana siivosimme pojan kanssa yhdessä huoneen niin, että kävimme joka ikisen tavaran läpi. Kaksi isoa Ikean säkkiä lähti kierrätyskeskukseen, lähinnä leluja pelejä. Olisi niistä ehkä muutaman kympin saanut mutta en jaksanut alkaa myyntirumbaan. Päivä meni, ja parasta oli kun poika itsekin huomasi miten ihanalta valmis, karsittu huone näytti. Jokaisella tavaralla on oma laatikkonsa, esimerkiksi Legot on lajiteltu väreittäin Ikean laatikostoon. Minulla estetiikan halu toimii suurimpana motivaattorina siivoamiseen, jota muuten olen aina inhonnut.

Kyllä se siisti ja pelkistetty tila antaa niin paljon mielenrauhaa! Sekä silmät, että mieli oikein rentoutuu kun ylimääräiset on karsittu pois.

Vierailija
6730/20692 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu siltä että nämä hyväntekeväisyyskirpparit on mennyt järjiltään. Ts niiden hinnoittelusta vastaavat.

Jkl kahdella eri kirpparilla tänään, niin jostain ihan kulahtaneista tavaroista pyydetään lähes uuden hintoja. Ikivanha, kauhtunut pussilakana Nalle Puh kuosilla 6€. Siis oikeasti ihan kauhean näköinen.

Tää ei ihan osu yksiin sen kanssa, että koko maailma hukkuu tavaraan.

Mielummin ostaisi pakolliset käytettynä, mutta jos hinta lähes uuden tavaran hinta, niin ei anna sielu periksi.

Uusia pussilakanoita sai naapurikaupasta 7,50.

En kyllä ostanut kumpiakaan, pienemmän kotona olevista lähes käyttämättömistä.

Onko muut huomanneet tätä ristiriitaa?

Vierailija
6731/20692 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voin kertoa että ei tulis vaan ihan intona olisin käymässä tavaroita läpi ja ostamassa itselleni paljon lisää :D

Vierailija
6732/20692 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamsterit eivät pysty kannustamaan toisia luopumaan tavarasta.

Kaikille raivaajille tulee jossain vaiheessa se hetki, kun kämpästä ei irtoa enää selkeää roskaa (tai halpaa/huonoa uutta) ja käydään esim. yksinäisten muumimukien ja kivituikkujen kimppuun.

Tietyt ihmiset kommentoivat siinä vaiheessa "No sähän voit alkaa juoda kahvia/polttaa kynttilöitä/säilyttää vieraille/alkaa kutsua vieraita" jne.

😵

Vierailija
6733/20692 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavarapaljouteen on pari tosi helppoa vinkkiä: lopeta ostaminen ja tavaran haaliminen, älä keksi itsellesi väkisin uusia tarpeita. Toinen vinkki: vie tavaraa pois, kierrätä, lahjoita myy. Olen itse noudattamut jo monta vuotta ja elämä on tosi paljon helpompaa, kun siivoaminen on nopeaa eikä tavaroita tarvitse järjestellä. Toimii myös lapsiperheessä. Edelliset ulos, kun tarvitsee hankkia uutta kasvun vuoksi.

Kun on monta kasvuikäistä lasta, täytyy jemmassa pitää polkupyöriä, suksia je semmosia. Millä rahalla ostais  lähes joka vuosi (kasvavat vauhdilla) jokaiselle neljälle esim. uudet luistimet ja muut kalliit vermeet? Olishan se tyhmää vipata vaikka myyntiin esikoisen sukset ja ostaa samalla uudet vuotta nuoremmalle. Rahat ei taatusti ainakaan meillä moiseen riitä.

Nämä ohjeet on tarkoitettu omaan tilanteeseen sovellettavaksi, ei niitä lueta kuin lakikirjaa. Jos tavaralla on pian käyttöä seuraavan lapsen kasvaessa, ei sellaista tietenkään heitetä pois. Kannattaa harjoittaa medialukutaitoa ja asioiden soveltamista, taidosta on apua monessa muussakin asiassa kuin tavaroiden karsimisessa.

Kuinka ihanan alentuva vastaus. Olisit vastauksesi voinut päättää sanoihin "heitetään pois", mutta et päättänyt. Tavaroista pääsee aina eroon, mutta epämiellyttävästä luonteesta ei.

Vierailija
6734/20692 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavarapaljouteen on pari tosi helppoa vinkkiä: lopeta ostaminen ja tavaran haaliminen, älä keksi itsellesi väkisin uusia tarpeita. Toinen vinkki: vie tavaraa pois, kierrätä, lahjoita myy. Olen itse noudattamut jo monta vuotta ja elämä on tosi paljon helpompaa, kun siivoaminen on nopeaa eikä tavaroita tarvitse järjestellä. Toimii myös lapsiperheessä. Edelliset ulos, kun tarvitsee hankkia uutta kasvun vuoksi.

Kun on monta kasvuikäistä lasta, täytyy jemmassa pitää polkupyöriä, suksia je semmosia. Millä rahalla ostais  lähes joka vuosi (kasvavat vauhdilla) jokaiselle neljälle esim. uudet luistimet ja muut kalliit vermeet? Olishan se tyhmää vipata vaikka myyntiin esikoisen sukset ja ostaa samalla uudet vuotta nuoremmalle. Rahat ei taatusti ainakaan meillä moiseen riitä.

Nämä ohjeet on tarkoitettu omaan tilanteeseen sovellettavaksi, ei niitä lueta kuin lakikirjaa. Jos tavaralla on pian käyttöä seuraavan lapsen kasvaessa, ei sellaista tietenkään heitetä pois. Kannattaa harjoittaa medialukutaitoa ja asioiden soveltamista, taidosta on apua monessa muussakin asiassa kuin tavaroiden karsimisessa.

Kuinka ihanan alentuva vastaus. Olisit vastauksesi voinut päättää sanoihin "heitetään pois", mutta et päättänyt. Tavaroista pääsee aina eroon, mutta epämiellyttävästä luonteesta ei.

En ole tuo edellinen vastaaja, mutta joskus kun ei ole ihan parhaimmalla tuulella, niin menee vähän ihon alle, kun joku suhtautuu näihin kirjoituksiin niin kuin kaikkia ihmisiä joka ikisessä tilanteessa koskisivat samat neuvot. Ja että kirjoittaja jotenkin yrittäisi määrätä miten muiden tulisi toimia. Itse hyppään sujuvasti esim lapsiperheiden tilanteista kertovat kirjoitukset, kun omat lapset on lähtenyt jo kotoa.

Joillakin on ihan selkeästi joku tarve tulla palstalle tivaamaan ja viisastelemaan ja etsimään joku jonka kanssa pääsee riitelemään. Onneksi tämä ketju on pääsääntöisesti ollut positiivisessa hengessä käytyä ajatusten ja kokemusten vaihtoa, kiitos siitä ❤️

Vierailija
6735/20692 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt aletaan olla konmarittamisen ytimessä.

Konttoritarvikkeita löytyi kolmesta tai jopa neljästä eri paikasta. Lapset olivat joskus pieniä ja värittivät omissa huoneissaan. Enää eivät sitä tee.

On tässä ennenkin taloa siivottu, mutta kyniä, liimaa, teippiä, saksia jne. aina tarvitsee, käyttötavaraa!

Voi luoja tota läjää.

Vierailija
6736/20692 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt aletaan olla konmarittamisen ytimessä.

Konttoritarvikkeita löytyi kolmesta tai jopa neljästä eri paikasta. Lapset olivat joskus pieniä ja värittivät omissa huoneissaan. Enää eivät sitä tee.

On tässä ennenkin taloa siivottu, mutta kyniä, liimaa, teippiä, saksia jne. aina tarvitsee, käyttötavaraa!

Voi luoja tota läjää.

Tuo on konmarittamisen paras puoli verrattuna pelkän laatikon/kaapin/huoneen siivoamiseen.

Keittiön romukaapissahan on hyvä olla vähän kyniä, vihkoja ja teippiä. Ensi viikolla olohuone, no onhan se hyvä olla olkkarissakin vähän jotain mihin ja millä kirjoittaa. Seuraavalla eteinen, tarvitseehan eteisesen laatikossa olla kynä ja vihko ja teippi ja varakynä ja sakset ja käyttötavaraahan tämä on. Seuraavaksi makuuhuone, no yöpöydällähän on hyvä molempien pitää kirjoitusvälineitä ja vaatehuoneessa on lahjapaperit, niiden kanssa nyt ainakin. Sitten toimistonurkassa, no täällähän näiden toimistotarvikkeiden pitää olla. Ja lasten huoneissaan on tietysti omansa, sen koulurepussa olevan penaalin lisäksi. Ja tietty omassa käsilaukussa on, koska muualta kaikki aina hukkuu.

Kaikki säilytettävät ihan järkeviä syitä ja erikseen siivotessa muistaa, ehkä, että näitä on muuallakin, mutta mieltää että yksi kynä jossain loogisessa paikassa.

Sitten kun kerran kerää ne yhteen, niin se määrä! Ja ikinä ei kuitenkaan löydä tarvitsemiaan, kun joskus palauttaa tavarat romukaappiin, joskus toimistonurkkaan, joskus lahjapaperilaatikkoon, joskus olkkarin senkkiin, joskus eteiseen ja loput on siellä yöpöydällä, laukussa ja lasten huoneissa.

Vierailija
6737/20692 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin romukaapistani öljypastellit ja vesivärikynät. Muistan saaneeni ne lahjaksi joskus yläasteikäisenä, olen päälle kolmekymppinen nyt, ja olen muuttanut monia kertoja viimeisen 15 vuoden aikana... En ymmärrä miksi olen säästellyt! Yläasteikäisenä piirsin paljon, mutta silloinkin vain lyijykynällä tai musteella.

Eihän siinä mitään, jos nuo olisivat ainoat turhat roinat, mutta vastaavaa hillottua tavaraa olen nyt heittänyt monta jätesäkillistä pois. En voi uskoa että olen muutosta toiseen raahannut mukanani niitä!

Seuraavaksi käyn päiväkirjojen, muistivihkojen ym. kimppuun. Päiväkirjat säästän, mutta seasta löytyy takuulla turhaa paperia. Nyt jo monta kiloa (!!!) juurikin opiskelumonisteita sekä kesken jääneitä piirustuksia. Uskomatonta...

Vierailija
6738/20692 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netflixissä on sarja Marie Condon raivaamiskeikoista. Sieltä saa inspiraatiota. Niissä huusholleissa on röykkiöittäin kaikkea tavaraa. On lapsiperheitä, eläkeläispariskuntaa, sinkkuja jne. Kannattaa katsoa.

Katselen YouTube:sta hoarderi-videoita ja kyllä alkoi tavarat lähteen kaapeista. Viikonlopun aikana kolme jätesäkillistä roskiin ja yks säkillinen kierrätykseen.

Vierailija
6739/20692 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, että taideharrastusvälineet ovat jotain turhaa roinaa poisheitettävää romua. Jaha. Tuliko mieleen jonkun muun voivan ilahttua ikihyviksi jos olisit antanut ne paikallisella Roskalavalla Facebookissa?

Vierailija
6740/20692 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, että taideharrastusvälineet ovat jotain turhaa roinaa poisheitettävää romua. Jaha. Tuliko mieleen jonkun muun voivan ilahttua ikihyviksi jos olisit antanut ne paikallisella Roskalavalla Facebookissa?

Mä tein näin. Meillä järkky määrä kyniä ja koulutavaraa. Eksä on opettaja niin osti joka vuosi pojille kynät, kumit, värit, penaalit..vaikka me kolme jo kljuttiin ettei tarvita. Kokosin ylimääräiset yhteen ja sain niistä kelpo kassillisen. Laitoin someen "annetaan" ja sain erittäin kiitollisen vastaanottajan meidän turhille tavaroille.

Niin ja haukut kun en suostunut ajamaan 200 km jotta olisin luovuttanut ne pakolaiskeskukseen 🙈

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi