tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20687)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on se ongelma, että en yksinkertaisesti tiedä miten tavarasta pääsisi eroon!
Ensinnäkin on vaikeuksia luopua, mutta sitten kun päätän, että tätä en tarvitse, niin en raaskisi antaa ilmaiseksi. Olen koettanut myydä nettikirppareilla, mutta se on toivottaman työlästä.
Asun pienellä paikkakunnalla, eikä täällä ole kirpputoria lainkaan. UFF vaatekeräys on, ei muuta.
Olen myös koettanut lahjoittaa, mutta siinäkin on osottautunut työlääksi päivystää sitä hakijaa, joka ei tulekaan sovittuna aikana, tai ei osaa sanoa tarkkaa aikaa.
Jätekeskukseen en viitsisi hyvää ja käypää tavaraa pois heittää. Sitäpaitsi sekin maksaa 30eur kerta, jos sinne autolastillisen vie.
Entä jos veisit toiselle paikkakunnalle sellaiselle kirppikselle, jossa on siistipalvelu ja mahdollisesti pöydäntäyttöpalvelukin? Silloin riittäisi vain vienti- ja hakureissu tavaralle. Tai parhaassa tapauksessa sinne saisi jättää myymättömät. Jos sattuu suht kohtuullisen matkan päässä olemaan joku kaupunki, josta tällainen kirppis löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on vapauttava tunne, kun käyn kaapit läpi ja saan kassin tai kaksi kierrätykseen tai kirpparille menevää tavaraa. Sen jälkeen tuntuu, että on taas tilaa hengittää.
Sama asia. onkausia kun nappan kaapista kunolista vatetta tai tavaraa ja kuljetan ne joko Vida, Uff,pelastusarmeja aamu lenkilläni. Jos olisi auto nopeamin lähtisi kakii mahdolinen pois.Mitä en käytänyt ,tarvinut 6kk.Utta en tilalle osta.Astiat lähti niin että 4klpl lautasia ym.jäljellä.Katilat ymm .Jäi vain 1 iso kattila ja1 pieni.Kun ei enää perhettä,herran jestas, mitä sitä kaapeissa asitiastoja pitää? Mukista itse juon kahvini ja teeni.Eli niin sanottua kuolin siivous teen.En niitän koo vai moo ,mikä trendi onkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on työlistoja ja joka päivä on pieni arkisiivous.
Esim ma mä siivoan eteisen. Lankkaan kengät, katson onko kaikki esillä olevat tarpeellisia, käytänkö kaikkia takkeja jne.Tiistaisin teen pikasiivouksen keittiöön. Nopeasti pyyhin kaappien ovet, laatat, tyhjennän tasot, kastelen kukat jne.
Tähän menee aikaa max 1 h, yleensä alle 30 min.
Tämä tarkoittaa meillä on aika siistiä.
Lopputulokseen on tultu, koska oon pitkään ollut vähillä rahoilla toimeen tuleva ja monta konmaria takana
Tarkoittaako konmaritus tässä tapauksessa sitä, että olet myynyt suuren osan omaisuudestasi elääksesi?
Kyllä. Ensiksi karsin tavaraa siksi, että sain myytävää ja sitä kautta rahaa.
Koti on karsittu ja käyty läpi useita kymmeniä kertoja.
Kynnys ostamiseen on hyvin suuri.
Lähes minimalistinen koti tarkoittaa ostan pysyvää äärimmäisen harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on se ongelma, että en yksinkertaisesti tiedä miten tavarasta pääsisi eroon!
Ensinnäkin on vaikeuksia luopua, mutta sitten kun päätän, että tätä en tarvitse, niin en raaskisi antaa ilmaiseksi. Olen koettanut myydä nettikirppareilla, mutta se on toivottaman työlästä.
Asun pienellä paikkakunnalla, eikä täällä ole kirpputoria lainkaan. UFF vaatekeräys on, ei muuta.
Olen myös koettanut lahjoittaa, mutta siinäkin on osottautunut työlääksi päivystää sitä hakijaa, joka ei tulekaan sovittuna aikana, tai ei osaa sanoa tarkkaa aikaa.
Jätekeskukseen en viitsisi hyvää ja käypää tavaraa pois heittää. Sitäpaitsi sekin maksaa 30eur kerta, jos sinne autolastillisen vie.
Ei pidä ajatella sitä tavaraa arvoa tuovana, vaan tilaa ja energiaa vievänä. 30€ on pieni raha siitä tilasta ja energiasta jonka säästää siinä, kun tavaraa ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä ajatella sitä tavaraa arvoa tuovana, vaan tilaa ja energiaa vievänä. 30€ on pieni raha siitä tilasta ja energiasta jonka säästää siinä, kun tavaraa ei enää ole.
======
Ostetun tavaran arvo putoaa murto-osaan heti kun kassakone kilahtaa. Ei kannata kuvitella että jonkin mekon hinta on vaikka 50eur kun olet kävellyt kaupasta ulos uusi mekko kassissa tai päällä. Arvo on lähempänä viittä euroa. Tämä kalkyyli auttaa minua luopumaan vanhoista vaatteista: kierrätyslootiin vain. Ei kannata muutaman euron takia myyskennellä torissa. Oma aika on sekin arvokasta.
Jouduin luopumaan homekämpän takia lähes kaikista tavaroistani. Aluksi suretti ja harmitti tosi paljon, nyt puolen vuoden jälkeen tuntuu siltä etten kaipaa paljon tavaraa ja tulen toimeen hyvin vähällä. Toivon että voin elää minimalisistisesti jatkossakin, tavarat ovat iso taakka. Muutamat muistoesineet on tärkeimpiä kuten rakkauskirjeet, ne haluan säästää. Jostain syystä muumimukit oli myös sellaiset jotka halusin ehdottomasti "pelastaa". Kaikkea ei voi selittää järjellä, jotku tavarat vaan tuntuu tärkeämmiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sä voit tosiaan toimia jätepaikkana niille omille tavaroille sitten itse jos muut vaihtoehdot eivät kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Lähdet kesälomareissulle kaupunkiin, jossa on kierrätyskeskus.
Viet kaiken sinne ja keventyneellä mielellä vietät kivan kesäpäivän laittaen rahaa kiertoon syömällä jätskiä, käymällä kahvilla jne.
Huh. Meillä on kaappien siivous hyvässä vaiheessa. Kaapit on tyhjennetty, monta Ikea-kassillista tavaraa on lähtenyt ja osa tavaroista on päässyt siististi takaisin kaappiin. Kaapeissa on jopa tyhjiä hyllyjä.
Mutta. Tavarakasoja on lattialla vaikka kuinka ja jäljellä on sitä sakeinta jakojäännöstä, jotka eivät liity mihinkään eivätkä (isolta) osin edes ole tarpeellisia. Osa on rikki, osaa voi vielä joskus tarvita, osa on puolison tavaroita (työkaluja yms.)
Josko tämän kahvikupin jälkeen kävisin taas toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka laiantai laitan 10 ilmoitusta toriin. 3-4 menee, max 5.
Vuodessa hyvä määräOlen niin poikki töistä, etten jaksa käyttää viikonloppuani vieraiden ihmisten kanssa viestimiseen ja säätämiseen ja kellon vahtimiseen
Mutta hyvä idea sellaiselle, joka jaksaa paremmin.Ilmoituksen tekemisessä ei mene kauaa aikaa ja noudot teen niin, että olisin muutenkin kotona.
Käytän enemmän fb-kirppiksiä, toriin sitten isompia juttuja.
En jää säätämään kenenkään kanssa. Tietyn tylyn linjan oppii kokemuksen myötä.
Typerät tinkimiset lopetan myös lyhyeen. Typerällä tarkoitan sitä, että jos ensin olen alentanut hintaa, ja seuraavaksi mun pitäisikin jo postittaa tuote omalla kustannuksellani, niin lopetan kaupanteon.
Sen voin kertoa, että tavaran säästäminen siihen, kun lapsi muuttaa kotoa, on aika turhaa. Nykynuoret eivät kelpuuta kuin tismalleen oman maun mukaisia juttuja.
Tytär otti mukaansa vain omassa käytössä olleet lakanat ja pyyhkeet. Tietyt viinilasit, muumi mukit ja yo-juhliin hankitut muutamat tarjoiluvälineet, piirakka- ja kakkuvuoka kelpasivat myös.
Vierailija kirjoitti:
Sen voin kertoa, että tavaran säästäminen siihen, kun lapsi muuttaa kotoa, on aika turhaa. Nykynuoret eivät kelpuuta kuin tismalleen oman maun mukaisia juttuja.
Tytär otti mukaansa vain omassa käytössä olleet lakanat ja pyyhkeet. Tietyt viinilasit, muumi mukit ja yo-juhliin hankitut muutamat tarjoiluvälineet, piirakka- ja kakkuvuoka kelpasivat myös.
Tämä. Äitinä säästin kaikkea lapsille, mutta ei heitä kiinnostanut kuin muutamat pyyhkeet ja kakkulapiot tms. Siitä opin, että pikkuhiljaa ole tehnyt tavaranraivausta, ettei lasten tarvitse manata sitten aikoinaan, että miksi, oi miksi äiti on tämänkin säästänyt.. tuleville, mahdollisille lapsenlapsille muutaman lelun olen säästänyt, muuten on kaikki lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
======
Ostetun tavaran arvo putoaa murto-osaan heti kun kassakone kilahtaa. Ei kannata kuvitella että jonkin mekon hinta on vaikka 50eur kun olet kävellyt kaupasta ulos uusi mekko kassissa tai päällä. Arvo on lähempänä viittä euroa. Tämä kalkyyli auttaa minua luopumaan vanhoista vaatteista: kierrätyslootiin vain. Ei kannata muutaman euron takia myyskennellä torissa. Oma aika on sekin arvokasta.
Nykyisen inflaation aikana, on järkevää kuluttaa järkevästi. Järkevä kuluttaminen ei tarkoita - toisin kuin moni tässä ketjussa luulee - tavaran jatkuvaa poisheittämistä vain tavan vuoksi.
Voi olla että tavaraa jota ei kauheasti tarvitse kertyy kaappeihin. Silti aika aivotonta on heittää jotain menemään ja sitten taas ostaa jotain uutta tilalle. Nimenomaan inflaation kannalta. Vaate joka maksoi vuosi sitten 30 euroa, maksaa parin vuoden päästä uutena 40 euroa. Sama pätee lähes kaikkeen rojuun. Ihminen pärjää loppupeleissä aika vähällä. Tärkeintä on löytää tasapaino kuluttamisen suhteen. Ehkä täällä osa on jopa koukussa siihen tavaran jatkuvaan käsittelyyn tavalla tai toisella, kun sitä pitää jopa päivittäin käydä läpi, mitä taas voi heittää pois?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on niin totta! Hitto vieköön keräsin kaikenlaista lapselleni, astioita, tekstiilejä, huonekaluja ym. Hän halusi kerätä itsekin. Mitään ei ottanut mukaansa kun muutti omaan kotiin. Nyt on sitten itsellä riesana tuplasti kaikkea. Lapsuuden lelujakaan ei ole ottanut/hävittänyt. Minä yritän hävittää myymällä. Tilitän puolet rahoista hänelle, sillä vaatii jäätävästi työtä myydä ne.
Olen tässä ketjussa jo aiemminkin julistanut, että kunhan teinit muuttavat pois kotoa, haetaan Ikeasta siistit kämpän peruskamppeet sointuvana settinä, jota voi sitten oman maun mukaan alkaa päivittää, kun omat rahavarannot antavat siihen aikuisena myöten.
Eipä tarvitse sitten miettiä, että äiti antoi mulle tämän kotoa, kun muutin pois, en raaski nyt luopua tästä, vaikken tästä enää tykkääkään.
Lapsuusmuistoissa kannattaa huomata, että lapsella ja äidillä on täysin eri muistot. Äidin sydäntä kurtisti saada niitä ihania askarteluja, joista ei raaskinut luopua. Lapsi ei niitä muista edes tehneensä, ja katselee niitä lähinnä säälien, kun ne ovat niin taitamattomasti tehtyjä, pieni lapsi kun on ollut asialla.
Otitko itse mukaasi kaikki päiväkotiaskartelusi ja koulukuvistyösi, kun muutit pois kotoa? Olisitko ilahtunut, jos äiti olisi väkipakolla nostanut ne muuttokuorman päälle?
Voi kun kouluissa heitettäisiin kuvistyöt suoraan roskiin, eikä tuotaisi keväällä kotiin......
Vaatteissa ei tule käymään sitä, että kasarivauvanvaatteet tulisivat muotiin, vaikka 70-luvun froteepotkarit olivatkin muotia parisenkymmentä vuotta sitten. Nykyaikana kaikkea tavaraa on niin paljon, että mikään ei leimallisesti tuo mieleen jotain tiettyä aikakautta, toisin kuin nuo aiemmat vuosikymmenet.
Me tehtiin heti joulun jälkeen miehen kanssa melkoinen raivausurakka eli kaikki, mitä ei ole pitkään aikaan tarvittu/käytetty tai mille ei muuten keksitty mitään hyvää säästää laitettiin kiertoon. Ehjät ja käyttökuntoiset lahjoitettiin hyväntekeväisyyskirpparille ja esim. kulahtaneet liinavaatteet löytöeläinkotiin. Tavraa siis lähti ihan tolkuttomasti (laskujemme mukaan noin 1000 kpl) pois, eikä mitään niistä ole kaivattu jälkeenpäin.
Sit tammikuun alusta otettiin käytäntö: jos huusholliin tulee sisälle yksi uusi tavara, pitää poistaa vähintään kaksi tavaraa. On kummasti jäänyt ostoksia tekemättä, kun jo kaupassa miettii, että mitkähän kaksi män nyt sitten poistan. Tämä on johtanut siihen, että tämän vuoden puolella en ole ostanut yhtään vaatetta, kenkäparia tms.
On kyllä hyvin toiminut ja nyt meillä ihanan siisti koti koko ajan, mutta saa nähdä miten tää jatkossa toimii, kun meille on marraskuussa tulossa eka lapsi. Toistaiseksi ei hänelle ole vielä hankittu mitään, mutta aikaahan vielä on....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär otti mukaansa vain omassa käytössä olleet lakanat ja pyyhkeet. Tietyt viinilasit, muumi mukit ja yo-juhliin hankitut muutamat tarjoiluvälineet, piirakka- ja kakkuvuoka kelpasivat myös.Tuo on niin totta! Hitto vieköön keräsin kaikenlaista lapselleni, astioita, tekstiilejä, huonekaluja ym. Hän halusi kerätä itsekin. Mitään ei ottanut mukaansa kun muutti omaan kotiin. Nyt on sitten itsellä riesana tuplasti kaikkea. Lapsuuden lelujakaan ei ole ottanut/hävittänyt. Minä yritän hävittää myymällä. Tilitän puolet rahoista hänelle, sillä vaatii jäätävästi työtä myydä ne.
Mä en todellakaan tilitä puolta rahoista just siks, että vaatii jäätävästi työtä myydä tavaroita. Tytär hyväksyy tämän, koska tietää vaivan, myytyään esim. lukiokirjojaan.
Meillä on vähälapsinen lähisuku, lapsillamme ei ole yhtään serkkua.
Teinipojalle vyöryy nyt t-paitoja kaikilta kaappien siivoajilta. On meidän omia vanhoja paitojamme, niitä, jotka siirrettiin sivuun varhaisaikuisuuden loputtua. On isoisän omasta kaapistaan siivoamia, jopa täti lahjoitti poikansa lapsuudenkotiin jääneitä vaatteita. Pojallaan ei ole lapsia.
Osa vaatteista on niin kulahtaneita, että menivät suoraan rymypaidoiksi ja käytön jälkeen roskiin.
Osa ei ole kestänyt aikaa ja vaatteissa on pieniä reikiä, tai viimeistään pesun ja yhden käytön jälkeen on kyynärpää puhki. Pääsääntöisesti 20 vuotta vanhat vaatteet ovat selkeästi korkealaatuisempia kuin nykyaikaiset, eikä osa noista paidoista kulu ikinä loppuun.
Päälle kaikki ne paidat, mitä meillä oli jo ennestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on työlistoja ja joka päivä on pieni arkisiivous.
Esim ma mä siivoan eteisen. Lankkaan kengät, katson onko kaikki esillä olevat tarpeellisia, käytänkö kaikkia takkeja jne.Tiistaisin teen pikasiivouksen keittiöön. Nopeasti pyyhin kaappien ovet, laatat, tyhjennän tasot, kastelen kukat jne.
Tähän menee aikaa max 1 h, yleensä alle 30 min.
Tämä tarkoittaa meillä on aika siistiä.
Lopputulokseen on tultu, koska oon pitkään ollut vähillä rahoilla toimeen tuleva ja monta konmaria takana
Tarkoittaako konmaritus tässä tapauksessa sitä, että olet myynyt suuren osan omaisuudestasi elääksesi?
Mitäpä väliä sillä on miksi turhat tavarat on myyty? Joku toinen on voinut antaa kaikki ilmaiseksi tai kipata vaan roskiin.
Kun tavaran myy, niin on joku toivo siitä että joku sitä vielä tarvitsee ja käyttää. Jos tavaraa on vähän siksi että suurinta osaa kaapeissa hillotuista ei tule käytettyä, niin eikö se ole hieno juttu?
Muuttaminen on helpompaa, ei tarvitse neliöitä tavaran säilömistä varten, ei tarvitse pitää niistä ylimääräisistä huolta ja kun ne myy, niin saa ainakin osan rahoistaan pois. Ja kun sen kaapin avaa, niin kaikki löytyy helposti. Eikä harmita se, että tuohonkin on mennyt rahaa, eikä sitä tule käytettyä.