tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20679)
Käyn täällä säännöllisesti inspistä hakemassa. Pian alkaa loma ja on hieman enemmän aikaa setviä kaaosta. Aloitin tavaroiden vähentämisen viime kesänä (ja lueskelin silloin koko ketjun alusta alkaen). Tavaraa ja sotkua on edelleen paljon arjessa, mut pari hyvää juttua on juurtunut vuodessa:
-vaatteiden pystyviikkaus
- pienten lastenvaatteiden mahd. nopea kierrättäminen (annetaan-palsta, hyväkuntoiset Konttiin)
- rakkaimmat lastenvaatteet on ihana nähdä myös hyvien ystävien lasten päällä ja valokuvissa
- jätän usein roskia pyörimään (tyhjät shampoopullot, vessapaperihylsyt) -> yritän reippaammin heittää roskat roskiin ja hävittää rikkinäiset tavarat
- kenkien huoltaminen: parempi omistaa vähemmän kenkiä mutta hoitaa niitä hyvin
- yritän olla ostamatta (tämä tosin on aina ollut) tavaraa
- välttelen myös kirpparilla shoppailua, koska sielläkin tulee ostettua turhaan ja usein jotain ”melkein” täydellistä, joka lopulta on vain ihan ok ja jää käyttämättä
Tällä hetkellä yritän pohdiskella tarpeiden syntymistä ja mietin miten jonkun tavaramielihalun voi korvata. Jos mieli tekee saada jokin mintunvihreä tai keltainen vaate, pohdin voisinkin jotenkin muuten nauttia näistä väreistä. Ostaa leikkokukkia, maalata, leipoa (?)... vähän ehkä kaukaa haettua, mutta työstäminen on vähän kesken.
Kivaa loppuviikkoa teille ja intoa järjestelyyn!
MUTTAKU jos sitä joskus tarvii...
Apua, olen taas koko viikon viettänyt aikaa torin annetaan palstalla. Koska kaipaan jotain projektia, mutta kohta olen haalinut pakettiautollisen turhaa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Apua, olen taas koko viikon viettänyt aikaa torin annetaan palstalla. Koska kaipaan jotain projektia, mutta kohta olen haalinut pakettiautollisen turhaa tavaraa.
Päätä minkä projektin haluat tehdä. Mieluusti sellainen, jolle on oikeasti käyttöä. Esimerkiksi meillä on nyt uuden mökin sisustus menossa. Mieti mitä tarvitset siihen ja jahtaa niitä. Älä ota mitään mikä ei siihen projektiin sovi. Tee projekti valmiiksi ennen kuin haalit lisää tavaraa. Mieti onko kotona jo valmiiksi tarvikkeita siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätä minkä projektin haluat tehdä. Mieluusti sellainen, jolle on oikeasti käyttöä. Esimerkiksi meillä on nyt uuden mökin sisustus menossa. Mieti mitä tarvitset siihen ja jahtaa niitä. Älä ota mitään mikä ei siihen projektiin sovi. Tee projekti valmiiksi ennen kuin haalit lisää tavaraa. Mieti onko kotona jo valmiiksi tarvikkeita siihen.
Hyvä neuvo. Jos on helposti innostuvaa sorttia, voi päättää, mihin projektiin ryhtyy ja antaa itselleen lupa uuden aloittamiseen vasta, kun eka on saatu päätökseen. Toinen hyvä vinkki on etukäteen päättää, kuinka paljon saa projektia varten hankkia tarvikkeita. Rajana voi käyttää lukumäärää tai jotain säilytystilaa: esim. että kankaita saa olla vain kaksi hyllyllistä tai että vain kahteen käsityöhön saa ostaa langat.
Usein sanotaan, että vie mieluummin vaikka kukkia, kuin aineellinen lahja. Entä jos ei haluaisi edes kukkia 😂 siis musta on kiva, kun joskus on yksi kiva kimppu pöydällä, mut lopulta sekin alkaa usein ärsyttää ja odottelen vaan millon saa heittää pois. Meillä kun turhaa roinaa kertyy pöydille muutenkin ja lopulta kukat on vaan osa röykkiötä, kyse ei siis ole todellakaan mistään ääriminimalismista vaan toisesta päästä
Mutta niin siis, nytkin meille syntyi vauva ja noita kimppuja on tähän mennessä neljä erilaista tuolla. Muutama on jo vähän aiemmin ollut ja lakastunut. Tuntuu että velvollisuudentunnosta niitä asettelen ja koitan laittaa vettä ja oikeesti ootan vaan et millon ne on tarpeeksi kuolleita pois heitettäväksi 😅 ja sama on korttien kanssa, heti ei kehtais heittää pois, mutta sit ne pyörii tuolla.
Okei tiedän, first world problems ja moni varmaan pyörittelee silmiään tätä lukiessaan, mutta harmittaa kun ihmiset tuhlaa rahojaan kukkiin, jotka vaan tuottaa mulle ahdistusta.
Pitäisi kai koittaa muistaa pyytää etukäteen olemaan tuomatta kukkia, jos epäilen et joku meinaa ja niitä ennestäänkin kovasti sattuu olemaan. Mutta kun ei muista tai joku yllättäen tuo, oisko jotain oivallusta, miten niistä voisi nauttia enemmän 😆
Vierailija kirjoitti:
Usein sanotaan, että vie mieluummin vaikka kukkia, kuin aineellinen lahja. Entä jos ei haluaisi edes kukkia 😂 siis musta on kiva, kun joskus on yksi kiva kimppu pöydällä, mut lopulta sekin alkaa usein ärsyttää ja odottelen vaan millon saa heittää pois. Meillä kun turhaa roinaa kertyy pöydille muutenkin ja lopulta kukat on vaan osa röykkiötä, kyse ei siis ole todellakaan mistään ääriminimalismista vaan toisesta päästä
Mutta niin siis, nytkin meille syntyi vauva ja noita kimppuja on tähän mennessä neljä erilaista tuolla. Muutama on jo vähän aiemmin ollut ja lakastunut. Tuntuu että velvollisuudentunnosta niitä asettelen ja koitan laittaa vettä ja oikeesti ootan vaan et millon ne on tarpeeksi kuolleita pois heitettäväksi 😅 ja sama on korttien kanssa, heti ei kehtais heittää pois, mutta sit ne pyörii tuolla.
Okei tiedän, first world problems ja moni varmaan pyörittelee silmiään tätä lukiessaan, mutta harmittaa kun ihmiset tuhlaa rahojaan kukkiin, jotka vaan tuottaa mulle ahdistusta.
Pitäisi kai koittaa muistaa pyytää etukäteen olemaan tuomatta kukkia, jos epäilen et joku meinaa ja niitä ennestäänkin kovasti sattuu olemaan. Mutta kun ei muista tai joku yllättäen tuo, oisko jotain oivallusta, miten niistä voisi nauttia enemmän 😆
Ymmärrän tämän tosi hyvin, vaikka itse rakastanko kukkia. Ja noin henkilökohtaisia kimppuja ei kehtaa tietenkään antaa naapurille.
Mikä on sellainen lahja, joka toimii kohdallasi? Lahjakortti, herkut vai esim. hyväntekeväisyyslahja?
Omasta mielestäni kukkakimput ovat parhaita lahjoja juuri siitä syystä, että ne ovat niin lyhytikäisiä. Saaja voi itse päättää, kaunistaako kimppu kotia vain päivän vai viikon. Antajan hyvä tarkoitus lämmittää mieltä pidempäänkin, mutta mitään tarpeetonta ei kerry karsittavaksi.
Oon ehkä vähemmistössä tässä, mutta kukkakimppuja pidän vaivalloisena. Niille pitää löytyä sopiva maljakko, leikata imupinnat, huolehtia kääreet roskiin, vaihtaa vettä ja lopuksi hävittää kukat ja pestä maljakko. En tykkää kimpuista niin paljoa, että vaiva tuntuu sen arvoiselta.
Vierailija kirjoitti:
Itse rakastan kukkia, mutta vauvaperheisiin vien yleensä vaippapaketin (Muumeja) :) Jos ei ole käyttöä, saa varmasti kiertoon vähällä vaivalla.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko kukat antaa eteenpäin? Itse esim. rakastan kukkia ja olisin iloinen jos naapuri toisi turhat kukkakimppunsa aina minulle. Voisin antaa vaikka saamiani kahvipaketteja vastalahjana, kun en kahvia käytä.
Miten muilla tavaran karsiminen etenee? Tuntuu etten ole saanut mitään aikaan muutamaan kuukauteen. Lapsen kanssa on hankala tehdä kun ajatus katkeaa koko ajan ja tuntuu ettei viitsi edes aloittaa kun ei pääse etenemään. Lisäksi tökkii eroonhankkiutuminen. Roskat osaan kyllä heittää roskiin, mutta muun kanssa olen jumittunut kirppisajatukseen. Siitäkin saatava raha (yleensä n satanen) on ihan kiva, mutta käytettyyn aikaan nähden naurettava. Toisaalta olen pitänyt kirppisrahaa sellaisena hömppään tuhlattavana, eli puutarha/kasviharrastukseen menevänä. Muuten en yleensä raaskii ostaa itselle mitään vaikkei rahapulassa ollakaan, samalla se motivoi pistämään lähtevät tavarat oikeasti lähtemään sinne kirppikselle. Nyt on kuitenkin aika ja jaksaminen vähissä niin olen alkanut kyseenalaistaa ajattelukuvioani, onkohan se vain itsensä kiusaamista 😅 asuinneliöt on pientä operointia vaille valmiit, mitä nyt lapsen lelut räjähtää aina, mutta olenkin dumpannut ylimääräiset tavarat varastoon.
Olen ollut melko säntillinen, minimalistinen ja siivo ihminen, mietin mitä tapahtui, enkä keksi muuta kuin ruuhkavuodet.. tästä täytyisi pakosti jotenkin saada joku ote. Roina vie mua enkä minä roinia
Olen tuo kukista valittaja. Vaippapakettivinkki oli hyvä! Tosin meidän herkkäihoisille lapsille on käynyt lähinnä vain naty-vaipat, vinkkinä muillekin et ne käy lähes takuuvarmasti kaikille, kun ovat mahd myrkyttömiä. Prismasta ja cittarista ainakin löytyy 😉
Anoppi on ruukannut ostaa myös kukkia käydessään, mutta nyt kysyi toisiko vasta ristiäisiin. Ihanaa, yksi stressinaihe vähemmän kun ristiäiskukat hoituvat samalla.
Huomasin myös että voisin tehdä noista nykyisistä lahjakukista esim pienen kimpun vessaan jne. ei aina tarvitse olla paraatipaikalla, vaan ilahduttavat ehkä jopa enemmän niin 😊
Muistan kun äiti laittoi lapsuudessani usein orvokkeja pikkumaljakossa vessan hyllylle, ja ne ilahduttivat yllättävän paljon siellä.
Vierailija kirjoitti:
Miten muilla tavaran karsiminen etenee? Tuntuu etten ole saanut mitään aikaan muutamaan kuukauteen. Lapsen kanssa on hankala tehdä kun ajatus katkeaa koko ajan ja tuntuu ettei viitsi edes aloittaa kun ei pääse etenemään. Lisäksi tökkii eroonhankkiutuminen. Roskat osaan kyllä heittää roskiin, mutta muun kanssa olen jumittunut kirppisajatukseen. Siitäkin saatava raha (yleensä n satanen) on ihan kiva, mutta käytettyyn aikaan nähden naurettava. Toisaalta olen pitänyt kirppisrahaa sellaisena hömppään tuhlattavana, eli puutarha/kasviharrastukseen menevänä. Muuten en yleensä raaskii ostaa itselle mitään vaikkei rahapulassa ollakaan, samalla se motivoi pistämään lähtevät tavarat oikeasti lähtemään sinne kirppikselle. Nyt on kuitenkin aika ja jaksaminen vähissä niin olen alkanut kyseenalaistaa ajattelukuvioani, onkohan se vain itsensä kiusaamista 😅 asuinneliöt on pientä operointia vaille valmiit, mitä nyt lapsen lelut räjähtää aina, mutta olenkin dumpannut ylimääräiset tavarat varastoon.
Olen ollut melko säntillinen, minimalistinen ja siivo ihminen, mietin mitä tapahtui, enkä keksi muuta kuin ruuhkavuodet.. tästä täytyisi pakosti jotenkin saada joku ote. Roina vie mua enkä minä roinia
Olen itsekin jumitellut samaisen kirppisajatuksen kanssa vuosia, kunnes vihdoin pääsin irti siitä. Olen aiemmin kertonut logiikkani, mutta laitetaanpa taas uusiksi jos joku muukin tästä hyötyy. Olen siis laskenut paljonko kirppistelystä oikeasti saa rahaa. "Oikeasti" tarkoittaen mikä on tulo, jos omalle vapaa-ajalleen laskee arvoa. Esimerkiksi jos sinä saat kirppisviikosta satasen, voit laskea kauanko kirppistelyyn menee aikaa ja paljonko sinulle jää tuntipalkkaa.
Itselläni menee suunnilleen näin: Tavaran keräämiseen, puhdistamiseen, silittämiseen, lajitteluun, hinnoitteluun ja pakkamiseen kirppikselle vientiä varten lauantai- tai sunnuntapäivä, noin 8h. Yleensä katson telkkua samalla, joten tämä on ihan mukavaa. Tavaran vieminen kirpparille ja pöydän laittaminen kivaksi, noin tunti. Käyn siivoamassa pöydän joka päivä koska kirpparillani myllätään kovasti ja tavara ei mene kaupaksi sekaisesta pöydästä, tähän menee matkoineen noin tunti päivässä eli kirppisviikon aikana 6h. Tavaran hakeminen pois kirppikseltä vajaa tunti, riippuen vähän kauanko joutuu jonottamaan kassalle ja kauanko tilityksessä kestää. Ylijääneen tavaran järjestely kotona, eroon hankkiutuminen tai tavaran säilöminen seuraavaa kirppiskertaa varten, 2-3h.
Eli viikon kirppistely on vienyt vapaa-aikaani noin 18h. Saan satasen, jolloin tuntipalkkani kirppistelystä on 5,56 €/h.
Menisinkö vapaa-ajallani tekemään töitä jos minulle tarjottaisiin 5,56€/h? En todellakaan, nauraisin ehdotukselle. Tämä mietintä on auttanut minua pääsemään irti kirppistelyajatukseen jumituksesta. Lahjoitan kirppistavarat isoina laatikollisina Facebookissa, saa joku jolla on enemmän aikaa myydä ne tai tehdä mitä tekeekin. Minulla on vaativa päivätyö ja vapaa-ajalla harrastukset, ystävät, perhe ja kotityöt vievät valtavasti aikaa. En halua nipistää vähästä vapaa-ajastani vielä lisää jotta saisin rahaa viisi euroa tunnilta, lenkillä käynti ystävän kanssa tai kirjan lukeminen on minulle arvokkaampaa.
Toki jos taas tykkää kirppispöydän siivoilusta ja tavaran kanssa tuuskaamisesta niin sen voi ajatella hauskana vapaa-ajan viettona ja kirppispöydän tulot on tällöin ihan aidosti ylimääräistä rahaa :)
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla se on turhaa, jos kerran on selkeä tarve ollut Torilla pyöriä?
Tämä on monella tavalla järjetön ketju.
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni kukkakimput ovat parhaita lahjoja juuri siitä syystä, että ne ovat niin lyhytikäisiä. Saaja voi itse päättää, kaunistaako kimppu kotia vain päivän vai viikon. Antajan hyvä tarkoitus lämmittää mieltä pidempäänkin, mutta mitään tarpeetonta ei kerry karsittavaksi.
Itse pidän leikkokukkia rahan haaskauksena.
Siinä eurot kuihtuu.
Mielummin paketti teetä
Joka laiantai laitan 10 ilmoitusta toriin. 3-4 menee, max 5.
Vuodessa hyvä määrä
Lusikka kirjoitti:
Olen tuo kukista valittaja. Vaippapakettivinkki oli hyvä! Tosin meidän herkkäihoisille lapsille on käynyt lähinnä vain naty-vaipat, vinkkinä muillekin et ne käy lähes takuuvarmasti kaikille, kun ovat mahd myrkyttömiä. Prismasta ja cittarista ainakin löytyy 😉
Anoppi on ruukannut ostaa myös kukkia käydessään, mutta nyt kysyi toisiko vasta ristiäisiin. Ihanaa, yksi stressinaihe vähemmän kun ristiäiskukat hoituvat samalla.
Huomasin myös että voisin tehdä noista nykyisistä lahjakukista esim pienen kimpun vessaan jne. ei aina tarvitse olla paraatipaikalla, vaan ilahduttavat ehkä jopa enemmän niin 😊
Muistan kun äiti laittoi lapsuudessani usein orvokkeja pikkumaljakossa vessan hyllylle, ja ne ilahduttivat yllättävän paljon siellä.
Vaipat aina hyödyllinen lahjaidea vauvaperheelle, mut nuo Natyt ei kyllä ollu kauhean mukavia käytössä, vaan kovia ja ”paperisen” oloisia. Eli ehkä veisin sitä merkkiä, mitä perhe tykkää käyttää.
Mun äiti tuo meille siivoamisen jälkeen näitä mukejaan. Tästä on hyvä juoda.
Niin on näistäkin.
Minä myin ainoinaan kaikki irtomukit pois pienellä hinnalla.
Mukeja on yhtä sarjaa ja muutamia yksittäisiä, mitä lapset ovat tuoneet reissuiltaan.