Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20672)

Vierailija
6261/20672 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon jumissa. Helpoimmat on karsittu eli käyttämättömät tavarat (esim lahjaksi saatu tyynyliina) ja selvät roskat (pohjista hajonneet kengät). Mutta paljon on edelleen sellaista "no ei tämä nyt kovin tarpeellinen ole, mutta kun kerran on ostettu". Enkä halua kirpputorien riesaksi viedä kun eivät ole priimakunnossa (esimerkiksi puinen lasta, jossa vähän värjäymää). Meillä on liikaa ottimia ja muita keittiötarvikkeita ja tulee tila vastaan. Tuntuu pahalta heittää roskiin, vaikka tiedän, että luonnonvarat on lastaan jo tuhlattu. Ei olla pitkään aikaan enää ostettu uutta, mikä tarkoittaa, että suurin osa kodin tavaroista on enemmän tai vähemmän käytetyssä kunnossa ja eri paria. Tiedän, pääasia, että ajavat asiansa, mutta myönnän, että välillä haaveilen siitä, että saisi aloittaa ihan alusta ilman huonoa omaatuntoa aikaisemmista hankinnoista...

Miksi tämän kirjoittaja ei lahjoita ylimääräisiä keittiötarvikkeita vaikkapa SPR Konttiin?

Kiitos kysymästä! Paljon olenkin lahjoittanut, mutta jäljelle jääneet ovat aika nuhjuisia (meillä on pieni keittiö). En siis ole varma, onko niistä kenellekään iloa. Ostaako joku kontista puisen lastan, jossa on värjäymää tai kattilan, jonka kahvasta on pieni pala lohjennut? Arvostan hyväntekeväisyysjärjestöjä, enkä halua, että ne joutuvat heittämään lahjoittamaani tavaraa roskiin. Kommentissani pohdin sitä, mitä tehdä, kun haluaisi kauniin kodin, mutta ei haluaisi heittää sinänsä käyttökelpoista tavaraa pois. Meillä on muutto tiedossa näillä näkymin ensi vuonna. Siihen asti nyt ainakin tyydyn näihin jo olemassa oleviin esineisiin ja yritän käyttää niitä mahdollisimman paljon loppuun. Lapsi juuri tänään hajotti vahingossa yhden eripari kipon ja olen melkein helpottunut, ettei tarvi senkään kupposen kohtaloa miettiä enää. Heh.

Vierailija
6262/20672 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju mennyt samoista asioista jankkaamiseksi ja toisten tapojen arvosteluksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6263/20672 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on meidän geeneissä, kerätään kaikkea ja varastoidaan ruoka kehoomme. Pahan päivän varalle. Ja mies on saalistaja, naaras rakentaa pesää. Harvoin näkee mies ostamassa uusia keittiön verhoja ja tuoksukynttilöitä!

Ehkä sinulla, ei minulla.

Vierailija
6264/20672 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaa hyvä tulee.

Olen ottanut tavan laitan joka vkonloppu 10 tavaraa myyntiin alueen fb hen ja toriin.

Eilen otin kuvat ja mitat, tänään julkaisin ne.

Ensi vuoden talvilomalla yritämme lähteä matkalle. Sitä rahaa nyt kerätään

Vierailija
6265/20672 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju mennyt samoista asioista jankkaamiseksi ja toisten tapojen arvosteluksi.

Vaikka olisikin mennyt, niin hyvin asiallisena ja hengissä on pysynyt jo kohta seitsemän vuotta. Ja hyvä niin!

Vierailija
6266/20672 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisikin mennyt, niin hyvin asiallisena ja hengissä on pysynyt jo kohta seitsemän vuotta. Ja hyvä niin!

Kyllä näinkin on, mutta nyt alkaa jutut toistaa itseään.

Hyvä ketju kuitenkin ja yritetään pitää hengissä.

Tavaraahan meillä riittää.

Vierailija
6267/20672 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavaramäärää ja rojua siivotessani ottanut periaatteen, ettei kannata yrittää liikaa kerralla. Muutamankin laatikon ja lipaston siivous ja karsinta on edistystä! Tulee hyvä mieli, kun tavara ja roina vähenee pikku hiljaa.

Vierailija
6268/20672 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihmeessä ostatte sitä halpaa roinaa, oikein kiinasta saakka tilatte.Sitä olen ihmetellyt vuosia. 

Hankkikaa kunnollista kestävää, oli kyse vaatteista tai mistä muusta tahansa.

En ole koskaan hankkinut mitään sellaista jonka tiedän hajoavan jo kohta, esim. halpavaatteet.

Kaikki käytetään loppuun. Viimeinen käyttö on autotallissa sorvirätteinä.

Vierailija
6269/20672 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivosin kylppärin ja heittelin surutta pois tavaraa. Oli kymmenittäin pieniä tuotenäytteitä, niitä mitä saa joskus lehtien mukana tai kylkiäisinä ostaessa tuotteita. Ajatellut joskus kokeilla, mutta osa ollut varmaan 10 vuotta kaapissa.

Lisäksi olin säilönyt ison määrän osaksi käytettyä kosmetiikkaa, joka ei sitten ollutkaan itselleni sopivaa. Kasvorasvaa, suihkugeeliä, hiustuotteita. Ei ole voinut laittaa roskiin, koska eihän käyttökelpoista tavaraa voi tuhlata. Olen halunnut säilyttää siltä varalta jos joskus käyttäisin kuitenkin tai jos antaisin jollekin tutulle. Vaan miten ihmeessä minulle nyt sopimaton muuttuisi myöhemmin sopivaksi? Tai kenelle noita antaisin? Tuttavani ovat keski-ikäisiä ja jokaisella on jo omat luottotuotteet, ei kukaan halua toisten kosmetiikan jämiä. Eikä nyt korona-aikana edes näe ketään. Hyväntekeväisyyteenkään ei oteta avattuja hygieniasyistä. Osa tuotteista oli jo härskiintynyt, aivan turhaa säilöä pienessä kylpyhuoneessa viemässä tilaa. Vähän kirpaisi heittää roskiin, vaan nyt on ihanaa kun kaapeissa on vain ne omat luottotuotteet joita käytän. 

Mä otin noi käyttöön. Näytteet, aurinkorasvat, vähän heikossa hapessa jalkarasvoiksi.

Huonot hoitoaineet saunahoitoaineiksi. Kookossuihkusaippua, tuoksui aivan kamalalle, käytin vessan pesussa.

Vuosi meni. Rahaa säästyi, kun ei tarvinnut uutta ostaa ja opin tarjoukset jätän väliin, shampoot ja muut pumppupulloihin, kuluu vähemmän

Ei ikinä kannata käyttää aurinkorasvaa mihinkään muuhun kuin auringolta suojautumiseen. Ja sen jälkeen pestä pois. Aurinkorasvat sisältävät paljon haitallisia kemikaaleja.

Vierailija
6270/20672 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosien aikana ostanut ja myynyt valtavan määrän tavaraa mitä en olisi tarvinnut, mutta jostain syystä ostin kaikkea mitä mieli teki ja sitten pyöri aikansa kotona, niin myin kirpparilla.

Nyt olen monta vuotta ollut "ostolakossa" eli ostan vain mitä oikeasti tarvitsen ja silti huomaan meillä olevan turhaa joka puolella.

Tähän vaikuttaa myös, että lapset kasvaneet isoiksi ja leluja, kirjoja ym jäänyt nurkkiin pyörimään.

Sitä ihmettelen ettei rahaa tunnu olevan yhtään enempää vaikka en ostakaan enää kuten ennen.

Vierailija
6271/20672 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, että tämä ketju on muuttunut keskusteluksi siitä, miten ansaita rahaa. Mulla fokus on edelleen tasapainoisen ja rauhallisen kodin luomisessa, ei tavaroiden muuttamisessa rahaksi. Ehkä ei ole mun ketju enää :-)

Vierailija
6272/20672 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos palautteesta. Ongelma on helposti hoidettu, kirjoitat sellaista sisältöä mitä itse haluaisit lukea.

Vierailija
6273/20672 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos palautteesta. Ongelma on helposti hoidettu, kirjoitat sellaista sisältöä mitä itse haluaisit lukea.

Oletko tosiaan tuota mieltä, että yksi kirjoittaja voi muuttaa toisten länkytykset?

Vierailija
6274/20672 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa, että tämä ketju on muuttunut keskusteluksi siitä, miten ansaita rahaa. Mulla fokus on edelleen tasapainoisen ja rauhallisen kodin luomisessa, ei tavaroiden muuttamisessa rahaksi. Ehkä ei ole mun ketju enää :-)

Voisko ajatella että karsittujen tavaroiden vastuullinen kierrätys on ympäristöteko. Jos dumppaat kaikki konttiin, niin siitä tulee iso työ vapaaehtoisille, etkä voi olla varma siitä että osa ei joudu roskiin tai tekstiilit Afrikkaan. Jos annat ne ilmaiseksi niin hakija voi tehdä niillä kauppaa eteenpäin tai joku hamstraaja voi hankaloittaa omaa elämäänsä lisää. Tästä ketjusta huomaa, että liika tavara on taakka ja ongelma monelle. Jos myyt tavaran, niin todennäköisesti ostaja tarvitsee sitä kun on valmis käyttämään rahaa siihen. Tavaran tarkoitus on kuitenkin olla käytössä, ja minä en sitä enää käytä, niin on hienoa jos se tulee käyttöön toisessa taloudessa.

Olet varmaankin pidemmällä kotisi järkeistämisessä, kuin iso osa ketjun kirjoittajista. Yritä ymmärtää meitä vielä matkalla olevia. Toisaalta joku minimalismi - ketjuista voisi olla mielenkiintoinen luettava.

Vierailija
6275/20672 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tosiaan tuota mieltä, että yksi kirjoittaja voi muuttaa toisten länkytykset?

Ainahan sitä voi yrittää jos ei ole ketjun tasoon tyytyväinen. Tai sitten perustat oman ketjun omilla säännöillä. Toisaalta kyllä vähän ihmetyttää, että sulla menee noin pahasti ihon alle. Suurimmaksi osaksi täällä ollaan aika suvaitsevaisia. Itse hyppään yli jos joku kirjoitus ei nappaa. Mitä siitä hikeentyä että jollakin on erilaiset mielipiteet tai että toisilta karsiminen vaatii huomattavasti enemmän kuin toisilta? Itse käyn täällä säännöllisin väliajoin hakemassa potkua kun olen jumissa. Jos karsiminen sujuisi helposti en kävisi täällä ollenkaan.

Vierailija
6276/20672 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiljaa hyvä tulee.

Olen ottanut tavan laitan joka vkonloppu 10 tavaraa myyntiin alueen fb hen ja toriin.

Eilen otin kuvat ja mitat, tänään julkaisin ne.

Ensi vuoden talvilomalla yritämme lähteä matkalle. Sitä rahaa nyt kerätään

Onpa loistava tapa, ei tule stressiä kun tavoite ei ole kovin työläs ja edistystä tulee kuitenkin koko ajan! Niin helposti ajattelee, että se on aina kaikki tai ei mitään ja urakka tuntuu ylitsepääsemättömältä. Kiitos vinkistä! Tulee käyttöön.

Vierailija
6277/20672 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan sitä voi yrittää jos ei ole ketjun tasoon tyytyväinen. Tai sitten perustat oman ketjun omilla säännöillä. Toisaalta kyllä vähän ihmetyttää, että sulla menee noin pahasti ihon alle. Suurimmaksi osaksi täällä ollaan aika suvaitsevaisia. Itse hyppään yli jos joku kirjoitus ei nappaa. Mitä siitä hikeentyä että jollakin on erilaiset mielipiteet tai että toisilta karsiminen vaatii huomattavasti enemmän kuin toisilta? Itse käyn täällä säännöllisin väliajoin hakemassa potkua kun olen jumissa. Jos karsiminen sujuisi helposti en kävisi täällä ollenkaan.

Nuo maatiloja koskevat keskustelut ei resonoi lun ei ole sellaista lähipiirissä. Hyppään ne yli, eikä ne häiritse.

Vierailija
6278/20672 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitettu 2014 ja sivuja 314:  taatusti toistuu samantyyliset kommentit. Kuinka moni jaksaa tai on edes aikaa lukea jokaista alusta saakka? Eikä tämä ole mikään tiedotuskanava vaan mielipidekeskustelu. Itse arvostelen toisten tapoja siksi että etenkin nuoret aina vaahtoaa joka paikassa kierrätyksestä ja ekologisuudesta ja tällä palstalla suurin osa on heittämässä kaatopaikalle käyttökelpoista tavaraa eikä lahjoita tai myy niitä, ihan silkkaa laiskuuttaan. Ovat isoon ääneen vaatimassa (toisilta) ilmastonmuutoksen pysäyttämistä mutta sitten ne henkilökohtaiset teot on tätä samaa: ei jaksa, heitän roskikseen. Itse olen ollut jo 80-luvulta saakka ekologinen, ei ole mikään muotitrendi. Kämppää ei tarvitse siivota konmari- huumassa viikossa vaan siihen oikeasti voi käyttää vaikka vuosia ja tehdä sen ekologisesti kestävästi. Veikkaan että hitaassa tyhjentämisessä kasvaa samalla se järki päähän että ei hävitä toisesta päästä ja juokse ensimmäiseen aleen ostamaan lisää tarpeetonta. Aina voi skipata kommentit ja keskusteluketjut joista ei saa mitään irti ja tehdä oman aloituksen aiheesta.

Vierailija
6279/20672 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitettu 2014 ja sivuja 314:  taatusti toistuu samantyyliset kommentit. Kuinka moni jaksaa tai on edes aikaa lukea jokaista alusta saakka? Eikä tämä ole mikään tiedotuskanava vaan mielipidekeskustelu. Itse arvostelen toisten tapoja siksi että etenkin nuoret aina vaahtoaa joka paikassa kierrätyksestä ja ekologisuudesta ja tällä palstalla suurin osa on heittämässä kaatopaikalle käyttökelpoista tavaraa eikä lahjoita tai myy niitä, ihan silkkaa laiskuuttaan. Ovat isoon ääneen vaatimassa (toisilta) ilmastonmuutoksen pysäyttämistä mutta sitten ne henkilökohtaiset teot on tätä samaa: ei jaksa, heitän roskikseen. Itse olen ollut jo 80-luvulta saakka ekologinen, ei ole mikään muotitrendi. Kämppää ei tarvitse siivota konmari- huumassa viikossa vaan siihen oikeasti voi käyttää vaikka vuosia ja tehdä sen ekologisesti kestävästi. Veikkaan että hitaassa tyhjentämisessä kasvaa samalla se järki päähän että ei hävitä toisesta päästä ja juokse ensimmäiseen aleen ostamaan lisää tarpeetonta. Aina voi skipata kommentit ja keskusteluketjut joista ei saa mitään irti ja tehdä oman aloituksen aiheesta.

Konmaria ei tehdä viikossa eikä siinäkään ole tarkoituksena heittää kaikkia tavaroita pois. Ja mistä ihmeestä sinä tiedät onko ne muiden tavarat käyttökelpoisia vai ei? Onko yleensäkään ekologista hillota kaapeissaan tavaroita, joita ei käytä? Parhaimmassa tapauksessa voi vaikka muuttaa pienempään asuntoon, kun tavaroille ei enää tarvita niin paljoa tilaa. Se on mielestäni ekologista.

Vierailija
6280/20672 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin uskoin tunnollisesti, että aina pitää ostaa laadukasta ja käyttää loppuun. Mutta maku muuttuu, vartalo muuttuu, tarpeet muuttuu.

Ostin vuonna -89 Marimekon jokasään takin, oikein voimakkaan vihreän ja mustan. Käytin sitä aktiivisesti neljä vuotta, ja hammasta kiristellen vielä kuusi lisää. Koska en enää tykännyt käyttää sitä, se ei mennyt rikki, mutta ei myöskään tuonut minulle hyvää mieltä, eikä saanut minua tuntemaan itseäni tyylikkääksi tai siistiksi. Muoti oli muuttunut niin paljon, että se näytti lähinnä kaljasaavin peitolta liikennevaloväreissä.

Sen jälkeen olen ostanut laadukkaana ainoastaan hyvin klassisia perusvaatteita, vaikka musta yksinkertainen villakangastakki. Muodikkaat vaatteet kannattaa ostaa niin, että ne kestävät sen kolme vuotta, minkä ovat muodissakin. Ja sitten ei mitään sääliä, joko roskiin jos ovat rikki, tai kiertoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi