tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20646)
Vierailija kirjoitti:
täyttyviä kaatopaikkoja pitkin maapalloa.
Suomessa onneksi ei enää täyty kaatopaikat, koska kierrätys toimii ja toimisi vielä paremmin mikäli kaikki oppisi lajittelee roskat.
Sekajäte poltetaan jne eli sinne kaatopaikalle ei enää jää mitään.
Minä haluan omistaa kirjoja, vaikka osaa niistä en tule koskaan lukemaankaan. Kirjahylly on sisustusesine ja sen sisältö kertoo jotain omistajastaan.
Karsin silti valtavasti. Jätin ne kirjat, jotka haluan omistaa (syitä on esim. ovat lapsuudenkodista, on täysi sarja, oli lempikirjani joskus) ja tein erillisen hyllyn kirjoista, jotka olen ajatellut lukea, mutta joita ei tarvitse säästää.
Ne kirjat, joita en edes aio lukea ja joille ei ole muuta syytä säilyttää, pistin pois. En myöskään osta enää uusia kirjoja.
Olen päästänyt irti vuorollaan kaikenlaisista tavaroista. Esimerkiksi olen henkisesti nyt päässyt irti Waltarin kirjoista, että minulla itselläni pitäisi ne olla hyllyssä. Kausi jolloin ne olivat tärkeitä, on nyt kaukana takana. Olisi kiva myydä ne seuraavalle, mutta mitä kautta - divarit joihin voi vain kävellä ja viedä, on käytännössä lopetettu täältä.
Toinen, mistä olen päästänyt irti, on joskus saadut arvokkaat lahjat, jotka on käytännössä osoittautuneet käyttökelvottomiksi. Viimeisimpänä matalat "aaltomaljakko"- tarjoiluastiat, joissa ei käytännössä voi laittaa mitään tarjolle. Nyt lähtee, kun keksin, minne.
Minulla kolme juustohöylää, koska aina on joku niistä tiskikoneessa. Tämä on osoittautunut meille toimivaksi määräksi. Kuorimaveitsiä on kaksi, leikkuulautoja varmaan kymmenen, koska teemme usein talkoilla ruokaa. Ja eri ruokia ei voi leikata samalla leikkuulaudalla.
Sitten taas olen kokonaan luopunut haudutuskattilasta, yksi teflonkattila riittää, eikä minulla ole blendereitä, leikkureita tai kuivureita. Veitsi toimii leikkaamiseen, ja yksi soseutussauva soseuttaa
Minulla on useita lasisia kulhoja, joissa on tiivis muovikansi. Ensin teen siinä taikinan, sitten siinä voi paistaa lihapullat tai tehdä puuron uunissa, sitten se on tarjoiluastia, ja lopulta siihen laitetaan kansi ja se toimii jääkaappiastiana. Nämä ovat kokonaan syrjäyttäneet muut uunivuuat tai tarjoiluastiat, salaattikulhot tai leivontakulhot.
Samoin olen hankkinut lasiset mittakannut, jotka toimivat mittaamiseen, mehukannuna, mikrossa sekä kukkien kasteluun.
Tämä on kyllä pitkän karsimisprosessin tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen lukenut valikoivasti, mutta mielestäni tässä ketjussa ei juuri ole ollut heitä, jotka ovat parin päivän myyntiyrityksen jälkeen kipanneet tavarat roskiin. Hassua myös rinnastaa roskis ja lahjoitus: lahjoitustavara vielä pääsee käyttöön. Sitten on sitäkin tavaraa, jonka oikea osoite on roskis eikä myynti tai lahjoitus. Oikein kierrätettynä, tietenkin.
Kirjoitin että tällä PALSTALLA saa lukea eli koskee monia ketjuja ei vain tätä. Minustakin on hassua rinnastaa roskis ja lahjoitus, kun ei heti mene kaupaksi parissa päivässä, viedään roskiin koska ei muka jakseta ja joudeta edes lahjoittaa. Yhden roska on toisen aarre. Ihan kuin muita vaihtoehtoja ei tavaroille olis kuin käyttö tai kaatis, mutta tätähän se on nykyään, mustavalkoista ajattelua "jos minä en tätä käytä, se on roska".
Vierailija kirjoitti:
Olen päästänyt irti vuorollaan kaikenlaisista tavaroista. Esimerkiksi olen henkisesti nyt päässyt irti Waltarin kirjoista, että minulla itselläni pitäisi ne olla hyllyssä. Kausi jolloin ne olivat tärkeitä, on nyt kaukana takana. Olisi kiva myydä ne seuraavalle, mutta mitä kautta - divarit joihin voi vain kävellä ja viedä, on käytännössä lopetettu täältä.
Toinen, mistä olen päästänyt irti, on joskus saadut arvokkaat lahjat, jotka on käytännössä osoittautuneet käyttökelvottomiksi. Viimeisimpänä matalat "aaltomaljakko"- tarjoiluastiat, joissa ei käytännössä voi laittaa mitään tarjolle. Nyt lähtee, kun keksin, minne.
Facebookissa on esim kirjakirppis-ryhmä, siellä voisit kokeilla Waltareita myydä. Aaltomaljat myyntiin kotimaisen lasin kirppisryhmään. Myyt edullisesti niin pääset nopeasti eroon.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monia jotka ostavat halvalla kirpputorilta ja myyvät kalliimmalla ihan taloutensa ylläpitämiseksi eli ovat pienituloisten porukkaa ja .inudta on hienoa, että ovat aktiivisia ja se on itselleen heille todennäköisesti mielekästä puuhaa.
Ei pienituloisuus ole syy sille, ettei tarvitse maksaa veroja. Jos minä pienituloisena ihmisenä otan vastaan osa-aikaista keikkatyötä talouteni ylläpitämiseksi, jaan vaikka mainoksia, ja kaveri tienaa kuukaudessa saman verran myymällä tuttaviensa ylimääräisiä tavaroita, onko oikein, että minä maksan tienesteistäni veroja, mutta kaveri ei?
Jos mä pienituloisena yrittäjänä "unohtelisin" laittaa kuitteja kirjanpitoon, kukaan ei kutsuisi sitä aktiivisuudeksi, vaan huijaamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kolme juustohöylää, koska aina on joku niistä tiskikoneessa. Tämä on osoittautunut meille toimivaksi määräksi. Kuorimaveitsiä on kaksi, leikkuulautoja varmaan kymmenen, koska teemme usein talkoilla ruokaa. Ja eri ruokia ei voi leikata samalla leikkuulaudalla.
Sitten taas olen kokonaan luopunut haudutuskattilasta, yksi teflonkattila riittää, eikä minulla ole blendereitä, leikkureita tai kuivureita. Veitsi toimii leikkaamiseen, ja yksi soseutussauva soseuttaa
Minulla on useita lasisia kulhoja, joissa on tiivis muovikansi. Ensin teen siinä taikinan, sitten siinä voi paistaa lihapullat tai tehdä puuron uunissa, sitten se on tarjoiluastia, ja lopulta siihen laitetaan kansi ja se toimii jääkaappiastiana. Nämä ovat kokonaan syrjäyttäneet muut uunivuuat tai tarjoiluastiat, salaattikulhot tai leivontakulhot.
Samoin olen hankkinut lasiset mittakannut, jotka toimivat mittaamiseen, mehukannuna, mikrossa sekä kukkien kasteluun.
Meillä on kaksi juustohöylää, ehkä pitäisi ostaa kolmaskin.
Mistä olet ostanut nuo lasijutut? Minäkin haluaisin lasiset mittakannut ja noi vuuat kuulostavat käteviltä, tosin meillä on hyvät keraamiset vuoat... Mutta niille ei ole kansia.
Toivottavasti jätskirasiat muuttuvat pian pahvisiksi, yhtä pahvirasiajätskiä jo ostin. Pääsisi muovirasioista eroon. Ikeassa taitaa olla lasisia rasioita kansien kera...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monia jotka ostavat halvalla kirpputorilta ja myyvät kalliimmalla ihan taloutensa ylläpitämiseksi eli ovat pienituloisten porukkaa ja .inudta on hienoa, että ovat aktiivisia ja se on itselleen heille todennäköisesti mielekästä puuhaa.
Ei pienituloisuus ole syy sille, ettei tarvitse maksaa veroja. Jos minä pienituloisena ihmisenä otan vastaan osa-aikaista keikkatyötä talouteni ylläpitämiseksi, jaan vaikka mainoksia, ja kaveri tienaa kuukaudessa saman verran myymällä tuttaviensa ylimääräisiä tavaroita, onko oikein, että minä maksan tienesteistäni veroja, mutta kaveri ei?
On tietysti oikein, sillä sinä olet työsuhteessa (todennäköisesti paljon kauemmin kuin kaverisi myy kirppistavaroita) ja palkasta kuuluu lain mukaan maksaa veroa, lisäksi se kerryttää eläkettä. Kirppismyyntiä voi tehdä 5000€ edestä vuodessa ja nekin pitää olla omia tavaroita. Eläkettä on turha siitä odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi juustohöylää, ehkä pitäisi ostaa kolmaskin.
Mistä olet ostanut nuo lasijutut? Minäkin haluaisin lasiset mittakannut ja noi vuuat kuulostavat käteviltä, tosin meillä on hyvät keraamiset vuoat... Mutta niille ei ole kansia.
Toivottavasti jätskirasiat muuttuvat pian pahvisiksi, yhtä pahvirasiajätskiä jo ostin. Pääsisi muovirasioista eroon. Ikeassa taitaa olla lasisia rasioita kansien kera...
Suorakaiteen muotoiset on Pyrex-tyyppisiä, kirkasta lasia jotka kestävät uunin. Niissä on muovikansi, olen löytänyt niitä cittarista ja Lidlistä. Puolipyöreät kirkkaat lasikulhot (muovikannella) on myös ehkä marketista, niitä en ole käyttänyt uunissa, mutta mikrossa kyllä. Näitä voisi olla myös ikeassa, ehkä.
Ikeassa on tosi hyviä lasisia kulhoja, pyöreitä ja nelikulmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-----------------
toisten ihmisten tavaroiden myynnistä sivulla vero.fi:
Verovapaasti 1000€/vuosi asti. Alle satanen kuukaudessa keskimäärin:
Yksityishenkilö voi myydä oman perheensä käytössä olleita tavanomaisia tavaroita verovapaasti, jos myynnistä saadut voitot ovat yhteensä enintään 5 000 euroa vuodessa. Jos saat vuodessa myyntivoittoja yli 5 000 euroa, sinun on maksettava rajan ylittävästä osasta luovutusvoittoveroa. Voitolla tarkoitetaan myyntihinnan ja ostohinnan erotusta.
Jos myyt muita kuin oman perheesi käytössä olleita tavanomaisia tavaroita, sinun on maksettava myyntivoitosta veroa. Veroa on maksettava kuitenkin vasta silloin, jos myyt tällaisia tavaroita ja muuta irtainta omaisuutta yhteensä yli 1 000 eurolla vuodessa.
1 000 euron raja lasketaan myyntihinnoista, ei myyntivoitoista. Jos myyntihinnat ylittävät 1 000 euron rajan, v
oitot ovat kokonaan veronalaista pääomatuloa. Jos myynti on suunnitelmallista ja jatkuvaa, sitä voidaan tietyissä tilanteissa verottaa yritystoimintana.
Verotuksen kannalta ei ole merkitystä, millaisella kauppapaikalla tavaroita myyt. Samat säännöt pätevät niin perinteisillä kirpputoreilla, pihakirpputoreilla, internetkirpputoreilla kuin internetin huutokauppasivustoillakin myytyihin tavaroihin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koti käydään läpi pari kertaa vuodessa. Aina löytyy kassi tai kaksi lahjoitettavaksi. Tämän kierroksen oppi oli, että älä jätä mitään hyllyä/laatikkoa/kaappia tyhjäksi, sillä muutoin se täyttyy ihan ihme sälällä. Parempi siis täyttää kaikki tilat väljästi ja tarkoituksenmukaisesti, jolloin automaattisesti tulee perattua tavarat jo sillä hetkellä, kun se käteen osuu vaatimaan tuomiota.
Löysin kodistamme ison kaapin alahyllyn johon oli tungettu melkoinen kokoelma tyhjiä laatikoita, pakkauspusseja ja muita pakkaus/postitusmateriaaleja. Yksi laatikko oli imaissut sekalaisen kokoelman tavaraa, joille on jo olemassa omat paikkansa. Yksi hylly pullisteli roskista odottavia kenkiä, vaatteita ja rikkinäisiä tavaroita.
Varmaan joku on tämänkin vinkin pitkässä ketjussa jo jakanut, mutta samoin kuin kaapelille ja laatikoille, niin myös pöytätasoille auttaa tuo tarkoituksen löytäminen eli jonkun asian siinä säilyttäminen.
Joten jos perheen taskuissa ja käsissä kulkeville tavaroille on paikka, mutta ovat siitä huolimatta aina lipaston päällä, niin laita siihen lipaston päälle vaasi. Tai keittiön pöydälle hedelmävati tai valonauha. Toki jos niille pöydillä pyöriville ei ole paikkaa, niin tämä niksi ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tietysti oikein, sillä sinä olet työsuhteessa (todennäköisesti paljon kauemmin kuin kaverisi myy kirppistavaroita) ja palkasta kuuluu lain mukaan maksaa veroa, lisäksi se kerryttää eläkettä. Kirppismyyntiä voi tehdä 5000€ edestä vuodessa ja nekin pitää olla omia tavaroita. Eläkettä on turha siitä odottaa.
Väärin. Voittoa vuodessa 5000 euroa tai 10 000 e myyntiä.
Vajaa tonnilla kk on todella kunnianhimoinen tavoite.
Kävin keväällä koko kellarin läpi, tämän jälkeen sisätilat 120 neliötä.
Lähetin vähänkäytettyyn 9 banaanilaatikollista tavaraa, sain rahaa 800 euroa.
Olivat myynnissä elokuusta jouluun.
Tämän verran pitäisi tehdä joka kk. Pitää olla iso kaveripiiri ja paljon tunteja vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tässäkin kannattaa käyttää maalaisjärkeä, jos kerran vuodessa saa sukulaisilta tuon ylittävän kuorman, niin ei sitä kannata mihinkään ilmoitella. Jos taas kerää sitä tavaraa ympäriinsä ja joka kuukausi alkaa mennä rajojen yli, niin sitten pitäisi ilmoittaa.
Ota tavoitteeksi aina eri päivinä joku kaapin siivoaminen tai laatikon läpikäyminen. Sit vaan ronskisti hävittää/antaa eteenpäi/kierrättää turhat vaatteet ja roinat mitä ei oo käyttänyt. Ite huomaan et ei ihminen käytä kun niit tiettyjä samoja juttuja tai vaatteita, eli ei montaa eri lajia tarttis olla. Musta tuntuu et en aina raaskis heittää jos joskus sit kuitenki tarttis johonki.... (sit huomaa 3v päästä jonku vaatteen mitä ei oo koskaan käyttänyt vaikka ajatteli joskus et kyl mä sit käytän taas!!)
Vielä näihin verottajan ohjeisiin liittyen, että verottaja seuraa myös näitä eri markkinapaikkoja. Lehtijuttujakin on näkynyt että verottaja on laittanut laskua perään ja jossain tapauksissa pitänyt tehdä kirjanpito jälkikäteen. Vähänkäytetty.fi sivuilla on ainakin yhdellä naisella yli 800 eri kokoista vaatetta myynnissä. Ei ole ehkä uskottavaa, että ne olisi kaikki hänen omia käytössä olleita vaatteitaan.
Pahimmassa tapauksessa rehelliset veronmaksajat kustantaa tän henkilön toimeentulotuet. Se ei ole reilua, eikä rehellistä ja täysin verrattavissa mihin tahansa rikokseen ja pimeästi tehtävään työhön.
Terveisiä myös sille reippaalle tontuntekijälle, että sun himmelisi kuuluu tähän samaan luokkaan. Ahkera olet, mutta jos et maksa veroja tuloistasi, niin veronkiertäjä. Ne käytetyt tavarat, jotka saat lasten hoitamisesta, ovat palkan sijaan maksettavaa korvausta ja sellaisena verotettavaa tuloa. Tämä on hyvä esimerkki harmaasta taloudesta, joka nakertaa meidän hyvinvointivaltiota. Se voi tuntua pieneltä, mutta jos kaikki tekisi niin, niin kuka nämä kaikki meidän ylellisyydet kustantaisi kun veroja ei kerry? Verottomia tuloja on Suomessa vain oman asunnon myynti tietyin ehdoin ja itse kerättyjen marjojen ja sienten myynti.
Olen varma että tätäkin ketjua lukee useampikin verottajan edustaja. Saa kommentoida.
Edelliseen sen verran, että joidenkin toiminimiyrittäjien verotettavat tulot on pienemmät kuin toimeentulotukia saavan tuet. Silti moni haluaa tehdä rahojensa eteen töitä ja maksaa veroja.
Päivän tavoite on kerätä harvennusmenetelmällä kassillinen tavaraa kierrätykseen eli konttiin. Ja aion vielä kokeilla kirjojen myyntiä aiemman palstailijan esimerkin mukaisesti. Osa on jo viety Konttiin, mutta hyllyissä on vielä kirjoja, joista en halua ilmaiseksi luopua.