tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20646)
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna on suurempi tavoite. 700 tavaraa ja rahaa 10 000 euroa. Toivotaan, että edes toinen toteutuu.
Kellään tietoa paljonko saa myydä vuodessa verovapaasti?
5 000 euron edestä ja vain oman perheen käytössä olleita tavaroita.
Esimerkiksi tuo yksi kirjoittaja, joka myy muiden tuomia tavaroita joutuisi maksamaan verot myyntivoitosta, jos ne ylittävät 1 000 euroa.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot/a…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna on suurempi tavoite. 700 tavaraa ja rahaa 10 000 euroa. Toivotaan, että edes toinen toteutuu.
Esimerkiksi tuo yksi kirjoittaja, joka myy muiden tuomia tavaroita joutuisi maksamaan verot myyntivoitosta, jos ne ylittävät 1 000 euroa.
Ja tuo 1 000 euroa koskee siis myyntiä, ei myyntivoittoa. Jos siis ostaisi muilta 500 eurolla ja myisi 1 100 eurolla, pitäisi maksaa veroa 600 eurosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo 1 000 euroa koskee siis myyntiä, ei myyntivoittoa. Jos siis ostaisi muilta 500 eurolla ja myisi 1 100 eurolla, pitäisi maksaa veroa 600 eurosta.
Tiedän, että verottaja on puuttunut näihin jatkuvasti kirppareilla myyviin.
Luultavasti joku kateellinen tehnyt ilmiannon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti joku kateellinen tehnyt ilmiannon
Kateellisuuskortti se sieltä taas vedettiin esiin. Ei kaikessa ole kyse kateudesta. Itsekin voisin hyvin ilmiantaa kirpparimyyjän, joka tienaa myynnillä maksamatta veroja. Monilla kirppiksillä näkee ns. ikuisuuspöytiä, jotka ovat samalla myyjällä kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Varmasti heidän joukossa on veronkiertäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti joku kateellinen tehnyt ilmiannonKateellisuuskortti se sieltä taas vedettiin esiin. Ei kaikessa ole kyse kateudesta. Itsekin voisin hyvin ilmiantaa kirpparimyyjän, joka tienaa myynnillä maksamatta veroja. Monilla kirppiksillä näkee ns. ikuisuuspöytiä, jotka ovat samalla myyjällä kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Varmasti heidän joukossa on veronkiertäjiä.
Kyllä minä näen kateellisuuden olevan pätevä syy näihin ilmiantoihin.
Tiedän monia jotka ostavat halvalla kirpputorilta ja myyvät kalliimmalla ihan taloutensa ylläpitämiseksi eli ovat pienituloisten porukkaa ja .inudta on hienoa, että ovat aktiivisia ja se on itselleen heille todennäköisesti mielekästä puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
sama summa on ollut jo vuosia
10 000 euroa saa myydä oman perheen irtaimistoa, tai 5 000 euroa voittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti joku kateellinen tehnyt ilmiannonKateellisuuskortti se sieltä taas vedettiin esiin. Ei kaikessa ole kyse kateudesta. Itsekin voisin hyvin ilmiantaa kirpparimyyjän, joka tienaa myynnillä maksamatta veroja. Monilla kirppiksillä näkee ns. ikuisuuspöytiä, jotka ovat samalla myyjällä kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Varmasti heidän joukossa on veronkiertäjiä.
Kyllä minä näen kateellisuuden olevan pätevä syy näihin ilmiantoihin.
Tiedän monia jotka ostavat halvalla kirpputorilta ja myyvät kalliimmalla ihan taloutensa ylläpitämiseksi eli ovat pienituloisten porukkaa ja .inudta on hienoa, että ovat aktiivisia ja se on itselleen heille todennäköisesti mielekästä puuhaa.
Silloin, kun vähän käytetty alkoi, oli kulut euron per tuote. Isäni ystävä osti kuolinpesiä. Hän kävi aikansa myymässä jämiä kirppiksellä, mutta ei jaksanut sitä enää.
Hän toi minulle kaikki vaatteet, kankaat jne.
Myin ne vähänkäytetyissä ja joskus tuli ihan hyviäkin voittoa. Tai kaikkihan oli voittoa, kun tavara oli ilmaista. Jos kuussa sai 600 euroa käteen, siihen tein kyllä paljon työtä.
Nyt tämä kyseinen ihminen ei enää osta kuolinpesiä, se tienisti lähti jo vuosia sitten.
Verolait nyt vaan ovat mitä ovat ja koskevat jokaista. Jos ei halua kirpparimyynneistään maksaa veroa, pitää myydä vain sen verran että rajat eivät ylity. Varsin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
5000€ verran omaa irtaimistoa, sanotaan verottajan sivuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5000€ verran omaa irtaimistoa, sanotaan verottajan sivuilla.
Siis voitto saa olla 5000e. Jos myyt kaiken halvemmalla, mitä olet siitä itse maksanut, et tee voittoa eli voit myydä kuinka paljon ikinä haluat.
yksi tuttu tämän tavarapaljouden kiteytti osuvaksi lausekkeeksi:
"se kenellä on kuollessaan eniten muoviroinaa pihalla, se voittaa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen48 kirjoitti:
Minä vien Fidaan ja SPRään joka viikko kassillisen käytettyjä vaatteita ja vanhat astiat yms tulee ihana vapauden tunne!
On paljon ihmisiä jotka hakevat vaatteensa vain kirpputoreilta muutamalla eurolla ja saadaan vaatteet kiertoon, tulee itselle hyvä mieli!Minäkin tein ennen, mutta kuultuani, että noilla menee tosi paljon roskiin hyväkuntoistakin tavaraa, olen pyrkinyt myymään itse. Ahdistaa ajatella, että käyttökelpoinen kama heivataan roskiin ihan turhaa ja näin tuhlataan luonnonvaroja vaan, koska joskus halusin shoppailla liikaa :(
Hidastaa kyllä tätä tavaroiden vähentämistä, kun yrittää löytää tavatoille uuden kodin, jossa pääsisivät käyttöön. Toisaalta ehkä tässä on osittain juuri sen vuoksi oppinut harkitsemaan tosi tarkkaan ostoksiaan: jos ei ostos vuoden päästä miellytäkään niin sitten siitä aiheutuu vaivaa, kun siitä yrittää päästä eroon.
Positiivisena: tänään tuli myytyä pari tavaraa paikallisen fb-kirppisen kautta ja huomenna on sovittu pari noutoa myös. Kyllä tämäkin tekniikka siis toimii, vaikka hitaammin :)
Valitettavasti muutkin shoppailevat liikaa ja tavaraa vain pursuaa kaikilta, niin ihmisiltä kuin hyväntekeväisyyskirppiksiltäkin. Eikä niitä kannata Afrikkaankaan enää viedä, koska sielläkin jo pursuaa paikat länsimaalaisten vaatteita. Joskus ekologisinta on vain laittaa tavarat lähimpään polttojätteeseen.
Kyllä muutkin shoppailet liikaa ja se on ongelma. Kuten myös se, että shoppailtu tavara tungetaan eteenpäin esim. Fidalle ja "kierrätetään se hyväntekeväisyyteen" vaikka oikeasti se päätyy jätteeksi. Tämä lahjoittaja sitä ei kuitenkaan tiedä vaan kuvittelee tehneensä jopa hyvän teon eikä siis tule tulevaisuudessakaan muuttamaan ostotapojaan, kun ainahan ylimääräiset tavarat voi karsia ja "lahjoittaa hyväntekeväisyyteen". Yritän nyt edes itse siihen, etten olisi osa tuota ongelmaa ja silloin kun hutiostoksia teen, niin koen velvollisuudekseni joko löytää niille itse uuden kodin tai sitten suosiolla itse heittää tuote jo polttoroskiin ja tunnustaa, etten mitään hyväntekeväisyyttä tee vaan taas tuli tuhlattua luonnonvaroja ihan turhaan.
Nainen48 kirjoitti:
Minä vien Fidaan ja SPRään joka viikko kassillisen käytettyjä vaatteita ja vanhat astiat yms tulee ihana vapauden tunne!
On paljon ihmisiä jotka hakevat vaatteensa vain kirpputoreilta muutamalla eurolla ja saadaan vaatteet kiertoon, tulee itselle hyvä mieli!
miksi vaatteita kertyy kassillinen vietäväksi joka viikko
ja miksi vanhat astiat pitää vaihtaa, tämä ajatteluhan se juuri kaiken tuhoaa mm ilmaston
- onko kaikilla kuitenkin liikaa rahaa hankkia kaikkea turhaa vaikka tuolla töihin liittyvissä keskusteluissa kenelläkään ei ole rahaa mihinkään ja korvaukset ja tuet ei riitä mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea otsikkoa enempää mut voin ammatin puolesta sanoa että minä tiedän mikä on paljon tavaraa ja mikä ei. Monesti sönkötetään et minulla on paljon tavaraa uli uli mut tavaraa on ehkä parin sohvan ja neljän tuolin verran
Minä taas ammatin puolesta voin sanoa, että ennen kommentointia kannattaa lukea muutakin kuin pelkkä otsikko. Senkin voin sanoa ammattini puolesta, että jokaisella on oma henkilökohtainen käsityksensä ja kokemuksensa siitä, mikä on paljon tavaraa (tai liikaa) ja mikä ei. Monesti sönkötetään että eihän sinulla ole liikaa tavaraa uli uli mutta sitäpä ei kukaan voi toisen puolesta päättää.
Vierailija kirjoitti:
Nainen48 kirjoitti:
On paljon ihmisiä jotka hakevat vaatteensa vain kirpputoreilta muutamalla eurolla ja saadaan vaatteet kiertoon, tulee itselle hyvä mieli!miksi vaatteita kertyy kassillinen vietäväksi joka viikko
ja miksi vanhat astiat pitää vaihtaa, tämä ajatteluhan se juuri kaiken tuhoaa mm ilmaston
- onko kaikilla kuitenkin liikaa rahaa hankkia kaikkea turhaa vaikka tuolla töihin liittyvissä keskusteluissa kenelläkään ei ole rahaa mihinkään ja korvaukset ja tuet ei riitä mihinkään?
Samaa ihmettelen, jos minun kaikki vaatteeni laitettaisiin Ikean pusseihin niitä olisi korkeintaan 2.
Karsimisen sijaan pitäisi ryhtyä ostolakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen48 kirjoitti:
On paljon ihmisiä jotka hakevat vaatteensa vain kirpputoreilta muutamalla eurolla ja saadaan vaatteet kiertoon, tulee itselle hyvä mieli!miksi vaatteita kertyy kassillinen vietäväksi joka viikko
Samaa ihmettelen, jos minun kaikki vaatteeni laitettaisiin Ikean pusseihin niitä olisi korkeintaan 2.
Karsimisen sijaan pitäisi ryhtyä ostolakkoon.
Onneksi monet tekevät molemmat. Joko päätös ostelun vähentämisestä ja karsimisesta tehdään samaan tai karsiminen havahduttaa siihen, että on tullut hankittua aivan liikaa kaikkea ja päätetään ryhtyä rajoittamaan myös sisään tulevan tavaran määrää.
Mä en edes uskalla ajatella kuinka monta tavaraa meillä on. Asuintiloissa on vain käytössä olevaa tavaraa, josta on hyvin vaikea minun luopua, toisaalta tarvitseeko sitä? Meillä on noita isoja salaatti/sipsi/taikina/tarjoilukulhoja (apua aloitinko tarjoiluastiakeskustelun uudelleen) kuusi. Kaikkia käytän, kaikille on paikka, mutta jos niitä ei olisi, niin yhden tai kaksi ostaisin nyt kaupasta tarpeeseen. Näin on monilla monen tavaran kohdalla, keittiössä varmaan osaltaan yhteenmuuttojen ja lahjojen takia.
Minun on helppo luopua rikkinäisistä ja käyttämättömistä tavaroista. Vaatteiden osalta tässä ketjussa on tätä aiemminkin pohdittu, että kun niitä tavaroita on niin paljon ei ne ikinä kulu. Minun mummolla oli kaksi kulhoa ja hänen kuolinpesää siivotessa ne meni roskiin, koska oli selkeästi naarmuilla ja vuosikausia olleet käytössä. Minä kun kuolen, niin täällä on lähes uuden veroisia kulhoja koko suvulle.
No hyvä neuvo on se, että kaikille tavaroille on oma paikka ja ne saa otettua käyttöasteen huomioiden helposti. Eli ruoka lautasen saa otettua avaamalla kaapin oven, eikä tarvitse mitään lautaspinoja siirrellä tai kaivella muiden astioiden takaa. Kun taas jouluna ja juhannuksena käytettävä kalatarjoiluastia voi olla siellä jääkaapin päällä jakkaran ja muiden tavaroiden siirtelyn vaativassa paikassa.
Meillä tavaramäärä räjähtää kun menee "verstaalle", asumme siis miehen vanhempien ja isovanhempien vanhassa talossa. Tästä he ovat muuttaneet aina kerrostaloon ja kaikki remontti-, nikkarointi- ja autonkorjaustarvikkeet on jätetty luonnollisesti verstaalle. Molemmat aiemmat sukupolvet ovat olleet aikamoisia hamstreita, kaikki ruuvit, naulat ja mutteritkin on säästetty. Eikä tietenkään mihinkään järjestykseen. Joka kesä on miehen kanssa tuota siivottu, mutta tavaraa on niin paljon, että menee hetkessä takaisin sekasortoon. Ja miehen isä tulee tietysti auttamaan ja pyrkii edelleen säästämään kaiken, koska sitä voi vielä tarvita. Siellä 10 000 tavaraa menee varmasti hetkessä rikki. Kellarissa on tämän lisäksi vielä varasto, jota ollaan suunniteltu saunan pukkariksi, mutta se on myös täynnä tuota tavaraa, eikä millään vielä ainakaan mahdu verstaalle. Ehkä ensi kesänä.
Keskimäärin suomalaisella kotitaloudella on kuulema 50 000 - 100 000 tavaraa. Kuulostaa ihan hurjalta, mutta toisaalta yllän mun kaksiossa yksin asuessa varmasti yli 10 000 tavaraan, jos alan jokaisen ompelulaatikon neulan ja kaapin irtopaperin laskemaan mukaan.
Toisaalta meillä on kohtuullista. Keskimääräisellä USA:laisella kotitaloudella on kuulema 300 000 tavaraa. Ihan järjetöntä.
Tuo 300 000 on kyllä aivan järjettömän kuuloinen määrä. Myönnän olevani suhteellisen minimalistinen, mutta minulla ei ole yli 2 500 tavaraa vaikka laskisin jokaisen paperiarkin ja hakaneulan erikseen.
Kategorioittain järjestelemisellä saa hyvin suitsittua sitä tavaroiden levällään oloa ja epämääräisiä tavarakasoja. Tsemppiä projektiin! Jos ei konmaritus muuten kiinnosta, kannattaa katsoa se järjestys, missä kukin kategoria otetaan työn alle. Siinä mennään suurimmalle osalle helpommasta vaikeimpaan kategoriaan ja samalla vapautuu säilytystilaa- ja laatikoita kategorioille, jotka on mahdollisesti jaettava pienempiin osioihin.