tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20645)
Karsiminen tavallaan jatkuvaa puuhaa, kunnes seuraavassa muutossa tulee sitten iso siivous. Toisaalta nykyisellä tahdilla pitäisi muuttoon mennessä olla aikalailla kuosissa kaapit. Perkaan kaappi kerrallaan tavaroita läpi ja uutta ostettaessa mietin huolella onko ostos oikeasti tarpeen. Pyhinä tuli pari kassia vaatteita siivottua keräykseen ja säkillinen roskiin ulkovarastosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle tuntuu olevan ongelmana että samanlaisia asioita kertyy useita kappaleita. On liikaa villasukkia, liikaa tarjoilukulhoja, liikaa kahvimukeja. Itselläni on toisenlainen ongelma, asuntoni pursuaa kaikenlaista sekalaista tavaraa joka ei vain tunnu loppuvan vaikka kuinka (mielestäni) karsin. Kaapista löytyy heijastin, ylimääräinen nitoja (en käytä koskaan), kynttilöitä, koriste-esineitä, käyttämättömiä muistikirjoja.. Helppohan näistä on luopua, roskiin ja käyttökelpoiset isona laatikkona lahjoitukseen. Ahdistaa vain kun tätä tavaraa vain löytyy ja löytyy lisää. Ehkä tämä joskus loppuu, sentään ostelu on lopetettu aikaa sitten.
Jos on aikaa ja viitseliäisyyttä, konmarimenetelmä sopii hyvin tähän. Laitat kaikki saman tavararyhmän tavarat samaan ja valitset niistä ne, jotka ovat eniten mieleesi ja loput pois. Konmari ei kaikille sovi eikä se ole ehkä paras tapa jos tavaraa on tosi paljon. Silloin kannattaa edettää kaappi, hylly ja laatikko kerrallaan ja saman tien laittaa poistettavat tavarat eteenpäin jotta ne eivät jää tuomaan sotkua. Tuo on jo erinomainen alku, että ostelu on lopetettu!
Olen yrittänyt juurikin tätä, mutta tavara on niin sekalaista ettei siitä saa järkeviä ryhmiä. Ja seuraavasta kaapista löytyy aina lisää ryhmiä ja edellisten ryhmien tavaraa. Pitäisi kai laittaa kaapit täyteen laatikoita mihin on ryhmät kirjattu, niin lajittelu olisi helpompaa. En tiedä, ehkä en vain osaa. Menneiden aikojen painolastia, kun vähävaraisena tuli kerättyä kaikki mahdollinen mitä muut halusivat antaa (eli päästä eroon omista romuistaan) tai mitä halvalla sai.
Jos aikaa/tilaa on niin varmaan juurikin kannattaisi tyhjätä kaikki kaapit kerralla ja kasailla tavarat ryhmiin. Esimerkiksi tietyn ryhmän tavart tiettyyn laatikkoon tai vähemmän hienosteluna lattiakasaan. Sitten, kun kaapit on tyhjinä ja tavarat kasoissa, niin lähdet ryhmä/kasa kerrallaan vasta käymään karsimismielessä läpi juttuja. Karsit aina yhden ryhmän tuotteet ja jäljelle jääneille etsit säilytyspaikan tyhjistä kaapeista (mielellään niin, että säilytyksessäkin aina sama ryhmä pysyy yhdessä).
Jos tavaraa on paljon, niin tässä toki ahdistavaa, jos kämppään tulee tämän vuoksi muutaman päivän kaaos. Mutta itse näkisin ehkä sen arvoiseksi kuitenkin :)
Tämä kuulostaa mahtavalta ratkaisulta. Jos saisi tyhjättyä ihan kaikki kaapit, olisi järjestäminen ja suunnittelu tosi paljon helpompaa, kun ei tarvisi raivailla tilaa sekalaisista kaapeista ja järjestää uudelleen jo järjestettyjä. Pari päivää tuskin riittää, mutta kesälomalla voisi viimeistään toteuttaa jos ei siihen mennessä ole päässyt riittävästi eteenpäin. Kiitos vinkistä!
Älä kesälomaa pilaa moiseen.
Se, että käyt kodin läpi hylly kerralla, se on auttaa paljon.Itse käyn joka kk läpi yhden alueen. Esim keittiössä tyhjennän yhden hyllyn, tarkistan päivät, pyyhin ja laitan takaisin.
Jos esim saksia on pitkin kotia, tällä tavalla tulee huomattua niille paras paikka.Kun aloitat urakkaa, huomaat tarpeetonta tulee paljon ja tosi paljon lisää.
Etsi myös paikka kotoa, minne viet nämä.Näin itse tosi kivoja pussukoita myynnissä eilen illalla.
Aamulla etsin kankaat ja vetoketjut. Töiden jälkeen alan ompelemaan niitä. Alkuperäinen myyjä sai myytyä loppuun, eikä kangasta ole lisää.
Olen eri, mutta haluaisin huomauttaa, että jotkut nauttivat järjestelytyöstä. Itsekin tykkään kovasti kaappien järjestelystä, jos on tarpeeksi aikaa! Minulle siinä ei menisi loma pilalle, vaan päinvastoin olisi oikein onnistunut loma. No tämä vähän sivuhuomautuksena.
Jotkut myös ovat tuskailleet, että vaikka tavaraa kantaa pois, ei kotona huomaa mitään eroa. Niin se alkuun on. Ihmeellisen paljon voi tavaraa mahtua normaaliin kämppään! Mutta haluan rohkaista, että kun karsimista ja järjestelyä vain jatkaa ja jatkaa, kyllä se väkisinkin rupeaa näkymään! Ehkä sitä ei heti huomaakaan, kun se tapahtuu niin vähitellen, mutta joku kerta huomaat, että onhan täällä hiukan tilaakin ja jotenkin siivouskin menee nopeammin. Näin kävi minulle. Ja se myös rohkaisi lisää ja innosti vielä paremmin tarkkaan harkitsemaan tavaran ostamista.
Kuulun siihen koulukuntaan (Youtubessa esim. Erica Lucas, Minimalis Mom jne.), jolle karsiminen on jatkuva vaivihkainen elämäntapa eikä kertapamaus. "Making life simple" pikku korjausliikkeillä. Joskus ollaan elämänvaiheessa, että tavaraa kertyy, ja joskus sitä raivataan. Joskus kertyy jotain tiettyä kategoriaa (esim. tällä hetkellä käsityö- ja askartelutarvikkeita, joita lapset tarvitsevat) ja raivataan vastaavasti jotakin muuta tieltä pois (esim. tällä hetkellä meidän vanhempien vanhoja työpapereita mappikaupalla).
Tuo on totta, että aluksi koti ei tunnu yksinkertaistuvan, mutta kun karsimista jatkaa sitkeästi, kyllä se siitä yksinkertaistuu.
Eikä tosiaan kannata tuskastua, jos käy noin mitä yllä kuvailin, että kerättävä/raivattava kategoria muuttuu matkan varrella. Sitähän elämä on. Kiinnostuksenkohteet ja tarpeet vaihtelevat. Vastaavasti jokin aiemmin hamstrattu annetaan eteenpäin tai heitetään roskiin.
Joillekuille karsiminen on overwhelming, tulee paniikki ja vastareaktiona saattaa takertua siihen tavaraan kahta kauheammin. Silloin kannattaa tsekata A Hoarder's Heart -kanavaa, missä hän kertoo juuri tästä ja näyttää, miten karsintahomma pilkotaan pieniksi osatehtäviksi, omaa oloa kuulostellen.
Jotkut kuten minä taas rentoutuvat karsiessa. Jotenkin se järjestää päätäni. Esim. aina kun olen töissä jonkin mahdottomalta tuntuvan ongelman edessä, karsin jonkin kauhukaapin tai kellarin syrjäisimmän laatikon. Se on kuin aivojen hoitoa. Puuhaillessa rentoutuu ja ongelmaan keksii ratkaisun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle tuntuu olevan ongelmana että samanlaisia asioita kertyy useita kappaleita. On liikaa villasukkia, liikaa tarjoilukulhoja, liikaa kahvimukeja. Itselläni on toisenlainen ongelma, asuntoni pursuaa kaikenlaista sekalaista tavaraa joka ei vain tunnu loppuvan vaikka kuinka (mielestäni) karsin. Kaapista löytyy heijastin, ylimääräinen nitoja (en käytä koskaan), kynttilöitä, koriste-esineitä, käyttämättömiä muistikirjoja.. Helppohan näistä on luopua, roskiin ja käyttökelpoiset isona laatikkona lahjoitukseen. Ahdistaa vain kun tätä tavaraa vain löytyy ja löytyy lisää. Ehkä tämä joskus loppuu, sentään ostelu on lopetettu aikaa sitten.
Jos on aikaa ja viitseliäisyyttä, konmarimenetelmä sopii hyvin tähän. Laitat kaikki saman tavararyhmän tavarat samaan ja valitset niistä ne, jotka ovat eniten mieleesi ja loput pois. Konmari ei kaikille sovi eikä se ole ehkä paras tapa jos tavaraa on tosi paljon. Silloin kannattaa edettää kaappi, hylly ja laatikko kerrallaan ja saman tien laittaa poistettavat tavarat eteenpäin jotta ne eivät jää tuomaan sotkua. Tuo on jo erinomainen alku, että ostelu on lopetettu!
Olen yrittänyt juurikin tätä, mutta tavara on niin sekalaista ettei siitä saa järkeviä ryhmiä. Ja seuraavasta kaapista löytyy aina lisää ryhmiä ja edellisten ryhmien tavaraa. Pitäisi kai laittaa kaapit täyteen laatikoita mihin on ryhmät kirjattu, niin lajittelu olisi helpompaa. En tiedä, ehkä en vain osaa. Menneiden aikojen painolastia, kun vähävaraisena tuli kerättyä kaikki mahdollinen mitä muut halusivat antaa (eli päästä eroon omista romuistaan) tai mitä halvalla sai.
Jos aikaa/tilaa on niin varmaan juurikin kannattaisi tyhjätä kaikki kaapit kerralla ja kasailla tavarat ryhmiin. Esimerkiksi tietyn ryhmän tavart tiettyyn laatikkoon tai vähemmän hienosteluna lattiakasaan. Sitten, kun kaapit on tyhjinä ja tavarat kasoissa, niin lähdet ryhmä/kasa kerrallaan vasta käymään karsimismielessä läpi juttuja. Karsit aina yhden ryhmän tuotteet ja jäljelle jääneille etsit säilytyspaikan tyhjistä kaapeista (mielellään niin, että säilytyksessäkin aina sama ryhmä pysyy yhdessä).
Jos tavaraa on paljon, niin tässä toki ahdistavaa, jos kämppään tulee tämän vuoksi muutaman päivän kaaos. Mutta itse näkisin ehkä sen arvoiseksi kuitenkin :)
Itse aloitin juuri näin.
Meni varmaan pari kk, jotta sain kodin käytyä läpi.
Hylly kerralla, jokaisen tavaran kohdalla mietin haluanko säästää. Ensimmäisellä kierroksellä lähti ehkä n 40%, sitten 20%.
Pari v sitten laskin meillä on alle 1000 esinettä/huonekalua/tavaraa.Sain joululahjaksi uuden pöytäliinan, suvussa olleen korun, olen ex puoliso, mutta ex appivanhemmat ovat läheisiä ja anopilla on paljon koruja ja patakintaan. Plus suklaata. Vanha liina oli aika kulunut, koruja mahtuu lähes tyhjään lippaaseen ja patakinnas tuli heti käyttöön.
Oli aika harvinaista, sain eikä mikään mennyt kiertoon.
Miten mitenkään mahdollista tuollainen alle 1000 tavaraa? Mulla oli jo joulukuusi ja kassillinen joulukoristeita varmaan lähes jo sen verran. Ja kuitenkin aika väljästi asutaan, suurin osa tavarasta on käytössä koko ajan, muutamia kausituotteita tai vaihtoehtoisia sisustusjuttuja lukuunottamatta. Ei käytössä oleville on kuitenkin hyvin tilaa ullakolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin juuri näin.
Hylly kerralla, jokaisen tavaran kohdalla mietin haluanko säästää. Ensimmäisellä kierroksellä lähti ehkä n 40%, sitten 20%.
Pari v sitten laskin meillä on alle 1000 esinettä/huonekalua/tavaraa.Sain joululahjaksi uuden pöytäliinan, suvussa olleen korun, olen ex puoliso, mutta ex appivanhemmat ovat läheisiä ja anopilla on paljon koruja ja patakintaan. Plus suklaata. Vanha liina oli aika kulunut, koruja mahtuu lähes tyhjään lippaaseen ja patakinnas tuli heti käyttöön.
Miten mitenkään mahdollista tuollainen alle 1000 tavaraa? Mulla oli jo joulukuusi ja kassillinen joulukoristeita varmaan lähes jo sen verran. Ja kuitenkin aika väljästi asutaan, suurin osa tavarasta on käytössä koko ajan, muutamia kausituotteita tai vaihtoehtoisia sisustusjuttuja lukuunottamatta. Ei käytössä oleville on kuitenkin hyvin tilaa ullakolla.
En ole kirjoittaja ja multa löytyy huomattavasti enemmän. Silti näen kyllä, että ihan mahdollista, jos asuu yksin suhteellisen minimalistisilla astia-, vaate ja kodintekstiilimäärillä eikä harrasta mitään tavaroita kerryttävää asiaa.
Minä vien Fidaan ja SPRään joka viikko kassillisen käytettyjä vaatteita ja vanhat astiat yms tulee ihana vapauden tunne!
On paljon ihmisiä jotka hakevat vaatteensa vain kirpputoreilta muutamalla eurolla ja saadaan vaatteet kiertoon, tulee itselle hyvä mieli!
Vierailija kirjoitti:
Muistuttelen, että nyt kun tuli pakkaset, on ainakin omakoti- ja rivitaloissa hyvä aika sulattaa pakastin.
Samalla näkee mitä siellä on, ja tulee järjesteltyä saman kategorian tuotteet yhteen.
Meillä tämä tarkoitus tehdä lauantaina.
Minä tein tämän ennen joulua, että sain joulukinkut sopimaan sinne. Syötiin sieltä ensin muutama jäljellä oleva pakastettu ruoka, wokkeja ja keittoja sekä höyrytettiin viimeiset kasvikset. Sitten sulatin ja pesin hyllyt ja lokerot, kyllä tuli kauniin näköistä ja tilavaa.
Mietin tässä, että säilyyköhän tuorehiiva pakastettuna kuinka kauan? Mulla on useampi puolikas siellä minigripeissä jemmassa. Käytän paljon enemmän kuivahiivaa.
Nainen48 kirjoitti:
Minä vien Fidaan ja SPRään joka viikko kassillisen käytettyjä vaatteita ja vanhat astiat yms tulee ihana vapauden tunne!
On paljon ihmisiä jotka hakevat vaatteensa vain kirpputoreilta muutamalla eurolla ja saadaan vaatteet kiertoon, tulee itselle hyvä mieli!
======
Asuntosi tyhjenee vauhdilla, jos joka viikko viet kassillisen kierrätykseen. Hyvä.
Nainen48 kirjoitti:
Minäkin tein ennen, mutta kuultuani, että noilla menee tosi paljon roskiin hyväkuntoistakin tavaraa, olen pyrkinyt myymään itse. Ahdistaa ajatella, että käyttökelpoinen kama heivataan roskiin ihan turhaa ja näin tuhlataan luonnonvaroja vaan, koska joskus halusin shoppailla liikaa :(
Hidastaa kyllä tätä tavaroiden vähentämistä, kun yrittää löytää tavatoille uuden kodin, jossa pääsisivät käyttöön. Toisaalta ehkä tässä on osittain juuri sen vuoksi oppinut harkitsemaan tosi tarkkaan ostoksiaan: jos ei ostos vuoden päästä miellytäkään niin sitten siitä aiheutuu vaivaa, kun siitä yrittää päästä eroon.
Positiivisena: tänään tuli myytyä pari tavaraa paikallisen fb-kirppisen kautta ja huomenna on sovittu pari noutoa myös. Kyllä tämäkin tekniikka siis toimii, vaikka hitaammin :)
Vein pussillisen vaatteita kierrätyskeskukseen, samalla kiertelin hyllyjä ja kappas mikä tuli vastaan.
Marimekon uutta vastaava saunatakki, vihreäraitainen, pesumerkitkin sen näköiset ettei ollut koneessa käynytkään.
Olen todella onnellinen kun myyjät eivät tunnistaneet sitä, vaattee siellä maksavat 2 euroa, niin tämäkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä aloittaisin järjestelyn ja raivaamisen karkealla karsimiskierroksella; jätesäkki käteen ja kaapin silmäilyllä ja kevyellä kaivelulla poimitaan poltettavaan jätteeseen/ sekajätteeseen menevät tavarat. Samalla voi nakella keräyspaperiin sopivat paperit omaan kassiin/ laatikkoon. Kannattaa olla aika armoton tavaran suhteen; pääasiassa kaikilla on jo kaikkea ja kierrätyskeskukset pullistelevat tavarasta.
Tässä vaiheessa saatat saada jo muutamaan säilytyslaatikon tyhjäksi.
Tämän jälkeen voi aloittaa konmarituksen eli tavarat käydään kategorioittain läpi. Helpoin on, jos on käytössä tila, esim. työhuone yms. jonne voi levitellä laatikoita lattialle ja viedä niihin kategorioittain tavaroita. Alussa kategoriat voivat olla karkeampia, esim. toimistotarvikkeisiin kaikki nitojista askartelujuttuihin, jos ovat aivan sekaisin lähtötilanteessa. Konmaritus aloitetaan vaatteista ja sitä suosittelen itsekin, koska niissä on selkeät kategoriat ja aikaa ei mene pähkäilyyn.
Kaappi kerrallaan järjestelyä en kyllä suosittele muuten kuin ensimmäiseen raivaukseen; et ikinä saa samoja tuotteita samaan paikkaan ja nyhjäät järjestelykerrasta toiseen samojen juttujen kanssa.
Tällaisia karsimiskierroksia olen käynyt jo pari, mutta tavarat on silti levällään ja tuota kummallista sekalaista tavaraa löytyy edelleen. Taidan olla jäänyt kiinni kaappi kerrallaan järjestelyyn ja olisi hyvä aika tyhjätä kaikki kaapti. Kiitos vinkistä :)
Vierailija kirjoitti:
Vein pussillisen vaatteita kierrätyskeskukseen, samalla kiertelin hyllyjä ja kappas mikä tuli vastaan.
Marimekon uutta vastaava saunatakki, vihreäraitainen, pesumerkitkin sen näköiset ettei ollut koneessa käynytkään.
Olen todella onnellinen kun myyjät eivät tunnistaneet sitä, vaattee siellä maksavat 2 euroa, niin tämäkin
En halua olla ilonpilaaja, mutta tämä oli hyvä löytö vain jos tarvitset saunatakkia. Muussa tapauksessa se on nyt kotonasi turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Nainen48 kirjoitti:
On paljon ihmisiä jotka hakevat vaatteensa vain kirpputoreilta muutamalla eurolla ja saadaan vaatteet kiertoon, tulee itselle hyvä mieli!Minäkin tein ennen, mutta kuultuani, että noilla menee tosi paljon roskiin hyväkuntoistakin tavaraa, olen pyrkinyt myymään itse. Ahdistaa ajatella, että käyttökelpoinen kama heivataan roskiin ihan turhaa ja näin tuhlataan luonnonvaroja vaan, koska joskus halusin shoppailla liikaa :(
Hidastaa kyllä tätä tavaroiden vähentämistä, kun yrittää löytää tavatoille uuden kodin, jossa pääsisivät käyttöön. Toisaalta ehkä tässä on osittain juuri sen vuoksi oppinut harkitsemaan tosi tarkkaan ostoksiaan: jos ei ostos vuoden päästä miellytäkään niin sitten siitä aiheutuu vaivaa, kun siitä yrittää päästä eroon.
Positiivisena: tänään tuli myytyä pari tavaraa paikallisen fb-kirppisen kautta ja huomenna on sovittu pari noutoa myös. Kyllä tämäkin tekniikka siis toimii, vaikka hitaammin :)
Valitettavasti muutkin shoppailevat liikaa ja tavaraa vain pursuaa kaikilta, niin ihmisiltä kuin hyväntekeväisyyskirppiksiltäkin. Eikä niitä kannata Afrikkaankaan enää viedä, koska sielläkin jo pursuaa paikat länsimaalaisten vaatteita. Joskus ekologisinta on vain laittaa tavarat lähimpään polttojätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin juuri näin.
Joulua on kuusi, kuusenalusliina, 3 tonttua, 1 lyhty ja ehkä 30 joulukoristetta. Tosin taisin laskea koristeet yhdeksi, mutta ei niitä montaa ole. Puolet ovat lasten tekemiä ja valitettavasti ne eivät ole ikuisia. Keittiössä on 3 kattilaa, 2 paistinpannua, 1 pata, 1 vuoka, muutama piparkakkumuotti, kaulin, kauhoja, siivilä, astioita, aterimia jne. Kaapeissa on kaikki jauhot jne tupperin mahtuvissa. Ehdottomasti keittiössä on eniten tavaraa, mutta sielläkin on tyhjiä hyllyjä. 1 kakkuvati, jossa on tällä hetkellä hedelmiä jne.
Töissä kävi aika hauska juttu loppukesästä. Jonkun kumman syyn takia meille tuli kollega käymään ulkomailta ja pomo pyysi voisiko joku ottaa hänet vastaan kotiinsa, koska piti selittää jotain jne. Kollega oli käynyt juuri koronatestissa, kun saapui Suomeen.
Lapset lähtivät juuri sinä päivänä isälleen, sanoin meille saa tulla.
Hän tuli ja viipyi muutaman tunnin. Kaikki saatiin hyvin tehtyä. Hän jossain vaiheessa kysyi miksi meillä on näin vähän tavaraa. Puhun englantia päivittäin, mutta jotenkin hämmennyin siitä. Sanoin erosin vuosia sitten ja minulla oli aika tiukkaa. Karsin kotoa, myin irtaimistoa kirppiksellä jotta sain laskut maksettua. Siihen jäi ns koukkuun ja tykkään elää näin, kun ei ole paljoa tavaroita. Näytin mm poikani huoneen kaappien sisältöä ja sanoin tämä on tarttuvaa. Hän oli mennyt omin luvin jääkaappiin, en huomanut tätä siis lainkaan. Koska lapset olivat isällään ja minä menin miesystäväni luo viikonlopuksi, oli jääkaappi oikeastaan lähes tyhjä.
Kollega oli ottanut esimiehelleeni yhteyttä ja sanonut minä tarvitsen palkankorotuksen. En oikeasti tiedä mitä hän oli sanonut, mutta minä sain palkankorotuksen.
Vierailija kirjoitti:
Nainen48 kirjoitti:
On paljon ihmisiä jotka hakevat vaatteensa vain kirpputoreilta muutamalla eurolla ja saadaan vaatteet kiertoon, tulee itselle hyvä mieli!Minäkin tein ennen, mutta kuultuani, että noilla menee tosi paljon roskiin hyväkuntoistakin tavaraa, olen pyrkinyt myymään itse. Ahdistaa ajatella, että käyttökelpoinen kama heivataan roskiin ihan turhaa ja näin tuhlataan luonnonvaroja vaan, koska joskus halusin shoppailla liikaa :(
JOS mainitsemistasi paikoista menee roskiin käyttökelpoista, niin uskoisin syynä olevan esim se, että sinne viedään pesemätöntä/likaista vaatetta. Heillä ei ole resursseja pestä niitä lahjoittajan puolesta.
Samaa ilmiötä näkee joskus itsepalvelukirppiksillä, myynnissä voi olla pesemätöntä.
Myös ns. vertaiskaupassa, myytävissä tai annettavissa tekstiileissä.. ei ole tavatonta lukea "pesu jää ostajalle".
Sulle, joka kysyi tuosta pakastehiivasta, mä ole leiponut jopa vuoden verran pakkasessa olleesta huovasta ihan hyvin kohoavia, täytyy vaan sulattaa se jossain kipossa, siitä tulee juoksevaa. Mutta tämä ot.
Tänä vuonna on suurempi tavoite. 700 tavaraa ja rahaa 10 000 euroa. Toivotaan, että edes toinen toteutuu.
Kellään tietoa paljonko saa myydä vuodessa verovapaasti?
Joulua on kuusi, kuusenalusliina, 3 tonttua, 1 lyhty ja ehkä 30 joulukoristetta. Tosin taisin laskea koristeet yhdeksi, mutta ei niitä montaa ole. Puolet ovat lasten tekemiä ja valitettavasti ne eivät ole ikuisia. Keittiössä on 3 kattilaa, 2 paistinpannua, 1 pata, 1 vuoka, muutama piparkakkumuotti, kaulin, kauhoja, siivilä, astioita, aterimia jne. Kaapeissa on kaikki jauhot jne tupperin mahtuvissa. Ehdottomasti keittiössä on eniten tavaraa, mutta sielläkin on tyhjiä hyllyjä. 1 kakkuvati, jossa on tällä hetkellä hedelmiä jne.
Töissä kävi aika hauska juttu loppukesästä. Jonkun kumman syyn takia meille tuli kollega käymään ulkomailta ja pomo pyysi voisiko joku ottaa hänet vastaan kotiinsa, koska piti selittää jotain jne. Kollega oli käynyt juuri koronatestissa, kun saapui Suomeen.
Lapset lähtivät juuri sinä päivänä isälleen, sanoin meille saa tulla.
Hän tuli ja viipyi muutaman tunnin. Kaikki saatiin hyvin tehtyä. Hän jossain vaiheessa kysyi miksi meillä on näin vähän tavaraa. Puhun englantia päivittäin, mutta jotenkin hämmennyin siitä. Sanoin erosin vuosia sitten ja minulla oli aika tiukkaa. Karsin kotoa, myin irtaimistoa kirppiksellä jotta sain laskut maksettua. Siihen jäi ns koukkuun ja tykkään elää näin, kun ei ole paljoa tavaroita. Näytin mm poikani huoneen kaappien sisältöä ja sanoin tämä on tarttuvaa. Hän oli mennyt omin luvin jääkaappiin, en huomanut tätä siis lainkaan. Koska lapset olivat isällään ja minä menin miesystäväni luo viikonlopuksi, oli jääkaappi oikeastaan lähes tyhjä.
Kollega oli ottanut esimiehelleeni yhteyttä ja sanonut minä tarvitsen palkankorotuksen. En oikeasti tiedä mitä hän oli sanonut, mutta minä sain palkankorotuksen.[/quote]
Hauska tarina:)
Eilen sain vihdoin järjesteltyä astiat ja jälleen löytyi myytävää. Edelleen kaikkea jäi paljon enemmän kuin mitä kaksi aikuista arjessaan tarvitsisi, mutta antaa niiden nyt olla ainakin toistaiseksi kun tilaa on ja niistä edelleen tykkään.
Mä aloittaisin järjestelyn ja raivaamisen karkealla karsimiskierroksella; jätesäkki käteen ja kaapin silmäilyllä ja kevyellä kaivelulla poimitaan poltettavaan jätteeseen/ sekajätteeseen menevät tavarat. Samalla voi nakella keräyspaperiin sopivat paperit omaan kassiin/ laatikkoon. Kannattaa olla aika armoton tavaran suhteen; pääasiassa kaikilla on jo kaikkea ja kierrätyskeskukset pullistelevat tavarasta.
Tässä vaiheessa saatat saada jo muutamaan säilytyslaatikon tyhjäksi.
Tämän jälkeen voi aloittaa konmarituksen eli tavarat käydään kategorioittain läpi. Helpoin on, jos on käytössä tila, esim. työhuone yms. jonne voi levitellä laatikoita lattialle ja viedä niihin kategorioittain tavaroita. Alussa kategoriat voivat olla karkeampia, esim. toimistotarvikkeisiin kaikki nitojista askartelujuttuihin, jos ovat aivan sekaisin lähtötilanteessa. Konmaritus aloitetaan vaatteista ja sitä suosittelen itsekin, koska niissä on selkeät kategoriat ja aikaa ei mene pähkäilyyn.
Kaappi kerrallaan järjestelyä en kyllä suosittele muuten kuin ensimmäiseen raivaukseen; et ikinä saa samoja tuotteita samaan paikkaan ja nyhjäät järjestelykerrasta toiseen samojen juttujen kanssa.