tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20646)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne tavarat sitten laitetaan?
Minulla on vaatekaapillinen täysin hyvää ja käyttökelpoista vaatetta, jotka eivät vaan enää mahdu päälle. Aikakin on jo ajanut ohi. Pikamuodin kirous.
Olisi kiva noista muutama kymppi saadakin.
Tällä hetkellä kaikki kirpparit ovat täpötäynnä.En usko, että saat noista enää rahaa, mutta voit toki kokeilla koota niistä vaatepaketin ja myydä halvalla(!) torissa tai facebookin kirppiksillä. Jos kauppa ei käy, niin oikeasti hyväkuntoiset(!) perusvaatteet voit lahjoittaa hyväntekeväisyyskirpputorille tai voit kokeilla huolisiko joku vaatteet facebookin roskalavalla. Vähääkään kulahtaneet tai vanhan näköiset vaatteet johonkin näistä 1) jos omatuntosi sallii niin vaatekauppojen tekstiilikeräys josta ne rahdataan ulkomaille muiden riesaksi 2) työpajat kuten Nextiili Tampereella 3) sekajäte eli energiapoltto.
Paras tietenkin olisi, jos löytäisit tekstiileille itse joko jatkokäyttäjän (joku ostaa vaatteen sinulta) tai keksisit niille jatkokäyttöä (esimerkiksi itse tein vanhoista farkuista (100% puuvillaa) patalappuja omaan käyttöön ja vetoketjusta sain tarvittavan osan lapsen unipussin rikkimenneen vetoketjun korjaamiseen, jämäpalat menivät sekajätteeseen eli meillä poltettavaksi). Tämä vaatii aikaa ja vaivaa, mutta on kestävin vaihtoehto.
Ps. Googleta Outi Les Pyy jos asia kiinnostaa.
En tiedä miten muissa kaupoissa, mutta ainakin H&M keräyksen vaatteet menevät pääsääntöisesti kierrätysmateriaaliksi heidän oman lajittelukeskuksen kautta. Käyttökelpoiset myyntiin jolla maksetaan kierrätyksen kustannuksia. Ei siis roudata Afrikkaan muiden riesaksi.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun tänne tulisi mahdollisuus linkittää myös kuvia eikä vain videoita. Voisimme linkittää tähän kuvia "aarteistamme, joista emme voi luopua" ja saisimme rehellisen mielipiteen siitä, onko kyse harhasta vai aarteesta :D Ja kirppari siihen yhteyteen, niin minun tarpeeton voisi olla sinun tarpeellinen esim. vaihtokauppasysteemillä, niin ei rahaakaan tarvitsisi. Onnistuneista kaupoista sitten pistearvostelu, niin huijarit tipahtaisivat pois.
Laita vaikka Imgur.com palveluun ja linkit tänne. On ilmainen ja helppo käyttää.
[/quote]
En tiedä miten muissa kaupoissa, mutta ainakin H&M keräyksen vaatteet menevät pääsääntöisesti kierrätysmateriaaliksi heidän oman lajittelukeskuksen kautta. Käyttökelpoiset myyntiin jolla maksetaan kierrätyksen kustannuksia. Ei siis roudata Afrikkaan muiden riesaksi.[/quote]
H&M keräyksistä hyvin pieni osa (muutama prosentti) menee teollisuuden käyttöön ja loput Afrikkaan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten muissa kaupoissa, mutta ainakin H&M keräyksen vaatteet menevät pääsääntöisesti kierrätysmateriaaliksi heidän oman lajittelukeskuksen kautta. Käyttökelpoiset myyntiin jolla maksetaan kierrätyksen kustannuksia. Ei siis roudata Afrikkaan muiden riesaksi.
H&M keräyksistä hyvin pieni osa (muutama prosentti) menee teollisuuden käyttöön ja loput Afrikkaan.
Piti ihan selvittää asiaa koska HM antaa asiasta hyvin erilaisen kuvan. Näemmä HM vaatteet menevät Saksan lajittelukeskukseen, josta 15% kierrätetään kuiduksi. Puolet myydään ulkomaille, joista 30% Afrikkaan. Eli 15% menisi Afrikkaan, loput muualle, minneköhän? Ja minne menee 35% jota ei myydä ulkomaille eikä kierrätetä eteenpäin? Vaatii lisää selvitystä.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/02/17/mot-laittoi-lahettimia-kierrat…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä siirryttiin etätöihin keväällä. Jokainen on käynyt satunnaisesti töissä.
Olen aina saanut kollegoilta lahjoituksina kirppistavaraa, koska tiesivät minulla on rahantarve ja oli helppoa lahjoittaa kollegalle.
Minulta haetaan 2 x vuodessa kotoa kirppiskuorma, touko- ja marraskuussa. Minulla on 10 laatikon kiintiö, mutta tänäkin vuonna otetiin kaikki vastaan.
Sain n 30 Ikean kassillista lähellä asuvalta perheeltä. Äiti käy esikoisen viemässä treeneihin kerran viikossa ja olen n 2 h 2 nuorimman kanssa sen aikaa.
Lisäksi kollegat olivat tuoneet minulle lahjoituksia töihin.
Näistä tuli yhteensä 48 banaanilaatikollista. Tämä määrä oli jo niin suuri, ettei se mahtunut vaatehuoneeseeni, jossa näitä yleensä säilytän.Nyt tämän naapuruston koti ja hänen vanhempiensä koti on käyty läpi. Hän sanoi heillä ei ole yhtään ylimääräistä juomalasiakaan.
Kesäksi olen saanut vst keikan ja heiltä tulee seuraava myyntisatsi.
Mitä ikinä ihmiset tekevätkin, maasta ei ikinä lopu ylimääräinen tavara.
Joo, tämä on ihan hieno ja mahtava systeemi mutta tarviiko jokaisessa keskusteluketjussa kertoa uudelleen :D
Ihan hienoa ja mahtavaa, että luet av:lta jokaisen ketjun jokaisen kommentin. Tai sitten ei. Kertoo lähinnä siitä, että sinulla ei ole muuta elämää.
Minä en ole koskaan kuullut tuota tarinaa, vaikka olen käynyt tällä palstalla noin 10 vuotta.
Minä olen lukenut tuon saman tarinan juuri tästä samasta ketjusta. Olen nyt joulun ja uuden vuoden aikana lukenut tämän ketjun alusta alkaen.
Terv. Ihan täältä sivusta vaan huutelen
Luen palstalta vain muutamaa pidempää ketjua joita seuraan säännöllisesti, tätä ja muita missä on rakentevaa keskustelua ja hyvä henki. Silti olen lukenut tuon viestin useampaan kertaan. Olen ajatellut että kyseessä on ehkä ihminen jolle tavaran kierto ja kirppistely on elämän tärkeää sisältöä ja ylpeyden aihe, joten antaa olla iloinen saavutuksistaan :)
Monelle tuntuu olevan ongelmana että samanlaisia asioita kertyy useita kappaleita. On liikaa villasukkia, liikaa tarjoilukulhoja, liikaa kahvimukeja. Itselläni on toisenlainen ongelma, asuntoni pursuaa kaikenlaista sekalaista tavaraa joka ei vain tunnu loppuvan vaikka kuinka (mielestäni) karsin. Kaapista löytyy heijastin, ylimääräinen nitoja (en käytä koskaan), kynttilöitä, koriste-esineitä, käyttämättömiä muistikirjoja.. Helppohan näistä on luopua, roskiin ja käyttökelpoiset isona laatikkona lahjoitukseen. Ahdistaa vain kun tätä tavaraa vain löytyy ja löytyy lisää. Ehkä tämä joskus loppuu, sentään ostelu on lopetettu aikaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Monelle tuntuu olevan ongelmana että samanlaisia asioita kertyy useita kappaleita. On liikaa villasukkia, liikaa tarjoilukulhoja, liikaa kahvimukeja. Itselläni on toisenlainen ongelma, asuntoni pursuaa kaikenlaista sekalaista tavaraa joka ei vain tunnu loppuvan vaikka kuinka (mielestäni) karsin. Kaapista löytyy heijastin, ylimääräinen nitoja (en käytä koskaan), kynttilöitä, koriste-esineitä, käyttämättömiä muistikirjoja.. Helppohan näistä on luopua, roskiin ja käyttökelpoiset isona laatikkona lahjoitukseen. Ahdistaa vain kun tätä tavaraa vain löytyy ja löytyy lisää. Ehkä tämä joskus loppuu, sentään ostelu on lopetettu aikaa sitten.
Jos on aikaa ja viitseliäisyyttä, konmarimenetelmä sopii hyvin tähän. Laitat kaikki saman tavararyhmän tavarat samaan ja valitset niistä ne, jotka ovat eniten mieleesi ja loput pois. Konmari ei kaikille sovi eikä se ole ehkä paras tapa jos tavaraa on tosi paljon. Silloin kannattaa edettää kaappi, hylly ja laatikko kerrallaan ja saman tien laittaa poistettavat tavarat eteenpäin jotta ne eivät jää tuomaan sotkua. Tuo on jo erinomainen alku, että ostelu on lopetettu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on aikaa ja viitseliäisyyttä, konmarimenetelmä sopii hyvin tähän. Laitat kaikki saman tavararyhmän tavarat samaan ja valitset niistä ne, jotka ovat eniten mieleesi ja loput pois. Konmari ei kaikille sovi eikä se ole ehkä paras tapa jos tavaraa on tosi paljon. Silloin kannattaa edettää kaappi, hylly ja laatikko kerrallaan ja saman tien laittaa poistettavat tavarat eteenpäin jotta ne eivät jää tuomaan sotkua. Tuo on jo erinomainen alku, että ostelu on lopetettu!
Olen yrittänyt juurikin tätä, mutta tavara on niin sekalaista ettei siitä saa järkeviä ryhmiä. Ja seuraavasta kaapista löytyy aina lisää ryhmiä ja edellisten ryhmien tavaraa. Pitäisi kai laittaa kaapit täyteen laatikoita mihin on ryhmät kirjattu, niin lajittelu olisi helpompaa. En tiedä, ehkä en vain osaa. Menneiden aikojen painolastia, kun vähävaraisena tuli kerättyä kaikki mahdollinen mitä muut halusivat antaa (eli päästä eroon omista romuistaan) tai mitä halvalla sai.
Joo, konmari ei välttämättä sovi ekalle raivauskierrokselle. Neuvoisin, että älä tässä vaiheessa vielä mieti lajittelua tai välttämättä edes tavaroiden oikeita paikkoja vaan keskity vaan siihen määrän vähentämiseen. Järjestelyn aika on sitten myöhemmin. Ei myöskään kannata raivaamisen alussa ostaa säilytyslaatikoita tai -kalusteita kun ei vielä tiedä, mitä jää säilytettäväksi. Pala kerrallaan, niin se elefanttikin syödään!
Mulla rupeaa karsittava tavara olla vähissä mutta esim. vaatteet karsiutuu käyttämällä ne loppuun kun uusia en osta.
Samoin sänkyvaatteet, olen ollut ostamatta jo yli 5 vuotta ja käytän samoja.
Sängystä pesuun ja takaisin kuivana.on nautinnollista kun jonkun tyynynliinan saa käytettyä loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt juurikin tätä, mutta tavara on niin sekalaista ettei siitä saa järkeviä ryhmiä. Ja seuraavasta kaapista löytyy aina lisää ryhmiä ja edellisten ryhmien tavaraa. Pitäisi kai laittaa kaapit täyteen laatikoita mihin on ryhmät kirjattu, niin lajittelu olisi helpompaa. En tiedä, ehkä en vain osaa. Menneiden aikojen painolastia, kun vähävaraisena tuli kerättyä kaikki mahdollinen mitä muut halusivat antaa (eli päästä eroon omista romuistaan) tai mitä halvalla sai.
Jos aikaa/tilaa on niin varmaan juurikin kannattaisi tyhjätä kaikki kaapit kerralla ja kasailla tavarat ryhmiin. Esimerkiksi tietyn ryhmän tavart tiettyyn laatikkoon tai vähemmän hienosteluna lattiakasaan. Sitten, kun kaapit on tyhjinä ja tavarat kasoissa, niin lähdet ryhmä/kasa kerrallaan vasta käymään karsimismielessä läpi juttuja. Karsit aina yhden ryhmän tuotteet ja jäljelle jääneille etsit säilytyspaikan tyhjistä kaapeista (mielellään niin, että säilytyksessäkin aina sama ryhmä pysyy yhdessä).
Jos tavaraa on paljon, niin tässä toki ahdistavaa, jos kämppään tulee tämän vuoksi muutaman päivän kaaos. Mutta itse näkisin ehkä sen arvoiseksi kuitenkin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aikaa/tilaa on niin varmaan juurikin kannattaisi tyhjätä kaikki kaapit kerralla ja kasailla tavarat ryhmiin. Esimerkiksi tietyn ryhmän tavart tiettyyn laatikkoon tai vähemmän hienosteluna lattiakasaan. Sitten, kun kaapit on tyhjinä ja tavarat kasoissa, niin lähdet ryhmä/kasa kerrallaan vasta käymään karsimismielessä läpi juttuja. Karsit aina yhden ryhmän tuotteet ja jäljelle jääneille etsit säilytyspaikan tyhjistä kaapeista (mielellään niin, että säilytyksessäkin aina sama ryhmä pysyy yhdessä).
Jos tavaraa on paljon, niin tässä toki ahdistavaa, jos kämppään tulee tämän vuoksi muutaman päivän kaaos. Mutta itse näkisin ehkä sen arvoiseksi kuitenkin :)
Tämä kuulostaa mahtavalta ratkaisulta. Jos saisi tyhjättyä ihan kaikki kaapit, olisi järjestäminen ja suunnittelu tosi paljon helpompaa, kun ei tarvisi raivailla tilaa sekalaisista kaapeista ja järjestää uudelleen jo järjestettyjä. Pari päivää tuskin riittää, mutta kesälomalla voisi viimeistään toteuttaa jos ei siihen mennessä ole päässyt riittävästi eteenpäin. Kiitos vinkistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin juuri näin.
Meni varmaan pari kk, jotta sain kodin käytyä läpi.
Hylly kerralla, jokaisen tavaran kohdalla mietin haluanko säästää. Ensimmäisellä kierroksellä lähti ehkä n 40%, sitten 20%.
Pari v sitten laskin meillä on alle 1000 esinettä/huonekalua/tavaraa.
Sain joululahjaksi uuden pöytäliinan, suvussa olleen korun, olen ex puoliso, mutta ex appivanhemmat ovat läheisiä ja anopilla on paljon koruja ja patakintaan. Plus suklaata. Vanha liina oli aika kulunut, koruja mahtuu lähes tyhjään lippaaseen ja patakinnas tuli heti käyttöön.
Oli aika harvinaista, sain eikä mikään mennyt kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun isäni kuoli niin selvisi, että edunvalvoja oli hävittänyt isän rahoista kolmasosan maksamalla ylimääräisen varaston vuokraa noin 15 vuotta. Varastossa oli homeisia, täysin arvottomia romuja mitkä menivät suoraan roskiin. Arvaa mikä oli ketutuksen määrä. Juu, ja ei siitä voinut valittaa, vaikka oli selkeästi asiakkaan rahojen tuhlaamista.
=====
Ihan oikeesti nyt: jos tavarat ei mahdu kotiin, niin ne turhia.
Edunvalvoja olisi varmasti saanut valitukset siitäkin, jos olisi omavaltaisesti tuhonnut toisen omaisuutta.
Juu, mut kun ne romut sieltä maksullisesta varastokopperosta olis mahtunut hyvin isän kaksioon, mitäs siihen sanot?
Ihmettelen, että kuinka edes ehdotat homeisten tavaroiden viemistä isäsi asuinhuoneistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun isäni kuoli niin selvisi, että edunvalvoja oli hävittänyt isän rahoista kolmasosan maksamalla ylimääräisen varaston vuokraa noin 15 vuotta. Varastossa oli homeisia, täysin arvottomia romuja mitkä menivät suoraan roskiin. Arvaa mikä oli ketutuksen määrä. Juu, ja ei siitä voinut valittaa, vaikka oli selkeästi asiakkaan rahojen tuhlaamista.
=====
Ihan oikeesti nyt: jos tavarat ei mahdu kotiin, niin ne turhia.
Edunvalvoja olisi varmasti saanut valitukset siitäkin, jos olisi omavaltaisesti tuhonnut toisen omaisuutta.
Juu, mut kun ne romut sieltä maksullisesta varastokopperosta olis mahtunut hyvin isän kaksioon, mitäs siihen sanot?
Ihmettelen, että kuinka edes ehdotat homeisten tavaroiden viemistä isäsi asuinhuoneistoon.
Tuskin tuo alkuperäinen kirjoittaja sitä tarkoitti. Homeiset roskiin ja muille järkevästi paikka kotoa. Hirveästi rahaa mennyt nyt turhaan varastointiin.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin taas käänteisen raivaushaasteen eli nyt tammikuussa lähtee taas satoja tavaroita. Eilen 31, tänään 30 ja niin edes päin. Lasken mukaan karsiessa ja siivotessa löytyvät roskatkin.
Viikko tätä nyt takana. Ihan joka päivä en ole päässyt tavoitteeseen, mutta jätän niitä rästiin että yhteismäärä olisi kuitenkin haasteen mukainen. Sain käytyä läpi mm. hevoseni jäämistöä, siihen ei aika ole ollut vielä kypsä aiemmin. Laadukkaat tavarat lähti myyntivälityksiin ja sieltä on tiedossa useampi satanen jos vaan käyvät kaupaksi. Motivoiduin siitä niin, että laitoin muutakin myymistään odottavaa tavaraa facebook-kirppareille ja tänään jo kaksi noutoa sovittu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa mahtavalta ratkaisulta. Jos saisi tyhjättyä ihan kaikki kaapit, olisi järjestäminen ja suunnittelu tosi paljon helpompaa, kun ei tarvisi raivailla tilaa sekalaisista kaapeista ja järjestää uudelleen jo järjestettyjä. Pari päivää tuskin riittää, mutta kesälomalla voisi viimeistään toteuttaa jos ei siihen mennessä ole päässyt riittävästi eteenpäin. Kiitos vinkistä!
Älä kesälomaa pilaa moiseen.
Se, että käyt kodin läpi hylly kerralla, se on auttaa paljon.
Itse käyn joka kk läpi yhden alueen. Esim keittiössä tyhjennän yhden hyllyn, tarkistan päivät, pyyhin ja laitan takaisin.
Jos esim saksia on pitkin kotia, tällä tavalla tulee huomattua niille paras paikka.
Kun aloitat urakkaa, huomaat tarpeetonta tulee paljon ja tosi paljon lisää.
Etsi myös paikka kotoa, minne viet nämä.
Näin itse tosi kivoja pussukoita myynnissä eilen illalla.
Aamulla etsin kankaat ja vetoketjut. Töiden jälkeen alan ompelemaan niitä. Alkuperäinen myyjä sai myytyä loppuun, eikä kangasta ole lisää.
Muistuttelen, että nyt kun tuli pakkaset, on ainakin omakoti- ja rivitaloissa hyvä aika sulattaa pakastin.
Samalla näkee mitä siellä on, ja tulee järjesteltyä saman kategorian tuotteet yhteen.
Meillä tämä tarkoitus tehdä lauantaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä siirryttiin etätöihin keväällä. Jokainen on käynyt satunnaisesti töissä.
Olen aina saanut kollegoilta lahjoituksina kirppistavaraa, koska tiesivät minulla on rahantarve ja oli helppoa lahjoittaa kollegalle.
Minulta haetaan 2 x vuodessa kotoa kirppiskuorma, touko- ja marraskuussa. Minulla on 10 laatikon kiintiö, mutta tänäkin vuonna otetiin kaikki vastaan.
Sain n 30 Ikean kassillista lähellä asuvalta perheeltä. Äiti käy esikoisen viemässä treeneihin kerran viikossa ja olen n 2 h 2 nuorimman kanssa sen aikaa.
Lisäksi kollegat olivat tuoneet minulle lahjoituksia töihin.
Näistä tuli yhteensä 48 banaanilaatikollista. Tämä määrä oli jo niin suuri, ettei se mahtunut vaatehuoneeseeni, jossa näitä yleensä säilytän.Nyt tämän naapuruston koti ja hänen vanhempiensä koti on käyty läpi. Hän sanoi heillä ei ole yhtään ylimääräistä juomalasiakaan.
Kesäksi olen saanut vst keikan ja heiltä tulee seuraava myyntisatsi.
Mitä ikinä ihmiset tekevätkin, maasta ei ikinä lopu ylimääräinen tavara.
Joo, tämä on ihan hieno ja mahtava systeemi mutta tarviiko jokaisessa keskusteluketjussa kertoa uudelleen :D
Ihan hienoa ja mahtavaa, että luet av:lta jokaisen ketjun jokaisen kommentin. Tai sitten ei. Kertoo lähinnä siitä, että sinulla ei ole muuta elämää.
Minä en ole koskaan kuullut tuota tarinaa, vaikka olen käynyt tällä palstalla noin 10 vuotta.
Minä olen lukenut tuon saman tarinan juuri tästä samasta ketjusta. Olen nyt joulun ja uuden vuoden aikana lukenut tämän ketjun alusta alkaen.
Terv. Ihan täältä sivusta vaan huutelen
Luen palstalta vain muutamaa pidempää ketjua joita seuraan säännöllisesti, tätä ja muita missä on rakentevaa keskustelua ja hyvä henki. Silti olen lukenut tuon viestin useampaan kertaan. Olen ajatellut että kyseessä on ehkä ihminen jolle tavaran kierto ja kirppistely on elämän tärkeää sisältöä ja ylpeyden aihe, joten antaa olla iloinen saavutuksistaan :)
KIITOS !
Kyllä, välillä innostunut kertomaan tätä juttua uudestaan ja uudestaan. Mä tässä joku päivä mietin kuinka paljon olen tätä tavaroiden kanssa puljaamista tehnyt. Tosi paljon. Aloitin oman kodin läpikäymisellä ja minkälaisessa tilassa oma koti on nyt ja on ollut vuosia. Siivoamiseen ei mene aikaa, tiedän missä kaikki ovat ja mikään ei mene huonoksi siksi, että joku tavarakasa painaa lyttyyn. Olin mukana urakassa, jossa tuttu välitti asuntoja, jotka omisti kuolinpesä. Tyhjensin tavaroista, omaisille arvokkaimmat ja muut menivät kirppikselle. Tuttava stailasi asunnot ja laittoi myyntiin. Yli 10 asuntoa tyhjensin. Enää se ei kannata, kun noista kuolinpesistä tulee niin paljon roskaa ja yrittäjä lopetti tämän homman.
Minun piti jo lopettaa, koska yhden kerran puolen vuoden myynnistä tuli vain 50 euroa. Mutta nyt on aloitettu vaihtaminen. Jos myyn 100 eurolla, saan 50 eurolla ostaa myynnissä olevaa kirppistavaraa. En ole ikinä edes käynyt paikassa, eli omistaja ostaa minun puolesta juuri Arabian astioita ja villavaatteita, jotka voi purkaa. Tähän asti saldo on riittänyt näihin. Lisäksi olen saanut vanua. Sitä kuulemma riittää vielä pidemmäksi aikaa. Pomo on kertonut muille myyjille tämän paikan omistaja käyttää rahat näihin tuotteisiin ja sillä tavalla asiakkaita ostamaan minulta.
Sain marraskuussa 250 Arabian astiaa ja jätesäkillisen villavaatteita, plus vanua tuli isohko säkki. Astiat ovat viety Arabian vintageen ja jätesäkki odottaa kevätt, puran vaatteet ulkona. Vanhoja lankoja on älyttömästi.
Miesystäväni vähän hymyilee tähän, mutta itse myös ajattelen sitä toista puolta. Mm minun ansioista yksi kirppis pysyy pystyssä. On moneen kertaan sanonut miten etelän käynnit pitää hänet pinnalla. Moni lahjoittaja ei viitsi kierrättää. Tarpeettomat tavarat voivat olla vuosikymmeniä kaapeissa, tilaa viemässä. Näin tehden saadaan oma koti kuntoon ja tarpeeton tavara menee käyttäjille. Nyt vaihdan kirppistavaraa aikaani. Kun vietän aikaa kahden alle kouluikäisen kanssa, saan itsekin samalla ulkoilua ja tutustun kahteen pieneen ihmiseen.
Vaikka kuinka yritän ajatella asiaa, en näe tässä mitään negatiivista.
Kyllä, olen omalla tavalla ylpeä teoistani ja pahoittelen, kun olen kertonut tätä liikaa. Lupaan vähentää palstailua muutenkin, koska tonttutilaus on vähän jäljessä. Sain marraskuussa mm mohair lankaa ja tein tosi kivan pipon. Sainkin sitten tilauksia ja se oli kivaa vaihtelua. Ensi syksyksi tehty tonttutilaus on nyt muutaman sata tonttua miinuksella. Ettei tarvi kesälomaa viettää neulekoneen ääressä, on hyvä nyt ottaa tammikuu pientä spurttia ja kuroa umpeen tilausta.
- Mistä löysit tiedon ettei Hesy halua lakanoita/pyyhkeitä? Hesyn nettisivuilla on seuraava maininta:
Otamme mielellämme vastaan
* fleece- ja villahuopia: näille on nyt erityisen kova kysyntä!
* pyyhkeitä ja lakanoita
* .....
https://www.hesy.fi/tavaralahjoitukset/