tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20542)
Miksi te jotka ootte siivonneet kotinne ylimääräisistä tavaroista ostatte sitä joululahjoiksi muille? Tai ostatte jotain kiinalaista tms kosmetiikkaa josta ei tiedä mitä myrkkyä sisältävät. Jättäisitte ”lahjat” ostamatta!
.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te jotka ootte siivonneet kotinne ylimääräisistä tavaroista ostatte sitä joululahjoiksi muille? Tai ostatte jotain kiinalaista tms kosmetiikkaa josta ei tiedä mitä myrkkyä sisältävät. Jättäisitte ”lahjat” ostamatta!
.
Ei kai me olla niin tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Äitini harrastaa posliininmaalausta ja on vuosien varrella tuonut ties mitä kuppia, tuikkulyhtyä, sirotinta, munakuppia, sokerikuppia, kaikki rakkaudella maalattu tytöllensä tottakai. Hänelle tärkein on eräs melko iso jouluaiheinen tuikkukoriste. Taas nyt jouluna kyselee missä se on, miksei ole esillä, entä se ja se ja se kuppi sopisi joulupöytään..
Inhoan sitä isoa hökötystä. Oikeaa tuikkua siinä ei voi polttaa, tulipaloriski. En tykkää sen väreistä enkä ylipäätään tykkää tuollaisista koristeista. Saako tän antaa pois (tosin kuka huolii...) ? Tunnollisena oon säilönyt kaapissa, mutta en halua näitä! Sirottimille ja munakupeille ei oo mitään käyttöä. Joitain mukeja sentään käytetään.
Jospa annat ne hänelle takaisin jos merkitsevät niin paljon hänelle itselleen, että pitää kysellä niiden perään.
Olen saanut äidiltäni matkamuistoja paikoista joissa hän on käynyt, ja ennen otin ne velvollisuudesta vastaan. Sitten tajusin että miksi ottaisin niitä kun ne ei tuo minulle mitään muistoa. Annoin ne äidilleni takaisin ja selitin että ne on hänelle merkityksellisempiä koska muistaa niistä ne matkat. Ehkä hän vähän loukkaantui, mutta ei ainakaan ole enää tuonut krääsää vaan ainoastaan syötävää tuliaisiksi.
Eli tarjoa takaisin ja kerro ettei sinulla ole käyttöä niille. Joku muu saattaa niitä tarvita, älä tahallaan riko. Tai ehdota lahjoitettavaksi hyvään tarkoitukseen.
Juuri kun sain karsittua tavaraa joulusiivouksessa, toi joulupukki armottomasti tarpeetonta krääsää.
Yritin pitää lahjat minimissä, mutta silti lapsi sai 10 pakettia (puolet mummulta, vaikka sovimme yhdestä). Pitää yrittää olla vielä selkeämpi ennen seuraavaa joulua....
Vierailija kirjoitti:
Yritin pitää lahjat minimissä, mutta silti lapsi sai 10 pakettia (puolet mummulta, vaikka sovimme yhdestä). Pitää yrittää olla vielä selkeämpi ennen seuraavaa joulua....
Eipä se selkeämmin sanominen välttämättä auta. Olen viisi vuotta jo sanonut ettei tarvitse ostaa lahjoja, eikä ainakaan tavaraa. Olen sanonut suoraan, toivonut, vihjannut ja koittanut ties mitä, kerran törkeästi pyytänyt kuittia palautusta varten, niin silti vaan ei haluta ymmärtää etten halua tavaraa (Tuo kuittiasia oli omasta mielestä liian törkeää enkä halua tehdä niin toiste, tosin ei sillä ollut vaikutustakaan). Meillä on ihan normaalia että lahjoja tulee kaksi isoa ikea kassillista per henkilö, myös aikuisille siis
Vierailija kirjoitti:
Oliko kaikki leluja? Meilläkin lapsi sai vajaa 20 pakettia, mutta siellä oli yöpaita, sukat, päiväkirja, namia, leffaliput, bodyshopin saippua ja pesusieni jne. Minusta ei mitään krääsää nurkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko kaikki leluja? Meilläkin lapsi sai vajaa 20 pakettia, mutta siellä oli yöpaita, sukat, päiväkirja, namia, leffaliput, bodyshopin saippua ja pesusieni jne. Minusta ei mitään krääsää nurkkiin.
Piti kirjoittaa että vajaa 10 pakettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteita oli kolmessa paketissa ja leluja kuudessa. Yhdessä oli kirja. Mutta koska lapsi on vuoden ikäinen, parhaat leikkikalut ovat tällä hetkellä pahviputki, imuri ja pitkävartinen harja. Vaatteitakin meillä on jo riittävästi ja kirjat voimme lainata kirjastosta. En haluaisi totuttaa lasta lahjavuoreen. Varsinkaan niin, että joka paketissa on jotain uutta. Kirpparilahjat vielä jotenkin menisivät. Mutta taitaa olla edessä aikamoinen suo tarvottavana tämän lahja-asian suhteen.
Kannattaa lukea KonMari kirja ja YouTube on pulloollaan hyviä minimalismi- sekä tavaranvähentämisvideoita.
Vierailija kirjoitti:
Jos asut kerrostalossa niin kannattaa heittää kaikki ulos parvekkeelta.kissat koirat pesukoneet ukot akat lapset ja jääkaappi ni alkaa olee tilaa
Hehheh. Ihan ittekö keksit?
Minä soitin ennen joulua kaikille läheisille sukulaisille että lapsellani on vain yksi tarpeellinen toive johon ei meidän vanhempien rahavarat yksistään riitä, iPad. Lapsi on taiteilijaluonne ja toivonut jo kaksivuottta iPadia ja siihen piirustusohjelmasovellusta. Esitin toiveen todella selkeästi ja tarkasti laskettuna, toivoin ettäjokainen sukulainen osallistuu lahjaan 30 eurolla. Näin saatiin lapselle lahjaksi iPad eikä mitään muuta tullut. Ja lapsi oli maailman onnellisin kun avasi lahjansa aattona. :)
Jos ei lahjattomuus aikuisten kesken onnistu, on varmaan helpointa toivoa suoraan jotain tiettyä lahjaa. Siis toivon x x kirjaa tai syötäviä herkkuja.
Kummilapsilta on suoraan pyydetty lahjatoivelistaa, joka sit jaetaan isovanhempien kummien jne. kesken. Se on toiminut hyvin. Lapset saa mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lukea KonMari kirja ja YouTube on pulloollaan hyviä minimalismi- sekä tavaranvähentämisvideoita.
Konmari ei muuttanut mulla mitään, molemmat kirjat luettu. On siinä hyviäkin pointteja, mutta en saanut siitä mitään herätystä. Itsellä isoimpana ongelmana että sitä "sekalaista tavaraa" on niin hemmetisti, ettei sitä pysty käsittelemään sellaisena settinä kerralla kuin Konmarissa ja että kaikki se tavara tuottaa iloa, vaikka todellisuudessa en niitä tarvitse yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konmari ei muuttanut mulla mitään, molemmat kirjat luettu. On siinä hyviäkin pointteja, mutta en saanut siitä mitään herätystä. Itsellä isoimpana ongelmana että sitä "sekalaista tavaraa" on niin hemmetisti, ettei sitä pysty käsittelemään sellaisena settinä kerralla kuin Konmarissa ja että kaikki se tavara tuottaa iloa, vaikka todellisuudessa en niitä tarvitse yhtään mihinkään.
Hyvä etten ole ainoa joka ei pysty toteuttamaan konmaria.
Meillä iso maalaistalo jossa useamman sukupolven rompetta kertynyt eikä mitään mahdollisuuksia kerätä tavaroita yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä etten ole ainoa joka ei pysty toteuttamaan konmaria.
Meillä iso maalaistalo jossa useamman sukupolven rompetta kertynyt eikä mitään mahdollisuuksia kerätä tavaroita yhteen.
Meillä tämä toimi sukkien kohdalla hyvin, kerättiin kaikki talon sukat yhteen (5 henk). Koluttiin kaappien perukat ja hyllyt, pesukoneen tausta, parittomien sukkien kori, pyykkikorista pestiin ensin kaikki. Etsimme sitten parit, heitimme pois rikkinäisiä, pieniä ja parittomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kai tätä täälläkin käsitelty, mutta miten tehdään miehen tavaroitten kanssa?! Tuntuu että jos en niitä johonkin laatikoihin tunge, ne kuleksivat onnellisina työpöydällä, siinä radion päällä ja ympärillä.
Kun tarvvitaan vaikkapa laturin johtoa siinä, siihen se jää. Tai kun leikataan saksilla, niitä ei panna laatikkoon vaan jätetään niille sijoilleen. Uuvuttaa korjata toisen jälkiä.
Toinen on vaatteet. Siihen ne hylätään olohuoneen rukin päälle, sukkia lattialla. Tai kun viikkaan pöydän ääresssä lakanoita ei kysytä teetkö vielä jotain, vaan kun vien niitä komeroon takaisintullessa on jo pöydässä syömiset. Minusta tilanpuutetta ei ole, mutta se kun tavarat eivät löydä oikeille paikoilleen, vaan jäävät siihen missä niitä on viimeksi tarvittu. Se jälkiensä korjaaminen ja järjestely, tasot on epäsiistit kun niille hylätään tavarat. Jos sanon suuttuu.
Onko tämä jotenkin miehille tyypillistä? Exä kasasi kaikki pöydät täyteen tavaraa. Sitten kun kannoin niitä kasoiksi hänen työhuoneeseen, tai auta armias laitoin kaappiin, hän suuttui, että piilottelen hänen tavaroitaan.
Sanominen ei auttanut, hän suuttui kun nalkutan.
Eron jälkeen olen viisi vuotta raivannut tavaraa pois, ensin pakkasin ilmeiseimmät hänen tavarat ja haetutin pois, sen jälkeen olen vain heittänyt menemään ja kirpparille. Vieläkin on ihme roinaa varastoissa.
Ei ole sukupuolikysymys. Meillä tämä ainakin on naiselle tyypillistä. Vaatekasoja on kaikkialla, kaikki tasot täynnä, tavaraa on tuoleilla, pöydillä ja lattioilla. Siirtely ja järjestely kielletty.
Äidilläni alkaa kaapit taas täyttyä. Reilu vuosi sitten talosta ja liitereistä vietiin monta _isoa_ peräkärrykuormaa kaatsille/kierrätykseen. Mm. Lakanoita useita jätesäkillisiä, kymmeniä mattoja, yksi huoneellinen oli kirjaimellisesti täys sekalaista tavaraa, lattiasta kattoon, ovelta peräseinälle. Vintiltä lähti tavaraa ja samalla palokuormaa muutama peräkärryllinen.
Pikkuhiljaa kaapit joissa oli tyhjiä hyllyjä ovat alkaneet täyttymään. Hän käy kirppareilla ja ostelee tavaroita koita ei sitten myöhemmin edes muista ostaneensa. Käsityölankoja on yhdessä huoneessa varmaan kymmenen muovilaatikollista, mutta joka kerran kun käyn, niitä on ilmestynyt lisää. Kuulemma hänen on vaikea kipeällä kädellään niitä muovilaatikoita availla ja etsiä sopivaa lankaa. Niinpä ostaa taas uutta. Sama joulukoristeiden kanssa. Niitä on vintissä laatikkotolkulla ja joka vuosi ostaa lisää lisää lisää lisää. Valittaa kun ei pieni eläke riitä mihinkään. Ei kai kun shoppaa joka kuukausi noin 300€ taivaan tuuliin, tai pitää kai sanoa vintin/huoneiden nurkkiin. Olen niin väsynyt tähän.
Itselläni on raivausprojekti kestänyt jo vuosia. Vähitellen hyvä tulee, ja pois laitettuja tavaroita en ole kaivannut. Aluksi tavaroista luopuminen oli vaikeaa, mutta helpottui homman edetessä. Nykyään olo on suorastaan voitonriemuinen, ja sitä kevyempi mitä isomman kassin roinaa saa kämpästä ulos. Olen nykyään myös kriittisempi tavaran suhteen. Heitän enemmän tavaraa roskiin, koska ymmärrän, että kaikkea ei kannata tunkea UFF:lle tai kierrätyskeskukseenkaan toisten riesaksi.
Minua on auttanut, että asun yksiössä, eikä taloyhtiössämme ole asuntojen ulkopuolista säilytystilaa. Kotoani olen vähentänyt myös säilytyskalusteet minimiin, sitä mukaa kun tavara on vähentynyt. Varsinaisen roinan lisäksi olen vähentänyt esim. lakanoiden, pyyhkeiden ja astioiden määrää radikaalisti. Ei kaikkea tarvitse olla varuiksi. Aina kun tulee kiusaus hankkia jotain, mietin minne sen sijoittaisin kotona. Muistelen myös, miten ikävää oli siivota, kun joka paikka tursui tavaraa, ja näin olen välttynyt suurimmasta osasta houkutuksia.
Tsemppiä kaikille raivausprojekteihin! Vaikka ei tee kaikkea kertarysäyksellä, pienikin aloitus jostain nurkasta auttaa selkeyttämään omaa elämää, ja jälkipolvet kiittää kun eivät saa tavaravuoria perinnöksi.
No hän menisi siltä seisomalta tutkimaan kaappeja, että miten ne noin hajoaa 😂 mutta toki voisi syyttää tänä vuonna tehtyä muuttoa, että siinä tippui.
Tosin siitä hän varmaan innostuisi maalaamaan uusia..