Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (21858)

Vierailija
21801/21858 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pienemmästä asunnosta saadulla rahan säästöllä teemme reissuja"

Minusta on aina koomista, jos joidenkin mielestä asunnon koko on suoraan yhteydessä sen hintaan. No, onhan se tavallaan, mutta sijainnilla on myös merkitystä. Ihan saman kaupunginkin sisällä isompi asunto voi olla halvempi, jos se sijaitsee hieman syrjemmässä. 

Vierailija
21802/21858 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jatkanut vaatekaapin raivausta myymällä ja lahjoittamalla hyväkuntoisia vaatteita, joita en ole hetkeen käyttänyt enkä usko enää käyttävänikään. Keski-ikäistyminen ja etenkin vaihdevuodet ovat muuttaneet omaa kroppaa ja ulkonäköä sekä verran, etteivät vielä jokin aika sitten hyviltä tuntuneet vaatteet tunnu enää hyviltä. Olen aiemmilta vuosikymmeniltä huomannut, että tällaiset "edelleen ihan käyttökelpoinen mutta en vaan itse (enää) ikinä käytä"-vaatteet jäävät helposti kaappiin pyörimään. Kun ne raivaa ajoissa pois, siinä on sekin hyöty, että ne saa vielä lahjoitettua hyvillä mielin tai osan jopa myytyä, kun ovat vielä ajanmukaisia ja kelpaavat monille käyttöön.

Olen tehnyt poistot harkiten, joten yhtäkään poistoani en ole joutunut toistaiseksi katumaan. Kaappiin on tullut ihanasti tilaa, ja pukeutuminenkin on aamuisin helpompaa, kun kaapissa on vain itselle sopivia ja käyttökelpoisia vaatteita.

Mun pitäis taas tehdä tää. Pari vuotta sitten tein ja taas tuntuu että kaapissa pyörii sellaisia vaatteita joita mallaan peilin edessä mutta en kuitenkaan sitten loppujen lopuksi koskaan valitse päälleni. Kaikki joutaa pois. Pelottavan vähän sinne jäisi mutta totuus on se, että käytän aina samoja vaatteita (olen ostanut samaa vaatetta useamman eri väreissä kun on löytynyt hyvä). Mm farkkuja en ole varmaan vuoteen pukenut päälleni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
21803/21858 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän kaikkien tavarapaljous johdu mistään holtittomasta shoppailusta. Vaan elämäntilanteet muuttuvat. Eri-ikäisillä lapsilla on erilaiset tarpeet, ja vaatteet, harrastusvälineet ja lelut käyvät pieniksi ja niitä täytyy uusia. Myös astioita ja liinavaatteita tarvitaan perhekoon vuoksi enemmän. 

Meillä on nyt 150 neliötä, lapset lentäneet pesästä.

Jos tavara on tarpeellista, niin eihän se ole mitään tavarapaljoutta, ei ainakaan siinä mielessä, että se olisi roskaa, josta pitäisi päästä eroon. Jos teillä edelleen on lastesi vanhat tavarat, niin joo, nyt ne varmaan ovat tavarapaljoutta, mutta ei silloin kun lapset niitä vielä tarvitsivat. Silloin ne olivat vain osa elämää. 

Tosin onhan tässäkin ketjussa ollut kommentteja, joiden mukaan ihmisillä ei saisi harrastuksia edes olla (paitsi lukeminen tabletilta), jotta asunto olisi mahdollisimman tyhjä. 

Vierailija
21804/21858 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pienemmästä asunnosta saadulla rahan säästöllä teemme reissuja"

Minusta on aina koomista, jos joidenkin mielestä asunnon koko on suoraan yhteydessä sen hintaan. No, onhan se tavallaan, mutta sijainnilla on myös merkitystä. Ihan saman kaupunginkin sisällä isompi asunto voi olla halvempi, jos se sijaitsee hieman syrjemmässä. 

No totta, mutta meillä nyt näin oli. Säästö on vieläpä suuri. Ei olla sen syrjemmässä keskustasta, mutta eri alueella.

Vierailija
21805/21858 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sitä onnen autuutta, kun saa yhden kaapin kokonaan tyhjäksi ja sinne ei välttämättä tarvitsisi edes siirtää mitään muuta tilalle. Mulla tämä toteutui kovan työn tuloksena. Teen tästä kaapista nyt kierrätyskaapin eli laitan sinne kaikki vaatteet ja tavarat, jotka tulevaisuudessa lähtevät meiltä eteenpäin. Yleensä vien SPR:lle Konttiin. Se on lähin paikka.

Vierailija
21806/21858 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sanotaanko, että jos joku uusi tavara otetaan vastaan vain siksi, että sen saa heittää jätteisiin, on se minusta typerää. Eli ei roskapusseiksi ilmaiskasseja uusina, vaan vasta sitten kun se ei enää palvele muuna kassina. Minun ei tulisi mieleenkään käyttää edes tavallisia roskapusseja, ellen ensin ole käyttänyt loppuun kaikkia hedelmä- ja sämpyläpusseja ja muita vastaavia.

Minä en kyllä leipä pusseihin alkaisi roskia tunkemaan. Jokainen tietysti tyylillään mutta minulle olisi tuskastuttavaa jos jokainen  pussi pitäisi erikseen sitten viedä roskikseen, siellähän saisi rampata jatkuvasti monta kertaa päivässä jopa  joinain päivinä. Toisaalta jos pusseja veisi kerralla niin sekin olisi rasittavaa johan ne tipahtelisivat käsistä. Vai pitäisikö niille olla sitten jokin oma ämpäri  vietäisiin kaikki pikku pussit harvemmin? En oikein ehkä tajua t

Monta krt åäivässä ?

Tutkipa tätä enemmän. Miten sulla voi tulla niin paljon roskaa joka päivä ?

Meillä on 4 henkinen perhe ja sekaroskaa tulee viikossa leipäpussillinen

Vierailija
21807/21858 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saatte karsittua noin hyvin? Itsellä ongelma nyt se, että pitkän karsinnan jälkeen tuntuu, että kaikki jäljelle jäävä on joko aivan priimaa tai sitten se on hyväkuntoista, mutta sellaista, joka ei kenellekään tule kelpaamaan. Minulla on esimerkiksi paljon kauniita vaatteita, mutta jotkut, joista voisin ehkä luopua, joutuisi heittämään roskiin, jos haluaisin niistä eroon. Ne ovat vaan nyt todella epämuodikkaita tällä hetkellä eivätkä kelpaisi kenellekään. Ja roskiin en haluaisi hyvää tavaraa heittää. Mitä tehdä tällaisille? 

Pitääkö jatkaa pitkäpiimäistä käyttöä ja toivoa, että tilaa tulee hiljalleen loppuun käyttämällä vai miten? Hyviä kirjojakin minulla on liikaa ja ärsyttää kun hylly pursuaa tavaraa, mutta harvasta haluaisin suoraan luopua.

Vierailija
21808/21858 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisaalta pursuaminen on hyvä motivaatio pitää ostelu kurissa. Alun perin olen nämä kaikki hankkinut, kun en  tykkää tyhjästäkään, tulee kolkko olo ja halu täyttää paikka jollain, jotta tulee eloisampaa. Sitten jossain vaiheessa meni yli. En tiedä missä menisi hyvä tasapaino niin, että tyhjyys ei anna siimaa ostelulle ja on vielä eloista, mutta että joka paikka ei tursua. Ja toisaalta onhan sitä välillä kivaa ostaa jotain, jos esimerkiksi on reissussa.

Vierailija
21809/21858 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sulla voi tulla niin paljon roskaa joka päivä ?

Johtuisiko siitä että meillä ei ole muovinkeräystä kotipihassa?

Vierailija
21810/21858 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten se nyt vaikuttaa roskan määrään??

Vierailija
21811/21858 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saatte karsittua noin hyvin? Itsellä ongelma nyt se, että pitkän karsinnan jälkeen tuntuu, että kaikki jäljelle jäävä on joko aivan priimaa tai sitten se on hyväkuntoista, mutta sellaista, joka ei kenellekään tule kelpaamaan. Minulla on esimerkiksi paljon kauniita vaatteita, mutta jotkut, joista voisin ehkä luopua, joutuisi heittämään roskiin, jos haluaisin niistä eroon. Ne ovat vaan nyt todella epämuodikkaita tällä hetkellä eivätkä kelpaisi kenellekään. Ja roskiin en haluaisi hyvää tavaraa heittää. Mitä tehdä tällaisille? 

Pitääkö jatkaa pitkäpiimäistä käyttöä ja toivoa, että tilaa tulee hiljalleen loppuun käyttämällä vai miten? Hyviä kirjojakin minulla on liikaa ja ärsyttää kun hylly pursuaa tavaraa, mutta harvasta haluaisin suoraan luopua.

Lopeta niiden pakolla käyttäminen ja vie ne suosiolla hyväntekeväisyyteen SPR:n Konttiin tai sitten kierrätyskeskukseen. Jos teidän kaupungissa tai muuten lähellä ei ole, niin pistä jonkun teillä käyvän mukana, josko hän heittäisi ne sinne. Tai jos kesälomareissun yhteydessä veisit. Turha säilytellä tuollaista vaatetta tai tavaraa, josta oikeasti haluaisit eroon. Säilytä vain ne joista oikeasti pidät ja joita haluat käyttää. Pakkaa ne samantien laatikoihin ja teippaa kiinni, ettet enää vaan ota niitä sieltä. Niin minäkin tein.

Vierailija
21812/21858 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo aikoihin kirjoitellut tänne kun jotenkin ollut inspis poissa. Päivittäin pyörittelen asioita kyllä päässäni, mutta jotenkin ei ole asiat konkretisoituneet teoiksi. En tiedä onko tää joku kevätväsymys vai mikä on? Kodin epäsiisteys ärsyttää ja lisääntyvä valo korostaa kaikkea. Samoin oma homssuinen peilikuva ärsyttää. Oon täältä saanut aiemmin tosi paljon tsemppiä ja inspistä edistää asioita, mutta nyt sitäkään ei ole löytynyt. Miten päästä irti tästä vellomisesta ja saada taas itsensä raiteille? 

Vierailija
21813/21858 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten se nyt vaikuttaa roskan määrään??

Siten että kaikki muoviroska menee sekajätteeseen? Jauhelihapaketin kovamuovi ei edes mahdu leipäpussiin

Vierailija
21814/21858 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole muovinkeräystä kotipihassa, niin eihän se nyt ole syy olla kierrättämättä. Meillä täällä maalla on kaikki kierrätyspaikat kymmenien kilometrien päässä kauppojen pihoissa ja silti onnistuu. Auton perään vaan nyssykät odottamaan kauppareissua. Ja pienetkin pussit voi tosiaan käyttää hyväksi. Hedelmäpusseissa on rivat, jotka solmimalla saa sisällön pysymään pussissa ja pystyy kuljettamaan. Leipäpusseihin tai vastaaviin taas voi tehdä yläreunaan viillon, johon lopuksi pujottaa esim. pitkänomaisen pussin, jolla voi solmia pussin kiinni. Ja tuleehan noita isompiakin pusseja aina välillä, vessapaperista mm.

Jos ei ole autoa käytössä ja matka on pitkä, niin sitten ymmärrän paremmin ongelman.

Vierailija
21815/21858 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo aikoihin kirjoitellut tänne kun jotenkin ollut inspis poissa. Päivittäin pyörittelen asioita kyllä päässäni, mutta jotenkin ei ole asiat konkretisoituneet teoiksi. En tiedä onko tää joku kevätväsymys vai mikä on? Kodin epäsiisteys ärsyttää ja lisääntyvä valo korostaa kaikkea. Samoin oma homssuinen peilikuva ärsyttää. Oon täältä saanut aiemmin tosi paljon tsemppiä ja inspistä edistää asioita, mutta nyt sitäkään ei ole löytynyt. Miten päästä irti tästä vellomisesta ja saada taas itsensä raiteille? 

välillä on vain kausia kun ei nappaa ja silloin voi olla armollisinta itselleen vain levätä, kyllä se inspiraatio sieltä sitten putkahtaa. Toisaalta jos nyt kipeästi kaipaa potkua toimintaan, voi katsoa youtubesta ainakin clean with me tai declutter with me videoita, en tiedä onko suomenkielistä vastaavaa sisältöä saatavilla. Näistä saattaa syntyä pieni inspiraatio tehdä edes vähän kerrallaan. Itselläni vähän samaa että alkuvuonna on ollut jotenkin tahmeaa tämä tekeminen ja kovat pakkaskelit ei ainakaan inspistä ole lisäännyt vaikka enemmän sisällä onkin. Ja on tää ketju ottanut vähän takapakkia, aiemmin täällä oli jotenkin ns. kivempi henki, nyt on vähän erilaista sisältöä ja sivukaupalla vääntöä mikä on oikein ja mikä väärin.

Vierailija
21816/21858 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole muovinkeräystä kotipihassa, niin eihän se nyt ole syy olla kierrättämättä. Meillä täällä maalla on kaikki kierrätyspaikat kymmenien kilometrien päässä kauppojen pihoissa ja silti onnistuu. Auton perään vaan nyssykät odottamaan kauppareissua. Ja pienetkin pussit voi tosiaan käyttää hyväksi. Hedelmäpusseissa on rivat, jotka solmimalla saa sisällön pysymään pussissa ja pystyy kuljettamaan. Leipäpusseihin tai vastaaviin taas voi tehdä yläreunaan viillon, johon lopuksi pujottaa esim. pitkänomaisen pussin, jolla voi solmia pussin kiinni. Ja tuleehan noita isompiakin pusseja aina välillä, vessapaperista mm.

Jos ei ole autoa käytössä ja matka on pitkä, niin sitten ymmärrän paremmin ongelman.

Ei muuta kuin onnea valitsemallasi roskatiellä. Itse en pese roskia enkä haido niitä missään odottamassa  enkä varsinkaan kuljettele kymmeniä kilometrejä kun meillä asian hoitaa pakollinen jätteenkuljetus josta maksetaan ka jonka ohjeistuksia noudatetaan👌

Vierailija
21817/21858 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään kirpparilla ja oli paljon väkeä liikkeellä. Taas oli muutama sellainen ostaja, jolla oli ostoskärry täynnä tavaraa. Koti on äkkiä ääriään myöten täynnä jos kantaa ostoskärryllisen tavaraa kerralla sisään. 

Vierailija
21818/21858 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin tänään kirpparilla ja oli paljon väkeä liikkeellä. Taas oli muutama sellainen ostaja, jolla oli ostoskärry täynnä tavaraa. Koti on äkkiä ääriään myöten täynnä jos kantaa ostoskärryllisen tavaraa kerralla sisään. 

Meilläkin oli kärry täynnä tavaraa kun ostettiin pois muuttavalle lapselleni kirpparilta tarpeellusta tavaraa uuteen kotiin

Vierailija
21819/21858 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa tuo hamstraus. Meillä on nyt miehen isän ja äidin jäämistöä paikat pullollaan, kun on ollut pakko tyhjentää paikat. Aiheuttaa ahdistusta nuo romut, omasta mielestä kaikki vaan kaatopaikalle heti, mutta toisen mielestä ei mene niin. Omille kamoilleni olen tehnyt "kuolinsiivouksen" jo monesti.

Vierailija
21820/21858 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä ,miten turhan tavaran poistaminen korostaa jäljelle jääneiden arvoa ja tekee ne näkyvämmiksi. Ostohalut myös vähenevät, kun huomaa, että kaikkea on vuosiksi eteenpäin. Väljemmästä siististä kaapista on helppo löytää ja ottaa käyttöön kaikki tarpeellinen.

Juuri näistä syistä minäkin tyhjään hyllyjäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi