tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21847)
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi kerrostalon pihalle on ilmestynyt talonyhtiön tilaama sekajätelava. Voi kunpa talonyhtiö tilaisi SER-lavankin, sillä kellarikomerossani on paljon elektroniikkaromua, jonka kierrätykseen vieminen on vaikeaa kun en omista ajokorttia ja tuotteet painavatkin paljon. Jotain. kevyemmästä päästä olevaa olen kyllä pystynyt viemään ihan Giganttiin kierrätykseen, mutta noita raskaita en pysty. Positiivista sinällään, että tähän asuntoon kuuluu kaksi kellarikomeroa ns. perunakellari ja verkkokellari ja tuo perunakellari on täysin tyhjä. Verkkokellarissa, jossa kaikki näkevät kellarin tavarat ja lukkokin on huono ei sitten olekaan paljoa muuta kuin elektroniikkaromua.
Voithan kokeilla vaika noutosortti-palvelua - maksaahan se jonku 60€ tai jossain tapauksissa enemmänkin (jos on enemmän kamaa) mutta hakevat kotoota ne tavarasi kierrätykseen. Itse kokeiltiin divaanin kanssa tätä noutoa, hyvin toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi kerrostalon pihalle on ilmestynyt talonyhtiön tilaama sekajätelava. Voi kunpa talonyhtiö tilaisi SER-lavankin, sillä kellarikomerossani on paljon elektroniikkaromua, jonka kierrätykseen vieminen on vaikeaa kun en omista ajokorttia ja tuotteet painavatkin paljon. Jotain. kevyemmästä päästä olevaa olen kyllä pystynyt viemään ihan Giganttiin kierrätykseen, mutta noita raskaita en pysty. Positiivista sinällään, että tähän asuntoon kuuluu kaksi kellarikomeroa ns. perunakellari ja verkkokellari ja tuo perunakellari on täysin tyhjä. Verkkokellarissa, jossa kaikki näkevät kellarin tavarat ja lukkokin on huono ei sitten olekaan paljoa muuta kuin elektroniikkaromua.
Voithan kokeilla vaika noutosortti-palvelua - maksaahan se jonku 60€ tai jossain tapauksissa enemmänkin (jos on enemmän kamaa) mutta hakevat kotoota ne tavarasi kierrätykseen. Itse kokeiltiin divaanin kanssa tätä noutoa, hyvin toimi.
Täältä myös suositus noutopalvelulle. Joillakin työnhakijoiden työpajatyyppisillä paikoilla
voi olla tuollaista maksullista palvelua.
Ollaan kerran muuton yhteydessä käytetty ja oli toimiva juttu.
Vierailija kirjoitti:
Miten saisi vanhaa ja sairasta vanhempaa luopumaan ehkä 1960-luvulta olevasta tai vanhemmastakin 24-osaisesta tietosanakirjasarjasta, joka löytyy aikoinaan tyyliin jokaisesta kodista? Tieto on jo aikoja sitten vanhentunut ja nykyään vastaava tieto löytyy netistä. Nuo kirjat vievät vain tilaa ja keräävät pölyä. Ehkä niissä on hometta ja jotakin ötököitäkin. En ole uskaltanut ehdottaa luopumista, mutta seuraavan kerran kun asuintalon eli kerrostalon pihalle tulee taloyhtiön tilaama jätelava aion oikeasti tätä ehdottaa.
Anna vanhuksen pitää tietosanakirjansa. Todennäköisesti hän ei edes käytä nettiä. Vaikka hän ei käyttäisikään kirjoja, niin mitäpä se muille kuuluu, jos haluaa ne pitää.
Vierailija kirjoitti:
Miten saisi vanhaa ja sairasta vanhempaa luopumaan ehkä 1960-luvulta olevasta tai vanhemmastakin 24-osaisesta tietosanakirjasarjasta, joka löytyy aikoinaan tyyliin jokaisesta kodista? Tieto on jo aikoja sitten vanhentunut ja nykyään vastaava tieto löytyy netistä. Nuo kirjat vievät vain tilaa ja keräävät pölyä. Ehkä niissä on hometta ja jotakin ötököitäkin. En ole uskaltanut ehdottaa luopumista, mutta seuraavan kerran kun asuintalon eli kerrostalon pihalle tulee taloyhtiön tilaama jätelava aion oikeasti tätä ehdottaa.
Millä ilveellä kirjoissa olisi hometta ja ötököitä jos ne ovat ihan normaalisti sisätiloissa kirjahyllyllä, eikä asunnossa muuten hometta ja ötököitä ole?
Jos taas asunnossa ON hometta ja ötököitä, on tietosanakirjat pienin ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä ilveellä kirjoissa olisi hometta ja ötököitä jos ne ovat ihan normaalisti sisätiloissa kirjahyllyllä, eikä asunnossa muuten hometta ja ötököitä ole?
Jos taas asunnossa ON hometta ja ötököitä, on tietosanakirjat pienin ongelmista.
je, terveyteen vedoten joku saneeraustempaus ja samalla kirjatkin pois.
Siis ei millään pahalla, mutta on kyllä yksi hämmentävimmistä tässä ketjussa lukemistani viesteistä, että 24 kirjaa jonkun muun ihmisen (olkoonkin lähiomainen) asunnossa häiritsee niin paljon, että niistä on hinnalla millä hyvänsä päästävä eroon.
Tuossa vaiheessa kannattaisi kyllä pitää lomaa konmarituksesta.
Jos lautasessa on halkeama/kuoppa reunassa niin heitättekö pois? Periaatteessa voi käyttää edelleen mutta ei ole esteettistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos lautasessa on halkeama/kuoppa reunassa niin heitättekö pois? Periaatteessa voi käyttää edelleen mutta ei ole esteettistä.
En käytä astioina yhtään sellaista missä on särö, halkeama tms. Ihan vaan turvallisuuden takia, ettei astiasta vahingossakaan päädy elimistöön lasinsiruja (yllättävän helpo kulauttaa kitaansa esim. janoisena lasista juodessa) tai ettei hajoa käsiin ja tee haavoja.
Jos astia on hyvin rakas tai kaunis, voisin pitää sitä yhä koristeena / kukka-astiana tms tehtävässä, mutta en kattaisi sitä pöytään.
[/quote]
Ei ammattijärjestäjiä tarvitse palkata. Heidän nettisivuiltaan löytyy vinkkiä ja apua pilvin pimein, joita voi itsekin toteuttaa. Myös YouTubesta löytyy järjestelyvideoita.[/quote]
Millä hakusanalla videot löytyvät? Ohis
Vierailija kirjoitti:
Ei ammattijärjestäjiä tarvitse palkata. Heidän nettisivuiltaan löytyy vinkkiä ja apua pilvin pimein, joita voi itsekin toteuttaa. Myös YouTubesta löytyy järjestelyvideoita.
Millä hakusanalla videot löytyvät? Ohis
decluttering and organizing hakusanoiksi, niin johan löytyy.
Organizing-videoissa kannattaa sitten huomata, että amerikkalaisissa videoissa on usein ihan järjettömän paljon tavaraa. Sitten ne kaikki 20 kuutiota post it -lappuja järjestetään sävyjärjestykseen, tai 10 pakettia samanlaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Organizing-videoissa kannattaa sitten huomata, että amerikkalaisissa videoissa on usein ihan järjettömän paljon tavaraa. Sitten ne kaikki 20 kuutiota post it -lappuja järjestetään sävyjärjestykseen, tai 10 pakettia samanlaista ruokaa.
Ahdistun tämmöisestä militantista järjestämisestä paljon enemmän kuin sekasotkusta. Inhoan sitä että murot kaadetaan muovilootaan. Inhoan noita kirjavia post it-lappuja ja kaikenlaisia merkkauksia ja loputonta rivien suoristelua.
Kannattaa myöntää ettei halua luopua tavaroistaan ja olla vaan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Siis ei millään pahalla, mutta on kyllä yksi hämmentävimmistä tässä ketjussa lukemistani viesteistä, että 24 kirjaa jonkun muun ihmisen (olkoonkin lähiomainen) asunnossa häiritsee niin paljon, että niistä on hinnalla millä hyvänsä päästävä eroon.
Äitini sanoi kerran ennen kuolemaansa, ettei ikäihmisen velvollisuus ole luopua hänelle hyvin rakkaista ja tärkeistä tavaroista ja istua tai maata tyhjässä asunnossa odottamassa kuolemaa, jotta hänen aikuiset lapsensa pääsisivät helpommalla hänen kuolemansa jälkeen. Myönsin hänen puhuneen viisaasti, pyysin häneltä anteeksi ja tajusin siitä lähtien pitää suuni kiinni.
Perinnöstä voi kieltäytyä - tai jos omaisen tai omaisten omat voimat eivät surun keskellä riitä edesmenneen vanhemman kodin tyhjentämiseen eikä sukulaisilta tai perheystäviltä saa apua, kuolinpesiä ostavat yritykset voivat hoitaa ihan kaiken perillisen tai perillisten puolesta, siis arvoesineiden ostamisen lisäksi myös koko kodin tyhjentämisen ja tavaroiden kierrätyksen.
Pyydän, että tässä ketjussa keskitytään jatkossa ihan oman kodin tavarapaljouden vähentämisestä kirjoittamiseen ja jätetään ne ikääntyvät vanhemmat tai muut sukulaiset rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummityttöni täyttää 20 loppuvuonna. Pitää juhlat ja kysyin hyvissä ajoin mitä haluaa lahjaksi.
Mietti pitkään ja sain hyvin pitkän listan, näistä voi valita.
Listassa oli mm lahjakortti Iittalaan.
Keväällä tein fb ryhmään vaihtoiömoituksen. Laitoin yli 50 kuvaa ja kirjoitin vaihdetaan ehjiin Arabia ja Iittala astioihin.
Sain kivasti kuppeja, lautasia vaikka mitä.
Vein Arabialle banaanilaatikollisen astioita ja sain n 50 euron lahjakortin. Maksoin itse vielä erotuksen, nyt on tasan 50 e lahjakortti odottamassa.Moni sanoi kupit ovat olleet käyttämättöminä vuosia. Tässä kombossa oli vain voittajia.
Paljon tässä on nähty vaivaa oikeastaan turhan takia. Ainoa oikea voittaja tässä oli vain Iittala. Olisi kannattanut yrittää itse myydä vanhoja astioita jossakin muualla niin varmasti olisi tienannut enemmän. Kaiken lisäksi nuo uudet astiat ovat Iittalan omissa myymälöissä paljon kalliimpia kuin ihan samat astiat Prismassa ja Tokmannilla.
Joskus alennusmyyntien aikaan tai joidenkin poistotuotteiden kohdalla Iittalan omasta myymälästä saattaa löytää jotain edullisesti, mutta muuten Arabian ja Iittalan astiat kannattaa todellakin ostaa Prismasta, Tokmannista tai Citymarketistakin. Tokmannilla ja Citymarketissa on noista aina välillä tarjouksiakin. Aina kun Citymarketissa on kampanjapäivät Mammuttimarkkinat tai Arjen säästöjä niin on myös joku tarjous noista.
Ensiksi olin yrittänyt myydä niitä mun tavaroita aikaisemmin. Mutta vaihto onnistuu, jos ihmisillä on tarpeetonta ja vaihdetaan itselle tarpeelliseen.
Kyseistä väriä saa vain Iittalalta
Mun mielipide kaikki voitti.
Pikkuhiljaa kun etenee niin se on ihan mukavaa. Olin pitkään ihan lamaantunut tavarakaaoksen kanssa. En tehnyt mitään sille ja ostelin lähes entiseen malliin.
Nyt tänä kesänä olen saanut otteen elämästäni jälleen ja talo on alkanut väljentyä. Tavaroihin takertuminen on helpottanut ja voin käydä katselemassa liikkeissä ja kirppiksillå, mutta hyvim harvoin ostan enää mitään. Ihailu riittää.
Vien hyväntekeväisyysjärjestöjen kierrätykseen tai ehdottelen ja annan parempia tavaroita suoraan läheisilleni. Eikä tunnu missään. Tyhjempi kaappi, hylly ja koti palkitsevat enemmän kuin omistaminen.
Mutta paljon on vielä matkaa minimalistisen kotiin enkä sitä ehkä ikinä saavuta. En minä ylipäänsä ole asettanut mitään tavoitetta tavaran vähentämiselle. Helpottaa toki olennaisesti että asun taloani yksin.
Seuraavaksi kokeilen voisinkohan myös onnistua laihduttamaan tällä uudella rennolla ja hitaalla otteella :) Kiitos ketjun kirjoittajille vinkeistä ja tsempeistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummityttöni täyttää 20 loppuvuonna. Pitää juhlat ja kysyin hyvissä ajoin mitä haluaa lahjaksi.
Keväällä tein fb ryhmään vaihtoiömoituksen. Laitoin yli 50 kuvaa ja kirjoitin vaihdetaan ehjiin Arabia ja Iittala astioihin.
Vein Arabialle banaanilaatikollisen astioita ja sain n 50 euron lahjakortin. Maksoin itse vielä erotuksen, nyt on tasan 50 e lahjakortti odottamassa.Moni sanoi kupit ovat olleet käyttämättöminä vuosia. Tässä kombossa oli vain voittajia.
Paljon tässä on nähty vaivaa oikeastaan turhan takia. Ainoa oikea voittaja tässä oli vain Iittala. Olisi kannattanut yrittää itse myydä vanhoja astioita jossakin muualla niin varmasti olisi tienannut enemmän. Kaiken lisäksi nuo uudet astiat ovat Iittalan omissa myymälöissä paljon kalliimpia kuin ihan samat astiat Prismassa ja Tokmannilla.
Joskus alennusmyyntien aikaan tai joidenkin poistotuotteiden kohdalla Iittalan omasta myymälästä saattaa löytää jotain edullisesti, mutta muuten Arabian ja Iittalan astiat kannattaa todellakin ostaa Prismasta, Tokmannista tai Citymarketistakin. Tokmannilla ja Citymarketissa on noista aina välillä tarjouksiakin. Aina kun Citymarketissa on kampanjapäivät Mammuttimarkkinat tai Arjen säästöjä niin on myös joku tarjous noista.
Juuri vertailun hintoja ja esm Teeman lautaset on Tokmannilla edullisimpia. Jos odottaa vielä alennusmyyntiä, niin voi olla jo kolmasosan Iittalan hinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, lahjan saaja toivoi lahjakorttia nimenomaan iittalaan eikä tokmannille. Ohis
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä siitä, että toisten tavaroihin ei saa puuttua.
Toisaalta ymmärrän myös sen että ne oman vanhemman tavarat voi ahdistaa kun tietää että on itse se, joka joutuu sen savotan joskus mahdollisesti tekemään.
Mikset vaan anna vanhan ja sairaan elää omien tavaroidensa keskellä? Kun kerran kohta tämän maailman jättää kuitenkin. Tutut tavarat tuovat turvaa elämän viimeisillä hetkillä.