tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21849)
Vierailija kirjoitti:
Mä aion osallistua #raivausrientoihin. Just tänään kirosin, että jotain pitäisi tehdä. Tää tulikin just hyvään saumaan.
Minä myös! Pitää muuttaa vaatteiden kanssa pariksi kuukaudeksi mökille, niin nyt on hyvä hetki katsoa niitä ja vähän muitakin itselleni turhia kierrätykseen.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla petasin sängyn ja käynnistin astianpesukoneen. Tämä riitti, jotta koti on perussiisti. Enää ei tarvitse aloittaa siivousta tavaroiden paikalleen palauttamisella.
2 rikkinäistä t-paitaa lähti roskiin, samoin yksi pariton sukka. Isoja poistoja ei enää tule ja tavaroiden karsinta kuuluu osana muuhun siivoukseen/kodin järkkäilyyn.
Voisitko kertoa mikä on sulle rikkinäinen paita? Muutama harsoreikä vai molemmat kainalot ihan auki? Ja onko sulla erikseen vähän rikkinäiset kotivaatteet ja siistimmät kaupunkivaatteet?
Olen tässä miettinyt että mikä olisi se kriteeri pois heittämiselle.
Mulla on esm pikkuvikaisia mukeja käytössä. Pieni lohkeama reunassa, sillä puolella että ei haittaa oikeakätistä juojaa. Tosin ainahan voi tulla kylään myös vasenkätisiä vieraita.
Onko tämä teidän mielestä ok, vai heivaatteko pienestäkin viasta tavarat roskiin?
Riittää että saa tavaraa tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla petasin sängyn ja käynnistin astianpesukoneen. Tämä riitti, jotta koti on perussiisti. Enää ei tarvitse aloittaa siivousta tavaroiden paikalleen palauttamisella.
2 rikkinäistä t-paitaa lähti roskiin, samoin yksi pariton sukka. Isoja poistoja ei enää tule ja tavaroiden karsinta kuuluu osana muuhun siivoukseen/kodin järkkäilyyn.
Voisitko kertoa mikä on sulle rikkinäinen paita? Muutama harsoreikä vai molemmat kainalot ihan auki? Ja onko sulla erikseen vähän rikkinäiset kotivaatteet ja siistimmät kaupunkivaatteet?
Mulla on esm pikkuvikaisia mukeja käytössä. Pieni lohkeama reunassa, sillä puolella että ei haittaa oikeakätistä juojaa. Tosin ainahan voi tulla kylään myös vasenkätisiä vieraita.
Onko tämä teidän mielestä ok, vai heivaatteko pienestäkin viasta tavarat roskiin?
Pyrin aina korjaamaan pikkuviat heti. Jollei pysty korjaamaan (muki) tai ei kannata (reikäiset pikkarit) niin laitan pois. Haluan, että minulla on vain kunnollista, käyttökelpoista tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun olen seurannut Ukrainan tilannetta ja havannoinut, että joillakin on ollut niin kiire paeta pakoon ulkomaille, että heilä ei ole edes yhtä kassia tai matkalaukkua mukana. Rupesin miettimään, että jos joutuisin itse pakenemaan sotaa pois Suomesta, en todellakaan ottaisi mukaan kauan inhomaani akryylivillasekoite villapaitaa, vaan ottaisin vain sen lempivillapaidan jota rakastan.
Tai ehkä sinullekin tulee niin kiire, ettet ota mitään muuta kuin käsilaukkusi. Ehkä sillä hetkellä Suomi on helteen kourissa ja tajuat, että viidestä t-paidasta on enemmän iloa evakkomatkalla kuin yhdestäkään villapaidasta. Voit vaikka vaihtaa kaksi niistä lautaselliseen ruokaa.
Oikeasti meillä rauhan ajan suomalaisilla ei ole mitään käsitystä siitä, miten toimisimme sotatilanteessa tai mikä olisi parhainta.
Joo, kun kirjoitin villapaidasta minulla oli mielessä juuri se, että mitä minä pakkaisin valmiiksi yhteen laukkuun, heti kun kerrottaisiin, että nyt Suomi on sodassa. Jos vaan on aikaa pakata mitään. Ihmettelen, miksi et ottaisi mukaan evakkomatkaan pari talvivaatetta vaikka olisi kesä, koska tuskin pääsisit takaisin Suomeen ennen kesäkauden loppua? Kun tulee talvi, lempivillavaate antaa vähän lohtua.
Totta, että kukaan ei Suomessa tiedä mitä tekisimme ja mitä tapahtuisi tarkalleen.
Voisiko tämän sotaschaissen jättää pois tästä ketjusta. Näille asioille on jo ihan omat ketjunsa olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt samaa vaateiden kanssa ja pohtinut että mitkä ne poisheittämisen kriteerit on. Ja sitten olen todennut että se riippuu vaatteesta ja on enemmänkin tunne siitä, että vaate on jo aivan käyttöikänsä lopussa ja kun vaatteen pukee päälle, tulee huono fiilis ja tuntuu ettei kehtaa pitää sitä enää esim. oman miehen tai kenenkään seurassa. Käytännössä se voi olla vaikka muutama pieni reikä näkyvällä paikalla, yksi iso ei korjattavissa oleva reikä tai repeämä, totaalinen muodottomaksi venyminen ja kankaan kiertyminen aivan totaalisen vinoon, värien haalistuminen ja yltä päältä nukkaantuminen tai muu puhkikuluminen niin että välttämättä varsinaista reikää ei ole. Mutta on tultava se tunne että tavalla tai toisella vaate on niin kulunut että en enää halua pitää sitä edes koti/yövaatteena.
Käytiin tänään ostamassa syysvaatteita kolmelle lapselle. Huoh.
Taidan jättää lasten vanhat vaatteet vielä ns. rönttövaatteiksi ja laittelen poistoon/kiertoon vasta sitten kun ovat selkeästi pieniä tai rikki.
Kaappiin kuitenkin mahtuivat ihan siististi.
Neljä poistoakin tuli, kun järjestettiin tyttären kaappia: tyhjä kenkälaatikko, 2 kangaspussukkaa ja 1 kouluvihko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun olen seurannut Ukrainan tilannetta ja havannoinut, että joillakin on ollut niin kiire paeta pakoon ulkomaille, että heilä ei ole edes yhtä kassia tai matkalaukkua mukana. Rupesin miettimään, että jos joutuisin itse pakenemaan sotaa pois Suomesta, en todellakaan ottaisi mukaan kauan inhomaani akryylivillasekoite villapaitaa, vaan ottaisin vain sen lempivillapaidan jota rakastan.
Tai ehkä sinullekin tulee niin kiire, ettet ota mitään muuta kuin käsilaukkusi. Ehkä sillä hetkellä Suomi on helteen kourissa ja tajuat, että viidestä t-paidasta on enemmän iloa evakkomatkalla kuin yhdestäkään villapaidasta. Voit vaikka vaihtaa kaksi niistä lautaselliseen ruokaa.
Oikeasti meillä rauhan ajan suomalaisilla ei ole mitään käsitystä siitä, miten toimisimme sotatilanteessa tai mikä olisi parhainta.
Joo, kun kirjoitin villapaidasta minulla oli mielessä juuri se, että mitä minä pakkaisin valmiiksi yhteen laukkuun, heti kun kerrottaisiin, että nyt Suomi on sodassa. Jos vaan on aikaa pakata mitään. Ihmettelen, miksi et ottaisi mukaan evakkomatkaan pari talvivaatetta vaikka olisi kesä, koska tuskin pääsisit takaisin Suomeen ennen kesäkauden loppua? Kun tulee talvi, lempivillavaate antaa vähän lohtua.
Totta, että kukaan ei Suomessa tiedä mitä tekisimme ja mitä tapahtuisi tarkalleen.
Voisiko tämän sotaschaissen jättää pois tästä ketjusta. Näille asioille on jo ihan omat ketjunsa olemassa.[/quote
Kyllä se liittyy ihan olennaisesti näihin tavarapohdintoihin, että mitä sitä hädän hetkellä oikeasti tarvitsisi. Ketju on sen verran pitkä, että aihetta on käsitelty monestakin eri näkökulmasta. Hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko myyneet kankaita ja lankoja torilla tai kirppiksellä? Onko turha vaiva?
Kyllä menee kaupaksi, ja itsekin olen ostanut. Kangaspalaan on hyvä laittaa lappu, minkä kokoinen on. Joko en jaksa alkaa levitellä sitä, tai avaan sen enkä saa pussiin nätisti takaisin.
Tietenkään ei voi laittaa kaupan hintaa kirpputorilla. Euro tai pari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kriteeri pois heittämiselle niin vaatteiden kuin astioidenkin osalta on kysyä itseltään, ostaisinko tämän kirpputorilta (esim. eurolla)? Jos vastaus on ei, niin pois vaan !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä teidän mielestä ok, vai heivaatteko pienestäkin viasta tavarat roskiin?Hyvä kriteeri pois heittämiselle niin vaatteiden kuin astioidenkin osalta on kysyä itseltään, ostaisinko tämän kirpputorilta (esim. eurolla)? Jos vastaus on ei, niin pois vaan !
En kyllä ostaisi pikkureikäistäkään t-paitaa kirpparilta, mutta omaa vanhaa voin pitää kotona/mökillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paidassa joku pienen pieni reikä saa olla jossain piilossa saumassa. Mutta paita pitäisi heittää roskiin jo aikaa ennen kuin kainalot on kokonaan auki. Se on todella ällöttävää.
Juoma-astioissa ei pitäisi olla reunassa vikaa, ei lasissa eikä mukissa, koska siihen laitetaan suu. Enkä halua asua romuvarastossa. Jos niin vähissä on rahat, kirppikseltä löytyy parittomia mutta ehjiä mukeja lähes ilmaiseksi.
Eikö kukaan tosiaan ompele auenneita saumoja kiinni? Paljon helpompaa kuin parsia jokin koin tekemä reikä keskellä kangasta.
Kävin tänään läpi varastoa, ja löysin ja heitin pois vanhoja opiskeluaikaisia töitä ja omaa "taidettani". Valitettavasti huomasin, että olivat huonoja, näin myöhemmin katsottuna. Toisaalta voin nyt iloisesti alkaa tehdä uutta, ehkä parempaa?
Opiskeluaikaiset työt oli ollut vaikeaa heittää pois varmasti siksikin, kun en ollut löytänyt paikkaani uralla. Nyt olen muutaman vuoden ollut siellä missä pitääkin, eikä yhtäkkiä ollut enää yhtään vaikea päästää niistä irti.
Vaikein on varmaan luopua haaveista jotka eivät toteutuneet, tai asioista jotka on menettänyt iäksi. Nuoruuden kauneus, jota edustaa joku mekko, vapaus, jota edustaa festarinahkatakki. Edesmennyt äiti ja hänen sairaalavuoteella kesken jäänyt virkkuu. Vauva-aika, jolloin olin nuori ja onnellinen äiti, siihen liittyvät lapsen vaatteet ja lelut.
Minä käytän lasipurkkeja (hillo-, oliivi-) marjojen pakastamiseen. En halua ostaa muovisia pakasterasioita.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan tosiaan ompele auenneita saumoja kiinni? Paljon helpompaa kuin parsia jokin koin tekemä reikä keskellä kangasta.
Ompelen kyllä tottakai, mutta aiemmin kommentoin vaateasiaa siitä näkökulmasta, että sitten KUN olen korjannut korjattavissa olevat asiat, niin sitten mietin millaiset kriteerit ovat vaatteen pois heittämiseen. Eli siis saumojen kohdalta kyllä ompelen kiinni pikkureikiä. Eri asia toki jos niitä alkaa olemaan tyyliin kymmenen...
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän lasipurkkeja (hillo-, oliivi-) marjojen pakastamiseen. En halua ostaa muovisia pakasterasioita.
Eikö lasipurkit mene pakkasessa rikki.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lasipurkit mene pakkasessa rikki.?
Ei ole vielä koskaan mennyt rikki. Täytyy jättää vähän tilaa purkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kriteeri poistamiseen on, että en enää halua käyttää kyseistä vaatetta tai tavaraa. Esimerkiksi kun aiemmin suosikkeihini kuulunut pyjama ei enää tule valituksi käyttöön, turhahan sitä on kaapissa pitää vaikka teoriassa sitä voisikin vielä käyttää. Rajani tähän ei ole matalalla, vaikka voisi siltä kuulostaa, se esimerkkipyjama on tuossa vaiheessa 'ei oikein kelpaa enää rätiksikään'-tilassa. Toki riippuu paljon myös vaatteesta/esineestä missä kohtaa raja milloinkin on, mutta periaatteena siis haluanko käyttää sitä vai en.
Joo, tunnustan, että tein jo helmikuussa päässäni listan muutamista asioista, mitkä pakkaisin valmiusreppuun heti kun tulee minkäänlainen inahdus, että sota tuli Suomeen. Ja minunkin listaan kuului lempimuki. Asun kerrostalon ylimmässä kerroksessa, niin voi olla, että valmiusreppuni ei tule selviämään mahdollisesta pommituksesta, vaikka pakkaisin valurautapannuni siihen. Tosin silloin olisin vain kiitollinen, jos itse selviytyisin pommituksesta elossa.