tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21850)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pesin maitopurkkeja ja laitan niihin marjat
Huono idea. Maitopurkkeja ei ole tarkoitettu pakastamiseen. Eivät suojaa marjoja riittävästi, ja pahvista liukenee kemikaaleja marjoihin. Suosittelen käyttämään pakastamiseen tarkoitettuja, pestäviä muovirasioita.
Huom myöskään muoviset esim margariinirasiat eivät sovellu pakastamiseen. Jäätelörasiat sopii mutta ne taas ovat hankalan muotoisia.Hyvää rasioiden markkinointia! Näin se tavarakaaos lisääntyy.
Kyllä ja ei. Uusia säilytysrasioita ja -laatikkoja ei kannata ostaa ennen kuin tavaroiden karsinta on jo hyvällä mallilla ja tietää, mille on tarvetta ja miten aikoo asioita säilyttää. Muuten käy helposti niin, että hetken kuluttua ne vastahankitut rasiat ja laatikot jäävätkin tyhjiksi tai osoittautuvat epäkäytännölliseksi (vääränkokoisia, -mallisia tai läpinäkyviä kun pitäisi olla umpinaisia tai päinvastoin jne). Turha on myös turhaa, vaikka se olisi kuinka hienossa järjestyksessä hienoissa laatikoissa.
Toisaalta omiin tarpeisiin käytännölliset ja kestävät säilytystarvikkeet auttavat järjestyksen ylläpidossa ja arjessa, kun tavarat löytyvät sieltä mistä pitää ja pysyvät hyvinä. Esimerkiksi ruuan ja elintarvikkeiden kohdalla säilytysastialla on todella väliä, jotta laatu, koostumus ja maku eivät kärsi ja ne säilyisivät mahdollisimman pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono idea. Maitopurkkeja ei ole tarkoitettu pakastamiseen. Eivät suojaa marjoja riittävästi, ja pahvista liukenee kemikaaleja marjoihin. Suosittelen käyttämään pakastamiseen tarkoitettuja, pestäviä muovirasioita.
Huom myöskään muoviset esim margariinirasiat eivät sovellu pakastamiseen. Jäätelörasiat sopii mutta ne taas ovat hankalan muotoisia.Hyvää rasioiden markkinointia! Näin se tavarakaaos lisääntyy.
Kyllä ja ei. Uusia säilytysrasioita ja -laatikkoja ei kannata ostaa ennen kuin tavaroiden karsinta on jo hyvällä mallilla ja tietää, mille on tarvetta ja miten aikoo asioita säilyttää. Muuten käy helposti niin, että hetken kuluttua ne vastahankitut rasiat ja laatikot jäävätkin tyhjiksi tai osoittautuvat epäkäytännölliseksi (vääränkokoisia, -mallisia tai läpinäkyviä kun pitäisi olla umpinaisia tai päinvastoin jne). Turha on myös turhaa, vaikka se olisi kuinka hienossa järjestyksessä hienoissa laatikoissa.
Toisaalta omiin tarpeisiin käytännölliset ja kestävät säilytystarvikkeet auttavat järjestyksen ylläpidossa ja arjessa, kun tavarat löytyvät sieltä mistä pitää ja pysyvät hyvinä. Esimerkiksi ruuan ja elintarvikkeiden kohdalla säilytysastialla on todella väliä, jotta laatu, koostumus ja maku eivät kärsi ja ne säilyisivät mahdollisimman pitkään.
Tässä just keskusteltiin pakastettujen ruokien säilytyksestä ja siitä että pitää olla asianmukainen pakkaus ettei ruokaan liukene kemikaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Tässä just keskusteltiin pakastettujen ruokien säilytyksestä ja siitä että pitää olla asianmukainen pakkaus ettei ruokaan liukene kemikaaleja.
Kun se maito on alunperin siellä purkissa ja jääkaapissa, niin ei kai siihen liukene mitään kemikaalia? Tuskin purkin jatkokäyttö pakastimessa marjojen säilytyksessä on ongelma. Ymmärrän, jos kyse on pakkauksesta, mikä ei ole alun alkaenkaan elintarvikekelpoinen.
T. Ei-marjanpakastaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun se maito on alunperin siellä purkissa ja jääkaapissa, niin ei kai siihen liukene mitään kemikaalia? Tuskin purkin jatkokäyttö pakastimessa marjojen säilytyksessä on ongelma. Ymmärrän, jos kyse on pakkauksesta, mikä ei ole alun alkaenkaan elintarvikekelpoinen.
T. Ei-marjanpakastaja
En tiedä maitopurkkien kemikaaleista, mutta esimerkiksi muovisia virvoitusjuomapulloja ei pitäisi kuulemma käyttää uudelleen ja uudelleen. Monethan käyttävät näitä vesipulloina.
Itseäni huolettaisi maitopurkeissa se, että miten saisin sen alunperinkään tarpeeksi puhtaaksi. Jos nurkkiin jää vähänkin vanhan maidon jäämiä, se on otollinen paikka bakteerikasvulle. Esimerkiksi botuliini pelottaa minua aina kun säilön jotain. Mutta jos marjat käytetään heti kun ne otetaan pakkasesta ja kypsennetään tarpeeksi kuumassa, niin ei kai maitopurkeissa sitten ole ongelmaa, en tiedä. Muussa tapauksessa haluaisin kyllä mahdollisimman puhtaat säilytysrasiat.
Käytiin eilen kirpparilla. Löytyi kahdelle lapselle pienet lelut, vauvalle body ja itselle ihana hame.
Tänään myytiin pois yksi pieni lelu. Lisäksi lähti kynä josta muste loppu, tyhjä ripsiväri ja toinen lelu, jolla ei enää leikitä.
Kirppisostokset eivät olleet välttämättömiä, mutta käyttöön tulevat kyllä. Pyrin kuitenkin pitämään kiinni siitä, että tavaraa poistuu vähintään saman verran kuin tulee sisään ja hankinnoissa käytetään harkintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ei-marjanpakastaja
Maidon ja marjojen pH on ihan eri. Lisäksi se maitopurkki on oletettavasti pesty ennen uudelleenkäyttöä, joka vahingoittaa purkin Sisäpinnoitetta. Siksi ei ole mitenkään poissuljettu etteikö purkista voisi liueta jotain marjoihin, vaikkei maitoon liukenekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jättää kokonaan pakastin ostamatta, niin kodissa on vielä vähemmän tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun olen seurannut Ukrainan tilannetta ja havannoinut, että joillakin on ollut niin kiire paeta pakoon ulkomaille, että heilä ei ole edes yhtä kassia tai matkalaukkua mukana. Rupesin miettimään, että jos joutuisin itse pakenemaan sotaa pois Suomesta, en todellakaan ottaisi mukaan kauan inhomaani akryylivillasekoite villapaitaa, vaan ottaisin vain sen lempivillapaidan jota rakastan.
Tai ehkä sinullekin tulee niin kiire, ettet ota mitään muuta kuin käsilaukkusi. Ehkä sillä hetkellä Suomi on helteen kourissa ja tajuat, että viidestä t-paidasta on enemmän iloa evakkomatkalla kuin yhdestäkään villapaidasta. Voit vaikka vaihtaa kaksi niistä lautaselliseen ruokaa.
Oikeasti meillä rauhan ajan suomalaisilla ei ole mitään käsitystä siitä, miten toimisimme sotatilanteessa tai mikä olisi parhainta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun olen seurannut Ukrainan tilannetta ja havannoinut, että joillakin on ollut niin kiire paeta pakoon ulkomaille, että heilä ei ole edes yhtä kassia tai matkalaukkua mukana. Rupesin miettimään, että jos joutuisin itse pakenemaan sotaa pois Suomesta, en todellakaan ottaisi mukaan kauan inhomaani akryylivillasekoite villapaitaa, vaan ottaisin vain sen lempivillapaidan jota rakastan.
Tai ehkä sinullekin tulee niin kiire, ettet ota mitään muuta kuin käsilaukkusi. Ehkä sillä hetkellä Suomi on helteen kourissa ja tajuat, että viidestä t-paidasta on enemmän iloa evakkomatkalla kuin yhdestäkään villapaidasta. Voit vaikka vaihtaa kaksi niistä lautaselliseen ruokaa.
Oikeasti meillä rauhan ajan suomalaisilla ei ole mitään käsitystä siitä, miten toimisimme sotatilanteessa tai mikä olisi parhainta.
sepä se, siksi välillä miettinyt että olisiko tollanen kevyt valmiusreppu oikeasti hyvä idea jossakin eteisen lähettyvillä, josta löytyisi parit sukat, pikkarit, t-paidat, pari vesipulloa, välipalakeksipaketti tms tarpeellista, enkä meinaa mitään tuomionpäivämeininkiä. Kylmä fakta taitaa olla että monella menisi aivot lukkoon äkillisessä tilanteessa( itseni mukaan lukien) sitten sitä olisi lähdössä matkaan puhelin taskussa koira toisessa ja lempimuki toisessa kädessä( pieni kevennys :) )
Siivosin tänään roskat autosta ja heitin roskiin naarmuiset ja vinot aurinkolasit.
Pakastamisesta: mustikat ja mansikat säilön pakastepusseihin. Vadelmat, lakat ja mansikkahillon 0,5l pakasterasioihin, jotka on käytön jälkeen helppo pinota pieneen tilaan päällekkäin.
Onko muille käynyt niin, että päätätte laittaa myyntiin jotain tuotteita, vaikkapa vaatteita, otatte myyntikuvia, ja niitä ottaessa ja katsellessa alattekin ihastua tuotteeseen uudelleen, noin hieno ja upea, ettekä sitten halua laittaakaan sitä myyntiin :D
Vierailija kirjoitti:
Onko muille käynyt niin, että päätätte laittaa myyntiin jotain tuotteita, vaikkapa vaatteita, otatte myyntikuvia, ja niitä ottaessa ja katsellessa alattekin ihastua tuotteeseen uudelleen, noin hieno ja upea, ettekä sitten halua laittaakaan sitä myyntiin :D
Tämmöisessä tilanteessa vetäisen sen vanhan reuhkan päälleni saman tien. Menen sillä töihin, käytän sitä viikon. Aina, joka kerta, muistan uudelleen miksi haluan siitä eroon. Väärä koko, ei ole yhteen sopivia kenkiä, pitäisi ostaa eri mittainen takki, ei ole minulle sopiva väri...
Sama elokuvissa: katsoisinki sen saman tien, jos keksin tekosyitä että katson ensi kuussa niin ei käy, kiertoon hep. Myös kirjoissa jne.
Jos tuntuu että mistään en voi erota, sitten päätän karusti määrän: saan säästää 10 teemukia, joista 4 isoa ja 6 pienempää.
Aikooko joku osallistua tuohon ammattijärjestäjä Laura Holmströmin raivausrientoihin? Hänen instagramista löytyy ainakin ohjeet ja lisätietoja, mutta siis lyhyesti: poistoja (joko kierrätettävää tavaraa tai ihan roskaa/roskiskamaa) elokuun ajan siten, että ekana päivänä 30 poistoa, seuraavana 29 jne.
Itse pari suurinta raivauskierrosta olen jo tehnyt ja koti tuntuu suhteellisen toimivalta tavaramäärän suhteen, joten olisi ihan mielenkiintoistakin nähdä tuleeko enää poistoja. Tai siis aina varmasti jotain on, mutta että kuinka paljon.
Mä aion osallistua #raivausrientoihin. Just tänään kirosin, että jotain pitäisi tehdä. Tää tulikin just hyvään saumaan.
Tyhjiä maitopurkkeja ei pysty pesemään riittävän puhtaiksi. Pesen muoviset uudelleenköytettävät kotimaiset pakasterasiat tiskikoneessa että ovat varmasti puhtaat.
Oletteko myyneet kankaita ja lankoja torilla tai kirppiksellä? Onko turha vaiva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kun kirjoitin villapaidasta minulla oli mielessä juuri se, että mitä minä pakkaisin valmiiksi yhteen laukkuun, heti kun kerrottaisiin, että nyt Suomi on sodassa. Jos vaan on aikaa pakata mitään. Ihmettelen, miksi et ottaisi mukaan evakkomatkaan pari talvivaatetta vaikka olisi kesä, koska tuskin pääsisit takaisin Suomeen ennen kesäkauden loppua? Kun tulee talvi, lempivillavaate antaa vähän lohtua.
Totta, että kukaan ei Suomessa tiedä mitä tekisimme ja mitä tapahtuisi tarkalleen.
Hyvää rasioiden markkinointia! Näin se tavarakaaos lisääntyy.