tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21635)
Löysin täydellisen joulumekon itselleni Vintedistä.
Edellinen omistaja käyttänyt kaksissa juhlissa ja laittanut sen jälkeen kiertoon.
Mekko on merkkituote ja arvokas uutena ostettuna. Esim. Stockmann myy kyseistä merkkiä. Sain vielä tingittyä vähän hintaa alas.
Olen onnellinen löydöstäni, mutta tuntuuhan tämä ihan järjettömältä kerskakulutukselta, että arvokkaatkin vaatteet on melkein kertakäyttökamaa nykyään. Toki ymmärrän, että koko voi muuttua ja järkevämpää laittaa kiertoon jos ei sovi, mutta Vinted on täynnä lähes käyttämättömiä ja uudenveroisia vaatteita.
Mulla on tänään vapaapäivä ja meinasin käydä ostoksilla huomista ja joulua varten. Aamulla aloin jotenkin epäröimään, etten sittenkään halua lähteä ja kaikki tavarat kotona ahdistaa etten halua ostaa mitään tänne lisää. Yksi toripaketti piti viedä postiin ja vähintään lounasta hakea niin oli pakko mennä. Päädyin kuitenkin käymään vain supermarketissa enkä kauppakeskuksessa. Joulukinkku oli niin hyvässä tarjouksessa, että ostin sen valmiiksi pakkaseen. Lisäksi ostin karjalanpaistilihat ja muistin, että kotona jääkaapissa pitäisi olla perunaa ym. Kotona tutkin jääkaappia ja totesin, että siellä on kaikkea epämääräistä ja siivosin koko kaapin ennen kuin laitoin ostokset kaappiin. Paistin kanssa ja lähipäivinä hyödynnän monta pian hävikkiin joutuvaa. Jotenkin kolahti kovaa, että ei ne veteraanit ole taistelleet siksi, että voitaisiin pröystäillä tavaralla. Nyt nöyrryn, lopetan kerskakulutuksen ja arvostan sitä mitä on.
Sain tänään pussillisen tavaraa pois, kun joku haki ilmaiseksi antamiani tavaroita. Taas sieltä täältä kotia kerättyä, joten tuntuu ettei näy missään. Mutta 13 tavaraa kuitenkin.
Mies siivosi oman työvaatekaappinsa ja poistoja tuli yksi muovikassillinen.
Tulevat joululahjat ja joulunajan hankinnat on tullut kompensoitua poistoilla. Ihan hyvä tilanne siis.
Vierailija kirjoitti:
Löysin täydellisen joulumekon itselleni Vintedistä.
Edellinen omistaja käyttänyt kaksissa juhlissa ja laittanut sen jälkeen kiertoon.
Mekko on merkkituote ja arvokas uutena ostettuna. Esim. Stockmann myy kyseistä merkkiä. Sain vielä tingittyä vähän hintaa alas.
Olen onnellinen löydöstäni, mutta tuntuuhan tämä ihan järjettömältä kerskakulutukselta, että arvokkaatkin vaatteet on melkein kertakäyttökamaa nykyään. Toki ymmärrän, että koko voi muuttua ja järkevämpää laittaa kiertoon jos ei sovi, mutta Vinted on täynnä lähes käyttämättömiä ja uudenveroisia vaatteita.
Ajattelisin, että tuollaiset arvokkaat juhlavaatteet ovat sellaisia vaatteita, joiden kohdalla "kertakäyttö" ei ole järjetöntä kerskakulutusta. Tuollainen mekko voi kiertää priimakuntoisena monen ihmiset juhlat, eikä kukaan omistajista tarvitse sitä kuin korkeintaan muutamaan tapahtumaan. Ei kai kukaan tykkää vuodesta toiseen ilmestyä joka juhliin samassa mekossa. Kierrätys toimii, jos kenenkään näistä ei tarvitse ostaa uutta mekkoa juhlia varten, vaan A voi ostaa mekon B:ltä, ja B voi ostaa uusiin juhliin mekon C:ltä, joka puolestaan voi ostaa vaikka A:n mekon sitten kun tämä ei tarvitse sitä enää :)
Mies siivosi oman työvaatekaappinsa ja poistoja tuli yksi muovikassillinen.
Tulevat joululahjat ja joulunajan hankinnat on tullut kompensoitua poistoilla. Ihan hyvä tilanne siis.
Olen päässyt siihen pisteeseen, että rohkenin laskea vaatteeni. Vaatekaapissa oli 135 vaatetta (en laskenut alusvaatteita, uimapukuja, sukkahousuja tai sukkia). Kun ottaa huomioon pyykissä olevat vaatteet, lienee kappalemäärä noin 150. Ulkovaatteet eivät kuulu myöskään tähän lukumäärään.
Täytyy sanoa, että lukumäärä yllätti. Ajattelin vaatteita olevan vähemmän. Vaikka kai monilla on paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Olen päässyt siihen pisteeseen, että rohkenin laskea vaatteeni. Vaatekaapissa oli 135 vaatetta (en laskenut alusvaatteita, uimapukuja, sukkahousuja tai sukkia). Kun ottaa huomioon pyykissä olevat vaatteet, lienee kappalemäärä noin 150. Ulkovaatteet eivät kuulu myöskään tähän lukumäärään.
Täytyy sanoa, että lukumäärä yllätti. Ajattelin vaatteita olevan vähemmän. Vaikka kai monilla on paljon enemmän.
Mä en oo jotenkin uskaltanu tehdä tota. Oon aika varma et mun luku on vähintään kaksinkertainen eikä siltikään ole mitään päällepantavaa mukamas. Hävettää oma tilanne, miten on kaikkea kertynyt.
Joku täällä aiemmin mainitsi, että hänen tavaratyö liittyy nyt lapsuudenkodin tai jonkun muun kodin tyhjentämiseen. Oon jäänyt miettimään, miten on sujunut? Itsellä on tilanne, että tavaratyötä riittää niin omassa kodissa, kahdessa kuolinpesässä, äidin kodissa kuin naapurin apuna. Välillä tuntuu ettei mikään näistä etene, välillä taas homma nytkähtelee liikkeille. Välillä otan hirveän stressin asioista, välillä taas on kivaa puuhastelua. Joulun jälkeen pitäisi ehtiä myös anoppilaan avuksi kun muutto alkaa lähestyä. On tää puljaamista. Kaikessa tavarassa mukana myös tunteet, ettei kiertoon laitto olisi liian helppoa 😅
Taidan laskea omat vaatteeni tänään, alkoi kiinnostamaan. Pitäisi muutenkin järjestää ja karsia vaatekaappia. En tosin tiedä miksi ulkovaatteet eivät kuuluisi lukumäärään? Tarkoitatko vain päällystakkeja tai jotain lasketteluhousuja?
Purin tänään kissanruokatilausta ja mietin siinä sitä pahvi- ja muovijätteen määrää. Vein heti kierrätykseen kun lähdin asioille. Joulun jälkeen varmasti taas tursuaa kaikki kierrätyspisteet kun kaikki tuo samaan aikaan joulun jäljiltä roskat. Kannustankin nyt katsomaan kotia sillä silmällä, saisitteko karsittua kierrätysroskiin jotain jo nyt, ettei joulun jälkeen tarvitse vimmoissaan siivota ja viedä kaikkien yhtäaikaa. Toki sille ei voi mitään, että lahjapaketeista syntyy jätettä vasta sillon jouluna. Mutta jos jollain on vaikka tapana kerätä isompi määrä pahvia tai lehtiä kasaan ennen kuin vie, niin voisiko tänä vuonna tehdä poikkeuksen ja viedä jo nyt?
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä aiemmin mainitsi, että hänen tavaratyö liittyy nyt lapsuudenkodin tai jonkun muun kodin tyhjentämiseen. Oon jäänyt miettimään, miten on sujunut? Itsellä on tilanne, että tavaratyötä riittää niin omassa kodissa, kahdessa kuolinpesässä, äidin kodissa kuin naapurin apuna. Välillä tuntuu ettei mikään näistä etene, välillä taas homma nytkähtelee liikkeille. Välillä otan hirveän stressin asioista, välillä taas on kivaa puuhastelua. Joulun jälkeen pitäisi ehtiä myös anoppilaan avuksi kun muutto alkaa lähestyä. On tää puljaamista. Kaikessa tavarassa mukana myös tunteet, ettei kiertoon laitto olisi liian helppoa 😅
Oma äitini on heittänyt kaiken minulle tärkeän pois jo silloin kun olin lapsi tai ihan viimeistään kun olin nuori joten hänen asuntonsa tyhjentäminen on kuin kenen tahansa asunnon tyhjentäminen. Lapsena tämä itketti kun rakkaat lelut oli vain hävitetty jonnekin mutta ehkä nyt on sitten helpompi kun ei ole mitään tunnesidettä mihinkään tavaraan ja tuskin koko ihmiseenkään.
Tämä ei nyt ehkä liity suoraan tähän keskusteluun, mutta toivottavasti se yö/olo/kotihousuja etsinyt, jolle laitettiin kaksi linkkiäkin palaa tänne vielä kertomaan, että onko sopivat housut löytynyt.
Laitan vähän jo joulujuttuja esille. Näin tavaran karsijana ja wannabe minimalistina ne alkavat kuitenkin vähän ärsyttää. Punainen "joulun väri" on myös itselleni niin vieras. Mutta toisaalta nuo koristeet ovat rakkaita ja osa kulkenut mukana lapsesta asti. Ristiriitainen olo ! Uutta en osta enkä sure jos joku rikkoutuu. Yritin jo jotain heittää poiskin mutta sellaista ei ollutkaan josta raaskin luopua. Jospa sitten joulun jälkeen saisin edes yhden esineen pois tilaa viemästä..
Joululahjoja ei onneksi tänne sinkkukotiin taida tulla. Jotain ostan itselleni mutta sellaista mitä todella tarvitsen tai sitten perinteisesti itsensä hemmottelua ja hyvää ruokaa.
Untuvatossuja tekisi kovasti mieli mutta omistan yli 10 paria villasukkia joten yritän puhua itselleni järkeä että hankinta olisi tarpeeton.
Minne voisin muuten lahjoittaa erittäin vähän käytettyjä tai uusiakin villasukkia ? Itselleni riittäisi vain 2-3 paria ja mulla on monta läheistä jotka sukkia neulovat. Saan niitä varmasti lisää tulevaisuudessakin
Vierailija kirjoitti:
Taidan laskea omat vaatteeni tänään, alkoi kiinnostamaan. Pitäisi muutenkin järjestää ja karsia vaatekaappia. En tosin tiedä miksi ulkovaatteet eivät kuuluisi lukumäärään? Tarkoitatko vain päällystakkeja tai jotain lasketteluhousuja?
Kaikki päällystakit, ulkohousut jne. Eivät kuuluneet lukumäärään ihan siksi että satuin vain hetken mielijohteesta laskemaan vaatekaapissa olevat vaatteet :D ei siis mitään muuta syytä tuohon. Takkeja mulla on paljon, varmaan 15 ja kahdet ulkohousut.
Karsimisen hyötyjä: kun tarpeetonta on poistettu, saa käyttökelpoiset tavarat paremmin käyttöön. Leivoin sämpylöitä ja ensimmäisen kerran vuosiin käytin niiden päällä leivinliinaa. Vähän aikaa sitten nimittäin raivasin kaapin, jossa oli kaikenlaista sekalaista pyyhettä ja liinaa. Kaksi leivinliinaa säästin ja nyt niitä voi jopa käyttää.
Olisiko joku asunnottomien yhdistys tai vastaava, jossa olisi tarvetta villasukille. Itsellä vähän sama "ongelma" että villasukkia on enemmän mitä itse ehtii käyttää
Vierailija kirjoitti:
Karsimisen hyötyjä: kun tarpeetonta on poistettu, saa käyttökelpoiset tavarat paremmin käyttöön. Leivoin sämpylöitä ja ensimmäisen kerran vuosiin käytin niiden päällä leivinliinaa. Vähän aikaa sitten nimittäin raivasin kaapin, jossa oli kaikenlaista sekalaista pyyhettä ja liinaa. Kaksi leivinliinaa säästin ja nyt niitä voi jopa käyttää.
Miksi niitä ei ennen voinut käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Taidan laskea omat vaatteeni tänään, alkoi kiinnostamaan.
Mitä lukumäärä kertoo sinulle? Kysyisin samaa muiltakin vaatteitaan laskevilta. Eikö tärkeintä olisi, että kaikki vaatteet ovat tarpeellisia ja kivoja kuin lukumäärä, joka ei oikeasti kerro mitään?
Tässä ketjussa on vuosien varrella ollut näitä, joille tavaroiden määrä tulee itseisarvoksi, jopa pakkomielteeksi.
Ja jatkan vielä, että ei siis kritiikkinä tuolle, jonka viestiä lainasin tuosta samojen vaatteiden käyttämisestä. Vaan hienoa, että laitoit saman paidan ja housuhankinta oli muutakin kuin vain siksi, että pitäisi olla uutta.