tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21636)
Miten teillä on poistot sujuneet ennen joulua? Onko löytynyt helposti kolme päiväasä vai oletteko tehneet useampia poistoja samana päivänä ja sitten taukoa poistoista? Minkälaisia asioita on poistoon lähtenyt? Onko fiilis, että muutama lahja jouluna ei enää tee kodista tukkoista vai onko siihen vielä matkaa?
No, olen yksi tällainen jolla on "hirveä määrä" sukkia, enkä pidä sitä minkään sortin hamstrauksena, sori. Sukkia on niin paljon, että kun käytän yhden sukkaparin päivässä, niistä kertyy pyykkiä sen verran sopiva koneellinen, etten harmittele veden haaskausta.
Pesen sukkani erikseen 60 asteessa, koska olen huomannut, että muun pyykin kanssa pestessä kaikki alkaa "haista sukilta". Käytän myös tehokkaampaa pesuainetta, jota en käytä muihin vaatteisiin, koska se saa minut aivastelemaan. Ehkä minulla on sitten erityisen ällöttävä jalkahiki tai jotain. Joka tapauksessa tämä systeemi toimii minulla. Ja se hirrrrrrveä määrä sukkia mahtuu kuitenkin 14 litran SmartStore-laatikkoon vaatekaapissa. Ei niitä pitkin kotia ole ripoteltuna.
Tuntuu huvittavalta, että pitäisi periaatteen vuoksi harmitella ja ahdistua KAIKISTA tavaramääristä, eikä vain turhista. Kaikki nuo sukat ovat jatkuvassa käytössä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sukkamerkin ole väliä. Avainsana on määrä. Mahdollisimman paljon. Jos sulla on vain 8 paria kierrossa, tottakai ne on puhki pikemmin kuin 30 paria kierrossa.
Toki joku kallis sukka saattaa kestää paremmin kuin joku kympillä kolme sukka.
Omistan mieluummin 10 paria ja ostan vuodessa 5 uutta paria, kuin omistaisin 50 ja ostaisin viiden vuoden välein 25 paria. Johan tuollainen sukkavarasto vie hirveästi tilaakin. Yhtään rahaahan tuollaisella sukkatukun varastoimisella ei säästä, kun joka tapauksessa sukkia pitää ostaa keskimäärin 5 paria vuodessa.
Hirveästi tilaa? Sukat? Kuinka isot jalat teillä muilla oikein on?
" Ehkä tuossa tarkoitettiin että hamstereiden ei pitäisi tulla ketjuun antamaan hamstrausvinkkejä?🤔"
Teiltä nyt unohtuu, että tämä ei edelleenkään ole minimalismiketju. Jokainen päättää, mitä tavaraa tarvitsee ja kuinka paljon, eikä se ole mikään hamstrausvinkki.
Ehkä tuossa tarkoitettiin että hamstereiden ei pitäisi tulla ketjuun antamaan hamstrausvinkkejä?🤔
Se on totta ja voi olla, että tulkitsin tekstin väärin, mutta kuten tässä on jo pari muutakin ehtinyt mainita, kaikki tavara ei ole hamstrausta. Ei edes 50 paria sukkia. Jos se määrä ei ärsytä ihmistä, ei ole tarve karsia.
Kehtaakohan vielä ensi viikolla viedä joulukoristeita kierrätyskeskukseen vai onko jo myöhäistä? En ole saanut aikaiseksi vielä.
Vierailija kirjoitti:
Kehtaakohan vielä ensi viikolla viedä joulukoristeita kierrätyskeskukseen vai onko jo myöhäistä? En ole saanut aikaiseksi vielä.
Varmasti kehtaa ! Parempi näin kuin joulun jälkeen sinne varastoja tukkimaan. Minusta olisi kiva hankkia juurikin käytettyjä koristeita mutta omia niin paljon että kiellän itseäni ostamasta lisää.
Vaikka on sateista ja synkkää niin ajatukset kääntyvät jouluun. Tänä vuonna suurin osa lahjoista on aineetonta ja kuluvaa. Siitä hyvä mieli. Joku kyselikin miten joulu näkyy huushollissa..Luulen että tuskin ollenkaan tavaroiden osalta. En saa kuin paketin, pari ja vastaavasti annan niitä useita. Saan sitten kaappiin tilaa kun joululahjapiilot laitetaan pukin konttiin. Tulee myös lahjoitettua hyväntekeväisyyteen reippaammalla otteella kuin tavallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sukkamerkin ole väliä. Avainsana on määrä. Mahdollisimman paljon. Jos sulla on vain 8 paria kierrossa, tottakai ne on puhki pikemmin kuin 30 paria kierrossa.
Toki joku kallis sukka saattaa kestää paremmin kuin joku kympillä kolme sukka.
Omistan mieluummin 10 paria ja ostan vuodessa 5 uutta paria, kuin omistaisin 50 ja ostaisin viiden vuoden välein 25 paria. Johan tuollainen sukkavarasto vie hirveästi tilaakin. Yhtään rahaahan tuollaisella sukkatukun varastoimisella ei säästä, kun joka tapauksessa sukkia pitää ostaa keskimäärin 5 paria vuodessa.
Hirveästi tilaa? Sukat
Ei multa mitään unohdu. Esitin vain valistuneen arvauksen siitä mitä kirjoittaja mahtoi tarkoittaa
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan hyvä ajankohta. Mun tyttö on just muuttanut omaan asuntoon ja sanoi olevansa menossa kierrätyskeskukseen joulukoristeita ostamaan. Varmaan moni muukin liikkeellä vielä joulukuun alussa ainakin.
Neljän päivän poisto tänään. Poistot täyttivät yhden roskapussin. Poistot tulivat samalla, kun siivoilin.
Pidin ja pidän vuonna 2025 "pyrin olemaan ostamatta vaatteita"-vuoden. Olen onnistunut mielestäni suht hyvin.
Ostin kesällä tarjouksesta yhden mustan t-paidan peruslaadukkaana pitämästäni kaupasta (Muji).
Ostin yhdet laadukkaat (Falk) mustat sukat.
Kylmä yllätti syyskuun lopulla ja päädyin ostamaan ex tempore kirpparilta villakangastakin. Villakangastakkeja en ollut käyttänyt moneen vuoteen, niitä ei kaapissa enää ollut, vain toppatakkeja.
Muutoin: nada. Ei alusvaatteita, ei housuja, ei neuleita, ei mitään.
Taustalla ketjun otsikon mukainen tavarapaljous. Eli se, että aiempina vuosina on tullut ostettua esim. alennusmyynnistä lenkkareita.
Myös se, että suuri osa housuista, kengistä ja t-paidoista on ehkä nuhjuja mutta vielä käyttökelpoisia. Selitän itselleni, että yritän olla sekä ekonominen että ekologinen.
Työvaatteet (pitkäthousut, t-paita ja neuletakki tai neulepaita ja neuletakki tai neulepusero sekä suht. siistit kävelykengät) ovat etätöiden vuoksi vähemmällä käytöllä eli kestävät pidempään, ovat myös pääsääntöisesti laadukkaita (esim. pitkäthousut NP, neuleet Alpa, t-paidat Muji tai Uniqlo).
Yritän myös sitä, etten olisi omien ongelmieni ratkaisuyritysten kera lähteenä muiden tahojen ongelmille, eli yritän pysyä sitoutuneena omille aiemmille hankinnoilleni. Osin myös ajattelen itsekkäästi omaa rahapussianikin. Sen verran on tullut vietyä kierrätykseen käyttökelpoista vaatetta, joka on jäänyt kaapinpohjalle esim. tyylinmuutoksen tai lihomisen vuoksi, että on harmittanut antaa itse uutena ostettua pois ilmaiseksi. Kun olen havainnut tuon itsekkään piirteen itsessäni jo vuosia sitten, on ollut helpompi tehdä sellaisia valintoja vaatteiden ja kenkien suhteen, että jos jotakin ostan, sitoudun käyttämään ko. vaatetta siihen asti, kunnes se hajoaa (ja korjautan, jos voin, tai sitten hyvästelen kaatopaikalle). Tämä asenne on johtanut ostamaan kalliimpaa ja myös viimein noudattamaan hoito-ohjeita ja pitämään huolta vaatteista oikeaoppisesti muutenkin.
Siistit kävelykengät pitäisi ostaa keväällä/alkukesästä 2026 ja mahdollisesti siistit talvikengät syksyllä 2026 tai keväällä 2027. Muuta ei näillä näkymin tarvitse ostaa vielä vuonna 2026 ainakaan.
Oliko liian off topic -pohdintaa tähän ketjuun? Pahoittelen, jos.
Vierailija kirjoitti:
"Hänhän oli laittamassa sitä hyväntekeväisyyteen ihan kuten sinäkin, kirjoitit että laitat vain uutta ja uudenveroista, anoppisikin oli tekemässä näin, eli laittamassa sinne uutta.
Ihmisiltä ei ylipäätään pitäisi jäädä poislaitettavaksi uutta tai uudenveroista, silloin on haalittu jo ihan liikaa tavaraa."
Minusta on eri asia tilata netistä uusia vaatteita sillä ajatuksella, että niistä pääsee eroon ilman omantunnontuskia viskaamalla aina vaan Uffin konttiin kuin että laittaa tavaraa, jota on käyttänyt jo vuosia tai jota on tarkoitus pitkän ajan käyttää, mutta käyttö on jäänyt vähäiseksi lopulta syystä tai toisesta ja sitten omantunnontuskin laittaa toisinaan jotain konttiin. Saman tienhän nämä netistä tilailevat ja konttiin suoraan heittävät voisi tilata kaiken Uffin osoitteeseen, eikö niin? Käytetty voi myös hyvin olla uudenveroinen, jos tavara on laadukas.
Toki paras olisi ettei kontteihin laitetta
Tuli mieleen, että onkohan kukaan selvittänyt, onko kahdella nyt puheena olevalla asialla yhteyttä toisiinsa: Suomessa ihmiset valittavat rahapulaa koko ajan ja mediassakin on juttuja köyhyydestä. Toisaalta käytettyjen tavaroiden ja vaatteiden kiertovolyymi on hurjistunut. HS uutisoi, tai oli oikeastaan toimittajan kirjoittama kolumni, Vintedin erikoispiirteistä, eli että uudenveroisia kalliita tuotteita myydään siellä pilkkahinnalla.
Voiko olla niin, että suomalaisten vähät rahat menevät siihen, että ostetaan kalliilla kaupoista uutta ja sitten kun tavaraa on liikaa, se annetaan ilmaiseksi pois tai laitetaan pilkkahinnalla myyntiin Vintediin tai muihin vastaaviin?
Tuossahan tulee ihan älytön rahallinen tappio ihan kenelle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä on poistot sujuneet ennen joulua? Onko löytynyt helposti kolme päiväasä vai oletteko tehneet useampia poistoja samana päivänä ja sitten taukoa poistoista? Minkälaisia asioita on poistoon lähtenyt? Onko fiilis, että muutama lahja jouluna ei enää tee kodista tukkoista vai onko siihen vielä matkaa?
Hyvin on löytynyt poistoja joka päivälle kaksi kappaletta, niinkuin oli tarkoituskin.
Ei osteta kuin yhdet lahjat kaikille meidän perheessä. Ei kiinnosta tavarat enää oikeastaan yhtään. Rahat menevät muutenkin kaikki vuokraan ja sähköön.
Isä saa uudet Reinot vanhat joutavat roskiin. Minä saan lapsilta uuden yöpaidan, vanha menee tekstiilijätteisiin. Lapset saavat itse toivomat lahjat eli isompi poika uudet kuulokkeet, edelliset menevätkin jo seriin ja pikkuveli toivoo ja saa legoja.
Makeaa ostetaan vain joulupöytään, eli joulutorttuja ja pipareita. Suklaata ei osteta kalliin hinnan takia ollenkaan, eikä karkkeja olla ostettu muutenkaan ikinä. Pojilla on kyllä edulliset suklaakalenterit odottamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hänhän oli laittamassa sitä hyväntekeväisyyteen ihan kuten sinäkin, kirjoitit että laitat vain uutta ja uudenveroista, anoppisikin oli tekemässä näin, eli laittamassa sinne uutta.
Ihmisiltä ei ylipäätään pitäisi jäädä poislaitettavaksi uutta tai uudenveroista, silloin on haalittu jo ihan liikaa tavaraa."
Minusta on eri asia tilata netistä uusia vaatteita sillä ajatuksella, että niistä pääsee eroon ilman omantunnontuskia viskaamalla aina vaan Uffin konttiin kuin että laittaa tavaraa, jota on käyttänyt jo vuosia tai jota on tarkoitus pitkän ajan käyttää, mutta käyttö on jäänyt vähäiseksi lopulta syystä tai toisesta ja sitten omantunnontuskin laittaa toisinaan jotain konttiin. Saman tienhän nämä netistä tilailevat ja konttiin suoraan heittävät voisi tilata kaiken Uffin osoitteeseen, eikö niin? Käytetty voi myös hyvin olla uudenveroinen, jos tavara on laadukas.<
Luulen että ihmiset nyt nimenomaan yrittävät muuttaa joskus kalliilla ostamiaan vaatteita ja tavaroita rahaksi, jolla maksaa laskuja ja ostaa ihan vaan ruokaa. Mä olen joutunut itse esimerkiksi myymään nyt lähiaikoina tavaroitani aika halvalla ihan juoksevien menojen vuoksi, että selviän kalliista arjesta. Joskus kun pystyin vielä minäkin ostelemaan muutakin kuin ruokaa. Mutta tähän kun tottuu ei enää uusia tavaroita tai vaatteita haluakaan.
"Luulen että ihmiset nyt nimenomaan yrittävät muuttaa joskus kalliilla ostamiaan vaatteita ja tavaroita rahaksi, jolla maksaa laskuja ja ostaa ihan vaan ruokaa. Mä olen joutunut itse esimerkiksi myymään nyt lähiaikoina tavaroitani aika halvalla ihan juoksevien menojen vuoksi, että selviän kalliista arjesta. Joskus kun pystyin vielä minäkin ostelemaan muutakin kuin ruokaa. Mutta tähän kun tottuu ei enää uusia tavaroita tai vaatteita haluakaan."
Tuossa kyllä ns. vähävarainen tai köyhä köyhtyy kiihtyvällä tahdilla entisestään. Toki jos on paljon esim. perintönä saatua kynttilänjalkaa, niin niitä voi myydäkin, kun ei yksi ihminen tai perhe loputtomasti kynttilänjalkoja tarvitse.
Pääsääntöisesti vaikutelma kuitenkin on, että ihmiset ostavat kauheasti kaikkea, sitten tavaraa on liikaa ja/tai rahat loppuu, ja sitten samat ihmiset myyvät murto-osalla ostohinnasta aiemmin kalliilla ostamaansa.
Ei ihme, jos suomalaiset köyhtyvät massamitassa.
Kun kirpputorienkin pitäminen maksaa, sovelluksista puhumattakaan, niin rahaa palaa välikäsiin. Median ja näiden keskustelujen seuraamisen myötä alkaa vaikuttaa siltä, että suuri osa suomalaisista haluaa ylläpitää omilla rahoillaan erilaisten välikäsien tuottoisia bisneksiä. Ristiriitaa on sitten sen kanssa, että ehkä osin samat ihmiset tilaavat Temusta ja muista ja julistavat, että eivät halua antaa kaupan välikäden viedä rahaa välistä.
Lisäksi postimaksut, kai niihinkin menee rahaa.
Ei ihme, että suomalaiset valittavat köyhyyttään.
Mutta onko alunperinkin liikaa rahaa, jos sitä on varaa käyttää sattumanvaraisiin ostoksiin? Ehkä tämä on sitten ihan hyvää talouden kiertokulkua. Mutta ei tosiaan ole ihme, jos ihmisten käyttövarat hupenevat näihin "bisneksiin", samoin kuin aika sekä ostamiseen että myymiseen - ilman että yksilö on varsinaisesti kauppias.
Vein tänään kolme isoa kassillista tavaraa konttiin. Sinne lähti vaatetta, verhoja, viltti, palapelejä, naamiaisasuja ja sen sellaista. Mikä helpotus.
Vierailija kirjoitti:
Vein tänään kolme isoa kassillista tavaraa konttiin. Sinne lähti vaatetta, verhoja, viltti, palapelejä, naamiaisasuja ja sen sellaista. Mikä helpotus.
Hyvä sinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on eri asia tilata netistä uusia vaatteita sillä ajatuksella, että niistä pääsee eroon ilman omantunnontuskia viskaamalla aina vaan Uffin konttiin kuin että laittaa tavaraa, jota on käyttänyt jo vuosia tai jota on tarkoitus pitkän ajan käyttää, mutta käyttö on jäänyt vähäiseksi lopulta syystä tai toisesta ja sitten omantunnontuskin laittaa toisinaan jotain konttiin. Saman tienhän nämä netistä tilailevat ja konttiin suoraan heittävät voisi tilata kaiken Uffin osoitteeseen, eikö niin? Käytetty voi myös hyvin olla uudenveroinen, jos tavara on laadukas.<
Ei ainakaan omalla kohdallani selitä köyhyyttä, kun en pysty ostamaan edes kirppareilta enää kun ovat nostaneet hintojaan 30 - 100%.
kuussa asunnon ja puhelinlaskun jälkeen jää 250, 270€ elämiseen. Sillä ei paljon kallista kamaa osteta muille ilmaiseksi annettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu. Kaivelin vielä alakerran aulatilan kaappeja. Pois lähti pari koristetyynyliinaa, kaksi tyynyä ja lautapelejä. Meillä on aika iso kasa lautapelejä, eikä niitä pelata koskaan koska minä olen ainoa joka haluaisi niitä pelata. Nyt lähti pois 4 peliä, jäljelle jäi ehkä 15
Vierailija kirjoitti:
"Luulen että ihmiset nyt nimenomaan yrittävät muuttaa joskus kalliilla ostamiaan vaatteita ja tavaroita rahaksi, jolla maksaa laskuja ja ostaa ihan vaan ruokaa. Mä olen joutunut itse esimerkiksi myymään nyt lähiaikoina tavaroitani aika halvalla ihan juoksevien menojen vuoksi, että selviän kalliista arjesta. Joskus kun pystyin vielä minäkin ostelemaan muutakin kuin ruokaa. Mutta tähän kun tottuu ei enää uusia tavaroita tai vaatteita haluakaan."
Tuossa kyllä ns. vähävarainen tai köyhä köyhtyy kiihtyvällä tahdilla entisestään. Toki jos on paljon esim. perintönä saatua kynttilänjalkaa, niin niitä voi myydäkin, kun ei yksi ihminen tai perhe loputtomasti kynttilänjalkoja tarvitse.
Pääsääntöisesti vaikutelma kuitenkin on, että ihmiset ostavat kauheasti kaikkea, sitten tavaraa on liikaa ja/tai rahat loppuu, ja sitten samat ihmiset myyvät murto-osalla ostohinnasta aiemmin kalliilla ostamaansa.
Ei ihme, jos suomalaiset
en oikein jaksa uskoa. Kun rahaa ei ole niin sitä ei ole temusta tai mistään muualtakaan tilaamiseen. Hyvä esimerkki tavaran arvon tippumisesta on Harley davidson josta vielä muutama vuosi sitten sai yli 10 000 €, nyt kun yrittää myydä niin neljällä tonnilla pitäisi.
Ehkä tuossa tarkoitettiin että hamstereiden ei pitäisi tulla ketjuun antamaan hamstrausvinkkejä?🤔